PDA

Bekijk Volledige Versie : Steeds meer onveilige seks, aantal HIV patienten blijft stijgen.



Zwarte Schaap
05-10-05, 08:44
Steeds meer onveilige seks

ROTTERDAM - Het aantal HIV-patiënten in Rotterdam blijft stijgen. In de eerste helft van 2005 nam het aantal seropositieven in de stad toe met 100.

,,Het gaat héél hard’’, stelt internist Jan den Hollander, werkzaam in het HIV-behandelcentrum van het Medisch Centrum Rijnmond-Zuid. De nieuwe polikliniek opende begin dit jaar de deuren vanwege een toename van het aantal HIV-patiënten in de afgelopen jaren . Vorig jaar steeg het aantal seropositieve Rotterdammers met 200. Uit de jongste cijfers van 2005 lijkt de stad dit jaar op eenzelfde groei af te stevenen.

Een duidelijke verklaring voor die groei is er volgens Den Hollander niet. ,,Die groei is een landelijk fenomeen en gaat hand in hand met een toename van geslachtsziektes als syfilis. Het lijkt er op dat meer mensen onveilige seks hebben. Vooral onder jonge homoseksuele mannen zie ik de HIV-besmettingen fors toenemen’’.

Den Hollander vermoedt dat er meer onveilig gevreeën wordt nu een HIV-besmetting niet meer automatisch tot een vroege dood leidt. ,,De angst neemt af. De prognoses voor iemand die seropositief is, is een stuk beter met de nieuwe medicatie’’.

Ook Bram Anker, voorzitter van het COC Rotterdam, signaleert een toenemende onvoorzichtigheid als het om seks gaat.
,,Aids is een chronische ziekte geworden, geen dodelijke. Onvoorzichtig gedrag wordt niet meer met de dood bestraft.’’

Anker is daarom niet verbaasd over de uitspraak van Den Hollander, hoewel hij binnen het COC geen geluiden heeft gehoord over een toenemende HIV-besmetting. ,,Maar waakzaamheid blijft geboden,’’ aldus de COC-voorzitter. Waar hij aan toevoegt: ,,We moeten blijven hameren op veilige seks.’’

Ook Den Hollander waarschuwt voor te veel optimisme. ,,Waar veel mensen niet bij stil staan is dat ze bijvoorbeeld wel hun hele leven aan medicatie vastzitten. Een tot twee keer per dag moeten de medicijnen strak op de klok worden ingenomen anders raakt het virus gemakkelijk resistent.’’ In Rotterdam vindt vanaf 25 november de jaarlijkse landelijke campagne tegen aids, Take Care, plaats. In opmaat naar Wereldaidsdag, op 1 december, worden in de stad en tal van andere steden in het land allerlei voorlichtingsactiviteiten gehouden.

Bron: AD/Rotterdams Dagblad 04/10/05

waterfiets
05-10-05, 08:56
Wel verontrustend inderdaad want het lijkt mij echt geen pretje de rest van je leven 2 keer per dag medicijnen te moeten innemen. Nog afgezien wat dat met je lichaam doet op de lange termijn want daar weten ze nog amper iets over.

Dolle Fatima
05-10-05, 10:15
Hadith:

"Wanneer seksuele losbandigheid bestaat onder de mensen, en het vervolgens een normale en vrije gewoonte wordt, zullen plagen en nieuwe ziekten die eerst niet bestonden, zich onder hen verspreiden."

Ibn Majah, al-Hakiem

NIS
05-10-05, 10:30
Bij besneden mensen is de kans op HIV kleiner, dan bij onbesneden mensen..

David
05-10-05, 10:40
Geplaatst door waterfiets
Wel verontrustend inderdaad want het lijkt mij echt geen pretje de rest van je leven 2 keer per dag medicijnen te moeten innemen. Nog afgezien wat dat met je lichaam doet op de lange termijn want daar weten ze nog amper iets over.


Precies. Ik begrijp het dan ook niet zo goed dat mensen niet de moeite nemen een condoom te gebruiken. Erg dom van ze.

David
05-10-05, 10:41
Geplaatst door Dolle Fatima
Hadith:

"Wanneer seksuele losbandigheid bestaat onder de mensen, en het vervolgens een normale en vrije gewoonte wordt, zullen plagen en nieuwe ziekten die eerst niet bestonden, zich onder hen verspreiden."

Ibn Majah, al-Hakiem


:moe:


Moraal ridders hebben nog nooit een probleem op kunnen lossen.

Dolle Fatima
05-10-05, 10:44
Nee natuurlijk niet, iedereen moet zich dan immers aan het moraal houden ander werkt het niet. Neemt niet weg dat moralen erg belangrijk zijn. En eerlijk is eerlijk, als iedereen zich seksueel zo zou gedragen als de Islam dat voorschrijft, hadden we deze problemen niet.

En ik maar netjes iedere maand mijn ziektekostenverzekering betalen.... :ego:

waterfiets
05-10-05, 10:54
Geplaatst door NIS
Bij besneden mensen is de kans op HIV kleiner, dan bij onbesneden mensen..

Dat komt alleen door een andere levensstijl van besneden mensen en heeft niks met die fysieke kenmerken te maken.

Dolle Fatima
05-10-05, 11:00
Geplaatst door David
:moe:
Moraal ridders hebben nog nooit een probleem op kunnen lossen.



Geplaatst door David
Dat komt alleen door een andere levensstijl van besneden mensen en heeft niks met die fysieke kenmerken te maken.



:maf2:

Zou die levsnstijl misschien iets met moraal te maken hebben??? :romance:

David
05-10-05, 11:08
Geplaatst door Dolle Fatima
:maf2:

Zou die levsnstijl misschien iets met moraal te maken hebben??? :romance:


Lieverd, die laatste quote was niet van mij, maar van Waterfiets. Ere wie ere toekomt.

En wat betreft het betalen van je ziekenfonds: tja, je betaalt ook voor de ziekten van anderen, al dan niet voorkomend uit hun gedrag. Zo betaal ik voor de behandeling van borst- en baarmoederhals- kanker, terwijl ik niks met die vrouwen te schaften heb. En zaken buiten ziekten: Ik betaal mee aan kinderopvang, terwijl ik geen kinderen heb. zo kan ik nog wel even doorgaan. Het hoort er nou eenmaal bij.

Dolle Fatima
05-10-05, 11:14
Geplaatst door David
Lieverd, die laatste quote was niet van mij, maar van Waterfiets. Ere wie ere toekomt.



Je hebt gelijk, excuses :vierkant:

David
05-10-05, 11:26
Geplaatst door Dolle Fatima
Je hebt gelijk, excuses :vierkant:


Excuus aanvaard. Zo erg was het nou ook weer niet.

waterfiets
05-10-05, 11:42
Geplaatst door Dolle Fatima
:maf2:

Zou die levsnstijl misschien iets met moraal te maken hebben??? :romance:

Ja maar ik heb zelf niet zo'n moreel oordeel over monogamie of polygamie. Je moet maar doen waar je je prettig bij voelt. Iets anders is als het je gezondheid kan schaden. Dan is het een soort zelfdestructie (of zelfs destructie van anderen). En daar heb ik inderdaad wel morele bezwaren tegen. Dus vrij veilig!

Batin
05-10-05, 15:53
Geplaatst door waterfiets
Ja maar ik heb zelf niet zo'n moreel oordeel over monogamie of polygamie. Je moet maar doen waar je je prettig bij voelt. Iets anders is als het je gezondheid kan schaden. Dan is het een soort zelfdestructie (of zelfs destructie van anderen). En daar heb ik inderdaad wel morele bezwaren tegen. Dus vrij veilig!

Of gewoon helemaal niet vrijen. Dat lijkt me nog veiliger.

Soldim
05-10-05, 15:58
Geplaatst door NIS
Bij besneden mensen is de kans op HIV kleiner, dan bij onbesneden mensen..

Das niet waar. Bij besneden mannen is de kans kleiner (maar niet nihil!), bij besneden vrouwen de kans groter.

MaRiaH
05-10-05, 21:28
Je zult maar niet roken en monogaam zijn, maar je partner niet..

Laat ie dan maar een peuk roken.. :fplet:

~Panthera~
05-10-05, 21:45
Geplaatst door MaRiaH
Je zult maar niet roken en monogaam zijn, maar je partner niet..

Laat ie dan maar een peuk roken.. :fplet:


Ik zeg niks. :hihi:

MaRiaH
05-10-05, 21:46
Geplaatst door ~Panthera~
Ik zeg niks. :hihi:

I know.. me too :engel:

~Panthera~
05-10-05, 21:47
Geplaatst door MaRiaH
I know.. me too :engel:


Als ik monogaam hoor, lig ik al dubbel. :hihi:

MaRiaH
05-10-05, 21:48
Geplaatst door ~Panthera~
Als ik monogaam hoor, lig ik al dubbel. :hihi:

eh.. ik bedoelde roken.... :roken:


:haha:

~Panthera~
05-10-05, 21:50
Geplaatst door MaRiaH
eh.. ik bedoelde roken.... :roken:


:haha:


Ja, dat weet ik, schat. :roker:

Ik niet. :hihi:

MaRiaH
05-10-05, 21:55
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, dat weet ik, schat. :roker:

Ik niet. :hihi:

Niet? :hihi:

ik ben vreselijk monogaam aan mezelf.. :D

~Panthera~
05-10-05, 22:03
Geplaatst door MaRiaH

ik ben vreselijk monogaam aan mezelf.. :D


Gefeliciteerd. :hihi:

MaRiaH
05-10-05, 22:12
Geplaatst door ~Panthera~
Gefeliciteerd. :hihi:

ik zal maar niet vragen wat jij ....
:giechel:

~Panthera~
05-10-05, 22:16
Geplaatst door MaRiaH
ik zal maar niet vragen wat jij ....
:giechel:


Oh...mag wel hoor :D of ik antwoord is een tweede. :hihi:

MaRiaH
05-10-05, 22:26
Geplaatst door MuMu
Ja, jij praat alles recht wat krom is en vice versa...

Knap hè?? :D