PDA

Bekijk Volledige Versie : Spanje is bang om de bezette gebieden Sebta en Melillia kwijt te raken.



Zwarte Schaap
05-10-05, 09:27
Spanje vreest verlies enclaves in Marokko

CEUTA - Ceuta en Melilla, twee Spaanse enclaves in Noord-Marokko, zijn vooral in het nieuws door de massale stormlopen van Afrikaanse illegalen op de dubbele hekken die de beide enclaves -buitengrenzen van de EU- moeten beschermen tegen ongewenste indringers.

In die enclaves is echter nog veel meer aan de hand: drugshandel, handel in minderjarigen, toenemende misdaad en een snelle aanwas van de moslimbevolking. Over dit laatste maakt men zich in Spanje steeds grotere zorgen, want Marokko wil al jaren dat Spanje van de enclaves afstand doet, zodat ze bij Marokko kunnen worden gevoegd. Een moslimmeerderheid in de enclaves zou wel eens aansluiting bij Marokko kunnen gaan eisen.

Volgens een in het dagblad El Pais uitgelekt rapport van het Spaanse leger en de inlichtingendienst CNI zullen moslims over ongeveer tien jaar in Ceuta en Melilla in de meerderheid zijn. Volgens het rapport ”Kwetsbaarheid en permanente bedreigingen” zijn deze moslims doorgaans minder goed geïntegreerd en is maar 40 procent van hen op de hand van Spanje.

Nu al bestaat ruim eenderde van de bevolking in Ceuta en Melilla uit moslims. Zeker 10 procent van hen is nadrukkelijk Marokkaans gezind en zoekt aansluiting bij Marokko, maar dit percentage zou de komende jaren snel kunnen stijgen. „Het gevaar dat van Marokko uitgaat, is niet van militaire maar van demografische aard”, verklaarde de vroegere CNI-directeur Jorge Dezcallar in El Pais.

De stabiliteit in de enclaves wordt volgens het inlichtingenrapport vooral bedreigd door werkloosheid, analfabetisme, criminaliteit en radicale moslims. In Madrid stond onlangs een radicale moslim terecht die in Ceuta was geboren. Hamed Abderrahaman Ahmed, ook wel bekend als de ”Spaanse Taliban”, was in 1998 in Ceuta in aanraking gekomen met moslimextremisten. Hij reisde op kosten van al-Qaida naar Afghanistan, werd later door de Amerikanen gevangengenomen, verdween vervolgens in Guantanamo Bay om in 2004 aan Spanje te worden uitgeleverd.

Tijdens het proces in Madrid verklaarde hij dat hij een „martelaar” was. Eind september werd in Melilla de eerste gesluierde moslima tot het parlement toegelaten. Salima Abdeslam Aisa, zelf van Marokkaanse afkomst, verklaarde dat de hijab die ze droeg geen teken van onderdrukking maar juist van vrijheid was en dat haar voorbeeld navolging moest vinden. Ze verklaarde bovendien dat de islam tegen de onderdrukking van vrouwen is.

Hoewel Salima Aisa in de media een gematigde indruk maakte, is niet iedereen in Melilla even gerust op de snelgroeiende invloed van de islam in de enclave. Nog minder gerust zijn plaatselijke inwoners op de eveneens toegenomen misdaad, waarbij vooral Marokkanen betrokken zouden zijn. Sinds juli weten vrij veel groepjes minderjarigen, veelal afkomstig uit Marokko zelf, in georganiseerd verband de enclave binnen te komen en het blijkt onmogelijk hen naar Marokko terug te sturen.

De plaatselijke autoriteiten vermoeden dat dit het werk is van Marokkaanse criminele bendes, waarbij Marokko hun handelwijze oogluikend toelaat. Het gaat hier om een urgent probleem. Op de recente topontmoeting in Sevilla tussen de Spaanse premier Jose Luis Zapatero en zijn Marokkaanse ambtgenoot Driss Jettu drong Spanje er bij Marokko opnieuw op aan de minderjarige Marokkanen terug te nemen, maar Marokko kon alleen akkoord gaan met de instelling van een bilaterale commissie die de mogelijkheid van door Spanje bekostigde opvangcentra in Marokko moet gaan bestuderen.

Al in 1992 was Spanje met Marokko overeengekomen dat migranten uit derde landen die Spanje via Marokko op illegale wijze waren binnengekomen, naar Marokko zouden mogen worden teruggestuurd, maar in de praktijk kwam daar niets van terecht.

In Spanje is er bij velen toenemende irritatie over wat men ervaart als Marokkaanse onwil om de problemen van de illegale migratie echt aan te pakken. De Spaanse oppositieleider Mariano Rajoy sprak in dit verband over „nalatigheid” en „laksheid” aan Marokkaanse kant. In een redactioneel artikel schreef de Spaanse krant El Mundo gisteren zelfs cynisch dat Marokko de illegale migratie gebruikt als „een paard van Troje” om Spanje te dwingen afstand te doen van de enclaves Ceuta en Melilla.

In de Marokkaanse pers was daags daarvoor, zo schreef El Mundo, al gesuggereerd dat het daar nu het goede moment is voor is. Aan de andere kant zijn er aanwijzingen dat de regering in Rabat de situatie niet geheel onder controle heeft. Men wijst al met de beschuldigende vinger in de richting buurland Algerije, dat van de uit Afrika afkomstige illegale migranten zou proberen af te komen door deze massaal naar Marokko door te sturen.


Bron: Reformatorisch Dagblad 05/10/05

NIS
05-10-05, 09:33
Kan niet wachten op het moment van dat ze worden overgedragen. Helemaal cool, zou ik de Canarisch Eilanden vinden. Maar ja.. de kans daarop is wel heel erg klein.. You never know! En straat van Gibraltar dan.. dat stuk waar de Engelsen zaten..

Bofko
05-10-05, 09:44
Ik snap eigenlijk niet waarom Spanje die 2 enclaves zou willen behouden

Bofko
05-10-05, 09:48
Geplaatst door NIS
Kan niet wachten op het moment van dat ze worden overgedragen. Helemaal cool, zou ik de Canarisch Eilanden vinden. Maar ja.. de kans daarop is wel heel erg klein.. You never know! En straat van Gibraltar dan.. dat stuk waar de Engelsen zaten..

En verder nog : Peterselie-eiland, Westelijke Sahara en wie weet, Rotterdam over een jaartje of 10. :roken:

TonH
05-10-05, 09:49
Geplaatst door Bofko
Ik snap eigenlijk niet waarom Spanje die 2 enclaves zou willen behouden

Visrechten? Olie? Zou het niet weten. Kan ook hebberigheid zijn of de wens van de mensen die er al generaties lang wonen?

Pytaghoras
05-10-05, 09:55
Geplaatst door TonH
Visrechten? Olie? Zou het niet weten. Kan ook hebberigheid zijn of de wens van de mensen die er al generaties lang wonen?
En natuurlijk om Marokko te vernederen. Hieronder een klein voorbeeld: Dit eilandje is van spanje, terwijl het 300 km ver ligt van spanje. Dus een stukje spanje in Marokko.
http://www.lexicorient.com/morocco/photos/hoceima07.jpg

NIS
05-10-05, 10:14
Geplaatst door Pytaghoras

http://www.lexicorient.com/morocco/photos/hoceima07.jpg

Wat is het strand toch vies zeg. Wij als mens (Marokkaan) kunnen heel wat bijdragen aan Marokko, door een beetje schoon te leven. Beetje milieubewust.. We zitten allemaal te zeuren om de overheid in Rabat, maar zo vader zo zoon. Weet, dat dit off-topic is, maar vind deze foto een mooi voorbeeld. Het schone Spanje (is ook vies geweest) op de achtergrond en de vieze stranden op de voorgrond. Dan heb ik het niet over toeristenoords. Daar kan je gelukkig wel een schoner strand treffen.

Pyth, dit is geen aanval op jou. Ik weet, dat jij het niet zo op Rabat hebt. :D

Wiggum
05-10-05, 10:33
Geplaatst door Bofko
Ik snap eigenlijk niet waarom Spanje die 2 enclaves zou willen behouden

Ik snap niet waarom iemand in die enclaves aansluiting zoekt tot een straatarm on-democratisch derde wereldland waar de vreselijkste martelingen worden uitgevoerd.

elbasque
05-10-05, 10:46
ik kan niet wachten tot ze baskenland opgeven.

Pytaghoras
05-10-05, 10:46
Geplaatst door NIS
Wat is het strand toch vies zeg. Wij als mens (Marokkaan) kunnen heel wat bijdragen aan Marokko, door een beetje schoon te leven. Beetje milieubewust.. We zitten allemaal te zeuren om de overheid in Rabat, maar zo vader zo zoon. Weet, dat dit off-topic is, maar vind deze foto een mooi voorbeeld. Het schone Spanje (is ook vies geweest) op de achtergrond en de vieze stranden op de voorgrond. Dan heb ik het niet over toeristenoords. Daar kan je gelukkig wel een schoner strand treffen.

Pyth, dit is geen aanval op jou. Ik weet, dat jij het niet zo op Rabat hebt. :D

Ik moet je helaas teleurstellen dat dit strand onder Marokkaanse gebied hoort. Voordat wij beginnen met het schoonmaken van onze stranden, moeten wij de maffia die ons land aan het blunderen zijn achter de tralies zetten.

Julien
05-10-05, 10:51
Geplaatst door elbasque
ik kan niet wachten tot ze baskenland opgeven.

de Fransen willen best praten met de Basken over autonomie.. maar zolang de Basken Spanje blijven TERRORISEREN met aanslagen, zal er natuurlijk nooit een Baskenland komen.

Julien
05-10-05, 10:54
Geplaatst door Pytaghoras
En natuurlijk om Marokko te vernederen. Hieronder een klein voorbeeld: Dit eilandje is van spanje, terwijl het 300 km ver ligt van spanje. Dus een stukje spanje in Marokko.
http://www.lexicorient.com/morocco/photos/hoceima07.jpg

tjah dit zijn overblijfselen van vroegere landjespik.
Als Andalucia nog Marokkaans was geweest, hadden jullie Andalucia dan ook zomaar teruggegeven aan Spanje? Ik dacht het niet!

En Spanje ergert zich ook aan een enclave in eigen land, namelijk Gibraltar..dat nog steeds door de UK wordt bezet. Die peinzen er ook niet over om het terug te geven aan Spanje.

elbasque
05-10-05, 10:57
Geplaatst door Julien
de Fransen willen best praten met de Basken over autonomie.. maar zolang de Basken Spanje blijven TERRORISEREN met aanslagen, zal er natuurlijk nooit een Baskenland komen. 1 bom in de 2 maanden is tegenwoordig toch geen terrorisme meer...

Tomas
05-10-05, 10:58
Geplaatst door Pytaghoras
En natuurlijk om Marokko te vernederen.

Zoek het toch niet zo ver. Dagelijks worden wij allemaal, autochtoon en allochtoon, hollander, turk en marokkaan vernederd door de belgische enclaves!

Pytaghoras
05-10-05, 11:02
Geplaatst door Tomas
Zoek het toch niet zo ver. Dagelijks worden wij allemaal, autochtoon en allochtoon, hollander, turk en marokkaan vernederd door de belgische enclaves!
Damn, dat je het nu pas zegt!

Julien
05-10-05, 11:22
Geplaatst door elbasque
1 bom in de 2 maanden is tegenwoordig toch geen terrorisme meer...

elke bom is een terroristische daad

Bofko
05-10-05, 11:23
Geplaatst door Tomas
Zoek het toch niet zo ver. Dagelijks worden wij allemaal, autochtoon en allochtoon, hollander, turk en marokkaan vernederd door de belgische enclaves!

Ooh man, die winkels die altijd ´s zondags open zijn en de Nederlandse winkeliers in de buurdorpen maar sappelen.

elbasque
05-10-05, 11:29
Geplaatst door Julien
elke bom is een terroristische daad soso,laten we dan het aantal terroristische daden van de amerikanen optellen...waar beginnen we met tellen?bij 1 miljoen?

Julien
05-10-05, 11:33
Geplaatst door elbasque
soso,laten we dan het aantal terroristische daden van de amerikanen optellen...waar beginnen we met tellen?bij 1 miljoen?

zoek eerst maar in het woordenboek op wat terrorisme betekent.

En jah, de VS maakt zich ook schuldig aan terrorisme. Er is echter wel een verschil tussen het gooien van bommen in een wederzijdse oorlog, en het laten afgaan van bommen in een land waar geen oorlog gaande is met als doel onschuldigen te doden. Dat laatste is namelijk terrorisme.
Daarom kun je de ETA een terreurgroep noemen.

Julien
05-10-05, 11:35
ik ken trouwens een aantal Franse Basken in Toulouse en Biaritz en die hebben ook geen goed woord over voor de ETA. Veel Fransen en Spanjaarden krijgen een hekel aan de Basken vanwege die aanslagen, terwijl jullie cultuur een deel is van onze cultuur. Basken hebben altijd in Frankrijk c.q. Spanje geleefd samen met Provençalen, Bretonnen, Catalanen etc.

observer
05-10-05, 12:08
Geplaatst door Tomas
Zoek het toch niet zo ver. Dagelijks worden wij allemaal, autochtoon en allochtoon, hollander, turk en marokkaan vernederd door de belgische enclaves! sterker nog belgie is onze sahara, de inwoners waren eeuwen lang gehoorzaam en betaalde belasting aan de kalief, euh stadhouders van de nederlanden

en dan gelijk een miljoen stedelingen naar walonie sturen om die franse indringers eruit te werken

elbasque
05-10-05, 12:12
Geplaatst door Julien
zoek eerst maar in het woordenboek op wat terrorisme betekent.

En jah, de VS maakt zich ook schuldig aan terrorisme. Er is echter wel een verschil tussen het gooien van bommen in een wederzijdse oorlog, en het laten afgaan van bommen in een land waar geen oorlog gaande is met als doel onschuldigen te doden. Dat laatste is namelijk terrorisme.
Daarom kun je de ETA een terreurgroep noemen. Bietan jarrai!!!

TonH
05-10-05, 12:12
Geplaatst door observer
sterker nog belgie is onze sahara, de inwoners waren eeuwen lang gehoorzaam en betaalde belasting aan de kalief, euh stadhouders van de nederlanden

en dan gelijk een miljoen stedelingen naar walonie sturen om die franse indringers eruit te werken

"Dan liever de lucht in..."

http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/jcjvanspeyk.jpg

Julien
05-10-05, 12:24
Geplaatst door elbasque
Bietan jarrai!!!

"wij gaan door met de strijd" ;)

elbasque
05-10-05, 12:27
Geplaatst door Julien
"wij gaan door met de strijd" ;) :duim:

Julien
05-10-05, 12:34
Geplaatst door elbasque
:duim:

maar ik zou wel dat Spaanse vlaggetje weghalen als ik jou was, en elbasque veranderen in euskadi.. je klinkt nu namelijk een beetje hypocriet..

elbasque
05-10-05, 12:39
Geplaatst door Julien
maar ik zou wel dat Spaanse vlaggetje weghalen als ik jou was, en elbasque veranderen in euskadi.. je klinkt nu namelijk een beetje hypocriet.. hahahaha,omdat ik een hypocriet ben ;) het zou toch hypocriet zijn als ik deed alsof ik niet hypocriet was?

Juliette
05-10-05, 13:24
Geplaatst door Tomas
Zoek het toch niet zo ver. Dagelijks worden wij allemaal, autochtoon en allochtoon, hollander, turk en marokkaan vernederd door de belgische enclaves!

En dat is nog maar het begin!!! Ons imperialisme kent geen grenzen. :hihi:

Tomas
05-10-05, 13:28
Geplaatst door Juliette
En dat is nog maar het begin!!! Ons imperialisme kent geen grenzen. :hihi:

http://www.vredesmuseum.nl/t_illeg/paneel28.html

:ninja2:

Soldim
05-10-05, 14:53
De kwestie lijkt me een politiek interessant probleem. Ik heb alleen de geschiedenis van Sebta (Ceuta) wat doorgebladerd, en die blijkt vrij kleurrijk te zijn :D

Het stellen dat Ceuta een bezet gebied is, is een Zwart Schaapiaanse verdraaing van de feiten. Ten eerste is het gebied autonoom, en heeft de bevolking dus zefsbeschikkings recht. Ten tweede, de laatste 2000 jaar heeft een grote varieteit van volken de skepter of the stadje gezwaait, de langste periode werd het bestuurd door Spanjaarden (+Portugezen, toen ze nog dezelfde koning hadden).

Korte tijdlijn:

- 1415 - heden Spanje (+ Portugal)

- 1309 - 1415 Marinids (Berberstam, die in 1169 de Almohads al uit de rest van Marokko hadden geschopt.

- 1249 - 1309 autonomie (chaos ;) )

- 1242 - 1249 Hafsids (afsplitsing van de Almohads)

- 1147 - 1242 Almohads

- 1084 - 1147 Almoravids

- 1031 - 1084 grote chaos

- 931 - 1031 Umayyad Caliph of Cordoba Abd ar-Rahman III

- - 931 Idrisids (een korte periode, kon de data niet exact vinden)

- 9e eeuw Majkasa

- +/- 450 - 740 Visigoths

- Byzanthijnen

- 42 - ??? Romeinen (zijn er later door de Vandalen uit geschopt)

- +/- 5e eeuw vC Carthago

Het interessante volgt uit het zelfsbeschikkings recht van mensen die er 'illegaal' zijn binnen gekomen. Die lijn doortrekkend, als er maar genoeg Belgen in Maastricht zouden gaan wonen (legaal of illegaal!) en op een gegeven moment, wijzend naar oude historische gegevens gingen roepen dat het eigenlijk bezet gebied is en bij Belgie hoort, we Maastricht zouden moeten overdragen.....

En (beweer niet dat je deze niet aan zag komen ;) ) stel dat er een volk is dat in bepaalde, niet onbetwiste, historische documenten heeft staan dat een stuk woestijn hen toebehoort. Ze gaan er met z'n allen (legaal of illegaal!) wonen en stichten er hun eigen staat, is er geen probleem meer zodra ze de meerderheid in het gebied vormen??

TonH
05-10-05, 19:41
Geplaatst door Soldim
En (beweer niet dat je deze niet aan zag komen ;) ) stel dat er een volk is dat in bepaalde, niet onbetwiste, historische documenten heeft staan dat een stuk woestijn hen toebehoort. Ze gaan er met z'n allen (legaal of illegaal!) wonen en stichten er hun eigen staat, is er geen probleem meer zodra ze de meerderheid in het gebied vormen??

:denk: He, dat laatste doet me denken aan de groene mars uit de jaren 70 door de vader van de huidige Marokkaanse koning... Of vergis ik me daarin...


En dat met die documenten doet me denken aan de huidige grondwet van Macedonië (het voormalig Joegoslavische dan), waarin staat dat het Macedonië rond Thessaloniki bezet gebied is... Hou dat 100 jaar vol en je kunt met succes verwijzen naar antieke bronnen... :moe:

observer
06-10-05, 13:08
Geplaatst door Juliette
En dat is nog maar het begin!!! Ons imperialisme kent geen grenzen. :hihi: luxemburg is het volgende doelwit niet alleen hebben ze onze vlag gejat, ze krijgen ook heel veel eu geld en dat is net zo goed als olie

sturen gewoon den helder er compleet heen kijken hoe snel het van ons is