PDA

Bekijk Volledige Versie : Interview met August Hans den Boef



Amenzu
05-10-05, 22:08
http://denieuwesamenleving.nl/
Moussa Aynan

Ik pleit voor het oprichten van een Berberinstituut waar mensen die zich in hun roots willen verdiepen terechtkunnen. Waar Berbers hun rijke geschiedenis kunnen bestuderen, en waar ze trots kunnen zijn op hun duizenden jaren oude cultuur.

August heeft Literatuurwetenschappen aan de Universiteit van Leiden gestudeerd en is jarenlang actief geweest in de Communistische Partij. Tegenwoordig is hij projectleider aan de Hogeschool van Amsterdam. Naar aanleiding van het artikel in de NRC van 28 juli 2005, waarin August pleit voor het oprichten van een Berberinstituut besloot ik een interview met deze man te houden.

Hoe komt u bij de Berbers?
De laatste jaren ben ik bij de discussie rond het onderwijs in Levende Allochtone Talen betrokken geweest. Het verbaasde me dat veel Berbers les in het Arabisch kregen, terwijl dat helemaal niet hun moedertaal was. Overigens bleken veel ouders erg blij met het Arabische onderricht. Ze gingen ervan uit dat hun kinderen op deze manier in staat werden gesteld om de Koran te lezen en om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Het Arabisch werd en wordt nog steeds als een wereldtaal gezien.

Volgens u wisten de beleidsmakers dondersgoed dat de meeste Berbers het Arabisch niet als moedertaal hebben.
Ja zeker, veel deskundigen hebben ervoor gepleit om de Berbers les te geven in hun eigen taal, het Tamazight. Maar de politiek wilde zich niet mengen in de Marokkaanse taalstrijd. Ze beschouwden de discussie over het Arabisch en Berbers als een binnenlandse aangelegenheid van Marokko, waar zij de vingers niet aan wilden branden.

In uw artikel in de NRC schrijft u dat de Berbers jarenlang onder de politiek van de arabisering hebben geleden. Kunt u daar een voorbeeld van geven?
Sommige liederen werden verboden, het Berbers mocht officieel niet gebruikt worden en heel veel mensen denken nog steeds dat het Berbers geen schrift heeft. Ook werden veel berberactivisten door de overheid in de gaten gehouden en velen zijn ook in de gevangenis beland.

Staat arabisering gelijk aan moslim-extremisme?
Nee, de twee dingen hebben niets met elkaar te maken. Helaas is het wel zo dat het Arabisch door sommige extremisten gebruikt wordt om een bepaalde doctrine op te leggen. Vaak gaat dit gepaard met neerbuigendheid tegenover de lokale talen en gewoonten. Ik heb hier op de hogeschool vaak genoeg meegemaakt dat Marokkaanse studenten beweerden dat het Berbers een dialect van het Arabisch is en dat de Imazighen een onderontwikkeld boerenvolk is. Het neerkijken op de plaatselijke bevolking kun je ook aan de naamgeving zien. Steeds meer Berbers geven hun kinderen Arabische namen in de overtuiging dat dit vromer zou zijn.Wat mij betreft moet de Koran gewoon naar het Berbers vertaald worden, dan weet iedereen waar die heilige teksten over gaan. Ik denk dat dit een veel liberalere islam zal opleveren. Toen in het westen de bijbel in de gewone volkstalen beschikbaar kwam, was dat de aanzet tot de reformatie.

Wat mij opvalt is dat de islamisering van een volk vaak samengaat met de vernietiging van de pre-islamitische cultuur.
Dat is waar. Het is vaak zo dat een volk niet over geschreven documenten beschikt waarin de cultuur staat beschreven. Een goed voorbeeld is Egypte. Dit land heeft een rijke voor-islamitische geschiedenis, terwijl de moslims dit als een heidense periode beschouwen die zo snel mogelijk vergeten dient te worden. In Indonesië gebeurt hetzelfde, je ziet dat de plaatselijke architectuur en klederdracht steeds meer verdrongen worden door een Midden-Oosterse cultuur.

"In uw artikel schrijft u ook dat meer kennis van de Berbergeschiedenis tot zelfbewustere Marokkanen zal leiden.
Als je een identiteit hebt die je terug kunt voeren op bestaande culturen, tradities, liederen, teksten enzovoorts, dan is dat iets heel anders dan wanneer je in een land woont dat jou als een soort tweederangsburger beschouwt, als iemand die afkomstig is uit een achtergesteld gebied dat cultureel niets te bieden heeft. Het geeft een prettig gevoel als je weet waar je vandaan komt. Mijn grootste bezwaar tegen de arabisering is dan ook dat geloof de enige identiteit vormt, en dat is voor een mens betrekkelijk weinig. Daarom pleit ik voor het oprichten van een Berberinstituut waar mensen die zich in hun roots willen verdiepen terechtkunnen. Waar Berbers hun rijke geschiedenis kunnen bestuderen, en waar ze trots kunnen zijn op hun duizenden jaren oude cultuur, die alle grote beschavingen van de Middellandse Zee heeft overleefd. Je kunt niet integreren zonder je eigen achtergrond te kennen.

U vergeet echter dat de Berbers geen staat hebben.
Een jood die bijvoorbeeld in Nederland woont hoeft zich niet met Israël te identificeren. Dus waarom zouden de Berbers zich met een groep landen in Noord-Afrika moeten identificeren die nauwelijks democratie kennen, waar vrouwen als minderwaardig gelden, waar economische stagnatie heerst. Waarom zou je je persoonlijkheid aan een land ophangen die zijn linguïstische identiteit aan de Koran ontleent. Dat is alleen maar contraproductief. Het is veel interessanter om te zeggen "Ik ben een Amazigh en ik kom uit een cultuur die duizenden jaren oud is." Ik vind het juist een kracht dat de Berbers geen staat hebben, ze moeten naar de toekomst kijken. En in deze tijd van globalisering en toenemende mobiliteit van mensen worden staten steeds minder belangrijk.

Door Moussa Aynan

Hako
20-10-05, 22:53
Over de vroegste geschiedenis van marokko is weinig bekend.
tegenwoordeig noemt men de oorspronkelijke bevolking van noord afrika imazighen. voor de romeinen waren alle niet Romeinen barbari, afgeleid van het griekse woord barbaroi (baarddragenden, vreemdelingen), volgens anderen is het woord afgeleid van de Arabische stam ba-ra-ba-ra (stotteren, stamelen).

DE ROMEINEN

IN 146 v Chr werd Carthago door de Romeinen met de grond gelijk gemaakt.
In het huidige weat- algerije en noord- Marokko (oa.in Volubelis) ontstond toen en bloeiend koninkrijk, Mauritanie. Dit onder de leiding van de door Rome afgevaardigde koning jubaa


De dynastieen van Marokko


De imazighen dynastieen (700-1440)


In de 9de eeuw vestigde en nazaat van de Oemajjaden en dynastie in Marokko, wat het begin betekende van Marokko als onafhankelijke staat.
Onder de drie imazighen dynastieen (de Almoravieden, de Almohaden, en de Marinieden) kwam Marokko tot grote bloei. Opvallend is dat alle drie de dynastieen hun oorsprong vinden in de periferie van het Rijk: de Almoravieden ver in de sahara, de almohaden in de bergen van de hoge atlas en de Marinieden in de oostelijke steppen langs de grens met algerije

Ron Haleber
21-10-05, 07:20
Anti-islam activist August Hans den Boef verwart zich in zaken waar hij niets van weet. Hij heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. :knife_hea

Graag pikt hij een graantje publiciteit mee om als agnost cq 'filosoof' impliciet de Islam aan te pakken... Nu werpt hij zich als Berbervriend op..:maf2:

Lees als duidelijk voorbeeld mijn sig waar die hondedrol mij als "wildgeworden idioot" denkt af te doen... :rolleyes: !


Ik was vele jaren als 'buitenstaander' "militant" in de berberbeweging Amazigh van dr. Mohamed Sanoussi en Abdessamad Loukili en hield daar lezingen over de Berbercultuur, schreef voor hen artikelen tegen de Marokkaanse would be "Arabieren" en hun oplichterij. En bemiddelde voor hun subsidie voor de congressen en festivals.

Ook ontving ik op door mij bereide tagines de Marokkaanse berbergeleerden van de universiteiten in Fès en Rabat met hun activisten bij mij thuis.. Vaak nadat ik interviews die ik met ze had, in NL publiceerde. Zie hiervoor ook op de Amazighsite souss.com:

http://www.souss.com/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=37248&topic_id=3423&forum=2

Mijn bewonderaar moderator Agerzam van de berbersite "Souss.com" die de volgende avatar gebruikt: http://www.souss.com/images/avatar/users/5.gif
publiceerde dan ook met lof mijn tekst op zijn site:

"Les identités Amazighe et Arabo-islamique au Maroc:
Diversité culturelle et linguistique dans un champs politico-religieux uniforme".


Verder verdedigde ik het lesgeven in het berbers - tamazight - tegenover de NL-autoriteiten en tegenover de Arabieren van het KMAN - hetgeen hun grote woede uitlokte... :kwaad:



Maar de domme August Hans den Boef wil toch Hafid Bouazza die een verwoed militant is van de Arabische taal en cultuur laten bejubelen door Job Cohen...!


August Hans den Boef is dus een domme islamhater die niet weet wat hij zegt! Basta! :melig:

Overigens is hier overbekend dat ik Hafid Bouazza een geslaagd schrijver vind die alle eer toekomt - behalve als Amazigh. Hij stamt overigens uit arabisch Oujda. :D



Overbodig te zeggen dat ik niet als de berbers de politicus Abou Jahjah als een arabische duivel zie. Lees daarover mijn debat met Agerzam op berbersite "Souss.com" ... :boogie:

RinC
21-10-05, 09:26
Geplaatst door Ron Haleber
Anti-islam activist August Hans den Boef verwart zich in zaken waar hij niets van weet. Hij heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. :knife_hea

Graag pikt hij een graantje publiciteit mee om als agnost cq 'filosoof' impliciet de Islam aan te pakken... Nu werpt hij zich als Berbervriend op..:maf2:

Lees als duidelijk voorbeeld mijn sig waar die hondedrol mij als "wildgeworden idioot" denkt af te doen... :rolleyes: !


Ik was vele jaren als 'buitenstaander' "militant" in de berberbeweging Amazigh van dr. Mohamed Sanoussi en Abdessamad Loukili en hield daar lezingen over de Berbercultuur, schreef voor hen artikelen tegen de Marokkaanse would be "Arabieren" en hun oplichterij. En bemiddelde voor hun subsidie voor de congressen en festivals.

Ook ontving ik op door mij bereide tagines de Marokkaanse berbergeleerden van de universiteiten in Fès en Rabat met hun activisten bij mij thuis.. Vaak nadat ik interviews die ik met ze had, in NL publiceerde. Zie hiervoor ook op de Amazighsite souss.com:

http://www.souss.com/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=37248&topic_id=3423&forum=2

Mijn bewonderaar moderator Agerzam van de berbersite "Souss.com" die de volgende avatar gebruikt: http://www.souss.com/images/avatar/users/5.gif
publiceerde dan ook met lof mijn tekst op zijn site:

"Les identités Amazighe et Arabo-islamique au Maroc:
Diversité culturelle et linguistique dans un champs politico-religieux uniforme".


Verder verdedigde ik het lesgeven in het berbers - tamazight - tegenover de NL-autoriteiten en tegenover de Arabieren van het KMAN - hetgeen hun grote woede uitlokte... :kwaad:



Maar de domme August Hans den Boef wil toch Hafid Bouazza die een verwoed militant is van de Arabische taal en cultuur laten bejubelen door Job Cohen...!


August Hans den Boef is dus een domme islamhater die niet weet wat hij zegt! Basta! :melig:

Overigens is hier overbekend dat ik Hafid Bouazza een geslaagd schrijver vind die alle eer toekomt - behalve als Amazigh. Hij stamt overigens uit arabisch Oujda. :D



Overbodig te zeggen dat ik niet als de berbers de politicus Abou Jahjah als een arabische duivel zie. Lees daarover mijn debat met Agerzam op berbersite "Souss.com" ... :boogie:


Je voelt je dus gepasseerd door de Imazighen. Aah, wat sneu voor je.


Voor de rest is August een leugenachtige idioot! Ik heb hem nooit zien discussieren met Marokkanen (al zijn het er heel weinig) op de HvA. Hafid Bouazza mag zijn hobby als LSD-slikker verder voortzetten, die kerel kun je ook niet serieus nemen.

Ron Haleber
21-10-05, 10:28
Geplaatst door RinC
Je voelt je dus gepasseerd door de Imazighen. Aah, wat sneu voor je.


Voor de rest is August een leugenachtige idioot! Ik heb hem ooit zien discussieren met Marokkanen (al zijn het er heel weinig) op de HvA. Hafid Bouazza mag zijn hobby als LSD-slikker verder voortzetten, die kerel kun je ook niet serieus nemen.

RINC, Leuk die reactie van je!

Behalve door jouw onsterfelijk genie, voel ik me niet gepasseerd door welke Imazighie dan ook. Ik heb veel plezier me ze. Ook met de Djebela... :koppel:

Zolang jullie maar geen harddrugs slikken en/of snuiven, ben je welkom bij me... Aan jullie hashlucht ben ik goed gewend en neem wel een trekje van je mee - het kost me enkel meer aan lekker eten klaarmaken... :o

Die Den Boef heb je dus ook door! Prima, je intelligentie gaat goed vooruit! :lole:

Wat jullie geniale schrijvers en ulema allemaal slikken en schrijven dat gaat mij niet aan. :alien:

Ik herinner je er enkel aan dat de Amsterdamse schrijvers - neem Simon Vinkenoog - nogal een liberaal slikbeleid hebben. Ik kan onze vrind Bouazza nu eenmaal niet verbieden zich met ze te integreren... Dat zouden Cohen en zijn Ahmed me ernstig kwalijk nemen...



Een ander geval is onze vriendin Ayaan. Die moet je eindelijk eens op een Amazigh-blowparty uitnodigen...! Dan raakt ze eindelijk onder jouw begeleiding van haar frustraties bevrijd! Ik weet dat het je tegenstaat... :schrik:

Maar zo'n goede daad wordt door Allah zeer gewaardeerd! Verdoolde moslimzielen weer op het rechte spoor te zetten, dat is toch jouw beroep als Marokkaans moderator...??? :)

Ron Haleber
21-10-05, 13:10
Om contact met ze te houden. stuurde ik mijn bovenstaande posting over Den Boef aan een 20-tal vrienden en bekenden toe. Van Jan Beerenhout azn ontving ik onderstaande reactie - die hij ook aan mijn 20 vrienden doorzond en dus publiek maakte:




Waarde Ron,

Voltaire:
"Ik ben het volstrekt oneens met u zegt,
maar ik zal tot mijn dood vechten
voor uw recht, te zeggen wat u wil".

Door om te beginnen Hans den Boef negatief te kwalificeren als 'nitwit' ,
verlaag je jezelf tot hetzelfde niveau, maak je zelf je stuk onleesbaar en ontkracht je alle daarna genoemde argumenten.

Doe het anders, en als je jezelf beroept op het zijn van 'wetenschapper'
behoor je geleerd te hebben hoe dat moet. Laat dat dan ook merken.

Een prettige vastenmaand verder,

Jan Beerenhout azn
Mahmood Naiem-ul-Islam

Ik antwoordde hierop alsvolgt:


Beste vrienden, onze "nationale PvdA-bobo" Jan Beerenhout azn [alias: Mahmood Naiem-ul-Islam] zond jullie onderstaand commentaar op mijn stukje. Ik wist niet dat dit via doormailen zomaar kon... Ik zal jullie voortaan bij gelegenheid mijn mailings anoniem toesturen want dit was echt niet mijn bedoeling.

Dat Den Boef een nitwit is, blijkt o.m. uit het volgende. In het Parool maakte hij mij en met name het PvdA-lid Job Cohen belachelijk door daar meer dan een jaar geleden in die krant het volgende te plaatsen:

HET PAROOL: Anti-islam activist August Hans den Boef:

"Dan hebben we Job Cohen die vindt dat de secularisatie te ver doorgeschoten is. Die geeft dan ook geen lintje aan Hafid Bouazza, maar aan stadgenoten als de wildgeworden islamoloog Ron Haleber, die meent dat islamieten in Nederland worden gediscrimineerd, dat fundamentalisme daarop een eigentijds en serieus antwoord levert en die dus zelf lid geworden is van de AEL.
De AEL zet inderdaad aan tot ruzie en polarisatie en schiet zelfs over de juridische grens van discriminatie en racisme heen. Daarover, inclusief die discriminatie, zwijgen Rob Oudkerk en zijn partij echter in alle talen".


Den Boef blijkt hier een nitwit, die over zaken als de AEL en racisme bluft, - over zaken waar hij niets van weet en daarbij nog wel erg beledigend is ook tav Amsterdams burgemeester Cohen. Dat lijkt me hiermee voldoende duidelijk en bewezen. Maar volgens onze Jan azn heeft dit stuk met "wetenschap te maken" en dient daarom op niveau wetenschappelijk beantwoord te worden...???

Simplistische zielen bij de PvdA als Jan Beerenhout azn hebben oplichterij nu eenmaal nooit in de gaten... Hadden we dat niet meer bij politici...? En zeker als het wetenschap betreft, kun je politici alles op de mouw spelden. Alles wat autoriteit voorwendt, daar gaan ze nu eenmaal meteen voor plat...

Dergelijke PvdA-leden zien hoog op tegen dergelijke nitwitten omdat ze ergens achteraf bij een humanistisch clubje in Utrecht de titel van professor mogen voeren... Ik trap daar echter niet in! Daarbij weigerde de redactie van Het Parool mij het recht op een weerwoord...


Momenteel geeft deze Den Boef zich uit voor Berberdeskundige en maakt in Amsterdam op onbenullige wijze publiciteit voor zichzelf. Geen enkele Berbervereniging kent hem. Op geen enkel congres van de berbers was hij te zien of voerde hij het woord.

Ik geef ten overvloede de reactie van een Berberse moderator van Maroc.NL (RinC) op mijn stukje:

"August is een leugenachtige idioot! Ik heb hem ooit zien discussieren met Marokkanen (al zijn het er heel weinig) op de HvA ". [=Hogeschool van Amsterdam].

Tot voor zover het oordeel van een gestudeerde Marokkaan die als Berber weet waar hij het over heeft...!

Over Jan/Mahmood Beerenhout azn en zijn "strafkampen om Marokkanen op te voeden" zal ik u wel niet meer hoeven te informeren...

Ramadan mubarak! Met vriendelijke groeten van

Ron Haleber,

Mahmood Beerenhout houdt overigens nog steeds vol dat zijn indertijd door Ruud Lubbers overgenomen "strafkampen om Marokkanen op te voeden" groot succes boekten...! :ergleuk:

freya
21-10-05, 15:04
Geplaatst door Ron Haleber
August Hans den Boef is een niwit.

Daarintegen ben ik Ron Haleber fantastisch!


Heb je verder nog iets inhoudelijks mee te delen?



En kan je ons verder je prive correspondentie besparen?



graag :fpetaf:


:moe:

RinC
21-10-05, 15:41
Zeg Ron, waarom heb je mij verkeerd geciteerd? Je hebt de "n" bij nooit weggehaald.

Ron Haleber
21-10-05, 15:48
Geplaatst door freya
Heb je verder nog iets inhoudelijks mee te delen? En kan je ons verder je prive correspondentie besparen?


Nou de PvdA maakt zich op om het land te gaan regeren. Ook jou en je vrienden!

Toch wel interessant om te weten wie daar achter de coulissen aan de touwtjes trekken...???

Maar ja, jij leeft - droomt - blijkbaar, heel ver van Amsterdam vandaan!

Welterusten :zwaai:

Ron Haleber
21-10-05, 15:55
Geplaatst door RinC
Zeg Ron, waarom heb je mij verkeerd geciteerd? Je hebt de "n" bij nooit weggehaald.

Dat komt omdat ik - net als zelfs sheikh Ibn Taimiyya - ongelukkigerwijs professioneel de logica van Aristoteles bestudeerde.

Als je Den Boef nooit life meemaakte, kun je ook geen life-oordeel over hem hebben!?


Verklaar u anders nader, amice logicus! Ben beniewd!