PDA

Bekijk Volledige Versie : Gelovigen wacht zware ramadan



Marsipulami
06-10-05, 10:41
Gelovigen wacht zware ramadan

Door Abdel Ilah Rubio


ROTTERDAM - Geen eten, drinken en seks tot na zeven uur ’s avonds. Voor Nederlandse moslims wordt de dinsdag gestarte ramadan een pittiger klus dan in voorgaande jaren.



Want voor het eerst in lange tijd valt de islamitische vastenmaand vrijwel geheel in de zomertijd.
De zonsondergang, het moment waarop weer mag worden gegeten en gedronken, is veel later dan moslims hier de laatste jaren gewend waren. Volgens islamdeskundige Ibrahim Spalburg wordt het de komende jaren alleen maar zwaarder omdat de ramadan elk jaar zo’n elf dagen eerder valt.

Over zeven, acht jaar begint de vastenmaand in hartje zomer, als de zon om een uur of tien ondergaat. De dageraad, het moment waarop moet worden gestopt met eten, is dan om een uur of drie ’s ochtends.
,,Maar we hebben dit al eerder gehad, en er zijn geen catastrofes gebeurd,’’ relativeert Spalburg. De directeur van de Rotterdamse islamitische koepelorganisatie SPIOR wijst erop dat de islam voldoende mogelijkheden biedt voor mensen die het niet op kunnen brengen om zo lang te vasten.

,,Als het echt gevaren oplevert voor de gezondheid kunnen moslims het op andere dagen inhalen.’’ Mensen moeten daar wel oprecht in zijn, benadrukt hij. ,,In de islam is iedereen zelf verantwoordelijk. We hebben geen intermediairs.’’

Dit jaar valt het nog mee met de duur van het vasten, zegt hij. De ramadan, de maand waarop volgens moslims God de koran openbaarde, is voor een deel van de islamitische gemeenschap dinsdag begonnen. De meeste Turkse moslims beginnen echter woensdag.

De moslims mogen de eerste dagen vanaf zes uur ’ochtends tot kwart over zeven ’s avonds niets meer consumeren.

De animo voor de ramadan blijkt in Nederland nog steeds groot, ook onder de tweede en derde generatie. Uit onderzoek vorig jaar bleek dat 88 procent van de moslims (15 jaar en ouder) van Turkse afkomst zich aan de regels van de vastenmaand houdt.
Bij de Marokkaanse moslims was dat percentage zelfs 99 procent. In Nederland wonen bijna een miljoen moslims.

Wizdom
06-10-05, 10:52
Geplaatst door Marsipulami
Gelovigen wacht zware ramadan

Door Abdel Ilah Rubio


ROTTERDAM - Geen eten, drinken en seks tot na zeven uur ’s avonds. Voor Nederlandse moslims wordt de dinsdag gestarte ramadan een pittiger klus dan in voorgaande jaren.



Want voor het eerst in lange tijd valt de islamitische vastenmaand vrijwel geheel in de zomertijd.
De zonsondergang, het moment waarop weer mag worden gegeten en gedronken, is veel later dan moslims hier de laatste jaren gewend waren. Volgens islamdeskundige Ibrahim Spalburg wordt het de komende jaren alleen maar zwaarder omdat de ramadan elk jaar zo’n elf dagen eerder valt.

Over zeven, acht jaar begint de vastenmaand in hartje zomer, als de zon om een uur of tien ondergaat. De dageraad, het moment waarop moet worden gestopt met eten, is dan om een uur of drie ’s ochtends.
,,Maar we hebben dit al eerder gehad, en er zijn geen catastrofes gebeurd,’’ relativeert Spalburg. De directeur van de Rotterdamse islamitische koepelorganisatie SPIOR wijst erop dat de islam voldoende mogelijkheden biedt voor mensen die het niet op kunnen brengen om zo lang te vasten.

,,Als het echt gevaren oplevert voor de gezondheid kunnen moslims het op andere dagen inhalen.’’ Mensen moeten daar wel oprecht in zijn, benadrukt hij. ,,In de islam is iedereen zelf verantwoordelijk. We hebben geen intermediairs.’’

Dit jaar valt het nog mee met de duur van het vasten, zegt hij. De ramadan, de maand waarop volgens moslims God de koran openbaarde, is voor een deel van de islamitische gemeenschap dinsdag begonnen. De meeste Turkse moslims beginnen echter woensdag.

De moslims mogen de eerste dagen vanaf zes uur ’ochtends tot kwart over zeven ’s avonds niets meer consumeren.

De animo voor de ramadan blijkt in Nederland nog steeds groot, ook onder de tweede en derde generatie. Uit onderzoek vorig jaar bleek dat 88 procent van de moslims (15 jaar en ouder) van Turkse afkomst zich aan de regels van de vastenmaand houdt.
Bij de Marokkaanse moslims was dat percentage zelfs 99 procent. In Nederland wonen bijna een miljoen moslims.

Zwaar is een relatief begrip... Ik kan me herinneren dat we om +/-22.00 PM het vasten verbreekten en om +/- 03:30 AM het vasten weer begon...

Ramadaan Moubariek Allemaal. Moge Allah (SWT) ons belonen voor onze standvastigheid...

delirious
06-10-05, 10:57
Geplaatst door Wizdom
Zwaar is een relatief begrip... Ik kan me herinneren dat we om +/-22.00 PM het vasten verbreekten en om +/- 03:30 AM het vasten weer begon...

Ramadaan Moubariek Allemaal. Moge Allah (SWT) ons belonen voor onze standvastigheid...

Inderdaad, nou niet zwaar voor mij toenertijd, maar 22:30 zelfs.
Hartje zomer.

Bofko
06-10-05, 11:01
Geplaatst door Wizdom
Zwaar is een relatief begrip... Ik kan me herinneren dat we om +/-22.00 PM het vasten verbreekten en om +/- 03:30 AM het vasten weer begon...

:denk: Vandaar dat er natuurlijk zo weinig moslims boven de poolcirkel wonen.

Zwarte Schaap
06-10-05, 13:24
Geplaatst door delirious
Inderdaad, nou niet zwaar voor mij toenertijd, maar 22:30 zelfs.
Hartje zomer.

Dan schat ik jouw leeftijd en die van Wizdom ergens rond de 35 jaar.

gh.wille
06-10-05, 14:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dan schat ik jouw leeftijd en die van Wizdom ergens rond de 35 jaar.

Vraag me wel af hoe moet dat dan , met zieken mensen , kinderen en oude van dagen ?
Ik neem aan dat daar ,wel uitzonderrings regels voor zijn . ?

Afgezien daarvan wens ik alle Moslims een goede Ramadan toe .

V.G.G.

mark61
06-10-05, 21:02
Geplaatst door gh.wille
Vraag me wel af hoe moet dat dan , met zieken mensen , kinderen en oude van dagen ?
Ik neem aan dat daar ,wel uitzonderrings regels voor zijn . ?

Afgezien daarvan wens ik alle Moslims een goede Ramadan toe .

V.G.G.

Kinderen hoeven sowieso niet te vasten; er is geen vaste 'beginleeftijd'. De overige categorieën kunnen het inhalen.

gh.wille
06-10-05, 21:31
Geplaatst door mark61
Kinderen hoeven sowieso niet te vasten; er is geen vaste 'beginleeftijd'. De overige categorieën kunnen het inhalen. :duim:

Wide-O
06-10-05, 21:57
Puur ter mijner educatie...

Er was daarnet een reportage over Ramadan en topvoetbal op VRT.

Klopt het dat je bij zonsondergang begint met melk en dadels ?

Joesoef
06-10-05, 22:01
Geplaatst door Wide-O
Puur ter mijner educatie...

Klopt het dat je bij zonsondergang begint met melk en dadels ?


Yep, en daarna tomatensoep met honingkoek.

Joesoef
06-10-05, 22:03
Oja, die topvoetballers doen gewoon mee aan de ramadan....

Wide-O
06-10-05, 22:14
Geplaatst door Joesoef
Oja, die topvoetballers doen gewoon mee aan de ramadan....

Ja, dat was ook duidelijk in het programma. De sportarts zag er geen graten in, maar merkte op dat er hoogstens in de laatste week wat problemen konden zijn.

Een niet-moslim speler uit Zweden (denk ik) sprak dat dan weer tegen, en stelde geen verschil qua prestaties te hebben gezien.

Ik had gewoon nog niet gehoord van de melk & dadels, vandaar de vraag.

Daarna was het erg Belgies :hihi: want werden er mosselen gegeten (na zonsondergang uiteraard)

vlegeltje
06-10-05, 22:31
Geplaatst door Wide-O
Ik had gewoon nog niet gehoord van de melk & dadels, vandaar de vraag.

De profeet kreeg na zijn vlucht uit Mekka in Medina dadels en melk aangeboden. Sindsdien is het een islamitisch gebruik om gasten dadels en melk aan te bieden.

Marsipulami
06-10-05, 22:35
Geplaatst door vlegeltje
De profeet kreeg na zijn vlucht uit Mekka in Medina dadels en melk aangeboden. Sindsdien is het een islamitisch gebruik om gasten dadels en melk aan te bieden.

Die melk heb ik nog niet gezien bij Iftar maaltijden. Dadels klopt wel (en harriera).

vlegeltje
06-10-05, 22:50
Geplaatst door Marsipulami
Die melk heb ik nog niet gezien bij Iftar maaltijden. Dadels klopt wel (en harriera).

Om gasten te verwelkomen, melk en dadels.

mark61
06-10-05, 23:31
Geplaatst door Marsipulami
Die melk heb ik nog niet gezien bij Iftar maaltijden. Dadels klopt wel (en harriera).

Kamelinnen zijn dan ook dun gezaaid hier. Alleen Kadhafi neemt ze mee als hij op reis gaat.

Hamza-T
07-10-05, 04:34
Ik heb eens gevast in hartje zomer, de 'truc' is dat je voor zonsopgang genoeg gedronken moet hebben, want dit blijkt dan het zwaarste aan vasten te zijn.
Deze Ramadan is nog best te doen hoor!

Muslimaah
08-10-05, 08:24
Als ik voor mijzelf mag spreken, ik voel me energieker en besteed mijn tijd veel beter dan ik buiten de ramadan doe. Dan ben ik een toonbeeld van lazyness :D. Dat zijn we nu met volle toeren aan het afschuren :hihi:.

Joesoef
08-10-05, 08:53
:chef: :tik:

Rabi'ah.
08-10-05, 10:32
Geplaatst door Muslimaah
Als ik voor mijzelf mag spreken, ik voel me energieker en besteed mijn tijd veel beter dan ik buiten de ramadan doe. Dan ben ik een toonbeeld van lazyness :D. Dat zijn we nu met volle toeren aan het afschuren :hihi:.

Haha, same here! :D