PDA

Bekijk Volledige Versie : Italië’s beroemdste comapatiënt ontwaakt na twee jaar



Marsipulami
06-10-05, 22:42
Italië’s beroemdste comapatiënt ontwaakt na twee jaar
"Ik lag in coma, maar heb alles verstaan"

Geplaatst op 6/10 '05 om 21:02u
Door Eric Masseus


Salvatore Crisafulli revalideert na twee jaar in coma te hebben gelegen (foto: familie Crisafulli).
CATANIA (RKnieuws.net) – Een Italiaanse versie van de zaak Terri Schiavo zorgde leidde onlangs tot een happy end. De 38-jarige Salvatore Crisafulli is na twee jaar uit een coma ontwaakt. Zijn familie heeft hem nooit opgegeven. Zijn vrouw Rita en beide dochters Rita-Maria en Angela verzorgden hem, geholpen door zijn moeder, zijn broers Pietro en Marcello en zijn zuster Francesca.

“Ik lag in coma, maar ik heb alles kunnen verstaan,” zei de Siciliaan volgens een bericht op de website van de familie. Op 11 september 2003 had Salvatore Crisafulli een ernstig brommerongeluk. Na twee jaar coma kan hij nu weer spreken en zijn linker arm en hoofd weer bewegen.

“De artsen hebben gezegd dat ik niet bij bewustzijn was, maar ik heb alles begrepen,” verklaarde de 38-jarige. “Ik heb gehuild, omdat ik niet in staat was mij op een andere wijze te uiten.” Hij heeft ook gehoord hoe zijn broer de artsen wilde overtuigen, dat comapatiënten alles kunnen verstaan wat zij zeggen. De tijd wordt nu doorgebracht met het vertellen over datgene wat hij in de laatste twee jaar heeft meegemaakt.

“Ik herinner mij telefoongesprekken,” zei Salvatore, over de laatste maanden voor zijn “ontwaken”. Vele journalisten bezochten het huis. “Ik huilde, omdat ik niet kon antwoorden.” Zijn broer Pietro herinnerde zich: “Hij huilde in het bijzijn van de artsen en zij interpreteerden zijn tranen als onwillekeurig, als een onvrijwillig antwoord op een externe prikkel. In werkelijkheid waren zijn tranen echt.”

~Panthera~
06-10-05, 22:54
Italiaanse versie van de zaak Terri Schiavo ??
Had hij ook maar de helft van zijn hersenen ? :confused:


The autopsy goes on to say that Terri’s Schiavo's brain was "profoundly atrophied," and only half the normal size.

MaRiaH
06-10-05, 23:01
Het lijken mij ook geen twee dingen die je kunt vergelijken..
Terry lag ook al veel langer in coma.

Maar dit is wel prachtig nieuws en zal veel mensen hoop geven die in een zelfde situatie verkeren met familieleden.

Tis toch een beetje een klein wonder..