PDA

Bekijk Volledige Versie : Raymond VHG reageert op klachten over "Weg met Amerika!"



Juliette
07-10-05, 10:51
Koekje van eigen deeg

Het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding ontving twaalf klachten over de single 'Weg met Amerika' van Raymond van het Groenewoud. Raymond reageert.

Om te beginnen is me de aantijging niet duidelijk. Ik zie niet in waar de gelijke kansen in het gedrang komen (het is geen wetsvoorstel, maar een lied), ik zie ook geen uiting van racisme. Ik ben zelf een blanke, en lever kritiek op het beleid van meestendeels blanke Amerikanen, die er prat op gaan tot de ,,machtigste natie ter wereld'' te behoren, en die van die macht regelmatig op schandelijke wijze misbruik maken, en dat is nu juist één van de eigenschappen ,,des mens'' die mij door de ziel snijden.

Vanuit een hoek die als extreem-rechts gecatalogeerd wordt, krijg ik vaak de vraag: ,,Wat denk je dat er je te wachten staat als je zou zingen 'Weg met de Marokkanen'?'' Die vraag snijdt hout in die zin dat deze mensen zichzelf in hun wensen verraden, maar zij viseren tweederangsburgers, inwijkelingen in onze Vlaamse maatschappij, die hun draai niet vinden in ons ten onrechte Beloofde Land. Velen van die vraagstellers durven van de weeromstuit kwaadaardig uit de hoek te komen, een reactie die mij zeker ongemakkelijk maakt en me op mijn hoede stelt.

Ik hoop desondanks dat ik zelf nog mag kiezen waar ik het over wil hebben, en zelf heb ik het in genen dele over Amerikaanse inwijkelingen (het lied heet niet Weg met de Amerikanen ), maar over het Amerikaans beleid, op politiek, economisch, cultureel en militair vlak. Indien zulks niet duidelijk mag zijn, erken ik mijn tekortkomingen als liedjestekstschrijver, maar zinsneden als ,,weg met het kolonialisme van Amerika'', ,,al die Angelsaksische pretentie, arrogantie'', ,,weg met die rappers en hun eeuwige 'fuck''', ,,weg met het na-apen van Amerika'', ,,Verenigde Naties, lammetjes die blaten 't zijn allen vazallen van de Verenigde Staten'', ,,weg met het imperialisme van Amerika, hun voorgekauwde kleuter-cultuur'', ,,die dwaze macho's, moh vent, moh vent die spelen nu al zestig jaar politie-agent'', ,,hun chewing-gum flinkheid, hun schietgeweren'' maken toch op dichterlijk-kinderlijke wijze duidelijk waar het mij om te doen is. Ik gebruik uiteraard de term ,,Amerika'' als symbool, want een continent doet niemand kwaad, net zomin als ik het over alle Amerikanen tegelijk zou hebben. Het gaat over macht, machtsmisbruik (bijvoorbeeld Clear Channel, CNN), machtswellust (het Terminator -syndroom). Er komt ook duidelijk in voor dat dit een machteloos lied is (,,laatste der Mohikanen'', niet zonder zelfspot). Het is in mijn ogen een Don Quichote-lied, want ik ga ervan uit dat de meeste mensen allang niet meer weten in hoeverre wij, Vlaamse vazallen, Angelsaksisch ende Amerikaans gehersenspoeld zijn, zogenaamde alternatieve en intellectuele types incluis. Probeer maar eens een zin te maken zonder Engelstalige uitdrukking erin. Enfin, ik dwaal af.

Over het soms grove en brutale woordgebruik: ik zou er bij deze graag op wijzen dat ik hier een scheldtechniek gebruik die ik ontleen aan een Amerikaans cultuurfenomeen, geheten de rap , een stijl waarin, tot mijn leedwezen, de brutaliteiten en grofheden voor het rapen liggen, een werkwijze die vooral verkeerd uitpakt bij de minder getalenteerde tekstschrijvers. ,,Een koekje van eigen deeg'', dacht ik bij het verzamelen van verregaande statements (da's Engels!) als ,,een gloeiende pook in hun gat''. Gelieve dit niet letterlijk te nemen, zou ik zo zeggen, of scheelt er iets bij de verontwaardigde, in die zin dat hij zijn langdurig onderdrukte wens plots gematerialiseerd ziet in een liedjestekst? In de hoop u met deze toelichting van dienst geweest te zijn, teken ik,

Raymond van het Groenewoud

(De auteur is liedjesschrijver en zanger.)

Raymond van het Groenewoud