PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlaamse priester riskeert cel voor godslastering



Marsipulami
07-10-05, 11:48
Vlaamse priester riskeert cel voor godslastering


Geplaatst op 7/10 '05 om 10:47u
Door Theo Borgermans (Bron: Het Laatste Nieuws)


JETTE (RKnieuws.net) - Priester Marc Scheerens van de Vlaamse Onze-Lieve-Vrouw-van-Lourdeskerk in de Brusselse deelgemeente Jette riskeert een celstraf wegens godslastering. Justitie in Brussel zal volgende maand beslissen of een klacht van de vereniging België en Christenheid tegen de pastoor ontvankelijk is, meldde vrijdag de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. Op godslastering staan lichte celstraffen in België.



Scheerens gaf vier jaar geleden kunstenaars van de organisatie Atelier 340 toestemming om in zijn kerk enkele kunstwerken te exposeren, die de parochianen op een kritische manier naar hun geloof moesten laten kijken. Daarbij behoorden een biechtstoel die was gemaakt van legoblokken, een kruisbeeld met daarin een stuk hersenmassa en een Mariabeeld dat muntstukken huilde.

Parochianen namen aanstoot aan de expositie en brachten de vereniging België en Christenheid op de hoogte, die onlangs een officiële klacht indiende. Pastoor Scheerens zegt inmiddels spijt te hebben van de expositie. ’’Ik wou de mensen enkel doen nadenken over het geloof. Al zal ik in de toekomst zelf ook twee keer nadenken vooraleer ik me aan zoiets waag.’’ Overigens is in België al sinds de jaren dertig geen proces meer gevoerd wegens godslastering.

Rourchid
07-10-05, 12:55
Geplaatst door Marsipulami
Vlaamse priester riskeert cel voor godslastering
Geplaatst op 7/10 '05 om 10:47u
Door Theo Borgermans (Bron: Het Laatste Nieuws)

. Daarbij behoorden een biechtstoel die was gemaakt van legoblokken, een kruisbeeld met daarin een stuk hersenmassa en een Mariabeeld dat muntstukken huilde.

Parochianen namen aanstoot aan de expositie en brachten de vereniging België en Christenheid op de hoogte, die onlangs een officiële klacht indiende.
Mattheüs 23
2 - Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op den stoel van Mozes;
3 - Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.

Lukas 11
52 - Wee u, gij wetgeleerden, want gij hebt den sleutel der kennis weggenomen; gijzelven zijt niet ingegaan, en die ingingen, hebt gij verhinderd.

Niais
07-10-05, 13:04
Het heeft ze toch niet doen nadenken over het geloof.