PDA

Bekijk Volledige Versie : Irene: Onderhandel met Al Qa’ida



waterfiets
08-10-05, 10:22
(stel je voor dat Bot DIT gezegd had)

Irene: Onderhandel met Al Qa’ida
Van onze verslaggever Jan Hoedeman


WIJK BIJ DUURSTEDE - Het conflict tussen Al Qa’ida en het Westen moet worden opgelost door vredesonderhandelingen onder toezicht van een onafhankelijke bemiddelaar. Dit zegt prinses Irene van Lippe-Biesterfeld zaterdag in de Volkskrant.


‘Westerse regeringsleiders moeten stappen zetten. Praten met Al Qa’ida en daarmee aantonen dat je het klassieke vijandsbeeld kunt doorbreken met echt open besprekingen’, aldus Irene. Ze zet zich daarmee af tegen de harde taal die de Amerikaanse president Bush deze week nog bezigde om het terrorisme uit te roeien.

Westerse presidenten moeten hun vooroordelen ‘thuislaten’ bij de vredesbesprekingen, vindt Irene. ‘Anders horen ze niets in zo’n gesprek.’ Juist daarom is een ‘mediator’ nodig. ‘Die is in staat de leiders uit hun tunnelvisies te halen.’

De oorzaken van het islamitisch geweld hebben volgens Irene te maken met armoede, handelsbarrières, verkeerde verhoudingen. ‘De verschillen tussen de haves en de have-nots zijn geheel uit evenwicht.’



Het complete interview staat zaterdag 8 oktober in de Volkskrant

elbasque
08-10-05, 10:34
yeah right,alsof al qaeda gaat onderhandelen...

waterfiets
08-10-05, 10:45
Wel grappig. Eerst schreef ze een boek over het praten met bomen en nu dit.

barfly
08-10-05, 10:51
Geplaatst door waterfiets
Wel grappig. Eerst schreef ze een boek over het praten met bomen en nu dit.

Ze heeft alle bomen al dood geknuffeld nu is Bin Laden aan de beurt :p

freya
08-10-05, 10:53
Het is een optie, die nog nooit door iemand overwogen is.

Ik vind het dapper van haar dat dit zo durft te stellen, dwars tegen alle spierballen en oorlogstaal in.

In feite heeft ze natuurlijk gelijk. Normaal gesproken onderhandel je op een gegeven moment met tegenstanders over een evt te bereiken wapenstilstand of vrede.

Dat dit in het geval van Al Qaida niet eens overwogen wordt, is veel zeggend:

Men wil niet luisteren naar de tegenstander
Men wil zich niet verdiepen in de oorzaken van het conflict
Men wil geen enkele poging doen om de oorzaken van het conflict weg te nemen.
Men heeft kennelijk grote behoefte aan een vijand en oorlog.

waterfiets
08-10-05, 11:08
Geplaatst door freya
Het is een optie, die nog nooit door iemand overwogen is.

Gelukkig niet, je gaat geweld niet belonen en niet onderhandelen met mensen die dat zelf nog nooit geprobeerd hebben. Dan kan je ook wel met de maffia gaan onderhandelen. Uiteindelijk zullen ze dan een volgende eis op tafel leggen en weer een volgende totdat een maatje van Bin Laden bij de koningin op audientie gaat om de nieuwe regering te presenteren en haar mede te delen dat ze moet verhuizen. Dat vind ik juist het vreemde van Irene: ze legt wel de texaanse macho cultuur van Bush bloot die zich niks aantrekt van het internationaal recht maar Bin Laden is in wezen net zo achterlijk. Maar ik moet het interview nog lezen!

freya
08-10-05, 11:18
Geplaatst door waterfiets
Gelukkig niet, je gaat geweld niet belonen en niet onderhandelen met mensen die dat zelf nog nooit geprobeerd hebben.


Gelul, ik herinner me een voorstel van Al Qaida voor een wapenstilstand.


Dan kan je ook wel met de maffia gaan onderhandelen .

Volgens mij gebeurt dat regelmatig


Uiteindelijk zullen ze dan een volgende eis op tafel leggen en weer een volgende totdat een maatje van Bin Laden bij de koningin op audientie gaat om de nieuwe regering te presenteren en haar mede te delen dat ze moet verhuizen.

Dan ga je er van uit dat er aan westerse kant geen goede onderhandelaars zijn.

Bovendien ga je er van uit dat Al Qaida streeft naar wereldheerschappij.
Kan je dat ook ergens mee aantonen, of is dat alleen maar een angst van je?



Dat vind ik juist het vreemde van Irene: ze legt wel de texaanse macho cultuur van Bush bloot die zich niks aantrekt van het internationaal recht maar Bin Laden is in wezen net zo achterlijk. Maar ik moet het interview nog lezen!

Misschien vind ze dat er wel genoeg gesproken wordt over de achterlijkheid van Bin Laden en wil ze proberen enige balans aan te brengen :)
Irene zal per slot van rekening niet hier op het NVDD alle genuanceerde meningen over dit conflict gelezen hebben :hihi:

Ik ga zo de volkskrant maar eens kopen, of staat het ook online?

waterfiets
08-10-05, 11:36
Ik herinner mij niks over die wapenstilstand. Misschien op een moment dat ze in het nauw zaten? Het kan best hoor dat ik dat gemist heb. In ieder geval weet ik niet wie/wat Al Qaeda representeert. Ze zijn door niemand gekozen en ik weet alleen van hun bestaan door hun geweldsdaden. Ik zou dus ook niet weten waarover je moet onderhandelen met dat soort mensen. Ze hebben mandaat van niemand. De mensen die ze steunen doen dat in het geheim. Dan moet je ook onderhandelen met iemand die morgen dreigt de metro op te blazen etc.. Dat Al Qaeda uiteindelijk de wereld tot de islam wil bekeren is niet zozeer een angst omdat ik niet geloof dat iemand hier in het westen (of in het oosten) op hun ideologie zit te wachten. Bekeren met geweld werkt nu eenmaal niet. Maar het hoort volgens mij wel bij hun ideologie al zat het nu niet hun prioriteit hebben. Ongelovigen moeten bekeerd of vernietigd. Als de recent gevonden brief van de 2e man van Al Qaeda echt is dan willen ze vanuit Irak een groot islamitisch rijk stichten. Maar hoe kan het westen daar met Al Qaeda over onderhandelen? Daar gaan wij sowieso niet over: dat beslissen de mensen in die landen zelf wel en niet via de weg van geweld. Dus niet via de weg van Al Qaeda. Het westen valt Al Qaeda aan (en zal dat blijven doen) om zich te verdedigen tegen terreur aanvallen. Overigens schaar ik de inval in Irak daar niet onder (dat zie ik als een illegale daad).

Max Stirner
08-10-05, 12:24
Geplaatst door freya
Gelul, ik herinner me een voorstel van Al Qaida voor een wapenstilstand.



Klopt. Een week nadat ze 200 onschuldige Madrilenen hadden opgeblazen. Voor niets.

Met dat soort mensen wil jij gaan praten?

Ik weet iets veel beters: nog een keer zo`n aanslag en we sturen prinses Irene op ze af voor een lesje bomenknuffelen......het klinkt misschien meedogenloos, maar het is hard tegen hard - dat zal die terroristen leren. :roker:

Ik mis TvG, hij zou hier ongetwijfeld een hilarische column over hebben geschreven....

el corridor
08-10-05, 12:33
Men onderhandelt niet met terroristen die doelbewust zovele onschuldige mensenlevens op hun (geweten) hebben.
Nooit!
En maar goed ook, hiermee zou men de weg vrijmaken voor alle moorddadige gestoorde geesten die niet op een leven meer of miinder zien.

mark61
08-10-05, 12:52
Geplaatst door waterfiets
WIJK BIJ DUURSTEDE - Het conflict tussen Al Qa’ida en het Westen moet worden opgelost door vredesonderhandelingen onder toezicht van een onafhankelijke bemiddelaar. Dit zegt prinses Irene van Lippe-Biesterfeld zaterdag in de Volkskrant.

Ik stel voor dat ze weer bomen gaat knuffelen.

Waarom zou je onderhandelen met een half niet bestaande club die een plaatsje aan tafel heeft verdiend door duizenden mensen te vermoorden? Is ze niet goed wijs? Als je met iemand wil praten, dan doe je dat met gekozen vertegenwoordigers van een duidelijke groep, de inwoners van een land bijvoorbeeld.

Wat valt er trouwens te onderhandelen met een club die geen idealen heeft, anders dan de wereld te vernietigen?


De oorzaken van het islamitisch geweld hebben volgens Irene te maken met armoede, handelsbarrières, verkeerde verhoudingen. ‘De verschillen tussen de haves en de have-nots zijn geheel uit evenwicht.’

De oorzaken hebben te maken...

Ff denken. Bin Laden is een arme sloeber die door handelsbarrières zijn aannemersbedrijfje niet kon opbouwen.

Ik gaf r altijd het voordeel van de twijfel, maar ze is dus echt van de wereld. Krijg je als je nooit een dag van je leven hebt hoeven werken.

mark61
08-10-05, 12:54
Geplaatst door freya
Dat dit in het geval van Al Qaida niet eens overwogen wordt, is veel zeggend:

Jaaahhh.

Iemand of iemanden moordt er lustig op los, en dat vind jij een goede reden om te gaan 'onderhandelen'. Waarover precies? Of ie Allah wil vragen een paar honderd Tanzanianen en Kenianen weer levend te maken?

Dus als je maar genoeg mensen vermoordt verdien je een plek aan een onderhandelingstafel? Jij wil met Pol Pot ook onderhandelen? Die heb er nog veel meer vermoord.

Wat zit er in jouw hoofd?

mark61
08-10-05, 12:58
Geplaatst door Max Stirner
Klopt. Een week nadat ze 200 onschuldige Madrilenen hadden opgeblazen. Voor niets.

Met dat soort mensen wil jij gaan praten?

Ik weet iets veel beters: nog een keer zo`n aanslag en we sturen prinses Irene op ze af voor een lesje bomenknuffelen......het klinkt misschien meedogenloos, maar het is hard tegen hard - dat zal die terroristen leren. :roker:

Ik mis TvG, hij zou hier ongetwijfeld een hilarische column over hebben geschreven....

:hihi:

Yeah, Irene naar Noord-Pakistan. Vrees dat ze er geen bomen van betekenis hebben.

mark61
08-10-05, 12:59
In 2 jaar NVDD heb ik nog nooit zulke ontiegelijke waanzin gelezen.

Wel leuk, zo blijft het toch verrassend & verfrissend.

Tomas
08-10-05, 13:06
't is in ieder geval niet het gevolg van de wereldweide verschillen tussen de have's en de havenot's. Maar wat wel de oorzaak is beats me nog altijd.

MaRiaH
08-10-05, 13:06
Geplaatst door mark61
In 2 jaar NVDD heb ik nog nooit zulke ontiegelijke waanzin gelezen.

Wel leuk, zo blijft het toch verrassend & verfrissend.

Het principe en de gedachte erachter is best verstandig.
als je nooit iemand de hand reikt dan komt er ook geen einde aan het geweld.

Maar ik ben het met je eens dat Al Qa’ida geen plek aan de onderhandelingstafel verdient. Het is geen duidelijk groep, ze hebben geen duidelijke doelen, ze zijn te anarchistisch en zolang ze doorgaan met het vermoorden van onschuldigen is praten niet mogelijk.

Onderhandelen met terroristen vind ik ook NOT DONE.

mark61
08-10-05, 13:09
Geplaatst door MaRiaH
Het principe en de gedachte erachter is best verstandig.
als je nooit iemand de hand reikt dan komt er ook geen einde aan het geweld.

Wat is dat principe dan? Dat je met moordenaars moet 'onderhandelen'?

In mijn tijd werden ze opgespoord en berecht. Zegt opa. Wil je met Pol Pot en Hitler ook onderhandelen? Met verkrachters, corrupte politici en aannemers, drugshandelaren en vrouwenhandelaars?

Je denkt dat er een einde aan geweld komt als je de boodschap geeft: vermoord er een zooitje, dan word je serieus genomen?

Max Stirner
08-10-05, 13:11
Geplaatst door mark61
:hihi:

Yeah, Irene naar Noord-Pakistan. Vrees dat ze er geen bomen van betekenis hebben.


Zandkorrels hebben vast ook heel veel behoefte aan de liefdevolle knuffels van Irene. :)

tr_imparator
08-10-05, 13:12
zeggen dat je wilt onderhandelen..en dan oppakken en deporteren :hihi:

Tomas
08-10-05, 13:14
Geplaatst door tr_imparator
zeggen dat je wilt onderhandelen..en dan oppakken en deporteren :hihi:

Turken... Zo gaat dat ook met de eu-onderhandelingen zeker.

mark61
08-10-05, 13:21
Geplaatst door Tomas
't is in ieder geval niet het gevolg van de wereldweide verschillen tussen de have's en de havenot's. Maar wat wel de oorzaak is beats me nog altijd.

Tja, daar hebben we het al zo vaak over gehad.

Ik denk dat een apart onderwerp de mental make up van OBL is. Ik weet niet wat hij heeft, misschien voelt hij zich Ché Guevara. Hoewel nonkel Ché het geloof ik geen goed idee vond om honderden Afrikanen te vermoorden om zijn doelen te bereiken. Is dat specifiek islamitisch of Saoedi-Arabisch? Ze komen allebei uit de betere middenklasse, maar waar Ché 'positieve' idealen had vertrok OBL geloof ik vanuit het idee van corrupte leiders en ongelovigen op je grondgebied. Een beetje een vaag verhaal. Zijn eigen familie is nauw verweven met de 'corrupte kliek'.

Dan is er een zooitje ongeregeld dat naar het zich laat aanzien zich stierlijk verveelt; een soort beroepsavonturiers, op zoek naar de ultieme kick. Een soort Jordaans/Egyptische Nike-generatie.

En tenslotte is er het voetvolk with a grudge, type krottenwijken-van-Casablanca. Die zijn nog het authentiekst.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat interne problemen worden geëxporteerd naar makkelijke doelwitten. Een soort luiheid en lafheid.

Laat ie een paar SA prinsen opblazen, de lafaard.

In werkelijkheid is er niemand, locale dictators noch Amerikanen, die een Arabier of moslim verbieden in eigen land een fantastische commerciële onderneming met arbeiderszelfbestuur, crèches, gezondheidszorg en onderwijs op te zetten. Type Bata, zak maar zeggen.

Maar werken, daar word je natuurlijk moe van. En samenwerken en iets voor een ander overhebben al helemaal. Dus hey, geef de Ami's de schuld.

Japan, China en Korea hadden een veel beroerdere uitgangspositie. Of ben ik iets vergeten en hebben Caïro en ar-Riyadh onlangs atoombommen op hun hoofd gehad of ister anderszins de halve bevolking uitgeroeid?

mark61
08-10-05, 13:23
Geplaatst door elbasque
yeah right,alsof al qaeda gaat onderhandelen...

Nee dan moet je de ETA hebben. Die heeft het vooral druk met de eigen bevolking terroriseren. En wil o zo graag onderhandelen.

mark61
08-10-05, 13:24
Geplaatst door Max Stirner
Zandkorrels hebben vast ook heel veel behoefte aan de liefdevolle knuffels van Irene. :)

Kan ze ook iets met grotten?

mark61
08-10-05, 13:25
Geplaatst door Tomas
Turken... Zo gaat dat ook met de eu-onderhandelingen zeker.

Nee das andersom. Ze zijn al gedeporteerd naar West-Europa. De onderhandelingen zijn de formalisatie daarvan. :vreemd:

mark61
08-10-05, 13:30
Al moet ik zeggen dat je niet in het algemeen kan stellen dat geweld geen legitiem middel is om aandacht te krijgen voor een misstand.

Ik ben ervan overtuigd dat als de Palestijnen nooit geweld hadden gebruikt ze nooit in het nieuws waren gekomen en gewoon naamloos in een thuisland hadden gewoond. Waarschijnlijk half arm, en volledig rechteloos.

Maar de PLO vertegenwoordigt dan ook een concrete groep mensen met gerechtvaardigde, concrete klachten. En streeft een 'positief' doel na.

Dat kan je van dat zooitje niet zeggen.

Zwarte Schaap
08-10-05, 13:33
Geplaatst door mark61
In werkelijkheid is er niemand, locale dictators noch Amerikanen, die een Arabier of moslim verbieden in eigen land een fantastische commerciële onderneming met arbeiderszelfbestuur, crèches, gezondheidszorg en onderwijs op te zetten. Type Bata, zak maar zeggen.

Zonder mee te doen aan de corruptie kun je geen bedrijf beginnen. Westerse bedrijven zijn ook goed bedreven in het betalen van smeergelden aan de corrupte dictators.


Maar werken, daar word je natuurlijk moe van. En samenwerken en iets voor een ander overhebben al helemaal. Dus hey, geef de Ami's de schuld. Het is een westerse constructie die stelt dat het judeo-protestantse arbeidsethos ervoor gezorgd heeft dat de westerlingen superieur zijn. Andere culturen zouden niet zo een superieure arbeidsethos hebben als de protestantse arbeidsethos. Andere culturen zoals afrikanen hebben maar een luie arbeidsethos.

Zwarte Schaap
08-10-05, 13:36
Geplaatst door MaRiaH
Onderhandelen met terroristen vind ik ook NOT DONE.

Ritter vergelijkt Bush en Blair met nazi's

LONDEN - De voormalige VN-wapeninspecteur Scott Ritter heeft vrijdag de Amerikaans-Britse invasie in Irak in 2003 vergeleken met de veroveringsoorlog die Duitsland begin jaren veertig voerde in Europa. Dat deed hij in een toespraak voor de Britse denktank Chatham House in Londen.

Ritter noemde de "agressieve oorlogsvoering" in Irak vergelijkbaar met het Duitse optreden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Over de Amerikaanse president George Bush en de Britse premier Tony Blair zei hij: "Beide mannen kunnen worden aangemerkt als oorlogsmisdadigers voor hun deelname aan acties waarvoor wij Duitsland in 1946 hebben veroordeeld".

In zijn spreekbeurt stak Ritter ook de draak met de veronderstelde " speciale relatie" tussen Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Hij vergeleek de positie van Londen met die van een "verwaarloosde minnares" . Het delen van informatie tussen beide landen is volgens Ritter eenrichtingsverkeer, waar alleen Washington van profiteert.

Ritter was VN-wapeninspecteur van 1991 tot 1998. Hij leidde onder meer de missie van Unscom in Irak. De Amerikaan betichtte zijn eigen regering in de aanloop naar de oorlog in dat Arabische land al van "imperialistische ambities". Hij noemde in 2002 de naderende invasie "een historische fout".

Bron: De Telegraaf 07/10/05

Tomas
08-10-05, 13:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is een westerse constructie die stelt dat het judeo-protestantse arbeidsethos ervoor gezorgd heeft dat de westerlingen superieur zijn. Andere culturen zouden niet zo een superieure arbeidsethos hebben als de protestantse arbeidsethos. Andere culturen zoals afrikanen hebben maar een luie arbeidsethos.

Nu je er over begint. Een arbeidsethos is volgens mij wel crusiaal voor een welvaarende samenleving. Maar 't absoluut niet judeao-christelijk. Ik geloof niet dat we recentelijk de jappen, koreanen en andere aziaten hebben weten te bekeren.

MaRiaH
08-10-05, 13:37
Geplaatst door mark61
Wat is dat principe dan? Dat je met moordenaars moet 'onderhandelen'?

Zeker niet. ik zei al met terroristen onderhandel je niet.
Met het principe bedoel ik heel algemeen: in een conflict-dat je graag wil oplossen- moet je de dialoog aangaan. Of dat nou micro-meso-of macroniveau is.
Maar terroristische groeperingen die lukraak onschuldigen vermoorden om een statement te doen, die verdienen geen dialoog.


In mijn tijd werden ze opgespoord en berecht. Zegt opa. Wil je met Pol Pot en Hitler ook onderhandelen? Met verkrachters, corrupte politici en aannemers, drugshandelaren en vrouwenhandelaars?

Opa :hihi:
wat al Qu'aida betreft ben ik het hier volledig mee eens.
Je noemt Hitler.. daar is mee onderhandelt in WO II.
maar hij vertegenwoordigde een staat. Daar zit het verschil denk ik.



Je denkt dat er een einde aan geweld komt als je de boodschap geeft: vermoord er een zooitje, dan word je serieus genomen?

Nee dat denk ik niet en zei ik ook niet.
Integendeel, ik ben tegen onderhandelingen met Al Qu'aida omdat je ze dan juist deze boodschap geeft.

mark61
08-10-05, 14:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zonder mee te doen aan de corruptie kun je geen bedrijf beginnen. Westerse bedrijven zijn ook goed bedreven in het betalen van smeergelden aan de corrupte dictators.

Tsja, aanloopkosten. Kan OBL makkelijk betalen. Ik vind het geen fundamenteel tegenargument, jij wel? Er zijn genoeg voorbeelden van geslaagde initiatieven in bijv. Afrika en Zuid-Amerika. Corruptie net zo groot.

Je kan wel voor het gemak het westen de unieke schuld geven van corruptie, maar das toch echt te gemakkelijk. Corruptie is van alle tijden en landen. Of is 'rouchoua', of hoe het precies in Marokko heet, een leenwoord uit het Engels?


Het is een westerse constructie die stelt dat het judeo-protestantse arbeidsethos ervoor gezorgd heeft dat de westerlingen superieur zijn. Andere culturen zouden niet zo een superieure arbeidsethos hebben als de protestantse arbeidsethos. Andere culturen zoals afrikanen hebben maar een luie arbeidsethos.

Ja, dat beeld bestaat nog steeds. Ik zou die protestanten adviseren zelf s een dagje in Afrika te gaan werken. Daarentegen valt me in Turkije en Afrika beslist op dat MANNEN geen fuck uitvoeren. Ik hoor van vrouwen daar dan ook dat ze zich doodergeren. Zitten te klagen in een theehuis / op de straathoek onder een boom en doen geen fuck. In Marokko vielen me ook de horden mannen op die de godganse dag op één na3na3 op een terras zitten (ik zat erbij en keek ernaar), terwijl je op straat gehaaste vrouwen met apparently stuff to do voorbij zag hollen.

waterfiets
08-10-05, 14:14
Ondertussen heb ik het interview met Irene gelezen en ik vind het altijd wel een leuke vrouw met een eigenwijze manier van denken. Maar ik ben het zeker niet met al haar opvattingen eens.