PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘God zei: George, trek ten strijde tegen die terroristen’



Juliette
08-10-05, 13:51
BRUSSEL Eigen berichtgeving

Dat George W. Bush een diepgelovig man is, is genoegzaam bekend. Maar dat hij gelooft dat God hem ‘op missie’ stuurde toen hij met de VS Afghanistan en Irak binnenviel, leek een al te karikaturale schets van de Amerikaanse president.

Tot nu.

In de nieuwe BBC-reeks Elusive Peace: Israel and the Arabs wordt getoond dat Bush meent dat hij op een goddelijke missie is om vrede te brengen in het Midden-Oosten. Dat schrijven de Britse kranten The Independent en The Guardian.

In het nieuwe programma getuigen de voormalige Palestijnse minister van Buitenlandse Zaken Nabil Shaath en de Palestijnse voormalige premier Mahmoud Abbas, nu Palestijns president, hoe Bush’ diepe geloof nogal direct de basis vormt voor zijn buitenlandbeleid.

Shaath en Abbas vertellen in de reeks over een informele ontmoeting die ze in juni 2003 hadden met de Amerikaanse president.

Shaath zegt dat Bush hem en Abbas vertelde over zijn ‘missie’.

“Ik word gedreven door een missie van God. God zei me: ‘George, ga die terroristen in Afghanistan bestrijden’ en dus deed ik dat. En later zei God me: ‘George, maak een einde aan de tirannie in Irak’ en dat deed ik dan”, zo vertrouwde Bush aan Shaath en Abbas toe.

Die laatste zegt zich te herinneren hoe Bush hem zei: “Ik heb een morele en religieuze verplichting om te handelen.”

En daar voegde hij aan toe: “Nu opnieuw voel ik het woord van God tot mij komen. ‘Geef de Palestijnen hun staat en zorg voor vrede in het Midden- Oosten’, zo draagt God mij op. En, op Gods teken, zal ik dat doen.”

Het Witte Huis weigert commentaar te geven op wat het “een privé-gesprek” noemt. Dat Shaath en Abbas maar wat zaten te verzinnen toen ze door de BBC geďnterviewd werden lijkt evenwel onwaarschijnlijk.

Zodra Bush het over de strijd tegen terreur en de oorlog in Irak heeft, begint hij te spreken in religieuze metaforen, waarbij hijzelf en de VS ‘het goede’ vertegenwoordigen die ‘het kwade’ uitroeien.

The Independent haalt overigens een paar voorbeelden aan die helemaal aansluiten bij wat Shaath en Abbas zeggen. Tegen journalist Bob Woodward, die een boek schreef over de oorlog in Irak, zei de president: “Ik verantwoord oorlog gebaseerd op God zeker niet. Toch bid ik er mijn geval voor dat ik een zo goed mogelijk boodschapper van Zijn wil ben. En ik bid om vergiffenis.”

Op de vraag of hij zijn vader en voormalig president om raad had gevraagd vooraleer Irak binnen te vallen zei Bush: “Mijn aardse vader is de verkeerde raadgever, er is een hogere vader die ik om advies vraag.” (BDB)

Copyright De Morgen Online 2005

Juliette
08-10-05, 13:52
Georgeboy is helemaal kierewiet aan het worden. :maf2:

Don Vito
08-10-05, 14:01
religieuze fanatici, ik dacht alleen dat wij Molsims die hadden

Juliette
08-10-05, 14:03
Geplaatst door Don Vito
religieuze fanatici, ik dacht alleen dat wij Molsims die hadden

Niet dus. Hebben jullie weer pech. :hihi:

Good Kahuna
08-10-05, 14:14
Geplaatst door Juliette
“Ik word gedreven door een missie van God. God zei me: ‘George, ga die terroristen in Afghanistan bestrijden’ en dus deed ik dat. En later zei God me: ‘George, maak een einde aan de tirannie in Irak’ en dat deed ik dan”, zo vertrouwde Bush aan Shaath en Abbas toe.

...

En daar voegde hij aan toe: “Nu opnieuw voel ik het woord van God tot mij komen. ‘Geef de Palestijnen hun staat en zorg voor vrede in het Midden- Oosten’, zo draagt God mij op. En, op Gods teken, zal ik dat doen.”

Het vervelende aan de situatie is dat ik vermoed dat hij dit zelf allemaal echt gelooft!

Juliette
08-10-05, 14:18
Geplaatst door Good Kahuna
Het vervelende aan de situatie is dat ik vermoed dat hij dit zelf allemaal echt gelooft!

En dat er mensen zijn die daarop gestemd hebben. :moe: