PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrouwelijke imam is vooral praatpaal



Marsipulami
08-10-05, 16:54
Vrouwelijke imam is vooral praatpaal

"Mannen praten eerder met mij omdat ik ze niet snel opnieuw tegenkom in het koffiehuis.’’

Geplaatst op 8/10 '05 om 12:06u
Door Theo Borgermans (Bron: Nederlands Dagblad)



DEN HAAG (RKnieuws.net) - Mualla Kaya is de eerste vrouwelijke imam die in een ziekenhuis werkt. Gelovige islamieten kunnen bij haar terecht voor een goed gesprek. "Mannen praten eerder met mij omdat ik ze niet snel opnieuw tegenkom in het koffiehuis.’’



Mualla Kaya loopt door de ziekenhuisgang als ze wordt aangesproken door een verpleegkundige. Of zij de tolk is. Nee, ze is geestelijk verzorger in het Medisch Centrum Haaglanden in Den Haag, maar ze wil best even tolken als dat moet. Een Turks meisje van negentien heeft afgelopen week een kind gekregen. Ze mag naar huis, moet een scala aan medicijnen slikken, maar verstaat geen woord Nederlands.

Mualla Kaya werkt sinds januari als geestelijk verzorger in het ziekenhuis. Zij is de eerste vrouwelijke islamitische geestelijk verzorger in de gezondheidszorg. In het gevangeniswezen werkt ook één vrouwelijke imam. Moslims kunnen bij hen terecht voor een goed gesprek. "Alleen Nederlanders vinden het vreemd dat een vrouw dit werk doet. Die vragen allemaal of dat wel mag van de islam,’’ zegt ze op haar werkkamer, die ze deelt met een pastor en een hindoe pandit.

Turken en Marokkanen kennen het fenomeen geestelijke verzorging in ziekenhuizen niet vanuit het land van herkomst. "Als ik een zaal binnenkom en me voorstel zijn ze vaak verbaasd. ’Gaat het zo slecht met mijn man?’ vroeg een vrouw onlangs. Toen ik kwam dacht ze dat zijn laatste uur geslagen had.’’

Geen biecht

Mualla Kaya (32) is in Nederland geboren, maar studeerde theologie in Turkije. Het liefst was ze daar gebleven, maar dan had ze haar hoofddoek af moeten doen en genoegen moeten nemen met een lager salaris en minder uitdagend werk. Ooit hoopt ze er terug te keren. "Dat is een droom.’’

Hoewel het niet in de cultuur ligt dat mannen openhartig met vrouwen over hun problemen praten, ondervindt Mualla er geen hinder van dat ze vrouw is. "In de islam hoeven mensen hun zonden niet op te biechten. Mensen praten dus alleen wanneer ze zelf willen.’’ Volgens haar is het juist een voordeel dat ze vrouw is. "Zowel vrouwen als mannen praten openhartig met mij.’’ De onderwerpen gaan onder meer over migratieproblemen, geloof, angsten, seksualiteit en eenzaamheid. "Mannen praten eerder met mij omdat ik ze niet snel opnieuw tegenkom in het koffiehuis.’’

Mualla begint de dag in het ziekenhuis op de kinderafdeling. Deze morgen loopt ze de zalen langs en kijkt door de ramen of ergens hulp nodig is. Ah, daar ligt een jongetje met zijn ouders. Het jongetje rijdt met een autootje over de dekens. Mualla klopt op de deur en stelt zich voor. De familie komt uit Kazachstan en spreekt geen Nederlands. "Ik zie dat u geëmotioneerd bent,’’ zegt Mualla in het Engels tegen de moeder die haar tranen nauwelijks kan bedwingen. "Wilt u erover praten?’’ Dat wil de moeder wel. Snikkend vertelt ze dat ze zich zo’n zorgen maakt om haar zoontje die van de fiets is gevallen. Ze wachten al bijna een uur op de uitslag van de röntgenfoto’s. Gék wordt deze moeder ervan.

Na deze ronde gaat Mualla naar de kraamafdeling. Bij de receptie kijkt ze of er Arabische en Turkse namen bij de patiënten zitten. "Hoewel ik ook andere mensen help, ben ik er in eerste instantie voor moslims.’’ Uit de stapel ponskaarten vist ze die van een Turkse kraamvrouw. Het is het negentienjarige meisje dat geen woord Nederlands spreekt. Het meisje, dat eruitziet als een vijftienjarige, is zichtbaar opgelucht dat eindelijk iemand haar verstaat. De verpleegkundige legt uit dat het van het grootste medische belang is dat ze niet binnen zes weken opnieuw zwanger wordt. De pil mag ze niet slikken. Mualla vertaalt. Het meisje zegt dat de verpleegkundige dat ook tegen haar man moet zeggen. "Maar die hebben we hier al een tijdje niet gezien’’, antwoordt de verpleegkundige. Wil Mualla dat dan straks als hij haar komt ophalen misschien nog even zeggen? Ze glimlacht behulpzaam: "Natuurlijk.’’

~Panthera~
08-10-05, 19:13
Werkt dus ontzettend goed. :duim: