PDA

Bekijk Volledige Versie : Protest tegen toneelstuk over Paulus



Marsipulami
08-10-05, 16:00
Protest tegen toneelstuk over Paulus

"Er wordt gesuggereerd dat Paulus homo was"

Geplaatst op 8/10 '05 om 9:26u
Door Theo Borgermans



LONDEN (RKnieuws.net) - Bij het Britse Koninklijk Nationaal Theater kwamen meer dan tweehonderd protestbrieven binnen naar aanleiding van een nieuw toneelstuk dat daar vanaf oktober wordt opgevoerd. Daarin wordt een seculiere versie verteld van het leven van de Heilige Paulus en de verrijzenis van Christus.

Volgens de Daily Telegraph zal iedereen met interesse kijken naar het toneelstuk, maar de krant erkent dat het mensen met een traditioneel geloof zal ergeren. Zij zullen vooral aanstoot nemen aan het feit dat gesuggereerd wordt dat Paulus homoseksueel was, “al is dit zeker niet de hoofdfocus van dit theaterstuk”.

De auteur van het toneelstuk, Howard Brenton, is een van de meest controversiële figuren van het Britse politieke theater. In 1980 bracht hij het geruchtmakende ‘De Romeinen in Groot-Brittannië’, dat een scène met een homoseksuele verkrachting bevatte.

Het huidige protest wordt ook ingegeven door het feit dat het Koninklijk Nationaal Theater door de overheid gesubsidieerd wordt en in 2003 ook al het controversiële ‘Jerry Springer, the Opera’ bracht. Ook toen was er heel wat protest uit christelijke hoek.

waterfiets
08-10-05, 20:58
Een theaterstuk is altijd een interpretatie. Ik snap het probleem niet. Ik heb ook eens een uitvoering van Mozart's Don Giovanni spelend in de achterwijken van New York gezien. En Jerry Springer The Opera was ook mooi en een aardige paradie op de amerikaanse samenleving.

nard
08-10-05, 22:31
Geplaatst door waterfiets
Een theaterstuk is altijd een interpretatie. Ik snap het probleem niet. Ik heb ook eens een uitvoering van Mozart's Don Giovanni spelend in de achterwijken van New York gezien. En Jerry Springer The Opera was ook mooi en een aardige paradie op de amerikaanse samenleving.

Als je een interpretatie van decor gelijksteld met een interpretatie van sexuele geaardheid van Paulus snap je het inderdaad niet, lijkt me.

waterfiets
08-10-05, 23:48
Geplaatst door nard
Als je een interpretatie van decor gelijksteld met een interpretatie van sexuele geaardheid van Paulus snap je het inderdaad niet, lijkt me.

het ging natuurlijk niet alleen om het decor ... het gaat nooit alleen om het decor begrijp je?