PDA

Bekijk Volledige Versie : Christenen in Pakistan verder onder druk door aardbeving



Marsipulami
11-10-05, 11:36
Christenen in Pakistan verder onder druk door aardbeving


Geplaatst op 11/10 '05 om 9:48u
Door Theo Borgermans (Bron: Nederlands Dagblad)


ROTTERDAM (RKnieuws.net) - De positie van christenen in het overwegend islamitische Pakistan komt verder onder druk te staan door de aardbeving in Zuid-Azië. Christenen behoren tot de allerarmste bevolkingsgroep en zullen bij de hulpverlening worden achtergesteld, verwacht de vrijgemaakt-gereformeerde evangelist Samson Shahzad uit Rotterdam.




Hij is geboren in Pakistan en werkt voor de Missionaire Arbeid Rijnmond (MAR), een initiatief van achttien Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Van daaruit verkondigt Shahzad het evangelie onder Surinaamse en Pakistaanse hindoes en moslims.

De aardbeving trof het noorden van Pakistan, delen van India en Afghanistan. Het dodental in Pakistan wordt inmiddels geschat op veertigduizend. In het Indiase deel van de provincie Kashmir zijn tot nu toe tweeduizend mensen omgekomen. Naar verwachting zal het dodental nog oplopen.

Shahzad werd niet geboren in het rampgebied, maar in het zuiden en hij studeerde in Karachi, de hoofdstad van Pakistan. De aardbeving houdt hem continu bezig. Hoewel hij negentien jaar geleden naar Nederland kwam, voelt hij nog een grote verbondenheid met zijn geboorteland. "Ik las juist op een Pakistaanse website een bericht over een christelijk meisje dat is verkracht, toen het eerste bericht over de aardbeving verscheen. In één woord: afschuwelijk. Het is vreselijk voor de mensen daar.’’

De Rotterdamse evangelist heeft geen familieleden in de getroffen regio, maar wel kennissen. Gisteren belde hij kort naar enkele leden van een protestantse kerk in de stad Rawalpindi. "Naast het aantal doden, is de schade enorm, heb ik begrepen. Miljoenen mensen zijn dakloos. Ook veel kerken in het rampgebied zijn verwoest’’, aldus een emotionele Shahzad.

Op een website werd de aardbeving al in verband gebracht met de straffende hand van God omdat er te weinig geloof is in Pakistan. Shahzad denkt niet direct in termen van straf. "In Nederland geloven de meeste mensen ook niet in God, maar hier is er tot op heden niets gebeurd.’’

Minderheid

Christenen vormen een minderheid in Pakistan. Volgens het naslagwerk Operation World van de organisatie Operatie Mobilisatie, dat wereldwijd de positie van christenen schetst, behoort 96 procent van de bevolking tot de islam. Ongeveer twee procent is christen, op de voet gevolgd door de Hindoes (1,5 procent). In het land wonen ongeveer een miljoen rooms-katholieken en bijna twee miljoen protestanten. In het noordelijk rampgebied zijn de protestanten goed vertegenwoordigd, vertelt Shahzad. "Zij behoren tot de allerarmste bevolkingsgroep. Ik ben bang dat zij nog meer in de problemen komen. De machthebbers zullen bij de verdeling van de hulpgoederen als laatste aan de christenen denken.’’

De organisatie Open Doors, die opkomt voor de ’lijdende kerk’, bevestigt de penibele situatie waarin Pakistaanse christenen zich bevinden. Ze zitten op twee manieren in de tang. Ten eerste omdat ze christen zijn en ten tweede omdat ze vroeger hindoe waren. Woordvoerder Jenö Sebök: "Binnen de laagste groep, de paria’s, hebben zich velen tot het christelijk geloof bekeerd. Het zijn die Pakistanen die de naam Masih - wat Messias betekent - als achternaam dragen. Dat zijn er heel veel.’’ Volgens de Pakistaanse wet is de islam officieel de enige godsdienst die is toegestaan. Christenen hebben geen rechten, weet Sebök. "Als een christelijke vrouw wordt verkracht telt haar getuigenis maar voor de helft. Een christelijke getuige geldt voor de Pakistaanse rechter maar voor een kwart.’’ Verkrachtigen van christelijke vrouwen en ontvoeringen komen veel voor, vertelt de Open Doors-woordvoerder. "Christenen lijden in Pakistan onder slavernij.’’

Mill
11-10-05, 11:45
Nee, ik vind dit niks.

Hamza-T
11-10-05, 12:29
Gezien al die berichten op dit forum voel ik me gedwongen om te zeggen dat de moslims het altijd nog zelf zijn die het meest onderdrukt worden door de tirannieke westersgezinde regimes.

Tomas
11-10-05, 12:37
Geplaatst door Hamza-T
Gezien al die berichten op dit forum voel ik me gedwongen om te zeggen dat de moslims het altijd nog zelf zijn die het meest onderdrukt worden door de tirannieke westersgezinde regimes.

Heel jammer dat je je eigen mening niet mag geven.

Hamza-T
11-10-05, 13:42
Nou Tomas ik vind het jammer om te zeggen, maar op andere fora is deze discussie (christenen onderdrukt door moslims) helaas vaak uit de hand gelopen.

reason
12-10-05, 10:50
Geplaatst door Hamza-T
Gezien al die berichten op dit forum voel ik me gedwongen om te zeggen dat de moslims het altijd nog zelf zijn die het meest onderdrukt worden door de tirannieke westersgezinde regimes.

"gezien al die berichten op dit forum"????

Dit forum staat hartstikke vol met berichten over de zogenaamde onderdrukking van moslims.
Daar wordt heel wat meer over geschreven dan over de onderdrukking van christenen in moslimlanden.

FEIT is dat christenen in veel moslimlanden worden onderdrukt, gediscrimineerd en achtergesteld, puur vanwege hun religie.
Het gaat om 'autochtonen' die niet vrij zijn hun godsdienst uit te oefenen. Pas stond nopg een verhaal in De Volkskrant over de onmogelijkheid voor christenen op Java om een kerk te stichten. Terwijl regelmatig bestaande kerken gedwonegnworden te sluiten, lukt het niet om nieuwe te stichten.
FEIT is dat moslims in westerse landen wel vrij zijn om hun godsdienst uit te oefenen.

Dus; WAAROM vind jij het nodig zo te reageren?
Iedere keer dit soort reacties van moslims als er iets wordt gezegd over misstanden in moslimlanden.
Verdomde hypocriete houding. :kotsen2:

Spoetnik
12-10-05, 10:53
zullen bij de hulpverlening worden achtergesteld, verwacht de vrijgemaakt-gereformeerde evangelist Samson Shahzad uit Rotterdam.


Maar hij weet het dus niet zeker.. beetje misleidende titel.