PDA

Bekijk Volledige Versie : Balkenende bezorgd over religieuze spanning



Marsipulami
11-10-05, 11:43
Balkenende bezorgd over religieuze spanning
"Tegenstellingen worden vergroot"

Geplaatst op 11/10 '05 om 9:39u
Door Theo Borgermans (Bron: Nederlands Dagblad)



BOEDAPEST/DEN HAAG (RKnieuws.net) - Premier Balkenende vindt het zorgwekkend dat de spanningen in de samenleving steeds meer langs de scheidslijn van religie lopen. "Moslims worden argwanend bekeken en tegenstellingen worden vergroot.’’




Volgens de minister-president komt dat vooral door mensen met extremistische opvattingen die aanzetten tot geweld of zelf geweld plegen. "De islam is niet het probleem. Islam en democratie zijn niet onverenigbaar’’, aldus Balkenende in een lezing die hij vanmorgen aan de ’Károli Gáspár Reformed University’ te Boedapest houdt.

De premier houdt de lezing ter gelegenheid van het eredoctoraat dat hij gisteren van die universiteit ontving voor zijn inzet voor christelijke waarden in de nationale en internationale politiek. Balkenende gaat in zijn verhaal voor anker bij Abraham Kuypers leerstuk van de soevereiniteit in eigen kring. De verschillende kringen zoals gezin, kerk, bedrijfsleven en wetenschap ontlenen hun soevereiniteit aan God, stelde Kuyper in 1880. De staat kan zich daar niet tussen schuiven. Wel heeft de staat tot taak de voorwaarden te scheppen voor het goed functioneren van de verschillende kringen.

Die boodschap van Kuyper is, 125 jaar later, nog steeds van belang, vindt Balkenende. "Kuyper is voor mij een inspiratiebron. Ik bewonder zijn op het geloof geďnspireerde ideeën en deel zijn mens- en maatschappijvisie.’’ Balkenende citeerde in dit kader de bekende uitspraak van Kuyper dat er "geen duimbreed is op heel het erf van ons menselijk leven, waarvan de Christus, die áller Soeverein is, niet roept: ’Mijn’.’’

Met de nodige aanpassingen, naar tijd en plaats, is Kuypers ’kringenleer’ politiek nog steeds bruikbaar. De premier werkt dat uit voor de ’civil society’ (het belang van de maatschappelijke verbanden in de samenleving), voor het omgaan met verschillende religies en voor het Europa-debat.

Evenals Kuyper is Balkenende van mening dat de soevereiniteit in eigen kring leidt tot een pluriforme samenleving, ook op religieus terrein. "Er zij gelijk recht op godsdienstig terrein voor allen’’, schreef de antirevolutionaire voorman in 1880 en zijn geestelijke nazaat Balkenende zegt het hem na. Mensen uitnodigen vanuit hun overtuiging te leven en te denken is nog altijd na te streven. Dat is, stelt Balkenende, geen simpele boodschap. "Ruimte geven aan verschillen op religieus terrein is wel een voorwaarde maar geen garantie voor een vrije, vreedzame samenleving.’’

Wat de islam betreft, ziet de premier enerzijds een verkilling in de samenleving en toenemend onbegrip. Anderzijds ontwaart hij "hartverwarmende initiatieven’’ zoals die nu tijdens de ramadan plaatsvinden. Bij het ’Ramadan Festival’ grijpen diverse moslimorganisaties deze voor hen heilige maand aan om de afstand tussen hen en de niet-moslims te verkleinen door het houden van vriendschapsmaaltijden (iftar). Balkenende zei een dergelijk initiatief van maatschappelijke binding en dialoog "enorm toe te juichen’’.

Na het Europa-referendum van 1 juni acht de Nederlandse premier het zinvol ook de Europese landen als ’kringen’ te beschouwen. Burgers gaven bij het referendum het signaal af dat Europa "te snel en te veel’’ is. Behalve de strijd aanbinden tegen de bureaucratie (onnodige regels) zouden de burgers zich bewust moeten worden van de "gedeelde waarden’’ binnen de Europese Unie. Daartoe moeten de onderlinge contacten worden vergroot. "We kennen elkaar nog niet goed genoeg.’’ De premier wil geen A- en B-landen in Europa. De opbouw van de EU moet een gezamenlijk proces blijven waarbij burgers, meer dan tot nu toe, met elkaar in gesprek moeten gaan.

nard
11-10-05, 12:05
Eerste paar alinea's


Wonderlijk hoe je zo'n houding kunt aannemen met de wolkbreuk aan gegevens die de laatste paar jaar vanuit achterstand beschikbaar is gekomen.

Mr. Purple
11-10-05, 12:22
De beste brave man bedoeld het ongetwijfeld heel goed, maar ik vrees dat ie alleen zijn eigen achterban zal bereiken met zijn zalvende optreden.

Marsipulami
11-10-05, 13:17
Geplaatst door Mr. Purple
De beste brave man bedoeld het ongetwijfeld heel goed, maar ik vrees dat ie alleen zijn eigen achterban zal bereiken met zijn zalvende optreden.

Hij heeft blijkbaar ook een achterban aan de universiteit van Boedapest die hem een eredoctoraat uitreikt. Volgens mij heeft hij zoiets nog niet gekregen in Nederland.

Mr. Purple
11-10-05, 15:41
Geplaatst door Marsipulami
Hij heeft blijkbaar ook een achterban aan de universiteit van Boedapest die hem een eredoctoraat uitreikt. Volgens mij heeft hij zoiets nog niet gekregen in Nederland.

Ze zullen hem in B. wel niet goed verstaan hebben. Misschien was de tolk verkouden.
Was dat tovenaarsbrevet trouwens niet voor Harry bedoeld?