PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse vrouwen verwijderen massaal hun tatoeages



Zwarte Schaap
11-10-05, 12:58
Run Marokkaansen op lasercentra

Door MAAIKE KOOISTRA

UTRECHT - Marokkaanse vrouwen die zijn opgegroeid in de berbercultuur, ontdoen zich massaal van traditionele tatoeages in het gezicht.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00010/tatoeage_marokkaanse_10308h.jpg

Lasercentra in Utrecht en Amersfoort spreken van een grote toeloop van Marokkaanse vrouwen. Ze hebben de tatoeages al in hun jonge jaren laten zetten, volgens eeuwenoud gebruik dat dateert van voor het ontstaan van de islam

Maar het gebruik verhoudt zich vaak niet meer tot de islamitische visie die de vrouwen er in de loop der jaren op na zijn gaan houden. Reden om de tatoeages te laten verwijderen.

In Laser Centrum Biltstraat in Utrecht bestaat eenkwart van de klandizie uit berbervrouwen die hun tatoeages laten weghalen. ,,In de zomer gaan ze vaak drie, vier weken naar Marokko en is het lastiger de tatoeages weg te halen.

Dan wordt het pigment in de huid geactiveerd en zijn de vrouwen vaak wat donkerder,’’ zegt Bas Tonies van het centrum. ,,Maar in het voorjaar, de herfst en de winter komen hier al gauw vijftien vrouwen per week. In hele groepen met grootmoeders, moeders en kinderen.’’

In 2001 ging ALC-Lasertouch in Amersfoort van start aan de Arnhemseweg. ,,Sindsdien hebben we gemiddeld een à twee keer per week wel iemand die tatoeages uit het gezicht wil laten weghalen. Uit het hele land komen ze hiernaar toe,’’ zegt Kees Bierhoff.

Bierhoff treft vaak vrouwen die door andere vrouwen met houtskool zijn getatoeëerd, toen ze tiener waren. Maar ook plantextracten en zelfs verbrand plastic werd wel gebruikt om vrouwen van lichaamsversieringen te voorzien, weet Tonies. ,,Met een cactusnaaldje is het er ooit ingeprikt.

Vergelijk het maar met de jeugdzonde van velen: het met een pen in de huid prikken van inkt tijdens lessen op school.’’
Hoeveel laserbehandelingen nodig zijn voor een tatoeage is verdwenen, hangt af van de diepte van de tatoeage. Doordat de kleurstof niet, zoals tegenwoordig gebeurt, onder druk is ingespoten, vergt behandeling minder tijd dan bij een ’gewone’ tatoeage.

De moderne laser slaat de kleurstofdeeltjes van de tatoeage als het ware kapot. De korreltjes komen vervolgens via de lymfevaten in de bloedbaan terecht en worden afgevoerd. Na zes weken wordt het proces herhaald. Totdat de tatoeage weg is.


Bron: AD/Rotterdams Dagblad 11/10/05

Het_Is_Lent
11-10-05, 13:03
Mijn moeder had er in haar jeugd ook bijna één laten zetten. Achteraf is ze blij dat ze het niet gedaan heeft.

L@vita

Couscousje
11-10-05, 13:11
Mijn moeder had er 1 op haar kin, die heeft ze inderdaad weg laten halen, omdat het strookte met haar religieuze opvattingen.

Cc

Amenzu
11-10-05, 13:21
Ik denk dat het uiteindelijk om een absolute minderheid gaat die ze laat verwijderen. In mijn omgeving waar alle eerste generatie vrouwen een tatoage hebben is het niet voorgekomen dat iemand het heeft laten verwijderen.


In marokko is het helemaal niet aan de orde, i.t.t. tot Nederland waar de extreme imams uit het midden oosten de mannen van deze vrouwen wijs maken, dat de vrouwen in de hel zullen branden, zijn de tatoages bij de jongeren weer in (dit kom je ook tegen in Frankrijk), als uiting van de culturele identiteit.


Amazigh tatoeages weer populair (#)

Mohamed Saadouni is als berberoloog verbonden aan het Bijbels Museum in Amsterdam. Hij vertelt dat het aanbrengen van tatoeages een kenmerkend gebruik was voor het berbervolk, de oorspronkelijke bewoners van het Marokkaanse Rif- en Atlasgebergte.
,,Het was lange tijd een soort make-upachtig gebruik. Aan de hand van tatoeages was vroeger te zien van welke stam of uit welke streek een vrouw afkomstig was. Maar ook persoonlijke motieven speelden een rol.

Een vrouw kon bijvoorbeeld een tatoeage laten zetten ter herdenking aan haar overleden man of een andere dierbare,’’ zegt hij. Saadouni kent het verhaal van een vrouw die eens haar keel van oor tot oor liet tatoeëren in de vorm van een ketting. Haar man was tijdens de Franse kolonisatie geketend afgevoerd en de tatoeage was voor haar een teken van verbondenheid.

Werd er ook op borsten of armen getatoeëerd, later doken de tekeningen alleen nog op in het gezicht en soms op de handen. Saadouni: ,,Zowel in Nederland als in Marokko zie je vooral oudere vrouwen met tatoeages in het gezicht. Ze hebben dat vroeger al in hun pubertijd laten doen, door andere vrouwen.

Het zetten van tatoeages is een echte vrouwenaangelegenheid, waarvoor gezocht werd naar plantaardige materialen. Houtskool bijvoorbeeld of bepaalde bladeren die een blauwe kleurstof afgeven.’’

Dat oudere vrouwen hun tatoeages laten weghalen, heeft volgens de berberoloog voornamelijk te maken met hun geloof, dat ze nu serieuzer nemen.

,,Tatoeages passen niet in de islamitische visie. Het wordt bijvoorbeeld gezien als verminking van het lichaam, doordat er wonden op het lichaam moeten worden gemaakt om tatoeages te kunnen aanbrengen.’’ Maar ook bijgeloof dat soms met de tekeningen gepaard gaat, wordt niet geaccepteerd. Sommige tatoeages werden aangebracht, omdat ze onheil zouden afweren.

De jonge generatie Marokkanen waagt zich wel weer aan tatoeages. Dezelfde tekens en motieven als vroeger worden gebruikt, al verwijzen ze niet meer naar een stam. De tatoeages zijn ook subtieler en meer verborgen. Saadouni ziet het gebeuren. ,,In Marokko is het echt een trend onder jonge mensen. Maar nu meer als uiting van identiteit.’’

bron: ad.nl

Amenzu
11-10-05, 13:22
uit amazigh.nl


Antwoord #10 Gepost op: 11/10/2005 om 13:58:26
Ze deden het tegen hun wil omdat het aanbrengen van een tattoo pijnlijk was. Lijkt me vrij logisch. Later zagen ze echter wel in dat het erbij hoort en dat je een tattoo moet hebben voor welke culturele, sociale of religieuze reden dan ook. Net als besnijdenis. Geen enkele jongen hier heeft volgens mij als kind gewild dat iemand zomaar een stukje van een zn piemel zouden afknippen. Ook logisch. Maar ze zijn er, denk ik, nu wel blij mee.

En voordat iemand aankomt met het argument dat religie en cultuur anders is: vergeet niet dat 1 van de redenen waarom vrouwen vroeger die tattoo aanbrachten een manier was om zich als moslimvrouw te onderscheiden van Joodse vrouwen. Had dus ook een religieuze functie. Of dat een goede reden is, is een andere discussie. Maar je moet iig wel wat cultuurrelativisme in acht nemen voordat je uberhaupt zo'n discussie aangaat.
Gelogd
Tamza
*****



Antwoord #11 Gepost op: 11/10/2005 om 14:00:56
Ik vind het overigens tragisch dat al die vrouwen opeens die tattoo's willen verwijderen. Het zegt toch wel iets over de collectieve schaamte die de eerste generatie Imazighen in NL plots voor hun achtergrond voelen door debielen die roepen dat ze in de hel zullen belanden voor dat zgm 'achterlijke gebruik' dat deel uitmaakt van een 'achterlijke cultuur.' Ik kan me daar erg kwaad om maken.

Het_Is_Lent
11-10-05, 13:29
Persoonlijk vind ik Tatoeages geen gezicht :).

L@vita

Amenzu
11-10-05, 13:30
Geplaatst door Het_Is_Lent
Persoonlijk vind ik Tatoeages geen gezicht :).

L@vita

het is normaal... in Nederland vinden ook
veel mensen tatoages niet kunnen....

Het_Is_Lent
11-10-05, 13:30
Geplaatst door Amenzu
het is normaal... in Nederland vinden ook
veel mensen tatoages niet kunnen....

Wat is normaal?

L@vita

Zwarte Schaap
11-10-05, 13:38
Ik vind het ook jammer dat de vrouwenbesnijdenissen verboden zijn, de mooie afrikaanse cultuur wordt zo de nek omgedraaid onder invloed van de extremistische vreemdelingenhaat in Nederland.

Amenzu
11-10-05, 13:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vind het ook jammer dat de vrouwenbesnijdenissen verboden zijn, de mooie afrikaanse cultuur wordt zo de nek omgedraaid onder invloed van de extremistische vreemdelingenhaat in Nederland.

Er si een deglijk verschil tussen ene tatoage en verminking door de vrouwenbesnijdenis. Wees een keertje objectief in je meningvormin en vergelijk geen appels met peren.

Nu op MTV: de geschiedenis van de Tatoages (in het westen).

Van de meeste mensen die het woord kwamen waren de ouders afkeurend.

graag wil ik van je SHAAP weten wat de link is tussen een tatoage en westers anti-islam?

Amenzu
11-10-05, 13:43
Geplaatst door Het_Is_Lent
Wat is normaal?

L@vita

dat de een het mooi vindt en de ander niet

Couscousje
11-10-05, 13:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vind het ook jammer dat de vrouwenbesnijdenissen verboden zijn, de mooie afrikaanse cultuur wordt zo de nek omgedraaid onder invloed van de extremistische vreemdelingenhaat in Nederland.

:wtf:

Cc

Amenzu
11-10-05, 13:47
Geplaatst door Couscousje
:wtf:

Cc

Een tatoage is geen verminking maar een versiering. Ik heb nog nooit iemand gehoord die haar hele leven last heeft van sex omdat zij een een tatoage heeft.

Het_Is_Lent
11-10-05, 13:51
Geplaatst door Amenzu
dat de een het mooi vindt en de ander niet

Ow, ok.

L@vita

~Panthera~
11-10-05, 13:52
Geplaatst door Amenzu
Een tatoage is geen verminking maar een versiering. Ik heb nog nooit iemand gehoord die haar hele leven last heeft van sex omdat zij een een tatoage heeft.


Nee, ik ook niet. :D

Zwarte Schaap
11-10-05, 14:07
Geplaatst door Amenzu
Een tatoage is geen verminking maar een versiering. Ik heb nog nooit iemand gehoord die haar hele leven last heeft van sex omdat zij een een tatoage heeft.

Probeer maar een baan te zoeken met zo een tatoo op je gezicht.

Amenzu
11-10-05, 14:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Probeer maar een baan te zoeken met zo een tatoo op je gezicht.

appels en peren vergelijkingen, daar ben je een mester in..

iemand op MTV zei juist dat hij zoveel tetoages heeft genomen om niet aan de bak te komen. De enige wat hij dan kon doen is muzikant worden.


Waar het om gaat is dat een tatoage in mijn ogen niet aanleiding voor mama zal zijn om de hel te branden. Zij is een goede mens en goede moslim. De tatoage heeft geen invloed op een de gezondheid van een mens of om zijn karakter.

Zwarte Schaap
11-10-05, 14:28
Geplaatst door Amenzu
appels en peren vergelijkingen, daar ben je een mester in..

iemand op MTV zei juist dat hij zoveel tetoages heeft genomen om niet aan de bak te komen. De enige wat hij dan kon doen is muzikant worden.

Waar het om gaat is dat een tatoage in mijn ogen niet aanleiding voor mama zal zijn om de hel te branden. Zij is een goede mens en goede moslim. De tatoage heeft geen invloed op een de gezondheid van een mens of om zijn karakter.

Allah bepaalt wie naar de hel gaat of niet. Omdat jouw mama een tatoo heeft en dat on-islamitisch is ga jij de mensen die zo een mening hebben bestempelen tot extremisten. Jouw moeder kan er niets aan doen dat ze vroeger onwetend is, pas dus op dat je niet op de weg van de onwetendheid blijft.

Je zou je aandacht ook kunnen richten op de gouden tanden, de imazighen halen die ook aan de lopende band weg wegens het feit dat het als on-islamitisch wordt gezien.

Voor de rest is het allemaal gezeik van domme amazigh-racisten die alles aangrijpen om amazighen op te zetten tegen de rest de Marokkanen.

Tamza_N_Rif
11-10-05, 17:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Allah bepaalt wie naar de hel gaat of niet. Omdat jouw mama een tatoo heeft en dat on-islamitisch is ga jij de mensen die zo een mening hebben bestempelen tot extremisten. Jouw moeder kan er niets aan doen dat ze vroeger onwetend is, pas dus op dat je niet op de weg van de onwetendheid blijft.

Je zou je aandacht ook kunnen richten op de gouden tanden, de imazighen halen die ook aan de lopende band weg wegens het feit dat het als on-islamitisch wordt gezien.

Voor de rest is het allemaal gezeik van domme amazigh-racisten die alles aangrijpen om amazighen op te zetten tegen de rest de Marokkanen.


Zwakzinnige drogredenatie. Gatverdamme.

Problemen?
11-10-05, 22:11
Misschien halen ze m ook wel weg omdat niet veel mannen gecharmeerd zijn van een chick met een leipe tatoo op d'r smoel ?

Zwarte Schaap
11-10-05, 22:22
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Zwakzinnige drogredenatie. Gatverdamme.

Argumentloze opmerking.

sjo
11-10-05, 22:58
Geplaatst door Problemen?
Misschien halen ze m ook wel weg omdat niet veel mannen gecharmeerd zijn van een chick met een leipe tatoo op d'r smoel ?

Krek , maar hoe herstel je in Allah's naam een kietelaar die naar de verdom is geholpen door een vies oud wijf met haar rituele glasscherf.

gr.
sjo

Amenzu
12-10-05, 00:03
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Zwakzinnige drogredenatie. Gatverdamme.

erg wetenschappelijk en rationeel

Amenzu
12-10-05, 00:13
Stel voor dat een Marokkaanse meisje of jongen een tatoeage laat zetten. Zij zijn zogenaamd niet meer onwetend, al begrijp ik niet wat onwetenheid te maken heeft met tatoeages. Is dat haram, dus verboden en waarom? Alleen slechte zaken worden verboden, wat is hier slechte aan? Zij Zelf, zoals alle andere getatoearden in de wereld, vinden het een versiering en geen verminking. Waarom zou anders een attoeage verminking zijn?

Waar staat het in de islam dat het niet mag?

Lees dit goed om te weten wat islam erover zegt:


In het algemeen gaat men ervan uit dat de techniek van het tatoeëren sinds het Neolithicum bekend is in Noord-Afrika. Dit gebruik heeft zich dus eerder, en zelfs veel eerder, in Marokko verspreid dan de islam. Deze godsdienst heeft het tatoeëren wel nooit goedgekeurd, maar ook niet uitdrukkelijk verboden. De tekst van vers 118 van de soerat IV, waarin de commentatoren van de koran een verbod op het gebruik hebben willen zien, is zo vaag dat hij op alle mogelijke manieren geïnterpreteerd en vertaald kan worden. Lange tijd heeft men zich vragen gesteld over de oorspronkelijke betekenis van het tatoeëren: speelt het een magische rol, is het een symbool voor de eigenheid van de stam, geeft het het onderscheid tussen de seksen aan of is het gewoonweg een versiering?

lees de rest van het artikel hier (http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=137&sid=7&andra=artikel)


Geplaatst door Zwarte Schaap
Allah bepaalt wie naar de hel gaat of niet. Omdat jouw mama een tatoo heeft en dat on-islamitisch is ga jij de mensen die zo een mening hebben bestempelen tot extremisten. Jouw moeder kan er niets aan doen dat ze vroeger onwetend is, pas dus op dat je niet op de weg van de onwetendheid blijft.

Je zou je aandacht ook kunnen richten op de gouden tanden, de imazighen halen die ook aan de lopende band weg wegens het feit dat het als on-islamitisch wordt gezien.

Voor de rest is het allemaal gezeik van domme amazigh-racisten die alles aangrijpen om amazighen op te zetten tegen de rest de Marokkanen.

Rourchid
12-10-05, 00:27
Geplaatst door Amenzu

Waar staat het in de islam dat het niet mag?

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=2326394#post2326394

Zwarte Schaap
12-10-05, 00:49
Geplaatst door Amenzu
Stel voor dat een Marokkaanse meisje of jongen een tatoeage laat zetten. Zij zijn zogenaamd niet meer onwetend, al begrijp ik niet wat onwetenheid te maken heeft met tatoeages. Is dat haram, dus verboden en waarom? Alleen slechte zaken worden verboden, wat is hier slechte aan? Zij Zelf, zoals alle andere getatoearden in de wereld, vinden het een versiering en geen verminking. Waarom zou anders een attoeage verminking zijn?

Waar staat het in de islam dat het niet mag?

Lees dit goed om te weten wat islam erover zegt:


In het algemeen gaat men ervan uit dat de techniek van het tatoeëren sinds het Neolithicum bekend is in Noord-Afrika. Dit gebruik heeft zich dus eerder, en zelfs veel eerder, in Marokko verspreid dan de islam. Deze godsdienst heeft het tatoeëren wel nooit goedgekeurd, maar ook niet uitdrukkelijk verboden. De tekst van vers 118 van de soerat IV, waarin de commentatoren van de koran een verbod op het gebruik hebben willen zien, is zo vaag dat hij op alle mogelijke manieren geïnterpreteerd en vertaald kan worden. Lange tijd heeft men zich vragen gesteld over de oorspronkelijke betekenis van het tatoeëren: speelt het een magische rol, is het een symbool voor de eigenheid van de stam, geeft het het onderscheid tussen de seksen aan of is het gewoonweg een versiering?

lees de rest van het artikel hier (http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=137&sid=7&andra=artikel)

Mij gaat het niet om het feit dat het islamitisch of niet islamitisch wordt gezien. Het gaat mij om het feit dat mensen die dat als onislamitisch vinden niet meteen als extremist gestigmatiseerd moeten worden en daarbij meteen terloops ook nog het arabisch nationalisme aan wordt gekoppeld.

Als jij vindt dat vrouwen zich door moeten blijven tattoo-eren omdat het islamitsch toegestaan is dan moet je met de juiste soort argumenten komen om het tegendeel te bestrijden zo zijn de woorden 'extremisme' en 'arabisch nationalisme' gewoon lege modewoorden in deze angstsfeer.

Ik persoonlijk hou helemaal niet van tattoos, ringen, oorbellen, piercings, horloges, ringen, kettingen en what-so-ever. En tattoos in het gezicht van een vrouw al helemaal niet.

Tamza_N_Rif
12-10-05, 11:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Argumentloze opmerking.

Spijt me dat je denkt dat mensen met argumenten reageren op kul.

_h4T3D_sE7eN
12-10-05, 11:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vind het ook jammer dat de vrouwenbesnijdenissen verboden zijn, de mooie afrikaanse cultuur wordt zo de nek omgedraaid onder invloed van de extremistische vreemdelingenhaat in Nederland.


:haha: !!

Zwarte Schaap
12-10-05, 11:27
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Spijt me dat je denkt dat mensen met argumenten reageren op kul. Sorry het is mijn fout dat ik je serieus nam.

Tamza_N_Rif
12-10-05, 11:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Sorry het is mijn fout dat ik je serieus neem.

Jouw fout is dat je jezelf serieus neemt, schaap.

Zwarte Schaap
12-10-05, 11:33
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Jouw fout is dat je jezelf serieus neemt, schaap. Kennelijk vind jij het (tegenwoordig) een grote fout om je zelf serieus te nemen.

Tamza_N_Rif
12-10-05, 11:40
Wat ik overigens kwalijk aan dat gezeur over tattoo's vind, is het achterlijke geblaat van mensen van twee kanten. Enerzijds de idioten die roepen dat vrouwen die het weg laten laseren dat doen omdat ze extremistisch geworden zouden zijn, en anderzijds de idioten die roepen hoe onwetend die vrouwen wel niet waren en het weg zouden moeten laseren (hen een gevoel van minderwaardigheid geven).

Aan beide kanten heb ik het volgende argument te melden: _l_

Met het artikel is overigens niets mis. Het fenomeen wordt aan het licht gesteld en mogelijke oorzaken en redenen worden aangegeven. Voor mij heeft het echter geen nieuwswaarde, in dit land al helemaal niet. Het is een discussie dat zich afspeelt in de Amazigh-gemeenschap en hoeft niet zo in het openbaar gebracht te worden tenzij het nieuwswaarde heeft voor heel Nederland.

Tamza_N_Rif
12-10-05, 11:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kennelijk vind jij het (tegenwoordig) een grote fout om je zelf serieus te nemen.

Nee hoor. Ik zou mezelf namelijk alleen niet serieus nemen als ik jou was, schaap.