PDA

Bekijk Volledige Versie : Fikse toename aantal Nederlanders met suikerziekte



waterfiets
11-10-05, 14:57
Fikse toename aantal Nederlanders met suikerziekte

Er zijn steeds meer Nederlanders met suikerziekte. In 2000 waren er nog 475.000 patiënten. In 2003 was dat al gestegen tot 850.000. Een behoorlijke toename, meldt het Diabetesfonds.
Op tijd
Het fonds verwacht dat er volgend jaar zeker een miljoen patiënten zijn. De organisatie is een actie begonnen om Nederlanders zover te krijgen dat ze een simpele test ondergaan waarmee ze de ziekte op tijd kunnen signaleren.

Overgewicht
Van de patiënten weet bijna een kwart niet dat ze de ziekte hebben. Suikerziekte kan onder meer ontstaan door overgewicht. De ziekte kan leiden tot hartproblemen, blindheid en dementie. Het Diabetesfonds gebruikt cijfers van het Rijksinstituut voor Volkgezondheid en Milieu.

Bofko
11-10-05, 15:11
Geplaatst door waterfiets
. In 2000 waren er nog 475.000 patiënten. In 2003 was dat al gestegen tot 850.000.

Oink. Bijna een verdubbeling om de 3 jaar.

Hmm..bzz... trendwatcher.... extrapoleren...berekenen...

Over pakweg 20 jaar is iedere NL´er suikerziek.

Soldim
11-10-05, 15:18
Geplaatst door waterfiets
In 2000 waren er nog 475.000 patiënten. In 2003 was dat al gestegen tot 850.000.

Het Diabetesfonds gebruikt cijfers van het Rijksinstituut voor Volkgezondheid en Milieu.

Ik geloof helemaal niets van die stijging.

Wat ik wel geloof:


In 2000 475.000 geregisteerde patienten
In 2000 ongeveer 250.000 mensen die waarschijk diabetes hadden, maar het niet wisten.

In 2003 ongeveer 600.000 geregisteerde patienten.
In 2003 250.000 patienten die waarschijk diabetes hadden, maar het niet wisten.

Wat zij doen is goochelen met cijfertjes om meer subsidie binnen te halen. Wat niet weg neemt dat het natuurlijk een grote stijging is.

Persoonlijk zou ik zeggen, stop wat extra geld in onderzoek :engel:

~Panthera~
11-10-05, 15:21
Geplaatst door Soldim
Ik geloof helemaal niets van die stijging.

Wat ik wel geloof:


In 2000 475.000 geregisteerde patienten
In 2000 ongeveer 250.000 mensen die waarschijk diabetes hadden, maar het niet wisten.

In 2003 ongeveer 600.000 geregisteerde patienten.
In 2003 250.000 patienten die waarschijk diabetes hadden, maar het niet wisten.

Wat zij doen is goochelen met cijfertjes om meer subsidie binnen te halen. Wat niet weg neemt dat het natuurlijk een grote stijging is.

Persoonlijk zou ik zeggen, stop wat extra geld in onderzoek :engel:


Ja, daar hebben ze die subsidie ook voor nodig, en goochelen ze dus met cijfers. :engel:
Anders kunnen ze er blijkbaar naar fluiten. :D

Soldim
11-10-05, 15:30
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, daar hebben ze die subsidie ook voor nodig, en goochelen ze dus met cijfers. :engel:
Anders kunnen ze er blijkbaar naar fluiten. :D

Yep, het is helaas keimoeilijk om geld voor onderzoek te krijgen. Overigens is het diabetes fonds ook niet erg scheutig, het meeste geld dat zij aan onderzoek besteden vloeit naar de professoren die in hun wetenschappelijke comissie zitten, of aantoonbare vriendjes van hen :(

Das overal hetzelfde, in ons lab waar ongeveer 15 personen werken krijgt niemand geld voor diabetes onderzoek, 8 krijgen er direct geld voor kankeronderzoek.

~Panthera~
11-10-05, 15:35
Geplaatst door Soldim
Yep, het is helaas keimoeilijk om geld voor onderzoek te krijgen. Overigens is het diabetes fonds ook niet erg scheutig, het meeste geld dat zij aan onderzoek besteden vloeit naar de professoren die in hun wetenschappelijke comissie zitten, of aantoonbare vriendjes van hen :(

Das overal hetzelfde, in ons lab waar ongeveer 15 personen werken krijgt niemand geld voor diabetes onderzoek, 8 krijgen er direct geld voor kankeronderzoek.


En jij onderzoekt ?

Soldim
11-10-05, 15:41
Geplaatst door ~Panthera~
En jij onderzoekt ?

Ik krijg geld voor zowel kanker als parkinson, voor hetzelfde project ;)

~Panthera~
11-10-05, 15:43
Geplaatst door Soldim
Ik krijg geld voor zowel kanker als parkinson, voor hetzelfde project ;)


Dus dat moet ook weer "verdeelt" worden tussen die twee ?

Soldim
11-10-05, 16:10
Geplaatst door ~Panthera~
Dus dat moet ook weer "verdeelt" worden tussen die twee ?

Nee. Het eitwit waaraan ik werk hebben we gevonden tijdens een borstkanker screen. En blijkt inderdaad een rol te spelen tijdens het onstaan van borstkanker (en in een aantal andere vormen van kanker). Door stom toeval kwamen we erachter dat het ook een rol lijkt te spelen in Parkinson. Geld voor kankeronderzoek hadden we al, maar Novartis was zeer geintereseerd en kwam met geld voor Parkinson over de brug. Voor mijn project maakt het niet uit, ik probeer te achterhalen wat het eiwit doet zolang er geen problemen zijn. Pas als we dat weten is het zinvol te kijken wat er misgaat tijdens de verschillende ziekte processen.

~Panthera~
11-10-05, 16:30
Geplaatst door Soldim
Nee. Het eitwit waaraan ik werk hebben we gevonden tijdens een borstkanker screen. En blijkt inderdaad een rol te spelen tijdens het onstaan van borstkanker (en in een aantal andere vormen van kanker). Door stom toeval kwamen we erachter dat het ook een rol lijkt te spelen in Parkinson. Geld voor kankeronderzoek hadden we al, maar Novartis was zeer geintereseerd en kwam met geld voor Parkinson over de brug. Voor mijn project maakt het niet uit, ik probeer te achterhalen wat het eiwit doet zolang er geen problemen zijn. Pas als we dat weten is het zinvol te kijken wat er misgaat tijdens de verschillende ziekte processen.


EMSY ?

Soldim
11-10-05, 16:37
Geplaatst door ~Panthera~
EMSY ?

Ehhh? EMSY??

~Panthera~
11-10-05, 16:42
Geplaatst door Soldim
Ehhh? EMSY??


Dacht dat het hier iets mee te maken had ?


http://www.leidenuniv.nl/mare/2003/15/0701.html

Vandaar. :D

Soldim
11-10-05, 16:50
Geplaatst door ~Panthera~
Dacht dat het hier iets mee te maken had ?


http://www.leidenuniv.nl/mare/2003/15/0701.html

Vandaar. :D

I see, maar moet toegeven nog nooit van EMSY gehoord te hebben :loens:

EMSY schijnt (zo lees ik net ;) ) iets met het repareren van beschadigt erfelijk materiaal van doen te hebben. Het eiwit waaraan ik werk is oa betrokken bij het reguleren van cel-deling.

~Panthera~
11-10-05, 16:53
Geplaatst door Soldim
I see, maar moet toegeven nog nooit van EMSY gehoord te hebben :loens:

EMSY schijnt (zo lees ik net ;) ) iets met het repareren van beschadigt erfelijk materiaal van doen te hebben. Het eiwit waaraan ik werk is oa betrokken bij het reguleren van cel-deling.


En hoe heet DAT eiwit ?




God, ik moet ook nodig even wat eiwitten naar binnen werken, geloof ik. it's dinnertime. :D laterz. :zwaai:

Soldim
11-10-05, 17:40
Geplaatst door ~Panthera~
En hoe heet DAT eiwit ?




God, ik moet ook nodig even wat eiwitten naar binnen werken, geloof ik. it's dinnertime. :D laterz. :zwaai:

sel10

~Panthera~
11-10-05, 18:40
Geplaatst door Soldim
sel10

Niets over te vinden. :strik:

~Panthera~
11-10-05, 18:46
Diabetes is hetzelfde als suikerziekte. De term suikerziekte is vroeger ontstaan nog voordat men wist wat diabetes precies is. Wel was bekend dat de urine van mensen met diabetes zoet is. Vandaar de term suikerziekte. Later ontdekte men dat ook het bloed van mensen met diabetes te veel suiker bevat. Door het woord suikerziekte is de misvatting ontstaan dat als iemand suikerziekte heeft, die persoon alleen nog voeding zonder suiker mag..

Diabetes is een stofwisselingsziekte.