PDA

Bekijk Volledige Versie : Kritiek op Balkenende omdat hij moslims een gezegend ramadan toewenste.



Zwarte Schaap
11-10-05, 17:07
Kritiek op zegenwens moslims door premier

RHOON - Dr. G. H. Cohen Stuart vraagt zich in een open brief aan het CDA af waarom Balkenende de moslims vorige week dinsdag „een gezegende ramadan” toewenste.

„Het lijkt een sympathiek gebaar van de premier”, stelt de voormalig hervormde vertegenwoordiger in Jeruzalem in de maandag verstuurde brief.

„Ik heb alleen niet vernomen dat hij een dag eerder de joodse gemeenschap in Nederland een gezegende viering van het joodse nieuwjaar 5766 heeft toegewenst. Of was de wens alleen nodig voor een intolerante geloofsgemeenschap in de ijdele hoop daarmee Nederland te behoeden voor aanslagen?” schrijft dr. Cohen Stuart.

De emeritus predikant verwijst naar zijn jarenlange verblijf in Israël. „Voor te veel Palestijnse moslims is een gezegende ramadan er één die met veel joodse en niet-joodse slachtoffers gepaard gaat.” De Nederlandse samenleving heeft nooit te lijden gehad van fanatieke joden, waarvoor de hele wereld dure beveiligingssystemen moet aanleggen om zijn burgers te beschermen, aldus dr. Cohen Stuart.

„Na deze ondoordachte stap dient de minister-president, zeker als hij behoort tot het CDA, voortaan alle godsdienstige minderheden in Nederland een zegen te wensen bij hun belangrijkste religieuze feesten.”


Bron: Reformatorisch Dagblad 11/10/05

Rourchid
11-10-05, 17:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Of was de wens alleen nodig voor een intolerante geloofsgemeenschap in de ijdele hoop daarmee Nederland te behoeden voor aanslagen?” schrijft dr. Cohen Stuart.


Smerige insinuatie.

Geplaatst door Zwarte Schaap

De emeritus predikant verwijst naar zijn jarenlange verblijf in Israël. „Voor te veel Palestijnse moslims is een gezegende ramadan er één die met veel joodse en niet-joodse slachtoffers gepaard gaat.”


Hebben we in Nederland niets mee te maken.
Balkenende heeft niet aan de Moslims in Israel een gezegend Ramadan toegewenst.

Marsipulami
11-10-05, 18:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kritiek op zegenwens moslims door premier

RHOON - Dr. G. H. Cohen Stuart vraagt zich in een open brief aan het CDA af waarom Balkenende de moslims vorige week dinsdag „een gezegende ramadan” toewenste.

„Het lijkt een sympathiek gebaar van de premier”, stelt de voormalig hervormde vertegenwoordiger in Jeruzalem in de maandag verstuurde brief.

„Ik heb alleen niet vernomen dat hij een dag eerder de joodse gemeenschap in Nederland een gezegende viering van het joodse nieuwjaar 5766 heeft toegewenst. Of was de wens alleen nodig voor een intolerante geloofsgemeenschap in de ijdele hoop daarmee Nederland te behoeden voor aanslagen?” schrijft dr. Cohen Stuart.

De emeritus predikant verwijst naar zijn jarenlange verblijf in Israël. „Voor te veel Palestijnse moslims is een gezegende ramadan er één die met veel joodse en niet-joodse slachtoffers gepaard gaat.” De Nederlandse samenleving heeft nooit te lijden gehad van fanatieke joden, waarvoor de hele wereld dure beveiligingssystemen moet aanleggen om zijn burgers te beschermen, aldus dr. Cohen Stuart.

„Na deze ondoordachte stap dient de minister-president, zeker als hij behoort tot het CDA, voortaan alle godsdienstige minderheden in Nederland een zegen te wensen bij hun belangrijkste religieuze feesten.”


Bron: Reformatorisch Dagblad 11/10/05

:maf2: Alweer zo'n protestant met een paar schroeven los.

Marsipulami
11-10-05, 18:23
Het vaticaan stuurt ook ieder jaar bij gelegenheid van het einde van de ramadan een boodschap aan de moslims. Hier is een voorbeeld.



MESSAGE FOR THE END OF RAMADAN
'Id al-Fitr 1424 A.H . / 2003 A.D.

PONTIFICAL COUNCIL FOR INTERRELIGIOUS DIALOGUE

Constructing Peace Today



Dear Muslim Friends,

1. The time of Ramadan comes round again, and it is my pleasure to greet you on this occasion and to offer you my very best wishes. During this special month the communal meal, iftâr, which breaks the fast at the end of the day, brings family members and friends together in an atmosphere of joy. Quite often people of other religions are invited to share in this moment of conviviality, and there is a growing custom of Christians organizing an iftâr for their Muslim friends. Such signs of friendship are appreciable, especially at this time when there is so much unrest and tension in the world. It is in this spirit of fraternity that I extend my greetings and those of the Pontifical Council for Interreligious Dialogue to all Muslims throughout the world, in particular on the occasion of ‘Id al-Fitr, the Feast which concludes the month of Ramadan.

2. As has become customary with this annual message, I should like to share with you some reflections, and it would seem appropriate to centre these on the need to construct peace. My starting point is a letter which Pope John XXIII addressed to all people of good will forty years ago, in 1963. In this letter, entitled Pacem in Terris, Peace on Earth, it was suggested that peace is an edifice resting on four pillars: Truth, Justice, Love and Freedom. Each of these values has to be present if there are to be good and harmonious relations between peoples and between nations.

3. Truth is the first pillar, for it includes the recognition that human beings are not their own masters, but are called to fulfil the will of God, the Creator of all, who is the Absolute Truth. In human relations truth implies sincerity, essential to mutual confidence and fruitful dialogue leading to peace. Truth moreover brings each individual to acknowledge his or her own rights, but also to recognize his or her own duties towards others.

4. Yet peace cannot exist without justice, respect for the dignity and rights of each human person. It is the lack of justice, in individual, social and international relations, that causes so much unrest in our world today, and brings about violence.

5. Justice must nevertheless be tempered by love. This implies the ability to recognize that we all belong to one human family, and so to see our fellow human beings as our brothers and sisters. It gives the capacity to share in both sorrows and joys. It makes people feel the needs of others as if they were one’s own, and this empathy leads them to share their own gifts with others, not only material goods but also the values of mind and spirit. Love also makes allowances for weakness, and so includes the ability to forgive. This forgiveness is essential to the restoration of peace when conflict has broken out, for it opens up the possibility of beginning again, on a new basis, in a restored relationship.

6. All this supposes freedom, an essential characteristic of the human person. For freedom allows people to act according to reason and to assume responsibility for their own actions. Indeed each of us is responsible before God for our contribution to society.

7. To these four pillars I would be inclined to add a fifth, namely prayer. For we know that, as human beings, we are weak. We find it hard to live up to these ideals. We need God’s help, and this we have to implore humbly. Let me quote here some words of Pope John Paul II:

If peace is God’s gift and has its source in him, where are we to seek it and how can we build it, if not in a deep and intimate relationship with God? To build the peace of order, justice and freedom requires, therefore, a priority commitment to prayer, which is openness, listening, dialogue and finally union with God, the prime wellspring of true peace.

(Address on the Day of Prayer for Peace, Assisi, 24 January 2002)

The Pope went on to say that prayer is not a form of escapism. On the contrary, it allows us to face up to reality with a strength which comes from God.

8. The month of Ramadan is not only a time of fasting, but also a period of intense prayer. I wish to assure you, my Muslim friends, that we are united with you in prayer to the Almighty and Merciful God. May He bless each one of you and all the members of your families. May this blessing be a source of comfort in particular for those who have suffered, or who are still suffering, on account of armed conflict. May the Good God give all of us the strength to be true constructors of peace.

With best wishes for a Blessed Feast, ‘Id mubârak.

Archbishop Michael L. Fitzgerald
President

Adonis
11-10-05, 18:26
Mooi gebaar.

waterfiets
11-10-05, 18:40
Er was al een persiflage in Koefnoen waarin hij ook de Joden, Taoisten, Boedhisten, Hindoes, athëïsten etc. een fijne tijd toewenst. Ach het is natuurlijk ook gewoon politiek.

~Panthera~
11-10-05, 18:44
Ik snap het niet: is het de bedoeling dat iedereen niet meer met iedereen praat, of alleen met speciale clubjes ? :verward:
Of gaan we zo kinderachtig worden, dat we jaloers worden, als er tegen DIT clubje wel iets gezegd wordt, en DAT clubje niet ? :moe:
Mijn god, het moet niet erger worden.. :rolleyes:

Rabi'ah.
11-10-05, 18:46
Geplaatst door Adonis
Mooi gebaar.

Eens.

Juist in deze tijd, nu je als je moslim bent vaak scheef aangekeken wordt, vind ik het een goeie actie van Balkje.

Dat is de relevantie en de reden van zijn actie en daarom is het ook niet nodig om joden, hindoes, atheisten een fijne tijd toe te wensen: Zij zijn namelijk geen gestigmatiseerde groepen in de samenleving.

nard
11-10-05, 19:09
Geplaatst door Rabi'ah.
Eens.

Juist in deze tijd, nu je als je moslim bent vaak scheef aangekeken wordt, vind ik het een goeie actie van Balkje.


Je zult bedoelen; .... je scheef aangekeken voelt. Das nogal wat anders.



Dat is de relevantie en de reden van zijn actie en daarom is het ook niet nodig om joden, hindoes, atheisten een fijne tijd toe te wensen: Zij zijn namelijk geen gestigmatiseerde groepen in de samenleving.

Nee. Dat komt vanzelf nog wel een keer.
Maar de positieve discriminatie is de wereld nog niet uit, zie ik al.

Cohen Stuart heeft een punt. Op zichzelf maar een heel klein puntje. In breder verband een belangrijk punt. Zie ook de rede van Balkenende voor de universiteit van Praag. Balkenende helt momenteel veel te veel over naar moslims, zonder daar enige verwachting tegenover te stellen. Is politiek gewoon niet zo slim. Een staatsman staat boven de partijen.
Bovendien is het naar de moslimgemeenschap ook niet slim, alwaar de praktijk leert dat iedere centimeter terreinwinst direct verzilverd wordt.

assassijn
11-10-05, 20:13
Geplaatst door nard
Je zult bedoelen; .... je scheef aangekeken voelt. Das nogal wat anders.

Zoals ik al zei, discriminatie en racisme komt niet voor in het tolerante en beschaafde Nederland:student:

~Panthera~
11-10-05, 20:17
Geplaatst door assassijn
Zoals ik al zei, discriminatie en racisme komt niet voor in het tolerante en beschaafde Nederland:student:


Nee, en het regent hier ook nooit. :rolleyes:

assassijn
11-10-05, 20:21
Geplaatst door ~Panthera~
Nee, en het regent hier ook nooit. :rolleyes:

[nard-modus]
Dat zie je helemaal verkeerd. Je denkt alleen dat het veel regent in Nederland. Nederland staat bekend als een droog land, en zo zal het ook altijd blijven.
[/nard-modus]

Tomas
11-10-05, 20:23
Geplaatst door assassijn
[nard-modus]
Dat zie je helemaal verkeerd. Je denkt alleen dat het veel regent in Nederland. Nederland staat bekend als een droog land, en zo zal het ook altijd blijven.
[/nard-modus]

Feitelijk regent het hier inderdaad niet zo heel veel. Maar de verdamping is alleen zo verdomde laag dat het hier altijd zo verrekte vochtig is.

Cherry Bo
11-10-05, 20:24
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kritiek op zegenwens moslims door premier

RHOON - Dr. G. H. Cohen Stuart vraagt zich in een open brief aan het CDA af waarom Balkenende de moslims vorige week dinsdag „een gezegende ramadan” toewenste.

„Het lijkt een sympathiek gebaar van de premier”, stelt de voormalig hervormde vertegenwoordiger in Jeruzalem in de maandag verstuurde brief.

„Ik heb alleen niet vernomen dat hij een dag eerder de joodse gemeenschap in Nederland een gezegende viering van het joodse nieuwjaar 5766 heeft toegewenst. Of was de wens alleen nodig voor een intolerante geloofsgemeenschap in de ijdele hoop daarmee Nederland te behoeden voor aanslagen?” schrijft dr. Cohen Stuart.

De emeritus predikant verwijst naar zijn jarenlange verblijf in Israël. „Voor te veel Palestijnse moslims is een gezegende ramadan er één die met veel joodse en niet-joodse slachtoffers gepaard gaat.” De Nederlandse samenleving heeft nooit te lijden gehad van fanatieke joden, waarvoor de hele wereld dure beveiligingssystemen moet aanleggen om zijn burgers te beschermen, aldus dr. Cohen Stuart.

„Na deze ondoordachte stap dient de minister-president, zeker als hij behoort tot het CDA, voortaan alle godsdienstige minderheden in Nederland een zegen te wensen bij hun belangrijkste religieuze feesten.”


Bron: Reformatorisch Dagblad 11/10/05

Mierenöken.

~Panthera~
11-10-05, 20:37
Geplaatst door assassijn
[nard-modus]
Dat zie je helemaal verkeerd. Je denkt alleen dat het veel regent in Nederland. Nederland staat bekend als een droog land, en zo zal het ook altijd blijven.
[/nard-modus]


:melig2:

Juliette
11-10-05, 20:41
Geplaatst door Tomas
Feitelijk regent het hier inderdaad niet zo heel veel. Maar de verdamping is alleen zo verdomde laag dat het hier altijd zo verrekte vochtig is.

Alles is perceptie. In België regent het ook nooit. Alleen ligt de luchtvochtigheid hoger dan gemiddeld rond de 120 % :ego:

Amenzu
11-10-05, 20:49
Geplaatst door Marsipulami
:maf2: Alweer zo'n protestant met een paar schroeven los.

ik vind dat hij volgend jaar alle 10 tallen religies en overtuigingen in nederland met iets moet feleciteren .

ik vraag me alleen af waar hij de atheisten mee kan feleciteren?

nard
11-10-05, 20:53
Geplaatst door Amenzu
ik vind dat hij volgend jaar alle 10 tallen religies en overtuigingen in nederland met iets moet feleciteren .

ik vraag me alleen af waar hij de atheisten mee kan feleciteren?

:hihi: Die zijn onfeliciteerbaar.

Amenzu
11-10-05, 20:54
Geplaatst door ~Panthera~
Ik snap het niet: is het de bedoeling dat iedereen niet meer met iedereen praat, of alleen met speciale clubjes ? :verward:
Of gaan we zo kinderachtig worden, dat we jaloers worden, als er tegen DIT clubje wel iets gezegd wordt, en DAT clubje niet ? :moe:
Mijn god, het moet niet erger worden.. :rolleyes:

En dan steeds weer het over vrijheid van meningsuiting hebben. Dan moeten de mensen zelf eerst vrij kunnen denken.

Ik zag het toevallig en ik vond het een mooi gebaar van JP. Hij boeit me verder niet.

Tomas
11-10-05, 20:56
Geplaatst door Juliette
Alles is perceptie. In België regent het ook nooit. Alleen ligt de luchtvochtigheid hoger dan gemiddeld rond de 120 % :ego:

Weet je dat portugal, italie, de balkan, griekenland en het rif gebergte. bv veel meer regen incasseren. Soms wel 2 keer zoveel. Is echt waar. En dat het droogste plekje van Europa in het altijd groene zweden ligt? Dat soort dingen. Die weet ik dan weer.

Cherry Bo
11-10-05, 20:58
Geplaatst door Amenzu


Ik zag het toevallig en ik vond het een mooi gebaar van JP. Hij boeit me verder niet.

Geloof me, daar is eindeloos over vergaderd.
D'r is ook een heuse moslim ingehuurd, die'm dat dinges "moubarak" heeft leren zeggen. Die is daarvoor betaald en zo. :hihi:

Poesjkin
11-10-05, 21:43
Geplaatst door Amenzu
ik vind dat hij volgend jaar alle 10 tallen religies en overtuigingen in nederland met iets moet feleciteren .

ik vraag me alleen af waar hij de atheisten mee kan feleciteren?

Met het feit dat Pearl een zonnenbrillenactie heeft - die hebben ze wel nodig als zij het Licht zien na een leven in de duisternis.

Overigens, ik hoop dat Ramadan en de veertigdagentijd voor Pasen een keer samenvallen. Dan kunnen we gezamenlijk vasten.

*verheugt zich op een smakelijk suikerfeest en een paasontbijt*

EL-Imraan
12-10-05, 08:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kritiek op zegenwens moslims door premier

RHOON - Dr. G. H. Cohen Stuart vraagt zich in een open brief aan het CDA af waarom Balkenende de moslims vorige week dinsdag „een gezegende ramadan” toewenste.

„Het lijkt een sympathiek gebaar van de premier”, stelt de voormalig hervormde vertegenwoordiger in Jeruzalem in de maandag verstuurde brief.

„Ik heb alleen niet vernomen dat hij een dag eerder de joodse gemeenschap in Nederland een gezegende viering van het joodse nieuwjaar 5766 heeft toegewenst. Of was de wens alleen nodig voor een intolerante geloofsgemeenschap in de ijdele hoop daarmee Nederland te behoeden voor aanslagen?” schrijft dr. Cohen Stuart.

De emeritus predikant verwijst naar zijn jarenlange verblijf in Israël. „Voor te veel Palestijnse moslims is een gezegende ramadan er één die met veel joodse en niet-joodse slachtoffers gepaard gaat.” De Nederlandse samenleving heeft nooit te lijden gehad van fanatieke joden, waarvoor de hele wereld dure beveiligingssystemen moet aanleggen om zijn burgers te beschermen, aldus dr. Cohen Stuart.

„Na deze ondoordachte stap dient de minister-president, zeker als hij behoort tot het CDA, voortaan alle godsdienstige minderheden in Nederland een zegen te wensen bij hun belangrijkste religieuze feesten.”


Bron: Reformatorisch Dagblad 11/10/05

oooooohhhhhhhhh wat zielig zeg.

Bofko
12-10-05, 08:56
Te ver doorgevoerde gelijkheidssyndroom in Nederland.

Het getuigt van een ongekende truttigheid, totaal ontbrekende compassie en een benepen mentaliteit om van een uitgesproken wens van de premier zo´n halszaak te maken.

Tomas
12-10-05, 08:57
Geplaatst door Bofko
Te ver doorgevoerde gelijkheidssyndroom in Nederland.

Het getuigt van een ongekende truttigheid, totaal ontbrekende compassie en een benepen mentaliteit om van een uitgesproken wens van de premier zo´n halszaak te maken.

Voorzover ik het kan nagaan komt deze brief uit Israel.

mark61
12-10-05, 09:00
Geplaatst door Tomas
Voorzover ik het kan nagaan komt deze brief uit Israel.

De man is ws. Nederlander, en 'voormalig' en 'verwijst naar zijn jarenlang verblijf' suggereren dat hij is teruggekomen.

Bofko
12-10-05, 09:01
Geplaatst door Tomas
Voorzover ik het kan nagaan komt deze brief uit Israel.

Dat is niet ondubbelzinnig uit de tekst op te maken.

Tomas
12-10-05, 09:04
OK. Da's waar. Zag alleen Israel staan en vond het wel weer genoeg gelezen voor vandaag.

Bofko
12-10-05, 09:11
Geplaatst door Tomas
OK. Da's waar. Zag alleen Israel staan en vond het wel weer genoeg gelezen voor vandaag.

Geen mistige dicussies , rookgordijntjes leggen en eromheen praten ?

Tomas
12-10-05, 09:14
Geplaatst door Bofko
Geen mistige dicussies , rookgordijntjes leggen en eromheen praten ?

't is wel een halve israeli. En Cohen als voornaam van een hervormde is ook verdacht.

Prlwytzkofski
12-10-05, 09:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kritiek op zegenwens moslims door premier


De emeritus predikant verwijst naar zijn jarenlange verblijf in Israël... „


Need'rig zij de dienaar Gods,
Wars van ijdelheid en trots!
Neen! op politiek gebied
Past de knecht des Heeren niet.

Juliette
12-10-05, 20:44
Geplaatst door Tomas
Weet je dat portugal, italie, de balkan, griekenland en het rif gebergte. bv veel meer regen incasseren. Soms wel 2 keer zoveel. Is echt waar. En dat het droogste plekje van Europa in het altijd groene zweden ligt? Dat soort dingen. Die weet ik dan weer.

Wist ik niet. Maar verbaast me niks. Ik kom regelmatig in ex - Joegoslavië (Kroatië, Bosnië en Servië). En als het daar regent regent het ook echt. Niet van die miezer die ze hier regen noemen.

Maar bedankt voor de info :duim:

(heb je daar ook ergens een link of cijfers over?)

Oeroeboeroe
13-10-05, 00:41
Geplaatst door Amenzu
ik vind dat hij volgend jaar alle 10 tallen religies en overtuigingen in nederland met iets moet feleciteren .

ik vraag me alleen af waar hij de atheisten mee kan feleciteren?

:hihi:

Met het feit dat ze niet geloven in waar ze naar toe gaan, natuurlijk!

Oeroeboeroe
13-10-05, 00:43
Geplaatst door Amenzu
En dan steeds weer het over vrijheid van meningsuiting hebben. Dan moeten de mensen zelf eerst vrij kunnen denken.

Ik zag het toevallig en ik vond het een mooi gebaar van JP. Hij boeit me verder niet.

Ik hoorde het toevallig, en vond het het verstandigste wat de man sinds 2002 heeft uitgekraamd.

:roker: Enigszins cynisch, maar wel waar: het kost dan ook niks.

~Panthera~
13-10-05, 00:53
Geplaatst door Oeroeboeroe
Ik hoorde het toevallig, en vond het het verstandigste wat de man sinds 2002 heeft uitgekraamd.

.

Hij zal het papiertje, wat ie voorlas, dan ook ongetwijfeld zelf niet geschreven hebben. :lachu: