PDA

Bekijk Volledige Versie : Populariteit ‘zwart’ christendom gaat wereldkerk veranderen



Marsipulami
12-10-05, 13:38
Populariteit ‘zwart’ christendom gaat wereldkerk veranderen

Hilversum (Van onze redactie) 12 oktober 2005 - De Radboud Universiteit Nijmegen organiseert 28 oktober een internationaal congres over de toekomst van het wereldwijde christendom. Aanleiding is de 75e verjaardag van de leerstoel missiologie in Nijmegen. Een van de hoofdstellingen van de academische bijeenkomst zal zijn: rond het jaar 2050 zal 80 procent van alle christenen ten zuiden van de evenaar wonen.

Komt er een ‘zwarte’ paus?
Het is de overtuiging van veel missiologen dat het overgrote deel van de christenen in de toekomst op het zuidelijk halfrond woont. In 2050 zou de 20 procent die dan in het noorden van de wereld woont, voor de helft bestaan uit mensen van niet-westerse afkomst. Op het congres Global Christianity zullen de deelnemers zich buigen over de vragen: wat betekent dat voor het wereldchristendom? Ligt een 'zwarte' paus in het verschiet? Wordt de Kerk dan conservatiever of spiritueler? En zijn de verlichte burgers in het Westen daar blij mee?

Philip Jenkins
Belangrijkste spreker is Philip Jenkins, professor in geschiedenis en religiewetenschappen aan de staatsuniversiteit van Pennsylvania, USA. Jenkins is auteur van publicaties als: The New Anti-Hidden Gospels, Mystics and Messiahs, Catholicism, Images of Terror en het spraakmakende boek The Next Christendom, over de toekomst van het wereldchristendom en de teloorgang van het Westers mens- en maatschappijbeeld.

Van ‘wit’ naar ‘zwart’
Volgens Jenkins tekent het koloniale en missionaire verleden de relatie tussen noordelijke en zuidelijke christenen. Christenen uit het noorden legden via onderwijs en gezondheidszorg hun wereldbeeld op aan bekeerlingen in het zuiden. Maar in het postkoloniale en postmissionaire tijdperk is dit steeds minder het geval. Vanuit hun eigen cultuuropvattingen zullen niet-westerse christenen in debat of dialoog gaan met westerse geloofsgenoten. Waar het wereldchristendom tot voor kort nog gedomineerd werd door ‘witte’ westerse christenen, zal ook hier een verschuiving optreden naar een niet-westerse ‘zwarte’ wereldkerk, aldus Jenkins.

Homoseksualiteit
De verschuiving brengt verschillen van inzicht met zich mee over controversiële onderwerpen als het gebruik van voorbehoedsmiddelen, acceptatie van homoseksualiteit en wijding van vrouwen. Kwesties die voor veel christenen in het noorden veelal helder zijn, maar niet voor hun geloofsgenoten in het zuiden. Ook over zaken als globalisering, mensenrechten en ecologie bestaan grote meningsverschillen. Het tumult dat in de Anglicaanse kerk ontstond rond de wijding van een homoseksuele bisschop, is daarvan slechts een voorbeeld. Uiteindelijk staan het Westers mens- en maatschappijbeeld, de Verlichting en het moderniseringsproject ter discussie, meent Jenkins.

Het congres begint om 10.00 uur en vindt plaats in het Congrescentrum van de Radboud Universiteit Nijmegen. Informatie over en een aanmeldingsformulier voor het congres kan men verkrijgen via de website ru.nl/nim van het Nijmeegs Instituut voor Missiologie.

waterfiets
12-10-05, 13:52
Geplaatst door Marsipulami
Waar het wereldchristendom tot voor kort nog gedomineerd werd door ‘witte’ westerse christenen, zal ook hier een verschuiving optreden naar een niet-westerse ‘zwarte’ wereldkerk, aldus Jenkins.


Men suggereert hiermee dat een zwarte wereldkerk bijvoorbeeld Afrikaanse waarden en normen inbrengt in de geloofsleer. Dat interesseert Rome echter helemaal niks. Noem mij maar eens een aantal 'zwarte' waarden en normen die ingang hebben gevonden in de leer van de wereldkerk ? Ik zou er geen weten.

Marsipulami
12-10-05, 13:59
Geplaatst door waterfiets
Men suggereert hiermee dat een zwarte wereldkerk bijvoorbeeld Afrikaanse waarden en normen inbrengt in de geloofsleer. Dat interesseert Rome echter helemaal niks. Noem mij maar eens een aantal 'zwarte' waarden en normen die ingang hebben gevonden in de leer van de wereldkerk ? Ik zou er geen weten.


De roomse waarden zijn in ieder geval populairder bij zwart dan bij wit. Gezien de demografische evolutie zal het katholicisme dus een stuk conservatiever gaan worden.

waterfiets
12-10-05, 14:02
Geplaatst door Marsipulami
De roomse waarden zijn in ieder geval populairder bij zwart dan bij wit. Gezien de demografische evolutie zal het katholicisme dus een stuk conservatiever gaan worden.

Ja dat denk ik ook. Europa verliest sowieso aan invloed in de kerk door de ontkerkelijking. En in de VS wordt men juist weer geloviger maar op een nogal bekrompen fundamentalistische wijze.

Soldim
12-10-05, 14:42
Geplaatst door Marsipulami
De roomse waarden zijn in ieder geval populairder bij zwart dan bij wit. Gezien de demografische evolutie zal het katholicisme dus een stuk conservatiever gaan worden.

Je vergeet de ietswat vrije interpretatie, die velen zuidelijken aan de roomse waarden toekennen. Wellicht wordt Rome nog wat conservatiever, en trekken de rest van de katholieken er zich nog minder van aan ;)

Tomas
12-10-05, 15:18
De enige kerken die ik graag bezoek zijn zwart. Die swingen nu eenmaal, alleen dan is gospel leuk.

Bofko
12-10-05, 15:52
Geplaatst door Tomas
De enige kerken die ik graag bezoek zijn zwart. Die swingen nu eenmaal, alleen dan is gospel leuk.

Yep. En dan eindigen met een black fat lady op je eigen begrafenis

Marsipulami
12-10-05, 16:14
Geplaatst door Soldim
Je vergeet de ietswat vrije interpretatie, die velen zuidelijken aan de roomse waarden toekennen. Wellicht wordt Rome nog wat conservatiever, en trekken de rest van de katholieken er zich nog minder van aan ;)

Ja, ik was er al langer van overtuigd dat het katholicisme in feite een erg sympathieke godsdienst is ;)