PDA

Bekijk Volledige Versie : Woedende massa bestormt gevangenis veroordeelde terroristen Bali



Marsipulami
12-10-05, 13:42
Woedende massa bestormt gevangenis veroordeelden Bali

DENPANSAR - Een woedende menigte heeft vanmorgen in het Indonesische Denpasar geprobeerd om de gevangenis waar veroordeelden van de aanslag in Bali opgesloten zitten, binnen te dringen. Het is vandaag precies drie jaar geleden dat bij de terroristische aanslagen op het Indonesische eiland 202 doden vielen.

De menigte schreeuwde ,,Laten we Amrozi doden, laten we Amrozi doden". Amrozi is een van de drie veroordeelden voor de aanslagen die op hun executie wachten. De massa slaagde erin een deel van de stalen gevangenisdeur los te maken, maar de politie kon hen verhinderen het gebouw binnen te dringen.

Overlevenden en nabestaanden hebben vanmorgen de aanslagen herdacht die 12 oktober 2002 werden gepleegd op twee disco's op het populaire Indonesische vakantie-eiland. Bij de aanslagen kwamen 202 mensen om het leven, grotendeels jonge vakantiegangers. Onder de slachtoffers waren 88 Australiërs.

Nog maar elf dagen geleden werd Bali opnieuw getroffen door een reeks aanslagen, ditmaal op drukbezochte restaurants. Daarbij vielen 23 doden, inclusief de daders.

In verband met het aanhoudende terreurgevaar hadden de Indonesische autoriteiten zware veiligheidsmaatregelen getroffen. Scherpschutters stonden opgesteld op daken en duizenden agenten bewaakten stranden, vakantieoorden en wegen naar de plek van de herdenking, in het hart van het bekende toeristendistrict Kuta. kld

Bofko
12-10-05, 14:19
Bali is voor 93% hindoeistisch in het voornamelijk islamitische Indonesie.
Dat soort aanslagen blaast het onafhankelijkheidsstreven wel nieuw lucht in lijkt mij.

Marsipulami
12-10-05, 14:28
Wel niet echt slim van die woedende massa om in de gevangenis in te breken om iemand te gaan doden die al terdood veroordeeld is.

mark61
12-10-05, 18:40
Geplaatst door Marsipulami
Wel niet echt slim van die woedende massa om in de gevangenis in te breken om iemand te gaan doden die al terdood veroordeeld is.

Jij bent toch voor volksgerichten? Gun die lui een verzetje.

Marsipulami
12-10-05, 19:56
Geplaatst door mark61
Jij bent toch voor volksgerichten?

Oh ? Sinds wanneer dan ?

mark61
12-10-05, 20:12
Geplaatst door Marsipulami
Oh ? Sinds wanneer dan ?

Sinds de Assisen in twee dagen van 10 naar 20 jaar gingen toch?

Marsipulami
12-10-05, 20:55
Geplaatst door mark61
Sinds de Assisen in twee dagen van 10 naar 20 jaar gingen toch?

Ik maakte daar de opmerking dat vrouwe justitia haar blinddoek blijkbaar even afdeed als de media en de publieke opinie het niet eens zijn met een vonnis.

Daarmee heb ik niet gezegd dat ik dat goed vond dat het er zo aan toe ging.

Ik ken die zaak natuurlijk niet, maar uit de berichtgeving bleek dat de jury er niet uitgeraakte. De uiteindelijke stemming na een lange beraadslaging was 7 tegen 5. De procedure zegt dan als de jury niet tot een duidelijke overeenstemming geraakt 3 beroepsrechters de knoop moeten doorhakken.

In de huidige tijdsgeest zijn Marokkanen die politiemensen doodschieten met een uitgebreid strafblad niet erg geliefd bij een volksjury en genieten ze meestal wel het nadeel van de twijfel. Als desondanks blijkt dat de jury ernstig twijfelt en de twijfelaars ook nog eens de steun krijgen van drie beroepsrechters, dan denk ik dat het een evenwichtig en goed vonnis was.

Tussen het antwoord op de schuldvragen (kwalificatie van het misdrijf) en het bepalen van de strafmaat krijg je dan alle media die schande beginnen roepen omwille van een te mild vonnis. Het resultaat is dat de juryleden die de dag erna moeten oordelen over de strafmaat middels juridisch technische trucjes de strafmaat omhoog trekken.

Zo'n werkwijze vind ik niet kunnen, maar is helaas de realiteit.

Oeroeboeroe
13-10-05, 00:53
Geplaatst door mark61
Jij bent toch voor volksgerichten? Gun die lui een verzetje.

:zegniets: Ik dacht dat Mars het sinds de beeldenstorm juist niet meer zo op stampedes had begrepen...