PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechter verbiedt uitlevering aan VS



Zwarte Schaap
12-10-05, 14:52
Rechter verbiedt uitlevering aan VS

DEN HAAG (ANP) – De rechter in Den Haag heeft woensdag in kort geding bepaald dat een 39–jarige Nederlander van Egyptische afkomst niet aan de Verenigde Staten mag worden uitgeleverd. De man, M.A. , wordt in de VS verdacht van telecomfraude, bedoeld om heimelijk telefoonverkeer tussen terroristen van al–Qaida te faciliteren.

Minister Donner van Justitie had zijn goedkeuring aan de uitlevering gegeven. A. spande in juli een kort geding aan tegen de staat cq de minister, om op die manier uitlevering te voorkomen. In augustus bepaalde de kort–gedingrechter in een tussenvonnis dat er een garantie moest komen dat de fundamentele rechten van A. in de VS zullen worden gerespecteerd en dat hij niet voor andere feiten dan de telecomfraude zou worden vervolgd.

Die garantie is er niet of onvoldoende gekomen, zo heeft de rechter geoordeeld. De Staat verkreeg via de Amerikaanse ambassade een zogenoemde diplomatieke nota, waaruit de gevraagde garantie zou moeten blijken. De rechter vond de diplomatieke nota onvoldoende toegespitst op het individuele geval van M.A. Daarmee liep hij nog steeds het risico in de VS te worden behandeld als terrorist, waarbij onder de strenge Amerikaanse terreurwetgeving een aantal fundamentele rechten van verdachten niet langer is gewaarborgd.

In eerste instantie verklaarde de uitleveringskamer van de rechtbank in Amsterdam de uitlevering van A. al ontoelaatbaar. Na het instellen van beroep in cassatie maakte de Hoge Raad de beslissing van de Amsterdamse rechtbank ongedaan, waarna minister Donner het licht op groen zette. A’s advocaat B. Nooitgedagt noemde die gang van zaken „stuitend", omdat nauwelijks naar A.’s verweren zou zijn geluisterd. De raadsman toonde zich woensdag zeer gelukkig met het Haagse vonnis. „Vrouwe Justitia zij geprezen. Deze zeer terechte beslissing biedt hoop voor de toekomst nu het gaat om de bescherming van fundamentele mensenrechten van Nederlandse onderdanen”. Volgens Nooitgedagt is dit de eerste keer dat een kort–gedingrechter een uitlevering aan de VS verbiedt.
A. zit momenteel nog in uitleeringsdetentie. Advocaat Nooitgedagt zegt dat hij woensdagmiddag nog een verzoek tot onmiddellijk invrijheidsstelling zal indienen. Dit moet bij de Hoge Raad, omdat dit de laatste rechterlijke instantie is geweest die zich over de zaak heeft gebogen. Volgens Nooitgedagt moet de Hoge Raad hier een zitting aan wijden.

Het is nog niet bekend of de Staat hoger beroep zal aantekenen tegen het vonnis van de kort–gedingrechter.

Bron: Reformatorisch Dagblad 12/10/05

waterfiets
12-10-05, 14:59
Interessante uitspraak met grote gevolgen voor andere zaken. Maar ik neem aan dat Donner in Hoger Beroep gaat.

Turkish_boy
12-10-05, 17:06
Ik zie het al voor me, een amerikaanse Apachi helekopter met Navy Seals komt voor een kapingsoperatie naar Nederland.

Soldim
12-10-05, 17:08
Geplaatst door Turkish_boy
Ik zie het al voor me, een amerikaanse Apachi helekopter met Navy Seals komt voor een kapingsoperatie naar Nederland.

:D Moeten ze het toch eerst vinden -- het gros van de Amerikanen schijnt te denken dat The Hague ergens in Denemarken ligt

mark61
12-10-05, 19:38
Geplaatst door Soldim
:D Moeten ze het toch eerst vinden -- het gros van de Amerikanen schijnt te denken dat The Hague ergens in Denemarken ligt

Dat kunnen ze ook niet vinden. Maar The Embassy zal wel een homing device hebben.