PDA

Bekijk Volledige Versie : Spaanse bisschop vraagt internationale tussenkomst voor vluchtelingen in Marokko



Marsipulami
12-10-05, 22:21
Spaanse bisschop vraagt internationale tussenkomst voor vluchtelingen


Geplaatst op 12/10 '05 om 19:41u
Door Theo Borgermans (Bron: CNA)


MADRID (RKnieuws.net) – De Spaanse bisschop Antonio Dorado Soto van Malaga vraagt de tussenkomst van de Verenigde Naties en of de Europese Unie opdat er een menswaardig akkoord tot stand komt voor de crisis met de toestroom van illegale vluchtelingen in de Spaanse enclaves Ceuta en Melilla in Marokko.



“De toestand is heel ernstig. Een commissie van de VN of de EU moet dringend instaan voor deze mensen en ervoor zorgen dat er een akkoord gevonden wordt waarbij hun menselijke waardigheid gerespecteerd wordt (…) Als de oplossing er alleen in bestaat hen naar hun land van oorsprong terug te sturen, dan moet dit op zijn minst met respect voor hun leven en de rechten van alle menselijke wezens gebeuren.” De Spaanse bisschop erkent dat de vluchtelingen illegaal Spanje probeerden te bereiken, maar dat mag niet verhinderen dat ze opgevangen worden volgens de normen van de landen die zich voor de mensenrechten geëngageerd hebben. Hij dankte alle christenen en andere mensen van goede wil die zich voor het lot van deze vluchtelingen hebben ingezet. “Als bisschop van Malaga sluit ik mij aan bij met al diegenen die hun stem verheven hebben voor deze broeders en zusters. Ik nodig hen allen uit om te bidden opdat er een rechtvaardiger oplossing zou gevonden worden.”