PDA

Bekijk Volledige Versie : Straf gezien door de ogen van Marokkaanse (ex-)boefjes



nard
13-10-05, 16:05
In je onderbroek in de cel
Veel Marokkanen in Nederland vinden Hollandse aanpak van criminaliteit te slap Huiselijk geweld
Een van de drie wijkagenten van Spoorwijk, Frank Cramer, oogt desondanks niet erg gedeformeerd. Hij weigert de Marokkaanse jongeren van een stigma te voorzien. „Vaak wordt naar hen gewezen, maar ze zijn echt niet altijd de boosdoeners.” Een verschillende aanpak wijst hij dan ook resoluut af. „Nee, dat kan niet. Ik behandel een Marokkaanse jongen net zoals een Hollandse jongen. Ik denk dat een uniforme aanpak het beste is, en die werkt ook. Marokkaanse jongeren in Spoorwijk hebben vriendjes van Antilliaanse afkomst, maar ook van Nederlandse komaf. Het is niet zo dat hier in de wijk een groep Marokkanen tegenover een groep Hollanders staat.”

Wel houdt Cramer de etnische achtergrond van een verdachte in zijn achterhoofd bij bepaalde problemen. „Bijvoorbeeld als je het hebt over het protocol huiselijk geweld. Je weet dat huiselijk geweld onder bepaalde bevolkingsgroepen nu eenmaal meer voorkomt.”

Naar Marokko
Marokkaanse allochtonen in Spoorwijk zijn stelliger dan de wijkagent. Niet alleen vuilnisman Saïd pleit voor een hardere aanpak, ook Farid Ziti uit de islamitische winkel at-Taqwa in hartje Spoorwijk weet een boekje open te doen over de hiaten in de Nederlandse aanpak van zijn eigen volksgenoten. „Je moet ze keihard aanpakken”, zegt de 33-jarige Marokkaanse Nederlander over de jonge criminelen. „De Nederlandse overheid doet het helemaal verkeerd. Je moet die jongens oppakken en terugsturen naar Marokko.”

Ziti weet waar hij over praat. „Natuurlijk heb ik ook wat gejat. En vrienden van me hebben ooit een overval gepleegd. Ik was daar bij, maar bleef in de auto zitten. De overval mislukte en toen zeiden die vrienden tegen de politie dat ik er ook bij hoorde.” Die criminele tijd is definitief voorbij, wat Ziti betreft. „Toen ik 27 was, zei ik tegen mezelf: En nu stoppen.”

Een weekje Marokko zou de meeste jonge criminelen erg goed doen, denkt de verkoper. „Ik ken een vriend die op het vliegveld van Tanger is betrapt met drugs in zijn schoenzool, toen hij naar Nederland wilde. Ik liep op dat moment vlak langs hem, ging ook terug naar Nederland. Drie honden hielden hem in de gaten, hij stond stokstijf stil. Hij is een week opgesloten geweest. In die week is hij compleet veranderd. Ze hebben hem helemaal uitgekleed, in alleen een onderbroekje in zijn cel gezet. En ze hebben hem verkracht, weet je. Dan laat je het de volgende keer wel. Nu woont hij weer in Nederland; hij is nu op het goede pad.”

Slappelingen
De harde aanpak waarvoor Marokkanen zelf regelmatig pleiten, haalt het volgens hen niet bij het softe beleid van de politie. Volgens Hans Werdmölder, die jarenlang crimineel gedrag onder Marokkaanse jongeren onderzocht, minachten veel jonge Marokkanen het wettelijk gezag in Nederland. „Ze vinden Hollanders maar slappelingen. Wanneer zo’n slappeling de ander in het publieke domein corrigeert en ook nog een beroep doet op respect, dan voelt een jonge trotse Marokkaan zich diep beledigd. Hij gaat door het lint”, constateert Werdmölder in zijn eerder dit jaar verschenen boek ”Marokkaanse lieverdjes”.

Volgens Werdmölder kunnen jonge Marokkanen vaak niet met de sociale ruimte omgaan die in Nederland voorhanden is. Ze worden in veel gevallen opgevoed door een zeer dominante vader en zien dat ze op straat opeens kunnen doen en laten waar ze zin in hebben, zonder direct keihard te worden aangepakt.

„Marokkaanse jongens groeien vaak op in een straatcultuur”, schrijft Werdmölder. „Op straat verwerf je respect door een grote bek, een machohouding, lef en provocerend gedrag.” Dat zo’n houding botst met de Nederlandse cultuur, hoeft geen verbazing te wekken. Werdmölder: „Uit mijn onderzoek kan ik me tal van gelegenheden herinneren waarbij jongerenwerkers werden bedreigd wanneer zij in het bijzijn van anderen een Marokkaanse jongen tot de orde riepen. De reactie van de desbetreffende jongen is doorgaans dat hij alleen verantwoording hoeft af te leggen aan Allah en aan zijn vader.”

Kortgeleden lijkt een behoorlijke stap voorwaarts te zijn geboekt. De Marokkaanse regering in Rabat was tot dit jaar niet bereid de problemen met Marokkaanse jongeren in Nederland te bespreken, maar tijdens een bezoek van minister Verdonk (Integratie) aan Marokko in juni draaide de regering bij. Verdonk kreeg de toezegging dat de Marokkaanse overheid de helpende hand gaat bieden bij de aanpak van de probleemjongeren.

Intussen vinden Farid Ziti en Saïd hun weg wel in de Haagse Spoorwijk. „Als die jongens op een gegeven moment gaan nadenken, dan kiezen ze voor de islam en is het klaar met de criminaliteit”, weet Ziti. „En de vaders moeten heel streng zijn. Ik heb zelf twee dochtertjes, ik wil hun echt een goede islamitische opvoeding geven. Ik denk dat er niets aan de hand zou zijn als alle Marokkaanse ouders in Nederland hun kinderen een opvoeding volgens de islam zouden geven.”
RD 7/10/5

Cherry Bo
13-10-05, 16:11
Geplaatst door nard
En ze hebben hem verkracht, weet je. Dan laat je het de volgende keer wel. Nu woont hij weer in Nederland; hij is nu op het goede pad.”




Kijk! In Marokko weten ze tenminste hoe je een crimineel weer op het rechte pad krijgt. Cool. :moe:

~Panthera~
13-10-05, 16:38
Geplaatst door Cherry Bo
Kijk! In Marokko weten ze tenminste hoe je een crimineel weer op het rechte pad krijgt. Cool.


Moeten ze voor vrouwen ook maar instellen ? :moe:

Ja, echt heel Cool. :moe:

nard
13-10-05, 18:26
Geplaatst door Cherry Bo
Kijk! In Marokko weten ze tenminste hoe je een crimineel weer op het rechte pad krijgt. Cool.

Vind je? Nou, dat punt vond ik nou absoluut niet koel.
Maar toch wel fijn dat je de rode draad van het artikel te pakken hebt.



ibrahimm
Dan valt er zeker ook wel wat te zeggen voor de doodstraf voor Hollanders die af en toe een joint roken?

Neen, ik dacht dat in Nederland verkrachting bij wet verboden was...

Goed dat de man met naam, toenaam en verblijfplaats is genoemd...


Beetje onsamenhangende reactie. Soort brainstorm-typen?

- Nee, daar valt niets voor te zeggen
- Ja, verkrachting is in Nederland bij wet verboden
- Noemen van naam, toenaam, enz; wat zou dat? Dit vind ik wel weer een boeiende opmerking van je. Leg es uit.

Mar toch wel fijn dat ook jij de rode draad van het artikel bij de kop hebt.

gh.wille
13-10-05, 21:12
Geplaatst door ibrahimmm
Fijn dat je de onsamenhangendheid van de reactie van die man weerspiegelg zag in de mijne...
De goede man is tot zijn 27e crimineel, zonder dat hij dat nou echt toegeeft, want het zijn uiteindelijk toch weer anderen die zijn gevangenisstraf hadden verdiend...
En nu moeten anderen van hem maar naar Marokko om in hun konten genaaid te worden door corrupte cipiers?
Niet mensen die iets ernstigs gedaan hebben, nee, mensen die een plakkie hasj van het ene stuk drek naar het andere vervoeren!

Maar toch fijn dat je mijn vragen hebt beantwoord.
Alleen jammer dat je te kennen lijkt te geven de retoriek niet te begrijpen...

Afgezien van de ,,voorbeelden " die gegeven worden hoe het in de Marokkaanse gevangenis aan toe zou gaan .
Draait het stukje om de aanpak van jongeren die de criminele kant op gaan , en het kennelijk Nederlandse Gezag aan hun laars lappen , omdat het te SLAP is voor deze knapen !
In dat kader gezien , zou het niet verkeerd zijn om ze minder tolerant aan te pakken .
Wat er in de Marokkaans gevangenissen gebeurt , dat lijkt mij op z,n minst hoogst Twijfelachtig , het komt voor mij over dat het meerendeel
van de (bewaking ) dan ook Homosexueel zou moeten zijn , want ik kan me niet voorstellen dat een Hetro bewaker , mee zou werken aan een dergelijk VERGRIJP !

:boos:

nard
13-10-05, 21:27
Geplaatst door gh.wille
Afgezien van de ,,voorbeelden " die gegeven worden hoe het in de Marokkaanse gevangenis aan toe zou gaan .
Draait het stukje om de aanpak van jongeren die de criminele kant op gaan , en het kennelijk Nederlandse Gezag aan hun laars lappen , omdat het te SLAP is voor deze knapen !
In dat kader gezien , zou het niet verkeerd zijn om ze minder tolerant aan te pakken .
Wat er in de Marokkaans gevangenissen gebeurt , dat lijkt mij op z,n minst hoogst Twijfelachtig , het komt voor mij over dat het meerendeel
van de (bewaking ) dan ook Homosexueel zou moeten zijn , want ik kan me niet voorstellen dat een Hetro bewaker , mee zou werken aan een dergelijk VERGRIJP !

:boos:


Indeed!

Ipv van verkrachting en in ondergoed in de cel is uitplaatsen naar Marokko misschien een menselijker alternatief?
Of zouden ze dan direct in de Sahara gedumpt worden?

Zwarte Schaap
13-10-05, 21:38
Moraal van het verhaal:

Marokkanen smeken de politie om hard aangepakt te worden en hun rechten in te perken.

Nu nog de minister die dat wettelijk gaat vastleggen.

nard
13-10-05, 21:39
Geplaatst door ibrahimmm
Maar toch fijn dat je mijn vragen hebt beantwoord.
Alleen jammer dat je te kennen lijkt te geven de retoriek niet te begrijpen... [/B]

Uiteraard beantwoord ik je vragen.

Alleen jammer dat je én niet op mijn suggestie over het thema ingaat, én mijn vraag niet beantwoord.
Zou toch niet misstaan als je dat deed, wel?

nard
13-10-05, 21:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Moraal van het verhaal:

Marokkanen smeken de politie om hard aangepakt te worden en hun rechten in te perken.

Nu nog de minister die dat wettelijk gaat vastleggen.


Nee, Schaap, dat is nou net niet de moraal van het verhaal. :)


(By the by, weet je waar ik nou van geniet in dit soort draadjes?)

Zwarte Schaap
13-10-05, 21:42
Geplaatst door nard
Indeed!

Ipv van verkrachting en in ondergoed in de cel is uitplaatsen naar Marokko misschien een menselijker alternatief?
Of zouden ze dan direct in de Sahara gedumpt worden?

Zulke zaken zullen bijdragen dat er een kloof zal blijven. het werkt discriminatie in de hand en vergoeilijkt een tweedeling. Ben benieuwd hoe je dat wil doen met jongens die hier geboren zijn en een Nedelrandse nationaliteit hebben.

Dit toont aan dat je twee soorten Nedelranders hebt: je hebt echte Nederlanders en nep-Nederlanders waar je van 'alles' mee mag doen.

nard
13-10-05, 21:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zulke zaken zullen bijdragen dat er een kloof zal blijven. het werkt discriminatie in de hand en vergoeilijkt een tweedeling. Ben benieuwd hoe je dat wil doen met jongens die hier geboren zijn en een Nedelrandse nationaliteit hebben.

Dit toont aan dat je twee soorten Nedelranders hebt: je hebt echte Nederlanders en nep-Nederlanders waar je van 'alles' mee mag doen.

Nee, nee. Verkeerde volgorde, Schaap.

Eérst heb je een forse groep Marokkaanse jongens die waarschijnlijk van huisuit (immers, hoe anders?) met de paplepel is ingegoten dat het Nederlandse recht met minachting bejegend mag worden. Tenminste, dat is wat ik lees in het artikel.
Zij zijn dus degenen die laten zien dat er twee verschillende soorten Nederlanders zijn.

Pas daarna heb je een gehele maatschappij die zich afvraagt; hoe dwingen deze Knäbchen ons nu hen behandelen? Gelijk aan alle anderen? Anders? Maar hoe dan?

Perspectief, Schaap.

Zwarte Schaap
13-10-05, 21:54
Geplaatst door nard
Nee, nee. Verkeerde volgorde, Schaap.

Eérst heb je een forse groep Marokkaanse jongens die waarschijnlijk van huisuit (immers, hoe anders?) met de paplepel is ingegoten dat het Nederlandse recht met minachting bejegend mag worden . Tenminste, dat is wat ik lees in het artikel.
Zij zijn dus degenen die laten zien dat er twee verschillende soorten Nederlanders zijn.

Pas daarna heb je een gehele maatschappij die zich afvraagt; hoe dwingen deze Knäbchen ons nu hen behandelen? Gelijk aan alle anderen? Anders? Maar hoe dan?

Perspectief, Schaap.

Ik ben klaar met discusseren gozer, tegen zulke vooroordelen kan ik niet op.

vlegeltje
13-10-05, 21:55
Geplaatst door nard
(By the by, weet je waar ik nou van geniet in dit soort draadjes?)

Laat me raden.

Je vind het lekker om te kunnen treiteren?
De inferieuriteit van Marokkanen aantonen?
Politiestaat propageren?

:zozo:

nard
13-10-05, 21:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ben klaar met discusseren gozer, tegen zulke vooroordelen kan ik niet op.

Oké, kaerel! Jouw keuze.

Ik haal alleen maar aan wat er in het artikel staat.
En we weten allebei dat daar een niet geringe kern van waarheid in zit.
Duidelijk geen vooroordeel dus.

En stoppen met redetwisten doe jij nooit, ook al moet je je (on-)gelijk onderbouwen met argumenten onder uit je tenen. Dat je nu al afhaakt is voor mij een kristalhelder signaal.

;)

~Panthera~
13-10-05, 21:58
Geplaatst door vlegeltje
Laat me raden.

Je vind het lekker om te kunnen treiteren?
De inferieuriteit van Marokkanen aantonen?
Politiestaat propageren?

:zozo:


Valt het erg op, vind je ? :moe:

nard
13-10-05, 22:01
Geplaatst door vlegeltje
Laat me raden.

Je vind het lekker om te kunnen treiteren?
De inferieuriteit van Marokkanen aantonen?
Politiestaat propageren?

:zozo:

Nee!
Geen van drieëen.
- Hoewel ik wel pesterig ingesteld ben, is daarvan hier géén sprake.
- Ik vind Marokkanen niet inferieur
- Ik hou niet van een politiestaat

Door voor de tweede ronde.

nard
13-10-05, 22:01
Geplaatst door ~Panthera~
Valt het erg op, vind je ? :moe:

Hier, heb je Truus ook weer :D

~Panthera~
13-10-05, 22:03
Geplaatst door nard
Hier, heb je Truus ook weer :D


Daag Jan ! :zwaai:

nard
13-10-05, 22:03
Geplaatst door ~Panthera~
Daag Jan ! :zwaai:

Koel, we hebben contact gehad!
Je vordert.

:duim:

Marsipulami
13-10-05, 22:08
Er is niks mis met een strenge aanpak van crimineel gedrag. Het verschil zit in de intentie van die aanpak. Iedereen moet gelijk zijn voor de wet, een oprechte bekommernis voor het lot van slachtoffers én daders moet voorop staan. De ultieme betrachting is altijd dat men van de dader op één of andere manier een beter mens moet proberen te maken. Daar worden daders, slachtoffers en heel de samenleving beter van. Dingen zoals rechtvaardigheid, mededogen, respect, enz., leert men maar door rechtvaardigheid, mededogen en respect te ondergaan.

gh.wille
13-10-05, 22:27
Geplaatst door MuMu
Ow jawel hoor.
Heel veel vermeende heteromannen die getrouwd zijn en kinderen hebben, hebben in het geheim afspraakjes op parkeerplaatsen voor.......... jawel! SEX MET MANNEN.
Mannen zijn over het algemeen homosexueel. In principe valt iedereen op hetzelfde geslacht, maar door de intensieve doctrines en DNA-coderingen mogen wij dat van onnszelf niet toestaan. Vandaar dat alles in het geniep gebeurt. Maargoed, dit zou een heel nieuw topic waard zijn! :hihi:

Het zijn ook juist precies die "heteromannetjes" die van zichzelf niet uit de kast mogen komen die dit soort gruwelijke sexuele perversiteiten begaan!!! Niet de homosexuelen die reeds gewoon uit de kast zijn gekomen en een normaal leven leiden. Die zie je ook geen cipier worden om jongetjes in de kont te ******..... :boos:

Als uitzonderingen de Regel vormen , behoor ik tot de groep die absoluut niet homosexsueel is , zelfs niet in het ,,geniep " !
Zelfs een vrouw zou ik nog niet op (die manier ) willen gebruiken ,daar heeft ze wat anders voor .
We zijn zeker vergeten hoe A.I.D.S vermoeddelijkis ontstaan .
:cheefbek:

Zwarte Schaap
13-10-05, 22:34
Geplaatst door ibrahimmm
Verdonk lijkt me de geschikte persoon wel voor zoiets...

Kamer steunt Verdonk

Vreemdeling land uit na klein delict

Door een onzer redacteuren

DEN HAAG, 12 OKT. Een meerderheid van de Tweede Kamer gaat akkoord met het plan van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie, VVD) om vreemdelingen uit te zetten als ze voor de eerste keer een (klein) delict hebben gepleegd.

CDA, VVD, LPF, SGP, Groep Nawijn en Groep Wilders steunden de minister. De linkse oppositie, de ChristenUnie en regeringspartij D66 zijn tegen de maatregel.

Dit bleek gisteren in het spoeddebat over het voornemen van Verdonk om een vreemdeling zijn verblijfsvergunning af te nemen als hij veroordeeld is voor het plegen van een misdrijf in de eerste drie jaar van het verblijf.

De coalitiepartijen CDA en VVD zijn tevreden over deze wijziging van al langer bestaande plannen. Volgens het Kamerlid Visser (VVD) strookt de aanpak met het kabinetsbeleid: ,,Dit is onderdeel van zowel een effectieve criminaliteitsbestrijding als van een effectief integratiebeleid''. Van Fessem (CDA) vindt dat de minister nog wel iets consequenter kan zijn. ,,Als iemand zijn vergunning kwijtraakt, moet hij ook tot ongewenst vreemdeling worden verklaard''.

De D66-fractie is teleurgesteld over de maatregel van Verdonk. Fractiewoordvoerder Lambrechts zei er eigenlijk geen woorden voor te hebben dat iemand het land kan worden uitgezet voor het stelen van een rol drop of een flesje mascara. De ChristenUnie vindt het ,,een draconische maatregel''.

Verdonk verdedigde haar maatregel door te stellen dat ,,hiervan het signaal moet uitgaan dat je ook bij een lang verblijf als gast in Nederland niet in de verleiding moet komen het verkeerde pad op te gaan''. Zij wil de wijziging omdat onder de geldende wetgeving de opgelegde straf meestal niet zwaar genoeg is om er gevolgen aan te verbinden voor de verblijfsvergunning.

Kamerlid Vos (GroenLinks) die het initiatief had genomen voor het spoeddebat, hield de minister voor ,,dat het allemaal geen zier helpt''. Vos: ,,Mensen die nu al kunnen worden uitgezet gaan helemaal niet het land uit. Waarom zorgt de minister er niet voor dat het huidige beleid effectief is, voordat ze tot verdere aanscherping komt?''. Verdonk wees er op dat in de samenleving steeds meer ergernis groeit over veelplegers van buitenlandse afkomst die zich bij herhaling schuldig maken aan diefstallen, berovingen en mishandeling, bijvoorbeeld in de huiselijke sfeer. Ze beloofde dat er altijd een individuele afweging zal worden gemaakt voordat tot uitzetting wordt overgegaan.

Bron: NRC-Handelsblad 12/10/05

vlegeltje
13-10-05, 22:39
Geplaatst door nard
Nee!
Geen van drieëen.
- Hoewel ik wel pesterig ingesteld ben, is daarvan hier géén sprake.
- Ik vind Marokkanen niet inferieur
- Ik hou niet van een politiestaat

Door voor de tweede ronde.

Ik geef op...

Vertel me, wat zijn jouw geheime lustgevoelens tijdens het verloop van zo'n draad?

Zwarte Schaap
13-10-05, 22:52
Ter info:

Hans Werdmolder is de man die net als Frank van Gemert het grote taboe over Marokkanen heeft beslecht. Veel van Frank van Gemerts werkwijze lijkt op die van Hans Werdmolder.

Anywayz ik zie het boek van Hans Werdmolder in 1986, ''Van vriendenkring tot randgroep, Marokkaanse jongeren in een oude stadswijk'', als het moment dat Nederland zich richte op de Marokkanen en Marokkanen vanaf dat moment de rol van de Surinamers als zondebok vervingen. Surinamers hebben die rol ongeveer 10 jaar mogen spelen, Marokkanen inmiddels 21 jaar en het einde is nog niet in zicht. Er is nu ook een nieuwe rol bijgekomen, die van de medogenloze Islamterrorist.

gh.wille
13-10-05, 23:51
Geplaatst door MuMu
Ik koppel AIDS niet aan homosexuele gevoelens en vice versa.
Ik vind AIDS ook helemaal niet relevant in deze discussie wanneer we het hebben over het uitleven van onderdrukte homosexuele gevoelens bij veel mannen.

AIDS is overigens helemaal niet ontstaan door homosexueel geslachtelijk verkeer. Dat is de grootste fabel die er bestaat!

Sorry ! en hierbij antwoord ik ook meteen Ibrahimm ,ik ben indd niet erg op de hoogte van het ontstaan van AIDS , daarom had ik ook (vermoeddelijk ) neer gezet, om dat ik het ooit eens meen gelezen te hebben , vraag me dan nog af hoe is het onder de mensen terecht gekomen , en is dit uit de( handen ) gelopen voorval niet het zoveelste bewijs dat we bezig zijn ons zelf te vernietigen ?
Dit ff ter zijde want het is totaal off topic .

V.G.G.

gh.wille
14-10-05, 00:28
Geplaatst door MuMu
Deze fabel is medio jaren 70 verspreid en heel veel mensen geloven dit nog steeds. Zo gaat dat met hardnekkige geruchten
De waarheid achter de oorsprong van AIDS komen we stukje bij beetje te weten. Er is in Afrika op zeer onverantwoorde wijze geëxperimenteerd met van apen afstammend genetisch materiaal, maar het fijne krijgen we er nog niet precies over te weten.

Vraag me wel af , in welk land en met wat voor doel , er zijn maar weinig landen bij mijn weten in Afrika , die baat hebben of gehad hebben voor een dergelijk experiment. :vreemd:

gh.wille
14-10-05, 00:45
Geplaatst door ibrahimmm
Eerst gaat het over Marokkaanse mensen die graag een jointje lusten en nu over AIDS-lijers....
Veel stigmatiserender kan het toch niet echt worden, wel?

Daar heb je gelijk in , we dwalen af van het onderwerp, maar dat gaat zo met veel topic,s .

:jammer:

Zwarte Schaap
14-10-05, 01:16
Mozambique wil zelf aidsremmers maken

Bron: Oneworld/ IPS

Datum: 2 augustus 2005

Duur preventieprogramma voor aids is goedkoper dan niks doen

Mozambique en Brazilië slaan de handen ineen in de strijd tegen aids. Met hulp uit Brazilië wil Mozambique zelf aidsremmers maken om seropositieve Mozambikanen te behandelen. Maar de investering weegt zwaar voor het arme land.

Brazilië en Mozambique hebben vorige maand een akkoord getekend om te bestuderen of de eigen productie van aids-remmers rendabel is voor Mozambique. 'Nu bepalen we welke onderneming de studie zal uitvoeren', zegt Francisco Luz, een adviseur van de Braziliaanse ambassade in Maputo. Als het project haalbaar blijkt, zal Brazilië Mozambique ook helpen het geld bijeen te brengen voor de fabriek.

De haalbaarheidsstudie zal ongeveer 400.000 euro kosten en tien maanden duren, schat Martinho Dgedge, een woordvoerder van het Mozambikaanse ministerie van Volksgezondheid. Volgens hem komt de fabriek er alleen als bewezen wordt dat de afzetmarkt voor aidsremmers in Mozambique en in de buurlanden groot genoeg is. In Mozambique is 12 procent van de bevolking besmet.

Mozambikaanse seropositieven hopen dat het project groen licht krijgt. 'Een fabriek voor aidsremmers zou het aantal sterfgevallen als gevolg van aids duidelijk terugdringen', zegt Arlindo Fernandes. Hij is voorzitter van de Associação Kindlimuka, een Mozambikaanse organisatie die aidspatiënten en seropositieven helpt.

Goedkoper
Vorig jaar gaf de Mozambikaanse staat meer dan 3,3 miljoen euro uit aan aidsremmers. Daarmee werden ongeveer 7.000 mensen geholpen. Dit jaar is het budget opgetrokken tot 5,8 miljoen euro. Omdat de prijzen van aidsremmers dalen, kunnen met die som dit jaar 20.000 aidspatiënten medicijnen krijgen. Ook de Italiaanse hulporganisatie Sant' Egidio is erg actief in de aidsbestrijding in Mozambique. Ze helpt nog eens 4.200 Mozambikanen aan aidsremmers.

Maar het blijven druppels op een gloeiende plaat. In Mozambique worden elke dag 500 mensen met HIV besmet. Het land telt nu ongeveer 1,2 miljoen aidspatiënten en seropositieven.

Braziliaanse succesformule
Het Amerikaanse weekblad The Economist portretteert Brazilië deze week als een land dat sinds begin jaren negentig succesvol strijd voert tegen aids. De Wereldbank voorspelde aan het begin van de jaren negentig dat binnen tien jaar 1,2 miljoen Brazilianen besmet zouden zijn met het virus. Tegen de verwachting in heeft Brazilië het voor elkaar gekregen dit aantal te beperken tot 600.000 aidspatiënten in 2000.

De eerste stap is het uitdelen van gratis condooms. Brazilië verstrekt maandelijks 2 miljoen gratis condooms en tijdens de carnavalsmaand februari wordt dit aantal met 50 procent verhoogd. Drugsverslaafden krijgen gratis schone naalden en er wordt veel campagne gevoerd om prostituees voor te lichten.

Een tweede belangrijke stap is gratis medische zorg en medicatie. De overheid maakt gebruik van verschillende mazen in de wet om het patent op aidsremmers te omzeilen en goedkope medicijnen te produceren. Een derde stap is het stimuleren van vrijwilligerswerk en goede doelen. Binnen de tien jaar dat Brazilië actief campagne voert tegen aids is het aantal stichtingen toegenomen van 120 naar 500.

Dit zijn allemaal kostbare stappen die Mozambique moet zetten om het gevecht tegen aids te winnen, maar het is nog altijd goedkoper dan niks doen. Tussen 1996 en 2002 besteedde Brazilië 1,8 miljard dollar aan aidsremmers, maar heeft volgens eigen inschatting meer dan 2,2 miljard dollar bespaard op ziekenhuiskosten en behandeling. Een preventief programma is dan niet meer zo duur.

http://www.hivnet.org/Actueel/Archief%202005/julsept_2005/mozambique_aidsremmers.htm

'Bush wil toegang tot goedkope aids-remmers vertragen in plaats van versnellen'

Door Jim Lobe.

WASHINGTON, 18 mei 2004 (IPS) - Zondag kondigden de VS aan dat de Amerikaanse Food and Drug Administration een snelle goedkeuringsprocedure voor generische aids-remmers zal invoeren. Dat klinkt geweldig, maar het is een strategie om de toelevering van de geneesmiddelen te vertragen. De nieuwe procedure is dubbelop, want de Wereldgezondheidsorganisatie heeft zelf al een goedkeuringsprocedure. De VS willen hun eigen farmaceutische industrie voortrekken, stellen organisaties als Africa Action, Global Aids Alliance en HealthGAP.

"Een grote doorbraak," noemde de Amerikaanse minister van Gezondheidszorg Tommy Thompson het zondag. De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) zal heel binnenkort in een luttele twee tot zes weken "kwaliteitsgeneesmiddelen" kunnen goedkeuren. Daarmee kunnen de 15 miljard dollar van het Amerikaanse aids-initiatief voor Afrika en de Cariben sneller besteed worden, en bovendien zal het de concurrentie tussen producten van generische geneesmiddelen en die van merkproducten aanmoedigen, stelde Thompson. Voorlopig laten de VS de beheerders van hun eigen aids-projecten niet toe generische aids-remmers aan te kopen. Die kosten nochtans slechts een vijfde van de merkproducten.

Maar volgens Salih Booker, directeur van het netwerk Africa Action in Washington, lijkt het eerder een vertragingsstrategie. De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) heeft via een eigen procedure al een reeks aids-remmers goedgekeurd voor zogenaamde 'combinatietherapie met vaste dosering'. Het gaat om generische producten van ondernemingen in India, Brazilië en andere ontwikkelingslanden. De middelen kunnen worden gebruikt door de Wereldbank, Unicef en het Wereldfonds tegen Aids, Tuberculose en Malaria. Amerika eist echter een extra goedkeuring van de FDA om de middelen ook toe te laten voor de Amerikaanse aids-projecten.

De invoering van een overbodige parallelle Amerikaanse goedkeuringsprocedure vertraagt de zaak en ondermijnt de geloofwaardigheid van de WGO, vindt ook Paul Zeitz, directeur van de Global Aids Alliance. Hij vindt het een uiterst gevaarlijk precedent dat de Amerikaanse FDA internationaal zeggenschap over gezondheidskwesties krijgt, terwijl dat de rol van de WGO is. De FDA zou zich moeten beperken tot geneesmiddelengebruik in de Verenigde Staten, zo vindt Zeitz.

De critici verdenken de VS ervan vooral de eigen farmaceutische industrie te willen beschermen. Toeval of niet, zondag kondigden drie grote Amerikaanse geneesmiddelenproducenten - Bristol-Myers Squibb Co, Gilead Sciences Inc en Merck & Co, Inc - aan dat ze samen een eigen aids-remmer gaan ontwikkelen waarvan een enkele dosis per dag volstaat. "De snelle FDA-procedure lijkt de weg te moeten moet vrijmaken voor een snelle goedkeuring van dergelijke middelen, zodat de Amerikaanse overheid alleen aids-medicijnen zal kopen die in eigen land geproduceerd zijn", suggereerde Zeitz.

"Met de invoering van een parallelle goedkeuring maken ze de procedure duurder en tijdrovender", zegt Jen Cohn, een woordvoerster voor HealthGAP, een andere drukkingsgroep. "Door meer drempels op te werpen voor de producenten van generische geneesmiddelen, zorgen ze ervoor dat 'Big Pharma' haar marktaandeel verzekert vooraleer de goedkopere generische middelen zelfs maar op het toneel verschijnen."

Twee andere westerse bedrijven, het Britse GlaxoSmithKline en het Duitse Boehringer Ingelheim Corp, lieten ook al weten dat ze samenwerking overwegen om aids-remmers voor 'combinatietherapie met vaste dosering' op de markt te brengen.


http://www.dewaarheid.nu/mei01/bush_aids.htm

nard
14-10-05, 09:09
Geplaatst door vlegeltje
Ik geef op...

Vertel me, wat zijn jouw geheime lustgevoelens tijdens het verloop van zo'n draad?

Geen lustgevoelens, maar gewoon af en toe, met mate, genieten.
Ook niet geheim, anders zou ik het hier nu niet neerzetten.

Het boeiende vind ik altijd het volkomen automatische, neglect-achtige soort weerstand dat je bij een aantal mensen ontmoet.

Neem het beeld van twee magneten; polen trekken elkaar aan. Keer't nu om; twee gelijke polen naar elkaar toe. Wel es gedaan vroeger?
Je krijgt ze met de beste wil van de wereld niet bij elkaar. Je voelt de weerstand toenemen, ze gaan bibberen en schieten ten lange leste altijd een bepaalde kant heen weg. Maar nooit tegen elkaar.
Nou, dat gevoel. Het lukt gewoon niet.
Ik kan daar de humor wel van inzien.

Dan denk ik, als dat digitaal al zo is........
Maargoed, dat toepasselijke gedeelte gaat natuurlijk net weer te ver.

Wide-O
14-10-05, 09:18
Geplaatst door nard
Dan denk ik, als dat digitaal al zo is........

Als de echte wereld zou lijken op een prikbord was de gehele wereldbevolking al een keer of 98 keer uitgeroeid.

nard
14-10-05, 09:38
Geplaatst door Wide-O
Als de echte wereld zou lijken op een prikbord was de gehele wereldbevolking al een keer of 98 keer uitgeroeid.

Daar heb jij gelijk in.

Al heeft het een paar keer niet veel gescheeld.