PDA

Bekijk Volledige Versie : Ramadan, de lasten van het vasten voor een voetballer



Soldim
14-10-05, 15:21
Ramadan, de lasten van het vasten voor een voetballer

Van onze verslaggever Mark Misérus

EINDHOVEN - Om meer over elkaar en over de ramadan te weten te komen, hield PSV gisteren een informatiebijeenkomst. Hoofd opleidingen Brand: ‘Er is een wereld voor ons opengegaan.’


PSV houdt een leerzame informatiebijeenkomst. En als de zon is ondergegaan, wordt het buffet vol heerlijkheden bestormd

Joop Brand spreekt zijn bewondering en trots uit over de twee rijen met voetballers en voetballertjes die er ruim een uur het zwijgen toe hebben gedaan. ‘Respect voor hoe jullie hebben stilgezeten en geluisterd, met spijkers in jullie kont’, zegt het hoofd opleidingen van PSV.

De jongens hebben soms onrustig op hun stoel geschoven in het eetcafé van het stadion en zenuwachtig naar rechts gekeken, waar zorgvuldig het buffet wordt opgebouwd. En als eindelijk de zon ondergaat aan de Frederiklaan in Eindhoven en een man luidkeels het startsein geeft, bestormen ze de soepterrines en de schalen vol groenten, vis en zoetigheden. Gevolgd door de vaders en enkele moeders.

Brand knikt goedkeurend en schept zijn bord vol, net als Fred Rutten, de assistent-trainer van het eerste elftal. De maaltijd, waaraan moslims en niet-moslims zich tegoed doen, is een waardig sluitstuk van een even onderhoudende als verhelderende informatiebijeenkomst, met als thema: hoe kan een voetbalclub het beste omgaan met spelers die deelnemen aan de ramadan?

En wat maken voetballers door in de jaarlijkse vastenmaand, waarop tussen de dageraad en zonsondergang niet mag worden gegeten, gedronken, gerookt en gevreeën? Brand: ‘We weten niet waar de scheiding ligt tussen wat we wel en niet van een speler kunnen en mogen vragen.’

De onwetendheid van sportclubs over deze voor moslims zeer belangrijke periode blijkt groot. Pijnlijk is het voorbeeld dat spelersmakelaar Mustapha Nakhli tijdens de bijeenkomst aanhaalt. Hij vertelt over de trainer van een voetbalclub uit de topdrie van Nederland – de naam van de club noemt hij liever niet –, die een speler die meedeed aan de ramadan min of meer gebood overdag toch te eten, omdat hij de dure contractspeler anders niet kon gebruiken.

Maar de voetballer kiest er niet zelf voor om met hoofdpijn van de honger de training of de wedstrijd voortijdig te moeten staken. Wel heeft hij ingestemd met de lasten van het vasten, hetgeen niet altijd meevalt, zegt Ibrahim Maroufi, een middenvelder met een vlassig snorretje die uitkomt voor het hoogste jeugdelftal van PSV, de A1. ‘Je moet mentaal ijzersterk zijn.’

Hij legt de toehoorders uit waarom hij ervoor kiest op de wedstrijddag toch te eten en te drinken. Dat doet hij, omdat de combinatie van lichamelijke inspanning en een lege maag hem te zwaar valt.

Iemand vraagt of Maroufi weleens heeft geprobeerd op een dag te vasten en te spelen. Ja, zegt de voetballer. ‘Ik voelde me duizelig.’ De vraagsteller lijkt niet tevreden over het antwoord, maar berust in zwijgen.

Maroufi is het toonbeeld van wat de Schepper met de ramadan heeft bedoeld, legt islamdeskundige Hassan Barzizaoua uit. ‘De ramadan is iets tussen jou en de Schepper. Als jij zulke hoofdpijn hebt dat je moet eten, dan is dat jouw recht. Zolang je die dag maar inhaalt na de vastenmaand.’

Barzizaoua vindt dat topsport en de ramadan elkaar goed verdragen. Hij noemt als voorbeeld de Slag van Badr. In het jaar 624 leverden de moslims een grote inspanning door het in de vastenmaand op te nemen tegen de ongelovige Mekkanen.

Brand vraagt begrip voor de daad van Ruud Kaiser. De trainer van het Nederlands elftal tot 17 jaar wisselde onlangs in een WK-wedstrijd enkele vastende spelers, omdat ze zich niet meer voor de volle honderd procent konden geven. Barzizaoua knikt begrijpend. ‘Een mens is geen elektrisch apparaat. Ik kan me voorstellen dat iemand uit het elftal wordt gehaald, en niet omdat hij slecht speelt of niet scoort.’

Brand, tegen Barzizaoua: ‘U praat uit uw hart. Er is een wereld voor ons opengegaan. Hadden we dit maar eerder gedaan.’

Volkskrant

mark61
14-10-05, 15:26
Geplaatst door Soldim
Ramadan, de lasten van het vasten voor een voetballer
Ik kan me voorstellen dat iemand uit het elftal wordt gehaald, en niet omdat hij slecht speelt of niet scoort.’

Huh? Waarom dan? Omdat ie vast?

In Afrika gaan ze er wisselend mee om. Soedan, vastend en wel, verloor in ieder geval prompt.

Uitwetstrijden = reizen. Das een excuus om het in te kunnen halen. Wel meer dan 90 km, las ik laatst. :verward:

Rabi'ah.
14-10-05, 18:21
Geplaatst door mark61
Huh? Waarom dan? Omdat ie vast?

In Afrika gaan ze er wisselend mee om. Soedan, vastend en wel, verloor in ieder geval prompt.

Uitwetstrijden = reizen. Das een excuus om het in te kunnen halen. Wel meer dan 90 km, las ik laatst. :verward:

Meer dan 70 km. En in deze moderne tijd van vliegtuigen, treinen en auto's, lijkt het me geen afdoende excuus.

Overigens hoorde ik dat bouwvakkers in Egypte die hard moeten werken op hoge stellages, wel vrijstelling krijgen om tenminste te drinken, hetgeen me trouwens bepaald noodzakelijk lijkt.

mark61
14-10-05, 19:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Meer dan 70 km. En in deze moderne tijd van vliegtuigen, treinen en auto's, lijkt het me geen afdoende excuus.

Overigens hoorde ik dat bouwvakkers in Egypte die hard moeten werken op hoge stellages, wel vrijstelling krijgen om tenminste te drinken, hetgeen me trouwens bepaald noodzakelijk lijkt.

OK 80 km. Deal?

Rabi'ah.
14-10-05, 20:11
Geplaatst door mark61
OK 80 km. Deal?

Nee, want een Echte Gelovige is compromisloos. :ego:


:duivels: :wink: