PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimmeisjes in de ban van Barbie met hoofddoek



Zwarte Schaap
17-10-05, 15:47
In de ban van Barbie met hoofddoek

http://www.maroc.nl/photopost/data/501/1barbie_met_hoofddoek.jpg

Door DAISY MOHR

DAMASCUS - Het Syrische antwoord op Barbie is Fulla, een brunette met grote ogen die voldoet aan ‘Arabische normen en waarden’.

Het speelgoed is een daverend succes: meisjes van Beiroet tot Bahrein willen niets anders meer.

Er zijn zingende en lopende Fulla-poppen. Meisjes dragen Fulla-horloges, gaan naar school met Fulla-rugzakken, ontbijten met Fulla -cornflakes, fietsen op Fullafietsjes en tennissen met Fulla-rackets – dit alles uitgevoerd in fel ‘Fulla roze’.

In tv-reclames zie je Fulla een taart bakken voor haar vriendinnen of een boek lezen voordat ze gaat slapen. ,,Waar je Fulla ook opplakt, het verkoopt,’’ zegt manager Fawaz Abidin van NewBoy Design, de maker van de pop. ,,Fulla heeft belangrijke kwaliteiten: zij heeft respect voor haar ouders, is eerlijk en kan goed geheimpjes bewaren.’’

Volgens hem is de pop niet alleen maar een Barbie met een hoofddoek. Fulla’s karakter stemt overeen met de normen en waarden van de islamitische wereld. De pop is net zo groot als Barbie, maar draagt meestal een hoofddoek en heeft een garderobe met beschaafde kleding én haar eigen gebedskleedje.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00011/fulla_barbie_hoofddo_11884a.jpg
Foto Daisy Mohr

Ouders die er niet over piekeren hun kinderen een schaars geklede Barbie te geven, zijn juist over dat gebedsmatje en de hoofddoek wildenthousiast. ,,Fulla’s met hoofddoek verkopen het beste en de set met gebedskleed is zelfs al dagen uitverkocht,’’ zegt een verkoopster in een speelgoedwinkel in Damascus.

De Fulla-posters stralen de klanten tegemoet. Hoewel de poppen voor veel Syriërs niet goedkoop zijn (zo’n 14 euro) vliegen ze de deur uit. ,,Fulla is een Arabisch meisje, ze heeft een rokje voor thuis maar ze zal altijd haar hoofddoek omdoen als ze de straat op gaat. Daarom ben ik blij dat mijn dochter met Fulla speelt,’’ zegt een jonge moeder.

Een vriendje als Ken is voor Fulla niet weggelegd: ,,Een vriendje kan niet in de Arabische wereld. Wel krijgt ze binnenkort een broertje en zusje,’’ vertelt Abidin.

Bron: AD/RD 17/10/05

Mill
17-10-05, 16:00
Paard van Troje, of niet Schaap? :)

Amenzu
17-10-05, 17:22
Dit is ook het product van de Nederlandse islam... IN Marokko zijn ze nooit verkreegbaar geweest.

Soldim
17-10-05, 17:48
Geplaatst door Amenzu
Dit is ook het product van de Nederlandse islam... IN Marokko zijn ze nooit verkreegbaar geweest.

Damascus.

waterfiets
17-10-05, 20:59
Die mafketel advocaat uit de Bijlmer heeft er ook eens aandacht aan besteedt in zijn programma maar bij meiden moslims in nederland waren de meningen nogal verdeeld. Kunnen ze eigenlijk plassen ?

Rabi'ah.
17-10-05, 21:06
Geplaatst door waterfiets
Die mafketel advocaat uit de Bijlmer heeft er ook eens aandacht aan besteedt in zijn programma maar bij meiden moslims in nederland waren de meningen nogal verdeeld. Kunnen ze eigenlijk plassen ?

Die "mafketel advocaat" heet Prem Radhakishun. :rolleyes:

www.premtime.nl

Bar
17-10-05, 21:13
Geplaatst door Rabi'ah.
Die "mafketel advocaat" heet Prem Radhakishun. :rolleyes:

www.premtime.nl

Sinds Prem in de veronderstelling verkeert dat hij eindelijk tot de Belangrijke Mensen behoort, zet hij een aanzienlijk minder grote mond op.

MaRiaH
17-10-05, 21:14
Ik vind ze wel leuk.. :D

en gezien de redelijk grote moslim gemeenschap in Nederland zouden ze hier ook verkocht moeten worden.

ook de wereld van Barbie moet een afspiegeling van de samenleving zijn.. :hihi:

Rabi'ah.
17-10-05, 21:17
Geplaatst door MaRiaH
Ik vind ze wel leuk.. :D

en gezien de redelijk grote moslim gemeenschap in Nederland zouden ze hier ook verkocht moeten worden.

ook de wereld van Barbie moet een afspiegeling van de samenleving zijn.. :hihi:



Ik denk dat zowel Barbie als Fulla eerder een ideaalbeeld dan de maatschappelijke werkelijkheid weerspiegelen. :wink:

Bofko
17-10-05, 22:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik denk dat zowel Barbie als Fulla eerder een ideaalbeeld dan de maatschappelijke werkelijkheid weerspiegelen. :wink:

Ik denk dat Fulla het een slap aftreksel is van het westerse ideaalbeeld. Alles eraan -behalve de kleren- zijn westers. Maar wel Westers zijn de marketing, het het concept en het doel.

MaRiaH
17-10-05, 22:29
Geplaatst door Bofko
Ik denk dat Fulla het een slap aftreksel is van het westerse ideaalbeeld. Alles eraan -behalve de kleren- zijn westers. Maar wel Westers zijn de marketing, het het concept en het doel.

na-apers.. :hihi:

http://www.theculture.net/barbie/barbieweb/images/barbie-bag.jpg

Bofko
17-10-05, 22:36
Geplaatst door MaRiaH
na-apers.. :hihi:

Knappe commercie.
Alleen de kleding onderscheidt Barbie en Fullah. Juist dat onderscheid dat nodig is om de arabische gevoelens (profilering en anti-amerikaanse gevoelens) op de arabische markt tegemoet te komen.
Net als indertijd met Mekka Cola. Ben trouwens benieuwd of dat nog steeds een succesmerk is.

MaRiaH
17-10-05, 22:43
Geplaatst door ibrahimmm
Hahahahahaha, een opblaasbarbiepop!

En dan dat tasje gevuld met bouten en moeren om het effect van de explosie intenser te maken...

Ergens best ziek!
Maar wel leuk... :D

een Burka erover en je hebt een Fulla.. :knipoog:
:hihi:

gh.wille
17-10-05, 22:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
In de ban van Barbie met hoofddoek

Door DAISY MOHR

DAMASCUS - Het Syrische antwoord op Barbie is Fulla, een brunette met grote ogen die voldoet aan ‘Arabische normen en waarden’.


http://www.ad.nl/multimedia/archive/00011/fulla_barbie_hoofddo_11883h.jpg http://www.ad.nl/multimedia/archive/00011/fulla_barbie_hoofddo_11884a.jpg
Foto Daisy Mohr

Het speelgoed is een daverend succes: meisjes van Beiroet tot Bahrein willen niets anders meer.

Er zijn zingende en lopende Fulla-poppen. Meisjes dragen Fulla-horloges, gaan naar school met Fulla-rugzakken, ontbijten met Fulla -cornflakes, fietsen op Fullafietsjes en tennissen met Fulla-rackets – dit alles uitgevoerd in fel ‘Fulla roze’.

In tv-reclames zie je Fulla een taart bakken voor haar vriendinnen of een boek lezen voordat ze gaat slapen. ,,Waar je Fulla ook opplakt, het verkoopt,’’ zegt manager Fawaz Abidin van NewBoy Design, de maker van de pop. ,,Fulla heeft belangrijke kwaliteiten: zij heeft respect voor haar ouders, is eerlijk en kan goed geheimpjes bewaren.’’

Volgens hem is de pop niet alleen maar een Barbie met een hoofddoek. Fulla’s karakter stemt overeen met de normen en waarden van de islamitische wereld. De pop is net zo groot als Barbie, maar draagt meestal een hoofddoek en heeft een garderobe met beschaafde kleding én haar eigen gebedskleedje.

Ouders die er niet over piekeren hun kinderen een schaars geklede Barbie te geven, zijn juist over dat gebedsmatje en de hoofddoek wildenthousiast. ,,Fulla’s met hoofddoek verkopen het beste en de set met gebedskleed is zelfs al dagen uitverkocht,’’ zegt een verkoopster in een speelgoedwinkel in Damascus.

De Fulla-posters stralen de klanten tegemoet. Hoewel de poppen voor veel Syriërs niet goedkoop zijn (zo’n 14 euro) vliegen ze de deur uit. ,,Fulla is een Arabisch meisje, ze heeft een rokje voor thuis maar ze zal altijd haar hoofddoek omdoen als ze de straat op gaat. Daarom ben ik blij dat mijn dochter met Fulla speelt,’’ zegt een jonge moeder.

Een vriendje als Ken is voor Fulla niet weggelegd: ,,Een vriendje kan niet in de Arabische wereld. Wel krijgt ze binnenkort een broertje en zusje,’’ vertelt Abidin.

Bron: AD/RD 17/10/05

Alweer zo,n walgelijk Amerikaans product , dat gretig aftrek heeft !
:D

MaRiaH
17-10-05, 22:49
Geplaatst door gh.wille
Alweer zo,n walgelijk Amerikaans product , dat gretig aftrek heeft !
:D

ik ben daar niet verbaasd over.. :D
je weet wat ze over arabieren zeggen.. :knipoog:

Ik spreek het maar niet uit anders gaan er weer mensen over de pis omdat ik mn eigen afkomst bespot.. :hihi:

Bofko
17-10-05, 22:52
Geplaatst door ibrahimmm
Weet je, ik ken niet veel Marokkanen en andere buitenlanders die geen Coca-Cola drinken en geen Marlboro roken.
Twee merknamen die niets bijdragen aan een eerlijke, laat staan aan een moslimvriendelijke wereld.
Welke bijdragen ze wel leveren kun je op het internet vinden.

Vreemd dat Coke en Marlboro nog steeds zo gretig aftrek vinden bij deze bevolkingsgroep...

De westerse verlokkingen en verleidingen zijn blijkbaar niet te weerstaan. Is een universeel gegeven.
Dat hardnekkig ontkennen werkt niet. Het zoeken naar een nieuwe ethische balans is noodzakelijk.
*kuch*

waterfiets
17-10-05, 22:59
Geplaatst door Rabi'ah.
Die "mafketel advocaat" heet Prem Radhakishun. :rolleyes:

www.premtime.nl

oja kon er ff niet opkomen.

Amenzu
17-10-05, 23:01
Schaap:
Mag Fulla lippenstift hebben? eerlijk antwoorden?



http://www.ad.nl/multimedia/archive/00011/fulla_barbie_hoofddo_11883h.jpg

Bofko
17-10-05, 23:03
Geplaatst door waterfiets
oja kon er ff niet opkomen.
Maar nou weet je nog steeds niet of ze kennen plassen... :cheefbek:

Zwarte Schaap
17-10-05, 23:48
Geplaatst door MuMu
Nee joh, dat gaat dan net als bij de Rooms Katholieken gewoon door middel van de "onbevlekte ontvangenis". Snap dat nou! :fpuh:

Maargoed, het is toch te zielig voor woorden dat alles van die domme, decadente en verderfelijke Amerikanen geïmiteerd moet worden.. Ik vind het sneu. :dood:

Het hebben van poppen is ouder dan de staat Amerika.

Bofko
18-10-05, 00:01
Geplaatst door MuMu
Jahoor dat is zo. De mensen zijn immers overal even dom en afgestompt!

Op het moment dat je constateert dat de hele mensheid dom en afgestompt is dien je ff toch bij jezelf te rade te gaan.

Zwarte Schaap
18-10-05, 00:08
Geplaatst door MuMu
Ja.
Barbie niet.

Alle poppen hebben 2 benen , 2 handen, 1 hoofd etc..

gh.wille
18-10-05, 00:19
Geplaatst door MaRiaH
na-apers.. :hihi:

http://www.theculture.net/barbie/barbieweb/images/barbie-bag.jpg

:lachu:

Bofko
18-10-05, 00:22
Geplaatst door MuMu
Nee hoor. Constateren en verslaggeven van wat er om ons heen gaande is is gewoon journalistiek. :bril:
Mensen worden decadent, mensen raken meer en meer afgestompt. Zo ist nou eenmaal.

Decadentie is de ondergang geweest van het Romeinse Rijk, niet ?' :engel:

Zwarte Schaap
18-10-05, 00:29
Geplaatst door MuMu
Barbies (typisch Amerikaanse poppen) worden geïmiteerd.. geen willekeurige pop.
Valt het muntje?

Een succesformule wordt geimiteerd. Niet specifiek de Amerikaanse cultuur.

Bofko
18-10-05, 01:02
Geplaatst door MuMu
Ja. "Decade" betekent "Vergaan"
We zijn nu weer zover. De geschiedenis herhaalt zich. Geen wonder ook daar tijd niet lineair is maar circulair. :maf2:

Datgene van de geschiedenis dat zich herhaalt is nooit vooraf te zien maar alleen achteraf.
We kunnen tot op zekere hoogte ordening aanbrengen maar het houdt heel snel op, is my humble opinion.

Genoeg gezwam mijnerzijds , weltrusten.

Zwarte Schaap
18-10-05, 01:34
Geplaatst door MuMu
De typisch Amerikaanse Barbiepop wordt geïmiteerd, evenals de typisch Amerikaanse Coca Cola en vele andere typisch westerse massaconsumptierommel.
Dat alles bij elkaar opgeteld, kunnen we vraagtekens gaan zetten bij je uitspraak dat niet specifiek de Amerikaanse cultuur wordt geïmiteerd. Je kunt alles wel toeschrijven aan de Amerikaanse cultuur maar dat is natuurlijk niet de werkelijkheid. Ja mensen rijden nu in autos in plaats van op paarden, maar is dat de amerikaanse cultuur? Mensen bouwen flats, is dat de Amerikaanse cultuur?

Ik moet natuurlijk wel erkennen dat in vrijwel elk land de massaconsumptie en de daarbij behorende harde kapitalisme oprukt.

sjaen
18-10-05, 01:37
Geplaatst door MaRiaH


http://www.theculture.net/barbie/barbieweb/images/barbie-bag.jpg




http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/g020.gif

Zwarte Schaap
18-10-05, 01:37
Geplaatst door ibrahimmm
Nounounou, de hele tijd wacht men hier op jou en dan kom je en dan dit... :eek: :lekpuh:

Op mij wachten? Voor wat? Wat valt er nou te zeggen over poppen?

Zwarte Schaap
18-10-05, 02:03
Geplaatst door MuMu
Even voorop: ik heb het over typisch Amerikaanse massaproducten, in het directe verlengde van het eigenlijke onderwerp: de Arabische imitatie van Barbie.
Auto's zijn niet typisch Amerikaans. Flats zijn niet typisch Amerikaans.

Mijn vorige reactie had betrekking op jouw vorige reactie. Niet op dat wat je er nu wenst bij te halen. Ik zei in navolging van mijn korte opsomming van andere reeds door de arabische landen geïmiteerde typisch amerikaanse producten, dat je je vraagtekens kunt gaan plaatsen of inmiddels niet groot deel van de Amerikaanse cultuur wordt geïmiteerd, gezien die opsomming.

Daarom zeg ik dat poppen van alle tijden zijn. Het is niet typisch een Amerikaans produkt. Er is geen Amerikaanse levensstijl aan gebonden.

Zwarte Schaap
18-10-05, 02:05
Geplaatst door MuMu
In deze topic behoeft je niets te zeggen "over poppen".
Wat met deze topic via de imitatie barbiepop Fulla wordt aangegeven is een tendens, ofwel een concreet symptoom van een tendens die al langer gaande is. Daar valt toch heel wat over te zeggen, dunkt me. Welk tendens? Het afwijzen van de amerikaans cultuur door speelgoed aan te bieden die aansluit bij de eigen cultuur?

Al Sawt
18-10-05, 15:55
Geplaatst door Bofko
De westerse verlokkingen en verleidingen zijn blijkbaar niet te weerstaan. Is een universeel gegeven.
Dat hardnekkig ontkennen werkt niet. Het zoeken naar een nieuwe ethische balans is noodzakelijk.
*kuch* Alle culturen spreken elkaar aan. Zaken binnen de achterlijke Arabische cultuur vinden ook in het Westen populariteit.

Bofko
18-10-05, 16:36
Geplaatst door Al Sawt
Alle culturen spreken elkaar aan. Zaken binnen de achterlijke Arabische cultuur vinden ook in het Westen populariteit.

Ik wil er helemaal geen spelletje van maken wie de beste cultuur heeft. Is totaal niet mijn insteek. Dus het adjectief achterlijk mag je van mij weglaten.

Wat ik constateer is op momenten dat andere culturen in contact kwamen met de westerse consumptecultuur die andere langzaam maar zeker ten onder zijn gegaan. En dat de oude cultuur vaak verworden is tot folklore. Dit proces is nog steeds in volle gang.
Is een tweezijdig proces (geweest). Enerzijds de kolonialisering en onderdrukking (wat jij altijd zo graag aanhaalt) maar anderzijds werden de nieuw gemakken maar al te graag geaccepteerd want wie wil er nu geen auto, fiets, boeken, stromend warm water, koelkast, computer, stevige huizen, hartoperaties, internet, verharde wegen, (mobiele) telefoon, film, ziektekostenverzekering, AOW-uitkering, electriciteit , wasmachine en barbie-poppen. De boomerang, accupunctuur ,Chinese keuken en Arabische literatuur vallen daarbij toch een beetje in het niet.

straatfilosoof
18-10-05, 23:59
Geplaatst door Mill
Paard van Troje, of niet Schaap? :)

Inderdaad vriend, het paard van troje...

Want wie denk je dat grootaandeelhouder is bij dit bedrijf...?!
Ik kan je nu wel het antwoord geven, maar het zou leuk zijn als je er zelf naar op zoek zou gaan, zodat je je realiseerst dat barbie en fulla familie van elkaar zijn...

Kijk verder dan je neus lang is ouwe...

straatfilosoof
19-10-05, 00:40
Geplaatst door ibrahimmm
Laat me raden: Mattel?


In 1x goed bradda...

Dat is wat veel mensen niet zien, ze praten over het feit dat de ideeen westers zijn en bla bla bla, maar beseffen niet dat degene die dit soort ideeen op de markt brengen dezelfde mensen zijn, die oorlogen financieren en dit is hoe zij dus aan hun geld komen...

Mattel heeft een directie bestuur wat bestaat uit een aantal leden van de " carlyle group " dezelfde groep die de contracten in handen heeft van de oliemaatschapijen en de import en export in onder andere irak...

Wat veel mensen vergezocht vinden, ligt meestal vaker dichterbij de waarheid, dan je denkt...

Denk daar maar is over na...

peace

Bofko
19-10-05, 00:46
Geplaatst door straatfilosoof
In 1x goed bradda...

Dat is wat veel mensen niet zien, ze praten over het feit dat de ideeen westers zijn en bla bla bla, maar beseffen niet dat degene die dit soort ideeen op de markt brengen dezelfde mensen zijn, die oorlogen financieren en dit is hoe zij dus aan hun geld komen...

Mattel heeft een directie bestuur wat bestaat uit een aantal leden van de " carlyle group " dezelfde groep die de contracten in handen heeft van de oliemaatschapijen en de import en export in onder andere irak...

Wat veel mensen vergezocht vinden, ligt meestal vaker dichterbij de waarheid, dan je denkt...

Denk daar maar is over na...

peace

Dit noemen ze nu de globalisering.

straatfilosoof
19-10-05, 01:00
Geplaatst door Bofko
Dit noemen ze nu de globalisering.

Ik noem het oorlog...

Want dat is waar het om gaat... De westerse leiders doen gewoon wat hun voorvaderen ook deden...
Al het mooie van andere culturen afpakken, vernietigen de andere culturen, laten ze in de waan dat ze ook de mooie materiele zaken in het leven moeten hebben, omdat ze anders niet echt kunnen genieten van het leven, houden hun eigen mensen tevreden, zodat die geen reden tot klagen hebben en zo blijf je superieur en machtig...

Want deze mensen hebben geen godsdienst... Geld is hun religie...

Dit gebeurt al sinds het westen voor het eerst in aanraking kwam met de arabische wereld... alleen gebeurt het nu op een hele sneaky manier...

Geef een hond een bot en hij is tevreden en doet alles voor z'n baasje...
Maar deze hond snapt niet dat z'n baasje geld voor hem krijgt, omdat de hond te stom is om dat te begrijpen...

straatfilosoof
19-10-05, 01:07
Geplaatst door ibrahimmm
Brood en spelen...
Even die text opzoeken van Het Goede Doel....
Geef de mensen wat ze willen: te vreten, nee iets lekkers om de honger te stillen. Een bezigheid tegen het vervelen, geef ze brood en laat ze spelen...

Mooie tekst, niets is minder waar...
Waar heb je dit vandaan...?!

peace

Bofko
19-10-05, 01:12
Geplaatst door straatfilosoof
Ik noem het oorlog...

Want dat is waar het om gaat... De westerse leiders doen gewoon wat hun voorvaderen ook deden...
Al het mooie van andere culturen afpakken, vernietigen de andere culturen, laten ze in de waan dat ze ook de mooie materiele zaken in het leven moeten hebben, omdat ze anders niet echt kunnen genieten van het leven, houden hun eigen mensen tevreden, zodat die geen reden tot klagen hebben en zo blijf je superieur en machtig...

Want deze mensen hebben geen godsdienst... Geld is hun religie...

Dit gebeurt al sinds het westen voor het eerst in aanraking kwam met de arabische wereld... alleen gebeurt het nu op een hele sneaky manier...

Geef een hond een bot en hij is tevreden en doet alles voor z'n baasje...
Maar deze hond snapt niet dat z'n baasje geld voor hem krijgt, omdat de hond te stom is om dat te begrijpen...

Nogal een eenzijdige benadering straatfilosoof. De aarde is helaas geen hemel waarin alles harmonisch verloopt. Zo gaat het al duizenden jaren sinds het onstaan der mensheid. Ook in de arabische wereld zelf. Maak maar eens een balans van voor- en nadelen en zie waar het het beste toeven is.

straatfilosoof
19-10-05, 01:25
Geplaatst door Bofko
Nogal een eenzijdige benadering straatfilosoof. De aarde is helaas geen hemel waarin alles harmonisch verloopt. Zo gaat het al duizenden jaren sinds het onstaan der mensheid. Ook in de arabische wereld zelf. Maak maar eens een balans van voor- en nadelen en zie waar het het beste toeven is.

Ik begrijp wat je bedoelt bofko.

Maar ik zie het anders...
We hebben wat jij net zegt " de aarde " (de wereld)
en we hebben " het leven "

In de wereld draait het om geld en image en daar maakt het ook niet uit wat voor afkomst je hebt of wat voor god je in gelooft, zolang je maar iemand bent en geld hebt, want dan tel je mee... heb je dat niet dan is er een " wereld " van verschil tussen jou en de beter bedeelde...

In het leven draait het om Geloof, hoop, vrede enz.
Daar heeft geld geen waarde, behalve dat het een instrument is, waamee je jezelf kan voorzien van de dagelijkse behoeften en je dus niet persee een miljonair hoeft te zijn, of een image wilt van iemand die wat heeft bereikt in z'n leven omdat hij/ zij rijk is bijvoorbeeld.

En dat is het probleem... Sinds de mens Geld een grote waarde heeft gegeven, is gierigheid ontstaan, en daardoor begonnen mensen zich beter te voelen dan anderen omdat zij meer hadden...
Dat geld evenveel voor de arabieren als voor de westerlingen als voor de joden, het maakt niet uit...

Maar wat wel uitmaakt en wat tevens een feit is, dat westelingen massaal in de wereld leven...

Maar de meeste arabieren leven in " het leven " behalve de leiders, want hun buik zit al vol...

En dat is wat ik daarmee bedoel broer...

peace

Bofko
19-10-05, 01:36
Geplaatst door straatfilosoof
Ik begrijp wat je bedoelt bofko.

Maar ik zie het anders...
We hebben wat jij net zegt " de aarde " (de wereld)
en we hebben " het leven "

In de wereld draait het om geld en image en daar maakt het ook niet uit wat voor afkomst je hebt of wat voor god je in gelooft, zolang je maar iemand bent en geld hebt, want dan tel je mee... heb je dat niet dan is er een " wereld " van verschil tussen jou en de beter bedeelde...

In het leven draait het om Geloof, hoop, vrede enz.
Daar heeft geld geen waarde, behalve dat het een instrument is, waamee je jezelf kan voorzien van de dagelijkse behoeften en je dus niet persee een miljonair hoeft te zijn, of een image wilt van iemand die wat heeft bereikt in z'n leven omdat hij/ zij rijk is bijvoorbeeld.

En dat is het probleem... Sinds de mens Geld een grote waarde heeft gegeven, is gierigheid ontstaan, en daardoor begonnen mensen zich beter te voelen dan anderen omdat zij meer hadden...
Dat geld evenveel voor de arabieren als voor de westerlingen als voor de joden, het maakt niet uit...

Maar wat wel uitmaakt en wat tevens een feit is, dat westelingen massaal in de wereld leven...

Maar de meeste arabieren leven in " het leven " behalve de leiders, want hun buik zit al vol...

En dat is wat ik daarmee bedoel broer...

peace


:fpetaf:
De toon is goed. Je kwaadheid deugt. Maar daarom wil ik het goed begrijpen..........


Geplaatst door straatfilosoof


Maar wat wel uitmaakt en wat tevens een feit is, dat westelingen massaal in de wereld leven...

Maar de meeste arabieren leven in " het leven " behalve de leiders, want hun buik zit al vol...

En dat is wat ik daarmee bedoel broer...

peace
Niet helemaal duidelijk.Probeer dit nog eens uit te leggen in andere woorden.....

Zwarte Schaap
19-10-05, 01:43
Geplaatst door ibrahimmm
Die text deed me weer denken aan deze van Rush:

RUSH


You Bet Your Life

Just another hunter, like a wolf in the sun
Just another junkie on a scoring run
Just another victim of the things he has done
Just another day -- in the life of a loaded gun

The odds get even; you name the game
The odds get even; the stakes are the same
You bet your life...

Just another winner, pours his life down the drain
Just another island in a hurricane
Just another loser, like a cat in the rain
Just another day -- in the path of a speeding train

The odds get even; you name the game
The odds get even; the stakes are the same
You bet your life...

anarchist reactionary running-dog revisionist
hindu muslim catholic creation/evolutionist
rational romantic mystic cynical idealist
minimal expressionist post-modern neo-symbolist

Armchair rocket scientist graffiti existentialist
Deconstruction primitive performance photo-realist
Be-bop or a one-drop or a hip-hop lite-pop-metallist
Gold adult contemporary urban country capitalist

Just another gypsy with a plastic guitar
Just another dancer with her eyes on the stars
Just another dreamer who was going too far
Just another drunk -- at the wheel of a stolen car

The odds get even; you name the game
The odds get even; the stakes are the same
You bet your life...

anarchist reactionary running-dog revisionist
hindu muslim catholic creation/evolutionist
rational romantic mystic cynical idealist
minimal expressionist post-modern neo-symbolist

armchair rocket scientist graffiti existentialist
deconstruction primitive performance photo-realist
be-bop or a one-drop or a hip-hop lite-pop-metallist
gold adult contemporary urban country capitalist


En jouw song doet mij denken aan onderstaand gedicht

Hekeldicht.

Ik heb een hekel aan het lijden
dat geleerden uit plutonium bereiden
en verkopen aan cyclopen in het pentagon.

Ik heb een hekel aan geweld
dat onverschrokken kleine burgers bijt
en laffe generaals verheft tot held.

Ik heb een hekel aan aan de kraten
Pluto, Techno, Buro en Aristo,
en hun hoogezeten neven de magnaten.

Ik heb een hekel aan wat bomt
als holle vaten in de legen magazijnen
van dit land vol ingebouwde puriteinen.

Ik heb ee hekel aan wat ruikt
naar zedigheid en afgemeten middelmaat
in deze zondagnatie zonder ruggegraat

Ik heb een hekel aan geluk
dat tegen korting koopbaar is
en afbetaalbaar in termijnen
Ik heb een hekel aan de burger
met gestrikte veters en bezwete reet
die jezus mint en medeburgers vreet.

Ik heb een hekel aan gezag
dat mensen nummert en codificeert
dat slaven maakt en vrijheid proclameert

Ik heb een hekel aan geweest
want gisteren is een vergeelde krant
en morgen altijd weer het beloofde land

(1973- Ward Ruyslinck.)

sjaen
19-10-05, 01:54
Moos loopt door de Arabische wijk in Jeruzalem. Staat daar net een Arabier zijn kleedje uit te kloppen. Zegt Moos: "Zo, wil ie nie starten?"

Bofko
19-10-05, 01:58
Geplaatst door ibrahimmm
Het had hier de hemel kunnen zijn!
Maar omdat het gros niet zichzelf is en maar slaafs achter een systeem dat zijn weerga in de hel niet kent aanhobbelt, is dit de plaats die het is...
Moord, honger, oorlog, leugenachtigheid, diefstal, schending van meer rechten dan alleen die van mensen...

Ja,ja ibrahimmmovitsj. Da´s inmiddels een gegeven toch.
De vraag is of degene die dat allemaal constateert zichzelf daarmee verheft boven de grauwe massa die het onderwerp is van zijn aantijgingen.

straatfilosoof
19-10-05, 02:01
Geplaatst door Bofko
:fpetaf:
De toon is goed. Je kwaadheid deugt. Maar daarom wil ik het goed begrijpen..........


Niet helemaal duidelijk.Probeer dit nog eens uit te leggen in andere woorden.....

Wat ik je probeer te zeggen is, dat de arabische leiders hun ziel hebben verkocht aan de westerse geldmachine, de leiders....
De bevolking krijgt alleen wat aan ze wordt gegeven, maar omdat ze niet materialistisch zijn, komen ze daar niet tegen in opstand en dat weten de westerse leiders...
Daarom hebben bijna alle arabische landen stinkrijke leiders, maar een arme bevolking...

In het westen is dat anders... Hier is het zo dat de mensen tevreden worden gehouden, met materiele zaken, met dromen dat je ook rijk kan worden en succesvol, alsof dat alles is waar het om draait...
Religie en geloof in een hogere kracht, sterft langzaam af...
Zo krijg je verdeeldheid...
En 1 van de beste oorlogs tactieken, is en blijft natuurlijk...
De verdeel en heers tactiek... want als de mensen verdeeld zijn dan kan je ze in hokjes plaatsen, en wat gebeurt als je mensen in hokjes gaat plaatsen, dan krijg je mensen die zich naar deze maatstaven gaan gedragen, dat zijn er in het begin niet veel, maar deze geldmachine vecht deze oorlog ook over generaties en weten dat ze de kinderen psychologisch moeten beinvloeden van kleins af aan, zodat ze opgroeien met het idee dat image en geld alles is, zodat ze de kinderen ( de volwassenen van later) onder controle hebben...
en ja, als de ene schaap gaat dan volgt de volgende toch...?!
dus langzamerhand controleren ze de hele westerse beschaving door middel van gedachtes ( psychologisch )

Maar het grootste probleem was en is altijd..... de moslims
Die willen niks weten van al die materiele zaken en kapitalistische denkwijzes enz.
Dus hoe krijgen zij deze mensen zover om mee te doen aan dit spel...?!
Door hun leiders te tevreden te stellen en daardoor te controleren... want als je iemand z'n leider in je zak hebt, heb je ook z'n mensen in z'n zak...
Dus let op mijn woorden bradda... Over een paar generaties zijn de moslims uitgestorven...

Ik hoop dat je begrijpt wat ik je probeer uit te leggen, ik kan het mischien niet in een universitaire taal, maar dat is ook 1 van de redenen waarom ik mezelf, straatfilosoof heb genoemd...
Ik heb geen opleiding afgerond, maar dat is niet belangrijk voor mij, want ik kan de waarheid zien voor wat het is...

Peace

Bofko
19-10-05, 02:06
Geplaatst door straatfilosoof
Wat ik je probeer te zeggen is, dat de arabische leiders hun ziel hebben verkocht aan de westerse geldmachine, de leiders....
De bevolking krijgt alleen wat aan ze wordt gegeven, maar omdat ze niet materialistisch zijn, komen ze daar niet tegen in opstand en dat weten de westerse leiders...
Daarom hebben bijna alle arabische landen stinkrijke leiders, maar een arme bevolking...

In het westen is dat anders... Hier is het zo dat de mensen tevreden worden gehouden, met materiele zaken, met dromen dat je ook rijk kan worden en succesvol, alsof dat alles is waar het om draait...
Religie en geloof in een hogere kracht, sterft langzaam af...
Zo krijg je verdeeldheid...
En 1 van de beste oorlogs tactieken, is en blijft natuurlijk...
De verdeel en heers tactiek... want als de mensen verdeeld zijn dan kan je ze in hokjes plaatsen, en wat gebeurt als je mensen in hokjes gaat plaatsen, dan krijg je mensen die zich naar deze maatstaven gaan gedragen, dat zijn er in het begin niet veel, maar deze geldmachine vecht deze oorlog ook over generaties en weten dat ze de kinderen psychologisch moeten beinvloeden van kleins af aan, zodat ze opgroeien met het idee dat image en geld alles is, zodat ze de kinderen ( de volwassenen van later) onder controle hebben...
en ja, als de ene schaap gaat dan volgt de volgende toch...?!
dus langzamerhand controleren ze de hele westerse beschaving door middel van gedachtes ( psychologisch )

Maar het grootste probleem was en is altijd..... de moslims
Die willen niks weten van al die materiele zaken en kapitalistische denkwijzes enz.
Dus hoe krijgen zij deze mensen zover om mee te doen aan dit spel...?!
Door hun leiders te tevreden te stellen en daardoor te controleren... want als je iemand z'n leider in je zak hebt, heb je ook z'n mensen in z'n zak...
Dus let op mijn woorden bradda... Over een paar generaties zijn de moslims uitgestorven...

Ik hoop dat je begrijpt wat ik je probeer uit te leggen, ik kan het mischien niet in een universitaire taal, maar dat is ook 1 van de redenen waarom ik mezelf, straatfilosoof heb genoemd...
Ik heb geen opleiding afgerond, maar dat is niet belangrijk voor mij, want ik kan de waarheid zien voor wat het is...

Peace


Ok straatfilosoof. Dank. Het is duidelijk, denk ik.Ik ga erover nadenken en erop reageren. Alleen niet nu, maar morgen. Goede nacht !

straatfilosoof
19-10-05, 02:16
[QUOTE]Geplaatst door ibrahimmm
[B]Met andere woorden: Je bent nog puur!
Het niet afgerond hebben van je opleiding betekent nog niet dat je geen leraar zou kunnen zijn.
Ga zo door!

Dank je wl broer, ik waardeer wat je zegt...
Maar ik heb nu alhamdoelillah ontdekt wat ik met m'n boodschap moet doen...

Ik ben een artiest van THC en ik weet dat veel mensen denken, tezz THC denkt dit of dat... maar nee bradda ...
Ik wil een echte revolutie ontkenen hier in nederland, door mensen de waarheid te geven zoals ik die zie, zodat ik ze inshallah aan het denken kan zetten...

Dat is mijn doel geworden en ik zal niet rusten tot ik dit bereikt heb...
Behalve als Allah, iets anders voor mij in gedachte heeft, dat ligt buiten mijn bereik...

Ik wens je een goede nacht bradda...

Thalla Appa

straatfilosoof
19-10-05, 02:26
Geplaatst door ibrahimmm
Je bent nog jong heb ik het idee.
Nog helemaal vuur en vlam.
Ik voel dat het ook blijvend is.
Het zal zeker nog andere, rustiger vormen aannemen, geloof mij maar.
Maar je zult er elke dag weer mee bezig zijn.
Op mensen als jij zit deze wereld te wachten.
Geef als men u vraagt en zie dat men eerder gevraagd heeft dan de vraag is geformuleerd.
Je hebt PM's uitgewisseld met mijn vriendin. Dat vind ik tof.
Ik hoop dat we nog veel met elkaar te maken zullen hebben.
Ik heb mensen als jij nodig, want eerlijk gezegd ben ik al aardig ingekakt...

Dat ingekakte is slechts de buitenkant broeder, van binnen ben je nog echt en zolang het systeem jou niet van binnen raakt, zal je altijd weten wat goed is en wat slecht...

Zwarte Schaap
19-10-05, 02:30
Geplaatst door ibrahimmm
Dan kun je niet bepaald beweren dat dit een hater is...
Zoals Bofko zo mooi sprak: Je kwaadheid deugt!

Fantastische text!!!

Charme-offensief geslaagd :hihi:

(Zoals een 'goede' Europeaan betaamt ken ik natuurlijk mijn klassiekers zoals 'de heerser' van Machiavelli en 'handorakel en kunst van de voorzichtigheid' van Baltasar Gracian.

Vooral dat laatste boek raad ik aan.)

Rourchid
19-10-05, 05:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Charme-offensief geslaagd :hihi:

(Zoals een 'goede' Europeaan betaamt ken ik natuurlijk mijn klassiekers zoals 'de heerser' van Machiavelli en 'handorakel en kunst van de voorzichtigheid' van Baltasar Gracian.

Vooral dat laatste boek raad ik aan.)
Voorschrift nr. 10 uit het Graciáns Handorakel:
Voorspoed en roem: Het verlangen naar roem vloeit voort uit kracht. Roem is van oudsher de zuster vabn reuzen. Zij houdt alleen van uitersten: óf van monsters die afschuw, óf van monsters die bijval opwekken.

Voorschrift nr. 133 uit het Graciáns Handorakel:
Beter met allen dwaas dan alleen wijs te zijn. Als iedereen gek is, steekt men tegen niemand af, terwijl wijsheid die alleen staat voor dwaasheid wordt gehouden - zo belangrijk is het met de stroom mee te gaan.

Soldim
19-10-05, 17:00
Geplaatst door straatfilosoof
Ik noem het oorlog...


Positieve kijk op het leven heb je!



Want dat is waar het om gaat... De westerse leiders doen gewoon wat hun voorvaderen ook deden...


Westerse leiders doen wat leiders altijd hebben gedaan. Afkomst en religie hebben er bijzonder weinig mee te maken.



Al het mooie van andere culturen afpakken, vernietigen de andere culturen, laten ze in de waan dat ze ook de mooie materiele zaken in het leven moeten hebben, omdat ze anders niet echt kunnen genieten van het leven,


Volgens mij is er vrije keuze. Niemand ter wereld wordt gedwongen een tv te kopen (Noord Korea uitgezonderd wellicht - maar daar kun je het Westen nou net niet de schuld van geven). Het stelt je wellicht teleur dat velen, wanneer ze de keuze hebben, dezelfde keuzes maken als de 'verdorven Westerlingen'. Desondanks blijft het vrije keuze.



houden hun eigen mensen tevreden, zodat die geen reden tot klagen hebben en zo blijf je superieur en machtig...


Een regering die de bevolking tevreden stelt heeft meer kans om aan de macht te blijven dan een regering die niet aan de eisen van de bevolking kan voldoen. Maar, ik zie niet in wat dat mer superieuriteit van doen heeft.



Want deze mensen hebben geen godsdienst... Geld is hun religie...


Nog iemand die met goedkope retoriek loopt te strooien. Een groot deel van 'the old money' is in handen van streng religieuzen. Dus het feit dat die mensen geen godsdienst hebben in de grootste onzin.



Dit gebeurt al sinds het westen voor het eerst in aanraking kwam met de arabische wereld... alleen gebeurt het nu op een hele sneaky manier...


Volgens mij was de eerste keer dat de arabische wereld in aanraking kwam met het westen toen Alexander de Grote met gevolg richting India trok.

Bovendien, ik vraag me af wat 'sneaky' aan die poppen is. Iemand (NewBoy Design studio's) had een goed idee, en geld nodig om het op de markt te brengen. Ze zoeken iemand die het risico wil nemen, en dat is alles.



Geef een hond een bot en hij is tevreden en doet alles voor z'n baasje...
Maar deze hond snapt niet dat z'n baasje geld voor hem krijgt, omdat de hond te stom is om dat te begrijpen...

Je ziet wel heel veel complotten achter een stel poppen, niet waar?

Zwarte Kat
19-10-05, 17:12
Geplaatst door sjaen
Moos loopt door de Arabische wijk in Jeruzalem. Staat daar net een Arabier zijn kleedje uit te kloppen. Zegt Moos: "Zo, wil ie nie starten?"

:haha:



Die moppentapper komt vanavond bij Het uur vd Wolf op ned3 :cool:

Soldim
19-10-05, 17:23
Geplaatst door straatfilosoof
Wat ik je probeer te zeggen is, dat de arabische leiders hun ziel hebben verkocht aan de westerse geldmachine, de leiders....


'Hun ziel hebben verkocht', klinkt wel erg dramatisch. Volgens mij verkopen ze olie. De maatschappij is op een dergelijke manier ingericht dat de leiders daarzelf erg veel beter van worden, en de rest van de bevolking niet, of maar een beetje.



De bevolking krijgt alleen wat aan ze wordt gegeven, maar omdat ze niet materialistisch zijn, komen ze daar niet tegen in opstand en dat weten de westerse leiders...
Daarom hebben bijna alle arabische landen stinkrijke leiders, maar een arme bevolking...


Gebrek aan democratie heeft er niets mee te maken? Als de bevolking de keuze had zou ze niets anders kiezen? Dat lijkt me sterk - maar indien dat het geval is, zie ik het probleem niet. Alleen als de bevolking niet tevreden is met de huidige situatie is er een probleem.



In het westen is dat anders... Hier is het zo dat de mensen tevreden worden gehouden, met materiele zaken, met dromen dat je ook rijk kan worden en succesvol, alsof dat alles is waar het om draait...


Brede kijk op het leven heb je. Geloof je echt dat materiele zaken het enige is waar de 'verdorven Westerlingen' naar streven? Dat andere zaken, als vrijheid, vrede, het recht om te zeggen wat je wilt etc., geen enkele rol spelen?



Religie en geloof in een hogere kracht, sterft langzaam af...


Mensen zijn niet verplicht te geloven, ze hebben de vrijheid. Mensen maken verschillende afwegingen en komen tot individuele conclussie's het geloof aangaande. Sommigen blijven religieus, anderen niet.



Zo krijg je verdeeldheid...


Hoezo? Verdeeldheid volgt niet logischerwijs uit hetgeen je tot dusver hebt beweerd.



En 1 van de beste oorlogs tactieken, is en blijft natuurlijk...
De verdeel en heers tactiek...


Ach, je had verdeeldheid nodig om je betoog voort te zetten.



want als de mensen verdeeld zijn dan kan je ze in hokjes plaatsen, en wat gebeurt als je mensen in hokjes gaat plaatsen, dan krijg je mensen die zich naar deze maatstaven gaan gedragen,


Je bedoelt dat wanneer ik maar hard genoeg roep dat alle Friezen het hele jaar pizza's voor het ontbijt eten, er plotseling Friezen zijn die dat ook echt gaan doen? Of is het meer dat wanneer ik beweer dat er Friezen zijn die graag mogen schaatsen, die observering door een buitenstaander bevestigd kan worden?



dat zijn er in het begin niet veel, maar deze geldmachine vecht deze oorlog ook over generaties en weten dat ze de kinderen psychologisch moeten beinvloeden van kleins af aan, zodat ze opgroeien met het idee dat image en geld alles is, zodat ze de kinderen ( de volwassenen van later) onder controle hebben...


De pot verwijt de ketel.... Volgens mij proberen religieuzen hun kinderen ook van jongs af aan te indoctrineren. Hoeveel christenen, moslims, hindoe's etc., geven hun kind een neutrale religieuze opvoeding en laten hun kinderen rond hun 16e jaar zelf kiezen welk geloof ze aan willen hangen?



en ja, als de ene schaap gaat dan volgt de volgende toch...?!


Leg mij dan eens uit waarom er in de Westerse maatschappij meer varieteit bestaat dan in veel niet
Westerse maatschappijen?



dus langzamerhand controleren ze de hele westerse beschaving door middel van gedachtes ( psychologisch )


Wie controleren de 'hele Westerse beschaving'?



Maar het grootste probleem was en is altijd..... de moslims
Die willen niks weten van al die materiele zaken en kapitalistische denkwijzes enz.


Valt wel mee hoor. Ook in de moslim wereld zijn er al sinds eeuwen een klein aantal rijken die van de armen profiteren. Dat is iets dat niets met godsdienst te maken heeft.



Dus hoe krijgen zij deze mensen zover om mee te doen aan dit spel...?!


Je probeert schuld af te schuiven op het Westen.



Door hun leiders te tevreden te stellen en daardoor te controleren... want als je iemand z'n leider in je zak hebt, heb je ook z'n mensen in z'n zak...


Ik dacht dat men niet materialistisch was, en zich daarom niet druk maakte om de situatie. Schijnt dus toch anders te liggen....?



Dus let op mijn woorden bradda... Over een paar generaties zijn de moslims uitgestorven...


Ten eerste, ik geloof net zo min dat 'de moslims' bestaan als ik in de kwalificatie 'Het Westen' geloof. Dat zijn etiketjes die gebruikt worden wanneer het uitkomt. Ten tweede doel je (hopelijk) niet op een vermeende genocide, maar alleen op het afnemen van geloof.

Rourchid
19-10-05, 18:56
Geplaatst door ibrahimmm
Ook zwarte schapen dienen de kudde te volgen...

Omgekeerd kan ook.

Geplaatst door ibrahimmm

Begeeft u niet in de roversholen en drinkgelagen van uw vijanden, ge zoudt licht eens aan hun wegen gewend kunnen raken.
Voorschrift nr. 37 uit Graciáns Handorakel:
Zinspelingen maken en begrijpen. Dit is het meest subtiele onderdeel van de omgang met mensen. sommige zinspelingen stellen ons in staat een gemoedstoestand af te tasten, op uiterst onopvallende wijze het diepste van de harten te peilen.

Al Sawt
20-10-05, 00:53
Geplaatst door sjaen
Moos loopt door de Arabische wijk in Jeruzalem. Staat daar net een Arabier zijn kleedje uit te kloppen. Zegt Moos: "Zo, wil ie nie starten?" Moos is toch geen naam van een Sefaried?

Oeroeboeroe
21-10-05, 05:42
http://cache.tias.com/stores/praz/pictures/0526200557c.jpg

Yo chicas! Valt er hier nog wat te hozzelen?

ieniemienie
21-10-05, 20:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
In de ban van Barbie met hoofddoek

Een vriendje als Ken is voor Fulla niet weggelegd: ,,Een vriendje kan niet in de Arabische wereld. Wel krijgt ze binnenkort een broertje en zusje,’’ vertelt Abidin.

Bron: AD/RD 17/10/05

Ah, een broertje! Die kan dan hier gewoon Barbie als NL's vriendinnetje nemen :wink: