PDA

Bekijk Volledige Versie : De 100 meest vooraanstaande Afrikanen



barneveld
17-10-05, 19:56
De 100 meest vooraanstaande Afrikanen



Het tijdschrift New African pakte deze maand uit met een overzicht van de 100 greatest Africans, gekozen door hun eigen lezers. Het ging overigens niet alleen om Afrikanen maar ook om mensen van Afrikaanse afkomst. Het werd een opmerkelijke lijst. Niet de nummer 1 - dat is uiteraard Nelson Mandela - maar op de rest van de lijst staan tal van verrassingen. Ook in de top-20: 2) Kwame Nkrumah, 3) Robert Mugabe, 4) Julius Nyerere, 5) Marcus Garvey, 5) Patrice Lumumba, 6) Martin Luther King, 8) Thabo Mbeki, 9) Malcolm X, 10) Kofi Anan, 11) Muhammed Ali / Steve Biko / Muammar Gaddafi, 12) Winnie Mandela, 13) Shaka Zulu, 14) Chinua Achebe, 15) W.E.B. Du Bois, 16) Haile Selassie / Thomas Sankara, 17) Pele, 18) Bob Marley, 19) Olusegun Obasanjo, 20) George Weah. Verdeop de lijst kwamen we nog een aantal opvallende namen tegen, waarvan de meest in het oog springend op de 46-ste plek ex-dictator Milton Obote. Verder Michael Jackson op 41, Youssou N'Dour op 58, Philip Emeagwali (een van de grondleggers van het internet) op 35, Whole Soyinka op 27. Brenda Fassie (91) verliest nipt van de Queen of Sheba (87). En Jay Jay Okocha, de Nigeriaanse voetballer staat een stuk hoger (ook 47) op de lijst dan Zinedine Zidane (82).
Het zijn met name de vrijheidsstrijders die het goed doen bij de lezers van New African. Robert Mugabe wordt geprezen om zijn strijd tegen de blanke bezetting. Ook zijn landbouwhervormingspolitiek en zijn opstelling tegen voormalig kolonisator Engeland oogst lof. 'Mugabe is een slachtoffer van de Westerse media'. 'Mugabe staat niet toe dat Zimbabwe nog een keer gekoloniseerd wordt door Engeland. Mugabe maakt alle Afrikanen trots' aldus lezers. Wat opvalt, zo schrijft de redactie, is dat de lijst gedomineerd wordt door mannen. Er staan slechts 12 vrouwen tussen de 100 namen. De redactie noemt het verder teleurstellend dat de geschiedenis van Afrika door de lezer niet prominenter naar voren is gehaald. Afrikaanse overheden en het onderwijssysteem zullen hun onderwijsmethoden moeten herzien. 'Waar zijn de Afrikanen die de piramides hebben gebouwd in Egypte of Great Zimbabwe in Monomatapa, of de eerste universiteit in Timboektoe? Als we ons verleden niet kennen, dan begrijpen we ook het heden niet en kunnen we onze toekomst ook niet bepalen.'

Bofko
17-10-05, 20:12
Ik vraag me ten zeerste af of de landen- boven-de-Sahara zichzelf als Afrikanen zien. En ook of de landen-beneden-de-Sahara hen als Afrikanen zien.

Maar goed. Hoe Europees zijn de Nederlanders eigenlijk ?

barneveld
17-10-05, 20:23
Geplaatst door Bofko
Ik vraag me ten zeerste af of de landen- boven-de-Sahara zichzelf als Afrikanen zien. En ook of de landen-beneden-de-Sahara hen als Afrikanen zien.

Maar goed. Hoe Europees zijn de Nederlanders eigenlijk ?


Ik ben eerst Afrikaan. tweede arabier, derde marokaan ,vierde nederlander, vijfde gelderlander, zesde barnevelder.

als ik zeg dat ik een afrikaan ben zit iedereen mij aan te kijken of zij water zien branden.
de aardrijkskunde kunst van de nederlanders is niet wat het moet zijn.

Rabi'ah.
17-10-05, 21:15
Geplaatst door Bofko
Ik vraag me ten zeerste af of de landen- boven-de-Sahara zichzelf als Afrikanen zien. En ook of de landen-beneden-de-Sahara hen als Afrikanen zien.


Over het algemeen zullen die zich eerder identificeren met het Midden-Oosten, maar er zijn zatMaghrebijnen (Marokkanen, Algerijnen en Tunesiėrs) die zich weldegelijk ook Afrikaans voelen.

Maar hoe oostelijker in Noord-Afrika je komt, hoe minder dat is en hoe meer de cultuur gaat lijken op die van het Midden-Oosten. (logisch, want het ligt er geografisch gezien ook dichterbij)

En volgens mij zien de meeste sub-Sahara Afrikaanse landen de Noord-Afrikaanse landen ook als "niet echt Afrikaans".

Bofko
17-10-05, 21:16
Geplaatst door barneveld
Ik ben eerst Afrikaan. tweede arabier, derde marokaan ,vierde nederlander, vijfde gelderlander, zesde barnevelder.

Verbazingwekkend.
:rolleyes:
Moeten 5 en 6 niet omgedraaid worden ?
En... je roots lagen toch ook in de Alblasserwaard ?



Geplaatst door barneveld

als ik zeg dat ik een afrikaan ben zit iedereen mij aan te kijken of zij water zien branden.
de aardrijkskunde kunst van de nederlanders is niet wat het moet zijn.

:gniffel: Da“s algemeen bekend.

Orakel
17-10-05, 21:29
Ik mis Nefertiti en Kunta Kinte. :huil:

Rabi'ah.
17-10-05, 21:31
Geplaatst door Orakel
Ik mis Nefertiti en Kunta Kinte. :huil:

En ik mis Wangari Maathai en Nasser. :ego:

:p

observer
17-10-05, 21:35
zowiezo is de lijst op 2 punten grijs

is iemand geboren in een ander wereld deel een afrikaan?

tuurlijk je kan teruggaan in de historie en dan zeggen mijn voorouders kwamen er vandaan

ik denk dat pele bv zich als braziliaan ziet punt

de 2e is wie bepaalt vooraanstaand?

moegabe? ghadaffi ?

haile selassie zou ik in de categorie louix 14 plaatsen, leefde in luxe terwijl zijn volk armoede kende

obote helemaal

Orakel
17-10-05, 21:40
Geplaatst door Rabi'ah.
En ik mis Wangari Maathai en Nasser. :ego:

:p

Ja, maar jij woont in Amsterdam. Dan snap ik dat iedereen daar verkast, want je ken d'r niet fatsoenlijk parkeren, het openbaar vervoer zuigt, een bie..kopje koffie kost er 3 knaken en de meeste gevangenen zitten er niet achter de tralies maar lopen verblind en gekneveld door hun eigen kortzichtigheid gewoon door de straten.
Maar Kunta en Nefje hadden het hier op het dorp prima veur elkoar. Die hoefden hier heel nie weg en nu woon alleen ik nog hier.
:droef:

~Panthera~
17-10-05, 21:42
Geplaatst door Orakel
Ja, maar jij woont in Amsterdam. Dan snap ik dat iedereen daar verkast, want je ken d'r niet fatsoenlijk parkeren, het openbaar vervoer zuigt, een bie..kopje koffie kost er 3 knaken en de meeste gevangenen zitten er niet achter de tralies maar lopen verblind en gekneveld door hun eigen kortzichtigheid gewoon door de straten.
Maar Kunta en Nefje hadden het hier op het dorp prima veur elkoar. Die hoefden hier heel nie weg en nu woon alleen ik nog hier.
:droef:


Goh, de tranen schieten in mijn..... :hihi: