PDA

Bekijk Volledige Versie : Europa telt 53 miljoen moslims



MO_NL
19-10-05, 11:50
Europa telt 53 miljoen moslims

http://www.ikonrtv.nl/uploadedImgs/islam_europe2.jpg

SOEST - In Europa wonen inmiddels ruim 53 miljoen moslims, van wie ongeveer 14 miljoen in de landen die tot de Europese Unie behoren. Dat blijkt uit de jongste cijfers van het Zentral-Institut Islam-Archiv-Deutschland, gevestigd in het Duitse Soest.

Tot nu toe hield het instituut een aantal van 52,2 miljoen moslims aan. Dat het nu uitkomt op ruim 53 miljoen komt doordat ambtenaren in de verschillende landen exactere cijfers konden geven, aldus directeur M. Salim Abdullah tegenover de Duitse protestantse nieuwsdienst Idea.

De meeste moslims binnen de EU wonen in Frankrijk (5,5 miljoen), Duitsland (3,2 miljoen), Groot-Brittannië (1,5 miljoen) en Italië (1 miljoen). In Oostenrijk ligt hun aantal op 350.000 en in Zwitserland op 330.000. De meeste moslims in Europa bevinden zich in Rusland (25 miljoen) en in het Europese deel van Turkije (5,9 miljoen). Nederland telt naar schatting zo’n 950.000 moslims.

Het aantal moslims met een Duits paspoort nadert, aldus het islaminstituut, de miljoen: 950.276 moslims zijn Duits staatsburger. Van hen zijn er 14.352 autochtoon Duitser.

Volgens het Zentral-Insitut is de islam een „jonge religie”: het aantal moslimkinderen en -jongeren in Duitsland bedraagt 850.000. Van hen bezocht 21,8 procent de door islamitische organisaties en moskeeën aangeboden korancursus.

Het moskeebezoek in Duitsland nam tussen half 2004 en dit jaar verder toe, aldus de cijfers. Aan het dagelijkse moskeegebed nemen rond de 200.000 moslims deel (een toename van 11,1 procent) en aan het vrijdaggebed 493.000 (11,5 procent meer). Het aandeel jeugdige moskeebezoekers ligt rond de 22 procent.

Het aantal overgangen tot de islam heeft in Duitsland een record bereikt, zo meldt het instituut. Tussen half 2004 en dit jaar zijn 1152 personen moslim geworden. Van hen is 60 procent vrouw.

Tegelijkertijd is er een toename waar te nemen van het aantal moslims dat overgaat tot het christendom. Het gaat daarbij voornamelijk om sjiitische Iraniërs die voor of tijdens de Islamitische Revolutie, in 1979, hun land zijn uitgevlucht. Teleurgesteld in de islam hebben zij zich uiteindelijk laten dopen. Iraanse bekeerlingen becijferen het jaarlijkse aantal overgangen van moslims tot het christendom in Duitsland op ongeveer zestig. Inmiddels zijn er meerdere Perzischsprekende christelijke gemeenten gesticht.

Het Zentral-Institut in Soest schat dat sinds de Islamitische Revolutie wereldwijd meer dan 100.000 sjiieten christen zijn geworden, vooral in de VS.

Bron: Reformatorisch Dagblad

IbnRushd
19-10-05, 11:59
Goed nieuws :duim:

Alleen jammer van die sjieten.

RinC
19-10-05, 12:42
Het gaat de goede kant op met de Islamisering van Europa :duim:

B@dezz
19-10-05, 12:42
Wat zal wilders blij zijn dat we open grenzen in Europa hebben. Geweldig dat Europese Unie!

IbnRushd
19-10-05, 12:56
Geplaatst door DiZA
Welk geloof heeft de meeste aanhangers?

Citaat

De islam is nu al de grootste godsdienst in Europa.

Daniel Cohn-Bendit in het Europees Parlement te Straatsburg op 28 september 2005, getoond in het VRT tv-journaal

gepubliceerd op woensdag 28 september 2005 @ 21:35 (bron (http://lvb.net/item/1813) )

observer
19-10-05, 14:56
De meeste moslims binnen de EU wonen in Frankrijk (5,5 miljoen), Duitsland (3,2 miljoen), Groot-Brittannië (1,5 miljoen) en Italië (1 miljoen). In Oostenrijk ligt hun aantal op 350.000 en in Zwitserland op 330.000. De meeste moslims in Europa bevinden zich in Rusland (25 miljoen) en in het Europese deel van Turkije (5,9 miljoen). Nederland telt naar schatting zo’n 950.000 moslims. dus engeland italie 1 op 50 nederland 1 op 16 frankrijk 1 op 10 duitsland iets van 1 op 17 forse verschillen


De islam is nu al de grootste godsdienst in Europa. lijkt me onzin een land als polen of italie heeft al meer katholieken dan dat er moslims in europa zijn, cohn bandiet maakt wel vaker zulke rare uitspraken

maar gemiddeld is het nu 1 op 33 toetreding van turkije zou dat naar 1 op 6 brengen, als er ooit 1 handig argument voor de tegenstanders van toetreding is dan is het dat wel

Mohajir
19-10-05, 15:12
Geplaatst door RinC
Het gaat de goede kant op met de Islamisering van Europa :duim: uitgaande van jouw redenering, zou ik zeggen dat het juist heel slecht gaat. tot midden jaren 40 wonen in landen van europa meer dan 100 miljoen moslims. over aantal moslims gesproken: het kan niet anders of die duitse instituut de cijfers van bureaus zoals CBS overneemt. en het CBS zit per definitie naast als hetgaat om aantal moslims in NL. CBS rekent zo'n beetje iedereen (of ouders) die niet europa en USA is geboren tot moslim. en zo komt ie tot 1 miljoen moslims in NL. en dan praten we over CBS: een degelijke instituut. vergelijkbare organisatie in belgie heeft maar anderhalf ambtenaar in dienst en zal dus wel iets anders, dan moslims in belgie, gaan tellen. dus die duim kan weer omlaag

B@dezz
19-10-05, 15:16
Geplaatst door Mohajir
het CBS zit per definitie naast als hetgaat om aantal moslims in NL. CBS rekent zo'n beetje iedereen (of ouders) die niet europa en USA is geboren tot moslim. en zo komt ie tot 1 miljoen moslims in NL. en dan praten we over CBS: een degelijke instituut. vergelijkbare organisatie in belgie heeft maar anderhalf ambtenaar in dienst en zal dus wel iets anders, dan moslims in belgie, gaan tellen. dus die duim kan weer omlaag

Dus alle ''Nederlandse'' moslims zijn niet eens meegerekend?

Mohajir
19-10-05, 15:20
Geplaatst door B@dezz
Dus alle ''Nederlandse'' moslims zijn niet eens meegerekend? dat, maar ook als een turk of een marokkaan geen moslim meer is wordt ook niet weg gelaten. en volgens mij zijn meer geboren moslims die geen moslims meer zijn dan auto-bekeerlingen. hoewel: soms tellen die bekeerlingen voor 3 moslims door hun fanatisme

IbnRushd
19-10-05, 15:27
Geplaatst door Mohajir
en volgens mij zijn meer geboren moslims die geen moslims meer zijn dan auto-bekeerlingen.

Hoe kom je daarbij?

Mark
19-10-05, 15:28
Geplaatst door observer
dus engeland italie 1 op 50 nederland 1 op 16 frankrijk 1 op 10 duitsland iets van 1 op 17 forse verschillen

lijkt me onzin een land als polen of italie heeft al meer katholieken dan dat er moslims in europa zijn, cohn bandiet maakt wel vaker zulke rare uitspraken

maar gemiddeld is het nu 1 op 33 toetreding van turkije zou dat naar 1 op 6 brengen, als er ooit 1 handig argument voor de tegenstanders van toetreding is dan is het dat wel

Met 950.000 moslims in duitsland gaat het eerder naar 1:80.

De enige west europese landen met een aanzienlijke moslim bevolking % gezien zijn dus Frankrijk en Nederland, en misschien Belgie?

B@dezz
19-10-05, 15:32
Geplaatst door Mohajir
dat, maar ook als een turk of een marokkaan geen moslim meer is wordt ook niet weg gelaten. en volgens mij zijn meer geboren moslims die geen moslims meer zijn dan auto-bekeerlingen. hoewel: soms tellen die bekeerlingen voor 3 moslims door hun fanatisme

Het CBS is verplicht tot productie van kwalitatief goede en betrouwbare statistieken, ik zie geen reden om daar aan te twijfelen, zeker niet door jouw argumenten...

Bofko
19-10-05, 15:32
Je zou eigenlijk een geloofsquote moeten hebben die van 0 tot 1 loopt. 0 is atheist en 1 is fundamentalistische moslim . En dat vermenigvuldigen met het aantal moslims.
Ik ben benieuwd hoever deze FME (Full Muslim Equivalent) onder de 53 miljoen zit.

JunkieXL
19-10-05, 16:06
Geplaatst door Mark
Met 950.000 moslims in duitsland gaat het eerder naar 1:80.

De enige west europese landen met een aanzienlijke moslim bevolking % gezien zijn dus Frankrijk en Nederland, en misschien Belgie?

Gast, volgens mij haal je de begrippen moslim en Noord-Afrikaan door elkaar. In Duitsland zijn 950.000 mensen én moslim én Duits staatsburger. In termen van Venn-diagrammen betekent dat de doorsnede van de twee gebeurtenissen: nl. moslim zijn en een Duitse nationaliteit bezitten.

RinC
19-10-05, 16:13
Geplaatst door JunkieXL
Gast, volgens mij haal je de begrippen moslim en Noord-Afrikaan door elkaar. In Duitsland zijn 950.000 mensen én moslim én Duits staatsburger. In termen van Venn-diagrammen betekent dat de doorsnede van de twee gebeurtenissen: nl. moslim zijn en een Duitse nationaliteit bezitten.


Junkieeeeeeeeeeeeeee! :lole:

JunkieXL
19-10-05, 16:23
Geplaatst door RinC
Junkieeeeeeeeeeeeeee! :lole:

;) .. Je moet wat met die honger tijdens de Ramadan .. studeren kan niet geconcentreerd, buiten balletje trap heeft geen zin .. Dan maar Maroc.nl bombarderen.

Je hebt vooruitgang geboekt, moderator? Salamoeee-alleikoem!

Zwarte Schaap
19-10-05, 16:31
Geplaatst door JunkieXL
Ik ben niet zo knap als Brad Pitt en niet zo sterk als Schwarznegger maar ik lik ze moer als een echte Lassie!

Lik je ook bouten en schroeven?

Soldim
19-10-05, 16:35
Geplaatst door MO_NL
Van hen bezocht 21,8 procent de door islamitische organisaties en moskeeën aangeboden korancursus.

Is dat zo'n beetje het percentage dat echt geinteresserd is? De rest doet mee 'omdat het zo hoord'? Komt min of meer overeen met het percentage 'echte' Christenen

JunkieXL
19-10-05, 16:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Lik je ook bouten en schroeven?

Alles kent z'n prijs, hè.

mark61
19-10-05, 19:34
Geplaatst door observer
dus engeland italie 1 op 50 nederland 1 op 16 frankrijk 1 op 10 duitsland iets van 1 op 17 forse verschillen

Duitsland heeft 80 miljoen inwoners, dus das iets van 1 op 26.


als er ooit 1 handig argument voor de tegenstanders van toetreding is dan is het dat wel

Huh?

mark61
19-10-05, 19:35
Geplaatst door Mark
Met 950.000 moslims in duitsland gaat het eerder naar 1:80.


Dat zijn Duitsers. 3,2 miljoen overall.

mark61
19-10-05, 19:36
Geplaatst door Bofko
Je zou eigenlijk een geloofsquote moeten hebben die van 0 tot 1 loopt. 0 is atheist en 1 is fundamentalistische moslim . En dat vermenigvuldigen met het aantal moslims.
Ik ben benieuwd hoever deze FME (Full Muslim Equivalent) onder de 53 miljoen zit.

:hihi:

mark61
19-10-05, 19:40
Geplaatst door B@dezz
Dus alle ''Nederlandse'' moslims zijn niet eens meegerekend?

944.000 moslims waarvan 43.000 westers.

Westerse islamieten

Tot de categorie 'westers' behoren islamieten uit Europa, Noord-Amerika, Oceanië, Indonesië en Japan.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?PA=70086ned&D1=0-16&D2=(l-11)-l&DM=SLNL&LA=nl&TT=2

Waar de 3e generatie moslims met een NL paspoort in zitten vertelt het CBS er niet bij. De definitie van 'moslim' trouwens ook niet. Ik vraag me af of ze rekening houden met christelijke Arabieren, 'christenTurken' en pakweg Zoroastrische Iraniërs. Om over Yezidi's nog maar te zwijgen.

Zwarte Schaap
19-10-05, 19:47
Geplaatst door JunkieXL
Alles kent z'n prijs, hè.

Wat is jouw prijs?

mark61
19-10-05, 19:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat is jouw prijs?

Een gezinsverpakking WD-40?

Zaiyo
19-10-05, 20:34
Toch grappig om te zien hoe iedereen aan het relativeren slaat :)

En dat terwijl de enige moslim in Nederland en verre omstreken veilig in Vught woont

MaRiaH
19-10-05, 20:57
Geplaatst door MO_NL
Europa telt 53 miljoen moslims

Het aantal overgangen tot de islam heeft in Duitsland een record bereikt, zo meldt het instituut. Tussen half 2004 en dit jaar zijn 1152 personen moslim geworden. Van hen is 60 procent vrouw.

Bron: Reformatorisch Dagblad

Dit heeft gewoon te maken met de huwelijken.. deze Duitse vrouwen trouwen een Turkse man en MOETEN wel islamitisch worden..

Inhoudelijk hecht ik daar geen enkele waarde aan.
Ze zijn het in naam, maar dat is dan ook alles..
Zo ken ik er overigens ook veel Nederlandse vrouwen..ze zullen nooit overtuigd moslims zijn. :verrassin

JunkieXL
19-10-05, 22:43
Geplaatst door MaRiaH
Dit heeft gewoon te maken met de huwelijken.. deze Duitse vrouwen trouwen een Turkse man en MOETEN wel islamitisch worden..

Inhoudelijk hecht ik daar geen enkele waarde aan.
Ze zijn het in naam, maar dat is dan ook alles..
Zo ken ik er overigens ook veel Nederlandse vrouwen..ze zullen nooit overtuigd moslims zijn. :verrassin

Die "60 procent is vrouw"-opmerking in het artikel is natuurlijk een inkoppertje. Toen ik het las dacht ik: waarom niet "40 procent is man"? Dan heeft het opeens geen betekenis meer?

mark61
20-10-05, 07:02
Geplaatst door JunkieXL
Die "60 procent is vrouw"-opmerking in het artikel is natuurlijk een inkoppertje. Toen ik het las dacht ik: waarom niet "40 procent is man"? Dan heeft het opeens geen betekenis meer?

Europese mannen zijn mietjes.

Mark
20-10-05, 08:12
Geplaatst door mark61
Dat zijn Duitsers. 3,2 miljoen overall.

2,2 miljoen moslims in duitsland hebben geen duitse nationaliteit?

observer
20-10-05, 08:12
Geplaatst door Mark
Met 950.000 moslims in duitsland gaat het eerder naar 1:80.

De enige west europese landen met een aanzienlijke moslim bevolking % gezien zijn dus Frankrijk en Nederland, en misschien Belgie? duitsland heeft er 3,2 miljoen in totaal

mark61
20-10-05, 09:13
Geplaatst door Mark
2,2 miljoen moslims in duitsland hebben geen duitse nationaliteit?

Apparently. Vinje dat schokkend? Hoeveel moslims in NL hebben geen NL nationaliteit?

Mark
20-10-05, 09:32
Geplaatst door mark61
Apparently. Vinje dat schokkend? Hoeveel moslims in NL hebben geen NL nationaliteit?

weetikveel die mensen hebben dan toch dubbele nationaliteit?

mark61
20-10-05, 09:40
Geplaatst door Mark
weetikveel die mensen hebben dan toch dubbele nationaliteit?

Welnee, je zal ze de kost moeten geven met alleen een verblijfsvergunning. Dat was juist het gezeik met die schoolreis naar Polen, if you remember. Die kinderen hadden geen paspoort. Stonden bij hun ouders in dier Marokkaans paspoort. En hadden geen visum van de Poolse ambassade in Rabat, als die bestaat. Daar is een speciaal document voor bedacht.

Mohajir
20-10-05, 11:19
Geplaatst door B@dezz
Het CBS is verplicht tot productie van kwalitatief goede en betrouwbare statistieken, ik zie geen reden om daar aan te twijfelen, zeker niet door jouw argumenten... jij bent ook verplicht om bij verkeerslicht te stoppen als het licht op rood springt, maar doe je dat ook.Er zijn mensen die belastingplichtig en ook schuldig maar betalen ze ook en zo kan ik doorgaan. en trouwens je hoeft nergens aan te twijfelen zker niet aan de statistieken van van zo'n godelijk instituut als CBS, die dagelijks bezig is met manipulatie van macrocijfertjes

Mohajir
20-10-05, 11:22
Geplaatst door IbnRushd
Hoe kom je daarbij? hoe ik er bij kom: gewoon natvingerwerk zoals CBS dat doet.

reason
20-10-05, 15:42
Geplaatst door mark61
Apparently. Vinje dat schokkend? Hoeveel moslims in NL hebben geen NL nationaliteit?

Ik heb wel eens cijfers gezien, maar ik weet het niet meer precies.
In ieder geval was een flinke meerderheid wel degelijk Nederlander.
Ik meen iets van 75%, maar ik kan me vergissen.

Zeker anders dan in Duitsland, als de verhouding 2,2 miljoen en 1 miljoen klopt. Immers, dan is bijna 70% van de moslims geen Duitser.

observer
20-10-05, 20:54
Geplaatst door Mark
weetikveel die mensen hebben dan toch dubbele nationaliteit? volgens mij hebben ze zelfs tijdje geleden 20000 de duitse nationaliteit ontnomen omdat ze stiekem ook de turkse hadden aangevraagd

Julien
21-10-05, 01:44
Geplaatst door IbnRushd
Citaat

De islam is nu al de grootste godsdienst in Europa.


gaat alles nog goed? :hihi:

Oeroeboeroe
21-10-05, 04:55
Geplaatst door mark61
Europese mannen zijn mietjes.

:roker: Gelul. Als ik single zou zijn en Taouanza zou me ten huwelijk vragen, DAN NOG zou ik me niet bekeren. Omdat ik gewoon niet aan geïnstitutionaliseerde religie doe. Als gelovige zijnde, zogezegd. Dat betekent juist dat ik een heel sterk karakter heb :ego:.

Oeroeboeroe
21-10-05, 05:00
Geplaatst door mark61
En hadden geen visum van de Poolse ambassade in Rabat, als die bestaat.
:haha:


Daar is een speciaal document voor bedacht.

:ego: Knap man, van die ambtenaar die dat heeft bedacht!

Oeroeboeroe
21-10-05, 05:04
Geplaatst door MO_NL
Europa telt 53 miljoen moslims

Tot nu toe hield het instituut een aantal van 52,2 miljoen moslims aan. Dat het nu uitkomt op ruim 53 miljoen komt doordat ambtenaren in de verschillende landen exactere cijfers konden geven.

:ego: Nog meer knappe ambtenaren. Ziejewel, het is een gave! :ego:

Rabi'ah.
21-10-05, 06:32
Geplaatst door mark61
Europese mannen zijn mietjes.

Nee, correctie, NEDERLANDSE mannen zijn mietjes. :duivels:

Rabi'ah.
21-10-05, 06:33
Geplaatst door mark61
944.000 moslims waarvan 43.000 westers.

Westerse islamieten

Tot de categorie 'westers' behoren islamieten uit Europa, Noord-Amerika, Oceanië, Indonesië en Japan.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?PA=70086ned&D1=0-16&D2=(l-11)-l&DM=SLNL&LA=nl&TT=2

Waar de 3e generatie moslims met een NL paspoort in zitten vertelt het CBS er niet bij. De definitie van 'moslim' trouwens ook niet. Ik vraag me af of ze rekening houden met christelijke Arabieren, 'christenTurken' en pakweg Zoroastrische Iraniërs. Om over Yezidi's nog maar te zwijgen.

Indonesiërs Westers? :wtf:

Hoe komen ze erop........ En moslims in Japan? Bestaan die dan?

Wat zijn Yezidi's?

observer
21-10-05, 08:05
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee, correctie, NEDERLANDSE mannen zijn mietjes. :duivels: en waar baseer je dat op???/?? :huil2:

mark61
21-10-05, 11:42
Geplaatst door Oeroeboeroe
:roker: Gelul. Als ik single zou zijn en Taouanza zou me ten huwelijk vragen, DAN NOG zou ik me niet bekeren. Omdat ik gewoon niet aan geïnstitutionaliseerde religie doe. Als gelovige zijnde, zogezegd. Dat betekent juist dat ik een heel sterk karakter heb :ego:.

Hij weer. De enige bink van Alkemade en omstreken.

mark61
21-10-05, 11:43
Geplaatst door Oeroeboeroe
:haha:



:ego: Knap man, van die ambtenaar die dat heeft bedacht!

Dat moest nog Internationaal ook. Kan jij nog een puntje aan zuigen. :bril:

mark61
21-10-05, 11:44
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee, correctie, NEDERLANDSE mannen zijn mietjes. :duivels:

NLmietjes rule OK! Neem een Belg.

mark61
21-10-05, 11:50
Geplaatst door Rabi'ah.
Indonesiërs Westers? :wtf:

Hoe komen ze erop........ En moslims in Japan? Bestaan die dan?

Wat zijn Yezidi's?

Dr is vast wel een Japanse moslim te vinden. Ergens. Maar niet hier, denk ik. Ze komen erop omdat ze ws. een sociaal-economisch onderscheid willen maken. Indonesiërs hier zijn ws. overwegend studenten. Je moet wat als je het niet meer over 'gastarbeiders' of 'migranten' wil hebben.

Yezidi's zijn duivelaanbidders en eten geen sla, want daar woont de duivel in. Verder week er niks van. Meestal Koerden, geloof ik.

Nou, OK dan, luie dame uit S.:

Informatie over het Yezidi-geloof

Het Yezidi-geloof is ‘syncretistische’godsdient. Dit wil zeggen dat er elementen van diverse godsdiensten in zitten. Bijvoorbeeld de besnijdenis komt uit de islam, de doop uit het christendom en allerlei spijsverboden zijn terug te voeren op het Joodse geloof.
De Yezidi’s zijn zeer klein, het telt slechts 50.000 leden (sommige bronnen melden andere aantallen). Dit is een hechte en gesloten gemeenschap en is tevens een stamreligie. Zij doen niet aan zending. Als je bij de stam hoort ben je Yezidi. Anders niet.

De Yezidi’s zijn eeuwenlang vervolgd, maar vooral ten tijde van het Osmaanse rijk. Zij emigreerden toen massaal naar de Kaukasus.

Zij hebben twee heilige geschriften in geheimtaal, die alleen de priesterhiërarchie kan lezen.
De boeken heten “boek van openbaring’ en ‘het zwarte boek’. Doordat ze in geheimtaal geschreven staan, is er weinig bekend over de inhoud van hun geloof.

De Yezidi aanbidden 5 planeten, de zon en de maan. Zij zien deze als engelen. Ook hebben zij Melek Tawûs, dat is een van hun heilige wezens. Dit is de pauw-engel die door de islam wordt geassocieerd met de duivel. Zij geloven dat dit Gods gezant is, maar dan wel in het kwade. Het kwaad komt van God maar keert op een dag ook terug naar God (waarschijnlijk met zielsverhuizing). Hij geniet de hoogste eer die tot zeldzame taboevorming aanleiding heeft gegeven. Zij mogen geen woorden als “satan” gebruiken. Bij hun zeven heilige wezens behoort ook Melek Isa en dat is de Here Jezus. De Yezidi aanvaarden de Bijbel en de Koran zover die met de eigen leer in overeenstemming zijn.

De Yezidi hebben in hun mondeling overgeleverd geloofsopvattingen elementen bewaard van het Zoroastrisme alsook van het Manicheïsme. De Zoroastrische godsdienst is een oude Perzische godsdienst. Het grote kenmerk is een radicaal dualisme. In die zin is Satan een soort oerprincipe, dus waar goed is, is ook kwaad. Dit zijn oergegevens in de mens en in de kosmos. Er is een eeuwige strijd tussen licht en duisternis. Zo is vuur ook belangrijk dit is tegelijk reinigend en vernietigend.

Vlakbij Mosûl, Noord-Irak, staat één van de grote Yezidi heiligdommen. Hier is het graf van de ‘stichter’van het Yezidisme, Sheikh Adi ibn Musafir (ca 1073-1162). Dit heiligdom heet ‘Lalesh’ en is een bedevaartsoord voor de Yezidi’s. Hier wordt o.a. een heilig vuur onderhouden. Een aangebeden symbool is de pauw (zie boven Melek Tawûs). De pauw wordt door de dorpen gedragen in de herfst en tijdens het nieuwjaarsfeest.

Omdat het een stamreligie is, en het een zeer hechte gemeenschap is, is het moeilijk om hen te bereiken. Waar je bij aan kunt sluiten, is dat de bijbel niet geheim is (i.t.t. hun heilige boeken).
De Here Jezus heeft zelf gezegd, toen de Farizeeërs hem daarnaar vroegen, dat zij gerust aan zijn discipelen konden vragen wat zijn leer is. Jezus zei dat Hij niets achterhield iedereen mag ervan weten.
De Bijbel is vol van de Here Jezus, het OT van de komende Jezus en de NT van Jezus zelf.
Als we verder aansluiten bij hun dualistische denkwijze (in duisternis is licht en v.v.) dan kunnen wij getuigen dat God Licht is. Jezus is het licht der wereld. In God is geen kwaad, dat is in de mens. De duivel is van zichzelf kwaad, en Jezus heeft deze duisternis overwonnen.
Mooi is Johannes 1 en 1 Johannes.

http://www.gave.nl/Links/documents/InformatieoverhetYezidi.doc

http://www.amarcord.be/georgia/jpg/lalesh_yezidi.jpg

http://www.amarcord.be/georgia/yezidi01.html

Yazidi faith contains elements of Zoroastrianism, Manicheism, Islam, Christianity, Judaism and Gnostic and local pre-Islamic beliefs. It might have originally been based on the original religion of the Kurds. In about 1162, Sheikh Adii Ibn Mustafa radically reformed the religion, so that some believe the previous form was a different religion from current belief. Different clans may also have different interpretations.

Yazidi believe in God, the creator, but his role stops there. The active forces in their religion are Malak Ta’us and Sheik Adii.

According to the Yazidi, Malak Ta’us is a fallen peacock angel who repented and recreated the world that had been broken. He filled seven jars with his tears and used them to quench the fire in Hell. Yazidism also includes minor deities and some clans venerate Sheikh Adii as a saint, subservient to Malak Ta’us. There are also 6 other minor deities that are honored.

The Yazidi holy books are the Book of Revelation and the Black Book. The latter forbids eating of lettuce or butter beans and wearing of dark blue. The historical status of the book is questionable.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yezidi

Wat is er nou weer mis met donkerblauw?

Oeroeboeroe
21-10-05, 18:55
Geplaatst door mark61
Dat moest nog Internationaal ook. Kan jij nog een puntje aan zuigen. :bril:

:hihi: Terpentijnpisser!

barfly
21-10-05, 21:00
Dus? Kleine 20 miljoen moslims in de EU op 450 miljoen inwoners? Big deal.

Oeroeboeroe
21-10-05, 21:46
Geplaatst door barfly
Dus? Kleine 20 miljoen moslims in de EU op 450 miljoen inwoners? Big deal.

:rolleyes: Vind ik ook. We zijn allemaal mensen, zijn dus eigenlijk vooral bang voor onszelf, en tegen de tijd dat ze in de meerderheid zijn, zal ik toch inmiddels wel hebben ontdekt wat bijvoorbeeld een eenvoudig woordje als ze3ma betekent.

:o Sterker nog: ik wil zolangzamerhand ook wel eens de minderheid zijn! Elitaire rotmoslims! :hihi:

Max Stirner
23-10-05, 23:33
Geplaatst door Oeroeboeroe

:o Sterker nog: ik wil zolangzamerhand ook wel eens de minderheid zijn!


Wil je hiermee zeggen dat op dit moment de links-extremistische subversieve elementen in de meerderheid zijn in ons mooie kikkerlandje...??


:schok:

Oeroeboeroe
24-10-05, 08:00
Geplaatst door Max Stirner
:schok:


http://posterestante.org/images/marijnissen.jpg