PDA

Bekijk Volledige Versie : Armoede is slechts topje van ijsberg



Juliette
19-10-05, 15:09
De Gentse binnenstad was maandagavond het toneel van een confronterende werkelijkheid.

Terwijl de Gentse studenten in de Overpoort een gedragscode voor studentendopen ondertekenden om af te raken van hun imago van decadente zuiplappen, hield de Beweging van Mensen met een Laag Inkomen en Kinderen vzw honderd meter verder een herdenkingsplechtigheid aan de trappen van het Sint-Pietersplein. Ze brachten hulde aan de slachtoffers van armoede, honger, geweld en uitsluiting in de wereld. Ze ijvert voor een behoorlijke huisvesting en het recht op een betere gezondheidszorg voor armen.

De armen hadden een duidelijke boodschap voor de aanwezige politici: armen bestaan, je kunt ze aanraken. Arme mensen willen dat hun situatie verbetert. Daarom moeten politici zich durven engageren. Vooral behoorlijke huisvesting vinden, is voor vele armen een schrijnend probleem.

De Vlaamse minister van Wonen, Marino Keulen (VLD), bracht de Blijde Boodschap. In de begroting van 2006 trekt hij 309 miljoen euro uit om 2.500 sociale woningen te bouwen en 5.000 andere woningen te renoveren. ,,Investeren in bakstenen is investeren in welzijn", zegt Keulen. ,,Armoede is slechts het topje van de ijsberg. Achter die façade gaan meestal ook andere problemen schuil, zoals een gebrek aan scholing en gezondheidszorg."

Een betere gezondheidszorg voor de armen is daarom een must. ,,90.000 leden van de CM hebben vandaag geen bestaanszeker inkomen", zegt Marc Justaert, voorzitter van de CM. ,,De uitkeringen moeten omhoog."

Nu stellen armen een doktersbezoek al te vaak uit, omdat ze dat niet kunnen betalen. ,,Als arme verlies je altijd", getuigt een man. ,,En dat is soms het eten voor één dag." (yd)

Van onze redacteur Yves Delepeleire

Soldim
19-10-05, 18:18
Geplaatst door Juliette
,,90.000 leden van de CM hebben vandaag geen bestaanszeker inkomen", zegt Marc Justaert, voorzitter van de CM. ,,De uitkeringen moeten omhoog."


Als onafhankelijke arme vraag je toch liever om een baan dan om het omhoog gaan van uitkeringen...? Dit is een slap handje ophouden en roepen dat ze niet goed genoeg voor je zorgen.

Oeroeboeroe
19-10-05, 18:27
Geplaatst door Soldim
onafhankelijke arme

:fpotver: ...bestaat dat eigenlijk wel, een onafhankelijke arme?

Soldim
19-10-05, 18:31
Geplaatst door Oeroeboeroe
:fpotver: ...bestaat dat eigenlijk wel, een onafhankelijke arme?

Schijnbaar dus niet, allemaal afhankelijk van de staat, in bovenstaand geval. Wellicht is er een oorzaak gevolg relatie...?

Oeroeboeroe
19-10-05, 18:35
Geplaatst door Soldim
Wellicht is er een oorzaak gevolg relatie...?

Allicht. Teveel mensen die te besodemieterd zijn om een sociaal systeem in stand te houden. Type belasting = diefstal, zogezegd. Dus worden de minderbedeelden arm. Tegenwoordig al zo arm dat ze naar de voedselbank moeten.

Laat de neoliberalen eerst maar eens volledige werkgelegenheid garanderen!

Soldim
19-10-05, 19:14
Geplaatst door Oeroeboeroe
Allicht. Teveel mensen die te besodemieterd zijn om een sociaal systeem in stand te houden. Type belasting = diefstal, zogezegd. Dus worden de minderbedeelden arm. Tegenwoordig al zo arm dat ze naar de voedselbank moeten.

Laat de neoliberalen eerst maar eens volledige werkgelegenheid garanderen!

Neoliberalen en garanderen gaan niet samen.

Bovendien is het de vraag hoeveel de zogenaamd minder bedeelden kunnen eisen/vragen van de rest van de samenleving.

freya
19-10-05, 19:40
Geplaatst door Soldim
Als onafhankelijke arme vraag je toch liever om een baan dan om het omhoog gaan van uitkeringen...? Dit is een slap handje ophouden en roepen dat ze niet goed genoeg voor je zorgen.

Er zijn ook mensen die niet in staat zijn om te werken. :moe:

~Panthera~
19-10-05, 19:47
Geplaatst door Soldim
Neoliberalen en garanderen gaan niet samen.

Bovendien is het de vraag hoeveel de zogenaamd minder bedeelden kunnen eisen/vragen van de rest van de samenleving.


:moe:

:kotsen:

mark61
19-10-05, 19:47
Geplaatst door Oeroeboeroe
:fpotver: ...bestaat dat eigenlijk wel, een onafhankelijke arme?

Afrika zit er vol mee.

mark61
19-10-05, 19:49
Geplaatst door freya
Er zijn ook mensen die niet in staat zijn om te werken. :moe:

Yep. Maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over een-oudergezinnen. Meestal 'verlaten' vrouwen met kinderen. Ik schat dat die vnl. in de problemen komen doordat vaders zijn alimentatie niet betaalt. Er is geen instantie die daar achteraan zit. Ik weet niet waarom. In Engeland begint dat nu een beetje te komen geloof ik.

freya
19-10-05, 19:54
Geplaatst door mark61
Yep. Maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over een-oudergezinnen. Meestal 'verlaten' vrouwen met kinderen. Ik schat dat die vnl. in de problemen komen doordat vaders zijn alimentatie niet betaalt. Er is geen instantie die daar achteraan zit. Ik weet niet waarom. In Engeland begint dat nu een beetje te komen geloof ik.

En er zijn geen alleenstaande ouders die niet kunnen werken?

Dit gaat over Belgie, maar in Nederland wordt alimentatie ven een bijstandsuitkering ingehouden. En de bijstanduitkeringen zijn gewoon te laag om fatsoenlijk een stel kinderen mee op te kunnen voeden :moe:

~Panthera~
19-10-05, 19:55
Geplaatst door mark61
Yep. Maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over een-oudergezinnen. Meestal 'verlaten' vrouwen met kinderen. Ik schat dat die vnl. in de problemen komen doordat vaders zijn alimentatie niet betaalt. Er is geen instantie die daar achteraan zit. Ik weet niet waarom. In Engeland begint dat nu een beetje te komen geloof ik.


Precies, dus voordat die achterlijke nitwits op gebouwen gaan klimmen, zou ik, als ik hun was, maar eens eerst aan de verplichtingen voldoen die ze tegenover hun kinderen hebben. :moe:
Maar in de meeste gevallen is 100 euro per maand voor de kinderen al "te veel".
En inderdaad, de sociale dienst doet geen ruk, en de vrouwen waar het om gaat krijgen dat bedrag minder per maand, als ze een uitkering hebben, dus WIE is hier de lul ?
Nou, niet de "vaders" in de meeste gevallen.
Dus wat blijft er voor de moeders over om de heren onder druk te zetten om WEL te betalen, omdat het niet anders kan, in sommige gevallen ??
3 x raden. :moe:
Maar ja, dan wordt meneer boos. :kotsen: en gaan we op daken klimmen.
Sorry, maar ik heb geen greintje respect voor dat soort eikels.


De goede vaders daargelaten. :roken:

mark61
19-10-05, 20:24
Geplaatst door freya
... maar in Nederland wordt alimentatie ven een bijstandsuitkering ingehouden. En de bijstanduitkeringen zijn gewoon te laag om fatsoenlijk een stel kinderen mee op te kunnen voeden :moe:

O is dat zo? Dat skiet niet op dus. Dan krijg je een baan zoeken, maar de kinderopvang kost meer dan het verschil uitkering - salaris? Yep.

Nou ja, fatsoenlijk. Try Africa instead.

~Panthera~
19-10-05, 20:30
Geplaatst door mark61
O is dat zo? Dat skiet niet op dus. Dan krijg je een baan zoeken, maar de kinderopvang kost meer dan het verschil uitkering - salaris? Yep.

Nou ja, fatsoenlijk. Try Africa instead.


Yep, dat is zo.
En Afrika staat ook in de top 10 rijkste landen ter wereld ?

Nee ? dan valt er niets te vergelijken.

Juliette
19-10-05, 21:28
Geplaatst door Soldim
Als onafhankelijke arme vraag je toch liever om een baan dan om het omhoog gaan van uitkeringen...? Dit is een slap handje ophouden en roepen dat ze niet goed genoeg voor je zorgen.

Helemaal gelijk :duim:

De fatsoenlijke banen liggen hier zo voor het oprapen. Economie boomt als nooit tevoren. Wie dat niet wil zien is een onverbeterlijke luiaard en profiteur. Zeker als je geen deftig diploma hebt en een paar koters om voor te zorgen.

Aanpakken die handel! :duim:

MaRiaH
19-10-05, 21:41
Geplaatst door Soldim
Neoliberalen en garanderen gaan niet samen.

Bovendien is het de vraag hoeveel de zogenaamd minder bedeelden kunnen eisen/vragen van de rest van de samenleving.

zo hey, wat ga jij kort door de bocht..

Zouden die mensen misschien een voorgeschiedenis hebben?
Ik ken er namelijk genoeg die zoveel jaar sociale lasten hebben betaald dat ze nu gewoon hun eigen uitkering financieren.

was het daar niet voor bedoeld? :jammer:

iedereen kan in die situatie terecht komen.. jij ook.
Be careful what You wish for..

Soldim
20-10-05, 03:28
Geplaatst door Juliette
Helemaal gelijk :duim:

De fatsoenlijke banen liggen hier zo voor het oprapen. Economie boomt als nooit tevoren. Wie dat niet wil zien is een onverbeterlijke luiaard en profiteur. Zeker als je geen deftig diploma hebt en een paar koters om voor te zorgen.

Aanpakken die handel! :duim:

Als je van mening bent dat er niet genoeg banen zijn, vraag dan om geld te steken in het creeeren van banen ipv dat geld te besteden aan uitkeringen.

Soldim
20-10-05, 03:32
Geplaatst door MaRiaH
zo hey, wat ga jij kort door de bocht..


One does ones best :ego:




Zouden die mensen misschien een voorgeschiedenis hebben?
Ik ken er namelijk genoeg die zoveel jaar sociale lasten hebben betaald dat ze nu gewoon hun eigen uitkering financieren.

was het daar niet voor bedoeld? :jammer:


Natuurlijk, maar het zijn meestal de beroepsuitkeringstrekkers die het hardst schreeuwen. Degenen die het druk hebben met het vinden van een nieuwe baan, volgen van cursusen om hun kansen op een baan te vergroten etc. vind je veel minder vaak bij dat soort clubjes.



iedereen kan in die situatie terecht komen.. jij ook.

Be careful what You wish for..

Als ik m'n baan verlies zal de Belgische regering me een uitkering even?? Gaaf!! :D :D