PDA

Bekijk Volledige Versie : Saddam zegt onschuldig te zijn, proces verdaagd tot 28 november



NIS
19-10-05, 15:35
Saddam zegt onschuldig te zijn, proces verdaagd tot 28 november
Uitgegeven op Woensdag 19 oktober 2005 om 04:10:52

(Novum/AP) - Saddam Hussein heeft zich op de eerste dag van zijn proces gezegd onschuldig te zijn aan de hem ten laste gelegde feiten, waaronder het vermoorden en martelen van sjiitische Irakezen. De 68-jarige Saddam nam een uitdagende houding aan. Hij zei de autoriteit van de rechtbank niet te erkennen en weigerde tegenover de rechter zijn naam te noemen.

Behalve moord en marteling worden Saddam en zijn zeven medebeklaagden illegale deportatie en detentie ten laste gelegd in verband met de bloedige wraakactie die volgde op een mislukte aanslag op Saddam in Dujail. Bijna 150 inwoners van deze sjiitische plaats werden om het leven gebracht.

Nadat de voorzittende rechter, Rizgar Mohammed Amin, de verdachten op hun rechten had gewezen en de aanklachten tegen hen voorgelezen, vroeg hij elk van hen om hun reactie, te beginnen met Saddam. "Meneer Saddam, ga uw gang. Bent u schuldig of onschuldig?", vroeg hij. Saddam, die gedurende de hele zitting een koran in zijn handen hield, antwoordde: "Ik heb gezegd wat ik heb gezegd. Ik ben niet schuldig." "Onschuldig", liet de rechter, een Koerd, optekenen.

De drie uur durende zitting verliep stormachtig. Saddam twistte langdurig met de rechters en toen er een pauze werd aangekondigd en twee bewakers hem bij zijn armen pakten reageerde hij woedend en ontstond er een handgemeen. Het eindigde ermee dat Saddam zijn zin kreeg en op eigen kracht de rechtszaal uit mocht lopen, gevolgd door de bewakers. Na de pauze maakte de rechter bekend dat de zitting werd verdaagd tot 28 november.

De namen van de rechters zijn om veiligheidsredenen geheim gehouden en alleen Amins naam werd vlak voor het begin van het proces bekendgemaakt. De camera van de rechtbank zoomde regelmatig op hem in, maar de andere rechters bleven buiten beeld.

Aan het begin van het proces ging de 68-jarige Saddam, met baard en gekleed in een donkergrijs pak en wit overhemd met openstaande kraag, staan en vroeg hij Amin naar zijn naam. "Ik wil weten wie u bent."

"Ik behoud mijn constitutionele rechten als de president van Irak", zei Saddam. "Ik erken de instantie niet die u gemachtigd heeft (...) ik verantwoord mij niet voor deze zogenaamde rechtbank, met alle respect." Toen Amin hem vroeg zich formeel te identificeren, weigerde hij dat en herhaalde aansporingen hadden geen resultaat. Uiteindelijk zei Amin dat Saddam moest gaan zitten en las hij zelf diens naam en titel - voormalig president van Irak - op. Dat laatste wekte protest van Saddam, die volhoudt nog in functie te zijn.

Onder Saddams medebeklaagden zijn de voormalige inlichtingenchef Barazan Ibrahim, het hoofd van de vroegere revolutionaire rechtbank Awad Hamed al-Bandar en voormalig vice-president Taha Yassin Ramadan. De anderen vervulden minder hoge functies. Saddam arriveerde als laatste van de groep in de rechtszaal. "Vrede zij met u" zei tegen zijn medebeklaagden voor hij naast Al-Bandar plaatsnam in de beklaagdenbank.

Ramadan weigerde eveneens zich te identificeren. "Ik herhaal wat president Saddam Hussein heeft gezegd", zei hij. De anderen noemden wel hun namen.

Tegen het einde van de zitting vroeg Saddams advocaat Khaled al-Dulaimi de rechter om de namen van de personen die tegen Saddam zullen getuigen. Deze zijn strikt geheim gehouden om vergeldingsaanslagen op hen te voorkomen. Amin zei dat Al-Dulaimi de namen kon opvragen bij het openbaar ministerie, maar zei niet of hij het OM zal opdragen ze bekend te maken. Vervolgens vroeg Al-Dulaimi de rechter meer tijd voor de verdediging om zich voor te bereiden, waarop Amin de zaak verdaagde tot 28 november.

De rechtszitting werd gehouden in het marmeren gebouw waar vroeger de Baath-partij haar hoofdkwartier had. Het gebouw, in de zwaarbewaakte Groene Zone waar de Iraakse regering, het parlement en de Amerikaanse en Britse ambassade zijn gevestigd, is omgeven met drie meter hoge muren om autobomaanslagen te voorkomen en wordt bewaakt door Amerikaanse en Iraakse militairen.

De zitting van woensdag werd met een haf uur vertraging uitgezonden door de Iraakse televisie en satellietzenders. Vooral sjiieten en Koerden konden niet wachten om de man die hun bevolkingsgroepen zoveel leed heeft berokkend, in de beklaagdenbank te zien.

Voor wat hun tijdens dit eerste proces ten laste wordt gelegd kunnen Saddam en de anderen de doodstraf krijgen. Als dat gebeurt, is er kans dat Saddam meteen wordt opgehangen en dat andere rechtszaken die tegen hem worden voorbereid niet meer zullen plaatsvinden.

~Panthera~
19-10-05, 15:39
"Ik ben niet schuldig." :moe:

Nee, iedereen is Gekke Gerrit. :rolleyes:

Arvid
19-10-05, 16:24
Saddam maakt gebruik van dezelfde tactiek als Milosevic en zelfs Ceausescu. Die claim(d)en allebei onschuldig te zijn en de court niet te erkennen. Alleen bij Milosevic moddert de rechtszaak al 5 jaar voort terwijl Ceausescu na 1 dag gewoon werd geexecuteerd.

Oeroeboeroe
19-10-05, 16:55
:roker: Saddam is onschuldig, want (nog) niet veroordeeld.

mark61
19-10-05, 20:22
Geplaatst door Arvid
Saddam maakt gebruik van dezelfde tactiek als Milosevic en zelfs Ceausescu. Die claim(d)en allebei onschuldig te zijn en de court niet te erkennen. Alleen bij Milosevic moddert de rechtszaak al 5 jaar voort terwijl Ceausescu na 1 dag gewoon werd geexecuteerd.

Jah, opvallend. Opeens een beroep doen op rechtsregels waar ze hun hele leven hun reet mee hebben afgeveegd. Dat 'proces' van het genie van de Karpaten was natuurlijk een lachertje. Als je ervan houdt.

Oeroeboeroe
19-10-05, 21:18
Geplaatst door Woman
Saddam heeft toch ook bijna niks gedaan?


Hij heeft immers haast alles Laten doen.

:roker: Daar hebben ze bij het proces tegen Eichmann een mooie term voor bedacht.

Schreibtischmörder.

MaRiaH
19-10-05, 21:25
Geplaatst door Woman
Feit blijft dan nog dat hij niks heeft Gedaan. Hij heeft het bedacht en opdracht toe gegeven. Maar dat is weer wat anders.


:fucyc:

Dat is nog veel ernstiger... !!!

Als hij geen opdracht had gegeven was het niet gebeurd..
Hij is verantwoordelijk, dus schuldig.

(jaja Oeroe, pas als hij veroordeeld is.. :giechel: )

Oeroeboeroe
19-10-05, 21:33
Geplaatst door Woman
Vat je m?

:D Nee, ik heb teveel grijze cellen verloren vandaag, denk ik.

MaRiaH
19-10-05, 21:48
Geplaatst door Woman
Vat je m?

vat JIJ em..

je beweringen kloppen dus niet.

gh.wille
19-10-05, 21:59
Geplaatst door Oeroeboeroe
:roker: Daar hebben ze bij het proces tegen Eichmann een mooie term voor bedacht.

Schreibtischmörder.

Leuk , maar heb ook wel gehoort dat Saddam , zelf ook wel mensen heeft gedood , afgezien daarvan dat moeten ze eerst maar bewijzen .
Hij heeft een goede advocaat n.l zijn eigen dochter dus die wil wel knokken het blijft ten slotte ook haar vader ,al met al vind ik het ook wel trieste zaak en ik ben tegen de DOODSTRAF , er is al genoeg gemoord dunkt mij .
Het is moeilijk om een standpunt in te nemen , feit is wel dat deze man ten koste van zijn doorgaans arme bevolking , in overdadige luxe leefde , en het ook niet zo nauw nam met de wetten van de KORAN , waar die zich nu achter beschermd !
:moe:

Oeroeboeroe
19-10-05, 22:41
Geplaatst door Woman
Ammeni 7asnak.

Dat is een erg makrouhe opmerking :ego: .

mulan
19-10-05, 22:46
Wat een amateuristische vertoning was dat zeg.Als dat nu de waarheid boven moet gaan halen (wat ze natuurlijk niet gaan doen) dan kunnen ze net zo goed geen rechtzaak beginnen en gewoon meteen levenslang/doodstraf uitdelen. En de argumenten dat de Irakezen dit willen blabla telt gewoon niet aangezien je bij rechtspraak niet op emotionele basis hoort te berechten.Daarnaast bestaat er niet DE Irakees.Internationaal strafhof zou dus het beste zijn.Kan die ook berecht worden voor al zijn anderen misdaden (Iran aangevallen zonder reden,Koeweit idem.....vraag me dan overigens af wanneer mensen als Bush dan voor de rechter zullen gaan komen maar goed) en kunnen anderen medeplichtigen en de smerige spelletjes achter de schermen mooi naar boven komen.

mark61
21-10-05, 11:56
Saddam trial lawyer is found dead

A lawyer who was defending an associate of Saddam Hussein has been found dead in Baghdad, a day after being abducted.
Sadoun Nasouaf al-Janabi, thought to be one of 13 defence lawyers in court when the trial opened on Wednesday, had been shot in the head and chest.

Four of the five Saddam trial judges and many of the lawyers have chosen to remain anonymous for safety reasons.

The Iraqi lawyers' union said the killing would have "grave repercussions".

"This will hinder lawyers from defending those held for political reasons," Diaa al-Saadi, an official from the union, said.

Identification

Mr Janavi's body was dumped shortly after he was taken from his office in eastern Baghdad on Thursday evening.

He was found outside the city's Firdous Mosque. The body was identified on Friday morning.

Mr Janabi was acting for one of Saddam Hussein's co-defendants, Awad Hamed al-Bandar.

One report said seven other people were seized along with him on Thursday.

Saddam Hussein's trial was adjourned until 28 November after opening on Wednesday.

The names of the chief judge and the top prosecutor were the only ones revealed.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4363582.stm

~Panthera~
21-10-05, 12:34
Geplaatst door mark61
Saddam trial lawyer is found dead




Vind je het gek, dat niemand meer wil getuigen ? :moe:
Gaat goed zo.