PDA

Bekijk Volledige Versie : Gereformeerde Pro-homoboek door schrijver teruggenomen en verspreiding stopgezet.



Zwarte Schaap
21-10-05, 13:33
Dr. Loonstra neemt boek homofilie terug

Boekencentrum zet verdere verspreiding stop

ZWOLLE - Dr. B. Loonstra, predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Emmeloord, heeft zijn boekje ”Hij heeft een vriend. Homorelaties in de christelijke gemeente” teruggenomen. Ook heeft hij opdracht gegeven de verspreiding ervan te stoppen.

Dat maakte de classis Zwolle van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK), die donderdag bijeenkwam in Zwolle, vrijdagmorgen bekend.

In zijn boekje, een uitgave van Boekencentrum in Zoetermeer, stelt dr. Loonstra, mede op grond van Paulus’ woorden ”Alles is geoorloofd” dat aan „homoseksuele relaties in liefde en trouw” binnen de gemeente van Christus ruimte gegeven zou moeten worden.

De publicatie leidde tot grote commotie binnen de CGK en ook daarbuiten. Onder andere de kerkenraad van de cgk van Elburg diende bij de classis Zwolle een bezwaarschrift in.

Volgens het persbericht dat de classis vrijdagmorgen uitgaf, heeft dr. Loonstra zijn boekje teruggenomen „om de weg vrij te maken voor een instructie, in de hoop dat er bezinning zal kunnen komen die gekenmerkt wordt door een zorgvuldig luisteren naar de Schrift en naar elkaar, in gebondenheid aan de gereformeerde belijdenis.” In een instructie wordt aan de generale synode (GS) gevraagd zich te buigen over een bepaald onderwerp, in dit geval homofilie. De GS heeft de mogelijkheid een studiecommissie in het leven roepen die zich daarmee gaat bezighouden.

De classis Zwolle heeft een commissie ingesteld die „een instructie voorbereidt voor de GS van 2007 om te komen tot een schriftuurlijk gefundeerde visie op homofilie.” Daarbij dient ze uit te gaan van „het bestaande classisbesluit van 28 februari 2004 dat de Heilige Schrift geen enkele ruimte laat voor de homoseksuele praxis, maar deze als zonde typeert.” Aanleiding voor genoemd classisbesluit was dat de kerkenraad van de cgk van Zwolle had besloten homofielen die samenleven met iemand van hetzelfde geslacht als „broeders en zusters in volle rechten” te blijven erkennen.

Het feit dat dr. Loonstra zijn boekje heeft teruggenomen, betekent volgens de classis Zwolle „dat een nieuwe situatie is ontstaan waardoor de ingediende appels tegen genoemd boekje niet behandeld kunnen worden.”

De classis verklaart „dankbaar” te zijn dat de Emmeloordse predikant zijn publicatie heeft teruggenomen en „zich zal onthouden van publiek spreken of schrijven over homorelaties.” Tegelijkertijd „betreurt” zij het dat het boekje is verschenen „en dat dit in onze kerken en daarbuiten tot veel verwarring en onrust heeft geleid.”

Classisscriba ds. A. van Heteren wilde vrijdagmorgen geen nadere toelichting geven op het persbericht. Ook dr. Loonstra zelf gaf desgevraagd aan geen reactie te willen geven. „We hebben met elkaar afgesproken dat we het bij het persbericht zouden laten en dat doe ik dan ook.”


Bron: Reformatorisch Dagblad 21/10/05

freya
21-10-05, 13:58
Zo zo





censuur




iemand de mond gesnoerd




volgt er nog een rituele boekverbranding?







Eens kijken wat "verlicht" Nederland hier over te zeggen heeft






:moe:










heel erg :moe:

~Panthera~
21-10-05, 14:00
Gaat lekker. :moe:

freya
21-10-05, 21:12
:argwaan: waarom heeft iemand als GJ dan helemaal niks te zeggen over het ondemocratisch gehalte van het gereformeerde geloof?
Vraag ik mij dan af :vreemd:

freya
21-10-05, 21:15
Een aardige analyse van democratie en vrijheid van meningsuiting als westers cultuur en erfgoed zou ook interessant zijn :tik:



Iemand?



Niemand? :cheefbek:

Wortel
21-10-05, 22:20
Het zij nog maar weer eens gezegd dat de christelijk gereformeerde kerk niets te maken heeft met de Protestantse Kerk in Nederland. Daar zitten ook veel voormalige gereformeerden in -ik ben er een van- maar zowel een Doberman als een Pekinees kunnen natuurlijk gewoon Fikkie heten.


waarom heeft iemand als GJ

Freya help me even want ik mis wat. Wie is GJ?

freya
21-10-05, 22:28
Geplaatst door Wortel
Het zij nog maar weer eens gezegd dat de christelijk gereformeerde kerk niets te maken heeft met de Protestantse Kerk in Nederland. Daar zitten ook veel voormalige gereformeerden in -ik ben er een van- maar zowel een Doberman als een Pekinees kunnen natuurlijk gewoon Fikkie heten.



Freya help me even want ik mis wat. Wie is GJ?

Gerrit Jan/Ehnaton/enz