PDA

Bekijk Volledige Versie : Moderne islam



Spitsboef
22-10-05, 00:14
De moderne moslim


Velen zullen de titel hierboven als een contradictio in terminis beschouwen. Vaak wordt immers geopperd dat de islam een model zou zijn dat door de leden ervan desnoods met geweld wordt opgelegd aan de andersdenkenden. Maar niemand kan ontkennen dat de, zogenaamde, moderne moslims niet bestaan! Om te zeggen dat je een moderne moslim bent, gaat mij te ver. IK zal mezelf nooit en te nimmer een moderne moslim noemen. Simpel om het feit dat de islam een vernieuwing is. De moderne islam is mijns inziens een verdoemenis. De eén heeft dat niet door en raad ik daarom oprecht aan om in de boeken te bladeren, zodat ‘ie ook wat te weten komt over de islam. En de ander zegt dat hij een moderne moslim is, omdat hij een Diesel broek en geen Pakistaanse jurk(!?) aan heeft. Ieder voor zich en Allah swt voor allen…

Ik wil niet oordelen, maar helaas, wanneer je het over de feiten hebt dan keren de mensen jou de rug toe en maken je voor een ‘kafir’ of een murtad uit. In hun ogen ben je een ongelovige als je de staat Nederland erkent, om maar wat te noemen…

Ik weet niet of ik ze serieus moet nemen of toch maar doen alsof iemand op m’n rug krabt. Maar als je bedenkt dat zelfs de AIVD die lui in de gaten houdt, dan is er wel iets vreemds aan de hand. Een snotneus van een jaar of 19 die heel Nederland op z’n kop zet en daarom ook het zes uur journaal haalt is hilarisch en tegelijkertijd zorgwekkend. Wellicht heeft de AIVD niets te doen en willen zij ook in het nieuws komen. Er is ook niet niks gebeurd bij de AIVD de laatste jaren. Documenten die opeens verdwenen blijken te zijn etc. Om nu over te gaan op invallen bij kleine kinderen in de buurt die het stoer vinden om aangehouden te worden door politiemannen in bivakmutsen? Tja, zelfs de politie schijnt bang te zijn voor die lui. Het kan toch niet gekker worden met dit kikkerlandje.

Vrijdag. School begint over een uur of twee. Maar voordat ik de deur uit ga, luister ik altijd naar de radio om het laatst(e) nieuws op te vangen. Nederland is in rep en roer: de AIVD deed invallen in heel het land. Het Binnenhof was hermetisch afgesloten. De politici kregen extra bewaking. De uren leken voor Nederland te zijn geteld.

De leider van de zogenaamde Hofstadgroep zit er ook tussen. Leider? Goh, wie zal het zijn? Sam Aatje! Hij blijkt de leider te zijn, volgens alle berichtgevingen. Het was eerst Mohammed B. maar nu heeft Samir A. promotie gemaakt in de media. Het hoofd van de AIVD vertelde met trots dat ze Sam te pakken hadden gekregen. Ik dacht meteen, het zit nog steeds vers in hun geheugen en het zit hen dwars en het knaagt aan ze dat hij vrijgesproken was, alleen vergeet men dat er geen bewijs was tegen hem. En maar schreeuwen dat de dader vrij rondliep. Was het een autochtoon in een gemiddelde kinderverkrachtingszaak geweest, dan mochten we niet oordelen zolang er geen sluitend bewijs was. Maar van Samir weet men het zeker. En nu willen ze hem, koste wat kost, achter de tralies droppen. Ik moest lachen om de woorden van het AIVD-hoofd. Ik dacht toen meteen aan drie weken geleden, toen ik in Amsterdam bij m’n neefje op bezoek was. Hij had me toen voorgesteld aan een jonge man met een dun baardje die in gesprek was met z’n vrienden. “Dit is Sam, Sam dit is Mo”, zei mijn neef. “Mo van Rotterdam?”, vroeg de onbekende jonge man mij. Hij blijkt me te herkennen. “Ik ben Sam, herken je me niet meer, Mootje?”, vroeg hij met een glimlach.

Hij die me altijd groette met een ‘box’, geeft me nu een hand. Hij die me met trots aan z’n vriendinnen voorstelde. De ene week was het Babet en de ander week had hij een nieuwe die een Jeanette bleek te zijn. Hij die me altijd een ‘bacootje’ aanbood, als hij me zag. En ik op mijn beurt z’n drankje weigerde, omdat ik ook van een cola light vrolijk van werd. Hij die me nog 5 euro moet terug geven…

Ik ben het niet verleerd. Ik vroeg hem altijd, als hij zonder een “chickie” naar mij toekwam, of hij ze weer heeft gedumpt. Zonder na te denken vroeg ik hem hetzelfde, wat ik hem vroeger ook vroeg. Hij antwoordde met trots dat hij getrouwd is en niet meer aan die rotzooi denkt. Ik was blij voor hem. Ik moest wel lachen, omdat hij niet had verwacht dat ik het hem zou vragen. Tja, wist ik veel dat m’n woorden iets bij hem teweeg zouden brengen.

Het waren leuke tijden met die jongen. Alleen heeft hij nu een ander pad gekozen dan ik. Hij wilde op tv komen, ik niet. Na een jointje te hebben gerookt, begon hij uit het niets te lachen. Als hij stoned was vertelde hij ons rare verhalen. Ik herinner me de verhalen die hij altijd vertelde, als het ‘gras’ zijn gemoedstoestand kietelde. Z’n verhalen gingen altijd over z’n ex-vriendinnetjes, die hij wel en niet gehad heeft en wat hij allemaal met ze deed. Met de eén heeft hij het uitgemaakt, omdat de hond van z’n vriendin, Lex, z’n nieuwe Prada schoenen had opgevreten. Iedereen ging stuk, wanneer hij het ons vertelde. Het waren leuke tijden met die lui. Het verbaast me wel, dat juist zij zijn geworden hoe ze nu zijn.

Wat een jointje met Sam heeft gedaan!

Jointjes hebben hem doen zweven naar de zevende hemel. Hij rook en zag wat hij interpreteerde als God. Wie zijn wij om dat gevoel van hem af te pakken. Hij dacht de Engelen te zien, de één trok hem naar binnen en de ander aaide hem over z’n bol. Weet ik veel, kan toch?

Echter het zou me nu niet meer verbazen, als ik Krimo met een baardje zie lopen. Nee, echt niet dat het me nu zou verbazen. Krimo die, als hij dronken was, het lef had om verhalen over de Profeet (vzmh) en de Rissala (The Message) ten gehore te brengen. Hij? De ’skayeri’, dronkelap, van Allebéplein. “Ya Bilal! Authkour Hobal” (Bilal! Aanbidt God Hobal), zei hij nadat hij geen glas bier meer kreeg van de barman, omdat hij meer dan zat was. Wat me van hem is bijgebleven, is dat hij altijd ‘bismi Allah’ zei, alvorens hij een glas bier dronk. En niet te vergeten, na een glas, Hamdullilah zei! Of was het halal bier? Wie zal het zeggen? Krimo is spoorloos nu. De één vertelde me laatst dat hij in Pakistan op een trainingskamp vertoefde met z’n maat Hassan. Hassan de Turk, de grootste dronkelap van de Jordaan. Ze zijn daar aan het trainen. Hebben ze wel nodig, gezien de omvang van hun bierbuiken!

Ik weet, vrijwel zeker, dat Sam de volgende soera uit de Koran kent:

“Zeg: "O ongelovigen. Ik zal niet dienen wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. En ik dien niet wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. Jullie hebben jullie godsdienst en ik heb mijn godsdienst". (109:16)

De Koran stelt bij herhaling dat mensen vrij zijn te geloven wat ze willen.
Daarbij hoort ook de keuze ongelovig te zijn. "Wie het wil, die moet dan geloven en wie het wil, die moet maar ongelovig zijn." (Koran 18:29)

Er is dus niet alleen de vrijheid van, om het even, welke van de Profeten te volgen, maar er is ook de vrijheid God de rug toe te keren of te geloven dat God helemaal niet bestaat.

Maar Mootje toch! Staat er dan niet in de Koran dat wij de ongelovigen mogen doden? "En “wanneer jullie hen die ongelovig zijn [in de strijd] ontmoeten, slaat hen dan dood...” (Koran, 47:4)

Dit vers handelt niet over geloof of ongeloof, maar vestigt principes van de krijgswet. Uit de Sunnah blijkt dat het vers geopenbaard werd naar aanleiding van de strijd om Badr, en dat dit vers alleen van toepassing is op de vijand in een oorlog, een vijand die in de slag om Badr uit ongelovigen bleek te bestaan.

De hoofdregel in de Islam is dat al het leven heilig en onschendbaar is. De Koran stelt dat wie iemand doodt, "het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood" (5:32).
Het vers 47:4 vormt daarop een uitzondering: in een oorlogssituatie kan het doden van de vijand onder bepaalde omstandigheden in het heetst van de strijd toegestaan zijn als men om logistieke en militaire redenen niet in staat is gevangenen te nemen.”

Had je maar veel meer tijd gestoken in je studie, dan had je dit zeker gelezen, zoals ik.

Sam! Ken je me nog? {á la Da Silva…}

Ik had graag willen doorgaan met schrijven, maar ik zie dat het bijna tijd is om te eten. Ik zal straks, als ik een dadeltje naar binnen werk, aan je denken! Moge Allah je doen ontwaken van je onwetendheid, insha’Allah.



M. el H / Spitsboef :) .

Elqalem.nl ©

Bron: vrijheid in de islam (http://spitsboef.toplog.nl/)

Zwarte Schaap
22-10-05, 00:25
Ik ruik een lichte vorm van plagiaat, pas daarmee op! Noem tenminste je gebruikte bron.

Joesoef
22-10-05, 08:24
Veel te veel lettertjes voor een vroege morgen in de ramadan met een virus onder de leden.

NIS
22-10-05, 09:57
Mooi geschreven! :duim:

freya
22-10-05, 11:05
Geplaatst door NIS
Mooi geschreven! :duim:

De eerste alinea is voor mij volstrekt onbegrijpelijk.

Kan iemand mij even uitleggen wat daar nu eigenlijk gezegd wordt.

( na 2x opnieuw beginnen, ben ik niet verder gekomen)

Spitsboef
22-10-05, 11:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ruik een lichte vorm van plagiaat, pas daarmee op! Noem tenminste je gebruikte bron.

Is halal toch? :D

Spitsboef
22-10-05, 11:17
Geplaatst door NIS
Mooi geschreven! :duim:
Dank u. :)

Oeroeboeroe
22-10-05, 11:57
:roker: Toch wel nuttige post. Zonder deze prik zou ik vandaag niet geconfronteerd zijn met de soera's, waaraan gerefereerd wordt.

Spitsboef
23-10-05, 09:41
Geplaatst door Oeroeboeroe
:roker: Toch wel nuttige post. Zonder deze prik zou ik vandaag niet geconfronteerd zijn met de soera's, waaraan gerefereerd wordt.

:strik:

prikkerd
23-10-05, 15:37
Geplaatst door freya
De eerste alinea is voor mij volstrekt onbegrijpelijk.

Kan iemand mij even uitleggen wat daar nu eigenlijk gezegd wordt.

( na 2x opnieuw beginnen, ben ik niet verder gekomen)

Zo! Ik dacht dat ik de enige was die slecht Nederlands kan......Ik begreep namelijk ook geen barst van en als ik niet door het begin kom kan ik de rest ook niet lezen

Zwarte Kat
23-10-05, 15:44
Geplaatst door Spitsboef
Is halal toch? :D

Beter goed gejat dan slecht bedacht

JunkieXL
23-10-05, 16:02
Geplaatst door prikkerd
Zo! Ik dacht dat ik de enige was die slecht Nederlands kan......Ik begreep namelijk ook geen barst van en als ik niet door het begin kom kan ik de rest ook niet lezen

Begin vanaf de derde alinea bij deze zin: "Een snotneus van een jaar of 19 die heel Nederland op z’n kop zet en daarom ook het zes uur journaal haalt is hilarisch en tegelijkertijd zorgwekkend. Wellicht heeft de AIVD ..."

En @Spitsboef,


Wat me van hem is bijgebleven, is dat hij altijd ‘bismi Allah’ zei, alvorens hij een glas bier dronk. En niet te vergeten, na een glas, Hamdullilah zei!

:jeweetog: .. Of tijdens het vasten een McChicken beginnen met 'bismillah'.

Spitsboef
23-10-05, 16:38
Geplaatst door prikkerd
Zo! Ik dacht dat ik de enige was die slecht Nederlands kan......Ik begreep namelijk ook geen barst van en als ik niet door het begin kom kan ik de rest ook niet lezen

Pak anders een woordenboek bij ofZo! :wat?!:

Spitsboef
23-10-05, 16:39
Geplaatst door Zwarte Kat
Beter goed gejat dan slecht bedacht

:wtf:
Dat weet ik toch niej!

Spitsboef
23-10-05, 16:40
Geplaatst door JunkieXL
Begin vanaf de derde alinea bij deze zin: "Een snotneus van een jaar of 19 die heel Nederland op z’n kop zet en daarom ook het zes uur journaal haalt is hilarisch en tegelijkertijd zorgwekkend. Wellicht heeft de AIVD ..."

En @Spitsboef,



:jeweetog: .. Of tijdens het vasten een McChicken beginnen met 'bismillah'.

Je snapt 'em!

:duits:

freya
23-10-05, 16:42
Geplaatst door Spitsboef
Pak anders een woordenboek bij ofZo! :wat?!:

Dat had de schrijver beter kunnen doen.

Spitsboef
23-10-05, 16:48
Geplaatst door freya
Dat had de schrijver beter kunnen doen.
Hier ben ik!

Had je wat? :hihi:

freya
23-10-05, 16:50
Geplaatst door Spitsboef
Hier ben ik!

Had je wat? :hihi:

Ja.

Ik begrijp dus echt niet wat je wilt zeggen in de eerste alinea.

Spitsboef
23-10-05, 17:08
Geplaatst door freya
Ja.

Ik begrijp dus echt niet wat je wilt zeggen in de eerste alinea.
Sorry wist niej dat je een vrouw was! :staart:



Velen zullen de titel hierboven als een contradictio in terminis [/B]{www.woordenboek.nl} beschouwen. Vaak wordt immers geopperd dat de islam een model zou zijn dat door de leden ervan desnoods met geweld wordt opgelegd aan de [B]andersdenkenden . Maar niemand kan ontkennen dat de, zogenaamde, moderne moslims niet bestaan! Om te zeggen dat je een moderne moslim bent, gaat mij te ver. IK zal mezelf nooit en te nimmer een moderne moslim noemen. Simpel om het feit dat de islam een vernieuwing is. De moderne islam is mijns inziens een verdoemenis . De eén heeft dat niet door en raad ik daarom oprecht aan om in de boeken te bladeren, zodat ‘ie ook wat te weten komt over de islam. En de ander zegt dat hij een moderne moslim is, omdat hij een Diesel broek en geen Pakistaanse jurk(!?) aan heeft. Ieder voor zich en Allah swt voor allen…

Joesoef
23-10-05, 17:18
Ik snap er ook geen ruk van.

Spitsboef
23-10-05, 17:21
Stel je toch niej aan! :staart:

Tomas
23-10-05, 17:36
Ik ook niet, maar ik ben dan ook nooit ergens representatief voor. Ik snap de eerste zin al niet. Waar zit de contradictie eigenlijk in. In de 2e zin wordt me dat in ieder geval niet uitgelegd.

Joesoef
23-10-05, 18:01
Geplaatst door Spitsboef
Stel je toch niej aan! :staart:


niemand kan ontkennen dat de, zogenaamde, moderne moslims niet bestaan! Om te zeggen dat je een moderne moslim bent, gaat mij te ver. IK zal mezelf nooit en te nimmer een moderne moslim noemen.


Ik?

Zwarte Schaap
23-10-05, 20:25
Geplaatst door Spitsboef
De moderne moslim

Velen zullen de titel hierboven als een contradictio in terminis beschouwen. Vaak wordt immers geopperd dat de islam een model zou zijn dat door de leden ervan desnoods met geweld wordt opgelegd aan de andersdenkenden . Maar niemand kan ontkennen dat de, zogenaamde, moderne moslims niet bestaan! Om te zeggen dat je een moderne moslim bent, gaat mij te ver. IK zal mezelf nooit en te nimmer een moderne moslim noemen. Simpel om het feit dat de islam een vernieuwing is. De moderne islam is mijns inziens een verdoemenis. De eén heeft dat niet door en raad ik daarom oprecht aan om in de boeken te bladeren, zodat ‘ie ook wat te weten komt over de islam. En de ander zegt dat hij een moderne moslim is, omdat hij een Diesel broek en geen Pakistaanse jurk(!?) aan heeft. Ieder voor zich en Allah swt voor allen…

Ik wil niet oordelen, maar helaas, wanneer je het over de feiten hebt dan keren de mensen jou de rug toe en maken je voor een ‘kafir’ of een murtad uit. In hun ogen ben je een ongelovige als je de staat Nederland erkent, om maar wat te noemen…

Ik weet niet of ik ze serieus moet nemen of toch maar doen alsof iemand op m’n rug krabt. Maar als je bedenkt dat zelfs de AIVD die lui in de gaten houdt, dan is er wel iets vreemds aan de hand. Een snotneus van een jaar of 19 die heel Nederland op z’n kop zet en daarom ook het zes uur journaal haalt is hilarisch en tegelijkertijd zorgwekkend. Wellicht heeft de AIVD niets te doen en willen zij ook in het nieuws komen. Er is ook niet niks gebeurd bij de AIVD de laatste jaren. Documenten die opeens verdwenen blijken te zijn etc. Om nu over te gaan op invallen bij kleine kinderen in de buurt die het stoer vinden om aangehouden te worden door politiemannen in bivakmutsen? Tja, zelfs de politie schijnt bang te zijn voor die lui. Het kan toch niet gekker worden met dit kikkerlandje.

Vrijdag. School begint over een uur of twee. Maar voordat ik de deur uit ga, luister ik altijd naar de radio om het laatst(e) nieuws op te vangen. Nederland is in rep en roer: de AIVD deed invallen in heel het land. Het Binnenhof was hermetisch afgesloten. De politici kregen extra bewaking. De uren leken voor Nederland te zijn geteld.

De leider van de zogenaamde Hofstadgroep zit er ook tussen. Leider? Goh, wie zal het zijn? Sam Aatje! Hij blijkt de leider te zijn, volgens alle berichtgevingen. Het was eerst Mohammed B. maar nu heeft Samir A. promotie gemaakt in de media. Het hoofd van de AIVD vertelde met trots dat ze Sam te pakken hadden gekregen. Ik dacht meteen, het zit nog steeds vers in hun geheugen en het zit hen dwars en het knaagt aan ze dat hij vrijgesproken was, alleen vergeet men dat er geen bewijs was tegen hem. En maar schreeuwen dat de dader vrij rondliep. Was het een autochtoon in een gemiddelde kinderverkrachtingszaak geweest, dan mochten we niet oordelen zolang er geen sluitend bewijs was. Maar van Samir weet men het zeker. En nu willen ze hem, koste wat kost, achter de tralies droppen. Ik moest lachen om de woorden van het AIVD-hoofd. Ik dacht toen meteen aan drie weken geleden, toen ik in Amsterdam bij m’n neefje op bezoek was. Hij had me toen voorgesteld aan een jonge man met een dun baardje die in gesprek was met z’n vrienden. “Dit is Sam, Sam dit is Mo”, zei mijn neef. “Mo van Rotterdam?”, vroeg de onbekende jonge man mij. Hij blijkt me te herkennen. “Ik ben Sam, herken je me niet meer, Mootje?”, vroeg hij met een glimlach.

Hij die me altijd groette met een ‘box’, geeft me nu een hand. Hij die me met trots aan z’n vriendinnen voorstelde. De ene week was het Babet en de ander week had hij een nieuwe die een Jeanette bleek te zijn. Hij die me altijd een ‘bacootje’ aanbood, als hij me zag. En ik op mijn beurt z’n drankje weigerde, omdat ik ook van een cola light vrolijk van werd. Hij die me nog 5 euro moet terug geven…

Ik ben het niet verleerd. Ik vroeg hem altijd, als hij zonder een “chickie” naar mij toekwam, of hij ze weer heeft gedumpt. Zonder na te denken vroeg ik hem hetzelfde, wat ik hem vroeger ook vroeg. Hij antwoordde met trots dat hij getrouwd is en niet meer aan die rotzooi denkt. Ik was blij voor hem. Ik moest wel lachen, omdat hij niet had verwacht dat ik het hem zou vragen. Tja, wist ik veel dat m’n woorden iets bij hem teweeg zouden brengen.

Het waren leuke tijden met die jongen. Alleen heeft hij nu een ander pad gekozen dan ik. Hij wilde op tv komen, ik niet. Na een jointje te hebben gerookt, begon hij uit het niets te lachen. Als hij stoned was vertelde hij ons rare verhalen. Ik herinner me de verhalen die hij altijd vertelde, als het ‘gras’ zijn gemoedstoestand kietelde. Z’n verhalen gingen altijd over z’n ex-vriendinnetjes, die hij wel en niet gehad heeft en wat hij allemaal met ze deed. Met de eén heeft hij het uitgemaakt, omdat de hond van z’n vriendin, Lex, z’n nieuwe Prada schoenen had opgevreten. Iedereen ging stuk, wanneer hij het ons vertelde. Het waren leuke tijden met die lui. Het verbaast me wel, dat juist zij zijn geworden hoe ze nu zijn.

Wat een jointje met Sam heeft gedaan!

Jointjes hebben hem doen zweven naar de zevende hemel. Hij rook en zag wat hij interpreteerde als God. Wie zijn wij om dat gevoel van hem af te pakken. Hij dacht de Engelen te zien, de één trok hem naar binnen en de ander aaide hem over z’n bol. Weet ik veel, kan toch?

Echter het zou me nu niet meer verbazen, als ik Krimo met een baardje zie lopen. Nee, echt niet dat het me nu zou verbazen. Krimo die, als hij dronken was, het lef had om verhalen over de Profeet (vzmh) en de Rissala (The Message) ten gehore te brengen. Hij? De ’skayeri’, dronkelap, van Allebéplein. “Ya Bilal! Authkour Hobal” (Bilal! Aanbidt God Hobal), zei hij nadat hij geen glas bier meer kreeg van de barman, omdat hij meer dan zat was. Wat me van hem is bijgebleven, is dat hij altijd ‘bismi Allah’ zei, alvorens hij een glas bier dronk. En niet te vergeten, na een glas, Hamdullilah zei! Of was het halal bier? Wie zal het zeggen? Krimo is spoorloos nu. De één vertelde me laatst dat hij in Pakistan op een trainingskamp vertoefde met z’n maat Hassan. Hassan de Turk, de grootste dronkelap van de Jordaan. Ze zijn daar aan het trainen. Hebben ze wel nodig, gezien de omvang van hun bierbuiken!

Ik weet, vrijwel zeker, dat Sam de volgende soera uit de Koran kent:

“Zeg: "O ongelovigen. Ik zal niet dienen wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. En ik dien niet wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. Jullie hebben jullie godsdienst en ik heb mijn godsdienst". (109:16)

De Koran stelt bij herhaling dat mensen vrij zijn te geloven wat ze willen.
Daarbij hoort ook de keuze ongelovig te zijn. "Wie het wil, die moet dan geloven en wie het wil, die moet maar ongelovig zijn." (Koran 18:29)

Er is dus niet alleen de vrijheid van, om het even, welke van de Profeten te volgen, maar er is ook de vrijheid God de rug toe te keren of te geloven dat God helemaal niet bestaat.

Maar Mootje toch! Staat er dan niet in de Koran dat wij de ongelovigen mogen doden? "En “wanneer jullie hen die ongelovig zijn [in de strijd] ontmoeten, slaat hen dan dood...” (Koran, 47:4)

Dit vers handelt niet over geloof of ongeloof, maar vestigt principes van de krijgswet. Uit de Sunnah blijkt dat het vers geopenbaard werd naar aanleiding van de strijd om Badr, en dat dit vers alleen van toepassing is op de vijand in een oorlog, een vijand die in de slag om Badr uit ongelovigen bleek te bestaan.

De hoofdregel in de Islam is dat al het leven heilig en onschendbaar is. De Koran stelt dat wie iemand doodt, "het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood" (5:32).
Het vers 47:4 vormt daarop een uitzondering: in een oorlogssituatie kan het doden van de vijand onder bepaalde omstandigheden in het heetst van de strijd toegestaan zijn als men om logistieke en militaire redenen niet in staat is gevangenen te nemen.”

Had je maar veel meer tijd gestoken in je studie, dan had je dit zeker gelezen, zoals ik.

Sam! Ken je me nog? {á la Da Silva…}

Ik had graag willen doorgaan met schrijven, maar ik zie dat het bijna tijd is om te eten. Ik zal straks, als ik een dadeltje naar binnen werk, aan je denken! Moge Allah je doen ontwaken van je onwetendheid, insha’Allah.



M. el H / Spitsboef :) .


Elqalem.nl ©

Gebruikte bron: http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert2.htm

Nogmaals:

Rood = plagiaat

Plagiaat is een doodzonde voor een schrijver. Ik wil dat je dit als beginnend schrijver afleert en nooit meer toepast. Doe je dat niet dan zul je in de toekomst afgemaakt worden door je critici.

Zeg datgene wat je wilt zeggen in je eigen woorden of geef tenminste de bron aan van je gekopieerde citaten!

Tomas
23-10-05, 20:32
Godsdientsvrijheid in de Islam

Sommigen zullen de titel van dit werkstuk als een contradictio in terminis beschouwen. Vaak wordt immers geopperd dat Islam een model zou zijn dat door de leden ervan desnoods met geweld wordt opgelegd aan andersdenkenden.

Aha, nu snap ik de contradictie.

Bedankt Schaap.

ejsuocsuoC
23-10-05, 20:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Gebruikte bron: http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert2.htm

Nogmaals:

Rood = plagiaat

Plagiaat is een doodzonde voor een schrijver. Ik wil dat je dit als beginnend schrijver afleert en nooit meer toepast. Doe je dat niet dan zul je in de toekomst afgemaakt worden door je critici.

Zeg datgene wat je wilt zeggen in je eigen woorden of geef tenminste de bron aan van je gekopieerde citaten!

:duim:

cC

freya
23-10-05, 21:21
Geplaatst door Tomas
Aha, nu snap ik de contradictie.

Bedankt Schaap.

Inderdaad, het dus gewoon knip en plak werk en geen logisch verhaal.


Ik vraag me af wat voor prive database Schaap bijhoud, zodat hij op elk moment de juiste tekst tevoorschijn kan toveren :bril:

Spitsboef
23-10-05, 21:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Gebruikte bron: http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert2.htm

Nogmaals:

Rood = plagiaat

Plagiaat is een doodzonde voor een schrijver. Ik wil dat je dit als beginnend schrijver afleert en nooit meer toepast. Doe je dat niet dan zul je in de toekomst afgemaakt worden door je critici.

Zeg datgene wat je wilt zeggen in je eigen woorden of geef tenminste de bron aan van je gekopieerde citaten!

Niets plagiaat!!!

Hoezo bron?!
Alsof jij niets onthoudt en gewoon opschrijft!?
Nou dat was bij mij wel het geval, schaap!

En nogmaals...

De koran is geopenbaard aan de profeet Mohammed vzmh en niet aan Spitsboef, zodat ik een andere verzen te voorschijn haal...

Ik zal je advies volgen. Dank u wel.

Ik ben geen schrijver, Schaap! Ben een simpele ziel die graag dingen opschrijft, meer niet!

Ik zal er aan denken!

Bedankt Schaap:)

Tomas
23-10-05, 21:47
Dit snap ik trouwens ook niet. Is dit nou een schuldbekentenis of juist niet? Of is nu de contradictie dat het beide is?

freya
23-10-05, 21:52
Geplaatst door Spitsboef
Niets plagiaat!!!

Hoezo bron?!
Alsof jij niets onthoudt en gewoon opschrijft!?
Nou dat was bij mij wel het geval, schaap!



Sorry hoor maar zo'n ingewikkelde zin letterlijk zomaar onthouden?
Daar geloof ik geen barst van.

Het is jammer dat je zomaar een opening van iemand anders hebt gebruikt. Daardoor klopt de opening van het stuk niet.
De tweede zin heeft helemaal niets met de titel of met de rest van stuk te maken en dat maakt het begin onbegrijpelijk en laat lezers sfhaken.

Als jij (delen van?) de rest wel zelf geschreven hebt, dan ben je een volgende keer ook best heel goed in staat om zelf een opening te bedenken. Je hoeft echt niet bij anderen te lenen.

_h4T3D_sE7eN
23-10-05, 21:59
Hmm ...


Ik hou het voorlopig op onervarenheid en een overdosis aan enthousiasme van Spitsie. De intentie die hij wil overbrengen vind ik alsnog een goede zaak. De rest moet ie zelf van leren.

Zwarte Schaap
23-10-05, 22:02
Geplaatst door freya
Ik vraag me af wat voor prive database Schaap bijhoud, zodat hij op elk moment de juiste tekst tevoorschijn kan toveren :bril:

Ik heb die tekst en de link van die ene dame al minstens 4 a 5 keer hier gepost. Dat de meesten hier het geheugen van een goudvis hebben kan ik niets aan doen! De laatse 3 weken heb ik die link hier al 2 keer gepost.

Zwarte Schaap
23-10-05, 22:06
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Hmm ...

Ik hou het voorlopig op onervarenheid en een overdosis aan enthousiasme van Spitsie. De intentie die hij wil overbrengen vind ik alsnog een goede zaak. De rest moet ie zelf van leren.

Zo is dat ! Het neersabelen is vele malen makkelijker dan zelf een stuk schrijven.

Zwarte Schaap
23-10-05, 22:11
Geplaatst door Spitsboef
Ik zal je advies volgen. Dank u wel.

Ik ben geen schrijver, Schaap! Ben een simpele ziel die graag dingen opschrijft, meer niet!

Ik zal er aan denken!

Bedankt Schaap:)

Graag gedaan broeder, ga zo door.

We zijn trouwens allemaal simpele zielen, ook schrijvers. Keizer, koning en admiraal, popla kennen ze allemaal.

Spitsboef
23-10-05, 22:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Graag gedaan broeder, ga zo door.

We zijn trouwens allemaal simpele zielen, ook schrijvers. Keizer, koning en admiraal, popla kennen ze allemaal.

:duim:

Zelfs Abdelkader Benali haalt citaten uit oude Arabische boeken...

Heb maar 2 zinnen gebruikt, en ja ik kan ze ook anders formuleren...

Dank u...

Zwarte Schaap
23-10-05, 22:27
Geplaatst door Spitsboef
:duim:

Zelfs Abdelkader Benali haalt citaten uit oude Arabische boeken...

Heb maar 2 zinnen gebruikt, en ja ik kan ze ook anders formuleren...

Dank u...

Jij bent geen Abdelkader Benali, jij bent spitsboef. Spitsboef heeft zijn eigen stijl.

Het is totaal niet erg om citaten van anderen te gebruiken, het kan ook bijna niet anders, maar dan is het verplicht om er toch melding van te maken. Gezien de onderwerpen waar jij over schrijft zullen mensen die het niet met je eens zijn, je wellicht spitse stukken afkraken door de nadruk te leggen op die paar zinnetjes en je van plagiaat te beschuldigen. En zo kan je boodschap heel simpel gekaapt worden door de tegenstanders waar je je kritiek op richt.

Tomas
23-10-05, 22:30
Is 't ondertussen al duidelijk wat er nou precies bedoelt wordt met dit stuk? Is een duiding van de eerste alinea al te doen?

mark61
23-10-05, 22:36
Geplaatst door Tomas
Is 't ondertussen al duidelijk wat er nou precies bedoelt wordt met dit stuk? Is een duiding van de eerste alinea al te doen?

Nee. De dubbele ontkenning is ws. een vergissing, maar zeker weten doe ik het niet.

Rourchid
23-10-05, 22:53
Geplaatst door Tomas
Is 't ondertussen al duidelijk wat er nou precies bedoelt wordt met dit stuk? Is een duiding van de eerste alinea al te doen?
http://www.flashkit.com/movies/Animations/alleycat-doctor-8906/index.php

Spitsboef
23-10-05, 22:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jij bent geen Abdelkader Benali, jij bent spitsboef. Spitsboef heeft zijn eigen stijl.

Het is totaal niet erg om citaten van anderen te gebruiken, het kan ook bijna niet anders, maar dan is het verplicht om er toch melding van te maken. Gezien de onderwerpen waar jij over schrijft zullen mensen die het niet met je eens zijn, je wellicht spitse stukken afkraken door de nadruk te leggen op die paar zinnetjes en je van plagiaat te beschuldigen. En zo kan je boodschap heel simpel gekaapt worden door de tegenstanders waar je je kritiek op richt.

Ik snap wat u bedoelt!
En ik zal zeker je raad volgen. Dank u wel voor je advies!

:duim:

Zwarte Schaap
23-10-05, 23:15
Geplaatst door Spitsboef
Ik snap wat u bedoelt!
En ik zal zeker je raad volgen. Dank u wel voor je advies!

:duim: Graag gedaan agouya.

En nu voor de anderen hoe ik jouw stukje heb begrepen.

Ik meen te begrijpen dat jij er op hamert dat moslims zich niet in de maling moeten laten nemen door termen zoals Moderne Islam/Europese/Nederlandse Islam en of de vermeende Islam van Samir A.

Tegenstanders van de Islam en onwetenden zoals Samir A geven je een beeld van een Islam dat achterlijk en geweldadig is. Samir A en de tegenstanders van de Islam zijn zelfs elkaars compagnons in het vervormen van de Islam. Ze leven als het ware in een symbiose met elkaar, beiden zijn (alswel bewust danwel onbewust) onwetend van de werkelijke inzet/geest van de Islam.

Maar beiden doen hun best om je van de werkelijke geest van de Islam af te dwalen zodat ze jou makkelijker voor hun ''valse'' versie van de islam kunnen laten winnen.

Tomas
24-10-05, 08:45
Geplaatst door mark61
Nee. De dubbele ontkenning is ws. een vergissing, maar zeker weten doe ik het niet.

Ik was nog altijd bij de 2e zin. Je bedoelt met dubbele ontkenning zeker deze: "Maar niemand kan ontkennen dat de, zogenaamde, moderne moslims niet bestaan!"

Bedoelt wordt dus:

"Maar iedereen moet erkennen dat er geen zogenaamde, moderne moslims bestaan!"

Of te wel: "Moderne Moslims bestaan niet. En dat is een feit waar iedereen het overeens is."

Is dat dan de contradictie? Aangezien niemand het daar overduidelijk overeens is? Samen met het feit dat er heden tendage in deze moderne tijd nog altijd moslims bestaan?

Echt een moeilijk stuk. Maar de intentie schijnt ontzettend goed te zijn. Gelukkig.

Spitsboef
24-10-05, 10:09
Geplaatst door Tomas
Ik was nog altijd bij de 2e zin. Je bedoelt met dubbele ontkenning zeker deze: "Maar niemand kan ontkennen dat de, zogenaamde, moderne moslims niet bestaan!"

Bedoelt wordt dus:

"Maar iedereen moet erkennen dat er geen zogenaamde, moderne moslims bestaan!"

Of te wel: "Moderne Moslims bestaan niet. En dat is een feit waar iedereen het overeens is."

Is dat dan de contradictie? Aangezien niemand het daar overduidelijk overeens is? Samen met het feit dat er heden tendage in deze moderne tijd nog altijd moslims bestaan?

Echt een moeilijk stuk. Maar de intentie schijnt ontzettend goed te zijn. Gelukkig.

Zolang jij niets weet over de islam, zul je ook nooit te weten komen wat met mijn stuk wordt bedoelt!

Zolang jij denkt dat de islam een acherlijke religie, zul je nooit toegeven dat MODERNE ISLAM niej bestaat!

I rest my case!


Spitsb :)

Spitsboef
24-10-05, 10:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Graag gedaan agouya.

En nu voor de anderen hoe ik jouw stukje heb begrepen.

Ik meen te begrijpen dat jij er op hamert dat moslims zich niet in de maling moeten laten nemen door termen zoals Moderne Islam/Europese/Nederlandse Islam en of de vermeende Islam van Samir A.
Dank u wel bro!

Klopt! Mijns inziens is er maar éen islam en niej de ouderwetse en/of de moderne...




Tegenstanders van de Islam en onwetenden zoals Samir A geven je een beeld van een Islam dat achterlijk en geweldadig is. Samir A en de tegenstanders van de Islam zijn zelfs elkaars compagnons in het vervormen van de Islam. Ze leven als het ware in een symbiose met elkaar, beiden zijn (alswel bewust danwel onbewust) onwetend van de werkelijke inzet/geest van de Islam..

Word!



Maar beiden doen hun best om je van de werkelijke geest van de Islam af te dwalen zodat ze jou makkelijker voor hun ''valse'' versie van de islam kunnen laten winnen.

Ik heb hier niets aan toe te voegen!
:)

Tomas
24-10-05, 10:17
Geplaatst door Spitsboef
...zul je nooit toegeven dat MODERNE ISLAM niej bestaat!


Ehhh....? Ik zal nooit toegeven dat de moderne islam Niet bestaat? Wacht, even vertalen. Dus zonder ontkenningen: "Ik zal altijd blijven beweren dat de moderne islam bestaat."

Oh ja? Dat doe ik? En dat doe ik omdat ik het een achterlijke religie vind? Aha! Dat is de contradictie! Het barst van de contradicites onderhand trouwens. Zit er nog wel ergens enige consistentie in?

Spitsboef
24-10-05, 10:21
Geplaatst door Tomas
Ehhh....? Ik zal nooit toegeven dat de moderne islam Niet bestaat? Wacht, even vertalen. Dus zonder ontkenningen: "Ik zal altijd blijven beweren dat de moderne islam bestaat."

Oh ja? Dat doe ik? En dat doe ik omdat ik het een achterlijke religie vind? Aha! Dat is de contradictie! Het barst van de contradicites onderhand trouwens. Zit er nog wel ergens enige consistentie in?

Ga met Jerry spelen ofzo! :wat?!:

Tomas
24-10-05, 10:26
Geplaatst door Spitsboef
Ga met Jerry spelen ofzo! :wat?!:

Waarom schrijf je eigenlijk iets?

Spitsboef
24-10-05, 10:30
Geplaatst door Tomas
Waarom schrijf je eigenlijk iets?

:koppel:

IbnRushd
24-10-05, 10:55
Geplaatst door Tomas
Ehhh....? Oh ja? Dat doe ik? En dat doe ik omdat ik het een achterlijke religie vind? Aha!

Jij, Theo en Pimmie hebben iets gemeens.

Tomas
24-10-05, 10:57
Geplaatst door IbnRushd
Jij, Theo en Pimmie hebben iets gemeens.

Dat geloof ik direct. Jij, Sadam, OBL en Bush ook.

IbnRushd
24-10-05, 10:59
Geplaatst door Tomas
Dat geloof ik direct. Jij, Sadam, OBL en Bush ook.

Waarom Bush? :)

Tomas
24-10-05, 11:04
Geplaatst door IbnRushd
Waarom Bush? :)

Eerst jij. Wat heb ik zo opvallend voor jou gemeen met Pim en Theo?

Spitsboef
24-10-05, 11:09
Let op! Lezen kan u kwetsen.

:hihi:

Tomas
24-10-05, 11:19
Geplaatst door Spitsboef
Let op! Lezen kan u kwetsen.

:hihi:

Jazeker, maar dan moet je wel eerst begrijpelijk schrijven. Da's eis nummer 1. Om algemeen gerespecteerd te worden mag je inderdaad niet zonder bronvermelding zomaar teksten kopieeren, maar zover zijn we nog lang niet.

Spitsboef
24-10-05, 11:24
Geplaatst door Tomas
Jazeker, maar dan moet je wel eerst begrijpelijk schrijven. Da's eis nummer 1. Om algemeen gerespecteerd te worden mag je inderdaad niet zonder bronvermelding zomaar teksten kopieeren, maar zover zijn we nog lang niet.

Ik heb ze vanuit mijn bovenkamertje gekopieerd!
Wrijf het lekker in je ...

Ga leren lezen utrechtenaar!
Wil je respect niej auwe! :vlammen:

IbnRushd
24-10-05, 11:28
Geplaatst door Tomas
Eerst jij. Wat heb ik zo opvallend voor jou gemeen met Pim en Theo?

Jullie vinden islam een achterlijke religie/cultuur.
Jullie zijn alle drie behoorlijk onwetend over de godsdienst Islam
Jullie herhalen vaak dat de islam een achterlijk (en andere synoniemen voor achterlijk) geloof is.

:)

Tomas
24-10-05, 11:28
Geplaatst door Spitsboef
Ik heb ze vanuit mijn bovenkamertje gekopieerd!
Wrijf het lekker in je ...

Ga leren lezen utrechtenaar!
Wil je respect niej auwe! :vlammen:

Utrecht??

Magoed, wat betekent eigenlijk volgens jou "respect"?

Tomas
24-10-05, 11:32
Geplaatst door IbnRushd
1. Jullie vinden islam een achterlijke religie/cultuur.
2. Jullie zijn alle drie behoorlijk onwetend over de godsdienst Islam
3. Jullie herhalen vaak dat de islam een achterlijk (en andere synoniemen voor achterlijk) geloof is.

:)

1. Heb ik dat gezegd? Zomaar zonder specifiek prikkers of mensen die er een bepaalde Islam op na houden te benoemen? In dit topic heb ik het anders nergens beweerd.

2. Ach, jij weet ook niet veel. Net zoals de rest van de mensheid.

3. Zie punt 1. Was je dat bij punt 3 alweer vergeten? Man, een goudvis heeft nog een langer geheugen.

Spitsboef
24-10-05, 11:38
Geplaatst door Tomas
Utrecht??

Magoed, wat betekent eigenlijk volgens jou "respect"?

Ga leren lezen.
:fuckit:

Iemand die deze joch uitlegt wat een Utrechtenaar is!? :D

IbnRushd
24-10-05, 11:58
Geplaatst door Tomas
1. Heb ik dat gezegd? Zomaar zonder specifiek prikkers of mensen die er een bepaalde Islam op na houden te benoemen? In dit topic heb ik het anders nergens beweerd.

2. Ach, jij weet ook niet veel. Net zoals de rest van de mensheid.

3. Zie punt 1. Was je dat bij punt 3 alweer vergeten? Man, een goudvis heeft nog een langer geheugen.

1. Je hebt gelijk. Het vraagteken achter religie is me ontschoten. Desalniettemin heb 'k zo mijn twijfels. Vind je nou de islam een achterlijke religie of niet?

2. Genoeg om te bevestigen dat dé islam geen achterlijke religie is.

3. Punt 3 staat 'herhalen', dus een nieuw hoofdstuk. Pimmie en Theo hebben 't ook een aantal malen gezegd.

Maar waarom Bush?

Tomas
24-10-05, 12:05
Geplaatst door IbnRushd
1. Je hebt gelijk. Het vraagteken achter religie is me ontschoten. Desalniettemin heb 'k zo mijn twijfels. Vind je nou de islam een achterlijke religie of niet?


Ik vind een heleboel interpretaties van de Islam behoorlijk, heel behoorlijk achterlijk ja. De taliban, de saoudische en de versies van de moderne westerse fundamentalisten, zoals samir A en mohammed B en hier een aantal prikkers.



3. Punt 3 staat 'herhalen', dus een nieuw hoofdstuk. Pimmie en Theo hebben 't ook een aantal malen gezegd.

Dat had je dan toch ook bij punt 1 kunnen zetten. Wat maakt het nu uit of iemand 1 keer constant iets islamitisch achterlijk vind of heel vaak met pauzes? Soms....


Maar waarom Bush?

Die gelooft ook vanalles.

_h4T3D_sE7eN
24-10-05, 12:27
Geplaatst door Tomas
Ik vind een heleboel interpretaties van de Islam behoorlijk, heel behoorlijk achterlijk ja.

Welke vind jij niet achterlijk ?

Tomas
24-10-05, 12:38
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Welke vind jij niet achterlijk ?

Die van Rabia´h, Siennia, Muslimah (meen ik, is lang geleden), Orakel (als ie een moslim is dan eigenlijk dat weet ik nooit met hem) en en...

Geef een naam en ik zeg wat ik er van vind. Die van jou weet je geloof ik wel, he?

_h4T3D_sE7eN
24-10-05, 12:59
Geplaatst door Tomas
Die van Rabia´h, Siennia, Muslimah (meen ik, is lang geleden), Orakel (als ie een moslim is dan eigenlijk dat weet ik nooit met hem) en en...

Geef een naam en ik zeg wat ik er van vind. Die van jou weet je geloof ik wel, he?

Noem eens een interpretatie waar grotere groepen mensen aanhanger van zijn en die aansluit op de 'Tomas-criteria'.

Die van mij ken je niet dus je hebt daar geen mening over.

Tomas
24-10-05, 13:05
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Noem eens een interpretatie waar grotere groepen mensen aanhanger van zijn en die aansluit op de 'Tomas-criteria'.


Dat zijn dan die moslims die uit weten te stijgen boven de moslim niet-moslim scheidslijn. Die iedereen als mens zien en dat doen vanuit een islamitische spiritualiteit, niet vanuit islamitische wet- en regelgeving. Dat is zo ongeveer het tomascriterium waar je zelf naar vroeg en ik zo eerlijk als mogelijk antwoord op gaf.



Die van mij ken je niet dus je hebt daar geen mening over.

Jij kan vinden dat ik hem niet goed genoeg ken, maar toch heb ik er -jammergenoeg voor jou- een mening over. Ik heb een paar keer met je gediscusseerd over religie en de islam en daar heb ik dus een mening op gebaseerd, hoe kwetsend je die ook vindt. En wat maakt het je eigenlijk uit wat ik er van denk? Waarom vind je mijn mening nu opeens zo interessant?

_h4T3D_sE7eN
24-10-05, 13:25
Geplaatst door Tomas
Dat zijn dan die moslims die uit weten te stijgen boven de moslim niet-moslim scheidslijn. Die iedereen als mens zien en dat doen vanuit een islamitische spiritualiteit, niet vanuit islamitische wet- en regelgeving. Dat is zo ongeveer het tomascriterium waar je zelf naar vroeg en ik zo eerlijk als mogelijk antwoord op gaf.

Is het niet zo dat veel mensen het niet zodanig kunnen verwoorden dat er door hun gesprekspartners een nuance wordt herkend en scheiding wordt aangebracht tussen de spirituele kant en de politieke kant ? En door de scheiding zelf niet aan te brengen voor veel misverstanden zorgen ? Ja, dat is dan hun probleem, zou je kunnen zeggen. Maar als dat Tomascriterium zo humanistisch is, zou je ook stupid-proof te werk kunnen gaan als jouw intellect toereikend is om andermans fouten te herstellen. Humanist, toch ?


Jij kan vinden dat ik hem niet goed genoeg ken, maar toch heb ik er -jammergenoeg voor jou- een mening over. Ik heb een paar keer met je gediscusseerd over religie en de islam en daar heb ik dus een mening op gebaseerd, hoe kwetsend je die ook vindt. En wat maakt het je eigenlijk uit wat ik er van denk? Waarom vind je mijn mening nu opeens zo interessant?

Word je er onzeker van, jongen ?? :hihi:

Ik kan me niet herinneren ooit ook maar een greintje van mijn religieuze opvattingen hier op dit forum kenbaar te hebben gemaakt. Dat ik moslim ben is overduidelijk maar of en welke stroming ik volg heb ik nooit verteld. Dat ik bepaalde politieke opvattingen heb die niet stroken met vele andere forumleden is ook een feit. En dat jij daar het jouwe van denkt en vind is voor mij allesbehalve kwetsend omdat ik geen boodschap heb aan wat anderen van me denken en vinden. Maar nooit heb ik op dit forum kenbaar gemaakt hoe ik de Islam beleef en toepas.

Dus vind ik het knap dat je een mening van mijn persoon/religieuze opvattingen formuleert op basis van gebrekkige kennis van mijn persoon/religieuze opvattingen. Wat je hebt zijn namelijk een aantal politieke statements, en meer niet. En dit is eigenlijk zo een beetje de eerste keer dat jij en ik uitgebreid op elkaar reageren.

En het maakt heel veel uit wat jij (en anderen denken) want het zijn jij (en die anderen) die dat kromme beeld van de Islam blijven vasthouden. Ik zie je bijvoorbeeld altijd kritische vragen stellen (which is a very good thing) maar je vragen zijn altijd redenerend vanuit dat kromme, dat in de vraagstelling als een bepaalde norm is verwerkt. Dat, terwijl die norm in de praktijk de afwijking is. Misschien doe je het onbewust, misschien bewust. Als het onbewust is, ben je blijkbaar geïndoctrineerd met waanideëen die ver van de realiteit staan. Doe je het bewust, tja ... dan hoef ik ook niets aan die achterbaksheid toe te voegen.

Jouw mening vind ik best en ik heb respect voor het feit dat jij uberhaupt een mening kunt formuleren. Maar het blijft een subjectief iets. Het is dat subjectieve dat jouw belemmert om in te zien dat ook jouw mening misschien niet de juiste is.

(Oef wat een typewerk :dood: )

mark61
24-10-05, 13:44
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
En het maakt heel veel uit wat jij (en anderen denken) want het zijn jij (en die anderen) die dat kromme beeld van de Islam blijven vasthouden.

(Oef wat een typewerk :dood: )

Als het je zoveel uitmaakt en je typen zo vermoeiend vindt, had je deze inspanning beter aan het uitleggen van jouw islam kunnen wijden. Graag met indicatie of grotere groepen er aanhanger van zijn. :hihi:

Tomas
24-10-05, 13:49
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Is het niet zo dat veel mensen het niet zodanig kunnen verwoorden dat er door hun gesprekspartners een nuance wordt herkend en scheiding wordt aangebracht tussen de spirituele kant en de politieke kant ? En door de scheiding zelf niet aan te brengen voor veel misverstanden zorgen ? Ja, dat is dan hun probleem, zou je kunnen zeggen. Maar als dat Tomascriterium zo humanistisch is, zou je ook stupid-proof te werk kunnen gaan als jouw intellect toereikend is om andermans fouten te herstellen. Humanist, toch ?


Ik een humanist? Nee, daar ben ik te rechts en te weinig gevoelig voor. Ik zou het wel willen zijn, maar dat lukt me gewoon nooit. Kies liever een politicus die het wel kan.

Verders past dit van jou wel in de islamitische het-is-nooit-mijn-schuld-altijd-die-van-die-foking-niet-moslims cultuur.


Word je er onzeker van, jongen ?? :hihi:

Nee, ik vind het gewoon vreemd dat je zoveel waarde hecht aan mijn mening, dat je zomaar opeens echt serieuze interesse lijkt te tonen. Dat is gewoon een zeldzaam fenomeen.


Ik kan me niet herinneren ooit ook maar een greintje van mijn religieuze opvattingen hier op dit forum kenbaar te hebben gemaakt.

Tja, dat kan ik niet beoordelen. Ik kan mij iets herinneren over atheisten die zich afzetten tegen god en iets recents over dat de ongelivigen alleen in een islamitische rechtsstaat gedood mogen worden en dus niet zoals Mo B deed op eigen gezag. Waar jij grapjes maakt en waar jij serieus bent heb ik eigenlijk geen flauw benul van. Die gave ben ik ergens lang gelden bij de meer fundi georienteerde moslims kwijt geraakt. Je site elqualem ofzoiets snap ik ook geen ruk van.


Dat ik moslim ben is overduidelijk maar of en welke stroming ik volg heb ik nooit verteld. Dat ik bepaalde politieke opvattingen heb die niet stroken met vele andere forumleden is ook een feit. En dat jij daar het jouwe van denkt en vind is voor mij allesbehalve kwetsend omdat ik geen boodschap heb aan wat anderen van me denken en vinden. Maar nooit heb ik op dit forum kenbaar gemaakt hoe ik de Islam beleef en toepas.

Nou ja, waar ligt precies de grens tussen islam en politiek bij de fundi´s?



Dus vind ik het knap dat je een mening van mijn persoon/religieuze opvattingen formuleert op basis van gebrekkige kennis van mijn persoon/religieuze opvattingen. Wat je hebt zijn namelijk een aantal politieke statements, en meer niet. En dit is eigenlijk zo een beetje de eerste keer dat jij en ik uitgebreid op elkaar reageren.


Het is helemaal niet knap om ergens een mening over te hebben hoor. Hoe meer feitenkennis hoe moeilijker het vaak is. Magoed. Verders blijft het een beetje vaag allemaal. Of was jij dat niet met die 'atheisten geloven ook' en dat stukje van die sjeik laatst?



En het maakt heel veel uit wat jij (en anderen denken) want het zijn jij (en die anderen) die dat kromme beeld van de Islam blijven vasthouden.

Tja. Mijn beeld van jouw islam intereseert je toch niet?


Ik zie je bijvoorbeeld altijd kritische vragen stellen (which is a very good thing) maar je vragen zijn altijd redenerend vanuit dat kromme, dat in de vraagstelling als een bepaalde norm is verwerkt. Dat, terwijl die norm in de praktijk de afwijking is. Misschien doe je het onbewust, misschien bewust. Als het onbewust is, ben je blijkbaar geïndoctrineerd met waanideëen die ver van de realiteit staan. Doe je het bewust, tja ... dan hoef ik ook niets aan die achterbaksheid toe te voegen.


Snap je dit zelf wel eigenlijk? Zo ja, probeer het dan eens met voorbeelden.


Jouw mening vind ik best en ik heb respect voor het feit dat jij uberhaupt een mening kunt formuleren. Maar het blijft een subjectief iets. Het is dat subjectieve dat jouw belemmert om in te zien dat ook jouw mening misschien niet de juiste is.

Mijn beste, ik ben mij zeer wel bewust van het feit dat ik een subjectieve mening heb die zeer wel mogelijk niet de juiste is. Sterker nog ik weet 100% zeker dat mijn mening niet klopt, aangezien ik nooit ergens alle feiten van bovenwater heb en mijn geest niet goed genoeg is om de juiste analyse te maken. Desondanks heb ik net als jij en alle andere prikkers hier toch een mening. Zo gaat dat nu eenmaal. Zo werken onze hersentjes. En als je wel belang hecht aan mijn subjectieve beperkte mening dan geef je me tegen argumenten. Die heb ik tot nu toe niet gelezen trouwens. Dus ik blijf voorlopig nog even bij mijn mening.


(Oef wat een typewerk :dood: )

Ja, en zo onduidelijk wat je nu precies wilt zeggen ook. Eigenlijk is het een en al open deuren intrappen over het feit dat mijn mening maar subjectief is en er niet echt toe doet. Tja.

_h4T3D_sE7eN
24-10-05, 15:13
Geplaatst door Tomas
Ik een humanist? Nee, daar ben ik te rechts en te weinig gevoelig voor. Ik zou het wel willen zijn, maar dat lukt me gewoon nooit. Kies liever een politicus die het wel kan.

Fair enough. Maar wel egoïstisch. Enerzijds verwacht je van anderen humanisme en anderzijds kun je het niet opbrengen hetzelfde ervoor terug te geven omdat je je verschuilt achter het drog-argument dat je te rechts en te weinig gevoelig bent. Beide leuk en wel, maar het is vooralsnog alleen jouw probleem. Waar schiet je in tekort ?


Verders past dit van jou wel in de islamitische het-is-nooit-mijn-schuld-altijd-die-van-die-foking-niet-moslims cultuur.

Ik doe niet aan cultuurdenken dus ik verwerp bovenstaande. Daarbij bezit ik het uitzonderlijke talent om buiten kaders te kunnen treden en ben ik daarin onovertroffen. Denk jij altijd in hokjes ? Zo ja, welke 'hokjes' heb je tot nu toe voor jezelf geformuleerd ?


Nee, ik vind het gewoon vreemd dat je zoveel waarde hecht aan mijn mening, dat je zomaar opeens echt serieuze interesse lijkt te tonen. Dat is gewoon een zeldzaam fenomeen.

Even kort door de bocht (om het in jouw stijl te houden): je hebt dus alle hoop in de mensheid opgegeven. Best wel triest, vind ik dat.


Tja, dat kan ik niet beoordelen. Ik kan mij iets herinneren over atheisten die zich afzetten tegen god en iets recents over dat de ongelivigen alleen in een islamitische rechtsstaat gedood mogen worden en dus niet zoals Mo B deed op eigen gezag. Waar jij grapjes maakt en waar jij serieus bent heb ik eigenlijk geen flauw benul van. Die gave ben ik ergens lang gelden bij de meer fundi georienteerde moslims kwijt geraakt. Je site elqualem ofzoiets snap ik ook geen ruk van.

Lekker makkelijk, dan. Omdat jij niet kunt inschatten wanneer iemand grappen maakt of serieus is ga je maar uit van wat jouw statische gemoedstoestand je vertelt: 'hij zegt het zo dus hij bedoelt het dan wel zo.'

Behalve als het je niet uitkomt. Typisch: de nuance zien wanneer het je uitkomt en de nuance doodzwijgen wanneer het je uitkomt. Maar zelf nooit fout zitten, natuurlijk. Het is een cliché geworden, in mijn beleving.

Wat Elqalem betreft: misschien is het te hoog gegrepen voor je. Maar ik wil met alle plezier uitleg geven. Wat snap je er precies niet aan ?


Nou ja, waar ligt precies de grens tussen islam en politiek bij de fundi´s?

Ten eerste zou ik je definitie van de term 'fundi's' wel eens willen weten. En dan nog: is dat de gangbare definitie die bij wijze van spreken in de Dikke van Dale opgenomen zou kunnen worden of is het wederom een mening die afwijkt van wat 'gangbaar' is ?

Ten 2e: het is niet mijn verantwoordelijkheid om de mening van een ander te verkondigen. Je dient je vraag te richten aan degenen die jij als fundi bestempelt, wat dat ook moge zijn.


Het is helemaal niet knap om ergens een mening over te hebben hoor. Hoe meer feitenkennis hoe moeilijker het vaak is. Magoed. Verders blijft het een beetje vaag allemaal. Of was jij dat niet met die 'atheisten geloven ook' en dat stukje van die sjeik laatst?

Het is zeker wel knap om een mening te formuleren zoals jij dat doet, omdat hoe ik mijn religie spiritueel beleef totaal niets te maken heeft met hoe ik over atheïsten denkt, om maar even bij het voorbeeld te blijven dat je zelf aanhaalt. Dat jij al van een negatieve gedachtengang uitgaat, ligt eerder aan jou dan aan mij. Zie je het verschil ?


Tja. Mijn beeld van jouw islam intereseert je toch niet?

Tot op zekere hoogte. Het heeft geen invloed op hoe ik 'mijn islam' beleef maar er is altijd een menselijke nieuwsgierigheid naar hoe mensen erover denken. Dat laatste wist ik al van jou. Dat is ook niet waar ik naar vraag.


Snap je dit zelf wel eigenlijk? Zo ja, probeer het dan eens met voorbeelden.

Ik wel, het is mijn reactie. Jij kunt lezen. Wat snap je precies niet ?


Mijn beste, ik ben mij zeer wel bewust van het feit dat ik een subjectieve mening heb die zeer wel mogelijk niet de juiste is. Sterker nog ik weet 100% zeker dat mijn mening niet klopt, aangezien ik nooit ergens alle feiten van bovenwater heb en mijn geest niet goed genoeg is om de juiste analyse te maken. Desondanks heb ik net als jij en alle andere prikkers hier toch een mening. Zo gaat dat nu eenmaal. Zo werken onze hersentjes. En als je wel belang hecht aan mijn subjectieve beperkte mening dan geef je me tegen argumenten. Die heb ik tot nu toe niet gelezen trouwens. Dus ik blijf voorlopig nog even bij mijn mening.

Het was ook niet de bedoeling om jou te doen veranderen van mening. Als je met die insteek deze discussie bent aangegaan, moet ik je teleurstellen. Ik voorzie je slechts met een mening en de onderbouwingen van mijn mening zijn al tegenargumenten op zichzelf. Als jij dat niet zo accepteert, sta je blijkbaar niet open voor discussie.


Ja, en zo onduidelijk wat je nu precies wilt zeggen ook. Eigenlijk is het een en al open deuren intrappen over het feit dat mijn mening maar subjectief is en er niet echt toe doet. Tja.

Zie boven.

Toevoeging: Snap jij wel het verschil tussen wat spiritueel en wat politiek is ? Zo ja, ben je ervan op de hoogte dat ook moslims die scheiding wel degelijk maken ?

Ps: als je met mensen te maken hebt, komt het vaak aan op je manier van benaderen.

Tomas
24-10-05, 17:28
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Fair enough. Maar wel egoïstisch. Enerzijds verwacht je van anderen humanisme en anderzijds kun je het niet opbrengen hetzelfde ervoor terug te geven omdat je je verschuilt achter het drog-argument dat je te rechts en te weinig gevoelig bent. Beide leuk en wel, maar het is vooralsnog alleen jouw probleem. Waar schiet je in tekort ?


Dat ik egoistisch ben zal ik niet ontkennen, maar hoe kom je erbij dat ik van anderen verwacht dat ze zich allemaal heilige humanisten gedragen?

Verder snap ik niks van je drog-argument uitleg. Geen idee wat je daar allemaal bedoelt.



Ik doe niet aan cultuurdenken dus ik verwerp bovenstaande.

Nou ik herken wel eens een patroontje hier en daar. Dus je kunt 't verwerpen, maar je verandert mijn mening er niet mee, mocht dat je bedoeling zijn.



Daarbij bezit ik het uitzonderlijke talent om buiten kaders te kunnen treden en ben ik daarin onovertroffen.

Nee, je bent vrij saai, beperkt en voorspelbaar eigenlijk. Net als ik. Geen haar beter. Maargoed, daar ging het volgens mij niet over.


Denk jij altijd in hokjes ? Zo ja, welke 'hokjes' heb je tot nu toe voor jezelf geformuleerd ?

Neuh, ik probeer hokjes denken te vermijden, maar kan er niet aan ontkomen dat ik het patroon van het slachtoffer denken vaak terug zie komen. Dat kan een gebrek van mij zijn dat ik dat zo vaak zie. Maarja, wie ben ik om die diagnose te kunnen stellen. Dat laatr ik liever aan jou over.


Even kort door de bocht (om het in jouw stijl te houden): je hebt dus alle hoop in de mensheid opgegeven. Best wel triest, vind ik dat.

Ik begrijp niet eens welke bocht je hier hebt genomen. Snap er gewoon helemaal niks van.


Lekker makkelijk, dan. Omdat jij niet kunt inschatten wanneer iemand grappen maakt of serieus is ga je maar uit van wat jouw statische gemoedstoestand je vertelt: 'hij zegt het zo dus hij bedoelt het dan wel zo.'

Statische gemoedstoestand?? I m impressed. Weet alleen niet wat 't betekent.



Behalve als het je niet uitkomt. Typisch: de nuance zien wanneer het je uitkomt en de nuance doodzwijgen wanneer het je uitkomt. Maar zelf nooit fout zitten, natuurlijk. Het is een cliché geworden, in mijn beleving.


Waar heb ik gezegd dat ik het alleen begrijp als het me uitkomt? Is slecht lezen een traditie aan het worden? Zie ik een nieuw patroon?


Wat Elqalem betreft: misschien is het te hoog gegrepen voor je. Maar ik wil met alle plezier uitleg geven. Wat snap je er precies niet aan ?


Ik snap er niks aan. Neem nou die enquette die rechts staat. Keuze 1 is die nou serieus bedoeld? De grap ontgaat me volledig. Keuze 2 is weer gewoon flauw, waardoor je denkt dat keuze 1 ook grappig is bedoelt. Maar hoe dan?



Ten eerste zou ik je definitie van de term 'fundi's' wel eens willen weten.

Iemand die de Koran als letterlijk woord vna god beschouwt. En daarnaast -en dat is volstrekt nieuw voor mij- interpreteren als iets verderfelijks ziet.


En dan nog: is dat de gangbare definitie die bij wijze van spreken in de Dikke van Dale opgenomen zou kunnen worden of is het wederom een mening die afwijkt van wat 'gangbaar' is ?

Volgens mij is ie aardig in overeenstemming. Maar hoezo wederom?


Ten 2e: het is niet mijn verantwoordelijkheid om de mening van een ander te verkondigen. Je dient je vraag te richten aan degenen die jij als fundi bestempelt, wat dat ook moge zijn.

Oh, ik dacht dat jij jezelf ook wel als fundi beschouwde. Nou ik doe dat in ieder geval wel. Jij dus niet?


Het is zeker wel knap om een mening te formuleren zoals jij dat doet, omdat hoe ik mijn religie spiritueel beleef totaal niets te maken heeft met hoe ik over atheïsten denkt, om maar even bij het voorbeeld te blijven dat je zelf aanhaalt. Dat jij al van een negatieve gedachtengang uitgaat, ligt eerder aan jou dan aan mij. Zie je het verschil ?


Welke negatieve gedachte? Dat ik je een fundi vindt? Is dat negatief?

En ik vind wel dat hoe jij over atheisme denkt bepaald wordt door jouw religieuze beleving. En dat dat dus iets zegt over hoe jij denkt. Ook al vindt jij weer van niet.


Tot op zekere hoogte. Het heeft geen invloed op hoe ik 'mijn islam' beleef maar er is altijd een menselijke nieuwsgierigheid naar hoe mensen erover denken. Dat laatste wist ik al van jou. Dat is ook niet waar ik naar vraag.

Wat was dan de vraag wel eigenlijk?


Ik wel, het is mijn reactie. Jij kunt lezen. Wat snap je precies niet ?

Nou ik snap er geen ruk van. Geef eens een voobeeld anders, dat wil nog wel eens helpen.


Het was ook niet de bedoeling om jou te doen veranderen van mening. Als je met die insteek deze discussie bent aangegaan, moet ik je teleurstellen. Ik voorzie je slechts met een mening en de onderbouwingen van mijn mening zijn al tegenargumenten op zichzelf. Als jij dat niet zo accepteert, sta je blijkbaar niet open voor discussie.


Volgens mij wilde je alleen maar weten welke varianten van de islam ik niet achterlijk vind. Daarna volgt een niet te volgen verhandeling over hoe onbelijngrijk eigenlijk mijn mening wel niet is. Nou, daar ben ik echt van geschrokken zeg. Had ik niet aan zien komen.


Toevoeging: Snap jij wel het verschil tussen wat spiritueel en wat politiek is ? Zo ja, ben je ervan op de hoogte dat ook moslims die scheiding wel degelijk maken ?

Nou ik niet. Waar ligt de grens dan?


Ps: als je met mensen te maken hebt, komt het vaak aan op je manier van benaderen.

Duh!

_h4T3D_sE7eN
24-10-05, 22:14
Geplaatst door Tomas
Dat ik egoistisch ben zal ik niet ontkennen, maar hoe kom je erbij dat ik van anderen verwacht dat ze zich allemaal heilige humanisten gedragen?

Op basis van je zoektocht naar nuances van moslims op dit forum. Die je overigens net zo hard weer doodprikt wanneer die zich laten zien (zie je discussies met Zwarte Schaap, IbnRush, Al Sawt etc.).


Neuh, ik probeer hokjes denken te vermijden, maar kan er niet aan ontkomen dat ik het patroon van het slachtoffer denken vaak terug zie komen. Dat kan een gebrek van mij zijn dat ik dat zo vaak zie. Maarja, wie ben ik om die diagnose te kunnen stellen. Dat laatr ik liever aan jou over.

Waar zie jij in mijn posts dat ik mij voordoe als een slachtoffer van wat dan ook ??


Ik begrijp niet eens welke bocht je hier hebt genomen. Snap er gewoon helemaal niks van.


Verder snap ik niks van je drog-argument uitleg. Geen idee wat je daar allemaal bedoelt.


Statische gemoedstoestand?? I m impressed. Weet alleen niet wat 't betekent.


Ik snap er niks aan. Neem nou die enquette die rechts staat. Keuze 1 is die nou serieus bedoeld? De grap ontgaat me volledig. Keuze 2 is weer gewoon flauw, waardoor je denkt dat keuze 1 ook grappig is bedoelt. Maar hoe dan?


Volgens mij is ie aardig in overeenstemming. Maar hoezo wederom?


Nou ik snap er geen ruk van. Geef eens een voobeeld anders, dat wil nog wel eens helpen.

Is er iets dat je wel begrijpt ??


Iemand die de Koran als letterlijk woord vna god beschouwt. En daarnaast -en dat is volstrekt nieuw voor mij- interpreteren als iets verderfelijks ziet.

Da's een kwestie van wel of niet geloven. Niemand die jou dat oplegt, 'slachtoffertje'. Door degenen die dat wel doen, is het nog altijd jouw verantwoordelijkheid niet te generaliseren. Maar misschien is dat teveel gevraagd van jou. Hoe dan ook, het maakt niet uit.


Oh, ik dacht dat jij jezelf ook wel als fundi beschouwde. Nou ik doe dat in ieder geval wel. Jij dus niet?

Nee, ik niet. Wat jij vind moet jij weten. Het is niet leidend in mijn zelfbeeld.


Welke negatieve gedachte? Dat ik je een fundi vindt? Is dat negatief?

Ik weet het niet, vind jij een 'fundi' een negatief iets dan ? Ik niet, in elk geval.


En ik vind wel dat hoe jij over atheisme denkt bepaald wordt door jouw religieuze beleving. En dat dat dus iets zegt over hoe jij denkt. Ook al vindt jij weer van niet.

Tja, dat is je eigen interpretatie. Maar vooralsnog niet leidend, dus voor mij nietszeggend.


Wat was dan de vraag wel eigenlijk?

Het was het maken van een punt, maar dat is je wellicht ontgaan door je scoringsdrang in deze discussie.


Volgens mij wilde je alleen maar weten welke varianten van de islam ik niet achterlijk vind. Daarna volgt een niet te volgen verhandeling over hoe onbelijngrijk eigenlijk mijn mening wel niet is. Nou, daar ben ik echt van geschrokken zeg. Had ik niet aan zien komen.

Wilde je alleen duidelijk maken dat alles subjectief is en je niet zomaar meningen kunt verkondigen als the undisputed truth. Precies wat jij van de boodschap van de Islam vindt, maar dan andersom. En ik probeer je duidelijk te maken dat de mensen die de moeite nemen met jou in discussie te gaan waarschijnlijk wel respect hebben voor jouw opvattingen, ook al strookt het niet met die van hen. Het zou je sieren hetzelfde respect op te brengen.


Nou ik niet. Waar ligt de grens dan?

Binnen een universeel redelijk en billijk beginsel is alles geoorloofd. Ik weet dat dat een grijs gebied is, maar redeneer dan vanuit een humanistisch oogpunt en dan kom je al heel ver, aangezien de Islam je niet aanspreekt.


Duh!

Beavis-acties ?

Tomas
24-10-05, 22:43
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Op basis van je zoektocht naar nuances van moslims op dit forum. Die je overigens net zo hard weer doodprikt wanneer die zich laten zien (zie je discussies met Zwarte Schaap, IbnRush, Al Sawt etc.).


Zo... Nu prik ik opeens weer moslims dood? Zeggen ZS en Ibn dat tegen jou? Of baseer je dat zelf ergens op. Zo ja, kan je daar dan misschien een voorbeeld van geven?



Waar zie jij in mijn posts dat ik mij voordoe als een slachtoffer van wat dan ook ??


Net als hierboven, allemaal slachtoffers van mij. Ik doe niet genoeg mijn best om jou te begrijpen. En jij kan er niks aan doen, ook al ben je van je eigen superioriteit overtuigd. Dat is eigenlijk ook een contradictie. ALs je zo geniaal bent als je zelf gelooft zou je mij veel minder onbegrijpelijke onzin voorschotelen. Dan zou jij moeten weten hoe je mij op mijn niveau zou moeten aanspreken en niet met het idee achter laten dat je gewoon de zoveelste joachim bent.


Is er iets dat je wel begrijpt ??

Jawel. Maar van jou niet veel. Ik denk ook niet dat dat je bedoeling is. Volgens mij voel je je beter als mensen je niet kunnen volgen. Ik denk dat je dan misplaatst het idee hebt dat je slimmer bent.


Da's een kwestie van wel of niet geloven. Niemand die jou dat oplegt, 'slachtoffertje'. Door degenen die dat wel doen, is het nog altijd jouw verantwoordelijkheid niet te generaliseren. Maar misschien is dat teveel gevraagd van jou. Hoe dan ook, het maakt niet uit.

Snap hier ook geen reet van. Ik geef je mijn definitie van fundi. Niks slachtoffer of wel of niet geloven. Ben je stoned ofzo?


Nee, ik niet. Wat jij vind moet jij weten. Het is niet leidend in mijn zelfbeeld.

Hoe zie jij jezelf dan wel? Neem jij de Koran niet letterlijk?

En dat mijn mening leidend zou zijn voor je zelfbeeld had ik ook echt niet verwacht. Ik begrijp niet waarom je dat vermeld. Ik zou bijna gaan denken dat het dus wel zo is.


Ik weet het niet, vind jij een 'fundi' een negatief iets dan ? Ik niet, in elk geval.

Jij begon over negatief.


Tja, dat is je eigen interpretatie. Maar vooralsnog niet leidend, dus voor mij nietszeggend.

Huh? Snuif je ook vanalles ofzo? Natuurlijk is dat mijn eigen interpretatie. EN natuurlijk is dat niet leidend. Nergens in de grondwet staat dat mijn interpretatie leidend is. Sterker nog, zelfs jou interpretatie is niet leidend. Nee! Jah, man!

Naast fokking onduidelijk zijn, kan je alleen maar open deuren intrappen.


Het was het maken van een punt, maar dat is je wellicht ontgaan door je scoringsdrang in deze discussie.

Discussie? De vraag was welke islam ik niet achterlijk vind. Sindsdien heb jij alleen nog maar onzin lopen raskalen en tig keren vermeld dat mijn mening maar een mening is die niet leidend is. Nou ja, dat laatste net dan voor 't eerst. De discussie ontgaat mij verders -net zoals de diepere betekenis van 80% van je alinea's- volkomen.



Wilde je alleen duidelijk maken dat alles subjectief is en je niet zomaar meningen kunt verkondigen als the undisputed truth.

En nogmaals de eye opener dat mijn mening slechts mijn mening is.

Man, iedereen weet dat onderhand wel. Zelfs Schaap en Ibn. Denk je niet zelf dat je een beetje aan overkill doet met een mogelijk averechts effect. Het effect dat het er onderhand op begint te lijken dat je mijn mening vreselijk belangrijk vindt?


Precies wat jij van de boodschap van de Islam vindt, maar dan andersom.

Welke boodschap? EN hoezo andersom?


En ik probeer je duidelijk te maken dat de mensen die de moeite nemen met jou in discussie te gaan waarschijnlijk wel respect hebben voor jouw opvattingen, ook al strookt het niet met die van hen. Het zou je sieren hetzelfde respect op te brengen.

Wie heb ik nou weer beledigd? En jij moet voor hem/haar het woordje doen? Daar heeft hij/zij nu denk ik wel spijt van. Alhoewel... Ik overschat denk ik weer 's.


Binnen een universeel redelijk en billijk beginsel is alles geoorloofd. Ik weet dat dat een grijs gebied is, maar redeneer dan vanuit een humanistisch oogpunt en dan kom je al heel ver, aangezien de Islam je niet aanspreekt.

Er is dus geen grens en moslims kennnen 'm ook niet. Daar gaat weer een mening van nog geen paar uurtjes oud je naar de knoppen.

Wat je met dat laatste deel wilt zeggen ontgaat me weer. Maargoed, dat ben je onderhand wel gewend en vind je eigenlijk wel leuk. Da's de humor die mij dus ontgaat.

Het is zo simpel om onzin op te schrijven en dan te doen alsof je reuze intelligent bent. Maar zodra je de vragen erover angstvallig ontwijkt is het spelletje over.


Beavis-acties ?

Vond 'm nogal balkenende-achtig. Die van jou dan he.

1 ding is nu wel duidelijk de topicstarter heeft het schrijverstalent van jou.

_h4T3D_sE7eN
24-10-05, 23:34
Geplaatst door Tomas
[B]Zo... Nu prik ik opeens weer moslims dood? Zeggen ZS en Ibn dat tegen jou? Of baseer je dat zelf ergens op. Zo ja, kan je daar dan misschien een voorbeeld van geven?

Je vraagt wel veel om voorbeelden wanneer het je moeilijk wordt. Nee, het is niet gebaseerd op praatjes van anderen maar op wat ik hier en daar heb gelezen. Verder zit je maar mn woorden te verdraaien. Zoals je de hele tijd al doet.


Net als hierboven, allemaal slachtoffers van mij. Ik doe niet genoeg mijn best om jou te begrijpen. En jij kan er niks aan doen, ook al ben je van je eigen superioriteit overtuigd. Dat is eigenlijk ook een contradictie. ALs je zo geniaal bent als je zelf gelooft zou je mij veel minder onbegrijpelijke onzin voorschotelen. Dan zou jij moeten weten hoe je mij op mijn niveau zou moeten aanspreken en niet met het idee achter laten dat je gewoon de zoveelste joachim bent.

Dat ik geniaal ben zijn jouw woorden, heb ik nooit beweerd. Je zegt het waarschijnlijk omdat jij dat zo vind en die mening zodanig probeert te deponeren dat het lijkt alsof het van mij komt.
Nee, dat stupidproof-werken heb ik opgegeven hier. Het werkt niet bij *jouw soort*, omdat het jezelf dom voordoen *jullie* wel goed uitkomt. Ik vind het prima.


Jawel. Maar van jou niet veel. Ik denk ook niet dat dat je bedoeling is. Volgens mij voel je je beter als mensen je niet kunnen volgen. Ik denk dat je dan misplaatst het idee hebt dat je slimmer bent.

Ik heb alles toch in duidelijk Nederlands getypt voor je, dacht ik zo. Dat jij mij niet kunt volgen ligt echt wel aan jou, niet aan mij.


Snap hier ook geen reet van. Ik geef je mijn definitie van fundi. Niks slachtoffer of wel of niet geloven. Ben je stoned ofzo?

Het geloven sloeg op je repliek op de teksten mbt de Koran, die je overigens zelf aanhaalde. Wederom, je verdraait de boel. Wat betreft dat fundi-deel: jij zette het neer met een negatieve ondertoon. Lees je eigen post.


Hoe zie jij jezelf dan wel? Neem jij de Koran niet letterlijk?

Is dat nog belangrijk voor deze discussie, ondertussen ? Je hebt 'm al verkracht door de hele zaak te verdraaien naar iets wat amper te volgen is. Om vervolgens mij te beschuldigen van onnavolgbaarheid. Typisch.


En dat mijn mening leidend zou zijn voor je zelfbeeld had ik ook echt niet verwacht. Ik begrijp niet waarom je dat vermeld. Ik zou bijna gaan denken dat het dus wel zo is.

Bijna zou je dat denken. Maar ik heb geen ruimte gelaten voor een andere interpretatie van die uitleg. Dus je weet wel beter.


Jij begon over negatief.

In een hele andere context.


Huh? Snuif je ook vanalles ofzo? Natuurlijk is dat mijn eigen interpretatie. EN natuurlijk is dat niet leidend. Nergens in de grondwet staat dat mijn interpretatie leidend is. Sterker nog, zelfs jou interpretatie is niet leidend. Nee! Jah, man!

Mooi, dat we het daar over eens zijn. Kost je nogal wat moeite om dat toe te geven. En dan nog met een misplaatst sarcasme.


Naast fokking onduidelijk zijn, kan je alleen maar open deuren intrappen.

Die open deuren zijn denk ik de enige manier dingen duidelijk te maken aan je, aangezien je in andere statements iets vijandigs lijkt te zien. Veelzeggend.


Discussie? De vraag was welke islam ik niet achterlijk vind. Sindsdien heb jij alleen nog maar onzin lopen raskalen en tig keren vermeld dat mijn mening maar een mening is die niet leidend is. Nou ja, dat laatste net dan voor 't eerst. De discussie ontgaat mij verders -net zoals de diepere betekenis van 80% van je alinea's- volkomen.

Dat was de eerste vraag, om vervolgens het subjectiviteits-punt te maken bij je. Maar je ging er totaal aan voorbij en richtte je op randzaken in dit geheel, die je ondertussen tot onderwerp van discussie hebt gemaakt en de focus wanhopig probeert af te wenden naar iets wat volgens mij alleen jij ziet.


En nogmaals de eye opener dat mijn mening slechts mijn mening is.

2e:

Mooi, dat we het daar over eens zijn. Kost je nogal wat moeite om dat toe te geven. En dan nog met een misplaatst sarcasme.


Man, iedereen weet dat onderhand wel. Zelfs Schaap en Ibn. Denk je niet zelf dat je een beetje aan overkill doet met een mogelijk averechts effect. Het effect dat het er onderhand op begint te lijken dat je mijn mening vreselijk belangrijk vindt?

Dat averechts effect is te danken aan jouw verdraaiing van woorden en zaken geheel uit de context te rukken. Verder is het leuk discussiëren met je (moet ik je nageven, je houdt het wel entertaining) maar verder is het wel chilletjes, Tom.


Welke boodschap? EN hoezo andersom?

Ja.


Wie heb ik nou weer beledigd? En jij moet voor hem/haar het woordje doen? Daar heeft hij/zij nu denk ik wel spijt van. Alhoewel... Ik overschat denk ik weer 's.

Verkeerde context, wederom. Het houdt niet op met jou.


Er is dus geen grens en moslims kennnen 'm ook niet. Daar gaat weer een mening van nog geen paar uurtjes oud je naar de knoppen.

Het is jouw mening dat moslims die niet kennen. Ik denk dat het verschil 'm zit in het feit dat ik in een bepaalde openbaring geloof, die jij vervolgens afdoet als onzin. Nogmaals, jouw goed recht maar een mening als onzin afdoen is onzinnig. Je claimt daarmee de waarheid in pacht te hebben. Niet vanuit geloof maar vanuit (menselijke) rationaliteit die, zoals jij uitbundig laat zien, zeer beperkt is. *Shhhhs* Maar da's maar mijn mening *Shhhhs*


Wat je met dat laatste deel wilt zeggen ontgaat me weer. Maargoed, dat ben je onderhand wel gewend en vind je eigenlijk wel leuk. Da's de humor die mij dus ontgaat.

Je begrijpt wel meer niet en ik denk dat je dat wel best vind.


Het is zo simpel om onzin op te schrijven en dan te doen alsof je reuze intelligent bent. Maar zodra je de vragen erover angstvallig ontwijkt is het spelletje over.

Ik stelde jou een vraag en legde je vervolgens een stelling neer. Degene die de vraag en de stelling angstvallig uit de weg gaat ben jij. Dat deed je door de vraag en de stelling te ontwijken met veel geneuzel over ditjes en datjes om vervolgens de boel mijn kant op te draaien. Leuk, maar ik ga niet mee.


Vond 'm nogal balkenende-achtig. Die van jou dan he.

Zelfs Balkenende heeft hier en daar weleens zinnige opmerkingen gemaakt.


1 ding is nu wel duidelijk de topicstarter heeft het schrijverstalent van jou.

Hij is in ieder geval talentvol. Gelukkig bepaal jij die maatstaven niet. Maar daar gaat het niet om. Zoals het wel vaker niet gaat om wat jij zegt in deze thread.

Aangezien je het niet kunt laten alles te verdraaien wat ik zeg, gooi ik de handdoek in de ring. Ik probeerde werkelijk iets te weten te komen van je en jij ziet alleen maar iets vijandigs in de hele benadering. Ik denk dat ik toch wel op een redelijke manier jou benaderde met mijn vraag en daarop volgende stelling, maar als je vervolgens als een Dick Advocaat-achtige bitch rare sprongen gaat maken, hou ik het voor gezien. Als het je ging om de discussie te winnen, ten koste van alles, dan so be it. Maar ik weet voor het vervolg dat een discussie met jou, simpelweg om iets te weten te komen en zeker niet meer dan dat, per sé moet leiden tot een of andere prestigestrijd die vervolgens niet de antwoorden oplevert die ik zocht bij je, alleen maar omdat jij niet begrijpt en weigert te begrijpen ... dan tabéé, ouwe.

Het was wel weer ff leuk.

Tomas
24-10-05, 23:47
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Het was wel weer ff leuk.

Ach. Ik vind je humor gewoon echt geen reet aan. Het is echt ouderwets psychedelisch gelul in de ruimte, maar dan in een religieus jasje. Maakt het echt niet leuker.

ps. Dit is slechts mijn subjectieve mening. Geen feit. Niet leidend. Niet verplicht. Geen absolute waarheid. Niks van dat al. Meer zoiets als de Koran, maar dan ondersteboven.

Zwarte Schaap
25-10-05, 00:03
Geplaatst door Tomas
ps. Dit is slechts mijn subjectieve mening. Geen feit. Niet leidend. Niet verplicht. Geen absolute waarheid. Niks van dat al. Meer zoiets als de Koran, maar dan ondersteboven.

Het lijkt net alsof je de Koran nodig hebt om je eigen identiteit/richting te definieren.

Tomas
25-10-05, 07:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het lijkt net alsof je de Koran nodig hebt om je eigen identiteit/richting te definieren.

Je moest eens weten hoe leeg mijn leven was voor ik met de islam in aanraking kwam. Haleluja.

Zeg 's eerlijk, heb ik jou ergens een keer doodgeprikt?

Zwarte Schaap
25-10-05, 07:58
Geplaatst door Tomas
Je moest eens weten hoe leeg mijn leven was voor ik met de islam in aanraking kwam. Haleluja. Dat wil ik niet weten, hou het maar lekker voor jezelf.


Zeg 's eerlijk, heb ik jou ergens een keer doodgeprikt? Last van een nachtmerrie of zo?

Tomas
25-10-05, 08:02
Geplaatst door Schaap
Last van een nachtmerrie of zo?


Ik dacht altijd dat je wel een beetje context waardeerde voordat je reageert. Foutje. Sorry.


Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Op basis van je zoektocht naar nuances van moslims op dit forum. Die je overigens net zo hard weer doodprikt wanneer die zich laten zien (zie je discussies met Zwarte Schaap, IbnRush, Al Sawt etc.).

Zwarte Schaap
25-10-05, 08:12
Geplaatst door Tomas
Ik dacht altijd dat je wel een beetje context waardeerde voordat je reageert. Foutje. Sorry.

Praat je nu tegen jezelf?

Tomas
25-10-05, 08:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Praat je nu tegen jezelf?

Kom nou toch 's Schaap. Je bent toch geen puber meer. Je kunt toch wel eens wat beter reageren dan dit kinderachtige gekwezel.

Zwarte Schaap
25-10-05, 08:25
Geplaatst door Tomas
Kom nou toch 's Schaap. Je bent toch geen puber meer. Je kunt toch wel eens wat beter reageren dan dit kinderachtige gekwezel.

Ik heb geen zin om mij bezig te gaan houden met andermans subjectieve schimmen, wat ik wilde zeggen heb ik al gezged.

_h4T3D_sE7eN
25-10-05, 10:33
Geplaatst door mark61
Als het je zoveel uitmaakt en je typen zo vermoeiend vindt, had je deze inspanning beter aan het uitleggen van jouw islam kunnen wijden. Graag met indicatie of grotere groepen er aanhanger van zijn. :hihi:

Ben jij daarin geïnteresseerd dan ?? Zo ja, lees de Koran en de Soennah. Da's de Islam waarin ik geloof.

Hoeveel mensen daar aanhanger van zijn, weet ik niet. Ik denk het merendeel van de wereldwijde moslimgemeenschap. Just a hunch.

Mark
25-10-05, 11:03
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ben jij daarin geïnteresseerd dan ?? Zo ja, lees de Koran en de Soennah. Da's de Islam waarin ik geloof.

Dat is de islam waar alle moslims in geloven, alleen de interpretatie naar de praktijk is vaak verschillend.

ja ik weet.... een shock moet dit zijn maar het is zo :moe:

_h4T3D_sE7eN
25-10-05, 11:16
Geplaatst door Mark
Dat is de islam waar alle moslims in geloven, alleen de interpretatie naar de praktijk is vaak verschillend.

ja ik weet.... een shock moet dit zijn maar het is zo :moe:


:moe: ...


(Als dit zo overduidelijk is, waarom beperkt men zich dan niet tot het bekritiseren van acties van mensen, ipv de theorie onderuit proberen te halen ??)

Zwarte Schaap
25-10-05, 11:17
Geplaatst door Mark
Dat is de islam waar alle moslims in geloven, alleen de interpretatie naar de praktijk is vaak verschillend.

Net als democratie..ja ik weet.... een shock moet dit zijn maar het is zo :moe:

Zwarte Schaap
25-10-05, 11:21
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:moe: ...


(Als dit zo overduidelijk is, waarom beperkt men zich dan niet tot het bekritiseren van acties van mensen, ipv de theorie onderuit proberen te halen ??)

Omdat als men in het westen zich werkelijk richt op wat de mensen daar dwarszit, men uiteindelijk bij zichzelf hier in het westen terecht komt. Dat kunnen we nu even niet hebben.

_h4T3D_sE7eN
25-10-05, 11:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Omdat als men in het westen zich werkelijk richt op wat de mensen daar dwarszit, men uiteindelijk bij zichzelf hier in het westen terecht komt. Dat kunnen we nu even niet hebben.


True. Vraag me af wanneer 1 van deze overgedemocratiseerde mutsen dit zelf een keer toegeeft.

Mark
25-10-05, 11:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Net als democratie..ja ik weet.... een shock moet dit zijn maar het is zo :moe:

Je hebt helemaal gelijk Schaap :)

Daarom moeten we theorie ook met theorie vergelijken en praktijk met praktijk.

Mark
25-10-05, 12:03
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:moe: ...


(Als dit zo overduidelijk is, waarom beperkt men zich dan niet tot het bekritiseren van acties van mensen, ipv de theorie onderuit proberen te halen ??)

Het is een hele menselijke reactie om acties van die mensen proberen te verklaren.

Zodra iemand zo'n actie onderbouwd met de islam dan is het natuurlijk te verwachten dat tegenargumenten zich daar ook op richten.

Mark
25-10-05, 12:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Omdat als men in het westen zich werkelijk richt op wat de mensen daar dwarszit, men uiteindelijk bij zichzelf hier in het westen terecht komt. Dat kunnen we nu even niet hebben.

Ik denk dat het iets gecompliceerder ligt dan dat. Mede dank zij acties van het westen ontstaan bepaalde bewegingen en gevoelens en onrecht. Maar het is te gemakkelijk om alle slechte dingen af te doen als de schuld van het westen.

Zwarte Schaap
25-10-05, 12:10
Geplaatst door Mark
Je hebt helemaal gelijk Schaap :)

Daarom moeten we theorie ook met theorie vergelijken en praktijk met praktijk.


En gelijke gevallen gelijk behandelen en ongelijke gevallen ongelijk behandelen.

Zwarte Schaap
25-10-05, 12:14
Geplaatst door Mark
Ik denk dat het iets gecompliceerder ligt dan dat. Mede dank zij acties van het westen ontstaan bepaalde bewegingen en gevoelens en onrecht. Maar het is te gemakkelijk om alle slechte dingen af te doen als de schuld van het westen.

Het is al voldoende als dat in de praktijk ook wordt erkend en men er ook naar handelt naar dat gebeurt niet.

_h4T3D_sE7eN
25-10-05, 13:36
En toen was er weer die lange stilte ...

Mark
25-10-05, 15:00
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
En toen was er weer die lange stilte ...

mijn prikwerkzaamheden worden soms gehinderd door mijn baan :)

Wat betreft dat erkennen en handelen, dat klopt voor sommige politiek en opgezette regimes in de derde wereld. Dat zou anders moeten maar aan de andere kant zit je natuurlijk ook klem en is dat moeilijk nu terug te draaien.

_h4T3D_sE7eN
25-10-05, 15:05
Geplaatst door Mark
mijn prikwerkzaamheden worden soms gehinderd door mijn baan :)

Wat betreft dat erkennen en handelen, dat klopt voor sommige politiek en opgezette regimes in de derde wereld. Dat zou anders moeten maar aan de andere kant zit je natuurlijk ook klem en is dat moeilijk nu terug te draaien.


Heb jij een baan dan ??

Die stilte was meer algemeen opgemerkt.

Mark
25-10-05, 15:30
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Heb jij een baan dan ??

Die stilte was meer algemeen opgemerkt.

die baan is puur voor de lol, verder rentenier ik van het fortuin dat mijn familie aan de slavernij heeft verdiend :)

mark61
25-10-05, 18:13
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ben jij daarin geïnteresseerd dan ?? Zo ja, lees de Koran en de Soennah. Da's de Islam waarin ik geloof.

Hoeveel mensen daar aanhanger van zijn, weet ik niet. Ik denk het merendeel van de wereldwijde moslimgemeenschap. Just a hunch.

Nee, zo makkelijk maak je je er niet van af. Je weet best dat er duizend-en-één opvattingen zijn, of om het makkelijk te houden, 3 grote stromingen. Light-medium-heavy.

Dan weer in je umma-schulp kruipen is natuurlijk gewoon laf.

mark61
25-10-05, 18:17
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:moe: ...
(Als dit zo overduidelijk is, waarom beperkt men zich dan niet tot het bekritiseren van acties van mensen,

Dat doet men hier meestal ook. Dit topic gaat daar bijvoorbeeld over. Al snapt haast niemand het openingsartikel. En als er dan iemand vraagt om uitleg, krijg je de idiootste reacties, maar geen uitleg.

Het probleem is ook nog s dat elke 'interpretant' beweert dat ie niets anders doet dan het woord van God en de Soennah letterlijk uitvoeren, terwijl die diverse interpretaties toch heel verschillend blijken te zijn. Dat is natuurlijk voor de belangstellende buitenstaander onbegrijpelijk.

Er komt nog bij dat ook op dit forum onaangename acties daaro steevast worden 'weerlegd' met 'dat is niet volgens de islam.' Nee, dat haal je de koekoek; het punt is dat de mensen 'daar' zich daar volmondig op beroepen.

Het heeft mij dan ook altijd verbaasd, en dat doet het nog steeds, dat mensen 'daar' niet gewoon concreet zeggen waar ze last van hebben, maar het verpakken in een religieus discours. Mensen als Zwart Schaap en Al Sawt vertellen wel het concrete verhaal, maar zij zijn uitzonderingen. Ook hier.

mark61
25-10-05, 18:17
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
En toen was er weer die lange stilte ...

Jij bent zelf anders geen toonbeeld van snelle reactie.

mark61
25-10-05, 18:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Omdat als men in het westen zich werkelijk richt op wat de mensen daar dwarszit, men uiteindelijk bij zichzelf hier in het westen terecht komt. Dat kunnen we nu even niet hebben.

De mensen daar formuleren hun bezwaren zelf overwegend in termen van islam. Dan wordt het voor de mensen hier moeilijk om daar niet op in te gaan. Eigenlijk wordt van mensen hier de intellectuele inspanning gevraagd om religieus verpakte klachten van die sluier te ontdoen en de 'seculiere', reële klachten eruit te vissen.

Je mag blij zijn dat nog zoveel mensen die moeite nemen. Want als je de klachten op face value neemt, vernauwt het verhaal zich tot interpretatie der teksten en overleveringen. Jijzelf komt dan ook meestal met heldere, 'seculiere' verklaringen voor één en ander. Maar das een uitzondering.

mark61
25-10-05, 18:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is al voldoende als dat in de praktijk ook wordt erkend en men er ook naar handelt naar dat gebeurt niet.

Tsja, het is een slechte wereld. Politici handelen in eigen belang, of op zijn best in het belang van de mensen die ze vertegenwoordigen. Dat geldt over de hele wereld. Je kan niet verwachten dat idealen netjes worden uitgevoerd. Hier niet, en daar niet.

mark61
25-10-05, 18:28
Geplaatst door Mark
Je hebt helemaal gelijk Schaap :)

Daarom moeten we theorie ook met theorie vergelijken en praktijk met praktijk.

Yep, het blijft erg moeilijk.

Zwarte Schaap
25-10-05, 23:19
Geplaatst door mark61
De mensen daar formuleren hun bezwaren zelf overwegend in termen van islam. Dan wordt het voor de mensen hier moeilijk om daar niet op in te gaan. Eigenlijk wordt van mensen hier de intellectuele inspanning gevraagd om religieus verpakte klachten van die sluier te ontdoen en de 'seculiere', reële klachten eruit te vissen.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens markie. Het is van land tot land afhankelijk. Er zijn verschillende processen aan het werk. Zoals sociaal economische problemen veroorzaakt door het inferieure bestuurswerk van de dictators. Tegelijkertijd kan het volk niets inbrengen tegen deze wanbestuur. Voorts wordt het harde kapitalisme op het volk losgelaten die de normen en waarden die aansluiten bij de belevingswereld van het volk en land vernietigen. Daarnaast kan het volk zich niet uiten omdat alle mogelijkheden tot effectieve kritiek en organisatie onderdrukt worden. In deze leemte speelt het geloof een belangrijke rol, religie heeft de dictator minder invloed op en kan hij niet snel verbieden, hooguit manipuleren. In deze onzekerheid en vervreemding waar de overheid het op vrijwel alle tereinen laat afweten, biedt het geloof door de aanmoediging voor menselijkheid, saamhorigheid, solidariteit en rechtvaardigheid houvast, zekerheid en troost. Vandaar dat het lijkt dat het geloof de enige uitingsvorm is.

En laten we eerlijk wezen de meeste intellectuelen in die landen kunnen heel goed omschrijven waar het aan ligt helaas krijgen we hier alleen eenzijdige beelden van hordes woeste moslims te zien die er alleen op uit zijn om onze vrijheid in te perken en ons de Islam op te leggen, gewoon omdat hun geloof tegen vrijheid en vrije keuze is.

Zwarte Schaap
25-10-05, 23:27
Geplaatst door mark61
Tsja, het is een slechte wereld. Politici handelen in eigen belang, of op zijn best in het belang van de mensen die ze vertegenwoordigen. Dat geldt over de hele wereld. Je kan niet verwachten dat idealen netjes worden uitgevoerd. Hier niet, en daar niet.

Ik verwacht niet dat idealen netjes worden uitgevoerd, het is continu er boven op blijven zitten. Ik heb ook geen kant en klare oplossingen en verwacht ook niet dat het zo gebeurt is. Nee waar het mij om gaat is de besluitvorming, stellingen, argumenten en conclusies hier van de westerse regeringen waarmee ze hun volk bestoken en waarbij men telkens de islam als schuldige en oorzaak aanwijst voor de lokale, nationale en internationale problemen.