PDA

Bekijk Volledige Versie : Erik de Vlieger: Columnisten of zakkenvullers? (leuk stuk!)



NIS
22-10-05, 00:32
Lees nu de mening van Erik de Vlieger...

Heeft u ook zoŽn hekel aan columnisten? Onder het mom van een vrije intellectuele mening, die zo ver gaat als u en ik een piano kunnen gooien, schrijft schnabbelend columnistenland zich een euroteken voor de kritische ogen.
Zo is ons aller vooroorlogs aandoende grappenmaker Youp van Ž t Hek bezig zich de ganse tijd af te zetten tegen de hockeydames en OSM-ers uit het Gooi.

Verloochen je afkomst wel, heeft Youp gedacht. Want stel je voor dat we denken dat hij iets met vermogende mensen van doen heeft. Het is dat ik Youp een aardige keffer vind, en een goede grensrechter bij de vermogende voetbalclub AFC, anders had ik gedacht dat hij zijn eigen Buckler-lul was geworden. En was ons aller NRC-coryfee niet bestuurslid bij de chique Amsterdam-Zuid tennisclub Amstelborgh? Beste Youp, we snappen het niet meer. Met huizen in Italië, Bergen en aan de grachtengordel hoor je toch ook bij de elite?

Een ander merkwaardig fenomeen doet zich voor bij Het Parool, waar het depressieve geweten van ons land Theodor Holman ons wekelijks bombardeert met Theo-van-Gogh-stories. Hij schroomt niet om nu, na jarenlang politiek Nederland beschuldigd te hebben van genocide, zoŽn beetje elk arabisch aandoend individu te verdenken van praktijken waar de Afrikaanse moppentapper Idi Amin nog van zou schrikken. Theo: ook jij bent aardig alleen; je veroorzaakt iets middels ons Parool wat niet kan. Ik weet het, want ik lach, drink, zoen en feest WEL met Marokkanen. Jij niet! Misschien dat de nieuwe eigenaar van Het Parool dat ook vindt, want de verkoop aan een Amerikaanse investeerder gaat volgens de Amsterdamse praatscene eind van de maand haar beslag krijgen. De slijpsteen van de geest is het NRC. U weet wel: dat clubblad van justitiële berichten heeft ook nog een schrijvende troef in de vorm van Frits Abraham, die laatst een column schreef gebaseerd op een bericht in de Echo. Deze column ging over erotische partys. Op het papier dacht ik enige lichaamsappen van Abrahams te ontwaren, want hij was klaarblijkelijk erg opgewonden geweest. Nu is het zo dat het NRC-journaille geen mogelijkheid onbenut laat af te geven op de Telegraaf, want zij van NRC zijn het toonbeeld van kwaliteit. Linkse bekaktheid in optima forma.

Een column baseren op een Echoreportage maakte dat ik tijdens het billen afvegen (met de voorpagina) bijkans de WC-eend inslikte. Jawel, een column die haar oorsprong heeft in het, ik citeer: " .. in hun ogen minderwaardige sufferdje Echo ...". Het toeval wil dat de Echo in het bezit van de Telegraaf is. U ziet maar dat als je in 5 minuten iets moet schrijven, het altijd lukt. Duurde het schrijven van de rekening soms iets langer, Frits? Ik hoop dat hij lang leeft, maar ik weet zeker dat als hij komt te overlijden een farmaceutische adverteerder van het NRC hem vermaalt tot slaappoeder en op de markt gooit. Over ons aller nationale kroegengeweten Jan Mulder, die de Volkskrant bevolkt, kan ik niets schrijven omdat ik de journalistencode niet wil breken. Slecht schrijven over de Postbank en haar zusjes levert namelijk een automatische opzegging van de bancaire relatie op. Over Hugo Bos van het AD heb ik al helemaal weinig te zeggen, behalve dat ik me afvraag waar hij dat scheerapparaat koopt om zijn 4 mm baardlengte-image te behouden.

U begrijpt het zeker langzamerhand wel: ook ik heb hekel aan columnisten. Ik ben daarom ook blij dat ik er geen ben!!