PDA

Bekijk Volledige Versie : Irakezen steunen grondwet



echnaton
22-10-05, 12:40
’Irakezen steunen grondwet’

Geen grote aanslagen. Zelfs provincies met soennieten vóór

In relatieve rust hebben de Irakezen zaterdag in een referendum gestemd over een nieuwe grondwet. De tekst is vrijwel zeker aangenomen.

Grote aanslagen bleven uit, mede door zware veiligheidsmaatregelen: auto's mochten zaterdag niet de weg op om aanslagen met autobommen te voorkomen, alle stembureaus waren met betonblokken en prikkeldraad afgeschermd, en er gold een avondklok. Wel kwamen in de stad Ramadi vijf Amerikanen om bij gevechten met rebellen en stierven drie Iraakse militairen en twee burgers bij een aanslag nabij Bakoeba. Maar dergelijke dodentallen zijn voor Iraakse begrippen laag.

Volgens sommige analisten bleven zware aanslagen uit omdat Iraakse verzetsgroepen in het soennitische gebied, het hart van het verzet, wilden dat de grondwet zou worden weggestemd. De voorgestelde constitutie is in de ogen van veel soennieten een gedrocht, omdat hij veel autonomie geeft aan Koerden en sjiieten en te weinig garanties bevat dat soennieten delen in de opbrengst van oliewinning in het Koerdische noorden en sjiitische zuiden. Maar gisteren meldden kiescommissies in Dijala en Ninevah, twee provincies met soennieten, dat daar een meerderheid vóór de grondwet lijkt te hebben gestemd. Alleen in de provincies Anbar en Salaheddine, waar de overgrote meerderheid van de bevolking soennitisch is, lijkt men de ontwerpgrondwet te hebben afgewezen.

Als die uitslag in Dijala en Ninevah officieel wordt bevestigd is de grondwet aangenomen en zijn op 15 december nieuwe verkiezingen. Minstens drie provincies hadden namelijk ’nee’ moeten stemmen om de grondwet te blokkeren, maar eigenlijk was er alleen in provincies met soennieten kans op zo'n uitslag. Zowel de sjiieten als de Koerden zijn groot voorstander.

VN-topman Annan zei dat de Irakezen „voor de tweede keer dit jaar moeilijke omstandigheden en de dreiging van geweld het hoofd hebben geboden om te kunnen stemmen”. De opkomst was ruim zestig procent, iets hoger dan in januari. De Amerikaanse president Bush noemde het verloop van de referendumdag een ’zware klap’ voor de Iraakse rebellen.

Trouw, 17-10-2005

mark61
22-10-05, 13:49
De BBC meldde de afgelopen week herhaaldelijk dat er vermoedens van grootscheepse fraude zijn. Verkiezingsofficials hadden het besmuikt over 'statistische onregelmatigheden'. Ze bedoelen zeker een hogere opkomst / aantal stemmen dan er überhaupt kiesgerechtigden zijn.

Daar komt nog bij dat niemand precies weet waar hij/zij precies voor of tegen heeft gestemd, want de tekst is een paar dagen voor de stemming nog veranderd, dus de massaal verspreide tekst is foutief.

Bovendien heeft een stuk papier nog nooit garanties opgeleverd in landen waar geweld de normale manier is om je mening kracht bij te zetten. Typerend vond ik bijvoorbeeld dat Saddam niet eens in eerste instantie is beschuldigd van het plegen van een staatsgreep. Dat leek mij makkelijk te bewijzen en wel genoeg voor een veroordeling tot levenslang. Magoed, das off topic.

On the plus side denk ik wel dat een meerderheid van de Iraki's een gewone parlementaire democratie wil. Maar wie luistert er nou naar het volk als iedereen een kalasjnikof en blijkbaar onbeperkte beschikking over explosieven heeft?

Dit is wel leuk:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4319002.stm

echnaton
22-10-05, 13:57
Geplaatst door mark61
De BBC meldde de afgelopen week herhaaldelijk dat er vermoedens van grootscheepse fraude zijn. Verkiezingsofficials hadden het besmuikt over 'statistische onregelmatigheden'. Ze bedoelen zeker een hogere opkomst / aantal stemmen dan er überhaupt kiesgerechtigden zijn.

Daar komt nog bij dat niemand precies weet waar hij/zij precies voor of tegen heeft gestemd, want de tekst is een paar dagen voor de stemming nog veranderd, dus de massaal verspreide tekst is foutief.

Bovendien heeft een stuk papier nog nooit garanties opgeleverd in landen waar geweld de normale manier is om je mening kracht bij te zetten. Typerend vond ik bijvoorbeeld dat Saddam niet eens in eerste instantie is beschuldigd van het plegen van een staatsgreep. Dat leek mij makkelijk te bewijzen en wel genoeg voor een veroordeling tot levenslang. Magoed, das off topic.

On the plus side denk ik wel dat een meerderheid van de Iraki's een gewone parlementaire democratie wil. Maar wie luistert er nou naar het volk als iedereen een kalasjnikof en blijkbaar onbeperkte beschikking over explosieven heeft?

Dit is wel leuk:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4319002.stm

Kun je dat verhaal over die fraude ook hardmaken? De BBC-link hierboven zegt er in ieder geval niets over.

mark61
22-10-05, 14:02
Geplaatst door echnaton
Kun je dat verhaal over die fraude ook hardmaken? De BBC-link hierboven zegt er in ieder geval niets over.

Nee, wel het BBCverslag ervan. Die link was daar ook niet voor bedoeld. En u wordt uitgenodigd zelf de site af te grazen. :) Magoed:

Iraq constitution result delayed

The results of Iraq's constitutional referendum will not be announced for another one or two days, Iraqi electoral officials say.
Figures from some provinces were too high or too low, prompting checks, said a senior official from the Independent Electoral Commission of Iraq (IECI).

The result of Saturday's referendum was originally due to be released earlier this week.

US and Iraqi officials have suggested that the constitution was approved.

Senior electoral commission official Adel al-Lami confirmed the outcome would not be announced on Friday, but was unsure when counting would be finished.

"Definitely not today. And perhaps not even tomorrow," Mr Lami said.

"I can't say exactly when it will be."

Disparities

The spokesman for the Independent Electoral Commission of Iraq, Farid Ayar, has said that they were still counting the results.

"We ask people not to rush us," Mr Ayar told AFP.

Mr Lami told the BBC that the abnormally high and low results had come from Sunni, Shia and Kurdish areas.

But a senior official at the IECI has told our correspondent in Baghdad, Richard Galpin, that these disparities were normal in Iraq. [ :confused: ]

The official admitted that the United Nations requested the turnout figures and the actual results to be checked, but stressed the anomalies could be due to mistakes or glitches in the system.

Provisional results indicate that two Sunni Arab-dominated provinces have rejected the constitution, but that a third province did not apparently reach the two-thirds threshold needed.

Two-thirds of voters in three provinces must reject it for the constitution to fail.

During a visit to London last week, US Secretary of State Condoleezza Rice said initial information from the field indicated the constitution had been backed, though she later retracted her statement.

The deputy speaker of the Iraqi National Assembly, Hussein al-Shahristani, announced in a speech in Najaf on Wednesday that the draft constitution had been approved.

The IECI has expressed surprise at such comments, stressing that the vote count is still under way.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4365066.stm

De BBC bulletins waren wat 'overtuigder' geformuleerd.

echnaton
22-10-05, 14:07
Geplaatst door mark61
Nee, wel het BBCverslag ervan. Die link was daar ook niet voor bedoeld. En u wordt uitgenodigd zelf de site af te grazen. :) Magoed:

Iraq constitution result delayed

The results of Iraq's constitutional referendum will not be announced for another one or two days, Iraqi electoral officials say.
Figures from some provinces were too high or too low, prompting checks, said a senior official from the Independent Electoral Commission of Iraq (IECI).

The result of Saturday's referendum was originally due to be released earlier this week.

US and Iraqi officials have suggested that the constitution was approved.

Senior electoral commission official Adel al-Lami confirmed the outcome would not be announced on Friday, but was unsure when counting would be finished.

"Definitely not today. And perhaps not even tomorrow," Mr Lami said.

"I can't say exactly when it will be."

Disparities

The spokesman for the Independent Electoral Commission of Iraq, Farid Ayar, has said that they were still counting the results.

"We ask people not to rush us," Mr Ayar told AFP.

Mr Lami told the BBC that the abnormally high and low results had come from Sunni, Shia and Kurdish areas.

But a senior official at the IECI has told our correspondent in Baghdad, Richard Galpin, that these disparities were normal in Iraq. [ :confused: ]

The official admitted that the United Nations requested the turnout figures and the actual results to be checked, but stressed the anomalies could be due to mistakes or glitches in the system.

Provisional results indicate that two Sunni Arab-dominated provinces have rejected the constitution, but that a third province did not apparently reach the two-thirds threshold needed.

Two-thirds of voters in three provinces must reject it for the constitution to fail.

During a visit to London last week, US Secretary of State Condoleezza Rice said initial information from the field indicated the constitution had been backed, though she later retracted her statement.

The deputy speaker of the Iraqi National Assembly, Hussein al-Shahristani, announced in a speech in Najaf on Wednesday that the draft constitution had been approved.

The IECI has expressed surprise at such comments, stressing that the vote count is still under way.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4365066.stm

De BBC bulletins waren wat 'overtuigder' geformuleerd.

Inderdaad, erg vaag allemaal. Ik neem aan dat we er wel meer van zullen horen, als het waar is wat je zegt.

mark61
22-10-05, 14:12
Geplaatst door echnaton
Inderdaad, erg vaag allemaal. Ik neem aan dat we er wel meer van zullen horen, als het waar is wat je zegt.

Ik zeg niks, ik citeer de BBC, zoals je ziet. Dus het zal wel waar zijn.

Wat stel jij je voor bij 'abnormally high or low figures'? En 'normal disparities'?

echnaton
22-10-05, 14:30
Geplaatst door mark61
Ik zeg niks, ik citeer de BBC, zoals je ziet. Dus het zal wel waar zijn.

Wat stel jij je voor bij 'abnormally high or low figures'? En 'normal disparities'?

Kan zo veel betekenen.
Ik had er in elk geval nog niets over gehoord of gelezen. Kan ook nu geen serieuze artikelen met duidelijke informatie vinden.

Sallahddin
22-10-05, 22:15
Ik zou nooit stemmen op een grondwet gemaakt door een invasie macht!!!!
test!!!!!

rja2
22-10-05, 22:59
Geplaatst door Sallahddin
Ik zou nooit stemmen op een grondwet gemaakt door een invasie macht!!!!
test!!!!!
Die grondwet is gewoon gemaakt door Irakezen.

Volgens mij mag je ook niet stemmen ook.