PDA

Bekijk Volledige Versie : Vogelgriep vastgesteld in Groot-Brittannië



NIS
22-10-05, 13:25
Vogelgriep vastgesteld in Groot-Brittannië
Uitgegeven op zaterdag 22 oktober 2005 om 06:51:57, bijgewerkt om 09:55:53

(Novum/AP) - De Britse autoriteiten meldden vrijdagavond dat vogelgriep is vastgesteld bij een papegaai die afkomstig was uit Zuid-Amerika. Of het ging om een besmetting met de voor mensen gevaarlijke variant H5N1, is niet duidelijk. Ook in Kroatië werd de ziekte vrijdag vastgesteld bij pluimvee, wat direct leidde tot een exportverbod vanuit dat land.

De Europese Unie heeft ondertussen een aantal maatregelen aangekondigd om de verspreiding van vogelgriep tegen te gaan. Veterinaire deskundigen van de EU bevelen aan dat de lidstaten de vaccinatie van gevogelte in dierentuinen voorbereiden en dat er een verbod komt op het verzamelen van pluimvee ten behoeve van markten, tentoonstellingen, beurzen en andere manifestaties.

Eerder had de EU al gezegd dat de import van vogels en veren uit grote delen Rusland wordt verboden. Woensdag werd vastgesteld dat pluimvee in het dorp Jandavka in Midden-Rusland, was besmet met H5N1. Eieren en kippenvlees vallen niet onder het verbod, omdat die niet uit Rusland worden geïmporteerd.

Het Russische ministerie van noodsituaties maakte vrijdag bekend dat plotselinge vogelsterfte in twee dorpen in de zuidelijke Russische regio Rostov niet is veroorzaakt door vogelgriep, maar door vogelcholera. In Koloendajevski en Sjablijevka, ongeveer duizend kilometer ten zuiden van Moskou, zijn honderden kippen, ganzen, eenden en kalkoenen doodgegaan. Levers van de gestorven dieren worden nog onderzocht, zei het ministerie.

De EU zei dat er nog proeven gaande zijn met verdachte vogels uit Griekenland, maar dat de laatste informatie niet duidt op de aanwezigheid van vogelgriep.

De EU-deskundigen zeggen dat de lidstaten ervoor moeten zorgen dat voor pluimvee bestemd voer en water uit de buurt van wilde vogels wordt gehouden. Ze roepen jagers en vogelwaarnemers op het te melden als zij vreemd gedrag of plotselinge sterfte bij vogels opmerken.

Om het Europese publiek gerust te stellen wijzen de deskundigen erop dat mensen en pluimvee in Europa veel strikter van elkaar gescheiden zijn dan in Azië en het Verre Oosten en dat het risico van besmetting daarom hier veel minder groot is. Voor wie beroepshalve met pluimvee in contact komt worden momenteel richtlijnen opgesteld. Voorlopig wordt iedereen die met dode vogels in aanraking komt gemaand de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen in acht te nemen, zoals het dragen van handschoenen, het wassen van de handen en zorgvuldige voedselbereiding.

--> Wajau! Komt wel erg dichtbij. Even snel op internet Tamiflu bestellen! :rotpc:

Wide-O
22-10-05, 13:33
Geplaatst door NIS
Even snel op internet Tamiflu bestellen! :rotpc:

Los van het feit dat je dan waarschijnlijk een dosis samengeperst rattenvergif toegestuurd krijg ( :hihi: )t: Tamiflu biedt geen enkele bescherming tegen vogelgriep.

~Panthera~
22-10-05, 13:38
fuut fuut. http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a050.gif

http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/k050.gif

Wide-O
22-10-05, 13:51
http://www.core77.com/reactor/icff2004/images/javits/dead_bird_off.jpg

mark61
22-10-05, 13:54
Geplaatst door Wide-O
http://www.core77.com/reactor/icff2004/images/javits/dead_bird_off.jpg

Hé, gelakte Pekingeend. Mjammie! Aan tafel!

MaRiaH
22-10-05, 14:00
http://home-1.wolmail.nl/~golf/Wendingen/Tekeningen/Doodvogel.gif

Vanmorgen vloog ze nog
Zo onbelemmerd en gracieus
En zo verheven - Zo'n sierlijk wezentje
't Was geschapen om te zweven
Niet om te sterven door 'n zinloos stukje lood
Uit 't geweer van een paar lompe idioten
Die zachte veertjes – Stukgeschoten - Dood

Vanmorgen vloog ze nog

Wat moet dat heerlijk zijn
Wat - Om te verwoorden wat je voelt
Hm-hm - Te kunnen schrijven
Dat is ook heerlijk - Oh wat benijd ik u
Mag ik nog even bij u blijven
Wat mij betreft blijft u bij mij vanaf vandaag
Ik zou de allermooiste boeken voor u schrijven
En ook gedichten – Mag ik blijven- Graag

Wat moet dat heerlijk zijn Wat moet dat heerlijk zijn

Vanmorgen vloog ze nog
Zoals een meeuw soms op de wind
Zonder bevelen - De vleugels wijdgespreid
Op eigen kracht - De mens ontstegen
En dan een knal en verder niets
Niet eens een schreeuw
Daar ligt ze hulpeloos nog trillend met haar poten
Stervende vogel, aangeschoten meeuw

Vanmorgen vloog ze nog

Hij kan niet zonder mij
Hij heeft me nodig
Onopvallend - Alle dagen
Hij wil me om zich heen
Al zou hij dat nooit aan me vragen
Het moet zo zijn
Het is misschien de wil van God
En luidt de opdracht
Wees voortaan uw broeder's hoeder
Wees z'n verzorgster
Wees z'n moeder
't Is ons lot
Hij kan niet zonder mij

Wat moet dat heerlijk zijn Wat moet dat heerlijk zijn

Vanmorgen vloog ze nog

verveeld

NIS
22-10-05, 17:02
Papegaai met vogelgriep kwam uit Suriname
Uitgegeven op zaterdag 22 oktober 2005 om 15:49:00, bijgewerkt om 16:25:06

(Novum/AP) - De papegaai die in Britse quarantaine is bezweken aan vogelgriep was afkomstig uit Suriname. Het beest maakte deel uit van een exportzending papegaaien en andere vogels. De Surinaamse autoriteiten moeten snel proberen vast te stellen of de papegaai de ziekte in Suriname heeft opgelopen of tijdens het vervoer naar Groot-Brittannië of toen de vogel samen met een zending vogels uit Taiwan in quarantaine was geplaatst. Dit heeft het Surinaamse parlementslid Winston Jesserun zaterdag gezegd.

Inmiddels is zeker dat de papegaai is bezweken aan een besmetting met H5. Of het gaat om een besmetting met de voor mensen gevaarlijke variant H5N1, is nog niet duidelijk.

De Europese Unie heeft vrijdag een aantal maatregelen aangekondigd om de verspreiding van vogelgriep tegen te gaan. Veterinaire deskundigen van de EU bevelen aan dat de lidstaten de vaccinatie van gevogelte in dierentuinen voorbereiden en dat er een verbod komt op het verzamelen van pluimvee ten behoeve van markten, tentoonstellingen, beurzen en andere manifestaties.

De EU-deskundigen zeggen verder dat de lidstaten ervoor moeten zorgen dat voor pluimvee bestemd voer en water uit de buurt van wilde vogels wordt gehouden. Ze roepen jagers en vogelwaarnemers op het te melden als zij vreemd gedrag of plotselinge sterfte bij vogels opmerken.

Om het Europese publiek gerust te stellen wijzen de deskundigen erop dat mensen en pluimvee in Europa veel strikter van elkaar gescheiden zijn dan in Azië en het Verre Oosten en dat het risico van besmetting daarom hier veel minder groot is. Voor wie beroepshalve met pluimvee in contact komt worden momenteel richtlijnen opgesteld. Voorlopig wordt iedereen die met dode vogels in aanraking komt gemaand de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen in acht te nemen, zoals het dragen van handschoenen, het wassen van de handen en zorgvuldige voedselbereiding.

Oeroeboeroe
22-10-05, 20:02
http://www.exto.nl/gallery/dbimages/813/813-o-132979.jpg