PDA

Bekijk Volledige Versie : Bijbel met Koran tussen de cd's



Alim
22-10-05, 19:40
Bijbel met Koran tussen de cd's

van onze redactie kerk

AMSTERDAM - Tussen de hippe muziek-cd's en -dvd's staat bij Free Record Shop deze week een opvallende aanbieding: De Nieuwe Bijbelvertaling en de Koran in één pakket. De uitgave kost nog geen veertig euro, inclusief een boekje waarin een imam en een dominee pleiten voor verdraagzaamheid.


De actie blijkt een persoonlijk initiatief van commercieel directeur Juan da Silva van Free Record Shop. ,,Het leek mij leuk om met een actie in te haken op de Bijbelweek, die dit weekend begint. Vorig jaar zijn er rond de presentatie van de Nieuwe Bijbelvertaling in Nederland namelijk heel veel bijbels verkocht. Toen heb ik al gezegd dat wij daarmee een gigantische kans hebben gemist.''

Da Silva kreeg daarop naar eigen zeggen wat meewarige blikken toegeworpen: waarom zouden mensen bij in een cd-winkel een bijbel gaan kopen? ,,Toch vind ik dat echt niet raar'', zegt Da Silva. ,,Christenen, moslims en mensen die nergens in geloven, ze zijn allemaal klant bij ons. Waarom zouden we dan ook hun religieuze boeken niet verkopen?''

Niet voor niets biedt Da Silva de Bijbel en de Koran aan in één pakket. ,,Er is veel aan de hand in de maatschappij, en er is veel narigheid door verschillende godsdienstige opvattingen. Toch zie ik in onze winkels Nederlandse en Marokkaanse jongeren zij aan zij naar plaatjes luisteren. Als we ons nou wat meer gaan verdiepen in elkaar, gaan we elkaar misschien ook wat beter begrijpen.''

Om een brug te slaan tussen de Bijbel en de Koran, heeft Da Silva imam Abdulwahid van Bommel en de protestantse dominee Adri van Buuren gevraagd een boekje te schrijven over christendom en islam. De 32 pagina's tellende brochure heet Anders en eender, eender en anders. De beide auteurs stellen daarin dat christenen en moslims dezelfde god hebben, en pleiten verder vooral voor verdraagzaamheid.

Van Buuren, in het dagelijks leven ziekenhuispredikant, noemt de Koran ,,een soort Derde Testament'', en roept christenen en moslims op samen vieringen te houden en te bidden. ,,Het gaat dan om synergie, om bundeling van krachten'', schrijft hij. ,,Ten dienste van de vrede in de wereld.''

Verder legt de predikant met gebruik van het nodige theologische jargon de basisprincipes van de oecumenische beweging uit, waarbij ij?> christenen en moslims als 'godzoekers' in hetzelfde schuitje zet.

Ook imam Van Bommel is erg van de interreligieuze dialoog, en hij zegt dat moslims andere gelovigen niet belachelijk mogen maken. ,,Het is een moslim niet toegestaan neerbuigend te spreken over de religie van andersdenkenden en hetgeen zij aanbidden: En scheld niet op degenen tot wie zij buiten Allah smeken, anders zullen zij uit wrok en onwetendheid Allah uitschelden.'', citeert hij de Koran. ,,Samenvattend kunnen we zeggen dat religieuze verscheidenheid door de islam wordt gezien als iets natuurlijks, samenhangend met de vrije wil en dus de mogelijkheid van de mens om te kiezen. (...) Als God in Zijn alomvattende wijsheid de mensheid niet gedwongen heeft tot één bepaald principe, zouden wij het als mensen dan onderling moeten doen?'', vraagt de imam de klanten van Free Record Shop.

Directeur Da Silva is erg blij met het boekje, en hoopt dat veel mensen het pakket zullen aanschaffen. En dat terwijl hij zelf christen noch moslim is. ,,Ik geloof wel dat er íets is, maar daar houdt het dan ook wel mee op.''

Bron:ND