PDA

Bekijk Volledige Versie : Mars...



Tomas
23-10-05, 14:53
Vraagje, was de paus uit het jaar 150 ofzoiets de oudste met een regeer periode van bijna 250 jaar of is er toen een tijdje geen paus geweest? En hoe zat dat dan?

tr_imparator
23-10-05, 14:57
Geplaatst door Tomas
Vraagje, was de paus uit het jaar 150 ofzoiets de oudste met een regeer periode van bijna 250 jaar of is er toen een tijdje geen paus geweest? En hoe zat dat dan?


kan je geen pm sturen ofzo? :boos:

David
23-10-05, 15:02
Geplaatst door Tomas
Vraagje, was de paus uit het jaar 150 ofzoiets de oudste met een regeer periode van bijna 250 jaar of is er toen een tijdje geen paus geweest? En hoe zat dat dan?


Ik zag gisteren wel op de BBC dat Liv Ullman nog paus is gweest, zo rond 900.

Tomas
23-10-05, 15:02
Geplaatst door tr_imparator
kan je geen pm sturen ofzo? :boos:

Dit had je me ook kunnen pm-men.

Tomas
23-10-05, 15:03
Geplaatst door David
Ik zag gisteren wel op de BBC dat Liv Ullman nog paus is gweest, zo rond 900.

Dat was de vraag niet. Maar toch knap dat je een antwoord ergens op hebt.

David
23-10-05, 15:06
Geplaatst door Tomas
Dat was de vraag niet. Maar toch knap dat je een antwoord ergens op hebt.

Het woordje 'wel' in mijn reply impliceert ook dat ik het antwoord niet weet, maar aansluitend wel andere, totaal niet ter zake doende, informatie over pausen heb.

tr_imparator
23-10-05, 15:09
Geplaatst door Tomas
Dit had je me ook kunnen pm-men.


dat zou niet veel meer uitmaken, dusz.,.

Tomas
23-10-05, 15:14
Geplaatst door David
Het woordje 'wel' in mijn reply impliceert ook dat ik het antwoord niet weet, maar aansluitend wel andere, totaal niet ter zake doende, informatie over pausen heb.

Dan had je ook alleen 'wel' kunnen schrijven als dat woordje zoveel impliceert.

mark61
23-10-05, 15:16
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_pausen#33_tot_384

Tomas
23-10-05, 15:20
Geplaatst door mark61
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_pausen#33_tot_384

Vreemd. In de Sint Pieter hangt dan een incomplete lijst. Daar viel mij een gat van meer dan 200 jaar op.

tr_imparator
23-10-05, 15:23
Geplaatst door Tomas
Vreemd. In de Sint Pieter hangt dan een incomplete lijst. Daar viel mij een gat van meer dan 200 jaar op.


misschien moet je terug in de tijd, om zelf die gat op te vulllen. Paus Tomas de vierde ofzo.

mark61
23-10-05, 15:30
Geplaatst door Tomas
Vreemd. In de Sint Pieter hangt dan een incomplete lijst. Daar viel mij een gat van meer dan 200 jaar op.

Wordt vast herzien. Stelletje revisionisten.

Marsipulami
23-10-05, 17:19
Geplaatst door Tomas
Vreemd. In de Sint Pieter hangt dan een incomplete lijst. Daar viel mij een gat van meer dan 200 jaar op.

Weet ik veel. Wellicht probeert wikipedia katholieker te zijn dan de paus zelf. Als protestant zou je dat toch moeten weten. Zelfs Mark61 loopt in de val.

De structuren van de katholieke kerk met aan het hoofd een paus hebben zich maar heel geleidelijk ontwikkeld.

Men kan er min of meer van uitgaan dat de vroegste christelijke kerken erg lokaal waren en vrijwel volledig autonoom. Er zal hier en daar wel wat uitwisseling geweest zijn tussen lokale kerken, maar ook niet meer dan dat. Pas veel later begon de bisschop van Rome aan gezag te winnen.

De lijst van wikipedia bombardeert wellicht de bisschoppen van Rome tot paus, maar die hadden de eerste eeuwen wellicht niets te zeggen buiten hun eigen bisdom.

Rome was hoofdstad van het Romeinse Rijk (alle wegen leiden naar Rome, zeker in die tijd) en daarom zal wellicht wel wat vaker contact geweest zijn met Rome dan met andere bisdommen maar zonder dat er een hierarchische relatie was tusen de kerk van Rome en de overige kerken.

Ik denk dat (de ideologie van) het pausschap zoals we het nu kennen zich pas echt is gaan ontwikkelen na de val van het Romeinse Rijk. In de eerste eeuwen was het christendom een lastige sekte. Daarna werd het getolereerd, maar de kerkelijke structuren stelden in die tijd wellicht niet veel voor.

Kerkelijke structuren wonnen aan belang toen wereldlijke structuren in elkaar begonnen storten. Iets wat je heden ten dagen ook ziet op veel plaatsen in Afrika, de enige structuren die er nog zijn, zijn vaak kerkelijke structuren die winnen aan macht bij wereldlijk verval.

Of anders gezegd de kerkelijke structuren namen een stuk de rol van de uiteengevallen wereldlijke structuren over en waren omgekeerd zelf gevormd binnen de context van de wereldlijke structuren van het Romeinse rijk.

Dus waarom het grote gat in de opvolgingslijst ? Het gat in de opvolginslijst betekent dat er toen gewoon geen pausen waren als centrale leider van de kerk.

Wat wikipedia doet is de actuele ideologie van het pausschap terugprojecteren op de geschiedenis en vervolgens proberen wat namen te plakken op de leiders van het bisdom Rome. Maar daar is flink wat gis- en nattevingerwerk voor nodig om het lijstje volledig te krijgen. Zeg dus maar gerust dat er in de blinde periode gewoon geen pausen geweest zijn. En dat de katholieken die de lijst in Sint Pieter hebben opgesteld gewoon zo eerlijk geweest zijn (zoals gebruikelijk onder katholieken) om dat te erkennen.

Tomas
23-10-05, 17:32
Geplaatst door Marsipulami
De structuren van de katholieke kerk met aan het hoofd een paus hebben zich maar heel geleidelijk ontwikkeld.

()

Wat wikipedia doet is de actuele ideologie van het pausschap terugprojecteren op de geschiedenis en vervolgens proberen wat namen te plakken op de leiders van het bisdom Rome.

OK, begrijp ik. Maar de katholieke kerk doet dan zelf ook aan projectie aangezien er wel een serie pauzen tot aan het jaar 150-200 ofzo worden erkend. Er zit daarna een gat van "slechts" 200-300 jaar.


In de eerste eeuwen was het christendom een lastige sekte. Daarna werd het getolereerd, maar de kerkelijke structuren stelden in die tijd wellicht niet veel voor.


In 1 eeuw, de laatste eeuw van het oude romeinse rijk is het christendom veranderd van lastige sectie die weinig tot geen respect hadden voor anders gelovigen (het toenmalige polytheisme) tot de staatsgodsdienst. De laatste romeinse keizer(s) was/waren christenen. En in plaats van christenen werden niet-christenen in het Colosseum aan de leeuwen gevoerd. Het valt mij dus op dat in de periode van christenvervolginh er wel pauzen worden erkend, maar in de periode van niet-christen vervolging niet.

Toen ik laatst dys las dat het romeinse rijk als christelijk rijk ten onder is gegaan, moest ik gelijk denken aan mijn protestant christelijk lyceeum waar ik moest leren dat de romeinen door decadentie ten onder waren gegaan. Ik wist niet dat dat toen als zelfkritiek was bedoelt.

mark61
23-10-05, 17:36
Geplaatst door Tomas
Ik wist niet dat dat toen als zelfkritiek was bedoelt.

:hihi: Nou, zelfkritiek, het ging over vermaledijde papen natuurlijk.

Tomas
23-10-05, 17:48
Geplaatst door mark61
:hihi: Nou, zelfkritiek, het ging over vermaledijde papen natuurlijk.

Moeilijke vraag. Vanaf wanneer zien de protestanten hun christelijke broeders afdwalen van het ware geloof? Direct na paulus? Wortel?

mark61
23-10-05, 17:54
Geplaatst door Tomas
Moeilijke vraag. Vanaf wanneer zien de protestanten hun christelijke broeders afdwalen van het ware geloof? Direct na paulus? Wortel?

Nu je erover begint, moeilijk inderdaad. Het is natuurlijk niet zozeer chronologisch als wel inhoudelijk. Eigenlijk waren al die christenen voor 1517 altijd al fout.

Tomas
23-10-05, 17:56
Geplaatst door mark61
Nu je erover begint, moeilijk inderdaad. Het is natuurlijk niet zozeer chronologisch als wel inhoudelijk. Eigenlijk waren al die christenen voor 1517 altijd al fout.

Nietwaar, jij begon. Maar Paulus was toch wel een goed christen? En anders Jezus toch wel? Minstens?

Marsipulami
23-10-05, 17:56
Geplaatst door Tomas
OK, begrijp ik. Maar de katholieke kerk doet dan zelf ook aan projectie aangezien er wel een serie pauzen tot aan het jaar 150-200 ofzo worden erkend. Er zit daarna een gat van "slechts" 200-300 jaar.


Ik denk dat in die periode Rome nog bloeiend was en dat de geschiedschrijving nog werd bijgehouden. Verder mag men van katholieken verwachten dat ze hun kijk op de zaak verdedigen en argumenteren.



In 1 eeuw, de laatste eeuw van het oude romeinse rijk is het christendom veranderd van lastige sectie die weinig tot geen respect hadden voor anders gelovigen (het toenmalige polytheisme) tot de staatsgodsdienst. De laatste romeinse keizer(s) was/waren christenen. En in plaats van christenen werden niet-christenen in het Colosseum aan de leeuwen gevoerd. Het valt mij dus op dat in de periode van christenvervolginh er wel pauzen worden erkend, maar in de periode van niet-christen vervolging niet.

Een verband met de vervolging van niet-christenen zoeken lijkt me ver gezocht. Ik weet niet wat die leeuwen allemaal te eten hebben gekregen. Maar ik zie geen verband met het gat in de lijst. Het gat is te verklaren door een a) gebrekkige geschiedschrijving en historische bronnen uit die periode b) het feit dat de bisschoppen van Rome toen volstrekt onbelangrijke figuren waren c) het ontbreken van een ideologie over het pausschap die geschiedsschrijvers zou hebben geïnspireerd om bepaalde namen te registreren voor het nageslacht.


Toen ik laatst dys las dat het romeinse rijk als christelijk rijk ten onder is gegaan, moest ik gelijk denken aan mijn protestant christelijk lyceeum waar ik moest leren dat de romeinen door decadentie ten onder waren gegaan. Ik wist niet dat dat toen als zelfkritiek was bedoelt.

De noordafrikaanse amazigh Augustinus was wel overtuigd van de providentiële rol en theologische betekenis van het Romeinse Rijk. Hij kon dan ook niet weten hoe de geschiedenis zich verder zou ontwikkelen.

Tomas
23-10-05, 19:08
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat in die periode Rome nog bloeiend was en dat de geschiedschrijving nog werd bijgehouden.

Dat lijkt mij sterk, want Rome was op dat moment -jammer dat ik de exacte jaartallen niet heb onthouden- nog best wel op orde. De chaos kwam vlgs mij pas na de inval en de plunderingen van de vandalen.


Een verband met de vervolging van niet-christenen zoeken lijkt me ver gezocht.

Ik weet niet eens of het qua periode wel klopt. Dus of er een verband is weet ik ook niet.


Het gat is te verklaren door een a) gebrekkige geschiedschrijving en historische bronnen uit die periode
Geloof ik dus niet.

b) het feit dat de bisschoppen van Rome toen volstrekt onbelangrijke figuren waren
Dan waren de pauzen van 0 tot 150 dat ook.

c) het ontbreken van een ideologie over het pausschap die geschiedsschrijvers zou hebben geïnspireerd om bepaalde namen te registreren voor het nageslacht.
Idem voor de eerste pauzen.

Eigelijk moet ik eerst dus de exacte cijfers bovenwater krijgen, maar ik weet niet waar ik die kan vinden. Het is een lijst in de St Pieter. Weet jij als officiele fan die niet te vinden online?

Prlwytzkofski
23-10-05, 19:47
Geplaatst door Tomas
Vreemd. In de Sint Pieter hangt dan een incomplete lijst. Daar viel mij een gat van meer dan 200 jaar op.

Dat is een lijst van de 143 pausen, die in de St Pieter begraven liggen.

Wandeling door Rome (http://www.alfanet.it/welcomeitaly/roma/itinerari/itinerario2/it2punto10.html)


Ecco, al di là del transetto sinistro, la sagrestia eretta da Pio Vl, morto in esilio in terra straniera, dove era stato condotto prigioniero da Napoleone, con l'elenco dei 143 Papi sepolti nella basilica

Tomas
23-10-05, 20:24
Geplaatst door Prlwytzkofski
Dat is een lijst van de 143 pausen, die in de St Pieter begraven liggen.

Wandeling door Rome (http://www.alfanet.it/welcomeitaly/roma/itinerari/itinerario2/it2punto10.html)

Aha... En waar zijn die andere dan begraven? En waarom weet Mars dat niet?

Prlwytzkofski
23-10-05, 20:31
Geplaatst door Tomas
Aha... En waar zijn die andere dan begraven?

Ik meen mij te herinneren dat er in de catacomben aan de Via Appia nog een paar hele oude liggen. Als het je heel hevig interesseert kan ik het wel opzoeken.
En in Avignon natuurlijk maar die zijn van veel later datum.

Tomas
23-10-05, 20:35
Geplaatst door Prlwytzkofski
Ik meen mij te herinneren dat er in de catacomben aan de Via Appia nog een paar hele oude liggen. Als het je heel hevig interesseert kan ik het wel opzoeken.


Langs de Via Appia werden toch alleen maar belangrijke mensen begraven volgens mij. Dus in die periode waren Pauzen al belangrijk? En die van daarvoor zijn zeker achteraf herbegraven in de St Pieter?

tr_imparator
23-10-05, 20:37
omg wat een saai topic.




Waar liggen die pauzen nou in godsnaam?

Prlwytzkofski
23-10-05, 20:50
Geplaatst door Tomas
En die van daarvoor zijn zeker achteraf herbegraven in de St Pieter?

Wie weet. Het was natuurlijk in de dagen, dat Johannes van Patmos, gevankelijk naar Rome gevoerd, het teken des kruises makend in een ketel met kokende olie steeg, die daarop rechttijdig in een welriekend bad veranderde. De plaats van dit gebeuren is ook nog door een gedenksteen vastgelegd ;Mars zal die geschiedenis ook wel kennen.

Marsipulami
23-10-05, 20:54
Geplaatst door Tomas
En waarom weet Mars dat niet?

Ik weet niet alles. Mijn interesse voor het pausschap is nog niet zo heel oud. Ze is gegroeid sinds ik ontdekt heb dat de Nederlanders op maroc.nl mateloos geïrriteerd zijn als ik een pro-paus standpunt verdedig. Dat is het leuke ervan.

Tomas
23-10-05, 21:14
In tegenstelling tot tr_imp vind ik dit dus wel een leerzaam topic.

Marsipulami
23-10-05, 21:23
Geplaatst door Tomas
In tegenstelling tot tr_imp vind ik dit dus wel een leerzaam topic.

Zo'n vragen als jij stelt heb ik alleen nog maar door superkatholieke kwezels horen stellen. Wie is er nou geïnteresseerd in pauslijsten die in sint Pieters hangen ? Doe effe normaal joh. :fplet:

Tomas
23-10-05, 21:28
Geplaatst door Marsipulami
Zo'n vragen als jij stelt heb ik alleen nog maar door superkatholieke kwezels horen stellen. Wie is er nou geïnteresseerd in pauslijsten die in sint Pieters hangen ? Doe effe normaal joh. :fplet:

Ik vind 't gewoon zo'n leuke eye opener dat het romeinse rijk christelijk is ten ondergegaan. En dat gat in het begin viel me gewoon op, omdat ik eigelijk net als jij had verwacht dat er een vaag gat tussen Paules en de eerste echte Paus zou zitten. Maar dat gat zat dus heel ergens anders dan ik had verwacht. EN 't vaticaan is niet leuk meer druk. Je kan met goed fatsoen het museum niet meer in. En daar baal ik nog van. Kut-christenen.

Prlwytzkofski
23-10-05, 21:36
Geplaatst door Marsipulami
Wie is er nou geïnteresseerd in pauslijsten die in sint Pieters hangen ?

Ik.

St Callistus (paus vanaf 217) heeft in de naar hem genoemde catacombe een 'cripta dei Papi' ingericht. De eerste die daar ligt is zijn voorganger Zeferinus, de tweede is hijzelf.
Callistus is vermoord in opdracht van keizer Heliogabalus ('De Berg va Licht', mooi boek voor liefhebber, dit terzijde).
De Christenvervolging was in zijn tijd niet helemaal over.

Tomas
23-10-05, 21:41
Geplaatst door Prlwytzkofski

De Christenvervolging was in zijn tijd niet helemaal over.

Maar dat was dan niet meer van "overheidswege", want anders had ie nooit een tombe aan de via appia kunnen ritselen. Lijkt mij. Dat er in de overgang naar een christelijk rome nogal wat "incidentjes" plaats vonden lijkt mij evident. Maar een tombe langs de appia lijkt mij wel een bewijs van officiele erkenning. Niet dan?

tr_imparator
23-10-05, 21:42
Geplaatst door Tomas
In tegenstelling tot tr_imp vind ik dit dus wel een leerzaam topic.

een dichter uit den tijd van Baudelaire,
Daags tussen boeken, 's nachts in een cafe
vloek ik mijn liefde en dans als Salome
De wereld heeft haar weelde en haar misere.


:argwaan:

Marsipulami
23-10-05, 21:57
Geplaatst door Tomas
Ik vind 't gewoon zo'n leuke eye opener dat het romeinse rijk christelijk is ten ondergegaan.

Nee, nee, de romeinse keizers hebben een christelijk jasje aangetrokken onder druk van de publieke opinie. Net zoals de Nederlandse politiek tegenwoordig islamofobie promoot om het gepeupel tevreden te stellen.

Het Romeinse Rijk is ten onder gegaan omdat het een rijk van stropers was. Het leger werd onderhouden door alsmaar meer veroveringen. Na verovering en plundering en het heffen van belastingen aan de periferie van het rijk ten bate van Rome moest men beginnen aan de volgende verovering. Uiteindelijk was het niet meer mogelijk om de grenzen van het inmense rijk te verdedigen. Het Romeinse rijk had een stropers economie dank zij het christendom is men overgegaan naar een self-supporting economie waar de eigen productie voorzag in welvaart en niet in de diefstal van andermans goed. Het christendom heeft het romeinse rijk ten val gebracht zoals het paard van Troje Athene.


En dat gat in het begin viel me gewoon op, omdat ik eigelijk net als jij had verwacht dat er een vaag gat tussen Paules en de eerste echte Paus zou zitten. Maar dat gat zat dus heel ergens anders dan ik had verwacht.

Ik vind de plaats van dat gat niet onlogisch. In de periode dat het christendom in een conflictueuze relatie lag met het Romeinse rijk had informatie over het christendom nieuwswaarde voor historici. Net zoals sedert 11 september (ik weet ondertussen al niet meer van welk jaar precies) de islam onder de aandacht heeft gebracht. Sedert 11 september is in het westen meer over de islam gesproken en geschreven als de 200 jaar daarvoor.

Toen het christendom een vanzelfsprekendheid werd was niemand meer geïnteresseerd totdat de kerk de rol van de in verval geraakte wereldlijke structuren begon over te nemen. Het feit dat een aantal pausen niet begraven zijn in sint Pieters bevestigt die uitleg alleen maar.



EN 't vaticaan is niet leuk meer druk. Je kan met goed fatsoen het museum niet meer in. En daar baal ik nog van. Kut-christenen.

Ik ben daar nooit geweest en verwacht niet direct dat ik er ooit op bezoek zal zijn. Misschien dat ik wel ooit wel eens naar Jeruzalem zal gaan om te kijken waar de wieg van het christendom stond.

mark61
23-10-05, 22:06
Geplaatst door Tomas
Nietwaar, jij begon. Maar Paulus was toch wel een goed christen? En anders Jezus toch wel? Minstens?

Volgens mij wist Jezus van niks. Als ie het allemaal geweten had...

Tomas
23-10-05, 22:06
Geplaatst door Marsipulami
Het Romeinse Rijk is ten onder gegaan omdat het een rijk van stropers was. Het leger werd onderhouden door alsmaar meer veroveringen. Na verovering en plundering en het heffen van belastingen aan de periferie van het rijk ten bate van Rome moest men beginnen aan de volgende verovering. Uiteindelijk was het niet meer mogelijk om de grenzen van het inmense rijk te verdedigen. Het Romeinse rijk had een stropers economie dank zij het christendom is men overgegaan naar een self-supporting economie waar de eigen productie voorzag in welvaart en niet in de diefstal van andermans goed. Het christendom heeft het romeinse rijk ten val gebracht zoals het paard van Troje Athene.


Ja, ja. Ik weet nu dus waarom christenen zo draaien en zoveel onzin verzinnen over de val van het romeinse rijk. Stop dus nu maar.



Ik vind de plaats van dat gat niet onlogisch. In de periode dat het christendom in een conflictueuze relatie lag met het Romeinse rijk had informatie over het christendom nieuwswaarde voor historici. Net zoals sedert 11 september (ik weet ondertussen al niet meer van welk jaar precies) de islam onder de aandacht heeft gebracht. Sedert 11 september is in het westen meer over de islam gesproken en geschreven als de 200 jaar daarvoor.


2001. En het gaat over wat christenen van zichzelf vinden en over henzelf bewaren en documenteren. Niet wat anderen -zoals in jou voorbeeld van de islam- vinden.



Toen het christendom een vanzelfsprekendheid werd was niemand meer geïnteresseerd totdat de kerk de rol van de in verval geraakte wereldlijke structuren begon over te nemen. Het feit dat een aantal pausen niet begraven zijn in sint Pieters bevestigd die uitleg alleen maar.


Ik denk dat langs de via appia begraven liggen geen reden is om naar de sint pieter -die toen nog lang niet bestond- verhuisd te worden. Da's namelijk ook een hele eervolle plaats.



Ik ben daar nooit geweest en verwacht niet direct dat ik er ooit op bezoek zal zijn. Misschien dat ik wel ooit wel eens naar Jeruzalem zal gaan om te kijken waar de wieg van het christendom stond.

De bakermat van het christendom is mi echt rome. Jeruzalem en Israel is projectie. Dat is er achteraf bij geclaimd als reinvented history ofzoiets. Jezus was geen christen. Paulus werd dat pas toen ie in europa ging evangeliseren. Althans zo zie ik dat nu.

Maar ik wil ook naar jeruzalem. Lijkt me leuk. Alleen wil de rest daar niet heen. Het leukste lijkt me om onverwachts met een bomgordel tussen zelfmoordenaars op te duiken. De gezichten...

Marsipulami
23-10-05, 22:22
Geplaatst door Tomas

Ik denk dat langs de via appia begraven liggen geen reden is om naar de sint pieter -die toen nog lang niet bestond- verhuisd te worden. Da's namelijk ook een hele eervolle plaats.

Bedoel je nu dat de katholieken zich schamen over een aantal pausen ? Nou zoiets ervaar ik volstrekt consequent met mijn katholieke geloof. :duim:

Prlwytzkofski
23-10-05, 22:25
Geplaatst door Marsipulami

Het Romeinse Rijk is ten onder gegaan omdat het een rijk van stropers was. Het leger werd onderhouden door alsmaar meer veroveringen. Na verovering en plundering en het heffen van belastingen aan de periferie van het rijk ten bate van Rome moest men beginnen aan de volgende verovering.


Wiens interpretatie is dit ?
Het valt mij een beetje moeilijk dit te slikken. In mijn omgeving zijn alle verkeerswegen en de oudste nederzettingen (Turicum oa) van Romeinse oorsprong. Vòòr de Romeinen was hier geen economie (waren er überhaupt nauwelijks mensen). Er viel niets te veroveren of te plunderen.

Tomas
23-10-05, 22:26
Geplaatst door Marsipulami
Bedoel je nu dat de katholieken zich schamen over een aantal pausen ? Nou zoiets ervaar ik volstrekt consequent met mijn katholieke geloof. :duim:

Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de pauzen die achteraf herbegraven zijn in de sint pieter zoals Paulus geen eervolle plek hadden. Die lagen zomaar ergens en zijn dus in ere hersteld zogezegd. Maar als je al langs de via appia ligt hoeft dat dus niet. Althans dat hoefde toen niet, toen was dat al een eervolle plek. Nu zegt het blijkbaar niemand meer iets.

Maareuh... Is er iets met je katholieke geloof gebeurd? Schaam je je ergens voor?

Prlwytzkofski
23-10-05, 23:18
Geplaatst door Tomas
Maar dat was dan niet meer van "overheidswege", want anders had ie nooit een tombe aan de via appia kunnen ritselen. Lijkt mij. Dat er in de overgang naar een christelijk rome nogal wat "incidentjes" plaats vonden lijkt mij evident. Maar een tombe langs de appia lijkt mij wel een bewijs van officiele erkenning. Niet dan?

Ik weer, dat je niet van Duits houdt.. de heilige Ambrosius (http://www.heiligenlexikon.de/start.html?BiographienA/Ambrosius_von_Mailand.htm) illustreert jouw voorstelling van zaken toch wel heel aardig; maatschappelijke erkenning was in zijn tijd duidelijk een feit.

NB: Mailand = Milaan

rja2
23-10-05, 23:33
Geplaatst door Tomas
EN 't vaticaan is niet leuk meer druk. Je kan met goed fatsoen het museum niet meer in. En daar baal ik nog van. Kut-christenen.
Dat valt nogal mee,

Ik ben in het Vaticaan geweest dit jaar, toen de Paus in Duitsland was.
Op een dag was een Vaticaanse museum heel druk, ik ben niet in de rij gaan staan, maar iets anders gaan doen die dag, een paar dagen later ben ik als nog naar het Vaticaanse museum geweest, toen was het niet druk.

De Sixtijnse kapel is indrukwekkend.

Prlwytzkofski
23-10-05, 23:40
Geplaatst door Marsipulami
Nee, nee, de romeinse keizers hebben een christelijk jasje aangetrokken onder druk van de publieke opinie.
Mars, heb je de'Medfitationes' van Marcus Aurelius wel eens gelezen ?


Geplaatst door Marsipulami

Misschien dat ik wel ooit wel eens naar Jeruzalem zal gaan om te kijken waar de wieg van het christendom stond.

Toen ik het uit had was mij duidelijk, dat de wieg van het Christendom niet in Jeruzalem heeft gestaan.

Oeroeboeroe
24-10-05, 07:34
Mars

[sorry modus]

http://we.punt.nl/upload/Dsc00989.jpg

Hier Mars, voor jou.


:D Ben benieuwd wat je antwoordt. In mijn optiek is er maar één antwoord mogelijk.

[/sorry modus]






http://www.cosgan.de/images/smilie/figuren/g020.gif :p

Tomas
24-10-05, 08:28
Geplaatst door Prlwytzkofski
Ik weer, dat je niet van Duits houdt.. de heilige Ambrosius (http://www.heiligenlexikon.de/start.html?BiographienA/Ambrosius_von_Mailand.htm) illustreert jouw voorstelling van zaken toch wel heel aardig; maatschappelijke erkenning was in zijn tijd duidelijk een feit.

NB: Mailand = Milaan

Ja, zo leren we allemaal weer wat. Nou ja, behalve Tr dan.

Maar er zit wel bijna anderhalve eeuw tussen deze Ambrosius en St Callistus. Dus zo bevestigend is dit nou ook weer niet.

Tomas
24-10-05, 08:29
Geplaatst door Oeroeboeroe
[sorry modus]


Kan je niet ergens anders je liefde verklaren?

Oeroeboeroe
24-10-05, 08:32
Geplaatst door Tomas
Kan je niet ergens anders je liefde verklaren?


:roker: Dit topic gaat toch over langzittende pausen?

Marsipulami
24-10-05, 11:38
Geplaatst door Oeroeboeroe
:roker: Dit topic gaat toch over langzittende pausen?


Ik mag van mijn moeder niks aannemen van protestanten. Bovendien heb ik hooikoorts.

Tomas
24-10-05, 11:51
Geplaatst door rja2
Dat valt nogal mee,

Ik ben in het Vaticaan geweest dit jaar, toen de Paus in Duitsland was.
Op een dag was een Vaticaanse museum heel druk, ik ben niet in de rij gaan staan, maar iets anders gaan doen die dag, een paar dagen later ben ik als nog naar het Vaticaanse museum geweest, toen was het niet druk.

De Sixtijnse kapel is indrukwekkend.

Ik zat er denk ik in de verkeerde week. Maar het was zeker niet de laatste keer dat ik in Rome was. Die Sixtijnse kapel krijg ik echt nog wel 's te zien. Zoals zoveel andere dingen die ik weer gemist heb.

Oeroeboeroe
24-10-05, 11:55
Geplaatst door Marsipulami
Ik mag van mijn moeder niks aannemen van protestanten. Bovendien heb ik hooikoorts.

http://www.cosgan.de/images/smilie/figuren/a060.gifBedaankt dat u ook op deze zo herfstachtige dach weer dit forum met uw berichten komt opluisteren.









:D