PDA

Bekijk Volledige Versie : Tja, ik ben wel een beetje nieuwsgierig hoeveel ze hiervan gaan geven aan landen waar



Foxcave1
23-10-05, 16:11
De olie landen verdienen zich scheel aan de hogere prijs van de olie, zullen ze dat geld gaan gebruiken om armoede te bestrijden, wat denk jij?

Dure olie levert Saudi's 163 miljard dollar op (http://www.nu.nl/news/613420/38/Dure_olie_levert_Saudi%27s_163_miljard_dollar_op.h tml)

Max Stirner
23-10-05, 16:12
Geplaatst door Foxcave1
De olie landen verdienen zich scheel aan de hogere prijs van de olie, zullen ze dat geld gaan gebruiken om armoede te bestrijden, wat denk jij?

Dure olie levert Saudi's 163 miljard dollar op (http://www.nu.nl/news/613420/38/Dure_olie_levert_Saudi%27s_163_miljard_dollar_op.h tml)



Hun creperende broeders in Pakistaans Kashmir merken er voorlopig in ieder geval nog vrij weinig van.

Spoetnik
23-10-05, 16:13
Dat is 1/3 van het Amerikaanse defensiebudget. En de helft van wat de oorlog in Iraq heeft gekost (toevalligerwijze een van de voornaamste redenen dat de prijs van olie omhoog is geschoten).

Julien
23-10-05, 16:13
kan iemand mij trouwens uitleggen waarom Westerse landen meer geld geven aan Pakistaan dan bijvoorbeeld Saoudie Arabie of Qatar (ook zeer rijke landen)?

Max Stirner
23-10-05, 16:15
Geplaatst door Julien
kan iemand mij trouwens uitleggen waarom Westerse landen meer geld geven aan Pakistaan dan bijvoorbeeld Saoudie Arabie of Qatar (ook zeer rijke landen)?


Simpel. Europa is het meest beschaafde continent op deze aardbol.

Foxcave1
23-10-05, 16:16
Geplaatst door Spoetnik
Dat is 1/3 van het Amerikaanse defensiebudget. En de helft van wat de oorlog in Iraq heeft gekost (toevalligerwijze een van de voornaamste redenen dat de prijs van olie omhoog is geschoten).

Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ondanks die uitgaven helpt Amerika toch arme landen of landen waar rampen plaats vinden.

Maar eigenlijk is het buiten de vraag dus offtopic.

tr_imparator
23-10-05, 16:16
Geplaatst door Julien
kan iemand mij trouwens uitleggen waarom Westerse landen meer geld geven aan Pakistaan dan bijvoorbeeld Saoudie Arabie of Qatar (ook zeer rijke landen)?


kan je dit hardmaken?

Spoetnik
23-10-05, 16:17
Geplaatst door Max Stirner
Hun creperende broeders in Pakistaans Kashmir merken er voorlopig in ieder geval nog vrij weinig van.

Saudi Arabie heeft 133 miljoen dollar toegezegd:
http://www.kuna.net.kw/home/Story.aspx?Language=en&DSNO=781160

De VS 50 miljoen dollar,
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticle.asp?xfile=data/subcontinent/2005/October/subcontinent_October902.xml&section=subcontinent&col=

Maar laat deze feiten u niet de weg staan van uw campagne!

Julien
23-10-05, 16:18
Geplaatst door tr_imparator
kan je dit hardmaken?

ik hoorde het gisteren op een journaal een groepje Pakistanen zelf zeggen. Dat ze meer hulp zagen van 'christelijke' landen dan van hun 'islamitische' broeders.. (dat waren dus hun woorden)

Max Stirner
23-10-05, 16:19
Geplaatst door Spoetnik
Saudi Arabie heeft 133 miljoen dollar toegezegd:
http://www.kuna.net.kw/home/Story.aspx?Language=en&DSNO=781160

De VS 50 miljoen dollar,
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticle.asp?xfile=data/subcontinent/2005/October/subcontinent_October902.xml&section=subcontinent&col=

Maar laat deze feiten u niet de weg staan van uw campagne!


Over de VS heb ik ook niet gehad.

Praatjes vullen trouwens geen gaatjes....dwz `toezeggen` is niet zo moeilijk.

tr_imparator
23-10-05, 16:20
Geplaatst door Julien
ik hoorde het gisteren op een journaal een groepje Pakistanen zelf zeggen. Dat ze meer hulp zagen van 'christelijke' landen dan van hun 'islamitische' broeders.. (dat waren dus hun woorden)


NOS?

mark61
23-10-05, 16:21
Saudis in big fund drive for quake victimsPublished: Sunday, 23 October, 2005, 12:31 PM Doha Time

RIYADH: Saudi Arabia launched a major drive yesterday to gather millions of dollars in donations for the victims of the massive earthquake in Pakistan, as UN officials warned more international help was urgently needed.

Saudis were seen flocking to the Faisal bin Fahd sports stadium in the capital Riyadh to deposit money, jewellery and other valuables in large glass boxes set up on the grounds.

State television and Dubai-based news channel Al-Arabiya, which is Saudi-owned, staged a joint telethon to gather funds for victims.

Saudi state television announced that 30mn riyals ($8mn) was raised in the first hour and a half of the drive.

Young Saudi men where shown manning telephones in the studio of the television station as a presenter read out the largest donations and clerics sitting by his side exhorted people to be “good Muslims” and give money to victims of the quake.

Among major donations were 10mn riyals ($2.6mn) by King Abdullah, 7mn riyals ($1.8mn) by Saudi oil giant Aramco and 3mn riyals ($800,000) by Interior Minister Prince Nayef bin Abdulaziz, who led the organisation for the drive, according to state television.

“We also have businessman Hassan al-Mahdi cancelling his wedding and donating its cost of 500,000 riyals ($13,000) to the drive,” announced the presenter amid the nodding approval of the clerics.

Al-Arabiya broadcast live feeds from its correspondents at the scene of the quake as an anchorman discussed the impact of the disaster with his guests in the studio.

The channel was not raising funds but flashed on its screen an account number at a Saudi bank to which donations could be sent.

Saudi Arabia and other Gulf Arab states have pledged financial aid and sent large amounts of relief assistance to Pakistan, where the October 8 quake left more than 50,000 people dead, around 74,000 injured, and over 3mn homeless.

The UN’s top relief official warned on Thursday that the shortfall in aid for earthquake victims made the situation worse than after the Indian Ocean tsunami last year. – Reuters

Hebben ze daar geen werkend banksysteem? Iets met overschrijvingen of zo? Of gaan ze eerst dat goud smelten, verkopen, en dan nog wat doen?

Spoetnik
23-10-05, 16:21
Kuweit $100 miljoen
UAE $100 miljoen
Turkije $150 miljoen

http://www.arabnews.com/?page=1&section=0&article=72140&d=23&m=10&y=2005&pix=kingdom.jpg&category=Kingdom

Tot zover hebben islamistische landen 77% van de $680 miljoen toegezegd geleverd.

Maar laat deze feiten u vooral niet in de weg zitten.

Is er al een tv actie in nederland opgezet trouwens?

Spoetnik
23-10-05, 16:22
Geplaatst door Max Stirner
Over de VS heb ik ook niet gehad.

Praatjes vullen trouwens geen gaatjes....dwz `toezeggen` is niet zo moeilijk.

Het ziet er naar uit dat de Westerse landen het islamistische Pakistan in de steek laat.

mark61
23-10-05, 16:22
sorry

tr_imparator
23-10-05, 16:26
Geplaatst door Joacim
Als jullie openlijk aalmoezen geven, dan is dat mooi, maar als jullie dat in het verborgene doen en ze aan de armen geven dan is dat beter voor jullie en het verzoent iets van jullie slechte daden. God is over wat jullie doen welingelicht. (Koran 2:271)

tr_imparator
23-10-05, 16:29
Geplaatst door Max Stirner
Simpel. Europa is het meest beschaafde continent op deze aardbol.


kan je nu consequent blijven..en een betere conclusie trekken, nu dat je beter weet.. :o

Max Stirner
23-10-05, 16:30
Geplaatst door Spoetnik
Het ziet er naar uit dat de Westerse landen het islamistische Pakistan in de steek laat.


Er zou veel meer hulp vanuit Europa moeten komen, zoveel is zeker. Anders vallen er nog veel meer slachtoffers.

Deze aardbeving spreekt blijkbaar bij de `gewone man` en bij de media minder tot de verbeelding dan bijvoorbeeld de tsunami. Het gebied is minder bekend, er zijn geen schokkende `live-beelden` van toen het gebeurde etcetc.

Julien
23-10-05, 16:30
Ik kon alleen wat vinden over de donaties na de tsunami

Australia USD 1.099bn
Netherlands USD 300.5M
Qatar USD 25M
Spain USD 73.13M
Saudi Arabia 67.4M USD
United Arab Emirates USD 20M
United Kingdom USD 140.3M
United States USD 950M

http://en.wikipedia.org/wiki/Donations_for_victims_of_the_2004_Indian_Ocean_ear thquake

Max Stirner
23-10-05, 16:31
Geplaatst door tr_imparator
kan je nu consequent blijven..en een betere conclusie trekken, nu dat je beter weet.. :o


OK. Het Arabisch schiereiland is de meest beschaafde regio op aarde. :wink:

mark61
23-10-05, 16:32
Geplaatst door Max Stirner
OK. Het Arabisch schiereiland is de meest beschaafde regio op aarde. :wink:

:hihi:

tr_imparator
23-10-05, 16:34
Geplaatst door Max Stirner
OK. Het Arabisch schiereiland is de meest beschaafde regio op aarde. :wink:

zeg maar beter niks.

mark61
23-10-05, 16:35
RIYADH (AFP) - Oil-rich Saudi Arabia announced an emergency aid package worth 133 million dollars for infrastructure projects in Pakistan after the devastating earthquake.

"King Abdullah gave orders for a grant worth 500 million riyals (133 million dollars) to rebuild basic infrastructure installations, including schools, buildings, roads and hospitals in the brotherly Islamic republic of Pakistan," said a statement from the royal court.

"The finance minister has put the state Saudi Development Fund in charge of carrying out the emergency package, in coordination with the concerned parties in Pakistan," reported the state Saudi Press Agency.

On Monday, King Abdullah had ordered the "rapid" establishment of an air-lift of doctors, medicines, tents, covers and food to Pakistan.

He also decided to set up a field hospital to treat casualties from the earthquake and organize a popular campaign to gather donations from Saudis and other residents to the quake victims.

Earlier this week, the neighboring Gulf states of Kuwait and United Arab Emirates offered emergency aid worth 100 million dollars each to Pakistan.

JunkieXL
23-10-05, 16:37
Geplaatst door Julien
Ik kon alleen wat vinden over de donaties na de tsunami

Australia USD 1.099bn
Netherlands USD 300.5M
Qatar USD 25M
Spain USD 73.13M
Saudi Arabia 67.4M USD
United Arab Emirates USD 20M
United Kingdom USD 140.3M
United States USD 950M

http://en.wikipedia.org/wiki/Donations_for_victims_of_the_2004_Indian_Ocean_ear thquake

En als percentage v/h BBP (GDP in het Engels).

Max Stirner
23-10-05, 16:38
Geplaatst door tr_imparator
zeg maar beter niks.


Ga ff lekker tegen je vriendinnetje lopen b*tchen....

mark61
23-10-05, 16:40
Overigens is SA helemaal niet zo rijk als iedereen schijnt te denken:

SA:
GDP (purchasing power parity):
$310.2 billion (2004 est.)

GDP - per capita:
purchasing power parity - $12,000 (2004 est.)

Budget:
revenues: $104.8 billion
expenditures: $78.66 billion, including capital expenditures of NA (2004 est.)

NL:
GDP (purchasing power parity):
$481.1 billion (2004 est.)

GDP - per capita:
purchasing power parity - $29,500 (2004 est.)

Budget:
revenues: $256.9 billion
expenditures: $274.4 billion, including capital expenditures of NA (2004 est.)

Zo heeft de NL regering 2,5 x zoveel te makken als de SA regering, heeft de bevolking gemiddeld 3x zo veel en zet de bv SA 2/3 om van wat de bv NL omzet. Maja.

JunkieXL
23-10-05, 16:41
Geplaatst door Max Stirner
OK. Het Arabisch schiereiland is de meest beschaafde regio op aarde. :wink:

En met een cultuur-relativistische bril op?

tr_imparator
23-10-05, 16:46
Geplaatst door Max Stirner
Ga ff lekker tegen je vriendinnetje lopen b*tchen....


Kan je me het verband tussen beschaving en donaties even uitleggen. Ben wel erg benieuwd naar je redenatie.

mark61
23-10-05, 16:49
Geplaatst door tr_imparator
Kan je me het verband tussen beschaving en donaties even uitleggen. Ben wel erg benieuwd naar je redenatie.

Dat lijkt me recht evenredig. Naar draagkracht, dan.

Max Stirner
23-10-05, 16:56
Geplaatst door tr_imparator
Kan je me het verband tussen beschaving en donaties even uitleggen. Ben wel erg benieuwd naar je redenatie.


Nee, ff niet eigenlijk.

Ik wilde vooral provoceren, niet verzeild raken in eindeloze discussies vol kruisvaarders, jodenvervolgingen, Balkan-oorlogen etc.

Ik denk bij nader inzien trouwens dat Antartica het meest beschaafde continent is, aangezien daar geen mensen wonen.

JunkieXL
23-10-05, 17:11
Kan je me het verband tussen beschaving en donaties even uitleggen. Ben wel erg benieuwd naar je redenatie.

Geplaatst door mark61
Dat lijkt me recht evenredig. Naar draagkracht, dan.

Dat altruïsme van de o zo beschaafde wereld is (imho) slechts verkapt egoïsme. En zeker op politiek niveau.

tr_imparator
23-10-05, 17:11
Geplaatst door Max Stirner
Nee, ff niet eigenlijk.

Ik wilde vooral provoceren, niet verzeild raken in eindeloze discussies over kruisvaarders, jodenvervolgingen, Balkan-oorlogen etc.

Ik denkbij nader inzien trouwens dat Antartica het meest beschaafde continent is, aangezien daar geen mensen wonen.


Komt het vaker voor dat je zo absurd denkt? Verbanden die er niet zijn enzo? Neem je wel genoeg Vitamine B in? (zit o.a in kaas, melk, boter, yoghurt ed.)


be·scha·ving (de ~ (v.), ~en)
1 peil van maatschappelijke, geestelijke en zedelijke ontwikkeling
2 volk, beschouwd in zijn peil van ontwikkeling

Antartica :schok:

Max Stirner
23-10-05, 17:15
Geplaatst door tr_imparator
Komt het vaker voor dat je zo absurd denkt? Verbanden die er niet zijn enzo? Neem je wel genoeg Vitamine B in? (zit o.a in kaas, melk, boter, yoghurt ed.)


be·scha·ving (de ~ (v.), ~en)
1 peil van maatschappelijke, geestelijke en zedelijke ontwikkeling
2 volk, beschouwd in zijn peil van ontwikkeling

Antartica :schok:


:D

Mark
23-10-05, 17:26
Geplaatst door Julien
kan iemand mij trouwens uitleggen waarom Westerse landen meer geld geven aan Pakistaan dan bijvoorbeeld Saoudie Arabie of Qatar (ook zeer rijke landen)?

Niet zeuren over qatar he, ze zijn dan wel rijk maar er wonen in het hele land minder mensen dan in Amsterdam....

Julien
23-10-05, 17:29
Geplaatst door Mark
Niet zeuren over qatar he, ze zijn dan wel rijk maar er wonen in het hele land minder mensen dan in Amsterdam....

ik heb het toch ook niet over de mensen van Qatar (of Saoedie Arabië)!! Ik heb het over die egoïstische regeringen van die landenm die zwemmen in het (olie)geld en echt wel minimaal even rijk zijn als de westerse landen maar wel minder donaties geven aan getroffen landen.

@Tr Imp. Ik zag dat op Euronews dat een aantal Paki's zeiden dat de 'christelijke' landen meer voor hen deden dan hun 'islamitische' broeders

Spoetnik
23-10-05, 17:33
Geplaatst door Julien
Ik heb het over die egoïstische regeringen van die landenm die zwemmen in het (olie)geld en echt wel minimaal even rijk zijn als de westerse landen maar wel minder donaties geven aan getroffen landen.

Dat is dus aantoonbaar niet waar. (mbt tot de aardbeving iig)

freya
23-10-05, 17:37
@ spoetnik:

pretbederver! :fplet:

tr_imparator
23-10-05, 17:39
Geplaatst door Mark
Niet zeuren over qatar he, ze zijn dan wel rijk maar er wonen in het hele land minder mensen dan in Amsterdam....

Qatar
Population
863,051


Amsterdam
Population
738.434


wikipedia.

Rabi'ah.
23-10-05, 17:40
Geplaatst door Julien


@Tr Imp. Ik zag dat op Euronews dat een aantal Paki's zeiden dat de 'christelijke' landen meer voor hen deden dan hun 'islamitische' broeders

:wtf:

Ik zag anders laatst op de Turkse tv dat Turkije heel veel doet/deed voor de slachtoffers.

Maar het zal wel per land verschillen.

freya
23-10-05, 17:46
Geplaatst door Rabi'ah.
:wtf:

Ik zag anders laatst op de Turkse tv dat Turkije heel veel doet/deed voor de slachtoffers.

Maar het zal wel per land verschillen.

Lijkt me vrij simpel.
In Europa is een echte hulpverlenings 'industrie' ontstaan. Grote organisaties die zich met niets anders bezig houden.
Logisch dat die het eerst ter plekke zijn en het meest zichtbaar.

Hulp vanuit andere delen van de wereld zal wat langzamer op gang komen, maar is niet minder goed gemeend.

Rabi'ah.
23-10-05, 17:51
Geplaatst door freya
Lijkt me vrij simpel.
In Europa is een echte hulpverlenings 'industrie' ontstaan. Grote organisaties die zich met niets anders bezig houden.
Logisch dat die het eerst ter plekke zijn en het meest zichtbaar.

Hulp vanuit andere delen van de wereld zal wat langzamer op gang komen, maar is niet minder goed gemeend.

Dat lijkt me inderdaad een zinnige verklaring.

De wil is zeker aanwezig, want de meeste gewone mensen (ik heb het nu niet over regeringen die vaak alleen maar politiek willen scoren), willen heus wel een ander helpen.

Neem nou het vluchtelingenprobleem. Daar wordt enorm over gezeurd, terwijl Nederland een welvarend land is en er relatief gezien niet eens zoveel vluchtelingen asiel aanvragen.

Er zijn zat Afrikaanse landen die zelf straatarm zijn en miljoenen vluchtelingen opvangen. Daar kan het Westen wel een voorbeeld aan nemen.

Mark
23-10-05, 17:53
Geplaatst door tr_imparator
Qatar
Population
863,051


Amsterdam
Population
738.434


wikipedia.

ja dag daarbij zijn de 200.000 illegalen in a'dam niet meegeteld :haha:

Julien
23-10-05, 17:53
Geplaatst door Rabi'ah.
:wtf:

Ik zag anders laatst op de Turkse tv dat Turkije heel veel doet/deed voor de slachtoffers.

Maar het zal wel per land verschillen.

dat was ook niet mijn mening. sowieso vind ik het kort door de bocht om een geloof hierbij te betrekken. Want zo 'christelijk' is Europa nou ook weer niet. Maar het waren Pakistani zelf die teleurgesteld waren in andere islamitische landen.

(is Turkije trouwens ook geen westers land? )

Spoetnik
23-10-05, 18:09
Geplaatst door Julien
dat was ook niet mijn mening. sowieso vind ik het kort door de bocht om een geloof hierbij te betrekken. Want zo 'christelijk' is Europa nou ook weer niet. Maar het waren Pakistani zelf die teleurgesteld waren in andere islamitische landen.

Ik kan geen referenties vinden hierna, ik kan wel vinden dat Musharraf en Annan teleurgesteld zijn over de trage reactie van de hele wereld. En dat de kashmiri's teleurgesteld zijn over de trage reactie van de pakistaanse overheid, wel zijn ze lovend over de snelle reactie van extremistische jihadi groeperingen:

According to reports coming in, 600 children of the Bagh Degree College were buried alive after the quake struck. Not one body has been retrieved from the rubble so far. On our way, we met 16-year-old Aziz, who lost three of his brothers to the jehadi movement. His brothers were part of the Hizbul Mujahideen. His comments about the goverment's lackadastical approach towards the rescue operations in Azad Kashmir said it all.

"We are very disappointed with the government. The mujahideen saved us. I am going to join them next summer since winter has already arrived," he said.

The stench of rotting bodies and the lopsided approach of the Pakistan government has given a fresh lease of life to the jehadi movement. The population of Pakistan occupied Kashmir has developed a soft corner for the jehadis.
http://nation.ittefaq.com/artman/publish/article_22623.shtml

mark61
23-10-05, 18:17
Geplaatst door JunkieXL


Dat altruïsme van de o zo beschaafde wereld is (imho) slechts verkapt egoïsme. En zeker op politiek niveau. [/QUOTE]

Dus jij denkt dat de televisiekijker niet denkt: 'wat een ellende voor die mensen, laat ik wat geld storten', maar: 'gauw wat geld storten, anders komen ze hierheen.' ?

mark61
23-10-05, 18:28
Geplaatst door Spoetnik
"We are very disappointed with the government. The mujahideen saved us. I am going to join them next summer since winter has already arrived," he said.

The stench of rotting bodies and the lopsided approach of the Pakistan government has given a fresh lease of life to the jehadi movement. The population of Pakistan occupied Kashmir has developed a soft corner for the jehadis.
http://nation.ittefaq.com/artman/publish/article_22623.shtml

Waren dat diezelfde djihadi's die na de aardbeving eerst nog maar s een paar aanslagen gingen plegen?

Spoetnik
23-10-05, 18:51
Geplaatst door mark61
Waren dat diezelfde djihadi's die na de aardbeving eerst nog maar s een paar aanslagen gingen plegen?

Maar dat deden ze in India, dus dan mag het.

mark61
23-10-05, 18:55
Geplaatst door Spoetnik
Maar dat deden ze in India, dus dan mag het.

Aha. Indiaas Kasjmir.

Het is maar waar je prioriteiten liggen.

~Panthera~
23-10-05, 18:58
Geplaatst door Rabi'ah.

Neem nou het vluchtelingenprobleem. Daar wordt enorm over gezeurd, terwijl Nederland een welvarend land is en er relatief gezien niet eens zoveel vluchtelingen asiel aanvragen.




Precies: er gaan meer mensen WEG, dan dat er IN komen, en nog zeurt iedereen. :moe:
Hebben zeker geen ogen om de berichten eens GOED te lezen.

Arvid
24-10-05, 17:10
Bij die tsunami heeft NOORD-KOREA (relatief berekend aan hun BNP) het MEESTE gegeven.

http://www.kcckp.net/images/periodic/news_daily/2005/09/01/2-0.jpg

Daarmee is DE GELIEFDE LEIDER KIM JONG Il het meest begenadigde persoon ter wereld! Hulde!

Mark
24-10-05, 21:35
Geplaatst door Arvid
Bij die tsunami heeft NOORD-KOREA (relatief berekend aan hun BNP) het MEESTE gegeven.

http://www.kcckp.net/images/periodic/news_daily/2005/09/01/2-0.jpg

Daarmee is DE GELIEFDE LEIDER KIM JONG Il het meest begenadigde persoon ter wereld! Hulde!

LEVE DE GROTE LEIDER KIM JONG IL

~Panthera~
24-10-05, 21:40
Geplaatst door Mark
LEVE DE GROTE LEIDER KIM JONG IL


Mark, het kwijl loopt langs je kin....veeg effe. :hihi:

Mark
24-10-05, 22:15
Geplaatst door ~Panthera~
Mark, het kwijl loopt langs je kin....veeg effe. :hihi:

oude tijden herleven :hihi:

dankzij :


de grote leider KIM JONG IL


:student:

respect....

~Panthera~
24-10-05, 22:19
Geplaatst door Mark
oude tijden herleven :hihi:

dankzij :


de grote leider KIM JONG IL


:student:

respect....


:lol: :melig2:

Al Sawt
25-10-05, 02:28
Geplaatst door Spoetnik
Saudi Arabie heeft 133 miljoen dollar toegezegd:
http://www.kuna.net.kw/home/Story.aspx?Language=en&DSNO=781160

De VS 50 miljoen dollar,
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticle.asp?xfile=data/subcontinent/2005/October/subcontinent_October902.xml&section=subcontinent&col=

Maar laat deze feiten u niet de weg staan van uw campagne! Toeval of geen toeval, ieder keer na een natuurramp begint men hard op te roepen of moslimlanden wel of niet geven.

Wat zijn men weer ethisch bezig.