PDA

Bekijk Volledige Versie : Aantal bedreigingen neemt toe



Tomas
23-10-05, 21:38
Aantal bedreigingen neemt toe

Uitgegeven: 23 oktober 2005 13:41
Laatst gewijzigd: 23 oktober 2005 16:13

AMSTERDAM - Er zijn aanwijzingen dat zowel het aantal als de ernst van bedreigingen toenemen. Dit stellen onderzoekers van het Willem Pompe Instituut. Het gaat daarbij deels ook om nieuwe fenomenen zoals eenlingen die hun bedreigingen uiten per email.

Slachtoffers zijn een brede groep van beroepsbeoefenaars zoals bestuurders, gemeenteambtenaren, politici en opsporingsambtenaren van politie en Justitie, maar ook journalisten, advocaten en notarissen. De onderzoekers noemen het verontrustend dat slachtoffers van bedreigingen hier soms aan toegeven door bijvoorbeeld af te treden of zichzelf te censureren.


Procedures

Hoogleraar criminologie F. Bovenkerk pleit voor het opstellen van procedures binnen beroepsgroepen als de advocatuur en de journalistiek over hoe mensen met bedreigingen om moeten gaan. Hij zei dat zondag in het tv-programma Buitenhof. Maandag verschijnt het onderzoek 'Bedreigingen in Nederland' van Bovenkerk en enkele onderzoekers van het Willem Pompe Instituut.

Bovenkerk vindt dat er 'behoorlijke' procedures moeten komen, waarbij mensen zich veilig voelen om melding van een bedreiging te doen. Volgens hem moet de bedreigde niet direct naar de politie stappen, maar moet de beroepsgroep eerst zelf beoordelen of een bedreiging serieus is.

Fortuyn

De stijging van het aantal bedreigingen lijkt een Nederlands verschijnsel te zijn, aldus de hoogleraar. "Het heeft te maken met de politieke verwikkelingen rond Pim Fortuyn. Dat is een interpretatie. Het zal ook iets met het algemene verval van waarden en normen te maken hebben."

(c) www.nu.nl

mark61
24-10-05, 00:12
Hij zee er vanmiddag ook nog bij, dat bedreigers geen daders zijn, en daders geen bedreigers. Meestal.

Henry
24-10-05, 00:58
Geplaatst door mark61
Hij zee er vanmiddag ook nog bij, dat bedreigers geen daders zijn, en daders geen bedreigers. Meestal.

Ik heb het niet gezien. Heeft hij er ook nog bijgezegd wat de daders dan wel als motief hebben? Wat zijn het voor mensen?

MaRiaH
24-10-05, 01:01
Geplaatst door mark61
Hij zee er vanmiddag ook nog bij, dat bedreigers geen daders zijn, en daders geen bedreigers. Meestal.

da zee ik oek al in ander topic.. :ego:

mark61
24-10-05, 01:01
Geplaatst door Henry
Ik heb het niet gezien. Heeft hij er ook nog bijgezegd wat de daders dan wel als motief hebben? Wat zijn het voor mensen?

Nee, daar ging het niet over. Het ging over bedreiging, en eigenlijk vnl. in de criminele danwel politieke sfeer.

mark61
24-10-05, 01:03
Geplaatst door MaRiaH
da zee ik oek al in ander topic.. :ego:

Zee oe da? Kga oe toch zeker niet volgen over het hele prikbor ofwel?

Henry
24-10-05, 01:08
Geplaatst door mark61
Nee, daar ging het niet over. Het ging over bedreiging, en eigenlijk vnl. in de criminele danwel politieke sfeer.

Ben het nu aan het kijken.

MaRiaH
24-10-05, 01:09
Geplaatst door mark61
Zee oe da? Kga oe toch zeker niet volgen over het hele prikbor ofwel?

Wrom nie?
K zeg af en toe best zinnige dingskes..
:hihi:

en K volg oe toch ook?
T moe wel van twee kante kommen he? :ego:

Henry
24-10-05, 01:17
Hij zegt met zoveel woorden dat aandacht geven aan bedreigingen nog meer bedreigingen uitlokt. Dat klinkt logisch, want de bedreiger zal dan het idee hebben dat hij succes heeft.

Wie van de forumleden is wel eens bedreigd?

mark61
24-10-05, 01:25
Geplaatst door MaRiaH
Wrom nie?
K zeg af en toe best zinnige dingskes..
:hihi:

en K volg oe toch ook?
T moe wel van twee kante kommen he? :ego:

Oh oe stalkt mij? Wanneer komt de bedreiging?

Ik kom vanzelf wel oe zinnige dingskes tegen.

MaRiaH
24-10-05, 01:26
Geplaatst door Henry

Wie van de forumleden is wel eens bedreigd?

Goeie vraag!

Zou toch wel heel sneu zijn als dat inderdaad zo is.

mark61
24-10-05, 01:28
Geplaatst door Henry
Hij zegt met zoveel woorden dat aandacht geven aan bedreigingen nog meer bedreigingen uitlokt. Dat klinkt logisch, want de bedreiger zal dan het idee hebben dat hij succes heeft.

Wie van de forumleden is wel eens bedreigd?

Niemand, dacht ik. Of althans niet via dit forum.

Bedreigingen geheim houden heeft weer als nadeel dat 'men' het zicht verliest op wat er in de rechterlijke macht gebeurt, bijvoorbeeld. In andere landen worden vrolijk allerlei mensen bedreigd (Baskenland bijvoorbeeld), en dat is effectief zonder dat er aandacht aan wordt gegeven. Kweenie. Hangt van het soort bedreiging af denk ik. Politieke zal wel vnl. sensatiezucht zijn.

MaRiaH
24-10-05, 01:45
Geplaatst door mark61
Oh oe stalkt mij? Wanneer komt de bedreiging?

Ik kom vanzelf wel oe zinnige dingskes tegen.

da ken..

stalken doe k nie.. Oe schrieft gewoon overal waor ik lees.. :hihi: