PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste kerk in Qatar sinds komst Islam



Marsipulami
23-10-05, 21:06
Eerste kerk in Qatar sinds komst Islam

Sterk verdeelde reacties op bouw Anglicaanse kerk

Geplaatst op 23/10 '05 om 17:58u
Door Egmond Evers (Bron: Al-Jazeera)


DOHA (RKnieuws.net) – Voor het eerst sinds de komst van de Islam in de 7e eeuw komt er een christelijke kerk in het Arabische land Qatar. De kerk is de eerste van vier die in de komende jaren gebouwd zullen worden en wordt samen met een conferentie-centrum en vergaderruimtes geconstrueerd in opdracht van Clive Handford, de Anglicaanse bisschop van Nicosia in Cyprus. Dit eerste project zal zo’n 6 miljoen euro kosten, dat meldt tv-zender Al-Jazeera.

Hoewel sommigen de bouw van de kerk zullen zien als een teken van de groeiende godsdienstige verscheidenheid over de hele wereld waarschuwen sommigen dat de moslimgemeenschap de bouw zonder hun toestemming niet zal waarderen. “De mensen zullen beledigd zijn,” aldus al-Nauimi, een prominente advocaat in de hoofdstad Doha, “Ze respecteren andere religies maar om ze aan hen op te leggen zegt dat je niet langer een moslimstaat bent. Dat zal pijn doen.”

De advocaat waarschuwde ook voor onbegrip voor de bouw van een kerk op geschonken grond voor een buitenlandse gemeenschap die erg mobiel is. "’Waarom zouden ze land hiervoor moeten krijgen?’ zullen de mensen zeggen."

Tot de 7e eeuw kende Qatar bloeiende christelijke gemeenschappen met kerken en kloosters langs de kust. Een bisschop uit Qatar nam zelfs deel aan het eerste eucumenisch concilie, in Nicea in het huidige Turkijke. Het christendom verdween in Qatar als in bijna de gehele Arabische Golf binnen een paar eeuwen na de komst van Islam. Maar gedurende de laatste honderd jaren heeft de buitenlandse gemeenschap gezorgd voor een kleine, maar stabiele en groeiende gemeenschap van Christenen. Qatar telt momenteel zo’n 70.000 christenen, waaronder 7.000 Anglicanen en 50.000 katholieken, met name afkomstig uit de Filipijnen. De Anglicanen zijn er het langst, sinds 1916.

Sommige Golfstaten hebben de bouw van kerken toegestaan, waaronder Kuwait, Bahrain en de Verenigde Arabische Emiraten. In het naburige Saoedi Arabie, de geboorteplaats van de Islam, is niet-Islamitische eredienst verboden.

waterfiets
23-10-05, 21:55
Is in SA niet-islamitische eredienst verboden? Hoe kan men dat nu verantwoorden of verdedigen? En klopt het wel? De islam predikt immers godsdienstvrijheid.

Tomas
23-10-05, 22:14
Geplaatst door waterfiets
Is in SA niet-islamitische eredienst verboden? Hoe kan men dat nu verantwoorden of verdedigen? En klopt het wel? De islam predikt immers godsdienstvrijheid.

Thuis schijnt het wel te mogen. Da's de vrijheid. En De Islam predikt helemaal niks. Dat bestaat niet eens.

waterfiets
23-10-05, 22:17
Geplaatst door Tomas
En De Islam predikt helemaal niks. Dat bestaat niet eens.

Nou er is een gemeenschappelijk basis waaraan ik refereerde. En die bestaat wel degelijk.

Tomas
23-10-05, 22:22
Geplaatst door waterfiets
Nou er is een gemeenschappelijk basis waaraan ik refereerde. En die bestaat wel degelijk.

Nou die is wel erg arbitrair en dus subjectief. Jij bepaalt wat wel en niet tot de gemeenschappelijke basis behoort want er is volgens mij nagenoeg niks waar echt alle zichzelf moslims noemende mensen het overeens zijn.

waterfiets
23-10-05, 22:26
Geplaatst door Tomas
Nou die is wel erg arbitrair en dus subjectief. Jij bepaalt wat wel en niet tot de gemeenschappelijke basis behoort want er is volgens mij nagenoeg niks waar echt alle zichzelf moslims noemende mensen het overeens zijn.

Ach dat is een theoretische discussie. Gelovigen sluiten zich aan bij een religie aan omdat ze het over een aantal zaken wel eens zijn. En alle moslims zeggen mij altijd dat de islam ook staat voor godsdienstvrijheid.

Tomas
23-10-05, 22:28
Geplaatst door waterfiets
Ach dat is een theoretische discussie. Gelovigen sluiten zich aan bij een religie aan omdat ze het over een aantal zaken wel eens zijn. En alle moslims zeggen mij altijd dat de islam ook staat voor godsdienstvrijheid.

Ja allicht. De Islam is de enige religie die Moslims de absolute vrijheid geeft waar ze recht op hebben.

Marsipulami
23-10-05, 22:42
Geplaatst door Tomas
Thuis schijnt het wel te mogen. Da's de vrijheid.

Nederland en Saoudie Arabië hebben ontzettend veel gemeen met elkaar.

mark61
23-10-05, 23:01
Geplaatst door Tomas
Ja allicht. De Islam is de enige religie die Moslims de absolute vrijheid geeft waar ze recht op hebben.

Moek nou lachen? Jah, geloof het wel.

lebanese
24-10-05, 00:31
Geplaatst door waterfiets
Ach dat is een theoretische discussie. Gelovigen sluiten zich aan bij een religie aan omdat ze het over een aantal zaken wel eens zijn. En alle moslims zeggen mij altijd dat de islam ook staat voor godsdienstvrijheid.

daar heb je helemaal gelijk in,ik heb ee vers uit de koran erbij gehaald

In The Name of Allah, The Beneficent, The Merciful

1. Say: O you disbelievers,

2. I worship not what you worship,

3. Nor do you worship Whom I worship,

4. Neither shall I worship what you worship,

5. Nor will you worship Whom I worship,

6. To you be your religion, and to me my religion.



To you be your religion, and to me my religion:jullie je geloof,ik mijn geloof

oftewel ieder voor zich eigen,ieder voor zich

observer
24-10-05, 08:12
Geplaatst door waterfiets
Is in SA niet-islamitische eredienst verboden? Hoe kan men dat nu verantwoorden of verdedigen? En klopt het wel? De islam predikt immers godsdienstvrijheid. probeer maar een bijbel mee te nemen erheen (of nog leuker als het lukt geef hem aan een saudi) wel pijnstillers meenemen voor de zweepslagen

nu is qatar iets minder strikt


Ze respecteren andere religies maar om ze aan hen op te leggen zegt dat je niet langer een moslimstaat bent. Dat zal pijn doen.”

De advocaat waarschuwde ook voor onbegrip voor de bouw van een kerk op geschonken grond voor een buitenlandse gemeenschap die erg mobiel is. "’Waarom zouden ze land hiervoor moeten krijgen?’ zullen de mensen zeggen." altus woordbvoerder mohammed al smit

Tomas
24-10-05, 08:33
Geplaatst door Marsipulami
Nederland en Saoudie Arabië hebben ontzettend veel gemeen met elkaar.

Dat is ook zo, beide gebieden worden bewoond door mensen.

Maar je bedoelt waarschijnlijk dat gelovigen in nederland ook alleen maar hun religie thuis kunnen uiten? Dat ze geen moskeen enzo mogen bouwen of in hun religieuze uitdossing over straat mogen lopen? Of niet in ziekenhuizen en op hun werk 5x per dag mogen of kunnen bidden? Dat de ramadam onmogelijk wordt gemaakt? Dat ze geen "eigen" scholen mogen stichten? Dat soort dingen?

observer
24-10-05, 12:20
Geplaatst door mark61
Moek nou lachen? Jah, geloof het wel. je moet toegeven het is een brilliante doordenker :handbang:

reason
24-10-05, 12:33
Geplaatst door waterfiets
Is in SA niet-islamitische eredienst verboden? Hoe kan men dat nu verantwoorden of verdedigen? En klopt het wel? De islam predikt immers godsdienstvrijheid.

In de meeste 'moslimlanden' worden andersgelovigen gediscrimineerd en wordt het hen moeilijk - of onmogelijk - gemaakt gebedshuizen te stichten.

Marsipulami
24-10-05, 12:49
Geplaatst door Tomas
Dat is ook zo, beide gebieden worden bewoond door mensen.

Maar je bedoelt waarschijnlijk dat gelovigen in nederland ook alleen maar hun religie thuis kunnen uiten? Dat ze geen moskeen enzo mogen bouwen of in hun religieuze uitdossing over straat mogen lopen? Of niet in ziekenhuizen en op hun werk 5x per dag mogen of kunnen bidden? Dat de ramadam onmogelijk wordt gemaakt? Dat ze geen "eigen" scholen mogen stichten? Dat soort dingen?

Ja, dat bedoel ik. Het is alleen nog een kwestie om van die vervelende wetten inzake godsdienstvrijheid afkomstig uit een bloeiend christelijk verleden af te geraken. De tijd is er actueel rijp voor om daar komaf mee te maken. Geen islamitische scholen meer, verbod op het dragen van hoofddoeken in openbare functies, enz.

Tomas
24-10-05, 12:55
Geplaatst door Marsipulami
Ja, dat bedoel ik. Het is alleen nog een kwestie om van die vervelende wetten inzake godsdienstvrijheid afkomstig uit een bloeiend christelijk verleden af te geraken. De tijd is er actueel rijp voor om daar komaf mee te maken. Geen islamitische scholen meer, verbod op het dragen van hoofddoeken in openbare functies, enz.

Je bedoelt dus dat je denkt dat nederland ooit op saoudi-arabie gaat lijken qua intolerantie. Zeg dat dan. We zullen zien wie het eerste erop lijkt, het ongelovige nederland of het katholieke belgie. Zullen we wedden? Om geld.

Marsipulami
24-10-05, 12:59
Geplaatst door Tomas
Zullen we wedden? Om geld.

Kansspelen zijn niet toegestaan voor gelovige katholieken.

Tomas
24-10-05, 13:07
Geplaatst door Marsipulami
Kansspelen zijn niet toegestaan voor gelovige katholieken.

Daarom vind ik de engelse uidrukking "put your money where your mouth is" zo mooi.

Bar
24-10-05, 15:47
Geplaatst door Marsipulami
Eerste kerk in Qatar sinds komst Islam



Nou is de Islam ook al zo aan het verwekelijken.

Je kunt ook nergens meer vanopaan.

Rabi'ah.
24-10-05, 15:49
Geplaatst door Bar
Nou is de Islam ook al zo aan het verwekelijken.

Je kunt ook nergens meer vanopaan.

Ja he.

Straks gaan die kufar nog denken dat ze rechten hebben. :jammer:



Waar gaat het heen met de wereld? :droef:

Mark
24-10-05, 20:22
shit er is wel een bouwplaats naast onze compound, als er kerkklokken komen gaat ie in de fik :dood: