PDA

Bekijk Volledige Versie : Leuk avondje: Wordt de westerse beschaving bedreigd?



freya
24-10-05, 17:07
Aankondiging


Wordt de westerse beschaving bedreigd?
(of valt het allemaal wel mee?)

dinsdag 1 november 2005, 19.30 uur

In samenwerking met De Rode Hoed organiseert de redactie Letter & Geest van dagblad Trouw vier korte debatten op één avond over het boek ‘De terugkeer van de geschiedenis’, een bundeling van artikelen uit Letter & Geest van de afgelopen zeven jaar over politiek en filosofie.
Acht schrijvers, filosofen, arabisten, journalisten en politici zullen twee aan twee in debat gaan over thema’s van het boek.

Afshin Ellian – Sjoerd de Jong
dichter en rechtsgeleerde – adjunct-hoofdredacteur NRC Handelsblad

Femke Halsema – Paul Cliteur
fractieleider GroenLinks – rechtsfilosoof

Hans Jansen – Ruud Peters
arabist – arabist

Ayaan Hirsi Ali – Paul Scheffer
kamerlid VVD – publicist

onder leiding van Cees Grimbergen
journalist/Rondom Tien NCRV.

Na de val van de Berlijnse muur in 1989 en de ineenstorting van het communisme, proclameerde de Amerikaanse filosoof Francis Fukuyama de overwinning van de westerse liberale democratie en daarmee ‘het einde van de geschiedenis’. Op 11 september 2001 beleefden we ‘de terugkeer van de geschiedenis’, en kwam ook een onvermijdelijke vraag weer op: wie is de vijand van de beschaving?
De terreuraanslagen in de VS zetten de neoconservatieve regering-Bush aan tot oorlogen in Afghanistan en Irak, met als doel de democratisering van het Midden-Oosten. To make the world safe for democracy. In Nederland leidde ‘9/11’ tot het besef dat de multiculturele samenleving een illusie was geworden, en kwam het tot een heftig debat over de islam – een debat dat tot op de dag van vandaag wordt gevoerd.

In De terugkeer van de geschiedenis kunnen we de plaatsen en de tijden, de gebeurtenissen en de ideeën, die elk debat de afgelopen jaren hebben beheerst, op de voet volgen. Van de grotten van Tora Bora tot de revolte van Pim Fortuyn, van Bagdad tot de Pax Americana, van het einde van 1001 nacht tot de moord op Theo van Gogh.

Datum: dinsdag 1 november 2005
Plaats: De Rode Hoed, Keizersgracht 102, 1015 CV Amsterdam
Aanvang: 19.30 uur (kassa open vanaf 18.15 uur)
Kaarten: € 8,00 en € 7,00 (CJP/65+/Stadspas/collegekaart)
Reserveren:http://www.rodehoed.nl, of telefonisch op kantoortijden bij De Rode Hoed, (020) 638 56 06

www.rodehoed.nl

Spoetnik
24-10-05, 17:12
Een debat tussen Ayaan Hirsi Ali – Paul Scheffer, wow..

freya
24-10-05, 17:28
Geplaatst door Spoetnik
Een debat tussen Ayaan Hirsi Ali – Paul Scheffer, wow..

Als mevrouw niet op het laatste moment afzegd wegens "veiligheidsproblemen" :haha:


Had me ooit eens verheugd op een debat tussen DAJJ en Wilders, maar de laatste was plotseling toch verhinderd, de looser :moe:

Max Stirner
24-10-05, 17:30
Geplaatst door freya
"veiligheidsproblemen" :haha:



:moe:

Joesoef
24-10-05, 18:07
Geplaatst door Max Stirner
:moe:


Alle terroristen in Nederland zijn opgepakt, geen zorgen.

freya
24-10-05, 18:18
Geplaatst door Max Stirner
:moe:

O ja natuurlijk, elk woord dat ik hier neerzet zal door sommigen als het ook maar enigszins mogelijk is verkeerd worden uitgelegd :rolleyes:


Ik lach niet om de veiligheidproblemen, maar om het idee dat deze dame waarschijnlijk elk excuus zal aangrijpen om aan een lastige discussie te kunnen ontkomen.




:moe:...................in the eye of the beholder................:moe:

Max Stirner
24-10-05, 20:04
Geplaatst door freya

Ik lach niet om de veiligheidproblemen, maar om het idee dat deze dame waarschijnlijk elk excuus zal aangrijpen om aan een lastige discussie te kunnen ontkomen.



Ow, in dat geval heb ik je verkeerd begrepen. Neem me niet kwalijk.... :engel:

mark61
24-10-05, 20:33
Moet dat allemaal op één avond? Wordt gezwets van een kwartiertje het koppel. Ik had liever Ruud Peters gehakt zien maken van Jansen in een uur of 2.

reason
25-10-05, 08:07
Geplaatst door freya
O ja natuurlijk, elk woord dat ik hier neerzet zal door sommigen als het ook maar enigszins mogelijk is verkeerd worden uitgelegd :rolleyes:

Ik lach niet om de veiligheidproblemen, maar om het idee dat deze dame waarschijnlijk elk excuus zal aangrijpen om aan een lastige discussie te kunnen ontkomen.

:moe:...................in the eye of the beholder................:moe:

Wat een hypocriet geklets.
Als jij op deze manier reageert, zal vrijwel iedereen dat lezen alsof je lacht om de veiligheidsproblemen.
De excuses van Max Stirner zijn helemaal overbodig.
Excuses van jouw kant zouden wel op zijn plaats zijn, vanwege je blijkbaar niet zo bedoelde, maar toch onzorgvuldige uitlating.

Verder doe je Hirsi Ali onrecht aan; zij is niet bang voor een lastige discussie.
Dat zij een dappere vrouw is, heeft ze al lang en breed bewezen.

Max Stirner
25-10-05, 09:25
Geplaatst door reason

De excuses van Max Stirner zijn helemaal overbodig.



Ach, af en toe moet je vrouwen gewoon gelijk geven - ook al hebben ze dat natuurlijk niet......scheelt eindeloze discussies. :engel:

Rabi'ah.
25-10-05, 09:56
Geplaatst door freya

Afshin Ellian – Sjoerd de Jong
dichter en rechtsgeleerde – adjunct-hoofdredacteur NRC Handelsblad

Femke Halsema – Paul Cliteur
fractieleider GroenLinks – rechtsfilosoof

Hans Jansen – Ruud Peters
arabist – arabist

Ayaan Hirsi Ali – Paul Scheffer
kamerlid VVD – publicist

onder leiding van Cees Grimbergen
journalist/Rondom Tien NCRV.



Leuk? Ik word er al niet goed van als ik bepaalde van die namen lees. :verward:

En dan nog 7 euro gaan betalen om me een hele avond op te gaan zitten vreten........nah, ik ga liever naar gratis iftars. :D

freya
25-10-05, 10:24
Geplaatst door reason
Wat een hypocriet geklets.
Als jij op deze manier reageert, zal vrijwel iedereen dat lezen alsof je lacht om de veiligheidsproblemen.
De excuses van Max Stirner zijn helemaal overbodig.
Excuses van jouw kant zouden wel op zijn plaats zijn, vanwege je blijkbaar niet zo bedoelde, maar toch onzorgvuldige uitlating.
.

Ach daar hebben we spuit 11 ook weer.

Vind je het niet opvallend dat er verder helemaal niemand anders over valt, behalve mijn vaste setje forumvijanden?



Verder doe je Hirsi Ali onrecht aan; zij is niet bang voor een lastige discussie.
Dat zij een dappere vrouw is, heeft ze al lang en breed bewezen

:haha:
die dappere trut loopt gewoon weg als een discussie te lastig wordt. zelfs voor de camera.
Verder vemijdt ze allerlei discussies met clubs die wel een lastige vragen zouden kunnen stellen, door o.a. een niet te betalen hoog bedrag voor haar komst te vragen.

Ja ja, een echte volksvertegenwoordiger, maar voor de vrouwen die ze zegt te vertegenwoordigen is ze onbetaalbaar :kotsen:


Maar jij kent haar beter begrijp ik.
Vertel eens welke lastige discussies ze het laatste jaar allemaal heeft gevoerd, met wie en waar.

freya
25-10-05, 10:26
Geplaatst door Max Stirner
Ach, af en toe moet je vrouwen gewoon gelijk geven - ook al hebben ze dat natuurlijk niet......scheelt eindeloze discussies. :engel:

Daar hebben we nog een sexist.
En een lafaard ook nog, durft mij niet tegen te spreken, maar wil ook zijn gezicht niet verliezen bij zijn vriendjes.

*aplaus*

Max Stirner
25-10-05, 10:38
Geplaatst door freya
Daar hebben we nog een sexist.
En een lafaard ook nog, durft mij niet tegen te spreken, maar wil ook zijn gezicht niet verliezen bij zijn vriendjes.

*aplaus*


Je hebt gelijk. :)

echnaton
25-10-05, 10:43
Geplaatst door Max Stirner
Je hebt gelijk. :)

:haha:

assassijn
25-10-05, 10:48
100 tegen 1 dat Hirsi niet komt opdagen.
weddenschappen kunnen hier afgesloten worden met mij.

Die hersenloos komt niet eens opdagen als ze keer op keer, tot vervelens toe wordt uitgenodigd door diverse allochtone en islamitische vrouwenbewegingen...laat staan dat ze komt als er mannetjes komen die haar verbaal echt het vuur aan de schenen kunnen leggen....dat laatste is trouwens niet eens zo moeilijk:moe:

echnaton
25-10-05, 10:51
Geplaatst door assassijn
100 tegen 1 dat Hirsi niet komt opdagen.
weddenschappen kunnen hier afgesloten worden met mij.

Die hersenloos komt niet eens opdagen als ze keer op keer, tot vervelens toe wordt uitgenodigd door diverse allochtone en islamitische vrouwenbewegingen...laat staan dat ze komt als er mannetjes komen die haar verbaal echt het vuur aan de schenen kunnen leggen....dat laatste is trouwens niet eens zo moeilijk:moe:

Als ze niet komt opdagen komt dat doordat ze zich niet veilig voelt als gevolg van bedreigingen.

assassijn
25-10-05, 10:57
Geplaatst door echnaton
Als ze niet komt opdagen komt dat doordat ze zich niet veilig voelt als gevolg van bedreigingen.

Vroegah, voordat ze "bedreigd" werd, durfde ze ook al niet te komen. Ze weet dat ze verbaal helemaal ge-bitch-slapped wordt en daarom zal ze niet op komen dagen.
Het is algemeen bekend dat ze liever een monoloog voert zodat niemand kan ingrijpen. Zelfs in de kamer begint ze al te zeiken als mensen ktitische vragen gaan stellen:cheefbek:

freya
25-10-05, 11:08
Geplaatst door echnaton
Als ze niet komt opdagen komt dat doordat ze zich niet veilig voelt als gevolg van bedreigingen.

Kijk dat is dus precies wat ik bedoel.

Ik ontken niet dat die must gevaar loopt en zware bewaking nodig heeft.
Ik ontken ook niet dat dat voor haar heel erg vervelend zal zijn.

Maar het levert haar wel het voordeel op dat ze tegenwoordig altijd een excuus bij de hand heeft om ergens niet naar toe te hoeven gaan, als ze daar geen zin in heeft.

Mevrouw vliegt tegenwoordig over de hele wereld en wordt overal als een heldin binnengehaald. Haar werk in de 2e kamer ligt volgens mij vrijwel stil. Maar hier in Nederland laat ze haar neus nergens meer zien.
Waarschijnlijk is de Nederlandse markt te klein voor haar boekverkoop :moe:

echnaton
25-10-05, 11:13
Geplaatst door assassijn
Vroegah, voordat ze "bedreigd" werd, durfde ze ook al niet te komen. Ze weet dat ze verbaal helemaal ge-bitch-slapped wordt en daarom zal ze niet op komen dagen.
Het is algemeen bekend dat ze liever een monoloog voert zodat niemand kan ingrijpen. Zelfs in de kamer begint ze al te zeiken als mensen ktitische vragen gaan stellen:cheefbek:

Ja, dat bitch-slappen hebben we op tv gezien, al ver voor de moord op Theo. De baardapen lieten zien dat ze dat erg goed beheersen. Je snapt nu waarom moslima's in het openbaar geen afwijkende mening durven laten horen.

Interessant overigens dat je bedreigd tussen aanhalingstekens schrijft. Theo van Gogh is natuurlijk ook vermoord tussen aanhalingstekens.

echnaton
25-10-05, 11:18
Geplaatst door freya
Kijk dat is dus precies wat ik bedoel.

Ik ontken niet dat die must gevaar loopt en zware bewaking nodig heeft.
Ik ontken ook niet dat dat voor haar heel erg vervelend zal zijn.

Maar het levert haar wel het voordeel op dat ze tegenwoordig altijd een excuus bij de hand heeft om ergens niet naar toe te hoeven gaan, als ze daar geen zin in heeft.

Mevrouw vliegt tegenwoordig over de hele wereld en wordt overal als een heldin binnengehaald. Haar werk in de 2e kamer ligt volgens mij vrijwel stil. Maar hier in Nederland laat ze haar neus nergens meer zien.
Waarschijnlijk is de Nederlandse markt te klein voor haar boekverkoop :moe:

Ik kan goed begrijpen dat ze haar heil ergens anders zoekt. Doordat Nederland zich laar domineren door moslimextremisten is het, op Saoedi-Arabië na, voor Ayaan op dit moment de meest onveilige plek op aarde. Voor iedereen overigens, die vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heeft.

assassijn
25-10-05, 11:20
Geplaatst door echnaton
Ja, dat bitch-slappen hebben we op tv gezien, al ver voor de moord op Theo. De baardapen lieten zien dat ze dat erg goed beheersen. Je snapt nu waarom moslima's in het openbaar geen afwijkende mening durven laten horen.

Interessant overigens dat je bedreigd tussen aanhalingstekens schrijft. Theo van Gogh is natuurlijk ook vermoord tussen aanhalingstekens.

Ze is zelfs al helemaal verbaal ge-bitch-slapped door een stel slecht Nederlands sprekende allochtone pubers bij de NMO. Laat staan wat iemand zou doen die de taal goed beheerst.

Ik zet bedreigd inderdaad tussen aanhalingstekens. Alle linkse politici worden al sinds de moord op Fortuyn met de dood bedreigd en krijgen kogels en zelfs wapen via de post. Een VVD politicus is zelfs bijna doodgereden met een auto. Iedereen komt netjes op z'n werk, en doet wat het volk van hem.haar vraagt zonder te janken dat ze worden bedreigd.
Ga die onzin dus maar verkopen aan iemand anders.

freya
25-10-05, 11:20
Geplaatst door echnaton
Je snapt nu waarom moslima's in het openbaar geen afwijkende mening durven laten horen.


:haha:

Ik heb ze anders de laatste jaren in hordes voorbij zien komen. In debatten, op televisie en in de boekhandel.

Haal die oogkleppen toch eens weg GJ. De wereld is zoveel groter en veelzijdiger en dus interessanter dan jij denkt :)

echnaton
25-10-05, 11:25
Geplaatst door freya
:haha:

Ik heb ze anders de laatste jaren in hordes voorbij zien komen. In debatten, op televisie en in de boekhandel.

Haal die oogkleppen toch eens weg GJ. De wereld is zoveel groter en veelzijdiger en dus interessanter dan jij denkt :)

Maar niemand van die moslima's durft Ayaan gelijk te geven. En dat is een veeg teken...

freya
25-10-05, 11:26
Geplaatst door echnaton
Ik kan goed begrijpen dat ze haar heil ergens anders zoekt. Doordat Nederland zich laar domineren door moslimextremisten is het, op Saoedi-Arabië na, voor Ayaan op dit moment de meest onveilige plek op aarde. Voor iedereen overigens, die vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heeft.


Als je hier werkelijk van overtuigd bent, dan ben je helaas echt rijp voor professionele geestelijke bijstand. En dat meen ik bloedserieus.

Hoe kom je in 's hemelsnaam aan zo'n verwrongen wereldbeeld? Met wat voor mensen ga jij in het dagelijks leven om? Door wie laat jij je zo gek maken?

freya
25-10-05, 11:29
Geplaatst door echnaton
Maar niemand van die moslima's durft Ayaan gelijk te geven. En dat is een veeg teken...

Man, man, je hebt werkelijk geen flauw idee waar ik het over heb.

En ik ben bang dat dit geen pose van je is, maar dat je jezelf hier werkelijk van overtuigd hebt.
Volkomen afgesloten voor geluiden die niet bij jouw wereldbeeld passen.

assassijn
25-10-05, 11:30
Geplaatst door echnaton
Maar niemand van die moslima's durft Ayaan gelijk te geven. En dat is een veeg teken...

Hmmmz. Een persoon roept iets, honderd anderen roepen dat deze persoon onzin verkoopt. Dan kunnen we er maar 1 conclusie uit trekken, namelijk dat die honderd anderen die ene persoon geen gelijk durven te geven.
Zo diep had ik er nog niet eens over nagedacht...deze gaat echt diep.

echnaton
25-10-05, 11:33
Geplaatst door freya
Als je hier werkelijk van overtuigd bent, dan ben je helaas echt rijp voor professionele geestelijke bijstand. En dat meen ik bloedserieus.

Hoe kom je in 's hemelsnaam aan zo'n verwrongen wereldbeeld? Met wat voor mensen ga jij in het dagelijks leven om? Door wie laat jij je zo gek maken?

Noem me dan maar eens één cabaretier die de islam op de korrel durft te nemen zoals in het verleden het christendom? Zelfs makers van VPRO-programma's haasten zich om te verklaren dat ze de islam niet bedoeld hebben.

echnaton
25-10-05, 11:35
Geplaatst door assassijn
Hmmmz. Een persoon roept iets, honderd anderen roepen dat deze persoon onzin verkoopt. Dan kunnen we er maar 1 conclusie uit trekken, namelijk dat die honderd anderen die ene persoon geen gelijk durven te geven.
Zo diep had ik er nog niet eens over nagedacht...deze gaat echt diep.

Als die persoon met de dood bedreigd wordt, ligt de conclusie voor de hand. Zeker als die bedreiging al enkele keren is uitgevoerd.

assassijn
25-10-05, 11:45
Geplaatst door echnaton
Als die persoon met de dood bedreigd wordt, ligt de conclusie voor de hand. Zeker als die bedreiging al enkele keren is uitgevoerd.

Geef gewoon antwoord waarom de politici die ik eerder noemde wel gewoon hun werk doen ondanks de vele doodsbedreigingen, of kap ermee met steeds over bedreigingen beginnen.

freya
25-10-05, 11:48
Geplaatst door echnaton
Noem me dan maar eens één cabaretier die de islam op de korrel durft te nemen zoals in het verleden het christendom?

Dat kunnen ze helemaal niet, want daar hebben ze helemaal niet genoeg kennis voor.

Het christendom heeft zo onder vuur gelegen omdat veel mensen daar persoonlijk iets mee af te rekenen hadden. Zonen van dominees enzo.

We zullen moeten wachten op de eerste zoon van een imam die van z'n geloof gevallen is en die genoeg talent heeft om op een podium te klimmen, voordat we zulke rake, doorvoelde en dus venijnige aanvallen op de islam zullen kunnen zien.

Bovendien is cabaret aan inflatie onderhevig. Wat in de jaren 60 als zeer schokkend werd ervaren is ondertussen peanuts.
Dus als een cabaretier hetzelfde effect wil bereiken met grappen over de islam, zullen deze tig keer grover moeten zijn.

echnaton
25-10-05, 11:49
Geplaatst door assassijn
Geef gewoon antwoord waarom de politici die ik eerder noemde wel gewoon hun werk doen ondanks de vele doodsbedreigingen, of kap ermee met steeds over bedreigingen beginnen.

In de eerste plaats is dat helemaal niet waar. In n de tweede plaats is dat helemaal geen relevante vraag.

freya
25-10-05, 11:50
Geplaatst door echnaton
Als die persoon met de dood bedreigd wordt, ligt de conclusie voor de hand. Zeker als die bedreiging al enkele keren is uitgevoerd.

Begrijp ik nu dat Ayaan eigenlijk al lang (en diverse keren nogwel) vermoord is?

assassijn
25-10-05, 11:54
Geplaatst door echnaton
In de eerste plaats is dat helemaal niet waar. In n de tweede plaats is dat helemaal geen relevante vraag.

Jij wilt dus beweren dat linkse politici na de moord op Fortuyn nooit met de dood zijn bedreigd? Jij wilt dus beweren dat Van Aartsen niet bijna is doodgereden door een vrouw?

Het is een hele relevante vraag waar jij gewoon geen zinnig antwoord op kan geven. Het beweren dat zij niet kan komen door de "doodsbedreigingen" aan haar adres is dus regelrechte onzin.

echnaton
25-10-05, 11:54
Geplaatst door freya
Dat kunnen ze helemaal niet, want daar hebben ze helemaal niet genoeg kennis voor.

Het christendom heeft zo onder vuur gelegen omdat veel mensen daar persoonlijk iets mee af te rekenen hadden. Zonen van dominees enzo.

We zullen moeten wachten op de eerste zoon van een imam die van z'n geloof gevallen is en die genoeg talent heeft om op een podium te klimmen, voordat we zulke rake, doorvoelde en dus venijnige aanvallen op de islam zullen kunnen zien.

Bovendien is cabaret aan inflatie onderhevig. Wat in de jaren 60 als zeer schokkend werd ervaren is ondertussen peanuts.
Dus als een cabaretier hetzelfde effect wil bereiken met grappen over de islam, zullen deze tig keer grover moeten zijn.

Onzin een man als Youp van 't Hek, en ook anderen, geeft in zijn voorstelling zelf aan dat hij voorzichtig moet zijn met de islam omdat het gevaarlijk is. Ook andere cabaretiers geven dat aan. Ook Muntz van de VPRO krabbelde haastig terug toen Trouw meende een Mohammed-vertolking te herkennen. Overigens nam in dezelfde programmareeks Muntz Jezus Christus wel op de hak. Dat was nog eens dapper!

echnaton
25-10-05, 11:55
Geplaatst door freya
Begrijp ik nu dat Ayaan eigenlijk al lang (en diverse keren nogwel) vermoord is?

Wat dacht je van Anja Joos en Theo van Gogh?

assassijn
25-10-05, 11:55
Geplaatst door freya
Begrijp ik nu dat Ayaan eigenlijk al lang (en diverse keren nogwel) vermoord is?
:haha: een soort van tweede man van Al-Qaida zeg maar.

freya
25-10-05, 11:56
Geplaatst door echnaton
In de eerste plaats is dat helemaal niet waar.

Ik moet dan altijd even aan DAJJ denken, die de vreselijkste bedreigingen heeft gekregen. Op veel grotere schaal dan waar Wilders en Ayaan zich een voorstelling van kunnen maken.

De eerste keer dat hij in de Balie sprak, moest hij in een gepansterde wagen met helicopter begeleiding vervoerd worden. Maar hij zei niet af.

Sterker nog: een week later sprak hij daar weer en hij weigerde om nog een keer via de achterdeur naar binnen te gaan. Hij zei zoiets als: "Ik sluip niet als een dief naar binnen"

freya
25-10-05, 11:57
Geplaatst door assassijn
:haha: een soort van tweede man van Al-Qaida zeg maar.

:hihi:

echnaton
25-10-05, 12:00
Geplaatst door assassijn
Jij wilt dus beweren dat linkse politici na de moord op Fortuyn nooit met de dood zijn bedreigd? Jij wilt dus beweren dat Van Aartsen niet bijna is doodgereden door een vrouw?

Het is een hele relevante vraag waar jij gewoon geen zinnig antwoord op kan geven. Het beweren dat zij niet kan komen door de "doodsbedreigingen" aan haar adres is dus regelrechte onzin.

Ik kan hier maar één antwoord op geven: haar vriend en collega is afgeslacht. Jij weet niet hoe jij je in zo'n situatie zou voelen en zou reageren. Dus moet je je van een oordeel over haar functioneren onthouden.

freya
25-10-05, 12:01
Geplaatst door echnaton
Wat dacht je van Anja Joos en Theo van Gogh?

Daar hebben we Anja Joos weer, de grote vriendin van GJ.

Zij was al een heldin zonder daar ooit iets voor gedaan te hebben, maar nu blijkt ook nog eens dat zij door moslimextremisten is omgebracht in een teroristische aanslag. :duizelig:


:duim: Die Anja toch, waar een looser groot in kan worden.
Gelukkig zijn er mensen als GJ om de legende levend te houden en af en toe nog wat op te leuken.

echnaton
25-10-05, 12:02
Geplaatst door freya
Ik moet dan altijd even aan DAJJ denken, die de vreselijkste bedreigingen heeft gekregen. Op veel grotere schaal dan waar Wilders en Ayaan zich een voorstelling van kunnen maken.

De eerste keer dat hij in de Balie sprak, moest hij in een gepansterde wagen met helicopter begeleiding vervoerd worden. Maar hij zei niet af.

Sterker nog: een week later sprak hij daar weer en hij weigerde om nog een keer via de achterdeur naar binnen te gaan. Hij zei zoiets als: "Ik sluip niet als een dief naar binnen"

Wat je zegt, Aboe uit zelf bedreigingen tegen anderen. Logisch dat dat reacties oproept. Hij hoeft in elk geval niet bang te zijn voor moslimextremisten.

freya
25-10-05, 12:03
Geplaatst door echnaton
Ik kan hier maar één antwoord op geven: haar vriend en collega is afgeslacht. Jij weet niet hoe jij je in zo'n situatie zou voelen en zou reageren. Dus moet je je van een oordeel over haar functioneren onthouden.

Ja ze voelde zich zo rot, dat ze maar een boek is gaan schrijven tijdens haar onderduik periode :jammer:


Gelukkig maar dat ze daar nu fijn wat extra centjes mee kan verdienen, het arme wicht :blij:

assassijn
25-10-05, 12:06
Geplaatst door echnaton
Ik kan hier maar één antwoord op geven: haar vriend en collega is afgeslacht. Jij weet niet hoe jij je in zo'n situatie zou voelen en zou reageren. Dus moet je je van een oordeel over haar functioneren onthouden.

Heel Nederland heeft die moordpartij gezien...dus wat is je punt?
Ook wilders vertoont overal z'n lelijke kop ondanks de bedreigingen. Wat probeer je nu te zeggen.

freya
25-10-05, 12:07
Geplaatst door echnaton
Wat je zegt, Aboe uit zelf bedreigingen tegen anderen.

Dat weet jij zeker? Kom dan maar eens met hard bewijs :)



Logisch dat dat reacties oproept.

De beschreven voorvallen vonden plaats lang voordat er sprake was over een dreigmail van hem.


Hij hoeft in elk geval niet bang te zijn voor moslimextremisten.

O jawel, die vinden hem lang niet streng genoeg in de leer.


Je bent weer eens jammerlijk slecht op de hoogte :(

echnaton
25-10-05, 12:11
Geplaatst door freya
Dat weet jij zeker? Kom dan maar eens met hard bewijs :)




De beschreven voorvallen vonden plaats lang voordat er sprake was over een dreigmail van hem.



O jawel, die vinden hem lang niet streng genoeg in de leer.


Je bent weer eens jammerlijk slecht op de hoogte :(

Dat is grappig. Ik hoef het bewijs niet te leveren want dat doe jij in je derde zin hierboven!

Met je vierde zin hierboven toon je aan dat er wel degelijk sprake is van bedreigingen door moslimextremisten. Het is zelfs zo erg dat Aboe JJ bedreigd wordt!

En dan zeg je dat ik dom ben!!!

freya
25-10-05, 12:20
Geplaatst door echnaton
Dat is grappig. Ik hoef het bewijs niet te leveren want dat doe jij in je derde zin hierboven!


Er was sprake van een dreigmail ja. Daarmee zeg ik niet dat hij dat dreigement ook zelf geschreven heeft. Het is bijzonder makkelijk om iets te veranderen in een mailtje en dat dan aan anderen door te sturen.

Kan jij bewijzen dat hij dat zelf geschreven heeft? Heb jij ergens keiharde bewijzen daarvoor gevonden?

Ik heb alleen een warrige mail gezien, met een enorme stijlbreuk op het moment dat 'het dreigement' geuit wordt.


Met je vierde zin hierboven toon je aan dat er wel degelijk sprake is van bedreigingen door moslimextremisten. Het is zelfs zo erg dat Aboe JJ bedreigd wordt!

Heb ik dat ooit ergens ontkent dan?



En dan zeg je dat ik dom ben!!!

Inderdaad, dat zeg ik.

echnaton
25-10-05, 12:23
Geplaatst door freya
Er was sprake van een dreigmail ja. Daarmee zeg ik niet dat hij dat dreigement ook zelf geschreven heeft. Het is bijzonder makkelijk om iets te veranderen in een mailtje en dat dan aan anderen door te sturen.

Kan jij bewijzen dat hij dat zelf geschreven heeft? Heb jij ergens keiharde bewijzen daarvoor gevonden?

Ik heb alleen een warrige mail gezien, met een enorme stijlbreuk op het moment dat 'het dreigement' geuit wordt.



Je wilt gewoon niet geloven dat jouw idool dat gedaan heeft. Typisch vrouwelijke eigenschap.

freya
25-10-05, 12:28
Geplaatst door echnaton
jouw idool

Ik heb groot respect voor de man, maar hij heeft ook een stel domme fouten gemaakt en hij heeft een paar zeer onaangename karakter trekjes. :jammer:
Verder was hij een paar jaar geleden tenminste nog een lekker ding, maar ondertussen is ie pafferig dik geworden. :jammer:

Dus ik moet je teleurstellen :strik:

echnaton
25-10-05, 12:42
Geplaatst door freya
Ik heb groot respect voor de man, maar hij heeft ook een stel domme fouten gemaakt en hij heeft een paar zeer onaangename karakter trekjes. :jammer:
Verder was hij een paar jaar geleden tenminste nog een lekker ding, maar ondertussen is ie pafferig dik geworden. :jammer:

Dus ik moet je teleurstellen :strik:

Over sexisme gesproken. Ik zou bijna sympathie voor Aboe JJ gaan voelen.

Rourchid
25-10-05, 12:57
Geplaatst door freya

Verder was hij een paar jaar geleden tenminste nog een lekker ding, maar ondertussen is ie pafferig dik geworden. :jammer:




http://img405.imageshack.us/img405/8059/keuze9bk.jpg (http://imageshack.us)

freya
25-10-05, 13:13
Geplaatst door Joacim

http://img405.imageshack.us/img405/8059/keuze9bk.jpg (http://imageshack.us)

Ik vind beide foto's even onsmakelijk :verward:

~Panthera~
25-10-05, 13:19
Geplaatst door freya
Ik vind beide foto's even onsmakelijk :verward:

Goed, dit was een kijkje in het dagelijkse leven van een reetveter. :hihi:
Hebben we ook weer even gezien. :roken:

Wide-O
25-10-05, 13:19
Ik herinner me de eerste keer dat ik deze nieuwe "mode" zag. Was in York, (nog lang voor het hier ook in was), met een paar vrienden.

Ik wou het meisje nog discreet waarschuwen want ik dacht dat er gewoon iets mis was gegaan met haar kleding. (kan gebeuren nietwaar)

Maar haar vriend was er bij, en die liep er vlak achter, dus liet ik het maar zo.

Het duurde toch even voor ik doorhad dat dit plots "mode" was, ik ik gewoon weer achterliep :cheefbek:

:maf:

~Panthera~
25-10-05, 13:22
Geplaatst door Wide-O
Ik herinner me de eerste keer dat ik deze nieuwe "mode" zag. Was in York, (nog lang voor het hier ook in was), met een paar vrienden.

Ik wou het meisje nog discreet waarschuwen want ik dacht dat er gewoon iets mis was gegaan met haar kleding. (kan gebeuren nietwaar)

Maar haar vriend was er bij, en die liep er vlak achter, dus liet ik het maar zo.

Het duurde toch even voor ik doorhad dat dit plots "mode" was, ik ik gewoon weer achterliep :cheefbek:

:maf:


:zegniets:

Wide-O
25-10-05, 13:26
Geplaatst door ~Panthera~
:zegniets:

Jaja :stout:

We hebben er die avond nog om zitten gieren. We dachten dat het meisje - dat al niet het toonbeeld van beschaving was - dat zelf had uitgevonden. Voor als ze dronken werd (zoals steeds), dat je haar dan met één greep kon opheffen en meenemen. "Off you go, dear!"

:vreemd:

~Panthera~
25-10-05, 13:31
Geplaatst door Wide-O
Jaja :stout:

We hebben er die avond nog om zitten gieren. We dachten dat het meisje - dat al niet het toonbeeld van beschaving was - dat zelf had uitgevonden. Voor als ze dronken werd (zoals steeds), dat je haar dan met één greep kon opheffen en meenemen. "Off you go, dear!"

:vreemd:



:haha:



Wel handig, eigenlijk. :roker:

Rabi'ah.
25-10-05, 16:10
Geplaatst door echnaton
Maar niemand van die moslima's durft Ayaan gelijk te geven. En dat is een veeg teken...

En waarom zouden moslima's Ayaan gelijk moeten geven?

Waarom zou een ik iemand gelijk moeten geven die mijn geloof (en daarmee dus ook mij, want mijn geloof is immers een onderdeel van mijn identiteit) aanvalt?

Waarom zou een hertje een hertenjager gelijk moeten geven?

assassijn
25-10-05, 16:14
Geplaatst door Rabi'ah.
En waarom zouden moslima's Ayaan gelijk moeten geven?

Waarom zou een ik iemand gelijk moeten geven die mijn geloof (en daarmee dus ook mij, want mijn geloof is immers een onderdeel van mijn identiteit) aanvalt?

Waarom zou een hertje een hertenjager gelijk moeten geven?

Omdat ze lef heeft ja! Verdomme, begrijp dat dan eens.
Ze durft zaken aan de tand de voelen die moslima's niet aan de tand durven te voelen, omdat ze bang zijn om vervolgd te worden.

Rabi'ah.
25-10-05, 16:14
Geplaatst door echnaton
Noem me dan maar eens één cabaretier die de islam op de korrel durft te nemen zoals in het verleden het christendom? Zelfs makers van VPRO-programma's haasten zich om te verklaren dat ze de islam niet bedoeld hebben.

En waarom zouden godsdiensten op de korrel genomen moeten worden? Waar blijft tegenwoordig het respect voor andermans levensovertuiging?

Het feit dat sommigen in het verleden zich geroepen voelden het christendom door het slijkt te halen, wil niet zeggen dat men dat met de islam ook maar mag doen. Two wrongs don't make a right.

Ik vind het van een elementair gebrek aan beschaving getuigen om iets wat zo belangrijk kan zijn in iemands leven belachelijk te maken.

Ik ben bijvoorbeeld geen hindoe, maar ik zal het niet in mijn hoofd halen om de hindoegoden belachelijk te maken.

Rabi'ah.
25-10-05, 16:17
Geplaatst door assassijn
Omdat ze lef heeft ja! Verdomme, begrijp dat dan eens.
Ze durft zaken aan de tand de voelen die moslima's niet aan de tand durven te voelen, omdat ze bang zijn om vervolgd te worden.



Ja joh, vrouwen als Amina Wadud, Fatima Mernissi, Asra Nomani, Fatima Sadiqi, Soumaya Naamane-Guessous zijn ook zoow bang joh. :jammer:

Die durven helemaal niets te zeggen, laat staan boeken te schrijven en lezingen te geven. :(




















In de wereld van GJ, althans. :hihi:

assassijn
25-10-05, 16:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja joh, vrouwen als Amina Wadud, Fatima Mernissi, Asra Nomani, Fatima Sadiqi, Soumaya Naamane-Guessous zijn ook zoow bang joh. :jammer:

Die durven helemaal niets te zeggen, laat staan boeken te schrijven en lezingen te geven. :(




















In de wereld van GJ, althans. :hihi:

Die allochtone vrouwen verwoorden mijn onderbuikgevoelens niet, en dus zijn het domme onderdrukte en onwetende moslima's.

echnaton
25-10-05, 16:22
Geplaatst door assassijn
Omdat ze lef heeft ja! Verdomme, begrijp dat dan eens.
Ze durft zaken aan de tand de voelen die moslima's niet aan de tand durven te voelen, omdat ze bang zijn om vervolgd te worden.

Juist

Rabi'ah.
25-10-05, 16:25
Geplaatst door assassijn
Die allochtone vrouwen verwoorden mijn onderbuikgevoelens niet, en dus zijn het domme onderdrukte en onwetende moslima's.

Precies, jij begrijpt het. :duim:




























Psst.....zullen we subsidie aanvragen voor onze Strijd Voor de Onderdrukte Moslima? :stout:

assassijn
25-10-05, 16:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Precies, jij begrijpt het. :duim:




























Psst.....zullen we subsidie aanvragen voor onze Strijd Voor de Onderdrukte Moslima? :stout:

Mag ik dan een keer echt moslima's onderdrukken?

Rabi'ah.
25-10-05, 16:35
Geplaatst door assassijn
Mag ik dan een keer echt moslima's onderdrukken?

Nou.........


:denk:









Vooruit dan maar, omdat je het zo lief vraagt. :strik:

Wide-O
25-10-05, 16:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Waarom zou een ik iemand gelijk moeten geven die mijn geloof (en daarmee dus ook mij, want mijn geloof is immers een onderdeel van mijn identiteit) aanvalt?


Zoals je weet ben ik zo'n athé dinges :hihi: maar ik vind haar even beledigend en irritant.

Ik blijf verwijzen naar het interview van Witteman die op beleefde wijze gehakt van haar maakte.

Wide-O
25-10-05, 16:54
Heeft iemand trouwens nog Lichtpunt gezien op Canvas zondag ?


Thema-uitzending: "Samen Leven - De Nieuwe allochtone vrouwen."

Eerst werden ze "gastarbeiders" genoemd, later vond men de naam "migrant" beter passen, vandaag moeten hun kinderen zich tevreden stellen met het woord "allochtoon".

"Allochtoon" in één adem, want aan het groepsdenken is er nog niet veel veranderd.
Mannen worden meestal in probleemsituaties voorgesteld zoals werkloosheid, criminaliteit... Allochtone vrouwen zouden dan weer onderdanig zijn, uitgehuwelijkt worden en onderdrukt .
Maar dat een gemeenschap uit verschillende individuen bestaat wordt blijkbaar nog altijd boven het hoofd gezien.

Lichtpunt ging progressieve vrouwen opzoeken die een voorbeeld willen zijn voor de hedendaagse multiculturele samenleving.
Anissa Temsamani ging in de politiek, Nabila Himi houdt zich momenteel bezig met het opleiden van bankmedewerkers en de Turkse Güldem Durmaz koos voor de film.
Van haar laten we trouwens de kortfilm Koro op het einde van dit programma zien.

Naast een reportage brengt elke thema-uitzending ook een debat.
Martin Coenen praat met senator Fatma Pehlivan en met Naima Charkaoui, coördinator Forum Minderheden
De kritische noot, ook op dit programma, komt van de schrijfster-columniste Naima Albdiouni



Noch Fatma Pehlivan, nog Naima Charkaoui waren erg te spreken over AHA. En je kunt hen bezwaarlijk "bange moslima's" noemen.

Rabi'ah.
25-10-05, 16:55
Geplaatst door Wide-O
Zoals je weet ben ik zo'n athé dinges :hihi: maar ik vind haar even beledigend en irritant.

Ik blijf verwijzen naar het interview van Witteman die op beleefde wijze gehakt van haar maakte.

Ach, ik houd me niet zo met haar bezig. Alleen af en toe op pb, maar verder...... Ze kletst maar wat ze wil.

Alleen moet ze niet de pretentie hebben iemands rechten te verdedigen, want de enige die ze helpt is zichzelf: Moge dat duidelijk zijn.

Dat interview heb ik geloof ik een tijd geleden gezien.

Rabi'ah.
25-10-05, 16:56
Geplaatst door Wide-O


Noch Fatma Pehlivan, nog Naima Charkaoui waren erg te spreken over AHA. En je kunt hen bezwaarlijk "bange moslima's" noemen.

Jawel, ze zijn wel bang, iedereen die het niet met AHA eens is, is bang. :zweep:

jan1974
25-10-05, 16:59
Geplaatst door Rabi'ah.
1. En waarom zouden godsdiensten op de korrel genomen moeten worden? Waar blijft tegenwoordig het respect voor andermans levensovertuiging?

2.Het feit dat sommigen in het verleden zich geroepen voelden het christendom door het slijkt te halen, wil niet zeggen dat men dat met de islam ook maar mag doen. Two wrongs don't make a right.

3. Ik vind het van een elementair gebrek aan beschaving getuigen om iets wat zo belangrijk kan zijn in iemands leven belachelijk te maken.

4. Ik ben bijvoorbeeld geen hindoe, maar ik zal het niet in mijn hoofd halen om de hindoegoden belachelijk te maken.
1. Omdat niet iedereen tevreden is met de Islam. Het klinkt misschien gek, maar pas als je in Nederland een flinke hoeveelheid kritiek krijgt dan betekend dat dat je gerespecteert wordt. Dingen waar Nederlanders geen respect voor hebben, die worden gewoon genegeert

2. Two rights don't make a wrong. Bovendien zijn er in Nederland heel veel mensen die geen religie hebben. Deze mensen krijgen ook niet altijd respect van de gelovigen. Het moet wat dat betreft van 2 kanten komen.

3. Beschaving is er, of is er niet.

4. Veel Nederlanders zijn geen hindoe, die kopen daar niks voor.

Rabi'ah.
25-10-05, 17:07
Geplaatst door jan1974
1. Omdat niet iedereen tevreden is met de Islam. Het klinkt misschien gek, maar pas als je in Nederland een flinke hoeveelheid kritiek krijgt dan betekend dat dat je gerespecteert wordt. Dingen waar Nederlanders geen respect voor hebben, die worden gewoon genegeert

2. Two rights don't make a wrong. Bovendien zijn er in Nederland heel veel mensen die geen religie hebben. Deze mensen krijgen ook niet altijd respect van de gelovigen. Het moet wat dat betreft van 2 kanten komen.

3. Beschaving is er, of is er niet.

4. Veel Nederlanders zijn geen hindoe, die kopen daar niks voor.

Jij hoeft me niet te vertellen hoe het in Nederland werkt, want ik ben hier geboren en getogen.

Dus dat belerende, paternalistische en schoolmeesterachtige toontje kun je voor jezelf houden. Dat ten eerste.

1. Als je niet tevreden bent met de islam, kun je ermee volstaan geen moslim te zijn en eventueel op een beschaafde wijze kritiek te uiten. Mensen beledigen is nergens voor nodig.

2. Waar heb ik dat ontkend? Wat mij betreft gelooft iemand in het mannetje van de maan, of in de stoeptegels, of helemaal nergens in, het is mij om het even. Ik heb alle respect voor andersgelovigen en niet-gelovigen, maar verwacht dat respect ook terug.

3. Beschaving moet voldoen aan een aantal randvoorwaarden, anders is er geen sprake van beschaving.

4. OMG dat hoef je me ook weer niet te vertellen. :rolleyes:

Dat "hindoe" was maar een willekeurig gekozen voorbeeld, daarvoor kun je (praktisch) ieder andere denkbare levensovertuiging invullen.

Ik zeg praktsich, omdat er ook levensovertuigingen zijn (of componenten daarvan), zoals bijvoorbeeld de levensovertuiging van aanhangers van de Satanskerk, die ik afwijs, zijnde moreel verwerpelijk en zelfs schadelijk.

Dan nog zal ik mensen die daarin geloven niet beledigen of het leven zuur maken, of shows maken waarin ik hun belachelijk maak, maar als men naar mijn mening vraagt, zal ik die (uiteraard op beschaafde wijze) geven ook.



Rabiah.

jan1974
25-10-05, 17:34
Geplaatst door Rabi'ah.

1. Als je niet tevreden bent met de islam, kun je ermee volstaan geen moslim te zijn en eventueel op een beschaafde wijze kritiek te uiten. Mensen beledigen is nergens voor nodig.

2. Waar heb ik dat ontkend? Wat mij betreft gelooft iemand in het mannetje van de maan, of in de stoeptegels, of helemaal nergens in, het is mij om het even. Ik heb alle respect voor andersgelovigen en niet-gelovigen, maar verwacht dat respect ook terug.

3. Beschaving moet voldoen aan een aantal randvoorwaarden, anders is er geen sprake van beschaving.

4. OMG dat hoef je me ook weer niet te vertellen. :rolleyes:

Dat "hindoe" was maar een willekeurig gekozen voorbeeld, daarvoor kun je (praktisch) ieder andere denkbare levensovertuiging invullen.

Ik zeg praktsich, omdat er ook levensovertuigingen zijn (of componenten daarvan), zoals bijvoorbeeld de levensovertuiging van aanhangers van de Satanskerk, die ik afwijs, zijnde moreel verwerpelijk en zelfs schadelijk.

Dan nog zal ik mensen die daarin geloven niet beledigen of het leven zuur maken, of shows maken waarin ik hun belachelijk maak, maar als men naar mijn mening vraagt, zal ik die (uiteraard op beschaafde wijze) geven ook.



Rabiah.
Sorry voor het belerende toontje, maar volgens mij ben jij wel in staat daar door heen te prikken.

1. Islam is niet iets waar je je in Nederland aan kunt onttrekken. Straatbeeld, het publieke debat, internationale politiek, de Islam wordt steeds "aanweziger". Overal waar mensen mee geconfronteerd worden, mogen mensen een mening over hebben, en zij mogen die van mij ook uiten. Ik bijvoorbeeld vind elke moskee in Nederland een belediging voor het Christendom.

2. Je krijgt zo een spelletje van wie is er begonnen. Niet echt nuttig.

3. Over die randvoorwaarden daar kun je weer eindeloos over discusseren.

4. De satankerk, daar heb jij het over. Maar er is ook nog zoiets als de opruiende boeken van Harry Potter of ketterse "de davinci code" iedereen zal de grenzen anders leggen.

freya
25-10-05, 17:48
Geplaatst door jan1974
Ik bijvoorbeeld vind elke moskee in Nederland een belediging voor het Christendom.

Leg dat eens uit? :wtf:


de opruiende boeken van Harry Potter

:lol:

Wide-O
25-10-05, 17:51
Geplaatst door jan1974
Sorry voor het belerende toontje, maar volgens mij ben jij wel in staat daar door heen te prikken.

1. Islam is niet iets waar je je in Nederland aan kunt onttrekken. Straatbeeld, het publieke debat, internationale politiek, de Islam wordt steeds "aanweziger". Overal waar mensen mee geconfronteerd worden, mogen mensen een mening over hebben, en zij mogen die van mij ook uiten. Ik bijvoorbeeld vind elke moskee in Nederland een belediging voor het Christendom.

2. Je krijgt zo een spelletje van wie is er begonnen. Niet echt nuttig.

3. Over die randvoorwaarden daar kun je weer eindeloos over discusseren.

4. De satankerk, daar heb jij het over. Maar er is ook nog zoiets als de opruiende boeken van Harry Potter of ketterse "de davinci code" iedereen zal de grenzen anders leggen.

Aha ! Een Christenfundamentalist !

Ik ga maar's eten denk ik :hihi:

Joesoef
25-10-05, 18:04
Geplaatst door jan1974
Sorry voor het belerende toontje, maar volgens mij ben jij wel in staat daar door heen te prikken.
1
2
3
4


:lol:













:moe:

jan1974
25-10-05, 18:34
Freya, wel weer opvallend dat juist dit stukje er uigepakt wordt maargoed:


Geplaatst door jan1974
[B.....Ik bijvoorbeeld vind elke moskee in Nederland een belediging voor het Christendom. .... [/B]

Zo intepreteer ik de Bijbel.

freya
25-10-05, 19:02
Geplaatst door jan1974
Freya, wel weer opvallend dat juist dit stukje er uigepakt wordt maargoed:

Ik vind het een opvallend extreme uitspraak, vandaar




Zo intepreteer ik de Bijbel.

:verward: wat staat daar dan in over moskeeen? :confused:

jan1974
25-10-05, 19:12
Geplaatst door freya
[B
:verward: wat staat daar dan in over moskeeen? :confused: [/B]
Moskeen worden niet genoemd, moesten toen nog uitgevonden worden.

Er staat wel iets in over afgoden (voor sommigen is de God vd Bijbel hetzelfde als Allah, maar voor mij niet.)

De God van de Bijbel heeft toch een totaal ander karakter (vooral in het nieuwe testament). dit maakt Allah tot een Christelijk soort afgod.

Ik zie moskeeen dan als symbolen van een afgod vanuit Christelijk perspectief.

freya
25-10-05, 20:34
Geplaatst door jan1974
Moskeen worden niet genoemd, moesten toen nog uitgevonden worden.

Er staat wel iets in over afgoden (voor sommigen is de God vd Bijbel hetzelfde als Allah, maar voor mij niet.)

De God van de Bijbel heeft toch een totaal ander karakter (vooral in het nieuwe testament). dit maakt Allah tot een Christelijk soort afgod.

Ik zie moskeeen dan als symbolen van een afgod vanuit Christelijk perspectief.

:zozo:


Dus volgens jou is er echt maar 1 God en zijn er miljarden mensen die op een dwaalspoor zitten?

Al die iniet-christelijke gebeden recht uit het hart zijn dus allemaal onzinnige vergeefse moeite?

:zozo:

echnaton
25-10-05, 20:59
Geplaatst door freya
:zozo:


Dus volgens jou is er echt maar 1 God en zijn er miljarden mensen die op een dwaalspoor zitten?

Al die iniet-christelijke gebeden recht uit het hart zijn dus allemaal onzinnige vergeefse moeite?

:zozo:

De leerstukken van het christelijk geloof zijn duidelijk omschreven in de verschillende geloofsbelijdenissen. Als je die goed leest past het islamitiche geloof daar echt niet bij. Eén van de twee heeft het bij het rechte eind, of voor mijn part geen van tweeën, maar allebei kan echt niet. Wie het christelijk geloof echt onderschrijft kan tot geen andere conclusie komen dan dat de God van Mohammed de echte niet is.

Orakel
25-10-05, 21:10
Voel weer een discussie over dogma's aankomen. Kan niet anders.

reason
25-10-05, 22:01
Geplaatst door jan1974
Freya, wel weer opvallend dat juist dit stukje er uigepakt wordt maargoed:



Zo intepreteer ik de Bijbel.

Als je de vrijheid van godsdienst respecteert, kun je volgens mij niet stellen dat je iedere moskee in Nederland als een belediging van het christendom beschouwt.
Wel kun je dan zeggen dat die moskee een onderdeel is van een dwaalspoor vanuit christelijk gezichtspunt.
Zoals een kerk dat is vanuit islamitisch gezichtspunt.
Maar kun je dat niet redelijk objectief vaststellen?
Dus zonder in negatieve omschrijvingen als 'belediging' te vervallen?
Zo van "tja, zij zitten op een dwaalspoor, maar ja, dat moeten ze zelf weten"?

mark61
25-10-05, 22:06
Geplaatst door reason
Dus zonder in negatieve omschrijvingen als 'belediging' te vervallen?
Zo van "tja, zij zitten op een dwaalspoor, maar ja, dat moeten ze zelf weten"?

Nee, dat kan per definitie niet.

Probeer ik ze nou al eeuwen uit te leggen. En jou ook!

Iemand die op een dwaalspoor zit moet óf eraf worden geholpen, óf volledig verketterd.

echnaton
25-10-05, 22:10
Geplaatst door Orakel
Voel weer een discussie over dogma's aankomen. Kan niet anders.

Daaraan doe ik niet meer mee hoor. Geloofsopvattingen zijn per definitie niet te bewijzen. Het is overigens belachelijk om een moskee een belediging voor het christendom te noemen. Zoiets kunnen alleen mensen zeggen die niet vast in hun schoenen staan voor wat betreft hun geloof. Bovendien kennen wij vrijheid van godsdienst. Past eigenlijk meer bij de islam, zo'n uitspraak, maar dan voor kerken.

mark61
25-10-05, 22:15
Geplaatst door Orakel
Voel weer een discussie over dogma's aankomen. Kan niet anders.

Kga gauw een apenootje eten. doei.

Orakel
26-10-05, 07:12
Geplaatst door echnaton
Past eigenlijk meer bij de islam, zo'n uitspraak, maar dan voor kerken.


Zoiets kunnen alleen mensen zeggen die niet vast in hun schoenen staan voor wat betreft hun geloof.

:fpuh:

echnaton
26-10-05, 08:30
Geplaatst door Orakel
:fpuh:

Touché :melig2:

freya
26-10-05, 10:05
Geplaatst door echnaton
De leerstukken van het christelijk geloof zijn duidelijk omschreven in de verschillende geloofsbelijdenissen. Als je die goed leest past het islamitiche geloof daar echt niet bij. Eén van de twee heeft het bij het rechte eind, of voor mijn part geen van tweeën, maar allebei kan echt niet. Wie het christelijk geloof echt onderschrijft kan tot geen andere conclusie komen dan dat de God van Mohammed de echte niet is.

Dat lijkt mij dus onzin. Er zijn volgens mij ook genoeg christenen die moslims wel gewoon als medegelovigen zien, die helaas niet in de goddelijkheid van christus geloven, maar iig wel in de 'vader God'

Als ik de bijbel en de koran lees, dan kan ik geen wezenlijk verschil (misschien zelfs geen enkel) ontdekken tussen Jahweh en Allah.
Dat zou dan betekenen dat de God van het OT een andere zou zijn dan de God van het NT. Een theorie die overigens niet nieuw is natuurlijk.

Iig blijkt maar weer eens dat de islam een stuk tolleranter is naar andersgelovigen dan het christendom. Alle mensen van het boek geloven volgens de islam gewoon in dezelfde God.

freya
26-10-05, 10:07
Geplaatst door Orakel
Voel weer een discussie over dogma's aankomen. Kan niet anders.

Nee hoor M61 staat bij mij tegenwoordig op negeer :)

jan1974
26-10-05, 10:23
Geplaatst door freya
Dat lijkt mij dus onzin. Er zijn volgens mij ook genoeg christenen die moslims wel gewoon als medegelovigen zien, die helaas niet in de goddelijkheid van christus geloven, maar iig wel in de 'vader God'

Als ik de bijbel en de koran lees, dan kan ik geen wezenlijk verschil (misschien zelfs geen enkel) ontdekken tussen Jahweh en Allah.
Dat zou dan betekenen dat de God van het OT een andere zou zijn dan de God van het NT. Een theorie die overigens niet nieuw is natuurlijk.

Iig blijkt maar weer eens dat de islam een stuk tolleranter is naar andersgelovigen dan het christendom. Alle mensen van het boek geloven volgens de islam gewoon in dezelfde God.
Jezus zegt op een gegeven moment: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven".

Overigens geloof ik wel dat er barmhartigheid zal zijn voor niet Christenen, alleen ik geloof dat je het zonder Jezus in je leven gewoon een stuk moeilijker voor jezelf maakt.

Nederland had altijd het imago van tolerantie, maar je kunt je werlkelijk afvragen hoe diep het zat. Hoe vriendelijk is het werkelijk als je te horen krijgt "Je wordt getolereerd"

De opdracht van het Christendom gaat veel verder met: "Heb uw naaste lief als uwzelf". Ik denk gewoon dat met tolerantie alleen niet komen.

echnaton
26-10-05, 10:29
Geplaatst door freya
Dat lijkt mij dus onzin. Er zijn volgens mij ook genoeg christenen die moslims wel gewoon als medegelovigen zien, die helaas niet in de goddelijkheid van christus geloven, maar iig wel in de 'vader God'

Als ik de bijbel en de koran lees, dan kan ik geen wezenlijk verschil (misschien zelfs geen enkel) ontdekken tussen Jahweh en Allah.
Dat zou dan betekenen dat de God van het OT een andere zou zijn dan de God van het NT. Een theorie die overigens niet nieuw is natuurlijk.

Iig blijkt maar weer eens dat de islam een stuk tolleranter is naar andersgelovigen dan het christendom. Alle mensen van het boek geloven volgens de islam gewoon in dezelfde God.

Als je van mening bent dat de God van de Bijbel dezelfde is als de God van Mohammed moet je zo veel van de christelijke inhoud uit het begrip God halen, dat je iets heel anders krijgt en dat hij absoluut niet meer dezelfde is.

Conclusie: de God van het christendom is een heel andere dan de God van de islam.

Claimen dat het christendom en het jodendom eigenlijk bij de islam horen, en dat hun heilige boeken vervalst zijn, is dat tolerant? Nee, dan leg je juist een universele claim op jouw waarheid onder het mom van tolerantie. Maar natuurlijk is dat maar schijntolerantie.

Tolerantie is erkennen dat er verschillende godsdiensten bestaan met ieder hun eigen waarheidsaanspraak en die de gelegenheid geven hebben om die naast elkaar te laten voortbestaan.

Rabi'ah.
26-10-05, 10:29
Geplaatst door jan1974

Nederland had altijd het imago van tolerantie, maar je kunt je werlkelijk afvragen hoe diep het zat. Hoe vriendelijk is het werkelijk als je te horen krijgt "Je wordt getolereerd"

.

Dat ben ik volledig met je eens. Die zogenaamde tolerantie komt meestal gewoon neer op onverschilligheid en een NIMBY-houding.

En nu blijkt ineens dat Nederland veranderd is, dat de straat, scholen en bedrijven "verkleurd" zijn en dat de islam haar plaats inneemt in het Nederlandse straatbeeld en de samenleving.

En toen waren "we" ineens een stuk minder tolerant. :rolleyes:

freya
26-10-05, 11:57
Geplaatst door echnaton
Als je van mening bent dat de God van de Bijbel dezelfde is als de God van Mohammed moet je zo veel van de christelijke inhoud uit het begrip God halen, dat je iets heel anders krijgt en dat hij absoluut niet meer dezelfde is.



Wat moet er dan volgens jou weggehaald worden?

freya
26-10-05, 11:59
Geplaatst door jan1974
Jezus zegt op een gegeven moment: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven".


De weg waarnaartoe?

Naar (het begrijpen van) God toch?

Moslims nemen een andere weg, maar er staat in dit citaat niets dat er op wijst dat zij op weg zijn naar een andere/foute God.

echnaton
26-10-05, 12:28
Geplaatst door freya
Wat moet er dan volgens jou weggehaald worden?

Daar ga ik echt niet op in want dan krijgen we weer zo'n waardeloze theologie-topic. Ik zou zeggen, lees de bijbel en de christelijke belijdenisgeschriften en constateer dat je vrijwel geen van de kernwaarheden daarin ook in de islam vindt.

freya
26-10-05, 12:35
Geplaatst door echnaton
Daar ga ik echt niet op in want dan krijgen we weer zo'n waardeloze theologie-topic. Ik zou zeggen, lees de bijbel en de christelijke belijdenisgeschriften en constateer dat je vrijwel geen van de kernwaarheden daarin ook in de islam vindt.

nu heb je het ineens over kernwaarheden, ik dacht dat het over Goddelijke eigenschappen ging hier en dat in het bijzonder de eigenschappen van de christelijke God die de islamitische God niet zou hebben.

Je zit dus te draaien. Heb je weer eens te snel zitten typen en onzin neergepoot, die je op geen enkele manier kunt bewijzen?

Andere vraag: heb jij de koran wel eens gelezen?
En zo nee hoe kan jij dan met zulke grote stelligheid dingen beweren over de God die daarin beschreven staat?

echnaton
26-10-05, 12:41
Geplaatst door freya
nu heb je het ineens over kernwaarheden, ik dacht dat het over Goddelijke eigenschappen ging hier en dat in het bijzonder de eigenschappen van de christelijke God die de islamitische God niet zou hebben.

Je zit dus te draaien. Heb je weer eens te snel zitten typen en onzin neergepoot, die je op geen enkele manier kunt bewijzen?

Andere vraag: heb jij de koran wel eens gelezen?
En zo nee hoe kan jij dan met zulke grote stelligheid dingen beweren over de God die daarin beschreven staat?

De koran valt nog wel mee, daar kan ik nog wel mee leven (grotendeels). Wat daarin staat is vaak niet eens in tegenspraak met wat in de bijbel staat. De islam houdt echter veel meer in.

jan1974
26-10-05, 12:51
Geplaatst door freya
De weg waarnaartoe?

Naar (het begrijpen van) God toch?

Moslims nemen een andere weg, maar er staat in dit citaat niets dat er op wijst dat zij op weg zijn naar een andere/foute God.
Wat mij betreft zijn veel van de andere wegen dwaalsporen. Mensen doen er zichzelf mee tekort. Er wordt in de bijbel veelvuldig voor gewaarschuwd.

Ik snap ook wel dat het arrogant overkomt als ik zeg "de weg van Jezus is de enigste juiste weg", maar dat neemt niet weg dat het mijn overtuiging is.

Je kunt er over discusseren maar ik zie dat moskeeen mensen juist verder afbrengen van de weg van Jezus. In die zin vind ik het een belediging voor het Christendom.

freya
26-10-05, 12:52
Geplaatst door echnaton
De koran valt nog wel mee, daar kan ik nog wel mee leven (grotendeels). Wat daarin staat is vaak niet eens in tegenspraak met wat in de bijbel staat. De islam houdt echter veel meer in.

Je zit te draaien :moe:

Heb je de koran gelezen?

En wat is het wezenlijke verschil tussen de God die daarin beschreven staat en de God van bv het OT?

echnaton
26-10-05, 12:55
Geplaatst door freya
Je zit te draaien :moe:

Heb je de koran gelezen?

En wat is het wezenlijke verschil tussen de God die daarin beschreven staat en de God van bv het OT?

Dit wordt me te theologisch. Ik heb daar geen meer zin in. Ik zou zeggen diep nog eens wat oude topics op. Daar vind je ook nog wel iets van mijn hand.

freya
26-10-05, 12:57
Geplaatst door jan1974
Wat mij betreft zijn veel van de andere wegen dwaalsporen. Mensen doen er zichzelf mee tekort. Er wordt in de bijbel veelvuldig voor gewaarschuwd.

Ik snap ook wel dat het arrogant overkomt als ik zeg "de weg van Jezus is de enigste juiste weg", maar dat neemt niet weg dat het mijn overtuiging is.

Je kunt er over discusseren maar ik zie dat moskeeen mensen juist verder afbrengen van de weg van Jezus. In die zin vind ik het een belediging voor het Christendom.

Dat klinkt tenminste al een stukje genuanceerder.
Hoewel je het woord belediging blijft gebruiken en ik echt niet zie wat de belediging nu eigenlijk is.
Ben jij altijd meteen beledigd als iemand zegt dat hij/zij gewoon
een andere mening heeft?

Elke moskee is een misser voor het christendom, dat begrijp ik wel, maar om je dan ook maar meteen beledigd te voelen :cheefbek:

Maar waarom kan de God van de koran niet gewoon dezelfde zijn als die van de bijbel volgens jou?

jan1974
26-10-05, 13:35
Geplaatst door freya
1. Dat klinkt tenminste al een stukje genuanceerder.
Hoewel je het woord belediging blijft gebruiken en ik echt niet zie wat de belediging nu eigenlijk is. Ben jij altijd meteen beledigd als iemand zegt dat hij/zij gewoon een andere mening heeft?

2. Elke moskee is een misser voor het christendom, dat begrijp ik wel, maar om je dan ook maar meteen beledigd te voelen :cheefbek:

3. Maar waarom kan de God van de koran niet gewoon dezelfde zijn als die van de bijbel volgens jou?
1. Ik hoef toch ook geen kerk te bouwen om mijn mening te geven. Hetzelfde geldt voor de moslims.

Een moskee bouwen vind ik gewoon heel wat anders dan een mening geven.

2. Ik ben het met je eens dat je je niet snel beledigd moet voelen, aan de andere kant is het denk ik ook goed om je emoties te tonen en je niet te verbergen achter een soort hypocriete, onechte tolerantie.

Je hebt ook nog een verantwoordelijkheid voor de samenleving als christen, zo zie ik dat.

3. Ik denk dat we die kant uiteindelijk uitmoeten, maaar dat wil niet zeggen dat we blij moeten zijn met de bouw van een moskee.

freya
26-10-05, 14:01
Geplaatst door jan1974
1. Ik hoef toch ook geen kerk te bouwen om mijn mening te geven. Hetzelfde geldt voor de moslims.

Een moskee bouwen vind ik gewoon heel wat anders dan een mening geven.

2. Ik ben het met je eens dat je je niet snel beledigd moet voelen, aan de andere kant is het denk ik ook goed om je emoties te tonen en je niet te verbergen achter een soort hypocriete, onechte tolerantie.

Je hebt ook nog een verantwoordelijkheid voor de samenleving als christen, zo zie ik dat.

3. Ik denk dat we die kant uiteindelijk uitmoeten, maaar dat wil niet zeggen dat we blij moeten zijn met de bouw van een moskee.

Ik kan hier echt met mijn verstand niet bij :verward:

1. Een moskee bouwen is geen statement, maar gewoon noodzaak voor moslims die hun geloof willen practiseren.

2. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, mits je dan ook bereid bent om respectvol naar andere meningen te luisteren al stuiten die je in eerste instantie mss tegen de borst.

3. Wat is het probleem, als je uiteindelijk wel wil accepteren dat men in dezelfde God gelooft als jij, als er mooie gebedshuizen voor die God gebouwd worden?
Je wilt toch zeker niet dat miljoenen gelovigen zich moeten verstoppen in kelders en achterafkamertjes om eer aan het Goddelijke te kunnen bewijzen?

Ik ben blij met elk gebouw waar plaats is voor oprecht gebed en contact maken met het Goddelijke. Werkelijk contact met God(in) maakt nl een prettiger/beter mens van iedereen. ( en nu heb ik het dus NIET over schriftgeleerden!)
Kerk, moskee, mandir, tempel allemaal even mooi :)


BTW best handig dat schrijven in genummerde verzen ;) :D

echnaton
26-10-05, 19:01
Geplaatst door echnaton
Dit wordt me te theologisch. Ik heb daar geen meer zin in. Ik zou zeggen diep nog eens wat oude topics op. Daar vind je ook nog wel iets van mijn hand.

In tweede instantie: ik denk dat er geen wezenlijk verschil is tussen die twee, in die zin dat de koran weinig toevoegt. Eigenlijk waren dus de koran en de islam helemaal niet nodig geweest. In wezen kunnen de moslims zich zo bij het jodendom aansluiten.

freya
26-10-05, 20:30
Zo dat is een opmerkelijke switch binnen 24 uur :zozo:

Van dit:


Geplaatst door echnaton Als je van mening bent dat de God van de Bijbel dezelfde is als de God van Mohammed moet je zo veel van de christelijke inhoud uit het begrip God halen, dat je iets heel anders krijgt en dat hij absoluut niet meer dezelfde is.

Conclusie: de God van het christendom is een heel andere dan de God van de islam.


naar dit:



In tweede instantie: ik denk dat er geen wezenlijk verschil is tussen die twee, in die zin dat de koran weinig toevoegt. Eigenlijk waren dus de koran en de islam helemaal niet nodig geweest. In wezen kunnen de moslims zich zo bij het jodendom aansluiten.


Maar GJ zou GJ natuurlijk niet zijn als hij niet toch nog even een nieuwe sneer over de islam hier zou plaatsen. :moe:

echnaton
26-10-05, 21:24
Geplaatst door freya
Zo dat is een opmerkelijke switch binnen 24 uur :zozo:

Van dit:



naar dit:




Maar GJ zou GJ natuurlijk niet zijn als hij niet toch nog even een nieuwe sneer over de islam hier zou plaatsen. :moe:

Het is geen switch want de islam is iets anders dan de koran.
En waarom vind je mijn laatste opmerking een sneer? Het jodendom is toch zeker een respectable godsdienst! Andersom zeggen de moslims ook dat andere geloven zich bij hen kunnen aansluiten. Zie mijn post eerder.

echnaton
26-10-05, 21:26
Geplaatst door MuMu
Applaus! :duim:

Thanx!

Ourzazate
26-10-05, 23:07
Geplaatst door echnaton
Als je van mening bent dat de God van de Bijbel dezelfde is als de God van Mohammed moet je zo veel van de christelijke inhoud uit het begrip God halen, dat je iets heel anders krijgt en dat hij absoluut niet meer dezelfde is.

Conclusie: de God van het christendom is een heel andere dan de God van de islam.

Claimen dat het christendom en het jodendom eigenlijk bij de islam horen, en dat hun heilige boeken vervalst zijn, is dat tolerant? Nee, dan leg je juist een universele claim op jouw waarheid onder het mom van tolerantie. Maar natuurlijk is dat maar schijntolerantie.

Tolerantie is erkennen dat er verschillende godsdiensten bestaan met ieder hun eigen waarheidsaanspraak en die de gelegenheid geven hebben om die naast elkaar te laten voortbestaan.

De God van Jezus, Abraham, Mozes en Mohammed is 1 God en dat is God. De God (of godsbeleving als je wil) van het Christendom, van het Jodendom en van de Islam is weer niet hetzelfde. Een vb: zowel het Jodendom als de Islam spreekt over een God die niet kan verwekken, geen kinderen heeft en die bepaalde volkeren (waaronder de joden) boven anderen doet uitmunten. Het Christendom (gebaseerd op de leer van Paulus en dus niet op de leer van Jezus) is op deze punten contradictief tav zowel het Jodendom en de Islam.

Nu zegt het Jodendom dat Jezus niet de Messias is terwijl de Islam dat wel stelt. Het Christendom (gebaseerd op de leer van Paulus) besluit een andere weg te nemen door de wetten (waar nota bene Jezus zich aan hield en die hij meermaals verkondigde) af te schaffen. Dus claimen dat het Christendom en het Jodendom bij de Islam horen is inderdaad onjuist, die horen niet bij elkaar. De Islam zegt totaal wat anders dan wat het Christendom/Jodendom zegt. Maar evenzeer horen het Christendom en het Jodendom niet bij elkaar.

Je kunt concluderen dat wat mensen er van hebben gemaakt niet met elkaar strookt maar dat er wel degelijk sprake is van 1 God. Hoe deze ene God uitgelegd wordt door de mensen (de profeten hadden een eenduidige visie op hun God) is verschillend en dat heeft alles te maken met beleving...:).

echnaton
26-10-05, 23:43
Geplaatst door Ourzazate
De God van Jezus, Abraham, Mozes en Mohammed is 1 God en dat is God. De God (of godsbeleving als je wil) van het Christendom, van het Jodendom en van de Islam is weer niet hetzelfde. Een vb: zowel het Jodendom als de Islam spreekt over een God die niet kan verwekken, geen kinderen heeft en die bepaalde volkeren (waaronder de joden) boven anderen doet uitmunten. Het Christendom (gebaseerd op de leer van Paulus en dus niet op de leer van Jezus) is op deze punten contradictief tav zowel het Jodendom en de Islam.

Nu zegt het Jodendom dat Jezus niet de Messias is terwijl de Islam dat wel stelt. Het Christendom (gebaseerd op de leer van Paulus) besluit een andere weg te nemen door de wetten (waar nota bene Jezus zich aan hield en die hij meermaals verkondigde) af te schaffen. Dus claimen dat het Christendom en het Jodendom bij de Islam horen is inderdaad onjuist, die horen niet bij elkaar. De Islam zegt totaal wat anders dan wat het Christendom/Jodendom zegt. Maar evenzeer horen het Christendom en het Jodendom niet bij elkaar.

Je kunt concluderen dat wat mensen er van hebben gemaakt niet met elkaar strookt maar dat er wel degelijk sprake is van 1 God. Hoe deze ene God uitgelegd wordt door de mensen (de profeten hadden een eenduidige visie op hun God) is verschillend en dat heeft alles te maken met beleving...:).

De conclusie die jij trekt is veel te kort door de bocht. Je kunt er lang of kort over praten, maar de enige conclusie die mogelijk is, is dat de God van het christendom niet dezelfde kan zijn als die van de islam. Omdat bij beide godsbeelden aanspraak gemaakt wordt op algemene geldigheid is het onmogelijk dat ze allebei waar zijn. Christenen geloven dat met het NT de openbaring is afgesloten. Op dezelfde manier als de moslims geloven dat met de koran de openbaring is afgesloten. De koran doet voor christenen dus helemaal niet terzake, net als de voortbrengselen van, bijvoorbeeld de Bahai, niet voor de islam. De christelijke leer en het christelijke godsbegrip is vervat in de verschillende geloofsbelijdenissen. De God van de islam past daar niet bij. En meer valt er niet over te zeggen.

jan1974
27-10-05, 00:11
Geplaatst door freya
1a. Ik kan hier echt met mijn verstand niet bij :verward:

1b. Een moskee bouwen is geen statement, maar gewoon noodzaak voor moslims die hun geloof willen practiseren.

2. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, mits je dan ook bereid bent om respectvol naar andere meningen te luisteren al stuiten die je in eerste instantie mss tegen de borst.

3. Wat is het probleem, als je uiteindelijk wel wil accepteren dat men in dezelfde God gelooft als jij, als er mooie gebedshuizen voor die God gebouwd worden?
Je wilt toch zeker niet dat miljoenen gelovigen zich moeten verstoppen in kelders en achterafkamertjes om eer aan het Goddelijke te kunnen bewijzen?

4. Ik ben blij met elk gebouw waar plaats is voor oprecht gebed en contact maken met het Goddelijke. Werkelijk contact met God(in) maakt nl een prettiger/beter mens van iedereen. ( en nu heb ik het dus NIET over schriftgeleerden!)
Kerk, moskee, mandir, tempel allemaal even mooi :)


5. BTW best handig dat schrijven in genummerde verzen ;) :D


1a. Zucht, je maakt het mij ook niet makkelijk met je lastige vragen.

1b. en 2. en 3. Ik zit hier behoorlijk in een conflictsituatie. Aan de ene kant sta ik afwijzend tegenover moskeeen omdat ik dat beschouw als een soort dwaling. Aan de andere kant ben ik voor godsdienstvrijheid omdat de boodschap van Jezus niet goed overkomt, als er sprake is van dwang of verbod van andere geloven.

Ook mijn dominee zit met hetzelfde conflict.

Ik denk dat het te simpel is om te zeggen dat alle geloven gelijk zijn. Moslims en Christenen kiezen een fundamenteel andere weg en dat zal ook lijden tot een andere eindbestemming, wat dat betreft ga ik af op Jezus Ik ben de weg, de waarheid en het leven.

4. Ik hecht weinig waarde aan gebouwen voor m'n geloof. Ik hecht wel waarde aan mooie gebouwen, maar dat is meer van culturele aard. Ik ervaar het geloof veel meer bij inspirerende gesprekken in kleine groepen, waar het over het geloof gaat.

Ik denk dat we uiteindelijk ook zo een grote wereldreligie moeten bouwen, door inspirende gesprekken in kleine gemengde groepen. Met moskeeen bouwen kom je daar niet.

5. Kijk uit hoor met dat geloof, je wordt er langzaam aan ingezogen.

freya
27-10-05, 08:24
Geplaatst door echnaton
Het is geen switch want de islam is iets anders dan de koran.

Je hebt het over de twee, dan ga ik er maar van uit dat je de twee "verschillende" Goden bedoeld waar de discussie tot nu toe steeds over ging.
Vervolgens noem je in een adem de koran, maar daar heb je het eigenlijk helemaal niet over :duizelig:
Of heb je het nu juist niet over de islam?

Weet je zelf eigenlijk nog wel, waar je het nu eigenlijk over hebt?????

:zwaai:



En waarom vind je mijn laatste opmerking een sneer? Het jodendom is toch zeker een respectable godsdienst! Andersom zeggen de moslims ook dat andere geloven zich bij hen kunnen aansluiten. Zie mijn post eerder.

"Het voegt niets toe en het is overbodig"
Noem dat maar eens geen sneer :moe:


Dat vind ik nou van Jesus, die voegt totaal niets toe, is alleen maar een obstakel tussen God en gelovige en dus totaal overbodig.

Eens kijken wat christenen hier van vinden :zozo:

freya
27-10-05, 08:28
Geplaatst door echnaton
De conclusie die jij trekt is veel te kort door de bocht. Je kunt er lang of kort over praten, maar de enige conclusie die mogelijk is, is dat de God van het christendom niet dezelfde kan zijn als die van de islam. Omdat bij beide godsbeelden aanspraak gemaakt wordt op algemene geldigheid is het onmogelijk dat ze allebei waar zijn.

Ah en nu zijn we weer terug bij af :vreemd:


Vertel me dan toch nog maar even welke eigenschappen van de christelijke God moeten worden afgehaald, om een islamitische God over te houden. Daar ben ik nl echt benieuwd naar, die theorie van jou.

freya
27-10-05, 08:31
Geplaatst door echnaton
De conclusie die jij trekt is veel te kort door de bocht. Je kunt er lang of kort over praten, maar de enige conclusie die mogelijk is, is dat de God van het christendom niet dezelfde kan zijn als die van de islam.

Maar er is geen wezenlijk verschil tussen islam en christendom beweer je net.

Tis alleen maar dat de een in een echte God gelooft en de ander in het luchtledige bidt :maf2:

freya
27-10-05, 08:43
Geplaatst door jan1974
1a. Zucht, je maakt het mij ook niet makkelijk met je lastige vragen.

1b. en 2. en 3. Ik zit hier behoorlijk in een conflictsituatie. Aan de ene kant sta ik afwijzend tegenover moskeeen omdat ik dat beschouw als een soort dwaling. Aan de andere kant ben ik voor godsdienstvrijheid omdat de boodschap van Jezus niet goed overkomt, als er sprake is van dwang of verbod van andere geloven.

Ook mijn dominee zit met hetzelfde conflict.

Ik denk dat het te simpel is om te zeggen dat alle geloven gelijk zijn. Moslims en Christenen kiezen een fundamenteel andere weg en dat zal ook lijden tot een andere eindbestemming, wat dat betreft ga ik af op Jezus Ik ben de weg, de waarheid en het leven.

4. Ik hecht weinig waarde aan gebouwen voor m'n geloof. Ik hecht wel waarde aan mooie gebouwen, maar dat is meer van culturele aard. Ik ervaar het geloof veel meer bij inspirerende gesprekken in kleine groepen, waar het over het geloof gaat.

Ik denk dat we uiteindelijk ook zo een grote wereldreligie moeten bouwen, door inspirende gesprekken in kleine gemengde groepen. Met moskeeen bouwen kom je daar niet.

5. Kijk uit hoor met dat geloof, je wordt er langzaam aan ingezogen.

1a. :strik:

1b,2,3: Natuurlijk is het goed om voor jezelf een duidelijke keuze te maken. Jij kiest voor de weg van Jesus, dat is ook een mooie weg en kennelijk eentje die bij jou past. De schoen wringt alleen op het moment dat je niet kunt accepteren dat andere mensen een andere keuze maken, je kunt die mensen ook gewoon met rust laten, zonder waardeoordelen over hun geloof uit te spreken.
Jij hebt jouw weg gevonden en dat zou het enige moeten zijn dat voor jou belangrijk is. Een persoonlijke relatie met het Goddelijke opbouwen is een levensvulling op zich, zonder dat je je druk gaat maken over het geloof van anderen kan je het daar druk genoeg mee hebben.
En het laatste zou het eerste wel eens behoorlijk in de weg kunnen gaan zitten, dan ben je alleen maar bezig met zieltjes winnen en je kwaad maken over moskeeen.

4. Voor moslims is het samenkomen in eem moskee, zeker op bepaalde feestdagen, een belangrijk onderdeel van hun geloofsbeleving.

5. Ik heb mijn eigen geloof en kan nergens anders meer in meegezogen worden :fplet:

echnaton
27-10-05, 08:55
Geplaatst door freya
Je hebt het over de twee, dan ga ik er maar van uit dat je de twee "verschillende" Goden bedoeld waar de discussie tot nu toe steeds over ging.
Vervolgens noem je in een adem de koran, maar daar heb je het eigenlijk helemaal niet over :duizelig:
Of heb je het nu juist niet over de islam?

Weet je zelf eigenlijk nog wel, waar je het nu eigenlijk over hebt?????

:zwaai:

De islam, Allah en de koran zijn inderdaad drie verschillende zaken. Met de laatste is niet veel mis, de tweede bestaat niet en de eerste, daar moeten we mee leven.


"Het voegt niets toe en het is overbodig"
Noem dat maar eens geen sneer :moe:

Nee, dat vind ik geen sneer, alleen maar een uiting van mijn mening. Dat moet kunnen, anders gaan we terug naar de middeleeuwen. (Hetgeen sommigen overigens wel zouden willen).


Dat vind ik nou van Jesus, die voegt totaal niets toe, is alleen maar een obstakel tussen God en gelovige en dus totaal overbodig.

Eens kijken wat christenen hier van vinden :zozo:

Het is Jezus met een z en voor de rest moet je het zelf weten. Je krijgt er echt geen last mee.

echnaton
27-10-05, 09:01
Geplaatst door freya
Ah en nu zijn we weer terug bij af :vreemd:


Vertel me dan toch nog maar even welke eigenschappen van de christelijke God moeten worden afgehaald, om een islamitische God over te houden. Daar ben ik nl echt benieuwd naar, die theorie van jou.

Lees om te beginnen het eerste hoofdstuk van het Johannesevangelie en daarna de apostolische geloofsbelijdenis. Spring dan in het diepe met de brieven van Paulus.

freya
27-10-05, 12:04
Geplaatst door echnaton
De islam, Allah en de koran zijn inderdaad drie verschillende zaken. Met de laatste is niet veel mis, de tweede bestaat niet en de eerste, daar moeten we mee leven.


:haha: als goed christen zal en moet jij er natuurlijk een drie-eenheid van maken :melig:

Het is btw klinklare nonsens wat je hier beweert, het is gewoon je zoveelste poging om zo laatdunkend mogelijk over de islam te doen.

freya
27-10-05, 12:07
Geplaatst door echnaton
Lees om te beginnen het eerste hoofdstuk van het Johannesevangelie en daarna de apostolische geloofsbelijdenis. Spring dan in het diepe met de brieven van Paulus.

A/ je reduceert de bijbel nu tot alleen het OT

B/ als jij zo stellig iets beweert dan moet je ook zelf in staat zijn om die bewering te verduidelijken, Anders verlies je het laatste restje geloofwaardigheid dat je hier mss nog hebt.

echnaton
27-10-05, 12:08
Geplaatst door freya
:haha: als goed christen zal en moet jij er natuurlijk een drie-eenheid van maken :melig:

Het is btw klinklare nonsens wat je hier beweert, het is gewoon je zoveelste poging om zo laatdunkend mogelijk over de islam te doen.

Valse beschuldiging. Het is gewoon mijn mening. Wees blij dat ik zeg wat ik denk. Over de islam doe ik helemaal niet laatdunkend. Ik vind het een mooi geloof.

echnaton
27-10-05, 12:12
Geplaatst door freya
A/ je reduceert de bijbel nu tot alleen het OT

B/ als jij zo stellig iets beweert dan moet je ook zelf in staat zijn om die bewering te verduidelijken, Anders verlies je het laatste restje geloofwaardigheid dat je hier mss nog hebt.

Dat kan ik wel maar dat ga ik hier niet op het prikbord doen. Daar heb ik geen goed gevoel over.

freya
27-10-05, 12:29
Geplaatst door echnaton
Dat kan ik wel maar dat ga ik hier niet op het prikbord doen. Daar heb ik geen goed gevoel over.

Je bent bang dat wordt aangetoond dat jouw ideeen over de God zoals die in de koran wordt beschreven voor geen meter kloppen?

Je hebt al lang A gezegd en nu weiger je B te zeggen. dat is ontzettend oneerlijk.
Je gooit hier een stelling neer, maar houdt deze tegelijk zo vaag dat je er niet op aangevallen kunt worden.

Nu vertoon je dit gedrag wel vaker hier, maar ik blijf me er steeds weer over verbazen en me er mateloos aan ergeren. Het is niet voor niks dat ik zo'n bloedhekel aan jou heb. ( hier zeg ik denk ik niets nieuws, dit is uit mijn houding naar jou toe wel duidelijk af te lezen, lijkt me zo)

echnaton
27-10-05, 13:38
Geplaatst door freya
Je bent bang dat wordt aangetoond dat jouw ideeen over de God zoals die in de koran wordt beschreven voor geen meter kloppen?

Je hebt al lang A gezegd en nu weiger je B te zeggen. dat is ontzettend oneerlijk.
Je gooit hier een stelling neer, maar houdt deze tegelijk zo vaag dat je er niet op aangevallen kunt worden.

Nu vertoon je dit gedrag wel vaker hier, maar ik blijf me er steeds weer over verbazen en me er mateloos aan ergeren. Het is niet voor niks dat ik zo'n bloedhekel aan jou heb. ( hier zeg ik denk ik niets nieuws, dit is uit mijn houding naar jou toe wel duidelijk af te lezen, lijkt me zo)

Ik ben bang voor niks. Maar ik doe alleen wat ik zelf wil. Ik ben nu eenmaal een gevoelsmens. De Groeten.

freya
27-10-05, 13:51
Geplaatst door echnaton
Ik ben bang voor niks. Maar ik doe alleen wat ik zelf wil. Ik ben nu eenmaal een gevoelsmens. De Groeten.

En voor de zoveelste keer smeert GJ hem snel zodra het echt moeilijk wordt.

Maar lieve beeldschermkindertjes, wees gerust, over een paar weken is GJ gewoon weer terug om dezelfde onzinnige stellingen gewoon weer te herhalen. Alsof er nooit een eerdere discussie is geweest, alsof er nooit tegenargumenten zijn gegeven, alsof hij zichzelf nog nooit eerder op dezelfde manier had vastgelult en toen snel een tijdje van het NVDD verdween. Nee hoor, dan kunnen we gezellig weer helemaal opnieuw beginnen :tik:


Daaa aaa aaaag GJ :zwaai:

Tot ziens :moeilijk: