PDA

Bekijk Volledige Versie : Iraakse volk keurde nieuwe grondwet goed



Marsipulami
25-10-05, 12:41
Iraakse volk keurde nieuwe grondwet goed


Bij de volksraadpleging van tien dagen geleden hebben de Irakezen het ontwerp van grondwet voor hun land goedgekeurd, zo heeft de Iraakse kiescommissie dinsdag bekendgemaakt.

Landelijk heeft 78 procent van de Irakezen vóór gestemd. De overwegend soennitische noordwestelijke provincie Ninive verwierp het ontwerp niet met een tweederde meerderheid. Twee andere soennitische provincies keurden wel met meer dan twee derde de tekst af. Maar om landelijk afgewezen te worden was er een derde provincie nodig waar 66,66 procent van de Irakezen "neen" stemde.

magden_david
25-10-05, 13:42
super! een goed begin met een brede steun onder de bevolking. Laten we hopen dat het geweld van het terroriserend tuig in Irak net zo stil zal vallen als de vele reacties van dit forum op dit goede nieuws.

mark61
25-10-05, 13:48
Das ook toevallig. Met de hakken over de sloot.

Wide-O
25-10-05, 14:03
Geplaatst door mark61
Das ook toevallig. Met de hakken over de sloot.

Ik heb de indruk dat goedkeuring of geen goedkeuring niet zo veel zal uitmaken.

MO_NL
25-10-05, 14:30
Doorgestoken kaart!

Wat ik je brom. De Amerikanen kunnen zich een afwijzing niet permiteren. Moeten ze nog langer in die godvergeten zandbak blijven. Zijn er onafhankelijke waarnemers bij het referedum betrokken geweest?

Ik vind het wel heel toevallig dat de grondwet het NET gehaald heeft terwijl alle soenieten falikant tegen die grondwet zijn. In 2 soenitische provincies is er massaal tegen gestemd maar in de 3de, cruciale, provincie is "maar" 55% tegen de grondwet.

Ga lekker iemand anders voor de gek houden!

reason
25-10-05, 14:46
As Iraqis vote in constitutional referendum, Annan hails their courage

15 October 2005 – Secretary-General Kofi Annan praised the courage of the Iraqi people today as they voted in an historic constitutional referendum, and pledged the UN's full support in all efforts to foster democracy in the country.
“For the second time this year, the people of Iraq have braved difficult conditions and the threat of violence to exercise their vote,” a spokesman for Mr. Annan said in a statement, referring to widely praised national elections held in January.

The referendum was “an important opportunity for the Iraqi people to express their political views,” the spokesman said.

The Secretary-General paid tribute to the courage of the people of Iraq and praised the country's Independent Electoral Commission, as well as the thousands of Iraqi election workers and monitors, for having “organized and carried out the referendum in such challenging circumstances.”

Although preliminary official results are unlikely to be available for at least several days while ballots are counted, the Secretary-General stressed that whatever the outcome, the referendum offers an opportunity for all Iraqis to move away from violence and to unite in a spirit of national reconciliation to build a democratic, unified and prosperous Iraq.
“The United Nations will continue to do all it can to help the Iraqi people to that end,” the spokesman said.

http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=16244&Cr=Iraq&Cr1=


Al vantevoren werd verwacht dat er grote verschillen tussen de verschillende - meer of minder - soennitische provincies zouden bestaan.
Daarom was het spannend wat de uitslag zou worden, en was er kort voor het referendum (toen er toenadering kwam tussen sommige groepen soennieten enerzijds en sjiieten en koerden anderzijds) optimisme over een positieve uitslag.

mark61
25-10-05, 18:43
Geplaatst door Wide-O
Ik heb de indruk dat goedkeuring of geen goedkeuring niet zo veel zal uitmaken.

Nee, het ging om de opkomst. Wat dat betreft is het een succes, denk ik.

Het betekent dat de overgrote meerderheid van de Iraki's geen geweld wil.

Maar dat wist iedereen al, denk ik.

mark61
25-10-05, 18:48
Geplaatst door MO_NL
Doorgestoken kaart!

Wat ik je brom. De Amerikanen kunnen zich een afwijzing niet permiteren. Moeten ze nog langer in die godvergeten zandbak blijven. Zijn er onafhankelijke waarnemers bij het referedum betrokken geweest?

Ik vind het wel heel toevallig dat de grondwet het NET gehaald heeft terwijl alle soenieten falikant tegen die grondwet zijn. In 2 soenitische provincies is er massaal tegen gestemd maar in de 3de, cruciale, provincie is "maar" 55% tegen de grondwet.

Ga lekker iemand anders voor de gek houden!

Het komt inderdaad fantastisch goed uit. Klachten over stembusfraude zijn blijkbaar als sneeuw voor de zon verdwenen.

Voor de Amerikanen maakt het niet uit; hun enige criterium is of ze de boel kunnen overdragen aan een hun welgezinde regering die in staat is aan de macht te blijven. Dwz. die beschikt over een effectief leger.

Evengoed is die bijzondere regeling dat ca. 13% (of minder?) van de bevolking in staat werd gesteld de grondwet af te schieten al een enorme toegeving natuurlijk. Er is geen land ter wereld waar een grondwet(-swijziging) 87% van de stemmen vereist.

In de praktijk maakt het geen ruk uit; in dat deel van de wereld zijn grondwetten nooit de status van pleepapier ontgroeid.

Wide-O
25-10-05, 19:08
Geplaatst door mark61
Nee, het ging om de opkomst. Wat dat betreft is het een succes, denk ik.

Het betekent dat de overgrote meerderheid van de Iraki's geen geweld wil.

Maar dat wist iedereen al, denk ik.

Jah. Daarom kan ik die statistiek van gisteren weer niet plaatsen (65% zou voor de aanslagen op Ami/Britten zijn.)

Feit blijft dat Irak in drie stukken gaat vallen. Of in een jarenlange burgeroorlog. Of beide. Grondwet of geen grondwet.

Denk ik.

mark61
25-10-05, 19:31
Geplaatst door Wide-O
Jah. Daarom kan ik die statistiek van gisteren weer niet plaatsen (65% zou voor de aanslagen op Ami/Britten zijn.)

Feit blijft dat Irak in drie stukken gaat vallen. Of in een jarenlange burgeroorlog. Of beide. Grondwet of geen grondwet.

Denk ik.

Mja. Ik denk niet dat het uitelkaar valt. Ik denk dat de Koerden een echt eigen land helemaal niet zien zitten. Makkelijke prooi voor Turkije of wie dan ook. Afgesloten van zeehavens. Naaaa. Wel burgeroorlog. Dat wil zeggen, gewelddadige groepjes die proberen de macht te grijpen. Dr zal wel weer een massaslachter komen bovendrijven.

Dat iedereen wel s de pest over de Ami's/Britten in heeft wil ik best geloven. Dat wil nog niet zeggen dat ze vertrouwen hebben in een toekomst left to their own devices. Mensen zijn tegenstrijdige wezens, toch?

Oeroeboeroe
25-10-05, 19:36
:moe: Soms, heel soms staat Irak op mijn negeerlijst. Wie telt de stemmen even na? ( :hihi: )

:moe: