PDA

Bekijk Volledige Versie : Gemeente Rome verbiedt vissenkom



Wide-O
26-10-05, 11:42
Gemeente Rome verbiedt vissenkom

ROME - De gemeenteraad van Rome heeft maandagavond een maatregel aangenomen om de rechten van huisdieren te beschermen. Zo zijn het uittrekken van nagels van katten, wurghalsbanden voor honden en het couperen van staarten om een hond er beter uit te laten zien verboden.

Ook mogen puppy’s en kittens niet eerder dan na twee maanden bij hun moeder weggehaald, tenzij om gewichtige redenen, door een dierenarts onderschreven; mogen dieren in de zomermaanden niet in afgesloten auto’s worden achtergelaten; en mogen wilde of exotische dieren niet aan kettingen worden gelegd..

De beschermingsmaatregel is bijzonder gedetailleerd. Zelfs de klassieke ronde vissenkom is verboden, merkte de krant Il Messaggero op. ,,De beschaving van een stad wordt hieraan afgemeten'', zo citeerde de krant Monica Cirinna, een van de initiatiefnemers in de gemeenteraad.

Goeie zaak.

delirious
26-10-05, 11:43
Zeker een goede zaak.

Bofko
26-10-05, 11:47
Geplaatst door Wide-O
Zelfs de klassieke ronde vissenkom is verboden, merkte de krant Il Messaggero op.

Ligt eraan hoe groot die vissenkom is. Ik heb begrepen dat de gemiddelde goudvis een geheugen heeft van 2 a 3 seconden. Dus bij een grotere kom zal hij bij zijn eeuwig-durende rondjes zwemmen ieder keer weer denken :" Hé, hier ben ik nog niet geweest".
Hetgeen zijn geestelijke gezondheid ten goede komt.

Wide-O
26-10-05, 11:53
Geplaatst door Bofko
Ligt eraan hoe groot die vissenkom is. Ik heb begrepen dat de gemiddelde goudvis een geheugen heeft van 2 a 3 seconden. Dus bij een grotere kom zal hij bij zijn eeuwig-durende rondjes zwemmen ieder keer weer denken :" Hé, hier ben ik nog niet geweest".
Hetgeen zijn geestelijke gezondheid ten goede komt.

Ik weet dat je dit grappig bedoelt :D Maar het is een mythe, ben ik bang. Dat weet ik na 7 jaar goudvissen observeren. Je zou versteld staan wat die beesten allemaal onthouden, ook na 24 of 48 uur.

Een goudvis wordt normaal zo'n 25 à 30 cm groot. Ik ken weinig vissekommen (of is het nu vissenkommen ? :verward: ) die daar groot genoeg voor zijn. Ze blijven zo klein in een kom doordat ze slechte voeding combineren met het rondzwemmen in hun eigen zeik (ammoniak), en het gebrek aan bodem waarin ze kunnen rondwroeten (hetgeen karpers erg leuk vinden) en zuurstof.

delirious
26-10-05, 11:55
Geplaatst door Bofko
Ligt eraan hoe groot die vissenkom is. Ik heb begrepen dat de gemiddelde goudvis een geheugen heeft van 2 a 3 seconden. Dus bij een grotere kom zal hij bij zijn eeuwig-durende rondjes zwemmen ieder keer weer denken :" Hé hier ben ik nog niet geweeest".
Hetgeen zijn geestelijke gezondheid ten goede komt.

Grappig over die vis.

Zo hebben Struisvogels geen geheugen.
Een struisvogel kan een maximum van 15 eieren leggen, maar omdat struisvogels geen geheugen hebben halen de S.Vogelboeren telkens een paar eieren uit het nest zodat de struisvogel weer een aantal van 15 eieren zal leggen.

Bofko
26-10-05, 12:01
Geplaatst door Wide-O
Ik weet dat je dit grappig bedoelt :D Maar het is een mythe, ben ik bang. Dat weet ik na 7 jaar goudvissen observeren. Je zou versteld staan wat die beesten allemaal onthouden, ook na 24 of 48 uur.

Een goudvis wordt normaal zo'n 25 à 30 cm groot. Ik ken weinig vissekommen (of is het nu vissenkommen ? :verward: ) die daar groot genoeg voor zijn. Ze blijven zo klein in een kom doordat ze slechte voeding combineren met het rondzwemmen in hun eigen zeik (ammoniak), en het gebrek aan bodem waarin ze kunnen rondwroeten (hetgeen karpers erg leuk vinden) en zuurstof.


Is idd. een bekend verhaal dat de grootte van de vis afhangt van de grootte van de kom. Prachtig voorbeeld van omgevingsadaptatie.
Ik neem het direct aan dat zo´n visse(n)kom dieronvriendelijk is, Wide-O.
You´re the fish-expert.

7 jaar goudvissen observeren. Woww, Zen-achtig....

Wide-O
26-10-05, 12:04
Nou ja, ik het af en toe tussendoor nog wel 's wat anders gedaan hoor :fpuh:

Bofko
26-10-05, 12:06
Geplaatst door delirious
Grappig over die vis.


Grappig ja. Maar niet waar,dus.


Geplaatst door delirious

Zo hebben Struisvogels geen geheugen.
Een struisvogel kan een maximum van 15 eieren leggen, maar omdat struisvogels geen geheugen hebben halen de S.Vogelboeren telkens een paar eieren uit het nest zodat de struisvogel weer een aantal van 15 eieren zal leggen.

:rolleyes: D´r zit iets kroms in dit verhaal.

Tomas
26-10-05, 12:07
Geplaatst door delirious
Grappig over die vis.

Zo hebben Struisvogels geen geheugen.
Een struisvogel kan een maximum van 15 eieren leggen, maar omdat struisvogels geen geheugen hebben halen de S.Vogelboeren telkens een paar eieren uit het nest zodat de struisvogel weer een aantal van 15 eieren zal leggen.

Probeer eens zonder iets te kunnen onthouden tot 15 te tellen.

1... ehhh.. 1... ehhh... 1.

Tomas
26-10-05, 12:08
Geplaatst door Wide-O
Nou ja, ik het af en toe tussendoor nog wel 's wat anders gedaan hoor :fpuh:

Dus 't was weer gelogen.

freya
26-10-05, 12:08
Geplaatst door Bofko
Ligt eraan hoe groot die vissenkom is. Ik heb begrepen dat de gemiddelde goudvis een geheugen heeft van 2 a 3 seconden. Dus bij een grotere kom zal hij bij zijn eeuwig-durende rondjes zwemmen ieder keer weer denken :" Hé, hier ben ik nog niet geweest".
Hetgeen zijn geestelijke gezondheid ten goede komt.

Dat is dus klinkklare nonsens

Ik pas wel eens op de goudvissen van de buurvrouw.
Dan staat die kom :jammer: bij mij thuis.
De eerste dagen zijn die beesten dan helemaal van slag vanwege de andere omgeving en blijven ze zich verstoppen. Pas na 2-3 dagen zijn ze weer gewend en zwemmen ze gewoon rond.

Wide-O
26-10-05, 12:09
Geplaatst door Tomas
Dus 't was weer gelogen.

Ze riepen wel's "rot-belg" tegen me. Dus dan ging ik maar.

Tomas
26-10-05, 12:11
Geplaatst door Wide-O
Ze riepen wel's "rot-belg" tegen me. Dus dan ging ik maar.

En dat moet ik dan zeker weer klakkeloos geloven.

Bofko
26-10-05, 12:15
Geplaatst door Tomas
En dat moet ik dan zeker weer klakkeloos geloven.

Zo te horen zit in je in de ouderraad.
Dat soort mensen neemt bijna nooit iets aan van anderen. Klopt dat ?

Wide-O
26-10-05, 12:17
Geplaatst door Tomas
En dat moet ik dan zeker weer klakkeloos geloven.

Hangt af van het cijfer dat ik krijg op je geloofwaardigheid-schaal.

Tomas
26-10-05, 12:18
Geplaatst door Bofko
Zo te horen zit in je in de ouderraad.
Dat soort mensen neemt bijna nooit iets aan van anderen. Klopt dat ?

Je pikt ze er zo uit.

Tomas
26-10-05, 12:19
Geplaatst door Wide-O
Hangt af van het cijfer dat ik krijg op je geloofwaardigheid-schaal.

Jij zit na je grove leugen over 7 jaar vissen observeren onder de schaal van tomas.

tr_imparator
26-10-05, 12:20
Geplaatst door Bofko

Hetgeen zijn geestelijke gezondheid ten goede komt.


Ik denk dat een continu `gevoel van verdwaaldheid` juist slecht is voor de geestelijke gezondheid?

Bofko
26-10-05, 12:20
Geplaatst door Tomas
Jij zit na je grove leugen over 7 jaar vissen observeren onder de schaal van tomas.

7 jaar is mij te bijbels.

Wide-O
26-10-05, 12:21
Eén klein leugentje, en daar gaat je imago :droef:

Tomas
26-10-05, 12:23
Geplaatst door Bofko
7 jaar is mij te bijbels.

Ja, viel mij ook op. 't is vast een relie-freak. Niks is zeker meer met die wide-o.

delirious
26-10-05, 12:23
Geplaatst door Bofko
Grappig ja. Maar niet waar,dus.



:rolleyes: D´r zit iets kroms in dit verhaal.

Alle eieren had het moeten zijn.

Wide-O
26-10-05, 12:23
Geplaatst door Bofko
7 jaar is mij te bijbels.

Het was zelfs nog een leugen... ik heb de vijver pas sinds juni 1999. Erm... oh nee, da's toch echt 7 jaar. En 4 maanden. Nou ja, bijna 4 maanden.

Bofko
26-10-05, 12:25
Ja,ja Imp, maar - ook @ Freya- mijn verhaal klopte dus niet. Compleet weerlegd door Wide-O.


Geplaatst door tr_imparator
Ik denk dat een continu `gevoel van verdwaaldheid` juist slecht is voor de geestelijke gezondheid?

Dat lijkt me wel. Zeker voor mensen.

tr_imparator
26-10-05, 12:27
Geplaatst door Wide-O
Het was zelfs nog een leugen... ik heb de vijver pas sinds juni 1999. Erm... oh nee, da's toch echt 7 jaar. En 4 maanden. Nou ja, bijna 4 maanden.

Je moet meer exact zijn als je geloofwaardig wil overkomen hier..zo van 7 Jaar, 3 maanden, 27 dagen, 5 uren, 8 minuten en 7-8 en nu 9 seconden?

Wide-O
26-10-05, 12:29
Ik heb het door. Jullie zijn Visionisten. En willen mijn topic ondersneeuwen. Pah!

tr_imparator
26-10-05, 12:29
Geplaatst door Bofko
Ja,ja Imp, maar - ook @ Freya- mijn verhaal klopte dus niet. Compleet weerlegd door Wide-O.



Dat lijkt me wel. Zeker voor mensen.


Lijkt me wel erg voor de vissen in grote zeeen en oceanen. Die moeten per direct uit zee gehaald worden en in een viskom terechtkomen :student:

Wide-O
26-10-05, 12:30
Geplaatst door tr_imparator
Je moet meer exact zijn als je geloofwaardig wil overkomen hier..zo van 7 Jaar, 3 maanden, 27 dagen, 5 uren, 8 minuten en 7-8 en nu 9 seconden?

Ja, maar zodra ik op reply druk is het alweer foute info. :(

Bofko
26-10-05, 12:33
Geplaatst door tr_imparator
Lijkt me wel erg voor de vissen in grote zeeen en oceanen. Die moeten per direct uit zee gehaald worden en in een viskom terechtkomen :student:

Ik durf de stelling wel aan dat vissen het gevoel van ´verdwaaldheid´ niet kennen. Dankzij hun instinct.

Wide-O
26-10-05, 12:37
Geplaatst door Bofko
Ik durf de stelling wel aan dat vissen het gevoel van ´verdwaaldheid´ niet kennen. Dankzij hun instinct.

Gna gna :D

Nouhebbikje.

Wist je dat als je een onderwater-spot aansteekt, vissen dan op hun zij gaan zwemmen, met hun rug naar dat licht toe ? Bijzonder vreemd zicht is dat.

Verder: instinct is een term die in de jaren 50 is verlaten door wetenschappers (voornamelijk ethologen), aangezien elk gedrag een resultante is van de complexe interactie tussen nature en nurture.

:ego:

tr_imparator
26-10-05, 12:38
Geplaatst door Wide-O
Ja, maar zodra ik op reply druk is het alweer foute info. :(

iemand een servetje voor Wide-O? :D

Bofko
26-10-05, 12:48
Geplaatst door Wide-O
Gna gna :D

Nouhebbikje.

Wist je dat als je een onderwater-spot aansteekt, vissen dan op hun zij gaan zwemmen, met hun rug naar dat licht toe ? Bijzonder vreemd zicht is dat.

Nee. Maar het haalt mijn stelling niet onderuit.



Geplaatst door Wide-O

Verder: instinct is een term die in de jaren 50 is verlaten door wetenschappers (voornamelijk ethologen), aangezien elk gedrag een resultante is van de complexe interactie tussen nature en nurture.
:ego:

Forellen weten altijd hun geboortegrond terug te vinden. Eerste keer gaat dat gelijk goed.
Overerfd gedrag is wat ik instinct noem. Daar zit dus geen nurture bij.

Wide-O
26-10-05, 13:01
Geplaatst door Bofko
Nee. Maar het haalt mijn stelling niet onderuit.


Blijft een leuk weetje. Oh, en walvissen kunnen wel degelijk verdwalen ivm geluidsvervuiling.



Forellen weten altijd hun geboortegrond terug te vinden. Eerste keer gaat dat gelijk goed.
Overerfd gedrag is wat ik instinct noem. Daar zit dus geen nurture bij.

Ik weet dat mijn geloofwaardigheid nu onder de Schaal van Tomas zit, maar neem maar van me aan dat er geen absolute dichotomie is tussen nature & nurture.

Voorbeeldje: goudvinken worden geboren met een "blauwdruk" van hun zang. Worden ze echter "doof" gemaakt (niet zo leuk, maggoed) in het ei, dan laten ze later een vreemde zang horen, die wel een beetje op de normale lijkt, maar niet helemaal. M.a.w.: ze "leren" voor een stuk het geluid van hun ouders nabootsen, ook al is de blauwdruk al aanwezig.

Bofko
26-10-05, 13:17
Geplaatst door Wide-O
Blijft een leuk weetje. Oh, en walvissen kunnen wel degelijk verdwalen ivm geluidsvervuiling.

That´s true.
Echter walvissen zijn geen vissen maar zoogdieren. Maar da´s eigenlijk mierenneukerij.


Geplaatst door Wide-O

IVoorbeeldje: goudvinken worden geboren met een "blauwdruk" van hun zang. Worden ze echter "doof" gemaakt (niet zo leuk, maggoed) in het ei, dan laten ze later een vreemde zang horen, die wel een beetje op de normale lijkt, maar niet helemaal. M.a.w.: ze "leren" voor een stuk het geluid van hun ouders nabootsen, ook al is de blauwdruk al aanwezig.

Ik ontken het nurture-aspect ook niet in het gedrag van dieren.
Maar het ging over de definitie van instinct. En jij beweert dat instinct altijd een nature én een nuture component in zich heeft. terwijl ik denk dat ze louter op nature (oftewel overgeerfd gedrag) kunnen overleven. Dit geldt natuuurlijk niet voor complexe levensvormen als de mens , of zoogdieren, maar bijv. wel voor vissen.
De nurture component zorgt ervoor dat ze hetzelfde gaan doen als de ouders.Want dat maakt de overlevingskansen nóg groter.

Marsipulami
26-10-05, 13:30
Wat een onzin allemaal. Hoe kan men nou weten hoe een goudvis zich voelt ? Allemaal projectie en misplaatste sentimentaliteit.

Men zou beter wat meer aandacht besteden aan de biologische soortgenoten, zoals de honderdduizenden daklozen in Pakistan of de tienduizenden die voor de prikkeldraad van Fort Europa in Seuta en Melilla staan.

Tomas
26-10-05, 13:38
Geplaatst door Marsipulami
Wat een onzin allemaal. Hoe kan men nou weten hoe een goudvis zich voelt ? Allemaal projectie en misplaatste sentimentaliteit.

Men zou beter wat meer aandacht besteden aan de biologische soortgenoten, zoals de honderdduizenden daklozen in Pakistan of de tienduizenden die voor de prikkeldraad van Fort Europa in Seuta en Melilla staan.

Vuile soortist! Smerige "eigen soort eerst" aanhanger!

Marsipulami
26-10-05, 13:48
Geplaatst door Tomas
Vuile soortist! Smerige "eigen soort eerst" aanhanger!


Kijk eens hoe liefdevol andere soorten met elkaar omgaan.

Bidsprinkhanen staan erom bekend elkaar op te eten, de reden is waarschijnlijk dat ze alleen maar kunnen waarnemen dát er iets beweegt van prooi-grootte, en ze zien niet wát er beweegt. Het bidsprinkhanenmannetje, dat vaak kleiner is dan het vrouwtje, moet het vrouwtje daarom voorzichtig benaderen om in plaats van als partner niet als maaltijd te worden gezien. Het komt ook wel voor dat hij tijdens de paring wordt opgegeten. Dit gedrag heeft de bidsprinkhaan bij antropomorfisch denkenden een slechte naam bezorgd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bidsprinkhaan

Tomas
26-10-05, 13:50
Geplaatst door Marsipulami
Dit gedrag heeft de bidsprinkhaan bij antropomorfisch denkenden een slechte naam bezorgd.


Kijk eerst eens naar je eigen soort.

Marsipulami
26-10-05, 13:53
Geplaatst door Tomas
Kijk eerst eens naar je eigen soort.

Ik stel alleen een schrijnend gebrek aan zelfkritiek vast bij bidsprinkhanen. Altijd maar de homo sapiëns beschuldigen van vanalles en nog wat en nooit de voorpoot in eigen boezem durven steken.

~Panthera~
26-10-05, 13:54
Geplaatst door Wide-O
Gemeente Rome verbiedt vissenkom

ROME - De gemeenteraad van Rome heeft maandagavond een maatregel aangenomen om de rechten van huisdieren te beschermen. Zo zijn het uittrekken van nagels van katten, wurghalsbanden voor honden en het couperen van staarten om een hond er beter uit te laten zien verboden.

Ook mogen puppy’s en kittens niet eerder dan na twee maanden bij hun moeder weggehaald, tenzij om gewichtige redenen, door een dierenarts onderschreven; mogen dieren in de zomermaanden niet in afgesloten auto’s worden achtergelaten; en mogen wilde of exotische dieren niet aan kettingen worden gelegd..

De beschermingsmaatregel is bijzonder gedetailleerd. Zelfs de klassieke ronde vissenkom is verboden, merkte de krant Il Messaggero op. ,,De beschaving van een stad wordt hieraan afgemeten'', zo citeerde de krant Monica Cirinna, een van de initiatiefnemers in de gemeenteraad.

Goeie zaak.


Katten na 2 maanden weghalen is gelul, dat moet 12 weken zijn. :moe:
Exotische dieren ? optyfen met het houden van ALLE exotische dieren.
En dan niet te vergeten de idioten die denken een aap lekker in huis te kunnen houden, totdat ze tanden van meer dan 5 cm hebben, en ja, gek he, de kids gaan bijten. :maf2:
Kortom, er wordt wat dat aangaat veel te weinig verboden. :moe:

Wide-O
26-10-05, 13:54
Geplaatst door Bofko
Maar het ging over de definitie van instinct. En jij beweert dat instinct altijd een nature én een nuture component in zich heeft. terwijl ik denk dat ze louter op nature (oftewel overgeerfd gedrag) kunnen overleven. Dit geldt natuuurlijk niet voor complexe levensvormen als de mens , of zoogdieren, maar bijv. wel voor vissen.
De nurture component zorgt ervoor dat ze hetzelfde gaan doen als de ouders.Want dat maakt de overlevingskansen nóg groter.

Nou, niet zozeer ik. De meeste ethologen zeg maar.

Maar het zou te ver leiden om die hele discussie nog 's over te doen. Mag ik je het boek "De Kritische Afstand" van Maarten 't Hart aanbevelen ? De beste inleiding over "de biologie van het gedrag" die ik ooit gelezen heb. Niet denigrerend bedoeld, helemaal niet. Maar door dat boek krijg je/men een inzicht in hoe complex die interacties zijn, en waarom men afgestapt is van begrippen zoals instinct/reflexen etc.. Natuurlijk, hoe "hoger" de diersoort, hoe complexer, maar het is verbazend vast te stellen hoezeer dat vaak ook geldt voor de "lagere" diersoorten.

Ken je de overigens anecdote van zijn stekelbaarzen - in het laboratorium van Leiden - die elke dag rond 10 u aggressief werden ?

Wide-O
26-10-05, 13:55
Geplaatst door Marsipulami
Wat een onzin allemaal. Hoe kan men nou weten hoe een goudvis zich voelt ? Allemaal projectie en misplaatste sentimentaliteit.


Nog één die niet kan lezen. :rolleyes:

Wide-O
26-10-05, 13:58
Geplaatst door ~Panthera~
Katten na 2 maanden weghalen is gelul, dat moet 12 weken zijn. :moe:

Ja eens. Geldt ook voor honden overigens. Bij onze "kattenkweekster" is 3 maanden het minimum.

Tomas
26-10-05, 13:59
Geplaatst door Marsipulami
Ik stel alleen een schrijnend gebrek aan zelfkritiek vast bij bidsprinkhanen. Altijd maar de homo sapiëns beschuldigen van vanalles en nog wat en nooit de voorpoot in eigen boezem durven steken.

't is eerder dat homosapiens direct naar de bidsprinkhaan begint te wijzen als ie met iets onangenaams van hemzelf wordt geconfronteerd.

Marsipulami
26-10-05, 14:00
Geplaatst door ~Panthera~
Katten na 2 maanden weghalen is gelul, dat moet 12 weken zijn. :moe:


Is gewoon barbaars wat je hier voorstelt. Zou jij het dan leuk vinden als ze je kinderen kwamen weghalen na 12 weken ? Heb je er al eens bij stilgestaan hoe die moederkat zich moet voelen en hoe die katjes zich voelen die als weeskinderen moeten opgroeien ?

Tomas
26-10-05, 14:00
Geplaatst door Wide-O
Nog één die niet kan lezen. :rolleyes:

Ja, maar voor hem is het een vreemde taal. Dan kan dat.

~Panthera~
26-10-05, 14:03
Geplaatst door Wide-O
Ja eens. Geldt ook voor honden overigens. Bij onze "kattenkweekster" is 3 maanden het minimum.



Dat is hier in Nederland trouwens ook wettelijk verplicht. :D
Doet iemand het niet, dan is hij/zij de l*l.
Kun je de dierenbescherming er op af sturen.
Heel goed. :duim:

Zeer verstandige fokker. :D

Wide-O
26-10-05, 14:21
Geplaatst door ~Panthera~
Dat is hier in Nederland trouwens ook wettelijk verplicht. :D


Is dat zo ? Wat goed zeg. Ik geloof dat er hier niets van in de wet staat - maar zeker weten doe ik het niet.

Zit weer iemand doorheen te bazelen, maar je kunt objectief vaststellen hoelang kittens & moederpoes op elkaar reageren als je een paar nestjes hebt zien opgroeien. Na drie maanden zie je inderdaad veel meer onafhankelijkheid, maar helemaal over is het nog niet.

Na vier à 5 maanden hebben ze het helemaal gehad met elkaar, en treed er vaak zelfs aggressie op. De moederpoes gaat dan vaak ook weer de hort op. Om te neuken. Je moet wel een maffe Belg zijn om te vermoeden dat die dan denkt "arme weesjes"...

Wide-O
26-10-05, 14:22
Geplaatst door Tomas
Ja, maar voor hem is het een vreemde taal. Dan kan dat.

Me dunkt dat ik toch genoeg gallicismen e.d. pleeg om het ook een beetje op Vlaamsch te laten lijken ?

~Panthera~
26-10-05, 14:29
Geplaatst door Wide-O
Is dat zo ? Wat goed zeg. Ik geloof dat er hier niets van in de wet staat - maar zeker weten doe ik het niet.

Zit weer iemand doorheen te bazelen, maar je kunt objectief vaststellen hoelang kittens & moederpoes op elkaar reageren als je een paar nestjes hebt zien opgroeien. Na drie maanden zie je inderdaad veel meer onafhankelijkheid, maar helemaal over is het nog niet.

Na vier à 5 maanden hebben ze het helemaal gehad met elkaar, en treed er vaak zelfs aggressie op. De moederpoes gaat dan vaak ook weer de hort op. Om te neuken. Je moet wel een maffe Belg zijn om te vermoeden dat die dan denkt "arme weesjes"...


Precies.
De fokkers van bv Sphynxen hier, laten ze ook pas met 4 maanden naar de nieuwe eigenaar gaan.
Lijkt me het perfecte moment.
Goed over nagedacht en ook gewoon goed gekeken, inderdaad.

Tomas
26-10-05, 14:30
Geplaatst door Wide-O
Me dunkt dat ik toch genoeg gallicismen e.d. pleeg om het ook een beetje op Vlaamsch te laten lijken ?

Denk maar niet da'k dit zomaar klakkeloos van je geloof.

Bofko
26-10-05, 14:33
Geplaatst door Wide-O
Nou, niet zozeer ik. De meeste ethologen zeg maar.

Maar het zou te ver leiden om die hele discussie nog 's over te doen. Mag ik je het boek "De Kritische Afstand" van Maarten 't Hart aanbevelen ? De beste inleiding over "de biologie van het gedrag" die ik ooit gelezen heb. Niet denigrerend bedoeld, helemaal niet. Maar door dat boek krijg je/men een inzicht in hoe complex die interacties zijn, en waarom men afgestapt is van begrippen zoals instinct/reflexen etc.. Natuurlijk, hoe "hoger" de diersoort, hoe complexer, maar het is verbazend vast te stellen hoezeer dat vaak ook geldt voor de "lagere" diersoorten.

Ken je de overigens anecdote van zijn stekelbaarzen - in het laboratorium van Leiden - die elke dag rond 10 u aggressief werden ?

Thanx. Ik zal er eens naar op zoek gaan.

Wide-O
26-10-05, 14:44
Geplaatst door Tomas
Denk maar niet da'k dit zomaar klakkeloos van je geloof.

Hoe kan ekik da bewijze ?

Tomas
26-10-05, 14:47
Geplaatst door Wide-O
Hoe kan ekik da bewijze ?

Typisch. In plaats met bewijs te komen, vragen wat mij zou overtuigen, zodat je niet hoeft na te denken en het zo kan geven. Zogenaamd dan. Zo typisch. 't is dat je niet meer kan zakken op de schaal van tomas.

Wide-O
26-10-05, 14:49
Geplaatst door Bofko
Thanx. Ik zal er eens naar op zoek gaan.

http://www.nnbh.com/nurpage.cgi?nur=323&sort=alfa&find=9029518715#9029518715

Maarten 't Hart
De kritische afstand
Agressieve aantekeningen over mens en dier

Prijs Euro 16.40

Maarten 't Hart is werkzaam als etholoog. Hij bestudeert de agressie en seksualiteit binnen hiërarchisch levende groepen, zoals bij ratten. Het lijdt nauwelijks twijfel dat deze studie hem meer inzicht verschaft in situaties zoals die voorkomen binnen hiërarchisch geordende groepen als de gereformeerde gemeente, het leger en eigenlijk onze hele maatschappij.

In dit boek keert 't Hart zich zowel tegen de voorstanders als de tegenstanders van het vergelijken van gedrag van dieren met gedrag van mensen. Dit betekent echter niet dat dit boek alleen maar uit polemische kanttekeningen bestaat, integendeel. De auteur geeft ook een overzicht van wat door ethologen aan onderzoek naar gedrag van mensen is gedaan. Speels is de wijze waarop hij een ruzie van twee mensen beschrijft als was het een treffen van twee ratten. Boeiend is ook de manier waarop hij ethologische met literaire gegevens in verband brengt, zoals in het essay over incest-vermijding. Een tijdens een congres van ethologen over het verschijnsel agressie bijgehouden dagboek besluit deze bundel.

De pers:
'Maarten 't Hart is bezig uit te groeien tot een fenomeen in onze vaderlandse cultuur. Hij is de levende ontkenning van wat ik als het grootste en misschien zelfs enige werkelijke gevaar voor de mensheid beschouw: geestelijke luiheid. ik meen van mezelf dat ik niet stilzit maar het aantal onderwerpen waar Maarten 't Hart over weet te schrijven maakt me bijna achterdochtig: waar haalt hij de tijd vandaan?'
- Rudy Kousbroek in NRC Handelsblad


Extra informatie:
Ingenaaid
Verschenen: maart 1995
Gewicht: 288 gram
Formaat: 198 x 122 x 19 mm
Arbeiderspers

Wide-O
26-10-05, 14:51
Geplaatst door Tomas
Typisch. In plaats met bewijs te komen, vragen wat mij zou overtuigen, zodat je niet hoeft na te denken en het zo kan geven. Zogenaamd dan. Zo typisch. 't is dat je niet meer kan zakken op de schaal van tomas.

Dat is dan jouw perceptie :ego:

Bofko
26-10-05, 19:07
Geplaatst door Wide-O

Maarten 't Hart
De kritische afstand
Agressieve aantekeningen over mens en dier

Prijs Euro 16.40



Ik heb ´m online besteld :handbang:

Wide-O
26-10-05, 19:15
Geplaatst door Bofko
Ik heb ´m online besteld :handbang:

:duim: Veel leesplezier, en ik stuur je 17 EUR op als je'm niet goed vindt.

Het is polemiek, dus geen wetenschap, maar 't Hart is zelf wel wetenschapper (geweest ?), en er staan meer dan voldoende verwijzingen naar vervolgliteratuur in.

Ik heb de eer gehad iemand die hij als één van z'n grootste klankborden noemde (prof. Sevenster) als promotor gehad te hebben. Zelfs al zouden ze er totaal naast zitten: de passie, voorzichtigheid, humor, eruditie en geestdrift waarmee die mensen over hun onderzoek spraken, dat is wonderlijk.

Enfin, ik ben aan het naverkopen, zie ik :hihi:

Bofko
26-10-05, 19:19
Geplaatst door Wide-O
:duim: Veel leesplezier, en ik stuur je 17 EUR op als je'm niet goed vindt.

Het is polemiek, dus geen wetenschap, maar 't Hart is zelf wel wetenschapper (geweest ?), en er staan meer dan voldoende verwijzingen naar vervolgliteratuur in.

Ik heb de eer gehad iemand die hij als één van z'n grootste klankborden noemde (prof. Sevenster) als promotor gehad te hebben. Zelfs al zouden ze er totaal naast zitten: de passie, voorzichtigheid, humor, eruditie en geestdrift waarmee die mensen over hun onderzoek spraken, dat is wonderlijk.

Enfin, ik ben aan het naverkopen, zie ik :hihi:

Ik ken ´t Hart wel een beetje. En ik hou van de combinatie literatuur en wetenschap. Heb 10 meter aan polemieken in mijn boekenkast schat ik. Wetenschap sec wordt heel snel droog.
Dus dat komt wel goed.

En nu ga ik naar m´n bridge-avondje.

:)

Joesoef
26-10-05, 19:22
Geplaatst door Wide-O
Ik weet dat je dit grappig bedoelt :D Maar het is een mythe, ben ik bang. Dat weet ik na 7 jaar goudvissen observeren. Je zou versteld staan wat die beesten allemaal onthouden, ook na 24 of 48 uur.

Een goudvis wordt normaal zo'n 25 à 30 cm groot. Ik ken weinig vissekommen (of is het nu vissenkommen ? :verward: ) die daar groot genoeg voor zijn. Ze blijven zo klein in een kom doordat ze slechte voeding combineren met het rondzwemmen in hun eigen zeik (ammoniak), en het gebrek aan bodem waarin ze kunnen rondwroeten (hetgeen karpers erg leuk vinden) en zuurstof.


Toch jammer dat zoetwatervis zo vol met graten zit :chef:

Wide-O
26-10-05, 19:27
Geplaatst door Joesoef
Toch jammer dat zoetwatervis zo vol met graten zit :chef:

Ik heb ergens een recept om koi klaar te maken, maar ik ben het kwijt :hihi:

De Japanners zouden het niet eens met je zijn: zij hebben die krengen (die uit Perzië komen) geïmporteerd om hun voedsel (naast rijst) aan te vullen.

Karpers hebben ook wel een beetje een grondsmaak :o