PDA

Bekijk Volledige Versie : Eindelijk fatwa tegen vrouwenbesnijdenis



Dolle Fatima
27-10-05, 17:53
27/10/05 Somalische fatwa tegen besnijdenis meisjes

MOGADISHU - Prominente islamitische geestelijken in Somalië hebben woensdag het besnijden van meisjes scherp veroordeeld. Zij kondigden een fatwa (religieus decreet) af waarin zij de in delen van Afrika gebruikelijke praktijk afkeuren.

Zij noemden besnijdenis bij meisjes een misdaad, te vergelijken met moord. Volgens hen is de praktijk in de islam absoluut verboden.

Bij de besnijdenis van meisjes worden clitoris en schaamlippen deels of geheel weggesneden. De ingreep wordt meestal bij meisjes tussen de vier en acht jaar uitgevoerd.

Bron: Telegraaf.nl

Dolle Fatima
27-10-05, 17:55
http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/b020.gif

Joesoef
27-10-05, 18:02
Ben op zoek naar de bron vd Teledinges.

Rabi'ah.
27-10-05, 21:48
Liever te laat dan nooit.

Dolle Fatima
27-10-05, 21:56
Geplaatst door Rabi'ah.
Liever te laat dan nooit.

precies

Voor iedereen met een beetje kennis van de hadieth was het allang duidelijk, maar nu zijn we er officieel ook uit.

Umfriend
27-10-05, 22:15
Heel mooi. Een vraagje (heb echt geen idee): hoeveel moslims zullen zich voegen naar fatwa's van prominente islamitische geestelijken uit somalie?

Dolle Fatima
27-10-05, 22:57
Waar het om gaat is dat Somalische vrouwen hun dochters al eeuwen voorhouden dat het moet van 'het geloof', of dat het in ieder geval niet verboden is.
Somalie is een land waarin vrouwenbesnijdenis erg veel voorkomt. En je moet toch ergens beginnen. Het is al heel wat dat er over gepraat wordt.

gh.wille
27-10-05, 22:57
Geplaatst door Umfriend
Heel mooi. Een vraagje (heb echt geen idee): hoeveel moslims zullen zich voegen naar fatwa's van prominente islamitische geestelijken uit somalie?

IK nam aan dat SOMALIE zo ongeveer een van de weinige landen is die deze schandalige discriminerende handeling , niet verbood .

V.G.G.

mark61
27-10-05, 23:50
Geplaatst door gh.wille
IK nam aan dat SOMALIE zo ongeveer een van de weinige landen is die deze schandalige discriminerende handeling , niet verbood .

V.G.G.

Somalië is al enige tijd (zo'n 26 jaar?) geen land meer, dus is er geen autoriteit die iets kan verbieden.

In veel landen is het wel verboden, maar wordt naleving niet gecontroleerd. In Egypte weet ik het niet. De religieuze autoriteiten zijn nu vaag tegen.

mark61
27-10-05, 23:52
Geplaatst door Dolle Fatima
Waar het om gaat is dat Somalische vrouwen hun dochters al eeuwen voorhouden dat het moet van 'het geloof', of dat het in ieder geval niet verboden is.
Somalie is een land waarin vrouwenbesnijdenis erg veel voorkomt. En je moet toch ergens beginnen. Het is al heel wat dat er over gepraat wordt.

Ik geloof dat veel moeders hun dochters in de eerste plaats voorhouden dat het traditie is, en dat ze anders geen man kunnen krijgen.

Wel mooi dat er eindelijk 'geestelijke autoriteiten' iets van zeggen. :duim:

Uitgeroeid zal de traditie voorlopig niet zijn. Zo'n 50% van besnijdenissen wordt uitgevoerd bij niet-moslima's, om te beginnen.

Bofko
27-10-05, 23:53
Geplaatst door mark61
Somalië is al enige tijd (zo'n 26 jaar?) geen land meer, dus is er geen autoriteit die iets kan verbieden.

Je bent me net voor.
Zijn er nog meer van die ´landen zonder bestuur´?

mark61
27-10-05, 23:59
Geplaatst door Bofko
Je bent me net voor.
Zijn er nog meer van die ´landen zonder bestuur´?

Mja, officiëel regeringloos, dacht het niet. Somalië heeft bijv. wel een 'officiëel' parlement, maar dat durft dacht ik het land nog niet in en zit in Kenya.

Niet-erkende landen zijn er wel, maar die hebben wel een voor de locals officiëel bewind. Somaliland bijvoorbeeld, het noordelijke deel 'om de hoek'. Trans-Dnjestrië, Abchazië, Cabinda, dr was een complete BBC-serie over niet-bestaande landen. Heel boeiend. Maar blijkbaar ben ik het ook weer snel vergeten ook.

In de praktijk maakt het vaak niet veel uit natuurlijk.

tr_imparator
28-10-05, 01:06
Geplaatst door Dolle Fatima
precies

Voor iedereen met een beetje kennis van de hadieth was het allang duidelijk, maar nu zijn we er officieel ook uit.


of dat veel uit zou maken? Er moet veel harder opgetreden worden tegen deze mensen :student:

Nelis70
28-10-05, 08:48
Geplaatst door Dolle Fatima
27/10/05 Somalische fatwa tegen besnijdenis meisjes

MOGADISHU - Prominente islamitische geestelijken in Somalië hebben woensdag het besnijden van meisjes scherp veroordeeld. Zij kondigden een fatwa (religieus decreet) af waarin zij de in delen van Afrika gebruikelijke praktijk afkeuren.

Zij noemden besnijdenis bij meisjes een misdaad, te vergelijken met moord. Volgens hen is de praktijk in de islam absoluut verboden.

Bij de besnijdenis van meisjes worden clitoris en schaamlippen deels of geheel weggesneden. De ingreep wordt meestal bij meisjes tussen de vier en acht jaar uitgevoerd.

Bron: Telegraaf.nl :wohaa:

freya
28-10-05, 08:59
Dat zou tijd worden.

Het_Is_Lent
28-10-05, 10:32
Geplaatst door Dolle Fatima
http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/b020.gif

:boogie:.

L@vita

Onbek_01
28-10-05, 18:36
Hiervoor heb je geen fatwa nodig.
Elke persoon met gezond verstand weet dat vrouwenbesnijdenis niet kan.