PDA

Bekijk Volledige Versie : ’Die tien minuten duurde zo lang als mijn hele leven’



freya
28-10-05, 09:34
’Die tien minuten duurde zo lang als mijn hele leven’
door Eildert Mulder


Ook als hij de Nederlandse taal volledig vergeet, dan zal de Iraanse asielzoeker Masoud Banbersta één uitdrukking eeuwig onthouden: „Niks aan de hand!"
Banbersta overleefde de brand op Schiphol. Per telefoon brengt hij verslag uit, vanuit zijn nieuwe onderkomen, de bajesboot in Rotterdam. „Vandaag had ik dood kunnen zijn en morgen ben ik het misschien”, zegt hij, verwijzend naar zijn uitzetting naar Iran, die voor vandaag op het programma staat.

’Niks aan de hand’; met afgrijzen denkt hij terug aan die sussende woorden van bewakers en de helse tien minuten daarna. Want ongeveer tegelijk klonken er nog andere woorden: „Vuur!” en ook „Ik ga schieten!” Dat laatste was gericht aan gevangenen, die al uit hun hun cellen waren bevrijd en probeerden de deuren van hun nog opgesloten medegevangenen te forceren.

Banbersta, in prima Nederlands, mede geleerd tijdens zijn opleiding journalistiek in Utrecht: „Dat sloeg nergens op, dat de politie dat riep. We waren toch in paniek?”

Hij schat dat hij nog tien minuten in zijn cel heeft moeten wachten tussen het moment dat hij begreep dat er brand was en zijn bevrijding. Banbersta: „Maar ik weet het niet precies. Voor mijn gevoel duurde het even lang als mijn hele leven. Ik werd heel bang toen ik bewakers ’help!’ hoorde roepen.”

„Dat ik mijn paniek de baas werd dank ik aan mijn celgenoot, een oude Mexicaan. Hij kende geen woord Nederlands, misschien begreep hij niet wat er gebeurde. Hij zat midden in de cel, op de grond, alsof er niets aan de hand was. Ik besloot hetzelfde te doen en zei tegen

mezelf: ’Ik zal als een man sterven’. En toen ging de deur open.”

„Ik dacht dat zoiets ergs alleen kon in Hollywoodfilms of in Irak. Ik heb nog geen moment geslapen. Nu weer, in mijn cel hier. Ik hoef maar een geluid te horen of ik denk ’vuur’. Op weg hierheen zaten we in zo’n busje, waar je met geen mogelijkheid uit komt. Ik dacht: ’Als we nu maar niet in het water rijden’.”

„Ik had al een slechte dunk van de organisatie op Schiphol. We hadden een keer een ziektegeval. We hebben een uur op het alarm gedrukt voordat er iemand kwam. Ze zien centraal alles wat er gebeurt. Als we rookten of thee dronken waar dat niet mocht, dan wisten ze dat. En dan merk je een brand niet op?”

Zijn Surinaamse medegevangene Roël: „Ze zijn een beetje racistisch. De gevangenis is wreed. Ze gaan met ons om als dieren.”

Banbersta organiseerde in 2003 een studentenbetoging in Teheran. Gisteren werd er nog op hoog Europees niveau aan gewerkt om zijn uitzetting te voorkomen. „Ik zal niet meewerken. Want ik weet dat er ook in Iran iets zal gebeuren. Nee, geen brand, maar wel iets anders.”

trouw (http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article31270.ece/%26rsquo%3BDie+tien+minuten+duurde+zo+lang+als+mij n+hele+leven%26rsquo%3B)

nard
28-10-05, 09:48
Typisch Trouw.

De man spreekt goed Nederlands
De man is goed opgeleid
De Nederlandse overheid sluit hem op in cellenblok
De Nederlandse bewakers zijn racistisch (volgens hem)

Ergo: de man is lief, Nederland is klote.

Zooo '90-s. Zou daar werkelijk nog een levende ziel intrappen??

freya
28-10-05, 09:58
Geplaatst door nard
Typisch Trouw.

De man spreekt goed Nederlands
De man is goed opgeleid
De Nederlandse overheid sluit hem op in cellenblok
De Nederlandse bewakers zijn racistisch (volgens hem)

Ergo: de man is lief, Nederland is klote.

Zooo '90-s. Zou daar werkelijk nog een levende ziel intrappen??

Typisch Nard

Kan zich niet voorstellen dat het beschaafde Nederland een beschaafde man zomaar opsluit.

Volgens Nard zitten er kennelijk alleen maar criminele, brabbelende, gevaarlijke gekken op schiphol opgesloten.



Wat ook typisch Nard is, is dat hij niet goed leest:


Zijn Surinaamse medegevangene Roël: „Ze zijn een beetje racistisch.

nard
28-10-05, 10:16
Geplaatst door freya
Typisch Nard

Kan zich niet voorstellen dat het beschaafde Nederland een beschaafde man zomaar opsluit.

Volgens Nard zitten er kennelijk alleen maar criminele, brabbelende, gevaarlijke gekken op schiphol opgesloten.

Wat ook typisch Nard is, is dat hij niet goed leest

:D

Is dat nou werkelijk de enige methode die je beheerst: iemand persoonlijk suggestief discrediteren?
En je ervaart dat niet als een handicap??

freya
28-10-05, 10:25
Geplaatst door nard
:D

Is dat nou werkelijk de enige methode die je beheerst: iemand persoonlijk suggestief discrediteren?
En je ervaart dat niet als een handicap??

Ik kan die reactie van jou echt niet anders interpreteren.

Je wilt niet geloven dat die man goed Nederlands spreekt en goed is opgeleid en vervolgens leg je hem woorden van een met name genoemde ander in de mond.

Nee Nard trapt daar niet in.

nard
28-10-05, 10:30
Geplaatst door freya
Ik kan die reactie van jou echt niet anders interpreteren.

Je wilt niet geloven dat die man goed Nederlands spreekt en goed is opgeleid en vervolgens leg je hem woorden van een met name genoemde ander in de mond.

Nee Nard trapt daar niet in.

Inderdaad, jij bent niet instaat om dat anders te interpreteren. Helaas.

http://www.collecteeronline.nl/collecte/beelden/OogfondsillKokervisie.jpg

freya
28-10-05, 12:51
Geplaatst door nard
Inderdaad, jij bent niet instaat om dat anders te interpreteren. Helaas.


En jij bent klaarblijkelijk niet in staat om uit te leggen wat je wel bedoelt, als ik het dan zo verkeerd begrijp.

MaRiaH
28-10-05, 13:09
Indrukwekkend ooggetuige verslag..

k heb er geen woorden voor, maar wat een angst moet dat zijn wanneer je je afvraagt of je er nog levend uitkomt..

:cheefbek:

freya
28-10-05, 13:34
Geplaatst door MaRiaH
Indrukwekkend ooggetuige verslag..

k heb er geen woorden voor, maar wat een angst moet dat zijn wanneer je je afvraagt of je er nog levend uitkomt..

:cheefbek:

En dan wordt je weer opgesloten in een andere noodvoorziening. Zou die bajesboot wel brandveilig zijn vraag ik me dan af?


Maar ach wat maakt het uit, die man wordt toch terug naar Iran gestuurd, waar hij fijn zo in weer een andere gevangenis kan verdwijnen. Die zijn geloof ik een stuk steviger gebouwd :aanwal:

Die hoeft zich dan echt helemaal nergens meer zorgen over te maken :duim:


:moe: :moe: :moe:

~Panthera~
28-10-05, 13:40
Geplaatst door MaRiaH
Indrukwekkend ooggetuige verslag..

k heb er geen woorden voor, maar wat een angst moet dat zijn wanneer je je afvraagt of je er nog levend uitkomt..

:cheefbek:


En er waren dus wel degelijk camera's. :moe:

Zie een ouder bericht over het grenshospitum.
En dan zie je geen rook, als er brand is ? :confused:


http://www.blikopnieuws.nl/bericht_print/4314

nard
28-10-05, 13:53
Geplaatst door freya
En jij bent klaarblijkelijk niet in staat om uit te leggen wat je wel bedoelt, als ik het dan zo verkeerd begrijp.

Dat zou best kunnen. Dat had je dan ook direct gewoon zo kunnen zeggen.

freya
28-10-05, 14:14
Geplaatst door nard
Dat zou best kunnen. Dat had je dan ook direct gewoon zo kunnen zeggen.

Zolang jij jezelf niet beter uitdrukt, ga ik maar gewoon vanuit dat jij nogal wat vooroordelen hebt tegen mensen die in een grenshospitum, of wat voor fraaie naam ze ook aan die schipholgevangenis geven, verblijven.
Ook/juist jouw opmerking in een ander topic in aanmerking genomen heb ik hier nog niks van jou gelezen waarmee je iets anders laat blijken, integendeel.

MaRiaH
28-10-05, 15:29
Geplaatst door freya
En dan wordt je weer opgesloten in een andere noodvoorziening. Zou die bajesboot wel brandveilig zijn vraag ik me dan af?


Maar ach wat maakt het uit, die man wordt toch terug naar Iran gestuurd, waar hij fijn zo in weer een andere gevangenis kan verdwijnen. Die zijn geloof ik een stuk steviger gebouwd :aanwal:

Die hoeft zich dan echt helemaal nergens meer zorgen over te maken :duim:


:moe: :moe: :moe:

Ja verschrikkelijk...

ik weet zeker dat ik acuut claustrofobie had gekregen..
Waar het de criminelen/bolletjesslikkers betreft kan ik me voorstellen dat ze die toch opsluiten. maar uitgeprocedeerde asielzoekers??
tis schrijnend.

Zo zag ik laatst ook een of andere docu over zo n uitzetcentrum(gevangenis dus) waar ook gewoon kleine kinderen zaten tussen de criminelen..

zo triest!
gelukkig is daar nu jurisprudentie over en zijn ze daar zo weg..
maar ja, dan zit je als kind elders, zonder je ouders...
wat een drama... :loens: :kwaad: :traan1:

MaRiaH
28-10-05, 15:31
Geplaatst door ~Panthera~
En er waren dus wel degelijk camera's. :moe:

Zie een ouder bericht over het grenshospitum.
En dan zie je geen rook, als er brand is ? :confused:


http://www.blikopnieuws.nl/bericht_print/4314

dat snap ik dus ook niet he? Hoe dat mogelijk is...
Ik hoor berichten dat ze de brand onderschat hebben..

maar hoe dan ook... dit is onvoorstelbaar
ben erg benieuwd naar de uitkomst van dat onderzoek. :fplet:

Karin.N
28-10-05, 20:48
Geplaatst door MaRiaH
dat snap ik dus ook niet he? Hoe dat mogelijk is...
Ik hoor berichten dat ze de brand onderschat hebben..

maar hoe dan ook... dit is onvoorstelbaar
ben erg benieuwd naar de uitkomst van dat onderzoek. :fplet:

Niemand valt iets te verwijten, blablablablablablabla, alle gevangenissen en cellen worden gecontroleerd blablablablablablabla, is triest dat het gebeurd is blablablablablablabla en het leven gaat door. :mad:

MaRiaH
28-10-05, 22:29
Geplaatst door Karin.N
Niemand valt iets te verwijten, blablablablablablabla, alle gevangenissen en cellen worden gecontroleerd blablablablablablabla, is triest dat het gebeurd is blablablablablablabla en het leven gaat door. :mad:

Tja, zou kunnen. Hoewel het de democratie siert als men de hand in eigen boezem durft te steken.

wat dat laatste betreft:


en het leven gaat door. :mad:

dat is maar goed ook...
ook voor de nabestaanden, hoewel met een groot verlies te dragen :jammer: