PDA

Bekijk Volledige Versie : Aantal slachtoffers in Pakistan dreigt te verdubbelen



Wide-O
28-10-05, 14:36
Aantal slachtoffers in Pakistan dreigt te verdubbelen
ap

ISLAMABAD - Als de internationale gemeenschap niet snel 206 miljoen euro verzamelt voor hulp in Pakistan, dreigt het aantal slachtoffers te verdubbelen. De Verenigde Naties vrezen dat ze hun hulpoperaties door geldgebrek zullen moeten inkrimpen. Dat heeft de Belg Jan Vandemoortele, hoofd van de afdeling armoede van de United Nations Population Division (UNPD), het VN-ontwikkelingsprogramma, vandaag gezegd in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad.

,,We hebben het geld nodig. We hebben het geld nu nodig. Anders zijn we verplicht om onze operaties, inclusief de voedselbevoorrading, in te krimpen'', zo zei Vandemoortele. Eerder deze week lanceerden de VN een oproep voor een bijkomende 550 miljoen dollar tijdens een donorconferentie in Genève.

Miljoen daklozen

Officieel zijn al meer dan 55.000 mensen gestorven bij de aardbeving die op 8 oktober vooral Kasjmir trof. Ongeveer 78.000 mensen raakten gewond en meer dan een miljoen mensen zijn dakloos.

,,Eigenlijk is het eenvoudig: als we de slachtoffers niet bereiken voor de winter, sterven ze'', aldus Vandemoortele. kld

gh.wille
28-10-05, 16:50
Geplaatst door Wide-O
Aantal slachtoffers in Pakistan dreigt te verdubbelen
ap

ISLAMABAD - Als de internationale gemeenschap niet snel 206 miljoen euro verzamelt voor hulp in Pakistan, dreigt het aantal slachtoffers te verdubbelen. De Verenigde Naties vrezen dat ze hun hulpoperaties door geldgebrek zullen moeten inkrimpen. Dat heeft de Belg Jan Vandemoortele, hoofd van de afdeling armoede van de United Nations Population Division (UNPD), het VN-ontwikkelingsprogramma, vandaag gezegd in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad.

,,We hebben het geld nodig. We hebben het geld nu nodig. Anders zijn we verplicht om onze operaties, inclusief de voedselbevoorrading, in te krimpen'', zo zei Vandemoortele. Eerder deze week lanceerden de VN een oproep voor een bijkomende 550 miljoen dollar tijdens een donorconferentie in Genève.

Miljoen daklozen

Officieel zijn al meer dan 55.000 mensen gestorven bij de aardbeving die op 8 oktober vooral Kasjmir trof. Ongeveer 78.000 mensen raakten gewond en meer dan een miljoen mensen zijn dakloos.

,,Eigenlijk is het eenvoudig: als we de slachtoffers niet bereiken voor de winter, sterven ze'', aldus Vandemoortele. kld

VRESELIJK ! en dan te bedenken dat de winter er aan komt ,hier moet geholpen worden , en hier niet alleen er zijn nog zoveel plaatsen waar hulp hard nodig is !
Straks vreten we ons zowat misselijk aan het overdadige voedsel .
Te beginnen bij het Suikerfeest gevolgd door de KERST enz , terwijl elders kinderen sterven van honger en dorst en niet vergeten de koude .
Een rare wereld waar wij in leven .
Reden te meer om daar eens bij stil te staan .
V.G.G.

Wide-O
28-10-05, 16:55
Geplaatst door gh.wille
Reden te meer om daar eens bij stil te staan .
V.G.G.

Of om een simpele donatie te doen.

Wide-O
28-10-05, 16:59
Erger dan tsunami

Al sinds 8 oktober zijn honderden medewerkers van de Pakistaanse Rode Halve Maan en internationale Rode-Kruisafgevaardigden in de weer. Ze hebben echter nog niet alle hulpbehoevenden kunnen bereiken. De operaties worden bemoeilijkt door het slechte weer, geblokkeerde wegen en het bergachtige gebied. In dat opzicht is de situatie moeilijker en dreigen de noden nóg groter te worden dan na de tsunami. De aardbeving maakte vele doden, maar ook 82.000 gewonden in een reusachtig, bergachtig gebied, terwijl de tsunami enkel in de kuststrook erg veel doden maakte, maar slechts weinig gewonden.

Beheer, misschien een topper ?

gh.wille
28-10-05, 17:27
Geplaatst door Wide-O
Of om een simpele donatie te doen.

Dat heb ik al gedaan , alleen is het bedrag iets minder uitgevallen , omdat ik ook op de actie ,,help SANAE '' wat heb gestort .

V.G.G.

observer
28-10-05, 22:35
Geplaatst door gh.wille
VRESELIJK ! en dan te bedenken dat de winter er aan komt ,hier moet geholpen worden , en hier niet alleen er zijn nog zoveel plaatsen waar hulp hard nodig is !
Straks vreten we ons zowat misselijk aan het overdadige voedsel .
Te beginnen bij het Suikerfeest gevolgd door de KERST enz , terwijl elders kinderen sterven van honger en dorst en niet vergeten de koude .
Een rare wereld waar wij in leven .
Reden te meer om daar eens bij stil te staan .
V.G.G. sinds de eerste kerst en het eerste suikerfeest zijn er tegelijk al mensen die op die manier dood gaan

wat is er nu anders?

klinkt cynisch maar vorig jaar was het de tsunami
daarvoor marokko
toen bam
etcetcetc

als je het zo bekijkt mag feest nooit meer

mark61
29-10-05, 01:35
Geplaatst door Wide-O
Erger dan tsunami

Beheer, misschien een topper ?

Dat helpt niet. What we need is a chopper. Of duzend.

Wide-O
29-10-05, 10:38
Maar die heb ik niet. Het Rode Kruis/Halve Maan doet volgens mij wel goed werk, toch ?

mark61
29-10-05, 12:57
Geplaatst door Wide-O
Maar die heb ik niet. Het Rode Kruis/Halve Maan doet volgens mij wel goed werk, toch ?

Ik vraag me nou al mijn hele leven af hoe die samenwerking verloopt tussen de twee. De websites bieden geen info. Het zou, vinnik, zo moeten zijn dat ons RK ons geld meteen doorstuurt naar de locale RHM, zodat ze locaal inkopen kunnen doen. Meer waar voor je euro en goed voor de locale economie.

Maar zo gaat het volgens mij niet. Volgens mij kopen ze hier goederen en vliegen ze die daarheen. Wat natuurlijk veel duurder is. En patronizing.

Bovendien begrijp ik dat in het terrein de VN de bulk van de hulp geeft. Voorraden running low, maar gebrek aan helicopters grootste probleem. Krijg je ook niet snel daar. India had ze aangeboden, met piloten, maar Pakistan wil ze alleen zonder piloten, bang voor spionage-activiteiten. Tsja. Wat moet je daar nou van zeggen?

Kan me nog herinneren dat Air France bakken standaard met spionage-camera's waren uitgerust voor vluchten op Moskou, of verzin ik dat?