PDA

Bekijk Volledige Versie : Steeds meer bewijzen dat AIVD de hofstadgroep infiltreerde en aanzette tot geweld.



Zwarte Schaap
28-10-05, 20:04
Lid terreurgroep bleef ongemoeid

Door onze redacteuren Jaco Alberts en Steven Derix

ROTTERDAM, 28 OKT. Justitie heeft bij de opsporing van moslimterroristen in Nederland een man ongemoeid gelaten die in bijna alle zaken een belangrijke rol heeft gespeeld. Deze man leverde volgens ingewijden onder meer de handgranaat die bij de belegering van een pand in het Haagse Laakkwartier vier agenten verwondde.

Dat blijkt uit onderzoek van deze krant. Op internet verspreidde de 28-jarige Marokkaanse Nederlander onder de naam 'de Andalusiër' extremistische politiek-religieuze teksten. Opmerkelijk is dat de AIVD nooit informatie over hem heeft verstrekt. In vrijwel alle terrorisme-zaken was het juist de AIVD die justitie tipte over mogelijke verdachten.

Mogelijk was de Andalusiër informant of infiltrant van de AIVD. Een bron van deze krant zegt dat de man in 2001 contact heeft gehad met de inlichtingendienst. Diverse betrokkenen zeggen dat de Andalusiër een ,,sturende rol'' speelde in de Hofstadgroep. Zo zou hij geweld tegen 'ongelovigen' hebben gepropageerd. Het is de AIVD wettelijk toegestaan te werken met infiltranten. Deze undercover-agenten mogen, onder voorwaarden, ook strafbare feiten begaan.

De Andalusiër was volgens goed geïnformeerde bronnen ook betrokken bij de gewapende overval op een Edah-supermarkt in Rotterdam die in juni 2004 leidde tot de aanhouding van Samir A. Eerder blijkt de man een rol te hebben gespeeld in de grote 'jihad-zaak' van 2003. Daarin werden radicale moslims verdacht van het rekruteren van strijders voor de jihad. De Andalusiër duikt ook op in de zaak tegen de Fransman Jerôme C., die vorig jaar in hoger beroep werd veroordeeld tot zes jaar cel wegens steun aan terroristen. Het openbaar ministerie noch de AIVD willen commentaar geven.

Het onderzoek naar 'de Andalusiër', wiens identiteit bekend is bij deze krant, verschijnt morgen in het Zaterdags Bijvoegsel.

Bron: NRC-Handelsblad 28/10/05

Zwarte Schaap
28-10-05, 20:17
AIVD-informant leverde handgranaat Laakkwartier

HILVERSUM (ANP) – De handgranaat die vorig jaar november twee leden van een arrestatieteam ernstig verwondde in het Haagse Laakkwartier, is volgens vermeende leden van de Hofstadgroep geleverd door een informant van de AIVD.

Dit meldt het televisieprogramma Netwerk op basis van onderzoek van de redactie van KRO’s Reporter.

Een van de vermeende terroristen die bij dit incident betrokken waren, Jason W., heeft tegen de KRO verklaard dat deze informant veelvuldig bij hem en zijn kompaan Ismael A. over de vloer kwam. De informant zou hen de granaten in september vorig jaar hebben geleverd.

Ook NRC Handelsblad meldde vrijdag op basis van anonieme bronnen dat deze informant de handgranaat heeft geleverd aan A. en W. De AIVD reageert niet op dit bericht.

De informant, B. genoemd, is volgens de KRO een 28-jarige Rotterdammer van Marokkaanse afkomst. Hij zou in diverse terreuronderzoeken in beeld zijn geweest, maar de man is nooit als verdachte aangemerkt.

Terreurverdachte Samir A. die twee weken geleden opnieuw werd aangehouden op verdenking van het voorbereiden van aanslagen, heeft ook met de redactie van Reporter gesproken. In die gesprekken gaf A. eveneens aan dat B. „naar zijn stellige overtuiging" voor de AIVD werkt en hem in 2004 heeft verraden.

Samir A. werd in juni van dat jaar gearresteerd voor het voorbereiden van terroristische aanslagen en medeplichtigheid bij de overval op een Rotterdamse supermarkt in april vorig jaar. De informant zou een van de twee daders van deze overval zijn geweest. Hij is volgens A. degene die is ontkomen. Samir A. werkte in deze supermarkt als vakkenvuller en zou het magazijn van binnenuit hebben geopend om de daders binnen te laten.

De rechtbank in Rotterdam sprak hem vrij voor het voorbereiden van aanslagen, wegens gebrek aan bewijs. Maandag dient het hoger beroep in deze zaak. Het gerechtshof in Den Haag behandelt de zaak uit veiligheidsoverwegingen in de extra beveiligde rechtszaal in Amsterdam Osdorp.

Bron: Reformatorisch Dagblad 28/10/05

freya
28-10-05, 20:29
Het was vandaag ook in netwerk. Heb het ook nog niet gezien, kijk het morgen wel op internet.

Verdachten Hofstad beweren: AIVD-informant leverde handgranaat Laakkwartier

Uitzenddatum: Vrij. 28 oktober 2005, 20.30u


De handgranaat die vorig jaar in het Laakkwartier twee leden van een arrestatieteam zeer ernstig verwondde, is geleverd door een zekere B., een man die voor de AIVD werkte. Dat beweren Ismael A. en Jason W., de twee Hofstadverdachten die op 10 november 2004 na een urenlange belegering in Den Haag werden aangehouden.

Roofoverval
Volgens terreurverdachte Samir A. was de man eveneens betrokken bij een roofoverval op een Rotterdamse supermarkt. Dit meldt Netwerk vanavond op basis van onderzoek door de redactie van KRO´s Reporter.

Laakkwartier
B. kwam veelvuldig over de vloer bij de twee Hofstadverdachten in het Laakkwartier en zou hen de granaten in september vorig jaar hebben geleverd, zo heeft Jason W. tegenover de KRO verklaard. R. Maanicus, zijn raadsman bevestigt deze lezing. Hoewel het pand waarin de terreurverdachten zich bevonden vanaf begin september door de AIVD werd afgeluisterd, heeft de dienst tot nu toe volgehouden niet op de hoogte te zijn geweest van het feit dat er wapens aanwezig waren.

Nooit als verdachte aangemerkt
De vermeende AIVD-informant is een 28-jarige Rotterdammer van Marokkaanse afkomst. B., zo blijkt uit de uitzending van Netwerk, speelde in diverse terreurzaken een nadrukkelijke rol maar is nooit als verdachte aangemerkt. Zo stond hij in de zomer van 2002 in nauw contact met de twee hoofdverdachten in een onderzoek naar ronselpraktijken door moslimextremisten en verkeerde in hun gezelschap op de avond van hun arrestatie. In deze zaak werden in totaal twaalf verdachten aangehouden en hoewel sommigen zijn naam nadrukkelijk noemen, werd B. niet als verdachte aangemerkt en ook niet als getuige gehoord.

Reeks gesprekken
De redactie van Reporter voerde in de voorbije maanden, tot aan zijn arrestatie, twee weken geleden, een reeks van gesprekken met terreurverdachte Samir A. Tijdens die gesprekken verklaarde Samir A. dat B. naar zijn stellige overtuiging voor de AIVD werkt en hem in 2004 verraden heeft.

Vakkenvuller
Samir A. werd in juni vorig jaar aangehouden op verdenking van het voorbereiden van terroristische aanslagen en medeplichtigheid bij de overval op een Rotterdamse supermarkt in april vorig jaar. Van de twee daders werd er één gearresteerd. De tweede wist, ondanks de inzet van een politiehond, te ontkomen. Samir A. die in de supermarkt werkzaam was als vakkenvuller, zou de deur van het magazijn van binnenuit hebben geopend om de daders binnen te laten. Aanstaande maandag staat hij voor deze kwestie in hoger beroep voor de rechter. Samir A. ontkent in de uitzending van Netwerk iedere betrokkenheid bij de overval. Maar hij zegt inmiddels wel te zeker te weten dat B., de vermeende AIVD-informant, de tweede overvaller was.

Littekens
“De man die wist te is ontsnappen was B. Dat heeft ie me zelf verteld. Hij vertelde me dat ie door een politiehond was gebeten, maar toch had weten te ontkomen. Hij heeft me littekens van die beet laten zien. Die zaten in zijn rechterbovenarm.”

Rechterbovenarm
Uit de uitzending van Netwerk blijkt de bewering van Samir A. overeen te komen met ooggetuigenverslagen uit het strafdossier. De dader is inderdaad in zijn rechterbovenarm gebeten door een politiehond.

Verraden
Samir A., die een paar maanden na de overval werd gearresteerd op verdenking van medeplichtigheid, zegt zeker te weten dat de AIVD-informant hem verraden heeft. Bij de inval in zijn huis waren leden van de Unit Terrorismebestrijding aanwezig en werden plattegronden aangetroffen van onder meer Schiphol en de Tweede Kamer. Het leidde tot een nationaal terreuralarm. Samir A. zegt daarover:

“Er waren maar twee mensen op de hoogte dat ik die plattegronden in huis had. Eén persoon die ik blind vertrouw én B. Hij moet het aan de AIVD hebben verteld.”

http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=197554

freya
28-10-05, 20:33
Ik denk BTW niet dat de AIVD de hofstadgroep heeft opgericht, zoals in de topictitel staat.

Maar geinfiltreerd is er wel zeker (logisch ook, dat verwacht je van een inlichtingen dienst) en mss ook wel uitgelokt en dat zou minder fraai zijn.

barfly
28-10-05, 20:41
De belangrijkste vraag is denk ik, is deze informant in dienst van de AIVD of is ie freelance en doet ie informatie van de hand aan de AIVD.

Als ie namelijk freelance is dan gaat de AIVD vrijuit, in de zin van: "Leverde slechts informatie"
En anders: Is "in dienst" Dan lijkt me dat er in Nederland een Bananen-republiekachtige tendens is te bespeuren...

Ik heb geen probleem met inlichtingendiensten maar als ze de boel eerder erger dan beter maken is het tijd voor verandering.

Dat is kort mijn idee van Netwerk...

GiovanniHN
28-10-05, 20:58
Ik raad iedereen aan mijn log te bezoeken
terrorisme.web-log.nl (http://terrorisme.web-log.nl)

Niet alleen omdat ik bezoekers wil ;) maar vooral omdat ik dit een geweldig verhaal vind en het zo goed mogelijk probeer bij te houden.

De uitzending van Netwerk heeft ook tot een heel ander inzicht geleid. Waar ik over geschreven heb in de update 'Vraagtekens' http://terrorisme.web-log.nl/log/3953200

waterfiets
28-10-05, 21:09
Geplaatst door barfly
Ik heb geen probleem met inlichtingendiensten maar als ze de boel eerder erger dan beter maken is het tijd voor verandering.

Dat is kort mijn idee van Netwerk...

Ja het is echter zeer de vraag of dat gebeurd is. Dat verhaal over die handgranaat is n.l. wel afkomstig van mensen die zich nu realiseren dat iemand waarmee ze als een vriend omgingen ze in wezen aan het observeren was en ook trachtte uitspraken aan ze te ontlokken die de AIVD dan weer kon vastleggen op audio. Ze hebben alle reden wraakzuchtige gevoelens te koesteren jegens deze B. . Als B. voor de AIVD werktte als informant en die handgranaat daar heeft geleverd dan is wel sprake van onwettelijk handelen van de AIVD en gaat het OM de AIVD vervolgen. Maar daar moeten dan wel bewijzen voor zijn.

Dat van die supermarktoverval is misschien een mogelijkheid geweest om nog aan geloofwaardigheid te winnen bij de groep. Wellicht heeft men dat laten prevaleren boven de wet. Dat mag in uitzonderlijke gevallen. Daar de politie buiten stond toen ze uit de overvallen winkel kwamen kan er sprake zijn van een soort deal tussen politie en AIVD zonder dat de AIVD details verstrekt heeft. Maar wellicht gevraagd heeft eentje te laten ontsnappen.

Wizdom
28-10-05, 21:12
Ik heb altijd al gedacht dat de AIVD het brein achter 'De Hofstad' groep is geweest die met rare infiltranten jonge jochies probeert op te hitsen om carriere te maken...

Dolle Fatima
28-10-05, 21:17
Als dat waar is, is dat toch gewoon uitlokking. niet zo slim, daar gaat je zaak dan.
Beetje knullig eigenlijk, en daarmee dus typerend voor de nederlandse justistie/inlichtingendienst

beetje vishy allemaal

barfly
28-10-05, 21:25
Geplaatst door waterfiets
Ja het is echter zeer de vraag of dat gebeurd is. Dat verhaal over die handgranaat is n.l. wel afkomstig van mensen die zich nu realiseren dat iemand waarmee ze als een vriend omgingen ze in wezen aan het observeren was en ook trachtte uitspraken aan ze te ontlokken die de AIVD dan weer kon vastleggen op audio. Ze hebben alle reden wraakzuchtige gevoelens te koesteren jegens deze B. . Als B. voor de AIVD werktte als informant en die handgranaat daar heeft geleverd dan is wel sprake van onwettelijk handelen van de AIVD en gaat het OM de AIVD vervolgen. Maar daar moeten dan wel bewijzen voor zijn.

Dat van die supermarktoverval is misschien een mogelijkheid geweest om nog aan geloofwaardigheid te winnen bij de groep. Wellicht heeft men dat laten prevaleren boven de wet. Dat mag in uitzonderlijke gevallen. Daar de politie buiten stond toen ze uit de overvallen winkel kwamen kan er sprake zijn van een soort deal tussen politie en AIVD zonder dat de AIVD details verstrekt heeft. Maar wellicht gevraagd heeft eentje te laten ontsnappen.

Het lijkt er echter wel veel op dat die mensen hun verhalen aardig hebben weten gelijk te trekken.

Uiteraard ben ik ook niet onder de indruk van de getuigenis van mensen die het buskruit niet weten na te maken.

Ik vind wel dat de AIVD wel erg makkelijk wederom te kakken staat.

GiovanniHN
28-10-05, 21:26
Het lijkt er meer op dat B. een politie-infiltrant was.

barfly
28-10-05, 21:27
Geplaatst door Wizdom
Ik heb altijd al gedacht dat de AIVD het brein achter 'De Hofstad' groep is geweest die met rare infiltranten jonge jochies probeert op te hitsen om carriere te maken...

Beste Wizdom, dat is allemaal niet bewezen en verder is alles natuurlijk door Allah bedacht.

Wizdom
28-10-05, 21:30
Geplaatst door barfly
Beste Wizdom, dat is allemaal niet bewezen en verder is alles natuurlijk door Allah bedacht.

Als je niks beter te vertellen hebt kun je maar beter zwijgen...

waterfiets
28-10-05, 21:31
Geplaatst door barfly
Ik vind wel dat de AIVD wel erg makkelijk wederom te kakken staat.

Tja maar heeft dat ook niet met onze wetgeving te maken waarin door de AIVD verkregen bewijsmateriaal niet ingebracht mag worden in processen tegen terreur verdachten? Of is die wet ondertussen aangepast? Ik neem aan dat ze toch wel leuke taps hebben kunnen vastleggen in die woning maar wat kan daar nu mee in een proces?

waterfiets
28-10-05, 21:33
Geplaatst door GiovanniHN
Het lijkt er meer op dat B. een politie-infiltrant was.

Infiltreert de politie dan in mogelijke terreurnetwerken? Behoort dat tot hun taken ?

freya
28-10-05, 21:35
Wat nou als, ik zeg dus nadrukkelijk als!, zou blijken dat die hofstadkleuters zijn uitgelokt en van wapens voorzien door de AIVD.

Wat voor griezelige geheime politieke agenda zou daar dan achter zitten? Als ik daar aan denk, wordt ik wel heel moedeloos, dan zou dit land er nog veel slechter voorstaan dan ik nu al denk :verward:

barfly
28-10-05, 21:38
Geplaatst door waterfiets
Tja maar heeft dat ook niet met onze wetgeving te maken waarin door de AIVD verkregen bewijsmateriaal niet ingebracht mag worden in processen tegen terreur verdachten? Of is die wet ondertussen aangepast? Ik neem aan dat ze toch wel leuke taps hebben kunnen vastleggen in die woning maar wat kan daar nu mee in een proces?

De pest is uiteraard dat een inlichtingendienst meestal op de rand van de wet moet opereren. Ik weet eigenlijk niet of die wet is aangepast. Die Taps (half jaar) zijn spontaan gewist btw :p

barfly
28-10-05, 21:39
Geplaatst door freya
Wat nou als, ik zeg dus nadrukkelijk als!, zou blijken dat die hofstadkleuters zijn uitgelokt en van wapens voorzien door de AIVD.

Wat voor griezelige geheime politieke agenda zou daar dan achter zitten? Als ik daar aan denk, wordt ik wel heel moedeloos, dan zou dit land er nog veel slechter voorstaan dan ik nu al denk :verward:

Als dat zo zou zijn dan is men vergeten om vervelende zaken in de doofpot te stoppen en anders verwacht ik een revolutie :D

waterfiets
28-10-05, 21:42
Geplaatst door barfly
Die Taps (half jaar) zijn spontaan gewist btw :p

Ja en dat precies in de periode dat B. daar veel over de vloer kwam. Nou ik denk dat er echt wel een kopie ligt bij de AIVD. Of een transcript.

barfly
28-10-05, 21:49
Geplaatst door waterfiets
Ja en dat precies in de periode dat B. daar veel over de vloer kwam. Nou ik denk dat er echt wel een kopie ligt bij de AIVD. Of een transcript. Och bij defensie enzo wissen ze wel vaker per ongeluk allerhand opnames.

waterfiets
28-10-05, 21:50
Geplaatst door freya
Wat nou als, ik zeg dus nadrukkelijk als!, zou blijken dat die hofstadkleuters zijn uitgelokt en van wapens voorzien door de AIVD.

Wat voor griezelige geheime politieke agenda zou daar dan achter zitten? Als ik daar aan denk, wordt ik wel heel moedeloos, dan zou dit land er nog veel slechter voorstaan dan ik nu al denk :verward:

Dat hou ik alleen voor mogelijk als men zeker wist dat deze mensen zeer gevaarlijke plannen aan het smeden waren en men een stok nodig had om ze aan te pakken. Als dat gebeurd is door bijvoorbeeld die granaat te leveren dan gaat dat echt te ver. Maar ik hou het niet voor onmogelijk. Het kan ook nog zo zijn dat die B. wat dingen gedaan heeft op eigen initiatief. Of dubbel spel gespeeld heeft! Het idee dat partijen in dit soort situaties altijd duidelijk bij de ene of de andere partij horen is waarschijnlijk in de praktijk waarschijnlijk niet zo helder. Ook niet altijd voor henzelf.

freya
28-10-05, 22:00
Geplaatst door waterfiets
Het kan ook nog zo zijn dat die B. wat dingen gedaan heeft op eigen initiatief. Of dubbel spel gespeeld heeft! Het idee dat partijen in dit soort situaties altijd duidelijk bij de ene of de andere partij horen is waarschijnlijk in de praktijk waarschijnlijk niet zo helder. Ook niet altijd voor henzelf.

Het zal dus wel nooit keihard bewezen kunnen worden.
Dus of het nou wel of niet zo blijkt te zijn, ruimte voor twijfel blijft er altijd :cheefbek:

:verward:

GiovanniHN
28-10-05, 22:45
Geplaatst door waterfiets
Infiltreert de politie dan in mogelijke terreurnetwerken? Behoort dat tot hun taken ?


Terroristen zijn criminelen, dus dat behoort inderdaad tot de taken van de politie. Vooral omdat de AIVD niet bekend maakt waar ze mee bezig zijn, dus de politie kan niet achteruit gaan zitten en verwachten dat de AIVD het wel regelt.

De reden dat AIVD-informatie niet in een strafproces gebruikt mag worden komt omdat het niet te checken is. Bronnen worden geheim gehouden en een geheime bron kan niet gebruikt worden als bewijs.

Taps daarentegen worden wel weer gebruikt in de rechtzaak tegen Jason W. en Ismail A. Alleen is er twijfel over de vertaling van wat er gezegd is.


Morgen schrijf ik een stuk over de hele zaak, nadat ik het NRC heb gelezen. Dan zal ik het hier ook plaatsen.

Zwarte Schaap
28-10-05, 22:47
Geplaatst door freya
Ik denk BTW niet dat de AIVD de hofstadgroep heeft opgericht, zoals in de topictitel staat.

Maar geinfiltreerd is er wel zeker (logisch ook, dat verwacht je van een inlichtingen dienst) en mss ook wel uitgelokt en dat zou minder fraai zijn.


...''Op internet verspreidde de 28-jarige Marokkaanse Nederlander onder de naam 'de Andalusiër' extremistische politiek-religieuze teksten . Opmerkelijk is dat de AIVD nooit informatie over hem heeft verstrekt . In vrijwel alle terrorisme-zaken was het juist de AIVD die justitie tipte over mogelijke verdachten.''...

Een van de beste methodes om te infiltreren is zelf die groepen oprichten. De BVD heeft dat al eerder gedaan. Denk ook aan het zeer grote internationale GLADIO project, waar ze aanslagen pleegden als dat ze communisten waren om links te dwarsbomen, strengere wetgevingen na te streven en om hun noodzakelijkheid te legitimeren

De koude oorlog en de strijd tegen het communisme heeft veel vrijheden voor links opgeleverd. Men maakt nu korte metten met al die linkse vrijheden.

De verworvenheden en vrijheden kan men het beste inperken door een noodzakelijkheid aan te tonen, waarvoor het zogenaamde Islamitische terrorisme wordt gebruikt. Ik geloof dat democratie steeds meer aan het verdwijnen is in Europa en dat bedrijven een grotere deel hebben verworven van de democratie. Als het volk maar zich blind blijft staren op de moslims kunnen ondertussen allerlei handige maatregelen genomen worden die niet in het belang zijn van het volk en die moeilijk zijn terug te draaien.


In 1990 werd in Europa en Nederland bekend dat er vanaf 1953 een ultra-rechtse militaire organisatie Gladio bestond. Gladio was in 1953 door de Europese NAVO-landen met behulp van de CIA opgericht. Gladio moest, in het geval dat Europa door de Russen bezet zou worden, sabotage-acties uitvoeren en informatie doorspelen naar de regering in ballingschap. Gladio was bij uitstek een anti-communistische organisatie. Gladio richtte zich ook op de binnenlandse 'vijand'. In Italië heeft ze aanslagen gepleegd tegen linkse mensen. Ook zat Gladio achter de bomaanslag op een station in Bologna waarvoor anarchisten veroordeeld werden. Op deze manier probeerde Gladio een sfeer te creëren waarin linkse mensen door de staat harder aangepakt zouden worden. Achter de Bende van Nijvel in België, die ook aanslagen pleegde, zat de Belgische Gladio. Van bepaalde Gladio-organisaties in Europa is bekend dat zij een zwarte lijst hadden. Hierop stonden linkse mensen die in het geval van een oorlog met de communisten gearresteerd of geëxecuteerd moesten worden. In Nederland bestonden deze dodenlijsten ook. In Dordrecht zouden bij een Russichse invasie 130 linkse Dordrechtenaren gearresteerd of geëxecuteerd moeten worden door de Nederlandse Gladio.

De Nederlandse tak van de Gladio heette "Operatie en Inlichtingen" (O&I). O&I werd door de Nederlandse staat gefinancierd. De staf bestond uit 80 mensen. O&I had verder de beschikking over honderden fascistische (oud-) militairen die in geval van nood ingezet konden worden. Over heel Nederland waren er ook geheime wapenopslagplaatsen, waarvan O&I gebruik kon maken. Nadat de Gladio-beerput open was getrokken, is O&I na hevig gedraaikont van de staat toch ontmanteld. De kans dat er op dit moment een soortgelijke organisatie in Nederland actief is of dat O&I onder een andere noemer door is gegaan, lijkt ons echter reëel.

Bron: http://www.gebladerte.nl/00648p38.htm

Operation Gladio
from the book The CIAs Greatest Hits by Mark Zepezauer

The CIA was created by the National Security Act of 1947. The ink was barely dry on it before an army of spooks began marching through the law's major loophole: the CIA could "perform such other functions and duties...as the National Security Council may from time to time direct." This deliberately vague clause opened the door to a half-century of criminal activity in the name of "national security."

One of the first duties the NSC deemed necessary was the subversion of Italian democracy...in the name of democracy, of course. Italy seemed likely to elect a leftist government in the 1948 election. To make sure Italians voted instead for the candidates Washington favored-leftover brownshirt thugs from Mussolini's party and other Nazi collaborators-millions of dollars were spent on propaganda and payoffs. It was also intimated that food aid would be cut off if the election results were inconsistent with US desires.

The US got its way in 1948 without having to resort to violence but-as was discovered in 1990- the CIA had organized a secret paramilitary army in postwar Italy, with hidden stockpiles of weapons and explosives dotting the map. Called Operation Gladio (gladius is Latin for sword), the ostensible excuse for it was laughable-the threat of a Soviet invasion. But the real purpose wasn't so funny-Operation Gladio's 15,000 troops were trained to overthrow the Italian government should it stray from the straight and narrow.

Similar secret armies were formed in France, Belgium, the Netherlands and West Germany- often directed, quite naturally, by former SS officers. They didn't just wait around for the Russians to come marching in; they assembled huge arms caches (many of which remain unaccounted for), compiled blacklists of leftists and, in France, participated in plots to assassinate President DeGaulle.

Many members of Operation Gladio were also in a shadowy organization known as P-2; it too was financed by the CIA. P-2 had connections with the Vatican and the Mafia, and eventually with an international fascist umbrella organization called the World Anti-Communist League.
One of P-2's specialties was the art of provocation. Leftist organizations like the Red Brigades were infiltrated, financed and / or created, and the resulting acts of terrorism, like the assassination of Italy's premier in 1978 and the bombing of the railway station in Bologna in 1980, were blamed on the left. The goal of this "strategy of tension" was to convince Italian voters that the left was violent and dangerous-by helping make it so.

Bron: http://www.thirdworldtraveler.com/CIA%20Hits/Gladio_CIAHits.html

Of probeer deze link: http://www.copi.com/articles/guyatt/gladio.html


Als ervaren krantenlezer kan ik stellen dat je nooit met zekerheid iets weet, met de jaren komt er steeds meer relevante info vrij. Uit ervaring stel ik voorts dat nieuws uit verschillende lagen van feiten en waarheden bestaat.

Wat op het eerste gezicht de waarheid lijkt, blijkt achteraf 180 graden anders te liggen.

Zo vind ik het nog steeds vreemd dat de syrier, het zogenaamde hoofd van de hofstadgroep kon ontsnappen. dat hij gewoon zijn vrouw opzocht en belde zonder dat men zijn vrouw schaduwden terwijl de geheime dienst dat allemaal wist.

Ik zou het niet raar vinden dat men via andere arabische cia agenten hier in Nederland allerlei groepen worden opricht om de geheime diensten van resultaten te voorzien. Ik geloof dat sommigen in hun enthousiasme wel verder kunnen gaan zoals het laten plegen van aanslagen door (Marokkaanse) jongeren.

Daarbij denk ik ook aan het recente plan van de CIA om enkele guantanamo gevangenen van een Nederlandse paspoorten te voorzien.

Bron: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2137172#post2137172

GiovanniHN
28-10-05, 22:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
...''Op internet verspreidde de 28-jarige Marokkaanse Nederlander onder de naam 'de Andalusiër' extremistische politiek-religieuze teksten . Opmerkelijk is dat de AIVD nooit informatie over hem heeft verstrekt . In vrijwel alle terrorisme-zaken was het juist de AIVD die justitie tipte over mogelijke verdachten.''...


Alleen heeft de AIVD de politie niet getipt na de overval op de Edah. Dat was een initiatief van Justitie. Dus als B. informatie heeft verstrekt over plattegronden, dan kwam dit niet aan bij de AIVD, maar bij Justitie.

barneveld
28-10-05, 23:43
Geplaatst door GiovanniHN
Ik raad iedereen aan mijn log te bezoeken
terrorisme.web-log.nl (http://terrorisme.web-log.nl)

Niet alleen omdat ik bezoekers wil ;) maar vooral omdat ik dit een geweldig verhaal vind en het zo goed mogelijk probeer bij te houden.

De uitzending van Netwerk heeft ook tot een heel ander inzicht geleid. Waar ik over geschreven heb in de update 'Vraagtekens' http://terrorisme.web-log.nl/log/3953200


Netwerk is zo rechts dat ze de meest rechts partij te links vinden

Zwarte Schaap
29-10-05, 00:38
Mijn oorspronkelijke titel luidt:

Steeds meer bewijzen dat AIVD hofstadgroep opgericht heeft en aanzette tot geweld.

Ik snap niet dat mijn titel verandert is. Heerst er censuur? Mag ik mijn mening niet ventileren dat ik denk dat de AIVD de hofstadgroep opgericht heeft? What the fok is er aan de hand?

Mogen de Marokkanen en autochtonen niet verder denken dan hun neus lang is?

Anywayz er bestond geen hofstadgroep dat heeft meneer mijns inziens de AIVD spion opgericht om de AIVD en de Nederlandse politiek van resulaten te voorzien. De hofstadgroep is een benaming die men aan een stel tieners heeft gegeven en mischien o0ok bijelkaar gebracht ook die waarschijnlijk de richting van tereur en geweld zijn gelokt door een overijverige AIVD spion. Het valt op dat de oudsten, deze spion en de syrier, die ook lange tijd ongemoeid is gelaten, een actieve rol hebben gespeeld in de creatie van de hofstadgroep. Daarom ik denk ik dat de AIVD verantwoordelijk is voor deze terroristische shit.

Denk daarbij ook aan de 2 onschuldige Marokkaanse gevangen in Guantanamo die min of meer gedwongen werden om te werken voor de CIA in Nederland en hier activiteiten te ontplooien. Er zijn hun ook Nederlandse identiteitspapieren beloofd. Zij hebben ondanks de bedreigingen om ze aan Marokko uit te leveren geweigerd voor de CIA te werken.

Tamza_Tirelli
29-10-05, 05:16
Geplaatst door GiovanniHN
Ik raad iedereen aan mijn log te bezoeken
terrorisme.web-log.nl (http://terrorisme.web-log.nl)

Niet alleen omdat ik bezoekers wil ;) maar vooral omdat ik dit een geweldig verhaal vind en het zo goed mogelijk probeer bij te houden.

De uitzending van Netwerk heeft ook tot een heel ander inzicht geleid. Waar ik over geschreven heb in de update 'Vraagtekens' http://terrorisme.web-log.nl/log/3953200

Ik moest aan jou denken toen ik die reportage zag op Netwerk.

En je web-log ziet er interessant uit. :duim: Effe doorspitten tot de zon opkomt.

waterfiets
29-10-05, 09:40
Geplaatst door GiovanniHN

Morgen schrijf ik een stuk over de hele zaak, nadat ik het NRC heb gelezen. Dan zal ik het hier ook plaatsen.

OK ben benieuwd.

echnaton
29-10-05, 09:49
Geplaatst door GiovanniHN
Terroristen zijn criminelen, dus dat behoort inderdaad tot de taken van de politie. Vooral omdat de AIVD niet bekend maakt waar ze mee bezig zijn, dus de politie kan niet achteruit gaan zitten en verwachten dat de AIVD het wel regelt.

De reden dat AIVD-informatie niet in een strafproces gebruikt mag worden komt omdat het niet te checken is. Bronnen worden geheim gehouden en een geheime bron kan niet gebruikt worden als bewijs.

Taps daarentegen worden wel weer gebruikt in de rechtzaak tegen Jason W. en Ismail A. Alleen is er twijfel over de vertaling van wat er gezegd is.


Morgen schrijf ik een stuk over de hele zaak, nadat ik het NRC heb gelezen. Dan zal ik het hier ook plaatsen.

Kunnen we dan niet beter de NRC lezen?

waterfiets
29-10-05, 09:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Anywayz er bestond geen hofstadgroep dat heeft meneer mijns inziens de AIVD spion opgericht om de AIVD en de Nederlandse politiek van resulaten te voorzien.

Dat is een marginale discussie omdat het OM vooral over een organisatie spreekt om de strafmaat te kunnen verhogen. Dat zie je nu ook bij de Hells Angels. Zijn dat wat criminelen die toevallig in een clubhuis bij elkaar komen of is het een criminele organisatie ? Het OM zal altijd proberen dat laatste te bewijzen omdat voor criminele organisaties andere zwaardere regelingen / straffen gelden en men het op deze wijze dus effectiever kan bestrijden. Advocaten die de verdediging doen zullen daarom altijd proberen aan te tonen dat het gaat om een groepje dat bij elkaar komt waarbij sommigen wellicht wat op de kerfstok hebben maar ze zullen het nadrukkelijk als individuen presenteren die een gemeenschappelijke interesse hebben (bijvoorbeeld motoren of de koran) en daarom samenkomen maar verder geen enkele gemeenschappelijk criminele of terroristische intentie hebben. Dat zijn strategieën die ontstaan vanuit de juridische mogelijkheden die de verschillende partijen hebben.

mark61
29-10-05, 10:00
Geplaatst door echnaton
Kunnen we dan niet beter de NRC lezen?

:hihi:

freya
29-10-05, 11:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Een van de beste methodes om te infiltreren is zelf die groepen oprichten. De BVD heeft dat al eerder gedaan.

Ja idd. Was het niet de maoistische communistische partij die vrijwel volledig door de BVD werd gerund en gefinancierd?

Die GLADIO info is nieuw voor mij. Daar ga ik eens meer over lezen.

Gebladerte is btw niet mijn favoriete infobron, ze draven regelmatig vreselijk door daar en zijn meer bezig met het bewijzen van wat ze willen bewijzen ipv met objectieve onderzoeksjournalistiek.
(wat niet wegneemt dat ze regelmatig heel interessante info geven, tis alleen hun eindconclussie waar ik soms/vaak moeite mee heb)

Zwarte Schaap
29-10-05, 11:58
Politie arresteert verdachte van terreuracties alsnog

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 29 OKT. De Nationale Recherche heeft gistermiddag in Rotterdam de 28-jarige B. aangehouden, die verdacht wordt van betrokkenheid bij terroristische activiteiten van de Hofstadgroep. De arrestatie vond plaats kort nadat deze krant had bericht dat B. een rol speelde in vrijwel alle door de politie onderzochte zaken waarbij moslimterroristen in Nederland betrokken zouden zijn, maar dat hij door justitie steeds ongemoeid was gelaten.

Zo zou hij de handgranaat hebben geleverd die bij de belegering van een pand in het Haagse Laakkwartier in november vorig jaar vier agenten verwondde. In dat pand hielden twee leden van de Hofstadgroep zich schuil.

In een onderzoek van deze krant wordt vandaag de vraag opgeworpen of de man een informant of infiltrant is van de AIVD. Deze inlichtingendienst heeft ondanks zijn soms aanzienlijke rol voor zover na te gaan nooit informatie over hem aan justitie gegeven.

De man blijkt ook betrokken te zijn geweest bij een gewapende overval op een Edah-supermarkt in Rotterdam in april vorig jaar. Justitie zegt daar nu ook onderzoek naar te gaan doen. Verder blijkt de man een rol te hebben gespeeld in de grote 'jihad-zaak' uit 2003. Daarin werden radicale moslims verdacht van het rekruteren van strijders voor de jihad.

B., een Nederlander van Marokkaanse afkomst, noemt zichzelf op internet 'de Andalusiër' en verspreidde daarop extremistische jihad-lectuur.

Justitie zei gisteren na de arrestatie geen aanwijzingen te hebben dat B. een informant is van de inlichtingendienst. Justitie meldt dat de actie is gestart mede naar aanleiding van vragen van journalisten. De AIVD onthoudt zich van een reactie.

B. is een bekende figuur in fundamentalistische kringen in Rotterdam-Noord. Hij wordt omschreven als een ,,echte jihadi''.

De Rotterdamse rechtbank heeft gisteren twee van de zeven terreurverdachten vrijgelaten die twee weken geleden werden opgepakt wegens een 'acute dreiging' van aanslagen op politici en het gebouw van de AIVD. Volgens de rechtbank was er onvoldoende reden de twee langer vast te houden.


Bron: NRC-Handelsblad 29/10/05

Zwarte Schaap
29-10-05, 12:18
Geplaatst door freya
Ja idd. Was het niet de maoistische communistische partij die vrijwel volledig door de BVD werd gerund en gefinancierd?

Die GLADIO info is nieuw voor mij. Daar ga ik eens meer over lezen.

Gebladerte is btw niet mijn favoriete infobron, ze draven regelmatig vreselijk door daar en zijn meer bezig met het bewijzen van wat ze willen bewijzen ipv met objectieve onderzoeksjournalistiek.
(wat niet wegneemt dat ze regelmatig heel interessante info geven, tis alleen hun eindconclussie waar ik soms/vaak moeite mee heb)


Navo en CIA betrokkenheid bij oprichting/steun aan terrorisme nooit echt onderzocht.

NATO’s secret armies linked to terrorism?

by Daniele Ganser

ISN Security Watch, 15 December 2004

www.globalresearch.ca 17 December 2004

--------------------------------------------------------------------------------

At a time when experts are debating whether NATO is suited to deal with the global “war on terror”, new research suggests that the alliance’s own secret history has links to terrorism.

ISN Editor’s Note:

This report written by Daniele Ganser is based on excerpts from his newly released book, “NATO’s Secret Armies. Operation Gladio and Terrorism in Western Europe”, released this week by Frank Cass in London.

The book describes NATO’s clandestine operations during the Cold War. The research was prompted by a story that made world headlines in 1990 but quickly disappeared, ensuring that even today, NATO’s secret armies remain just that - secret.

Until now, a full investigation of NATO’s secret armies had not been carried out - a task that Ganser has taken on single-handedly and quite successfully.


--------------------------------------------------------------------------------

In Italy, on 3 August 1990, then-prime minister Giulio Andreotti confirmed the existence of a secret army code-named “Gladio” - the Latin word for “sword” - within the state. His testimony before the Senate subcommittee investigating terrorism in Italy sent shockwaves through the Italian parliament and the public, as speculation arose that the secret army had possibly manipulated Italian politics through acts of terrorism.

Andreotti revealed that the secret Gladio army had been hidden within the Defense Ministry as a subsection of the military secret service, SISMI. General Vito Miceli, a former director of the Italian military secret service, could hardly believe that Andreotti had lifted the secret, and protested:

"I have gone to prison because I did not want to reveal the existence of this super secret organization. And now Andreotti comes along and tells it to parliament!" According to a document compiled by the Italian military secret service in 1959, the secret armies had a two-fold strategic purpose: firstly, to operate as a so-called “stay-behind” group in the case of a Soviet invasion and to carry out a guerrilla war in occupied territories; secondly, to carry out domestic operations in case of “emergency situations”.

The military secret services’ perceptions of what constituted an “emergency” was well defined in Cold War Italy and focused on the increasing strength of the Italian Communist and the Socialist parties, both of which were tasked with weakening NATO “from within”. Felice Casson, an Italian judge who during his investigations into right-wing terrorism had first discovered the secret Gladio army and had forced Andreotti to take a stand, found that the secret army had linked up with right-wing terrorists in order to confront “emergency situations”. The terrorists, supplied by the secret army, carried out bomb attacks in public places, blamed them on the Italian left, and were thereafter protected from prosecution by the military secret service. "You had to attack civilians, the people, women, children, innocent people, unknown people far removed from any political game,” right-wing terrorist Vincezo Vinciguerra explained the so-called “strategy of tension” to Casson.

“The reason was quite simple. They were supposed to force these people, the Italian public, to turn to the state to ask for greater security. This is the political logic that lies behind all the massacres and the bombings which remain unpunished, because the state cannot convict itself or declare itself responsible for what happened."

No comment from NATO or the CIA

How strongly NATO and US intelligence backed and supported the use of terror in Italy in order to discredit the political left during the Cold War remains subject of ongoing research. General Gerardo Serravalle, who had commanded the Italian Gladio secret army from 1971 to 1974, confirmed that the secret army “could pass from a defensive, post-invasion logic, to one of attack, of civil war”.

The Italian Senate chose to be more explicit and concluded in its investigation in 2000: "Those massacres, those bombs, those military actions had been organized or promoted or supported by men inside Italian state institutions and, as has been discovered more recently, by men linked to the structures of United States intelligence." Ever since the discovery of the secret NATO armies in 1990, research into stay-behind armies has progressed only very slowly, due to very limited access to primary documents and the refusal of both NATO and the CIA to comment. On 5 November 1990, a NATO spokesman told an inquisitive press: "NATO has never contemplated guerrilla war or clandestine operations”.

The next day, NATO officials admitted that the previous day’s denial had been false, adding that the alliance would not comment on matters of military secrecy. On 7 November, NATO’s highest military official in Europe, Supreme Allied Commander Europe (SACEUR) US General John Galvin, together with NATO’s highest civilian official, Secretary-General Manfred Wörner, briefed NATO ambassadors behind closed doors. "Since this is a secret organization, I wouldn't expect too many questions to be answered,” reasoned a senior NATO diplomat, who wished to remain unnamed. “If there were any links to terrorist organizations, that sort of information would be buried very deep indeed.” Former CIA director William Colby confirmed in his memoirs that setting up the secret armies in Western Europe had been “a major program” for the CIA. The project started after World War II in total secrecy, and access to information was limited “to the smallest possible coterie of the most reliable people, in Washington, in NATO” and in the countries concerned. Yet when in Italy in 1990 former CIA director Admiral Stansfield Turner was questioned on television on Gladio, he strictly refused to answer any questions on the sensitive issue, and as the interviewer insisted with respect for the terror victims, Stansfield angrily ripped off his microphone and shouted: "I said, no questions about Gladio!", whereafter the interview was over.

Protest from the EU

If there had been a Soviet invasion, the secret anti-communist soldiers would have operated behind enemy lines, strengthening and setting up local resistance movements in enemy-held territory, evacuating shot down pilots, and sabotaging the supply lines and production centers of occupation forces. Upon discovery of the secret armies, the European Parliament responded with harsh criticism, suspecting it to have been involved in manipulation and terror operations. “This Europe will have no future,” Italian representative Falqui opened the debate, “if it is not founded on truth, on the full transparency of its institutions in regard to the dark plots against democracy that have turned upside down the history, even in recent times, of many European states.” Falqui insisted that “there will be no future, ladies and gentlemen, if we do not remove the idea of having lived in a kind of double state - one open and democratic, the other clandestine and reactionary. That is why we want to know what and how many "Gladio" networks there have been in recent years in the Member States of the European Community." The majority of EU parliamentarians followed Falqui, and in a special resolution on 22 November 1990 made it clear that the EU “protests vigorously at the assumption by certain US military personnel at SHAPE and in NATO of the right to encourage the establishment in Europe of a clandestine intelligence and operation network”, calling for a “a full investigation into the nature, structure, aims, and all other aspects of these clandestine organizations or any splinter groups, their use for illegal interference in the internal political affairs of the countries concerned, and the problem of terrorism in Europe”.

Secret armies across Western Europe

Only the parliaments in Italy, Switzerland, and Belgium had formed a special commission to investigate the national secret army, and after months or even years of research, presented a public report. Building on this data and secondary sources from numerous European countries, “NATO’s Secret Armies” confirms for the first time that the secret networks spread across Western Europe, with great details on networks in Germany, France, Spain, Portugal, Holland, Luxemburg, Belgium, Denmark, Norway, Italy, Greece, and Turkey, as well as the strategic planning of Britain and the US. The stay-behind armies were coordinated on an international level by the so-called Allied Clandestine Committee (ACC) and the Clandestine Planning Committee (CPC), linked to NATO’s Supreme Headquarters Allied Powers Europe (SHAPE). And they used cover names such as “Absalon” in Denmark, “P26” in Switzerland, “ROC” in Norway or “SDRA8” in Belgium. Interestingly, large differences existed from country to country. In some nations the secret armies became a source of terror, while in others they remained a prudent precaution.

In Turkey, the “Counter-Guerrilla” was involved in domestic terror and torture operations against the Kurds, while in Greece, the “LOK” took part in the 1967 military coup d’état to prevent a Socialist government. In Spain, the secret army was used to prop up the fascist dictatorship of Franco, and in Germany, right-wing terrorists used the explosives of the secret army in the 1980 terror attack in Munich. In other countries, including Denmark, Norway, and Luxemburg, the secret soldiers prepared for the eventual occupation of their home country and never engaged in domestic terror or manipulation. In the context of the ongoing so-called war on terror, the Gladio data promotes the sobering insight that governments in the West have sacrificed the life of innocent citizens and covered up acts of terrorism in order to manipulate the population.

Allegations that NATO, the Pentagon, MI6, the CIA, and European intelligence services were linked to terror, coups d’état, and torture in Europe are obviously of an extremely sensitive nature, and future research is needed in the field. In the absence of an official investigation by NATO or the EU, ongoing international research into terrorism is about to tackle this difficult task, the first step of which I hope to have promisingly taken with “NATO’s Secret Armies”.

Dr Daniele Ganser is a Senior Researcher at the Center for Security Studies at the ETH in Zurich. For more information on the topic, compare the research of the Center of Security Studies (CSS) at ETH Zurich

Bron: http://www.globalresearch.ca/articles/GAN412A.html

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?postid=1721818

Mill
29-10-05, 12:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
B. is een bekende figuur in fundamentalistische kringen in Rotterdam-Noord. Hij wordt omschreven als een ,,echte jihadi''.

Ik denk dat de AIVD helemaal geen infiltranten heeft (kunnen planten) binnen de groepen van hofstadachtige gastjes.

Ze helpen nu bewust de verhalen in de wereld dat B, die in fundi-kringen bekend staat als the real deal, een informant en/of infiltrant zou zijn. Zo zaai je verdeeldheid, onzekerheid en paranoia (als zelfs hardcore terrormoslim B niet valt te vertrouwen, wie van je broeders dan wel?), en gooi je zand in de jihadmotor.

MaRiaH
29-10-05, 12:42
in wezen zijn alle mogelijke scenario's mogelijk.

maw. het blijft giswerk.

maar het blijft opmerkelijk dat die B. als ware jihadstrijder steeds niet opgepakt wordt of vervolgd.. :rolleyes:

echnaton
29-10-05, 16:08
Geplaatst door MaRiaH
in wezen zijn alle mogelijke scenario's mogelijk.



Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn...

Zwarte Schaap
29-10-05, 16:39
Geplaatst door Mill
Ik denk dat de AIVD helemaal geen infiltranten heeft (kunnen planten) binnen de groepen van hofstadachtige gastjes.

Ze helpen nu bewust de verhalen in de wereld dat B, die in fundi-kringen bekend staat als the real deal, een informant en/of infiltrant zou zijn. Zo zaai je verdeeldheid, onzekerheid en paranoia (als zelfs hardcore terrormoslim B niet valt te vertrouwen, wie van je broeders dan wel?), en gooi je zand in de jihadmotor.

Zoals het ernaar uit ziet is de AIVD-spion de jihad motor. Zoals nu blijkt is hij vrijwel bij elke terorisme zaak betrokken. Dat doet mij concluderen dat hij een belangrijke rol speelde bij al die zaken. Ik vermoed een voortrekkersrol, aanjagersrol en uitlokrol.

Het is namelijk bizar en vreemd dat hij bij elke zaak betrokken is en nog nooit is verhoord. Is er dan 1 terrorismegroep of meerderen. Als er meerdere groepen zijn is het vreemd dat hij bij al die groepen betrokken is en nog geen ene keer daadwerkelijk vervolgd is. Ik denk dat hij de AIVD van resulaten voorzag. Die informatie gebruikte de aivd op het juiste moment wanneer het de politiek goed uitkwam om de rechten van de burgers in te perken.

In die zin is er maar 1 terrorisme motor en dat is de Nederlandse overheid. Die staat namelijk te springen om bewijzen dat er een echte terrorismedreiging is in Nederland. Nederland heeft dat hard nodig om het volk te sussen en af te leiden van al die bezuinigingsmaatregelen die al genomen zijn zoals de ziekenfonds en AOW etc..

Typisch VVD politiek, sociale voorzieningen wegbezuinigen maar het leger en politie versterken. En Ayaan Hirsi Ali mag olie op het vuur gooien om het effect te versterken.

Mill
29-10-05, 16:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
In die zin is er maar 1 terrorisme motor en dat is de Nederlandse overheid. Die staat namelijk te springen om bewijzen dat er een echte terrorismedreiging is in Nederland.

We zijn de fase van 'dreiging' toch al lang voorbij?

Van Gogh is aan s tukken geschoten en gesneden, een motoragent is in z'n been geschoten, handgranaten zijn ontploft tussen de benen van een arrestatieteam.

mark61
29-10-05, 16:53
Geplaatst door Mill
We zijn de fase van 'dreiging' toch al lang voorbij?

Van Gogh is aan s tukken geschoten en gesneden, een motoragent is in z'n been geschoten, handgranaten zijn ontploft tussen de benen van een arrestatieteam.

Tis ammel heftig, maar 'terrorisme' kan ik het toch niet noemen.

GiovanniHN
29-10-05, 17:42
Geplaatst door echnaton
Kunnen we dan niet beter de NRC lezen?


Je kan altijd beter het NRC lezen.

Maar voor mijzelf was het belangrijk om ook het artikel in de krant te lezen, omdat Netwerk gewoon echt een slecht programma is.

waterfiets
29-10-05, 18:34
Geplaatst door MaRiaH
maar het blijft opmerkelijk dat die B. als ware jihadstrijder steeds niet opgepakt wordt of vervolgd.. :rolleyes:

Als het een inflitrant is dan lijkt mij dat helemaal niet raar. Maar het zal wel een rol gaan spelen bij het proces tegen de Hofstadgroep want nu deze groep vermoed dat er sprake is van een infiltrant zullen ze dit gebruiken bij hun verdediging door de rol van die infiltrant breed uit te meten. Overigens wel dom van de AIVD om - precies wanneer over B. gesproken wordt - pieptonen in de taps te aan te brengen. Dan wijs je zelf je infiltrant aan lijkt mij !

GiovanniHN
29-10-05, 19:24
Hier is het stuk dat ik ook op mijn web-log (http://terrorisme.web-log.nl) heb geplaatst.


Wat is waar?

Een van de grootste problemen die journalisten hebben bij berichtgeving over veiligheidsdiensten is het gebrek aan informatie. Het is extreem moeilijk om iets los te peuteren bij een woordvoerder en het is heel erg lastig om iemand te vinden die wil lekken. Vooral in Nederland, dat maakt de zaak van de tolk Outman Ben A. ook zo opvallend. Het zou de eerste keer zijn dat er gelekt wordt door iemand vanuit de Nederlandse veiligheidsdienst. Misschien zijn Nederlandse medewerkers van een geheime dienst wel heel erg gezagsgetrouw en houden ze zich netjes aan de regels. Het kan ook komen door de kleinschaligheid van de AIVD (en vroeger de BVD en IDB). Als er iemand in een kleine organisatie naar buiten treedt is al snel duidelijk wie dit is. Hoe dan ook, vanuit de AIVD zullen we geen duidelijkheid krijgen over de mogelijke spion ‘De Andalusiër’ ook wel bekend als B.

Gelukkig is er wel informatie beschikbaar in openbare bronnen. Daar moeten we dus maar mee werken om de huidige situatie te begrijpen. Met de informatie van Netwerk, NRC en andere bronnen over veiligheidsdiensten (o.a. berichtgeving over operaties van buitenlandse diensten en wettelijke bevoegdheden van veiligheidsdiensten) zal ik enkele scenario’s opschrijven. Ik moet erbij zeggen dat dit mijn ideeën zijn, al klinkt het nog zo logisch of geloofwaardig (of juist niet), het is niet te checken of dit ook inderdaad gebeurd is. Maar ik hoop hiermee wel enige duidelijkheid te geven.

Scenario: De AIVD als dreiging (Het duistere scenario)

De berichtgeving van het NRC en Netwerk wijst naar een infiltrant of informant die werkt voor de AIVD. Het verschil tussen een informant en infiltrant is belangrijk. Bij dit scenario gaat het over een infiltrant, dus iemand die door de AIVD gestuurd wordt en opdrachten krijgt. Volgens de krant en het tv-programma speelde B. een belangrijke rol binnen verschillende terrorismezaken. Hij zou ook oproepen tot terreur, een gewelddadige ideologie volgen, jongeren ronselen en gevaarlijke teksten op internet gepubliceerd hebben. Volgens sommigen stond hij zelfs heel dicht bij de Syriër, de geestelijk leider van de Hofstadgroep. Maar het belangrijkste is de mogelijke levering van handgranaten aan Jason W. en Ismail A. Deze levering heeft geleid tot vier gewonde politieagenten.

Uit de informatie die NRC en Netwerk bekend hebben gemaakt blijkt dat B. een hele belangrijke rol speelt binnen terreurorganisaties. Hij zou de sturende kracht zijn achter het Nederlandse terrorisme. Op zich mag een infiltrant zich schuldig maken aan bepaalde criminele handelingen. Maar de vraag is hoever dit gaat en nog belangrijker, in hoeverre heeft B. opdracht gekregen om dit te doen? Het kan zijn dat hij toestemming heeft gekregen om misdaden te begaan en dat hij zelf mocht weten hoe hij dit in zou vullen. Het kan ook zo zijn dat de AIVD de opdracht heeft gegeven om bepaalde teksten te publiceren en jongeren te ronselen. Door dit te doen wordt duidelijk hoe groot het draagvlak is onder jongeren om zich te keren tot terrorisme.

Laten we ervan uit gaan dat B. alles deed in opdracht van de AIVD. In hoeverre is er dan sprake geweest van een dreiging voor Nederland? Als B. de motor is van Nederlandse ‘terroristen’, dan heeft de AIVD niet alleen geweten wat iedereen van plan was, maar er zelfs opdracht toe gegeven. B. was dan niet meer dan de boodschapper van de AIVD. In het ergste geval is de Hofstadgroep een creatie van de geheime dienst. Plannen, bedreigingen en teksten zijn dus allemaal indirecte opdrachten van de dienst.

En in het allerergste geval is de AIVD dus ook verantwoordelijk voor de moord op Theo van Gogh.

Scenario: De AIVD als speelbal (het afhankelijke scenario)

Het vorige scenario past perfect in het straatje van paranoïde internetters en sommige vrienden van Theo van Gogh. Beide groepen passen echter niet in mijn straatje. Het is ook het ‘duistere scenario’. Het is een mogelijkheid, maar de vraag is hoe ver de AIVD bereid is te gaan. Daarom het volgende scenario.

B. kan ook een informant geweest zijn. Dat betekent dat hij de controle had en de AIVD afhankelijk was van hem. De informant besluit zelf wat voor informatie hij geeft en de dienst kan niet meer doen dan deze persoon tevreden houden om toch maar zoveel mogelijk informatie te krijgen. Wat hij in ruil heeft gekregen voor de informatie is niet bekend. Wel is bekend dat hij nooit vervolgd is. Hij had een beschermengel.

Maar een informant zit midden in een organisatie en is dus ook een crimineel. Hij is net zo slecht als de anderen en misschien nog wel slechter omdat hij bereid is zijn vrienden te naaien. Hoe zeker kan je dan zijn dat hij ook niet de AIVD heeft genaaid. Een informant is altijd een risico. Een informant binnen het Nederlandse terrorisme is alleen wel een buitenkansje. Zo iemand kan je niet laten lopen, zeker niet binnen een dienst die een tekort heeft aan Islamitische medewerkers.

De vraag is nu alleen hoe goed de AIVD op de hoogte was van B. Wisten ze dat hij granaten leverde en lieten ze dat toe? Of lukte het hem om ongezien allerlei dingen te doen waar de dienst pas later achter kwam?

In dit scenario is de AIVD niet meer dan een speeltje van de tegenstander. B. besliste wat er gebeurde en was zo waardevol dat hij alles kon doen. Of de AIVD had het gewoon niet door. Beide zaken zijn ernstig.

Scenario: Een beetje van alles (het midden scenario)

De vorige twee scenario’s waren extremen. Of de AIVD was extreem gevaarlijk of extreem passief. De waarheid zit meestal in het midden. Dit scenario combineert beiden.

Of hij informant of infiltrant was is in dit geval niet heel belangrijk. Maar hij werkte voor de dienst, dat is duidelijk. De AIVD was afhankelijk van hem en hij kreeg daardoor veel vrijheid. Dat gaf hem de mogelijkheid anderen te ronselen en te radicaliseren. Hij kon een belangrijke positie verwerven en dit werd gestimuleerd door de AIVD. Want iemand op een hoge positie is heel erg belangrijk. Zo iemand heeft overzicht en wordt in vertrouwen genomen. Dat maakte B. wel waardevoller en gaf hem dus ook meer vrijheid. Hij kon wapens kopen en dit werd getolereerd en misschien zelfs gestimuleerd.

Het is wel de vraag in hoeverre de AIVD op de hoogte was van wat hij deed en kocht. B. kan net zo goed gelogen hebben tegen de dienst, hij loog toch al tegen zijn vrienden. Hij kan bijvoorbeeld aangegeven hebben dat hij wapens kocht om een overval te plegen, om op die manier in de buurt van Samir A. te komen of om anderen te imponeren. Maar hij kan achterwegen hebben gelaten dat hij ook granaten kocht.

Als gevolg van radicalisering werden bepaalde personen gevaarlijker. Dat was een risico dat de AIVD nam, het was niet eens zo een heel groot risico omdat ze wisten wie het waren. Ook in dit geval zijn ze wel weer afhankelijk geweest van B. Het kan heel goed zijn dat Mohammed B. gezien werd als een groot gevaar binnen de Hofstadgroep en dat B. dit niet gemeld heeft. Op die manier kon Mohammed B. verder radicaliseren zonder in de gaten gehouden te worden.

In dit scenario heeft de AIVD ergens opdracht toegegeven maar is de dienst de controle kwijt geraakt, wat leidde tot een potentieel gevaar voor Nederland. De radicalisering en het stimuleren van terrorisme werd getolereerd, maar het liep uit de hand en werd onoverzichtelijk. Dit gebeurt zo vaak bij andere diensten en is dus ook niet onrealistisch. Dit is ook de reden dat veel terroristen in het verleden banden blijken te hebben met bijvoorbeeld de CIA. Sommige terroristen stonden zelfs op de loonlijst van de CIA, omdat ze deel uit hadden gemaakt van een klein leger dat was opgezet door de Amerikaanse veiligheidsdienst. De huidige terroristen zijn in de jaren “80 getraind door de Amerikanen en trainen nu jonge rekruten op dezelfde manier. Er is dus een grote groep terroristen die alles geleerd heeft van de Amerikanen.

Scenario: De AIVD is onschuldig (het politie scenario)

Na de uitzending van Netwerk lijkt mij dit het meest voor de hand liggende. Bijna alle aanhoudingen op het gebied van terrorisme zijn gebeurd in opdracht van de AIVD. Behalve de inval in het huis van Samir A. na de overval op de Edah. Dit was een initiatief van Justitie, voor de zekerheid heb ik het nog eens gecheckt bij de woordvoerder van de AIVD en hij heeft het bevestigd. De inval was in opdracht van Justitie. Dit is heel belangrijk, want Samir A. heeft gezegd in Netwerk dat de politie wist waar ze moesten zoeken voor de plattegronden en dat B. dit dus verteld moet hebben aan de AIVD. Alleen heeft de dienst hier niet veel mee te maken. Als B. de informatie over de plattegronden dus gedeeld heeft, dan is dit niet verteld aan de AIVD maar aan Justitie. B moet dus een informant of infiltrant geweest zijn van Justitie.

De andere scenario’s zijn daardoor ook weer mogelijk, alleen met Justitie in de rol van AIVD. En dat creëert weer nieuwe mogelijkheden. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat Justitie achter de Hofstadgroep zit en de AIVD dus eigenlijk tegen een niet bestaande vijand vecht zonder dit te weten. Het kan ook zo zijn dat Justitie er een rommeltje van heeft gemaakt en de AIVD dit nu op moet ruimen. Of, en dat lijkt mij het meest realistische, Justitie werkt met B. samen en heeft dit ook, mogelijk op een later moment, laten weten aan de AIVD. En dat is de reden dat de dienst nooit meer heeft gesproken over B.

In het laatste geval wordt B. gerund door Justitie en AIVD.

Wat is waar?

Zolang niemand iets zegt zijn dit niet meer dan mogelijkheden. Het zou kunnen, het zou niet kunnen en het zou half kunnen en misschien maar voor een klein deel. We moeten het tot nu toe doen met feiten en zekerheden. B. heeft een beschermengel, wie dit is weten we (nog) niet, maar het is iemand die heel veel risico’s durft te nemen.

MaRiaH
30-10-05, 01:34
Geplaatst door waterfiets
Als het een inflitrant is dan lijkt mij dat helemaal niet raar. Maar het zal wel een rol gaan spelen bij het proces tegen de Hofstadgroep want nu deze groep vermoed dat er sprake is van een infiltrant zullen ze dit gebruiken bij hun verdediging door de rol van die infiltrant breed uit te meten. Overigens wel dom van de AIVD om - precies wanneer over B. gesproken wordt - pieptonen in de taps te aan te brengen. Dan wijs je zelf je infiltrant aan lijkt mij !

Ja maar het zou ook kunnen dat de AIVD dat expres doet om B. verdacht te maken in de ogen van de volgelingen?
Dan lappen ze vanzelf brein B. erbij..
Je weet het niet ...Je weet het niet.. :hihi:

Het zou een probate methode zijn om de groep te breken.. dat blijkt wel..

waterfiets
30-10-05, 06:53
Geplaatst door MaRiaH
Ja maar het zou ook kunnen dat de AIVD dat expres doet om B. verdacht te maken in de ogen van de volgelingen?
Dan lappen ze vanzelf brein B. erbij..
Je weet het niet ...Je weet het niet.. :hihi:

Het zou een probate methode zijn om de groep te breken.. dat blijkt wel..

Ja die optie bestaat ook inderdaad. Ze geven nu al via de media toe een handgranaat van B. gehad te hebben. Er zijn vele scenario's denkbaar.

waterfiets
30-10-05, 07:03
Geplaatst door GiovanniHN

Zolang niemand iets zegt zijn dit niet meer dan mogelijkheden. Het zou kunnen, het zou niet kunnen en het zou half kunnen en misschien maar voor een klein deel. We moeten het tot nu toe doen met feiten en zekerheden. B. heeft een beschermengel, wie dit is weten we (nog) niet, maar het is iemand die heel veel risico’s durft te nemen.

Er is ook nog de mogelijkheid dat B. de Hofstadgroep informeerde over de AIVD. Met andere woorden dat hij een dubbelrol speelde en zowel met AIVD (of justitie) en met de Hofstadgroep tot op zeker hoogte open kaart speelde.

Wide-O
30-10-05, 08:13
Meer speculatie: het hele Hofstadgedoe is een rookgordijn om pers & publiek bezig te houden. Ondertussen kan de AIVD zich bezig houden met "echte" en wellicht veel gevaarlijker groepen - het is niet uit te sluiten dat die bestaan. (genre GIMC etc...)

Die hele Hofstadgroep heeft immers een erg amateuristisch gehalte, en lijkt nauwelijks in staat om een grootschalige terreuractie op te zetten. Waarschijnlijk had ook niemand verwacht dat één van hen zo ver zou doordraaien dat ie eigenhandig TvG zou vermoorden.

waterfiets
30-10-05, 09:34
Geplaatst door Wide-O

Die hele Hofstadgroep heeft immers een erg amateuristisch gehalte, en lijkt nauwelijks in staat om een grootschalige terreuractie op te zetten.

Als een amateur zoals Nouredine El. F. beschikt over een doorgeladen machinepistool maakt het mij weinig uit dat het om een amateur gaat. Ze kunnen genoeg schade aanrichten vanuit hun fanatisme. Daarvoor hoef je helemaal niks 'grootschaligs' te doen. Slaap lekker door.

freya
30-10-05, 09:41
Geplaatst door Wide-O
Meer speculatie: het hele Hofstadgedoe is een rookgordijn om pers & publiek bezig te houden. Ondertussen kan de AIVD zich bezig houden met "echte" en wellicht veel gevaarlijker groepen - het is niet uit te sluiten dat die bestaan. (genre GIMC etc...)



Laten we daar dan maar op hopen, dat de AIVD echt zo slim is.

Maar het feit dat ze enorm tekort aan islam/arabisch deskundigen hebben, doet mij het ergste vrezen.

Persoonlijk verdenk ik ze er meer van dat ze een rookgordijn optrekken om pers en politiek bezig te houden. Zodat er weer meer geld naar de organisatie gaat, die nog maar weinig te doen had na de val van het ijzeren gordijn.

Wide-O
30-10-05, 09:45
Geplaatst door waterfiets
Slaap lekker door.

:slapen:

Zo goed ?

Sjonge sjonge.

freya
30-10-05, 09:48
Geplaatst door waterfiets
Als een amateur zoals Nouredine El. F. beschikt over een doorgeladen machinepistool maakt het mij weinig uit dat het om een amateur gaat. Ze kunnen genoeg schade aanrichten vanuit hun fanatisme. Daarvoor hoef je helemaal niks 'grootschaligs' te doen. Slaap lekker door.

En alle aandacht gaat naar 1 doorgeladen machinepistool, terwijl er mss elders in het land concrete plannen worden gemaakt om Schiphol op te blazen of het hele parlement te vergassen, de haven in Rotterdam te sabotteren, of bedenk zelf nog maar iets leuks :moe:
Slaap maar lekker door.

Wide-O
30-10-05, 09:54
Geplaatst door freya
Laten we daar dan maar op hopen, dat de AIVD echt zo slim is.

Maar het feit dat ze enorm tekort aan islam/arabisch deskundigen hebben, doet mij het ergste vrezen.

Persoonlijk verdenk ik ze er meer van dat ze een rookgordijn optrekken om pers en politiek bezig te houden. Zodat er weer meer geld naar de organisatie gaat, die nog maar weinig te doen had na de val van het ijzeren gordijn.

Ik heb echt geen idee van de kwaliteiten - of gebrek er aan - van de AIVD. Ik vind het met de open Europese binnengrenzen zowiezo een beetje vreemd dat alles nog lijkt te draaien om nationale veiligheidsdiensten. Het is echt niet zo ver rijden vanuit Aken of Antwerpen om FF naar NL te wippen.

Enfin, ik ga nog even een dutje doen :D

freya
30-10-05, 10:07
Geplaatst door Wide-O
Ik heb echt geen idee van de kwaliteiten - of gebrek er aan - van de AIVD. Ik vind het met de open Europese binnengrenzen zowiezo een beetje vreemd dat alles nog lijkt te draaien om nationale veiligheidsdiensten. Het is echt niet zo ver rijden vanuit Aken of Antwerpen om FF naar NL te wippen.

Enfin, ik ga nog even een dutje doen :D

Het gebrek aan Arabische tolken bij de AIVD is ondertussen algemeen bekend, geloof dat ze zelfs voor het eerst vacatures in de krant hebben gezet.

:slapen:

waterfiets
30-10-05, 10:23
Geplaatst door freya
En alle aandacht gaat naar 1 doorgeladen machinepistool

Wie zegt dat ?

freya
30-10-05, 10:30
Geplaatst door waterfiets
Wie zegt dat ?

Dat lees ik in de kranten :strik:

En jij legt er hier steeds de nadruk op.

Die nourredine werd op de nek gezeten door een andere AIVD infiltrant, de ex-polititieagente, die na een paar dagen alweer vrij was.
Er is nooit werkelijk gevaar geweest.
Mss blijkt wel dat dat machinepistool ook via een AIVDer geregeld was.
Zou me niks verbazen, want die hofstadkleuters zijn in mijn ogen echt niet in staat om aan zoiets te komen.

Was waarschijnlijk dus een mooi opzetje, om de slagvaardigheid van de dienst aan te tonen.

waterfiets
30-10-05, 12:28
Geplaatst door freya
Er is nooit werkelijk gevaar geweest.
Mss blijkt wel dat dat machinepistool ook via een AIVDer geregeld was.
Zou me niks verbazen, want die hofstadkleuters zijn in mijn ogen echt niet in staat om aan zoiets te komen.

Was waarschijnlijk dus een mooi opzetje, om de slagvaardigheid van de dienst aan te tonen.

Ach je zegt allemaal dingen waar je helemaal niet over kan oordelen. Omdat er niks gebeurd is denk jij dat er geen gevaar was. Waar baseer je dat op? En je suggestie over de AIVD is ook uit de lucht gegrepen.

Ik vind het in ieder geval geen geruststellend idee dat een moslimextremist door mijn staddeel loopt met een machinepistool. Zelfs niet als het er maar één is.

freya
30-10-05, 12:40
Geplaatst door waterfiets
Ach je zegt allemaal dingen waar je helemaal niet over kan oordelen.

Dat doen we hier allemaal, niemand hier weet iets zeker over deze zaak, behalve mss de AIVD medewerker die zit mee te lezen en zelfs die zal niet van alles op de hoogte zijn.


Omdat er niks gebeurd is denk jij dat er geen gevaar was. Waar baseer je dat op?

Niet omdat er niets gebeurd is, ik denk dat omdat er volgens mij een AIVDagente boverop zal, die heeft ingegrepen voordat het echt gevaarlijk werd.


En je suggestie over de AIVD is ook uit de lucht gegrepen.

Dat zijn alle theorieen in dit topic in dezelfde mate.
De mijne is gebaseerd op een intuitief vermoeden, waarvoor steeds maar geen tegenbewijzen geleverd worden. Ook door jou niet :)


Ik vind het in ieder geval geen geruststellend idee dat een moslimextremist door mijn staddeel loopt met een machinepistool. Zelfs niet als het er maar één is.

Wees maar blij dat je je niet beseft hoe vaak er gewapende gekken (meestal extreme criminelen) door de stad lopen. Dan zou je niet meer naar buiten durven.

Zwarte Schaap
30-10-05, 12:44
Geplaatst door waterfiets
Ik vind het in ieder geval geen geruststellend idee dat een moslimextremist door mijn staddeel loopt met een machinepistool. Zelfs niet als het er maar één is.

Laat ik je dan maar niet vertellen dat Nederland vol zit met dergelijke wapens, en ik weet vrijwel zeker dat die niet in handen zijn van 1 of andere fundamentalist. Alleen in Amsterdam zijn er jaarlijks wel tientallen moorden die met dat soort wapens worden gepleegd.

waterfiets
30-10-05, 14:13
Geplaatst door freya
De mijne is gebaseerd op een intuitief vermoeden, waarvoor steeds maar geen tegenbewijzen geleverd worden. Ook door jou niet :)


Alleen je poneert je vermoedens als waarheden en zegt dat er geen gevaar is omdat er wel meer criminelen met wapens door de stad lopen :nerveus: nu ja, ik ben blij dat jij niet over de veiligheid gaat.

waterfiets
30-10-05, 14:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Laat ik je dan maar niet vertellen dat Nederland vol zit met dergelijke wapens, en ik weet vrijwel zeker dat die niet in handen zijn van 1 of andere fundamentalist. Alleen in Amsterdam zijn er jaarlijks wel tientallen moorden die met dat soort wapens worden gepleegd.

ok nu ben ik gerustgesteld ...

freya
30-10-05, 16:12
Geplaatst door waterfiets
Alleen je poneert je vermoedens als waarheden en zegt dat er geen gevaar is omdat er wel meer criminelen met wapens door de stad lopen :nerveus: nu ja, ik ben blij dat jij niet over de veiligheid gaat.

Nee dat zeg ik niet.

Ik zei dat er geen gevaar was met nouredine omdat de AIVD op zijn nek zat en ik zei dat je je teveel bezighoudt met 1 geval terwijl er veel meer gevaarlijke gewapende gekken rondlopen,die veel meer risico vormen.

Voorlopig is in Amsterdam de kans oneindig veel groter om door een kogel van een crimineel geraakt te worden, dan door eentje van een moslimextremist.

waterfiets
30-10-05, 19:13
Geplaatst door freya
Nee dat zeg ik niet.

Ik zei dat er geen gevaar was met nouredine omdat de AIVD op zijn nek zat en ik zei dat je je teveel bezighoudt met 1 geval terwijl er veel meer gevaarlijke gewapende gekken rondlopen,die veel meer risico vormen.

Voorlopig is in Amsterdam de kans oneindig veel groter om door een kogel van een crimineel geraakt te worden, dan door eentje van een moslimextremist.

Ach ja zo kan je alles wegrelativeren maar daar zal je dan ook wel een (verborgen) agenda voor hebben. Ik wil vooral duidelijk maken dat ik het prima vind dat de AIVD zijn best doet dit soort mensen in de gaten te houden en zo mogelijk te dwarsbomen en/of op te pakken.

MaRiaH
30-10-05, 22:35
Geplaatst door freya
Dat doen we hier allemaal, niemand hier weet iets zeker over deze zaak, behalve mss de AIVD medewerker die zit mee te lezen en zelfs die zal niet van alles op de hoogte zijn.


ze hadden nog vacatures zag ik op de site van BZ
wie weet solliciteert er wel iemand van hier.. :hihi:

GiovanniHN
31-10-05, 09:59
Er zijn heel veel vacatures binnen de AIVD. Elke keer als ik op de site kijk staan er weer 3 nieuwe bij. Terwijl er vroeger om de twee maanden eentje stond.

Wel zijn het meestal functies als 'chauffeur' en 'secretaresse' :hihi:


Vergeleken met andere diensten is de AIVD heel erg goed. De zaak van de tolk Outman Ben A. is hier een goed voorbeeld van. Dat is de eerste keer dat er gelekt is in de geschiedenis van de Nederlandse veiligheidsdienst. En wat er gelekt is stelt heel weinig voor. Het is zelfs de vraag of hij wel gelekt heeft.


Een rookgordijn van de AIVD lijkt me heel erg onwaarschijnlijk. Het is en blijft een brave Nederlandse dienst, ook al bedreigen ze asielzoekers.


Ook is het niet zo dat de AIVD niks te doen heeft sinds de val van het Ijzeren Gordijn. Er zijn voldoende taken, zoals het nachecken van personen in hoge functies (daar gaat ook meeste mankracht naar toe) maar ook spionagebestrijding, wat volgens de dienst niets is veranderd sinds de val van de Sovjet Unie.


De Hofstadgroep stelt inderdaad niks voor. Maar een veiligheidsdienst mag geen risico nemen. Dus ook de sukkeltjes op internet moeten nagecheckt worden.

Zwarte Schaap
31-10-05, 10:26
Geplaatst door GiovanniHN
Er zijn voldoende taken, zoals het nachecken van personen in hoge functies (daar gaat ook meeste mankracht naar toe) maar ook spionagebestrijding, wat volgens de dienst niets is veranderd sinds de val van de Sovjet Unie.

Dus ook de sukkeltjes op internet moeten nagecheckt worden.

Nachecken bestaat niet in de Nederlandse taal. Het is of nakijken of checken.

GiovanniHN
31-10-05, 10:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nachecken bestaat niet in de Nederlandse taal. Het is of nakijken of checken.


En ik maar hopen dat je inhoudelijk zou reageren.

Zwarte Schaap
31-10-05, 11:16
Geplaatst door GiovanniHN
En ik maar hopen dat je inhoudelijk zou reageren.

Een 'journalist' mag geen fouten maken met nakijken en checken.

Verder valt er weinig over te zeggen dan alleen vermoedens uiten. Wellicht vindt je onderstaande citaat uit de volkskrant van vandaag wel interessant, althans ik vond het wel interessant'.

Hij is in elk geval al lange tijd actief op internet onder de naam Albaraa Alandalusie . Zo ging vorig jaar zomer een vertaald document van zijn hand rond met de titel ‘Ontkennen dat terrorisme onderdeel van de islaam is, is kufr al akbar’ (groot ongeloof, red.). Deze krant beschikt over talloze ‘jihadmails’ die hij in besloten kring heeft rondgestuurd. Hierin staan radicale documenten, en tientallen onthoofdingsfilms. Een paar weken na de moord op Van Gogh stuurde hij een e-mail rond met daarin geschriften van Abu Zubair, de strijdnaam van Mohammed B.

Bron: Volkskrant 31/10/05

Als hij informant/infiltrant is, dan vind ik dat de AIVD/Nederlandse overheid mee heeft gewerkt aan het verspreiden van tweedracht en haat.

Ik weet niet maar ergens denk ik dat hij ook hier op maroc.nl wat geprobeerd heeft te posten, of althans een handlangster van hem.

GiovanniHN
31-10-05, 11:22
Volgens het NRC had hij mails gestuurd naar mensen op maroc.nl na een chatsessie.

En ik heb al lang behandeld wat je net schreef. En ook heb ik twijfels geuit over de rol van de AIVD. De dienst heeft geen opdracht gegeven voor de inval in het huis van Samir A., dat was een initiatief van Justitie. Maar voor A. is dat juist het belangrijkste bewijs dat B. een spion was voor de AIVD. Dat kan echter niet, want het was een inval door Justitie, zonder dat de dienst erbij betrokken werd.

Als B. informatie heeft gedeeld is dit niet geweest met iemand van de AIVD, maar van Justitie.

waterfiets
31-10-05, 11:25
Geplaatst door GiovanniHN

Als B. informatie heeft gedeeld is dit niet geweest met iemand van de AIVD, maar van Justitie.

Dat baseer je op de woordvoerder van de AIVD geloof ik? Maar ik neem aan dat die zo vaak de waarheid vertellen als politici :haha:

GiovanniHN
31-10-05, 11:28
Vincent van Steen is redelijk open, op zich zegt hij zelfs meer dan je zou verwachten. Je moet alleen de juiste vragen stellen.

In het gesprek dat ik met hem had heeft hij voldoende zijn mond gehouden, maar als iets geen betrekking heeft op de AIVD geeft hij ook de informatie.

Hij heeft dit ook al maanden geleden tegen mij gezegd, dat de inval in het huis van Samir na de overval op de Edah geen AIVD actie was. Ik heb het zaterdag alleen nog even gecheckt en hij bevestigde het nogmaals

freya
31-10-05, 11:30
Geplaatst door GiovanniHN

Een rookgordijn van de AIVD lijkt me heel erg onwaarschijnlijk. Het is en blijft een brave Nederlandse dienst, ook al bedreigen ze asielzoekers.

Wat een optimistische kijk op de nederlandse samenleving heb jij :)

Braaf :vreemd: Waren de bouwfraudeurs ook braaf?


Ook is het niet zo dat de AIVD niks te doen heeft sinds de val van het Ijzeren Gordijn. Er zijn voldoende taken, zoals het nachecken van personen in hoge functies (daar gaat ook meeste mankracht naar toe) maar ook spionagebestrijding, wat volgens de dienst niets is veranderd sinds de val van de Sovjet Unie.

Ach niks te doen was mss overdreven, maar ze hadden zeker een stuk minder te doen, na het wegvallen van Grote Vijand Nummer 1.
Maar nu hebben ze het weer lekker druk :strik: en krijgt de dienst meer middelen en mag uitbreiden :tik:



De Hofstadgroep stelt inderdaad niks voor. Maar een veiligheidsdienst mag geen risico nemen. Dus ook de sukkeltjes op internet moeten nagecheckt worden.

Tuurlijk moeten ze wel in de gaten gehouden worden, maar het is allemaal wel koren op de molen van bepaalde politici. De hele rechtstaat gaat er langzaamaan aan terwijl de AIVD alleen maar een stel kleuters heeft gepakt.
Ik wil liever maar niet te veel nadenken over wat voor complot daar achter zou kunnen zitten :cheefbek:

GiovanniHN
31-10-05, 11:46
Het uitbreiden en meer geld en middelen is niet bij voorbaat positief voor de dienst. Ze krijgen nu te maken met heel veel nieuwe mensen die opgeleid moeten worden en waar een veiligheidsonderzoek naar gedaan moet worden. Voordat deze nieuwelingen ook functioneel worden gaat er wel een paar jaar in zitten. Een grote dienst vergroot ook de mogelijkheid van lekken.

Het geld dat ze krijgen en de middelen moeten ook gaan naar terrorismebestrijding, terwijl de dienst daar helemaal niet op zit te wachten. Ze willen uitbreiden in het buitenland en meer doen aan spionagebestrijding. En nu moeten ze bijna verplicht al de aandacht besteden aan moslims. In jaaverslagen staat ook al tussen de regels het excuus dat ze daardoor niks meer kunnen doen aan andere dreigingen.


Dat de AIVD alleen een stel kleuters heeft opgepakt, zegt denk meer over de dreiging voor Nederland dan de kwaliteit van de AIVD ;)


En braaf, tja, binnen inlichtingendiensten terroriseer je mensen gewoon geestelijk en sociaal totdat ze doen wat je wil. Het zijn net vrouwen :hihi:

MaRiaH
31-10-05, 13:25
Ik zou de AIVD zeker ook braaf noemen als jet het vergelijkt met bijv. de Mossaad.. :giechel:

MaRiaH
31-10-05, 13:38
Geplaatst door GiovanniHN
Er zijn heel veel vacatures binnen de AIVD. Elke keer als ik op de site kijk staan er weer 3 nieuwe bij. Terwijl er vroeger om de twee maanden eentje stond.

Wel zijn het meestal functies als 'chauffeur' en 'secretaresse' :hihi:



neee ze vroegen aankomend geheimagentjes.. die moesten dan vooral beginnen met analyseren van gegevens..

:giechel:

freya
31-10-05, 13:47
Geplaatst door MaRiaH
Ik zou de AIVD zeker ook braaf noemen als jet het vergelijkt met bijv. de Mossaad.. :giechel:

Het ging mij om het "brave Nederlandse" Ik vind Nederland helemaal niet zo braaf als Nederlanders graag zelf geloven.