PDA

Bekijk Volledige Versie : Intelligent Design eist zijn wetenschappelijke plaats op...



Wizdom
28-10-05, 21:29
Is U.S. becoming hostile to science?

Friday, October 28, 2005; Posted: 1:14 p.m. EDT (17:14 GMT)

WASHINGTON, (Reuters) -- A bitter debate about how to teach evolution in U.S. high schools is prompting a crisis of confidence among scientists, and some senior academics warn that science itself is under assault.

In the past month, the interim president of Cornell University and the dean of the Stanford University School of Medicine have both spoken on this theme, warning in dramatic terms of the long-term consequences.

"Among the most significant forces is the rising tide of anti-science sentiment that seems to have its nucleus in Washington but which extends throughout the nation," said Stanford's Philip Pizzo in a letter posted on the school Web site on October. 3.

Cornell acting President Hunter Rawlings, in his "state of the university" address last week, spoke about the challenge to science represented by "intelligent design" which holds that the theory of evolution accepted by the vast majority of scientists is fatally flawed.

Rawlings said the dispute was widening political, social, religious and philosophical rifts in U.S. society. "When ideological division replaces informed exchange, dogma is the result and education suffers," he said.

Adherents of intelligent design argue that certain forms in nature are too complex to have evolved through natural selection and must have been created by a "designer," who could but does not have to be identified as God.

At odds with Bush
In the past five years, the scientific community has often seemed at odds with the Bush administration over issues as diverse as global warming, stem cell research and environmental protection. Prominent scientists have also charged the administration with politicizing science by seeking to shape data to its own needs while ignoring other research.

Evangelical and fundamentalist Christians have built a powerful position within the Republican Party and no Republican, including Bush, can afford to ignore their views.

This was dramatically illustrated in the case of Terri Schiavo earlier this year, in which Republicans in Congress passed a law to keep a woman in a persistent vegetative state alive against her husband's wishes, and Bush himself spoke out in favor of "the culture of life."

The issue of whether intelligent design should be taught, or at least mentioned, in high school biology classes is being played out in a Pennsylvania court room and in numerous school districts across the country.

The school board of Dover, Pennsylvania, is being sued by parents backed by the American Civil Liberties Union after it ordered schools to read students a short statement in biology classes informing them that the theory of evolution is not established fact and that gaps exist in it.

The statement mentioned intelligent design as an alternative theory and recommended students to read a book that explained the theory further.

Brown University biologist Kenneth Miller believes the rhetoric of the anti-evolution movement has had the effect of driving a wedge between a large proportion of the population who follow fundamentalist Christianity and science.

"It is alienating young people from science. It basically tells them that the scientific community is not to be trusted and you would have to abandon your principles of faith to become a scientist, which is not at all true," he said.

On the other side, conservative scholar Michael Novak of the American Enterprise Institute, believes the only way to heal the rift between science and religion is to allow the teaching of intelligent design.

"To have antagonism between science and religion is crazy," he said at a forum on the issue last week.

Proponents of intelligent design deny they are anti-science and say they themselves follow the scientific method.

Americans at odds with evolution
Polls for many years have shown that a majority of Americans are at odds with key scientific theory. For example, as CBS poll this month found that 51 percent of respondents believed humans were created in their present form by God. A further 30 percent said their creation was guided by God. Only 15 percent thought humans evolved from less advanced life forms over millions of years.

Other polls show that only around a third of American adults accept the Big Bang theory of the origin of the universe, even though the concept is virtually uncontested by scientists worldwide.

"When we ask people what they know about science, just under 20 percent turn out to be scientifically literate," said Jon Miller, director of the center for biomedical communication at Northwestern University.

He said science and especially mathematics were poorly taught in most U.S. schools, leading both to a shortage of good scientists and general scientific ignorance.

U.S. school students perform relatively poorly in international tests of mathematics and science. For example, in 2003 U.S. students placed 24th in an international test that measured the mathematical literacy of 15-year-olds, below many European and Asian countries.

Scientists bemoan the lack of qualified U.S. candidates for postgraduate and doctoral studies at American universities and currently fill around a third of available science and engineering slots with foreign students.

Northwestern's Miller said the insistence of a large proportion of Americans that humans were created by God as whole beings had policy implications for the future.

"The 21st century will be the century of biology and we are going to be confronted with hundreds of important public policy issues that require some understanding that all life is interconnected," he said.

Copyright 2005 Reuters. All rights reserved.This material may not be published, broadcast, rewritten, or redistributed.

waterfiets
28-10-05, 21:39
Het komt er meestal op neer dat mensen die dit propageren vanuit hun geloof willen dicteren wat de wetenschap mag onderzoeken. Ik zie ook geen antagonisme tussen intelligent design en wetenschap maar vind wel dat je het strikt moet scheiden. Want intelligent design is eigenlijk een ander woord voor 'geloof'.

observer
28-10-05, 22:32
Geplaatst door waterfiets
Het komt er meestal op neer dat mensen die dit propageren vanuit hun geloof willen dicteren wat de wetenschap mag onderzoeken. Ik zie ook geen antagonisme tussen intelligent design en wetenschap maar vind wel dat je het strikt moet scheiden. Want intelligent design is eigenlijk een ander woord voor 'geloof'. de twee staan recht tegenover elkaar

Juliette
28-10-05, 22:34
Die snap ik niet.

Enerzijds zetten ze zich zo af tegen 'de wetenschap'. Anderzijds willen ze er zo graag bij horen.

Terwijl geloof en wetenschap toch heel andere dingen zijn die weinig of niks met elkaar te maken hebben.

mark61
29-10-05, 00:58
Geplaatst door Juliette
Die snap ik niet.

Enerzijds zetten ze zich zo af tegen 'de wetenschap'. Anderzijds willen ze er zo graag bij horen.

Terwijl geloof en wetenschap toch heel andere dingen zijn die weinig of niks met elkaar te maken hebben.

Das heel simpel. Ze willen Erkenning. Ik weet niet waar dat minderwaardigheidscomplex vandaan komt. Misschien verbonden aan het altijd in Amerika levende gevoel dat de burger machteloos staat tegenover de staat. En de boze buitenwereld natuurlijk.

Bange mensen in een veranderlijke wereld. Hier hebben we moslims om die gevoelens op uit te leven.

mark61
29-10-05, 00:59
O en kan iemand nog even het verband tussen de topictitel en het artikel uitleggen?

tr_imparator
29-10-05, 01:02
Geplaatst door mark61
Das heel simpel. Ze willen Erkenning. Ik weet niet waar dat minderwaardigheidscomplex vandaan komt. Misschien verbonden aan het altijd in Amerika levende gevoel dat de burger machteloos staat tegenover de staat. En de boze buitenwereld natuurlijk.

Bange mensen in een veranderlijke wereld. Hier hebben we moslims om die gevoelens op uit te leven.

Ik heb als moslim geen behoefte aan erkenning. :ego:

mark61
29-10-05, 01:04
Geplaatst door tr_imparator
Ik heb als moslim geen behoefte aan erkenning. :ego:

Jij bent dan ook geen debiele Amerikaan.

Er zijn anders genoeg moslims die wel erkenning willen. Het ligt niet speciaal aan welke godsdienst je aanhangt. Tis psycho.

Wizdom
29-10-05, 06:51
Geplaatst door mark61
Das heel simpel. Ze willen Erkenning. Ik weet niet waar dat minderwaardigheidscomplex vandaan komt. Misschien verbonden aan het altijd in Amerika levende gevoel dat de burger machteloos staat tegenover de staat. En de boze buitenwereld natuurlijk.

Bange mensen in een veranderlijke wereld. Hier hebben we moslims om die gevoelens op uit te leven.

Beste Mark,

Intelligent Design heeft een betere aansluiting op de wetenschap dan evolutie.... Dan is het heel logische dat 'Intelligent Design' op de wetenschappelijke agenda staat in tegenstelling to evolutionisten die het dogma evolutie hanteren om intelligent design uit te sluiten... Het is een andere beginpunt maar van wezenlijk belang om de waarnemingen in de juiste context te kunnen plaatsen....

Wide-O
29-10-05, 09:08
Dus jij gelooft in aliens ? :verward:

Mark
29-10-05, 09:14
Geplaatst door Wizdom
Beste Mark,

Intelligent Design heeft een betere aansluiting op de wetenschap dan evolutie.... Dan is het heel logische dat 'Intelligent Design' op de wetenschappelijke agenda staat in tegenstelling to evolutionisten die het dogma evolutie hanteren om intelligent design uit te sluiten... Het is een andere beginpunt maar van wezenlijk belang om de waarnemingen in de juiste context te kunnen plaatsen....

Evolutie = wetenschap
Intelligent Design = Geloof dat door gelovigen als wetenschap wordt gepropageerd

waterfiets
29-10-05, 09:15
Geplaatst door Wizdom
Dan is het heel logische dat 'Intelligent Design' op de wetenschappelijke agenda staat in tegenstelling to evolutionisten die het dogma evolutie hanteren om intelligent design uit te sluiten... Het is een andere beginpunt maar van wezenlijk belang om de waarnemingen in de juiste context te kunnen plaatsen....

Ik denk dat er heel wat evolutionisten gelovig zijn dus dit debat is een beetje kunstmatig. Echter als je op scholen iets wil gaan leren over intelligent design dan zal je dat in de Godsdienstles moeten doen. Als de Godsdienst gaat dicteren wat je bij natuurkunde of biologie moet leren dan denk ik dat iedere wetenschappelijke ontwikkeling al snel stil komt te staan.

Wide-O
29-10-05, 09:17
Geplaatst door waterfiets
Echter als je op scholen iets wil gaan leren over intelligent design dan zal je dat in de Godsdienstles moeten doen.

Is moeilijk, want ID'ers beweren niet noodzakelijk dat het design door een God gedaan is.

waterfiets
29-10-05, 09:28
Geplaatst door Wide-O
Is moeilijk, want ID'ers beweren niet noodzakelijk dat het design door een God gedaan is.

Nou de hele lobby in de VS die zich inzet voor deze invalshoek zijn conservatieve christenen. Overigens geloof ik ook in een goddelijk beginsel en ben dus creationist te noemen. Maar dat neemt niet weg dat ik mijn persoonlijke opvattingen graag gescheiden wil houden van een wetenschappelijke benadering die bepaalde eisen stelt waar geloof nu eenmaal niet aan voldoet. Kortom, ook mijn visie op het goddelijke hoort eerder in de Godsdienstles of bij filosofie thuis dan in de biologieles of bij natuurkunde.

Wide-O
29-10-05, 09:37
Creationist zou ik je dan niet noemen - creationisme in de US gaat er van uit dat de aarde 4.400 jaar oud is. Is een beetje moeilijk vol te houden.

ID was een antwoord op de rechtzaken die uitdrukkelijk het woord "God" verboden. Men is dan een omweg gaan maken via aliens die het boeltje zouden hebben geschapen. (dat is namelijk niet verboden).

Er is geen enkel probleem om het geloof in een goddelijk beginsel te verzoenen met de evolutieleer, of zelfs met de big-bang theorie (was tenslotte ook een Christen die daarmee kwam...). Waarom men het per sé moeilijker wil maken is mij niet duidelijk.

Zaadjes plantende aliens ? Tsja :hihi:

waterfiets
29-10-05, 09:57
Geplaatst door Wide-O
Creationist zou ik je dan niet noemen - creationisme in de US gaat er van uit dat de aarde 4.400 jaar oud is. Is een beetje moeilijk vol te houden.

Ja maar ik laat dit soort woorden niet claimen door de mainstream gelovige. Onder geloof wordt bijvoorbeeld vaak verstaan dat je aanhanger bent van één van de monotheïstische religies en ik vind dat een veel te beperkte definitie van geloof. Ik acht mijzelf ook gelovig maar zal nooit christen, jood of moslim willen zijn.

Olive Yao
29-10-05, 12:51
x

Olive Yao
29-10-05, 12:56
x

Olive Yao
29-10-05, 13:10
http://slate.msn.com/

klik health & science – human nature – science and technology –

Daar vind je een reeks sterke, analytische artikelen tegen het boek Genesis voorgesteld als wetenschap (want iets anders is dit niet).

zie m. n. artikelen van een zekere William Saletan.

mark61
29-10-05, 13:16
En die x-jes?

Olive Yao
29-10-05, 13:17
Geplaatst door mark61
En die x-jes?
mislukte links

Tomas
29-10-05, 14:56
Er valt nu eenmaal niks te eisen. Als je wetenschap wilt beoeffenen of je theorie erkend wilt krijgen moet je voldoen aan de regels der wetenschap. Dus falsifieerbare modellen maken en publiceren. Dan kan geen wetenschapper je meer negeren.

Zolang je dat echter niet kan, maar alleen maar kan zeuren "Ik vind gewoon nu eenmaal dat dat allemaal niet vanzelluf ontstaan kan zijn" bijf je een zeur. Hoeveel geld en propaganda je er ook tegenaan gooit. Wetenschap is niet te koop. Wel met wetgeving en vervolging kappot te maken. Dat wel. Die kans zullen ze zeker grijpen zodra die voordoet.

mark61
29-10-05, 15:03
Geplaatst door Tomas
Er valt nu eenmaal niks te eisen. Als je wetenschap wilt beoeffenen of je theorie erkend wilt krijgen moet je voldoen aan de regels der wetenschap. Dus falsifieerbare modellen maken en publiceren. Dan kan geen wetenschapper je meer negeren.

Zolang je dat echter niet kan, maar alleen maar kan zeuren "Ik vind gewoon nu eenmaal dat dat allemaal niet vanzelluf ontstaan kan zijn" bijf je een zeur. Hoeveel geld en propaganda je er ook tegenaan gooit. Wetenschap is niet te koop. Wel met wetgeving en vervolging kappot te maken. Dat wel. Die kans zullen ze zeker grijpen zodra die voordoet.

Tsja, als 85% van de bevolking vindt en denkt dat de mens geschapen is, wordt het lastig. Wel een bedreiging van je supermacht, op termijn. Denk ik. Theocratieën doen het in the long run nooit goed.

Wide-O
29-10-05, 15:09
Geplaatst door mark61
Tsja, als 85% van de bevolking vindt en denkt dat de mens geschapen is, wordt het lastig. Wel een bedreiging van je supermacht, op termijn. Denk ik. Theocratieën doen het in the long run nooit goed.

De echte horde lijkt nog steeds te zijn dat de evolutietheorie de mens niet echt meer "hoger" in de rangorde plaatst dan de dieren. Of misschien nog wel hoger, maar niet meer "totaal anders".

Niet voor niets riep de aartsbisschop van Canterbury (schoonpappa van Darwin IIRC) uit: "Man descended from monkeys ? My God, let's hope this is not true. And if it's true, let us hope it does not become widely known."

De mens wil zichzelf nu eenmaal als toppunt van de schepping zien.

Soit, als je in ID gelooft kun je evengoed geloven dat Slartibardfast Noorwegen heeft ontworpen. En er nog een prijs mee gewonnen heeft ook :hihi:

mark61
29-10-05, 15:24
Geplaatst door Wide-O
De echte horde lijkt nog steeds te zijn dat de evolutietheorie de mens niet echt meer "hoger" in de rangorde plaatst dan de dieren. Of misschien nog wel hoger, maar niet meer "totaal anders".

Is dat nou zo erg? Ik heb inderdaad ook de indruk dat het eigenlijk niet over God gaat, maar over des mensen zelf beeld. Op dit forum zie je ook altijd mensen gruwelen bij de gedachte aan verwantschap met dieren.


Niet voor niets riep de aartsbisschop van Canterbury (schoonpappa van Darwin IIRC) uit: "Man descended from monkeys ? My God, let's hope this is not true. And if it's true, let us hope it does not become widely known."

:hihi: Hij stond er tenminste open voor. Pragmatisch, die Engelsen. Alle godsdienstwaanzinnigen naar de VS afgevoerd, alle criminelen naar down under. Niet dat het altijd hielp.


Soit, als je in ID gelooft kun je evengoed geloven dat Slartibardfast Noorwegen heeft ontworpen. En er nog een prijs mee gewonnen heeft ook :hihi:

You're still in the galaxy?

Wide-O
29-10-05, 15:33
Geplaatst door mark61
Is dat nou zo erg? Ik heb inderdaad ook de indruk dat het eigenlijk niet over God gaat, maar over des mensen zelf beeld. Op dit forum zie je ook altijd mensen gruwelen bij de gedachte aan verwantschap met dieren.


Erg helemaal niet, voor mij dan. Hoewel het je ook weer dwingt om je moraliteit verder te leggen dan alleen maar bij mensen. Dat je geen spinnen meer plattrapt, maar vangt en buiten zet, dat soort dingen. Klinkt lullig misschien, en wellicht een extreem voorbeeld. Maar daar zit ik nou mee. En waar ligt de grens. Antibiotica doden ook. Gèk wor je d'er van :hihi:



You're still in the galaxy?


Dwepen is mij niet vreemd :wijs:

Wide-O
29-10-05, 15:36
Geplaatst door mark61
:hihi: Hij stond er tenminste open voor. Pragmatisch, die Engelsen. Alle godsdienstwaanzinnigen naar de VS afgevoerd, alle criminelen naar down under. Niet dat het altijd hielp.


Half off-topic: kijktip. Marc Reynebeau en Johnny Rotten die samen de UK verkennen. Gisteren was de eerste aflevering, en die was heel vermakelijk. Het Engels van Marcsken is wel gruwelijk, maggoed.

~Panthera~
29-10-05, 15:37
Ik verheug me op de dag, dat bekend wordt dat dolfijnen 1000 maal intelligenter zijn dan mensen. :hihi:
Heerlijk lijkt me dat.

mark61
29-10-05, 15:45
Geplaatst door Wide-O
Erg helemaal niet, voor mij dan. Hoewel het je ook weer dwingt om je moraliteit verder te leggen dan alleen maar bij mensen. Dat je geen spinnen meer plattrapt, maar vangt en buiten zet, dat soort dingen. Klinkt lullig misschien, en wellicht een extreem voorbeeld. Maar daar zit ik nou mee. En waar ligt de grens. Antibiotica doden ook. Gèk wor je d'er van :hihi:

Dwepen is mij niet vreemd :wijs:

Gelukkig, je hebt ook een zwakte.

Je wordt er gek van inderdaad. Je kan Jain worden en de weg voor je voeten sweepen.

mark61
29-10-05, 15:47
Geplaatst door Wide-O
Half off-topic: kijktip. Marc Reynebeau en Johnny Rotten die samen de UK verkennen. Gisteren was de eerste aflevering, en die was heel vermakelijk. Het Engels van Marcsken is wel gruwelijk, maggoed.

Ranzige baard ook. Maar ik heb wel gelachen inderdaad. Tandeloze ouwe gek. Is trouwens Ier, moet nodig Engelse blut & boden gaan zitten verheerlijken. De verrader.

Wat doet die Reynebau eigenlijk voor de kost, behalve dit soort onzinprogramma's waar de VRT gelukkiglijk patent op heeft (zalm corleone, bourgondië) maken?

mark61
29-10-05, 15:48
Geplaatst door ~Panthera~
Ik verheug me op de dag, dat bekend wordt dat dolfijnen 1000 maal intelligenter zijn dan mensen. :hihi:
Heerlijk lijkt me dat.

Hebben ze al iets tegen Amerikanen uitgevonden?

~Panthera~
29-10-05, 15:50
Geplaatst door mark61
Hebben ze al iets tegen Amerikanen uitgevonden?


ehh..gewoon een bom erop ook goed ? :hihi:

simple, clean, efficient.

oeps, wat zeg ik nou ? http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/a015.gif

Tomas
29-10-05, 15:55
Geplaatst door Wide-O
De echte horde lijkt nog steeds te zijn dat de evolutietheorie de mens niet echt meer "hoger" in de rangorde plaatst dan de dieren. Of misschien nog wel hoger, maar niet meer "totaal anders".


Stel nou dat ID zou impliceren dat de schaamluis het uiteindelijke doel was en wij slechts gastheren, hoe zouden ze dan nog over ID denken?

mark61
29-10-05, 16:01
Geplaatst door ~Panthera~
ehh..gewoon een bom erop ook goed ? :hihi:

simple, clean, efficient.

oeps, wat zeg ik nou ? http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/a015.gif

Hebben die dolfijnen dat bedacht?

~Panthera~
29-10-05, 16:04
Geplaatst door mark61
Hebben die dolfijnen dat bedacht?



Nee, dat was mijn inferieure brein. :hihi:
Denk dat dolfijnen wellicht iets meer compassion zouden hebben.

Juliette
29-10-05, 16:07
Geplaatst door mark61
Wat doet die Reynebau eigenlijk voor de kost, behalve dit soort onzinprogramma's waar de VRT gelukkiglijk patent op heeft (zalm corleone, bourgondië) maken?

Tis n journalist. En geen slechte ook. Afijn. Hij is interessanter als journalist dan in tv spelletjes.

mark61
29-10-05, 16:07
Geplaatst door ~Panthera~
Nee, dat was mijn inferieure brein. :hihi:
Denk dat dolfijnen wellicht iets meer compassion zouden hebben.

Daar ga je met je superieure intelligentie. Doomed to extinction.

mark61
29-10-05, 16:08
Geplaatst door Juliette
Tis n journalist. En geen slechte ook. Afijn. Hij is interessanter als journalist dan in tv spelletjes.

Oh ja, daar ken ik zijn snuit ook van. Die dolkomische rechters geloof ik. :moe:

Juliette
29-10-05, 16:09
Geplaatst door mark61
Daar ga je met je superieure intelligentie. Doomed to extinction.

Ik ben voor het werk met GGO 's bezig momenteel. Da's pas zieke shit. Wist je dat wetenschappers vermoeden dat ze in 2009 in staat zijn om een biologisch wapen te maken dat rekening houdt met etnische afkomst?

~Panthera~
29-10-05, 16:11
Geplaatst door mark61
Daar ga je met je superieure intelligentie. Doomed to extinction.



That's at least something to look forward to. :hihi:

mark61
29-10-05, 16:12
Geplaatst door Juliette
Ik ben voor het werk met GGO 's bezig momenteel. Da's pas zieke shit. Wist je dat wetenschappers vermoeden dat ze in 2009 in staat zijn om een biologisch wapen te maken dat rekening houdt met etnische afkomst?

Nee en bah. Amerikaans militair onderzoek?

~Panthera~
29-10-05, 16:13
Geplaatst door Juliette
Ik ben voor het werk met GGO 's bezig momenteel. Da's pas zieke shit. Wist je dat wetenschappers vermoeden dat ze in 2009 in staat zijn om een biologisch wapen te maken dat rekening houdt met etnische afkomst?


Gadverdamme, ook dat nog. :moe:
Echt ziek.

Tomas
29-10-05, 16:13
Geplaatst door Juliette
Ik ben voor het werk met GGO 's bezig momenteel. Da's pas zieke shit. Wist je dat wetenschappers vermoeden dat ze in 2009 in staat zijn om een biologisch wapen te maken dat rekening houdt met etnische afkomst?

En wanneer denken ze het op ideologie discriminerend te hebben?

Juliette
29-10-05, 16:14
Geplaatst door mark61
Nee en bah. Amerikaans militair onderzoek?

Dacht het wel. Volgende week eens opzoeken.

mark61
29-10-05, 16:15
Geplaatst door Tomas
En wanneer denken ze het op ideologie discriminerend te hebben?

Zeg eh, godsdienst is the next target.

Juliette
29-10-05, 16:17
Geplaatst door mark61
Zeg eh, godsdienst is the next target.

En daarna muziekvoorkeur. :droef:

Juliette
29-10-05, 16:18
Geplaatst door Tomas
En wanneer denken ze het op ideologie discriminerend te hebben?

Bestaat al. Heet 'normen en waarden'.

Tomas
29-10-05, 16:38
Geplaatst door Wide-O
Hoewel het je ook weer dwingt om je moraliteit verder te leggen dan alleen maar bij mensen. Dat je geen spinnen meer plattrapt, maar vangt en buiten zet, dat soort dingen. Klinkt lullig misschien, en wellicht een extreem voorbeeld. Maar daar zit ik nou mee. En waar ligt de grens. Antibiotica doden ook. Gèk wor je d'er van :hihi:


Ik stond net paprika's in stukjes te snijden terwijl de mosselen die schoon liggen te spoelen dat konden zien. Ik heb mij lichaam er maar tussengedraaid, want het werd me even teveel. vreselijk.

Wide-O
29-10-05, 16:51
Geplaatst door mark61

Wat doet die Reynebau eigenlijk voor de kost, behalve dit soort onzinprogramma's waar de VRT gelukkiglijk patent op heeft (zalm corleone, bourgondië) maken?

Wat Juliette zei. Journalist (voornamelijk bij Knack), en ik denk van opleiding geschiedkundige. Een aanrader is zijn boek "Een geschiedenis van België"). Hoewel het eerste deel daar veel beter van is dan het tweede, maar ik wijk weer af geloof ik :zegniets:

Hij is ooit toevallig in een panel terechtgekomen. Een tijd daarna waren er zelfs mensen die hem als sex-symbool zagen. "Ik heb nog hoop" dacht ik toen :hihi:

Wide-O
29-10-05, 16:55
Geplaatst door Juliette
Ik ben voor het werk met GGO 's bezig momenteel. Da's pas zieke shit. Wist je dat wetenschappers vermoeden dat ze in 2009 in staat zijn om een biologisch wapen te maken dat rekening houdt met etnische afkomst?

Op zich best een apart topic waard. Ik ben ooit toevallig, via een search op "Round-Up" al die discussies tegengekomen. Ik ben dan niet slim genoeg om op den duur Dichtung und Warheit uit elkaar te houden. Monsanto & zo...

Enfin, er staat hier nog een ongebruikte fles Round-Up :hihi: Mental note: toch 's wat meer gaan e-bayen...

Overigens vond ik ooit één van de beste kreten van Freek: "De progressieven blijven achter de vooruitgang aanhollen."

mark61
29-10-05, 16:55
Geplaatst door Wide-O
Wat Juliette zei. Journalist (voornamelijk bij Knack), en ik denk van opleiding geschiedkundige. Een aanrader is zijn boek "Een geschiedenis van België"). Hoewel het eerste deel daar veel beter van is dan het tweede, maar ik wijk weer af geloof ik :zegniets:

Hij is ooit toevallig in een panel terechtgekomen. Een tijd daarna waren er zelfs mensen die hem als sex-symbool zagen. "Ik heb nog hoop" dacht ik toen :hihi:

Volgens mij staat zijn tondeuse op 1,2 cm.

Wide-O
29-10-05, 16:58
Geplaatst door Tomas
Ik stond net paprika's in stukjes te snijden terwijl de mosselen die schoon liggen te spoelen dat konden zien. Ik heb mij lichaam er maar tussengedraaid, want het werd me even teveel. vreselijk.

I feel your pain :hihi:

Je geeft ze toch wel een tik om te zien dat ze dichtgaan ? Een goeie mossel gaat open in stromend water, en gaat dicht (en snel ook) als je ze een mep geeft met een mesje. When in doubt, throw them out. Tis niet eens gezond ook, die krengen. Maar wel ontieglijk lekker :D Jaja, ik zie de paradox wel hoor :)

PS: paprika ? Urghh :hihi:

~Panthera~
29-10-05, 16:59
Geplaatst door mark61
Volgens mij staat zijn tondeuse op 1,2 cm.


:fplet: Deze ? http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/NBN_A10_REYNEBEAU.MM.jpg :hihi:

Wide-O
29-10-05, 16:59
Geplaatst door mark61
Volgens mij staat zijn tondeuse op 1,2 cm.

Vies hé :D

Wide-O
29-10-05, 17:00
Geplaatst door ~Panthera~
:fplet: Deze ? http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/NBN_A10_REYNEBEAU.MM.jpg :hihi:

Pure erotiek, die man. Enfin, volgens Vlamingen toch :boeps:

Juliette
29-10-05, 17:00
Geplaatst door Wide-O
Op zich best een apart topic waard. Ik ben ooit toevallig, via een search op "Round-Up" al die discussies tegengekomen. Ik ben dan niet slim genoeg om op den duur Dichtung und Warheit uit elkaar te houden. Monsanto & zo...


Was ik wel eens van plan. Maar het is een ongelooflijk complex iets waar voor - en tegenstanders constant naast elkaar heen praten. Ik weet wel al dat de gevolgen op ecologisch en economisch vlak niet te voorspellen zijn. (Om het over de sociale of ethische kant van de zaak maar niet te hebben.) En in elk geval nauwelijks te controleren. En er zit hééél veel geld achter.

~Panthera~
29-10-05, 17:01
Geplaatst door Wide-O
Pure erotiek, die man. Enfin, volgens Vlamingen toch :boeps:


Moet ik nu beleefd blijven ? :hihi:

Wide-O
29-10-05, 17:03
Geplaatst door ~Panthera~
Moet ik nu beleefd blijven ? :hihi:

Ja, bitte :lachu:

mark61
29-10-05, 17:05
Geplaatst door Wide-O
Vies hé :D

In en in vies. Half vrouwelijk Vlaanderen gaat er plat voor? En Mrs. Wide-O? :hihi:

Wide-O
29-10-05, 17:05
Geplaatst door Juliette
Was ik wel eens van plan. Maar het is een ongelooflijk complex iets waar voor - en tegenstanders constant naast elkaar heen praten. Ik weet wel al dat de gevolgen op ecologisch en economisch vlak niet te voorspellen zijn. (Om het over de sociale of ethische kant van de zaak maar niet te hebben.) En in elk geval nauwelijks te controleren. En er zit hééél veel geld achter.

Dat geld maakt het zo moeilijk. Ik denk niet dat Van Montagu (sp?) bijvoorbeeld veel kwaads in de zin had.

Grappig, het is iets met veel verstrekkender gevolgen dan abortus of euthanasie e.d. Toch hoor ik onze herders hier nooit over, boven het niveau van: uitgevonden na 1.500 AD := slecht.

~Panthera~
29-10-05, 17:07
Geplaatst door Wide-O
Ja, bitte :lachu:


OK...baardje is lekker, die kop van de man mag in de kliko, zo goed ? :hihi:

Wide-O
29-10-05, 17:08
Geplaatst door mark61
In en in vies. Half vrouwelijk Vlaanderen gaat er plat voor? En Mrs. Wide-O? :hihi:

Die vin mij zelfs lekker, dus ik zou haar niet in het staal "te ondervragen vrouwen" opnemen :hihi:

Het was een halve grap, maar toch kwamen er mensen naar voor die dat echt zo vonden. Wonderlijk.

Enfin, ik vond het interview over King Arthur wel erg grappig :)

Wide-O
29-10-05, 17:09
Geplaatst door ~Panthera~
OK...baardje is lekker, die kop van de man mag in de kliko, zo goed ? :hihi:

Ik zou persoonlijk het baardje er bij flikkeren :hardlach:

Toch is ie echt razend popie geworden hier. Terwijl 2 jaar geleden alleen een halve intellectueel er ooit van gehoord had. TV is a strange medium.

~Panthera~
29-10-05, 17:11
Geplaatst door Wide-O
Ik zou persoonlijk het baardje er bij flikkeren :hardlach:

Toch is ie echt razend popie geworden hier. Terwijl 2 jaar geleden alleen een halve intellectueel er ooit van gehoord had. TV is a strange medium.

:zegniets:

Yep, tv can make you, and break you, nietwaar ?

mark61
29-10-05, 17:15
Geplaatst door Wide-O
Grappig, het is iets met veel verstrekkender gevolgen dan abortus of euthanasie e.d. Toch hoor ik onze herders hier nooit over, boven het niveau van: uitgevonden na 1.500 AD := slecht.

Ik hoop da frieten en mayo van voor die tijd zijn.

Er is toch wel een soort van discussie? Misschien meer van aantasting economie 3e wereld en plundering genetische verscheidenheid daar, om vervolgens een patent op de natuur te krijgen en de inboorlingen volledig afhankelijk te maken van die, onvruchtbare natuurlijk, zaden? Vooral in India lopen ze te hoop.

mark61
29-10-05, 17:17
Geplaatst door Wide-O
Die vin mij zelfs lekker, dus ik zou haar niet in het staal "te ondervragen vrouwen" opnemen :hihi:

Het was een halve grap, maar toch kwamen er mensen naar voor die dat echt zo vonden. Wonderlijk.

Enfin, ik vond het interview over King Arthur wel erg grappig :)

Heb maar een klein stukje gezien, een vriend heeft het opgenomen. Als voorprogramma bij Ajax-Thun. :zozo:

Oh, de missus, jah ik had het zelf kunnen bedenken... :wijs:

Juliette
29-10-05, 17:19
Geplaatst door mark61
Ik hoop da frieten en mayo van voor die tijd zijn.

Er is toch wel een soort van discussie? Misschien meer van aantasting economie 3e wereld en plundering genetische verscheidenheid daar, om vervolgens een patent op de natuur te krijgen en de inboorlingen volledig afhankelijk te maken van die, onvruchtbare natuurlijk, zaden? Vooral in India lopen ze te hoop.

Klopt. Dat soort dingen. En de soja - kaalslag in Brazilië.

mark61
29-10-05, 17:22
Geplaatst door Juliette
Klopt. Dat soort dingen. En de soja - kaalslag in Brazilië.

BBC Worldservice heeft regelmatig discussies daarover. Anders zou ik het ook niet weten.

~Panthera~
29-10-05, 17:24
Geplaatst door Juliette
En de soja - kaalslag in Brazilië.

Ja ook zo fijn.

Problemen op de pampas

Héctor Dionel Férnadez is een kleine boer uit de provincie Formosa. Hij vertelt over de problemen die hij en andere kleine boeren ondervinden door het oprukken van de gentech-soja in hun regio:

Op 1 en 2 februari heeft een vliegtuig een grote hoeveelheid bestrijdingsmiddelen over onze akkers gespoten. Het vliegtuig moest het onkruid op gentech-sojavelden wegspuiten van twee grote landbouwbedrijven. Hun akkers liggen naast die van ons. Door het negeren van voorschriften zijn de bestrijdingsmiddelen door de wind op onze akkers geblazen. Hierdoor is de totale oogst van onder meer maïs, bonen, aardappelen en fruit van 23 familiebedrijven vernietigd. Er zijn meer van dit soort ongelukken in onze regio gebeurd. Als gevolg hiervan hebben sommige mensen gezondheids-problemen gekregen en stierven vogels en vissen. De overheid doet niets om dergelijke ongelukken te voorkomen en is niet geïnteresseerd in de gevolgen.

Sinds vijf jaar komen grote landbouwbedrijven naar onze provincie om soja te verbouwen. De overheid steunt deze ontwikkeling onder meer met leningen. Deze grote bedrijven kopen niet alleen nog ongebruikt land maar kopen of huren ook land van kleine boeren die het hoofd niet meer boven water kunnen houden. Omdat deze bedrijven zoveel mogelijk machines in plaats van mensen gebruiken om de oogst binnen te halen en te verwerken loopt bovendien de werkgelegenheid in de regio hard achteruit.

Hierdoor hebben steeds minder mensen de mogelijkheid om voedsel te verbouwen of te kopen. Nu al hebben de meeste mensen op het platteland in Formosa te weinig te eten en zijn velen aangewezen op gaarkeukens. Onze provincie is de armste in het land en gentech-soja maakt onze problemen alleen maar erger.

:moe:


http://www.bothends.org/about/Soja.htm

Tomas
29-10-05, 17:26
Geplaatst door Wide-O
I feel your pain :hihi:

Je geeft ze toch wel een tik om te zien dat ze dichtgaan ? Een goeie mossel gaat open in stromend water, en gaat dicht (en snel ook) als je ze een mep geeft met een mesje. When in doubt, throw them out. Tis niet eens gezond ook, die krengen. Maar wel ontieglijk lekker :D Jaja, ik zie de paradox wel hoor :)

PS: paprika ? Urghh :hihi:

Denk jij dat ze van de alcohol in de wijn bedwelmd zijn voordat ze gekookt worden? Ja toch? Ja he? Zeg ja.

Dacht altijd dat je pas nadat ze gekookt zijn kon zien welke slecht te pruimen zijn.

Wide-O
29-10-05, 17:37
Geplaatst door Tomas
Denk jij dat ze van de alcohol in de wijn bedwelmd zijn voordat ze gekookt worden? Ja toch? Ja he? Zeg ja.

Dacht altijd dat je pas nadat ze gekookt zijn kon zien welke slecht te pruimen zijn.

Ja.

:hihi:

Ehm... die tip staat in een erg oud kookboek. Mosselen horen te leven als je ze schoonmaakt/cq spoelt. Hun reflex, when disturbed, is de schelp dicht te doen. Een mossel die dat niet doet, of te lui is, is ofwel dood ofwel niet meer gezond.

Zodra ze in de pot zitten horen ze uiteraard open te gaan, dat spreekt.

Dierenbeul :ego:

Wide-O
29-10-05, 17:39
Geplaatst door mark61
Ik hoop da frieten en mayo van voor die tijd zijn.


Er zijn dino's gevonden met houten frietvorkjes.



Er is toch wel een soort van discussie? Misschien meer van aantasting economie 3e wereld en plundering genetische verscheidenheid daar, om vervolgens een patent op de natuur te krijgen en de inboorlingen volledig afhankelijk te maken van die, onvruchtbare natuurlijk, zaden? Vooral in India lopen ze te hoop.

Dat is de discussie waar ik in verzeild geraakte toen ik wou zoeken of Round-Up even veilig was als onze tuincentrum-expert beweerde...

Tomas
29-10-05, 20:04
Lebbis: W2P (VARA)

22:35 - 00:15 Kunst/Cultuur

Lebbis kijkt naar de evolutie zoals nog nooit iemand naar de evolutie keek. Met weldoortimmerde opvattingen over vrouwen, godsdienst, fruit, varkens en, ja, zelfs de actualiteit moet eraan geloven. Waar gaan we heen als mensheid. En we zijn nog niet verloren, mits we naar Lebbis luisteren. Het is een programma vol eye-openers, humor, nog meer eye-openers en zelfs iets wat op een lied lijkt.

(c) www.omroep.nl

Met een liedje!

mark61
29-10-05, 20:08
Geplaatst door Wide-O
Er zijn dino's gevonden met houten frietvorkjes.

Vreetzakken. Dat zullen me een porties geweest zijn. Wie verbouwde al die patatten eigenlijk?


Dat is de discussie waar ik in verzeild geraakte toen ik wou zoeken of Round-Up even veilig was als onze tuincentrum-expert beweerde...

Round-up is fout. Zelfs in Staphorst.