PDA

Bekijk Volledige Versie : De bouw van nieuwe moskeeën zijn een teken van integratie’



Marouan35
29-10-05, 12:08
‘De bouw van nieuwe moskeeën zijn een teken van integratie’
Gesprek met Ahmed Marcouch
door Thijs Broer

Ahmed Marcouch, voorzitter van de Unie van Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam en Omstreken, is een van de coming men in islamitisch Nederland. Populistische politici geeft hij er graag van langs, maar ook zijn eigen achterban spaart hij niet. Een gesprek over de islam in Nederland, het integratiebeleid en het extremisme. ‘Veel moslims vinden zichzelf achterlijk. De kunst is: wat doe je met die constatering?’

Ahmed Marcouch heeft een bewogen jaar achter de rug. De moord op Theo van Gogh, het proces tegen Mohammed B., de dood van de Marokkaanse tasjesdief, de plannen voor de imamopleiding, het nieuwe inburgeringsbeleid van Rita Verdonk: keer op keer verschijnt Marcouch in de media om namens de Unie van Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam en Omstreken (UMMOA), die veertienduizend gelovigen omvat, alle mogelijke misverstanden over de islam recht te zetten en kritiek van populistische politici en publicisten te pareren. Maar ook om Marokkaanse rotjongens een trap onder hun kont te geven en de islamitische gemeenschap te wijzen op haar eigen falen. Marcouch (1969), die na de LTS in de verpleging en een papierfabriek werkte, en vervolgens tien jaar bij de politie, is niet bang voor de confrontatie. Hij wordt beschouwd als een van de coming men in de islamitische gemeenschap.
Gevraagd naar de anti-islamitische stemming in Nederland zegt hij, in zijn zonnige flat in Amsterdam-Noord: ‘Ik vind het hartstikke goed dat er eindelijk aandacht begint te komen voor de religieuze kant van integratie. Immigranten uit Marokko en Turkije werden altijd alleen beschouwd als arbeiders, als gastarbeiders. Hun religieuze achtergrond bleef altijd zwaar onderbelicht, vooral in de grote steden, waar de seculieren in de gemeentepolitiek de dienst uitmaken. De overheid praatte niet met moskeeën en religieuze organisaties, zoals de mijne. Er wordt nog steeds geschokt gereageerd als ergens een nieuwe moskee wordt gebouwd. Maar de bouw van die nieuwe moskeeën, voor twee, soms wel zes miljoen euro, zijn juist een teken van integratie: een teken dat mensen hier willen blijven, dat ze niet langer in een garage naar de moskee willen gaan, dat ze bereid zijn te investeren in Nederland.’

De socioloog Gabriël van den Brink zei eerder dit jaar in Roodkoper dat Nederland zó snel is geseculariseerd dat veel Nederlanders zich überhaupt niet kunnen voorstellen wat geloof is, laat staan het islamitisch geloof. Vandaar het onbegrip.
‘Nederlanders weten nauwelijks meer wie ze zijn. Ik hoor Nederlanders heel vaak zeggen: “Mijn ouders geloven wel, maar ik niet,” of: “Ik ben wel gedoopt, maar ik doe er niks mee”, alsof ze met hun achtergrond niets te maken willen hebben. Dat zie je ook in het publieke debat. Sinds Pim Fortuyn roepen allerlei intellectuelen dat ze eindelijk mogen zeggen wat nooit gezegd mocht worden. Maar het komt erop neer dat ze een hetze voeren tegen het geloof. Dat gebeurde ook toen Geert Mak zijn nek uitstak: hij werd onmiddellijk verketterd. Dat soort radicalisme maakt het tegengeluid onmogelijk. Nu pas zijn er intellectuelen die een tegengeluid laten horen, zoals Dick Pels, Ronald Plasterk en de historicus Han van der Horst, die laatst in de Volkskrant schreef dat Ayaan Hirsi Ali, Paul Cliteur en Afshin Ellian de nieuwe Jacobijnen zijn.’

Bent u ervan geschrokken hoe snel de sfeer in Nederland na Pim Fortuyn is omgeslagen?
‘Ja. Het is heel snel gegaan. Van de ene dag op de andere is “politiek correct” een scheldwoord geworden. Opeens zaten alle politici in hun kamertje te zoeken naar woorden om in godsnaam maar niet politiek correct gevonden te worden. Dat is de pest voor de democratie. Bij alle politieke partijen is de angst toegeslagen, zodat Verdonk zich ongehinderd kan manifesteren als minister van religieuze zaken.’

Cliteur zegt dat het best goed is om af en toe eens ruzie te maken.
‘Op zichzelf ben ik dat met hem eens. Je moet het over álles kunnen hebben, maar wel op een manier die fair is. Pim Fortuyn noemde de islam een achterlijke religie. Er is veel discussie geweest over die uitspraak. Maar als hij gezegd had dat moslims achterlijk zijn, waren veel moslims het met hem eens geweest. Veel moslims vínden zichzelf achterlijk. De kunst is: wat doe je met die constatering? Een tekst in de koran zegt: God zal alleen maar iets aan je situatie veranderen als je er zélf iets aan doet.’

De islamitische gemeenschap heeft een sterke neiging tot zelfbeklag.
‘Dat is waar. Daar probeer ik iets tegen te doen. Ik heb dat vaak gezegd in de moskee. Je moet anderen niet verwijten dat je in deze situatie zit. Nederland is een individualistische samenleving. Als je iets wilt bereiken moet je er zelf iets aan doen. Moslims moeten deze crisis gebruiken om kritisch naar zichzelf te kijken.’

Hoe wilt u dat voor elkaar krijgen?
‘Ik probeer zoveel mogelijk mensen mee te krijgen door dingen bespreekbaar te maken. Gisteren had ik een vergadering in een moskee. Iemand vertelde daar wat de Unie van Marokkaanse Moskeeën allemaal moest doen. Ik zei: er zijn bijna vierhonderdduizend Marokkaanse moslims in Nederland. Als die allemaal een euro per jaar in een fonds storten, heb een half miljoen per jaar. Dan kan je wat. Je kunt wel roepen dat Ahmed Marcouch of Ahmed Aboutaleb iets voor je moeten doen, maar je zult toch echt zelf aan de slag moeten. De Marokkaanse moskeeën worden bijvoorbeeld nog steeds verschrikkelijk amateuristisch bestuurd. Dáár moeten we iets aan doen. Die bestuurders zitten hele dagen met elkaar te bespreken of het vlees halal is of niet. Dat interesseert me geen worst. Dat moeten mensen zelf maar bedenken. We moeten erover praten wat voor maatschappelijke rol moskeeën moeten spelen. Hoe we beter kunnen samenwerken. Hoe we het onderwijs moeten organiseren.’

Verder lezen? Bestel uw papieren Roodkoper hier
Klik hier om terug te gaan

jan1974
29-10-05, 12:22
Ik ben het er niet mee eens. De bouw van een kerk is ook geen integratie, dus waarom zou de bouw van een moskee dat wel zijn.

freya
29-10-05, 12:45
Geplaatst door jan1974
Ik ben het er niet mee eens. De bouw van een kerk is ook geen integratie, dus waarom zou de bouw van een moskee dat wel zijn.

Wat is jouw definitie van integratie?

En moeten christen nog integreren in de Nederlands samenleving?

Vind je de opkomst van immigrantenkerken geen vorm van integratie?

jan1974
29-10-05, 12:53
Geplaatst door freya
Wat is jouw definitie van integratie?

En moeten christen nog integreren in de Nederlands samenleving?

Vind je de opkomst van immigrantenkerken geen vorm van integratie?
Immigrantenkerken zie ik niet echt als integratie.

Stel je bent een stel Nederlanders, je emigreert naar Marokko. Als je daar een kerk zou gaan bouwen dat zou ik prima vinden, maar ik zou het moeilijk uit kunnen leggen als een vorm van integratie.

jan1974
29-10-05, 12:59
De moskee of kerk heeft "open dag", dat zie ik meer als integratie.

Marouan35
29-10-05, 13:09
het is een teken van integratie omdat mensen dan kennlijk bereid zijn miljoenen te investeren in zo een gebouw. dat doe je alleen maar als je al besloten hebt hier te blijven en dat dit je samenleving is. vergeleken met de gastarbeiderstijd waarin migranten zo iets hadden dit is niet mijn land, ik ga een keer terug, is dit natuurlijk vooruitgang. de bouw van moskeeen met minaratten is daar zo een voorbeeld van of leievr gezeghd een indicator.

Don Vito
29-10-05, 13:11
Geplaatst door jan1974
Immigrantenkerken zie ik niet echt als integratie.

Stel je bent een stel Nederlanders, je emigreert naar Marokko. Als je daar een kerk zou gaan bouwen dat zou ik prima vinden, maar ik zou het moeilijk uit kunnen leggen als een vorm van integratie.

De bouw is geen integratie idd maar gewoon een constructieve handeling. Het gaat ook meer om de intenties die er zijn bij het bouwen van de moskees. Dhr Marcouch heeft volgens mij wel goed uitgelegd, waarom het een vorm van integreren is.

Ik neem aan dat jan het "niet integreren" gedeelten ziet in de moskee zelf?

Marouan35
29-10-05, 13:11
uiteraard is het dan zo dat de volgende stap moet zijn, wat doe je in de moskee, welke programmas draai je en welke boodschap en visie heb je voor en op de samenleving. Die moet vervolegsn bijdragen aand e opbouw en de harmonie van de samenleving. waarin het motto is dat mensen elkaars broeders zijn, op basis van liefde, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid. menswaardigheid boven alles. dat is de essentiele boodschap vand e islam en dat zou uitgangspunt en kader moeten zijn voor zo een moskee.

tr_imparator
29-10-05, 13:17
Geplaatst door Marouan35
‘Veel moslims vinden zichzelf achterlijk. De kunst is: wat doe je met die constatering?’


Het probleem is dat mensen die zichzelf achterlijk vinden, juist vinden dat ze slim zijn, waardoor er geen zelfbesef is, en ook geen vooruitgang.
En het spijt me voor je, maar ik heb nog geen een mens horen zeggen dat ie zichzelf achterlijk vind. De mensen die zeggen dat ze achterlijk zijn, hebben een groot probleem met hun zelfbeeld.


Dit terzijde.


Nergens in het artikel is beargumenteerd, waarom de bouw van meer moskeeen de integratie zou bevorderen. Ikzelf ga nooit naar een moskee (behalve soms op feestdagen, vrijdaags en in ramadan): de reden is eigenlijk heel simpel: die imams vertellen te veel onzin, zijn slecht opgeleid en als je een vraag stelt (WAT HEEL WEINIG GEBEURT ONDER DE GEMEENSCHAP; op de een of andere manier is imams woord altijd JUIST) krijg je er geen bevredigend antwoord op. Ik was nog gister in een moskee. Heeft ie half uur verteld, waarom je je ouders niet bij de voornaam mag spreken. Het is verboden. En natuurlijk werd er weer geld opgehaald voor de bouw van nieuwe moskeeen. De moskeeen zijn ook een beetje politiek aan het beoefenen: de mensen van Aya Sofia, gaan niet naar de moskee in West, en die in west gaan weer niet naar de Moskee in Osdorp. Reden: eentje noemt zich Suleymanci ander Milli Gorus en weer de ander Diyanet. :moe:


Ik eis als gelovige verbetering van de toestand van Turkse moskeeen. De koran pakken, met de Turkse vertaling, de manier waarop je het kan lezen, met de bijbehorende uitleg. Werkt nog voor mij het beste.



edit: Ik generaliseer een beetje zie ik: er zijn ook imams die echt heel goed zijn! Die je zo de mond snoeren als je een met een `waarom` vraag komt. :hihi:

Zwarte Schaap
29-10-05, 13:19
Geplaatst door Marouan35
Nederlanders weten nauwelijks meer wie ze zijn.

Dit is het hoofdprobleem in Nederland. Door het individualisme en de consumptiemaatschappij met de daarbij gepaarde vervlakking van de Nederlandse cultuur tot een mcdonalds/coca cola cultuur, hebben Nederlanders hun binding met hun geloof, cultuur en geschiedenis kwijtgeraakt. Vandaar dat krampachtig vastklampen aan de herdenkingen van de tweede wereld-oorlog. Dat geeft Nederland nog een saamhorigheidsgevoel. Daarom komt de islam en de vreemdelingen Nederland wel goed uit, die worden als zondebok gebruikt om de massa individuele egootjes die uit zijn op hun directe lustbevrediging tot een beleefde collectieve eenheid te vormen.

mark61
29-10-05, 13:34
Geplaatst door Marouan35
Maar de bouw van die nieuwe moskeeën, voor twee, soms wel zes miljoen euro, zijn juist een teken van integratie:

Dat ze m niet (helemaal) zelf betalen maar geld aannemen van wildvreemden die net zo ver van NL als van Marokko wonen is daarentegen weer wat minder integrerend. :)


‘Nederlanders weten nauwelijks meer wie ze zijn. Ik hoor Nederlanders heel vaak zeggen: “Mijn ouders geloven wel, maar ik niet,

Waarom stelt hij identiteit 1 op 1 gelijk aan godsdienst? Wat is dat voor flauwekul? Marokkanen maken zelf al onderscheid tussen een cultuurcomponent en een godsdienstcomponent in hun identiteit.


Van de ene dag op de andere is “politiek correct” een scheldwoord geworden.

Dat was het altijd al.



Veel moslims vínden zichzelf achterlijk. De kunst is: wat doe je met die constatering?

Huh? Hoe kan je jezelf nou achterlijk vinden? Op dat moment ben je het per definitie toch niet meer? Vreemde opmerking. Hij bedoelt ws. dat hijzelf veel andere moslims achterlijk vindt. Vreemd.


Ik zei: er zijn bijna vierhonderdduizend Marokkaanse moslims in Nederland. Als die allemaal een euro per jaar in een fonds storten, heb een half miljoen per jaar. Dan kan je wat. Je kunt wel roepen dat Ahmed Marcouch of Ahmed Aboutaleb iets voor je moeten doen, maar je zult toch echt zelf aan de slag moeten. De Marokkaanse moskeeën worden bijvoorbeeld nog steeds verschrikkelijk amateuristisch bestuurd. Dáár moeten we iets aan doen. Die bestuurders zitten hele dagen met elkaar te bespreken of het vlees halal is of niet. Dat interesseert me geen worst. Dat moeten mensen zelf maar bedenken. We moeten erover praten wat voor maatschappelijke rol moskeeën moeten spelen. Hoe we beter kunnen samenwerken. Hoe we het onderwijs moeten organiseren.’

:duim:

Leuke man verder. Maar over dat 'achterlijk' moet ie nog ff nadenken.

mark61
29-10-05, 13:36
Geplaatst door Don Vito
Ik neem aan dat jan het "niet integreren" gedeelten ziet in de moskee zelf?

Hij wil graag klokken in die minaretten? :confused: En die jellaba's moeten zwart, hoe vaak moek het nou nog zeggen. :lachu:

tr_imparator
29-10-05, 13:44
Er is in Turkije een hevige discussie gaande over de `ezan` (oproep van gelovigen om te bidden). Volgens regels van de EU, is dit geluidshinder, en mag het niet meer gedaan worden..?! Geluk staat de bevolking van TR 100% achter zijn Islamitische identiteit.



Waar gaat dit heen? Is zeker ook de reden waarom je geen kerken meer hoort in NL ofzo?

mark61
29-10-05, 14:07
Geplaatst door tr_imparator
Het probleem is dat mensen die zichzelf achterlijk vinden, juist vinden dat ze slim zijn, waardoor er geen zelfbesef is, en ook geen vooruitgang.
En het spijt me voor je, maar ik heb nog geen een mens horen zeggen dat ie zichzelf achterlijk vind.

:) Ehhh... de plaatser van het topic is niet de schrijver.


Ik eis als gelovige verbetering van de toestand van Turkse moskeeen. De koran pakken, met de Turkse vertaling, de manier waarop je het kan lezen, met de bijbehorende uitleg. Werkt nog voor mij het beste.

Jij wilt depolitisering. Dat moet je dan zelf doen.

mark61
29-10-05, 14:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit is het hoofdprobleem in Nederland. Door het individualisme en de consumptiemaatschappij met de daarbij gepaarde vervlakking van de Nederlandse cultuur tot een mcdonalds/coca cola cultuur, hebben Nederlanders hun binding met hun geloof, cultuur en geschiedenis kwijtgeraakt. Vandaar dat krampachtig vastklampen aan de herdenkingen van de tweede wereld-oorlog. Dat geeft Nederland nog een saamhorigheidsgevoel. Daarom komt de islam en de vreemdelingen Nederland wel goed uit, die worden als zondebok gebruikt om de massa individuele egootjes die uit zijn op hun directe lustbevrediging tot een beleefde collectieve eenheid te vormen.

Ik heb geen problemen met mijn identiteit, dank u.

Nederland heeft nooit een cultuur gehad. Je had boeren, die boerden, handwerkslieden die hun ding deden, en de rijke burgers, ondernemers, int. handel en je weet wel >>> kolonialisme. Dat was de elite.

Nederland heeft hoogstens een handel/geld-cultuur. En als off-spin kunst en wetenschap in de 17e eeuw.

Wat wil jij nou, NL moet weer trots worden op zijn zeevarende, expansionistische, koloniale verleden? WOII is toch ook verleden? Waarom is dat fout en de rest goed? Ik zou nog eerder zeggen, andersom.

Ik vind al dat gezeur over cultuur onzin. Wat is de Rif-cultuur? Das toch ook gewoon landbouw, boerengemeenschappen, geďsoleerd van elkaar?

De islam als vreemde eend in de bijt, en evt. als vijand, is alleen maar de weerslag van hoe de bevolking van een land reageert op snelle uitbreiding met 10% vreemdelingen. Das heel ingrijpend, en al met al viel het tot 2000 nog aardig mee, de reactie. Ken jij enig voorbeeld van een land dat zonder morren opeens 10% 'vreemden' in zijn midden kreeg? Die tamelijk veel verschilden van wat er al was?

Ik blijf erbij dat de omslag van 2000 in de eerste plaats het gevolg was van de beurskrach en aansluitende 'crisis'. Dat geeft de burger het gevoel nietig te zijn in de grote wereld. En een hoop rancune dat zijn aandelen gekelderd zijn. Someone's gotta pay. Als de perceptie was geweest dat 'allochtonen' geld opleverden ipv kostten dan was er niks aan de hand geweest. Islam of geen islam.

In NL draait het alleen om geld. De rest is bijzaak.

mark61
29-10-05, 14:21
Geplaatst door tr_imparator
Er is in Turkije een hevige discussie gaande over de `ezan` (oproep van gelovigen om te bidden). Volgens regels van de EU, is dit geluidshinder, en mag het niet meer gedaan worden..?! Geluk staat de bevolking van TR 100% achter zijn Islamitische identiteit.

Waar gaat dit heen? Is zeker ook de reden waarom je geen kerken meer hoort in NL ofzo?

Is dat zo? Zijn ze gek geworden? Ik mag aannemen dat er inderdaad een max. aan decibels is. Als je vlak naast een minaretluidspreker woont kan dat vast gehoorschade opleveren. :) Maar volgens mij is het een overtrokken onzindiscussie. Zoiets als Engelsen die klaagden dat komkommers van Brussel zo-en-zo lang moesten zijn.

In NL hoor je geen kerken meer omdat ze leegstaan. Iedereen die wel gaat weet hoe laat hij moet komen. Het is geen algemeen ding meer van de meerderheid van de bevolking.

Veel Turken gaan zelden naar de moskee. Wat moeten ze met een ezan?

Ken jij die nog van toen de ezan in het Turks moest worden gedaan? 'Tanri uludur', was het toen. Heeft dacht ik 3 maanden geduurd, massale volksopstand. 1934 geloof ik.

Maar hoe gaat die discussie?

reallife
29-10-05, 14:25
Geplaatst door mark61
In NL hoor je geen kerken meer omdat ze leegstaan. Iedereen die wel gaat weet hoe laat hij moet komen. Het is geen algemeen ding meer van de meerderheid van de bevolking.



Bij ons hoor je ze nog luid en duidelijk hoor. :ego: In Gouda ook trouwens.

mark61
29-10-05, 14:27
Geplaatst door reallife
Bij ons hoor je ze nog luid en duidelijk hoor. :ego: In Gouda ook trouwens.

Dat zal best, dat galmt lekker door de polder. Bij ons ook trouwens een paar. De ezan hoor ik beter.

reallife
29-10-05, 14:31
Geplaatst door mark61
Dat zal best, dat galmt lekker door de polder. Bij ons ook trouwens een paar. De ezan hoor ik beter.

:hihi:

Die heb je bij ons niet. :) Dat verstoort de rust in onze mooie polder, ons landschap is gemaakt voor klokkengelui.

jan1974
29-10-05, 15:24
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit is het hoofdprobleem in Nederland. Door het individualisme en de consumptiemaatschappij met de daarbij gepaarde vervlakking van de Nederlandse cultuur tot een mcdonalds/coca cola cultuur, hebben ....
De mcdonalds/coca cola cultuur is een westerse/Amerikaanse cultuur, en zo oppervlakkig is die cultuur niet. Bij het westen wordt altijd de nadruk gelegd op de consumptie, maar er wordt nooit bijgezegd dat er 1000den en 1000den mensen aan de andere kant staan als producent. Mensen die er hun boterham mee verdienen, mensen voor wie zo'n bedrijf misschien wel hun levenswerk is. Consumeren is niet slecht, de hele economie draait erop. Een groot deel van de westerse indentiteit zit nou juist in hun werk en hun bedrijven.

mark61
29-10-05, 15:32
Geplaatst door jan1974
De mcdonalds/coca cola cultuur is een westerse/Amerikaanse cultuur, en zo oppervlakkig is die cultuur niet.

Huh? Wat is de diepgang van overprocessed eten, vorm en geen inhoud? Het is de leeghoofdigheid ten top.


Bij het westen wordt altijd de nadruk gelegd op de consumptie, maar er wordt nooit bijgezegd dat er 1000den en 1000den mensen aan de andere kant staan als producent. Mensen die er hun boterham mee verdienen, mensen voor wie zo'n bedrijf misschien wel hun levenswerk is. Consumeren is niet slecht, de hele economie draait erop. Een groot deel van de westerse identiteit zit nou juist in hun werk en hun bedrijven.

Jij aanbidt de mammon. Ik zat juist vandaag te denken dat er geen goed woord is voor de echte religie van deze tijd. Zoals je militarisme hebt zou je ook een woord moeten hebben voor het verheerlijken van handel, zakendoen, industrie, business. Dat doe jij hier. Jij was toch hard-core christen? Zeker nog eentje van hoe heet die gozer, die van protestantisme <> kapitalisme.

Don Vito
29-10-05, 15:47
Geplaatst door jan1974
De mcdonalds/coca cola cultuur is een westerse/Amerikaanse cultuur, en zo oppervlakkig is die cultuur niet.

Een maatschappij waar nadruk wordt gelegd op wat je verdiend en hoe je er uitziet niet zo oppervlakkig?




Geplaatst door jan1974

Bij het westen wordt altijd de nadruk gelegd op de consumptie, maar er wordt nooit bijgezegd dat er 1000den en 1000den mensen aan de andere kant staan als producent. Mensen die er hun boterham mee verdienen, mensen voor wie zo'n bedrijf misschien wel hun levenswerk is. Consumeren is niet slecht, de hele economie draait erop. Een groot deel van de westerse indentiteit zit nou juist in hun werk en hun bedrijven.

Dat klopt er verdienen duizneden hun brood mee maar er sterven er ook duizenden door.

Ik noem de auto en oorlogsindustrie van het westen die voorzien moet worden van olie, we zien de gevolgen in Irak.

In India werken kleine kinderen zich de tyfus aan de Nike air Max en Adidas voetballen en worden zo onthouden van nderwijs en recht op kind zijn.

er zijn talloze voorbeelden hoe de westerse consumptie drang de wereld erg schaadt, sterker nog: het is een van e redenen waarom er zo veel ellende is in de wereld.

mark61
29-10-05, 15:51
Geplaatst door Don Vito
In India werken kleine kinderen zich de tyfus aan de Nike air Max en Adidas voetballen en worden zo onthouden van nderwijs en recht op kind zijn.

Wat heb jij aan je voetjes zitten? :hihi:

mark61
29-10-05, 15:51
Hé, ik hoor kerkklokken. Tis niet eens zondag. De beesten.

Don Vito
29-10-05, 16:03
Geplaatst door mark61
Wat heb jij aan je voetjes zitten? :hihi:

ik ben een nudist

mark61
29-10-05, 16:06
Geplaatst door Don Vito
ik ben een nudist

:duim: Jij hebt hart voor de 3e wereld!

tr_imparator
29-10-05, 17:02
Geplaatst door mark61


Maar hoe gaat die discussie?


Heb er doorheen gezapt. Geen tijd voor onzindiscussies.

jan1974
29-10-05, 17:06
Geplaatst door mark61
1. Huh? Wat is de diepgang van overprocessed eten, vorm en geen inhoud? Het is de leeghoofdigheid ten top.

2. Jij aanbidt de mammon.

1. Wat ik bedoel is dat er achter een simpel blikje cola een hele filosofie zit. Het is een wereld van marketing, PR, standarisering, massa-produktie, the American dream, trendwatchers en globalisering.

Nou ben ik ook geen fan van de CocaCola Company, maar er is zo'n veelzijdig pakket van bedrijven in het westen dat er wel degelijk diepgang is.

2. Weet ik niet. Ik probeer het alleen maar uit te leggen.

mark61
29-10-05, 17:12
Geplaatst door jan1974
1. Wat ik bedoel is dat er achter een simpel blikje cola een hele filosofie zit. Het is een wereld van marketing, PR, standarisering, massa-produktie, the American dream, trendwatchers en globalisering.

Nou ben ik ook geen fan van de CocaCola Company, maar er is zo'n veelzijdig pakket van bedrijven in het westen dat er wel degelijk diepgang is.

Was nou de diepte precies? Ik zie alleen maar de breedte van het kapitalistisch complex. :hihi:


2. Weet ik niet. Ik probeer het alleen maar uit te leggen.

Ah, er is nog hoop. Vade retro!

tr_imparator
29-10-05, 17:12
Geplaatst door jan1974
1. Wat ik bedoel is dat er achter een simpel blikje cola een hele filosofie zit. Het is een wereld van marketing, PR, standarisering, massa-produktie, the American dream, trendwatchers en globalisering.

Nou ben ik ook geen fan van de CocaCola Company, maar er is zo'n veelzijdig pakket van bedrijven in het westen dat er wel degelijk diepgang is.




en diabetes, obesitas, depressies, stress, etc...? Huh? Diepgang :lol: ?

jan1974
29-10-05, 19:33
Geplaatst door mark61
Was nou de diepte precies? Ik zie alleen maar de breedte van het kapitalistisch complex. :hihi:

De diepte zit hem dus in alle vaklui die voor het bedrijf werken. Vele van die mensen zijn expert op hun gebied. De experts werken niet alleen in de productie, maar ook bij de sales en de marketing afdeling.

Het lijkt een groot blok, maar als je goed kijkt is het allemaal mensenwerk.

De diepgang voor de consument zit erin dat hij moet kiezen (het is eigenlijk stemmen, als je een bepaald product kiest in de supermarkt dan stemt hij op een bepaald bedrijf, en niet op de concurrent) . De ene consument doet dat met meer diepgang dan de andere consument, maar de mogelijkheid voor diepgang is er wel.