PDA

Bekijk Volledige Versie : Verslag Van Benzakour Over Zijn Aanhouding In IsraËl



Ron Haleber
31-10-05, 08:39
Benzakour zond mij een (hierna op topic volgend) column op. Ik vroeg hem daarbij eerst:

Beste Mohammed, nog welkom thuis! Ik heb naarstig de berichten over jou en Gretta gevolgd in de media.

Maar over het ongehoord grensschandaal kon ik nergens een goede samenvatting en/of kritiek vinden.

Het liefst zou ik allereerst van jouw hand je eigen ervaringen daarover horen en posten. Dit zou toch veel mensen wakker moeten schudden over waar het onrecht plaatsvind!

Overigens bedankt voor je columns die ik zal plaatsen (zeeburgnieuws heb ik ze al opgezonden).

Met vr gr Ron.


Antwoord van BENZAKOUR:

Beste Ron, in diverse radio- en kranteninterviews heb ik daar verslag van gedaan.

Ik zal niet alles nogmaals op papier zetten. Hieronder, tbv. je vraag een indrukje, een (persklaar) interview dat in AD heeft gestaan.
groets, mbenz


VERSLAG VAN BENZAKOUR OVER ZIJN AANHOUDING IN ISRAËL


INTERVIEW : Journalist en Marokkaan, dat is een zeer verdachte combinatie in de ogen van de Israëlische douane.

Zwijndrechter Mohammed Benzakour werd een nacht vastgehouden op het vliegveld van Tel Aviv.

Benzakour kwam afgelopen weekeinde terug van een kennismakingsreis door de Palestijnse gebieden. Hij maakte deel uit van een delegatie kunstenaars, schrijvers en journalisten, in hegt kielzog van Gretta Duisenberg. Zij vraagt met haar stichting Stop de Bezetting aandacht voor het lot van de Palestijnen in bezet gebied.

,,Gretta werd meteen na aankomst alweer teruggestuurd naar Nederland. De reden: Ze zou ooit eens iemand hebben ontmoet die via-via-via in contact stond met een lid van Hamas. De rest van onze groep werd opgesplitst en is vier uur lang ondervraagd, ik als enige tweemaal zo lang.

We moesten zelfs onze broek laten zakken. Onze bagage werd compleet binnenstebuiten gekeerd. Ik kreeg een kruisverhoor over mijn familie in Marokko, mijn vrienden in Nederland en mijn werk. Het was even absurd als vernederend. Toen ik ’s ochtends vroeg eindelijk het land in mocht, heb ik tegen de veiligheidsagent gezegd dat ik het onverantwoord vind hoe ze acht kostbare uren security-tijd hebben besteed aan een ongevaarlijke bezoeker, van wie ze vooraf wisten dat hij ongevaarlijk was. Ze wisten precies wie we waren, daarom werden we er ook uitgepikt. Het was pure treiterij, een spel. Waarom? Misschien hopen ze zo te bereiken dat we niet terugkomen.

,,Daarna was het niet afgelopen met de pesterijen. We hebben uiteindelijk Gaza niet kunnen bezoeken, omdat we er ondanks onze afspraak met president Abbas niet inkwamen. ’Voor onze eigen veiligheid,’ heette het.

Onze afspraak met de politicus Barghouti ging niet door omdat we heel lang werden tegengehouden bij een veiligheidspost. Overal steeds maar weer die soldaten en geweren. De samenleving is ronduit verziekt.

,,Toch hebben we op de westelijke Jordaanoever veel vriendelijkheid ontvangen en met veel mensen kunnen praten. Met de burgemeesters van Nablus en Hebron, onderwijzers, directeuren van scholen en een ziekenhuis, mensen van de Verenigde Naties. Voor mij was het waardevol een gebied en een conflict waarover ik zelf met enige regelmaat schrijf, nu met eigen ogen te zien.

,,Ik heb dingen gezien die je voorstellingsvermogen tarten. Ik wist dat de veiligheidsmuur rondom de Jordaanoever dik en hoog en van beton was. Maar als je er oog in oog mee staat... Hij is angstwekkender dan de Berlijnse muur was. Met camera’s en talloze militairen met kalashnikovs. Wat nog erger was: Ik heb een man gesproken die dertig meter van zijn broer vandaan woont. Maar nu is die muur ertussen gezet en moeten de broers 65 kilometer reizen om elkaar nog te ontmoeten.

,,Het is verschrikkelijk om te zien hoe Israëlische maatregelen het leven van gewone Palestijnse gezinnen, arbeiders en boeren ontwrichten en onmogelijk maken. En waarvoor? Uiteindelijk is het ordinaire annexatie van land. Het bewijs daarvoor vind je in Jeruzalem, waar je vrij tussen oost en west kunt reizen. Wie kwaad wil, doet het daar.

,,Maar wat mij echt gefrappeerd heeft en wat mij ook hoop geeft voor de toekomst: Op het niveau van de gewone man op straat zie je nergens haat, nijd of afkeer.


Ondanks de politiek die is gericht is op haat zaaien, gaan joden, moslims en christenen nog net niet hand-in-hand, maar het scheelt niet veel.

Dat vond ik werkelijk bemoedigend.’’


PASPOORT

Mohammed Benzakour Geboren: 10 januari 1972
Opleiding: Atheneum
Universitaire studies: bestuurskunde en sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
Journalist/columnist voor onder meer Volkskrant, NRC Handelsblad, Groene Amsterdammer
Schrijver van boeken over godsdienst, tradities, kunst en cultuur ’op het breukvlak van twee culturen’

Ron Haleber
31-10-05, 16:21
Vreemd dat men in Israël niet in de gaten heeft dat zo'n behandeling als van Benzakour erg contraproductief is. Weten ze daar dan niets over Nederland?

Wat public relations betreft lopen ze daar nog erger achter dan in de arabische wereld! :huil2:

Joesoef
31-10-05, 18:12
Er staat een foutje in de kop Ron.

Ron Haleber
31-10-05, 20:25
J. de server verandert hoofdletters nu eenmaal buiten mij om - zonder verdere correctie-mogelijkheid.

Joesoef
31-10-05, 20:58
Geplaatst door Ron Haleber
J. de server verandert hoofdletters nu eenmaal buiten mij om - zonder verdere correctie-mogelijkheid.

Nee, Mijn vriend Benzakour....

MaRiaH
31-10-05, 21:05
Geplaatst door Ron Haleber
,,Maar wat mij echt gefrappeerd heeft en wat mij ook hoop geeft voor de toekomst: Op het niveau van de gewone man op straat zie je nergens haat, nijd of afkeer.


[B]Ondanks de politiek die is gericht is op haat zaaien, gaan joden, moslims en christenen nog net niet hand-in-hand, maar het scheelt niet veel.

Dat vond ik werkelijk bemoedigend.’’

Dat is ook altijd mijn ervaring geweest..
De haat zie je eerder buiten het MO dan erin.. bwvs.

observer
01-11-05, 10:35
We moesten zelfs onze broek laten zakken. dat is natuurlijk al een kruisverhoor :melig2: