PDA

Bekijk Volledige Versie : Minderheid voor Suikerfeest als nationale feestdag



RMantica
01-11-05, 10:32
LEUSDEN (ANP) - Een op de vijf Nederlanders vindt dat het Suikerfeest, dat de islamitische vastenmaand ramadan afsluit, een nationale feestdag moet worden. Ruim 70 procent voelt er niets voor. Wel is bijna de helft (45 procent) ervoor om het Suikerfeest als feestdag te erkennen en de mensen de keuze te geven om op die dag vrij te nemen in plaats van op een andere nationale feestdag.

Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd ondezoek van het bureau MarketResponse onder ruim vijfhonderd personen van achttien jaar en ouder. Als het Suikerfeest een extra vrije dag zou opleveren, is 31 procent voor erkenning als nationale feestdag. Als een andere nationale feestdag moet worden ingeleverd, is nog maar 9 procent voorstander. 61 Procent zou gehoor geven aan een uitnodiging om het Suikerfeest mee te vieren.

Het driedaagse Suikerfeest begint woensdag of donderdag.

Oeroeboeroe
01-11-05, 11:04
Voor.

assassijn
01-11-05, 11:21
Tegen.
Anders gaan mensen straks nog denken dat ik deel uitmaak van de Nederlandse samenleving. Ik moet wel anders en apart blijven.

magden_david
01-11-05, 11:25
tegen. nederlandse religeuze feestdagen zijn gestoeld op de christelijke geschiedenis van het land. Voor zover er al aan nieuwe religeuze feestdagen meot worden gedacht zou ik daar een chronologie in houden. Er wonen al ruim 400 jaar joden in nederland. Zouden die niet al eerste in aanmerking moeten komen?
Ik ben echter sowieso tegen het invoeren van nieuwe religieuze feestdagen. het is een christelijke geschiedenis die tot uiting komt in die feestdagen. laat dat zo.

Tomas
01-11-05, 11:32
Geplaatst door magden_david
tegen. nederlandse religeuze feestdagen zijn gestoeld op de christelijke geschiedenis van het land. Voor zover er al aan nieuwe religeuze feestdagen meot worden gedacht zou ik daar een chronologie in houden. Er wonen al ruim 400 jaar joden in nederland. Zouden die niet al eerste in aanmerking moeten komen?
Ik ben echter sowieso tegen het invoeren van nieuwe religieuze feestdagen. het is een christelijke geschiedenis die tot uiting komt in die feestdagen. laat dat zo.

Wat is er tegen om alle religieuze vrijedagen af te schaffen? Compenseer dat in de cao vrije dagen. Dan is iedereen vrij om daar al dan niet aan mee te doen. Ik heb maar weinig met onze christelijke geschiedenis. En wel beschouwd bevat dat ene aspect van de geschiedenis maar weinig om trots op te zijn. Als je zoiets zou zoekt dan.

Marsipulami
01-11-05, 11:44
Geplaatst door magden_david
Er wonen al ruim 400 jaar joden in nederland. Zouden die niet al eerste in aanmerking moeten komen?

Joden zijn slechts een verwaarloosbare minderheid in Nederland. Tegenover enkele tienduizenden joden staat dat er in Nederland een miljoen moslims leven. Dus eerst de moslims, nadien nog de hindoes, boeddhisten, sikhs, confucianisten, getuigen van Jehowah en pas dan zijn de joden aan de beurt voor een feestdag.

peyote
01-11-05, 11:49
Geplaatst door Tomas
Wat is er tegen om alle religieuze vrijedagen af te schaffen?
Niets imo. Het zijn hier (in NL.) altijd de religieuzen die hun voordeeltjes hebben/nemen en ook nog een keer aan de ongelovigen willen opleggen. Vooral dat laatste ben ik zat van. Neem zelf maar een dag vrij omdat je zonodig iets wil geloven, hier moet natuurlijk wel ruimte voor zijn.

Nationale feestdagen horen voor iedereen te zijn, zodat met festiviteiten op zo'n dag ook niemand zich buitengesloten voelt. Ik denk aan bv. 5 mei, dag van europa en meer van die ongein.

Tomas
01-11-05, 11:51
Geplaatst door peyote
Niets imo. Het zijn hier (in NL.) altijd de religieuzen die hun voordeeltjes hebben/nemen en ook nog een keer aan de ongelovigen willen opleggen. Vooral dat laatste ben ik zat van. Neem zelf maar een dag vrij omdat je zonodig iets wil geloven, hier moet natuurlijk wel ruimte voor zijn.

Nationale feestdagen horen voor iedereen te zijn, zodat met festiviteiten op zo'n dag ook niemand zich buitengesloten voelt. Ik denk aan bv. 5 mei, dag van europa en meer van die ongein.

Waarom uberhaupt nationale feestdagen? Verbroedert dat ofzo? Gaat dat polarisatie tegen? Ik heb het zelf nooit zo ervaren.

_h4T3D_sE7eN
01-11-05, 12:26
Geplaatst door assassijn
Tegen.
Anders gaan mensen straks nog denken dat ik deel uitmaak van de Nederlandse samenleving. Ik moet wel anders en apart blijven.

Mee eens. Straks denken die gekke 'Ollanders dat we onszelf gaan zien als Nederlander. Het moet wel leuk blijven allemaal.

Tomas
01-11-05, 12:28
Mmm... Mischien is puberislam een betere naam.

Wide-O
01-11-05, 12:33
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Mee eens. Straks denken die gekke 'Ollanders dat we onszelf gaan zien als Nederlander. Het moet wel leuk blijven allemaal.

Jammaar wij blijven jullie dan toch weer altijd zien als Marokkanen, dus dat compenseert :p

Wide-O
01-11-05, 12:37
Hier speelt het dit jaar wel trouwens. Vandaag is het hier feestdag (Allerheiligen of zoiets, enfin, massaal chrysanten kopen & naar de begraafplaatsen), dus zijn er Moslims die vroegen of ze die feestdag niet konden inruilen voor het Suikerfeest.

Wettelijk gezien kan dat niet helaas. Wat dan weer voor een hele rel zorgde op een personeelsafdeling. "Racisme" werd er geroepen.

Dus gewoon hoppa weg met feestdagen, maak ze gewoon vrij te kiezen. Dan maakt het ook niet uit of iemand zich al dan niet Ollander of van de planeet Zarquon voelt.

_h4T3D_sE7eN
01-11-05, 12:58
Geplaatst door Wide-O
Jammaar wij blijven jullie dan toch weer altijd zien als Marokkanen, dus dat compenseert :p


En daar ligt ook de crux. :p

Zwarte Kat
01-11-05, 13:08
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Mee eens. Straks denken die gekke 'Ollanders dat we onszelf gaan zien als Nederlander. Het moet wel leuk blijven allemaal.

Net als Azijn overschat je jezelf......

Juliette
01-11-05, 13:10
Geplaatst door Wide-O
er geroepen.

Dus gewoon hoppa weg met feestdagen, maak ze gewoon vrij te kiezen. Dan maakt het ook niet uit of iemand zich al dan niet Ollander of van de planeet Zarquon voelt.

Voor iedereen x aantal wettelijke feestdagen. Een uitgebreidere lijst met erkende feestdagen. En iedereen mag kiezen. Moet dan wel in overleg met de collega's enzo.

_h4T3D_sE7eN
01-11-05, 13:30
Geplaatst door Zwarte Kat
Net als Azijn overschat je jezelf......


Dat jij dat zegt is ook niet erg. Immers, mijn gemiddelde ligt dan ook een stuk hoger.

~Panthera~
01-11-05, 13:32
Godogod, er komt een feestdag bij, en half Nederland al weer over zijn zijk ? :haha:
Bekrompen zooi.

observer
01-11-05, 13:54
is stel voor dat moslims gewoon op alle christelijke feestdagen gaan werken en dan op islamitische vrij hebben

snap ook niet dat ze dat niet in winkels zo regelen

moslims op vrijdag vrij
joden op zaterdag
christenen op zondag
en de atheisten de andere 4 dagen (die gaan toch naar de hel dus mogen best wat meer vrije tijd op aarde hebben)

~Panthera~
01-11-05, 14:08
Geplaatst door observer

en de atheisten de andere 4 dagen (die gaan toch naar de hel dus mogen best wat meer vrije tijd op aarde hebben)

:lol:

Bar
01-11-05, 14:11
Geplaatst door Marsipulami
Joden zijn slechts een verwaarloosbare minderheid in Nederland. Tegenover enkele tienduizenden joden staat dat er in Nederland een miljoen moslims leven. Dus eerst de moslims, nadien nog de hindoes, boeddhisten, sikhs, confucianisten, getuigen van Jehowah en pas dan zijn de joden aan de beurt voor een feestdag.

Hij is weer fijn.

Men zou ook (uit empatische overwegingen) de joodse bevolking in 1940 kunnen extrapoleren naar nu.

Of uit kunnen gaan van de huidige en historische maatschappelijke opbouwingswaarde van de joodse Nederlanders, gemeten naar bijdragen aan kunst, wetenschap, cultuur en de maatschappij in zijn algemeenheid.

Een getal van 1 miljoen zegt mij niks; ik wil maatschappij-opbouwende daden zien. En die mis ik node.

Marsipulami
01-11-05, 15:14
Geplaatst door Bar
Hij is weer fijn.

Men zou ook (uit empatische overwegingen) de joodse bevolking in 1940 kunnen extrapoleren naar nu.

Nah, de joden een feestdag geven uit medelijden, dat zou pas denigrerend zijn.



Of uit kunnen gaan van de huidige en historische maatschappelijke opbouwingswaarde van de joodse Nederlanders, gemeten naar bijdragen aan kunst, wetenschap, cultuur en de maatschappij in zijn algemeenheid.

Uiterst subjectief criterium. De moslims leveren onze stookolie, aan joden heb je weinig als het over maatschappelijke opbouwwaarde gaat.


Een getal van 1 miljoen zegt mij niks; ik wil maatschappij-opbouwende daden zien. En die mis ik node.

Die één miljoen zijn een objectief criterium. Bovendien schept de aanwezigheid van grote aantallen moslims in Europa, de kans om van datzelfde Europa een laboratorium voor vrede te maken voor de rest van de wereld.

Zwarte Kat
01-11-05, 15:52
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Dat jij dat zegt is ook niet erg. Immers, mijn gemiddelde ligt dan ook een stuk hoger.

Dat jij niet zou begrijpen wat ik schreef verrast me allerminst. Net als Azijn heb ook jij een probleem met begrijpend lezen.
Dat zie je wel vaker bij lieden die zichzelf overschatten......

assassijn
01-11-05, 20:33
Geplaatst door Zwarte Kat
Net als Azijn overschat je jezelf......

Van lieden zoals jij hoor ik dat vaker:roker:
Zegt meer over jou dan over mij.

Oeroeboeroe
01-11-05, 22:42
Geplaatst door Marsipulami
Die één miljoen zijn een objectief criterium. Bovendien schept de aanwezigheid van grote aantallen moslims in Europa, de kans om van datzelfde Europa een laboratorium voor vrede te maken voor de rest van de wereld.

:duim: Mooi gezegd, Mars. Helemaal mee eens.

TonH
02-11-05, 00:44
Geplaatst door magden_david
tegen. nederlandse religeuze feestdagen zijn gestoeld op de christelijke geschiedenis van het land.

het is een christelijke geschiedenis die tot uiting komt in die feestdagen. laat dat zo.

Zou toch wel aardig zijn wanneer in oa Nederland die christelijke feestdagen eens op de JUISTE dagen gevierd zouden worden en niet Pasen steeds weer op de verkeerde dagen... En waarom steeds twee dagen achter elkaar?