PDA

Bekijk Volledige Versie : "Bewakers belaagd bij brand"



barfly
01-11-05, 23:34
HILVERSUM Bewakers die bij de brand in het detentiecentrum op Schiphol-Oost hulp wilden bieden, zijn door gevangenen bekogeld met biljartballen en keus. De pastor van het detentiecentrum zei dat in de tv-rubriek Netwerk.

Volgens pastor Zandstra is de kant van het personeel in de media onderbelicht gebleven.

Vanmiddag nam minister Verdonk het weer voor de bewakers op. Voor zover bekend was hun optreden "heel adequaat" zei ze in de Kamer. Kort na de brand gebruikte ze dat woord ook. In de Kamer bestaat ergernis over die woordkeus, omdat het onderzoek naar de ramp nog gaande is.

Bron: www.nos.nl

Ik ben steeds meer benieuwd aan het worden naar de uitslag van het onderzoek...

nard
01-11-05, 23:58
Telegraaf
'Bewakers bij brand Schiphol gehinderd'
HILVERSUM - De vreemdelingen die opgesloten zaten in het Detentiecentrum Schiphol-Oost hebben tijdens de dodelijke brand het bewakingspersoneel gehinderd bij hun pogingen om mensen te redden . Dat zei pastor M. Zandstra dinsdagavond in de actualiteitenrubriek Netwerk.

„Het personeel is in die reddingsactie bekogeld met biljartballen. Het is belaagd met biljartkeus. Ze zijn belaagd tijdens dit gebeuren. Dat hoor ik niet terug in de media ”, aldus Zandstra, die zich baseert op gesprekken die hij voerde met het personeel. Zij zijn volgens de pastor „kapot” van wat er is gebeurd en „vragen zich af waarom ze niet meer mensen hebben kunnen redden”.

De pastor neemt het net als minister Verdonk op voor het bewakingspersoneel. „Ze zijn niet verstard, zijn niet weggelopen ”, zei de geestelijke. Sommige bewakers hadden volgens Zandstra blaren op de handen staan nadat ze tot twee keer toe de gloeiendhete deuren hadden geprobeerd te openen.

De geestelijke aarzelt over een generaal pardon voor de overlevenden van de brand. „Ik heb daar mijn twijfels over. Er zijn mensen met niet zo'n mooie achtergrond. Er zijn ook ongewenste vreemdelingen. Dus dan gaat het te ver om ze allemaal toe te laten.”

Zandstra staat deze dagen naast het personeel van het detentiecentrum ook de nabestaanden bij van de mensen die om het leven zijn gekomen, voor zover die in Nederland wonen. Hij omschrijft deze laatste ontmoetingen als „hartverscheurend”. De nabestaanden geven uiting aan hun diepe verdriet. Ook maken ze het justitiepersoneel verwijten. „Jullie hebben ervoor gezorgd dat dit is gebeurd”, luidt de kritiek.


Ik lees hier een bevestiging van mijn eerdere opmerkingen.
* Heksenjacht van onze linksgeoriënteerde vaderlandse media. Ze weten exact wat ze wel en niet in beeld moeten brengen.
* Er zit daar nog veel meer tuig van de richel, dan alleen die gast die het brandje heeft gestookt. En niet alleen, zoals zo mooi wordt volgehouden, wanhopige thuisloze mensen.
* Wat moet dat en desperaat gevoel zijn voor de bewakers om de media zo met de werkelijkheid aan de haal te zien gaan. En geen entree krijgen om het werkelijke verhaal neer te zetten.

Het lijkt mij, net als de pastor, duidelijk: generaal pardon uitgesloten.

~Panthera~
02-11-05, 00:09
Nou, ze zullen niet "gehinderd" zijn door de 11 mensen die verbrand zijn he ?

Lijkt me een beetje moeilijk nl, vanachter een gesloten deur. :moe:

nard
02-11-05, 00:21
Geplaatst door ~Panthera~
Nou, ze zullen niet "gehinderd" zijn door de 11 mensen die verbrand zijn he ?

Lijkt me een beetje moeilijk nl, vanachter een gesloten deur. :moe:


:maf:

Misschien de mogelijkheid overwogen dat er minder vertraging zou zijn geweest als er geen biljartballen en -keuen hadden rondgeslingerd, kortom geen bedreigende situatie was geweest?
Vreemd he dat de bewaking de deuren liever even dichtliet met zulk volk?
Of ligt dat allemaal een paar lichtjaren te ver bij je begripsvermogen vandaan?

~Panthera~
02-11-05, 00:52
Geplaatst door nard
:maf:

Misschien de mogelijkheid overwogen dat er minder vertraging zou zijn geweest als er geen biljartballen en -keuen hadden rondgeslingerd, kortom geen bedreigende situatie was geweest?
Vreemd he dat de bewaking de deuren liever even dichtliet met zulk volk ?
Of ligt dat allemaal een paar lichtjaren te ver bij je begripsvermogen vandaan?


:maf:

Dat is jouw defenitie tussen laten verbranden en niet ?

Goed of geen goed "volk" ?

:kotsen:

TonH
02-11-05, 01:31
Geplaatst door nard
Ik lees hier een bevestiging van mijn eerdere opmerkingen.
* Heksenjacht van onze linksgeoriënteerde vaderlandse media. Ze weten exact wat ze wel en niet in beeld moeten brengen. * Er zit daar nog veel meer tuig van de richel, dan alleen die gast die het brandje heeft gestookt. En niet alleen, zoals zo mooi wordt volgehouden, wanhopige thuisloze mensen.
* Wat moet dat en desperaat gevoel zijn voor de bewakers om de media zo met de werkelijkheid aan de haal te zien gaan. En geen entree krijgen om het werkelijke verhaal neer te zetten.

Het lijkt mij, net als de pastor, duidelijk: generaal pardon uitgesloten.

"En de wolven huilden tegen de maan....." Slaap lekker verder joh...

Marsipulami
02-11-05, 01:35
Het gaat niet over de al dan niet adequate reactie van het personeel belast met de bewaking. Het gaat ook niet over het volgen van de juiste procedures en brandveiligheidsvoorschriften.

Het probleem zit veel dieper. Het zonder misdaad of proces opsluiten van mensen in moeilijkheden hoort gewoon niet.

Het beschavingspeil van een land is recht evenredig aan de zorg die dat land besteden wil aan mensen in nood.

Mensen zonder papieren zijn het knagend geweten van een natie die vooral bekommerd is om het veilig stellen van de eigen welvaart.

"In mijn stad is niemand dakloos, hoewel er steeds meer criminelen op straat wonen. Het was slim om een in de steek gelaten klasse om te toveren in een criminele klasse, soms hebben mensen medelijden met armen, maar ze hebben nooit medelijden met criminelen, die vormen een geweldige stabiliserende factor." (Jeanette Winterson in Kunst en Leugens)

tr_imparator
02-11-05, 02:05
Geplaatst door nard

Het lijkt mij, net als de pastor, duidelijk: generaal pardon uitgesloten.


Heb net op tv gehoord dat het gaat om zo een 32 mensen die eventueel in deze 'regeling' kunnen vallen( uitgesloten zijn de mensen die een misdaad hebben begaan). Het gaat dus hier om een zeer beperkte groep.

Die mensen zijn hier onterecht behandeld, zoals Mars zegt, horen mensen niet achter tralies wanneer ze illegaal zijn. Illegaal zijn is immers geen misdaad en is niet strafbaar.

Ten slotte hebben die mensen een ramp overleefd, zeer waarschijnlijk omdat er niet goed is gehandeld, danwel er geen goede strategie was in noodsituaties.

Siah
02-11-05, 09:25
na ruim 'n half eeuw
werken de ovens in Europa blijkbaar voort.

JobHopper
02-11-05, 09:48
Geplaatst door tr_imparator
Illigaal zijn is immers geen misdaad en is niet strafbaar

*Proest*

Kijk hier eens even (http://www.wetboek-online.nl/wet/Olw/76.html)

nard
02-11-05, 10:08
Geplaatst door tr_imparator
Heb net op tv gehoord dat het gaat om zo een 32 mensen die eventueel in deze 'regeling' kunnen vallen( uitgesloten zijn de mensen die een misdaad hebben begaan). Het gaat dus hier om een zeer beperkte groep.

Die mensen zijn hier onterecht behandeld, zoals Mars zegt, horen mensen niet achter tralies wanneer ze illigaal zijn. Illigaal zijn is immers geen misdaad en is niet strafbaar.

Ten slotte hebben die mensen een ramp overleefd, zeer waarschijnlijk omdat er niet goed is gehandeld, danwel er geen goede strategie was in noodsituaties.

Hier heb je het niet over een generaal, maar over een specifiek pardon. Das een andere zaak. Denk ik.

nard
02-11-05, 10:12
Geplaatst door ~Panthera~
:maf:

Dat is jouw defenitie tussen laten verbranden en niet ?

Goed of geen goed "volk" ?

:kotsen:

Nee, das niet mijn definitie. Dat weet jij natuurlijk best.
Het is heel goed mogelijk dat er verschillende bewakers zijn geweest die zich bedreigd hebben gevoeld in de slangenkuil die nu openbaar lijkt te komen. En daardoor een grotere aarzeling hebben getoond dan mocht en wenselijk was, met de inmiddels bekende desastreuze gevolgen.

Het enige dat ik ermee wil zeggen is dat er heel stiekum toch een ander, heel smerig kantje aan de zaak lijkt te zitten. Waar geen seconde aandacht voor geweest is in de media.

tr_imparator
02-11-05, 10:53
Geplaatst door JobHopper
*Proest*

Kijk hier eens even (http://www.wetboek-online.nl/wet/Olw/76.html)


Ik zie het nergens staan, kan je dat stuk aub even hier citeren.

vlegeltje
02-11-05, 11:04
Geplaatst door tr_imparator
Ik zie het nergens staan, kan je dat stuk aub even hier citeren.

er staat: "hulp bij illegale binnenkomst en illegaal verblijf;". En dat dat strafbaar is. Maar Jobhopper is een sukkel, hij denkt dat illegaal verblijf strafbaar is, maar hulp aan illegaal verblijf is strafbaar en niet het verblijf zelf.


Het kabinet heeft een pakket maatregelen gepresenteerd om het illegaal verblijf van vreemdelingen in Nederland tegen te gaan. De Illegalennota richt zich op de asielprocedure, woningverhuur, werk en mensenhandel.


Het kabinet heeft ingestemd met de illegalennota van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie). De maatregelen vloeien voort uit de afspraken over de aanpak van illegaliteit, zoals die in het regeerakkoord van dit kabinet zijn opgenomen.

Voor de aanpak van illegaliteit en migratiecriminaliteit wordt extra capaciteit bij de vreemdelingenpolitie ingezet.
Het aantal plaatsen voor vreemdelingenbewaring wordt uitgebreid.
De capaciteit in de uitzetcentra wordt verdubbeld.
Illegalen die een gevaar vormen voor de openbare orde of nationale veiligheid, kunnen ongewenst worden verklaard.
Het kabinet kiest er niet voor om illegaal verblijf strafbaar te stellen , omdat een mogelijke gevangenisstraf het verblijf van de illegaal in Nederland zou verlengen. http://www.regering.nl/actueel/nieuwsarchief/2004/04April/23/0-42-1_42-29237.jsp

JobHopper
02-11-05, 11:14
Geplaatst door vlegeltje
er staat: "hulp bij illegale binnenkomst en illegaal verblijf;". En dat dat strafbaar is. Maar Jobhopper is een sukkel, hij denkt dat illegaal verblijf strafbaar is, maar hulp aan illegaal verblijf is strafbaar en niet het verblijf zelf.

Touche...maar toch niet helemaal. Ik mag dan weliswaar een verkeerde wettekst hebben gepakt, maar voor juist deze groep geldt het volgende:

"
Artikel 197 (WvSr)
Een vreemdeling die in Nederland verblijft, terwijl hij weet of
ernstige reden heeft te vermoeden, dat hij op grond van een wettelijk
voorschrift tot ongewenste vreemdeling is verklaard, wordt gestraft
met een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
"

~Panthera~
02-11-05, 11:20
Geplaatst door JobHopper
Touche...maar toch niet helemaal. Ik mag dan weliswaar een verkeerde wettekst hebben gepakt, maar voor juist deze groep geldt het volgende:

"
Artikel 197 (WvSr)
Een vreemdeling die in Nederland verblijft, terwijl hij weet of
ernstige reden heeft te vermoeden, dat hij op grond van een wettelijk
voorschrift tot ongewenste vreemdeling is verklaard , wordt gestraft
met een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
"



En dat ben je dus ook nog niet dan, als je hier alleen maar illegaal bent.

vlegeltje
02-11-05, 11:21
Geplaatst door JobHopper
Touche...maar toch niet helemaal. Ik mag dan weliswaar een verkeerde wettekst hebben gepakt, maar voor juist deze groep geldt het volgende:

"
Artikel 197 (WvSr)
Een vreemdeling die in Nederland verblijft, terwijl hij weet of
ernstige reden heeft te vermoeden, dat hij op grond van een wettelijk
voorschrift tot ongewenste vreemdeling is verklaard, wordt gestraft
met een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
"

*zucht*

Alweer fout.


Ongewenste vreemdeling. De minister van Justitie heeft het recht iemand tot ongewenste vreemdeling te verklaren, doorgaans om redenen van nationale veiligheid of verstoring van de openbare rust. Een ongewenste vreemdeling mag ons land niet binnen, en als hij al binnen is kan hij onmiddellijk worden uitgezet. http://www.joebattsarm.com/legisk9/jurido.html

Een ongewenst vreemdeling is dus iets heel anders dan een 'illegaal'.



Twee fout, als je nog een fout maakt geef je het hele prikbord een rondje, ok?