PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezin boos over gratis vaccinatie homoseksuelen



Goodnight
02-11-05, 12:52
Bron: Nederlands Dagblad
Datum: 2 november 2005
Auteur: Gerard Beverdam

UTRECHT - Homoseksuelen kunnen zich gratis laten vaccineren tegen hepatitis B. Is dat terecht, of zou de GGD ook mensen die op vakantie gaan naar risicogebieden gratis moeten vaccineren?

Ondernemer N. Vossebeld uit het Zeeuwse Hansweert wilde met zijn gezin op vakantie naar Bulgarije. Voor die bestemming wordt een vaccinatie tegen hepatitis A geadviseerd. Vossebelds echtgenote belde met de GGD en kreeg te horen dat dit zo'n negentig euro per persoon zou kosten. Voor het vier personen tellende gezin zou dit dus 360 euro zijn. ,,Veel geld voor een gezin'', vindt Vossebeld.

Groot was zijn verbazing toen hij in de regionale krant las dat homoseksuelen zich bij het 'COC-café' (COC is de belangenclub van homoseksuelen, red.) gratis konden laten vaccineren tegen hepatitis B en voor een injectie tegen hepatitis A 'slechts' twintig euro zouden hoeven neertellen. Toen Vossebelds echtgenote bij de GGD informeerde of haar gezin ook bij het COC-café welkom zou zijn, kreeg ze te horen dat hun waarschijnlijk de toegang zou worden ontzegd.

,,Ik ben helemaal niet zo'n klager, maar dit ging mij te ver. Hardwerkende mensen die zich willen beschermen tegen gezondheidsrisico's, moeten flink betalen terwijl andere groepen die ook vrijwillig risico lopen, wel gratis worden gevaccineerd'', vertelde Vossebeld gistermiddag bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) in Utrecht, waar hij een klacht heeft ingediend.


Klassieke risicogroepen
De regionale gezondheidsdienst GGD rekent homoseksuelen samen met prostituees, prostituanten en drugsverslaafden tot de 'klassieke risicogroepen' wat betreft hepatitis B. Die worden gratis door de GGD gevaccineerd. Willen homoseksuelen zich gelijktijdig ook tegen hepatitis A laten vaccineren, dan hoeven ze alleen voor het 'A-vaccin' te betalen.

Hoewel gistermiddag een misverstand over de bedragen duidelijk werd, blijft Vossebeld van mening dat er sprake is van een verboden onderscheid op basis van seksuele gerichtheid.

Directeur V.A.J. Slenter van GGD Zeeland deelde mee dat ook homoseksuelen gewoon voor het hepatitis A vaccin moeten betalen. Het krantenbericht, waarvoor het COC het initiatief had genomen, vermelde twintig euro. Dit moet volgens Slenter drie maal twintig euro zijn, omdat de vaccinatie twee maal moet worden herhaald. Dat tegenover het gezin Vossebeld negentig euro per persoon werd genoemd, komt omdat hun waarschijnlijk een ander vaccin is geadviseerd. Dat hoeft slechts één keer te worden herhaald, maar kost 42 euro per keer.


Eten en drinken
Volgens Vossebeld blijft het vreemd dat bepaalde risicogroepen gratis tegen ziektes als hepatitis B worden gevaccineerd, terwijl andere risicogroepen wel moeten betalen. ,,Een homoseksueel die onveilig vrijt, doet dat net zo vrijwillig als dat een gezin ervoor kiest naar Bulgarije op vakantie te gaan'', vindt de Zeeuwse ondernemer. Beide moeten gratis worden gevaccineerd óf beide moeten betalen, vindt hij. ,,Het is vreemd dat een kleine groep homoseksuelen gratis wordt geholpen, terwijl het miljoen Nederlanders dat jaarlijks in Egypte en Turkije vakantie viert niet wordt ingeënt tegen de ziektes die zij daar op kunnen lopen. Dat is toch ook bedreigend voor de volksgezondheid?'', vraagt Vossebeld zich af.

Volgens GGD-directeur Slenter zijn de gevaren voor de genoemde klassieke risicogroepen echter veel groter. ,,Die lopen door hun vaak slechtere gezondheid en/of specifieke seksueel verkeer een veel groter risico op besmetting. Een toerist naar bepaalde risicolanden krijgt niet alleen het advies zich te laten vaccineren, maar kan ook door andere maatregelen de risico's sterk verkleinen.'' Daarbij moet de reiziger vooral letten op wat hij eet en drinkt, aldus de GGD-directeur.

Directeur Slenter zegt dat GGD's aan reizigers vaccinaties tegen kostprijs verstrekken. ,,Dat gratis doen, zou weer grote precedenten richting andere groepen scheppen. Bovendien is een reiziger gemotiveerd om op vakantie te gaan en zich daarom in te laten enten, maar geldt dat voor de klassieke risicogroepen vaak niet. Die zijn moeilijk te bereiken, melden zich niet bij de GGD maar worden juist door ons zo direct mogelijk benaderd.'' Op het bericht in de krant zat de GGD Zeeland dan ook niet te wachten. ,,Dat is doorgegeven door een overijverige COC-medewerker.''

De Commissie Gelijke Behandeling, in deze zaak onder voorzitterschap van mr. H.F. van den Haak, doet binnen acht weken uitspraak.

Dutchguy
02-11-05, 13:01
[i]
,,Ik ben helemaal niet zo'n klager, maar dit ging mij te ver. Hardwerkende mensen die zich willen beschermen tegen gezondheidsrisico's, moeten flink betalen terwijl andere groepen die ook vrijwillig risico lopen, wel gratis worden gevaccineerd'', vertelde Vossebeld gistermiddag bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) in Utrecht, waar hij een klacht heeft ingediend.


[/B]

Homo's werken niet hard? :p

Goodnight
02-11-05, 13:05
Geplaatst door Dutchguy
Homo's werken niet hard? :p

:D

Blijkbaar niet nee!

maar he, is toch wel vreemd: waarom wordt er voor homosexuelen een uitzondering gemaakt?
Vraag me af hoe je dit wilt verkopen naar hetero's...

wat jij Dutchguy?

Dutchguy
02-11-05, 13:15
Geplaatst door Goodnight
:D

Blijkbaar niet nee!

maar he, is toch wel vreemd: waarom wordt er voor homosexuelen een uitzondering gemaakt?
Vraag me af hoe je dit wilt verkopen naar hetero's...

wat jij Dutchguy?

Ze zoeken het maar uit, ik heb zo'n injectie niet nodig en anders betaal ik hem zelf wel. :wink:

sjaen
02-11-05, 13:18
Positieve discriminatie is óók discriminatie, zo blijkt maar weer!

Mark
02-11-05, 14:36
Deze campagne is een duidelijke slinkse wijze om te registreren wie er homo is en wie niet. Dit zagen we in de jaren 30 ook en geeft aan welke plannen er bestaan in de toekomst voor homo's

David
02-11-05, 14:40
Geplaatst door Mark
Deze campagne is een duidelijke slinkse wijze om te registreren wie er homo is en wie niet. Dit zagen we in de jaren 30 ook en geeft aan welke plannen er bestaan in de toekomst voor homo's


Ik ben zo blij dat jij alles meteen door hebt. Voortaan betaal ik mooi zelf mijn injecties! :blowen:

Wide-O
02-11-05, 14:44
En als je nou een hardwerkende homosexuele ondernemer bent die naar Bulgarije wil ? Daar denken we dan weer niet aan hé.

David
02-11-05, 14:49
Geplaatst door Wide-O
En als je nou een hardwerkende homosexuele ondernemer bent die naar Bulgarije wil ? Daar denken we dan weer niet aan hé.


Nee, nee, nee. Dingen niet door elkaar halen!

Homo's hebben onveilige sex.
Hetero's werken hard en gaan met hun Gezin naar Bulgarije.

Dutchguy
02-11-05, 14:51
Geplaatst door David
Nee, nee, nee. Dingen niet door elkaar halen!

Homo's hebben onveilige sex.
Hetero's werken hard en gaan met hun Gezin naar Bulgarije.
Precies. Wel zo duidelijk, laten we de dingen vooral overzichtelijk houden.

waterfiets
02-11-05, 15:00
Als je je hier druk om gaat maken kan je bezig blijven. Er zijn steeds meer mensen die zich niet meer verzekeren tegen ziektekosten. Dat zal met de nieuwe zorgverzekering alleen maar toenemen. Al die mensen krijgen gratis zorg in ziekenhuizen omdat medici volgens hun eed verplicht zijn zieken te helpen.